Ukrainassa taistellaan ilmastomuutoksen torjuntaa vastaan

Anonyymi-ap

Fossiilipolttoaineiden käytön lopettaminen on katastrofi Venäjän taloudelle.

37

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      T&T:
      -Gazprom-yhtiöllä on hallussaan yksin viidennes maailman kaasureserveistä. Monet tutkijat ovat arvioineet, että yhtiöstä on kehittynyt yksi presidentti Vladimir Putinin ulkopolitiikan tärkeimmistä painostuskeinoista.
      -Koska Venäjän valtion budjetin tuloista 45 prosenttia tulee öljyn ja kaasun viennistä, ei kansainvälinen yritys irtiottoon fossiilista näytä Moskovasta käsin oikealta.

      • Anonyymi

        -Venäjän sota Ukrainassa onkin paitsi poliittinen myös ekologinen taistelu energiantuotannon muutosta vastaan, analysoi Venäjän energiapolitiikkaa tutkinut Helsingin yliopiston professori Veli-Pekka Tynkkynen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Venäjän sota Ukrainassa onkin paitsi poliittinen myös ekologinen taistelu energiantuotannon muutosta vastaan, analysoi Venäjän energiapolitiikkaa tutkinut Helsingin yliopiston professori Veli-Pekka Tynkkynen.

        Samaan aikaan kuitenkin Venäjän Siperian ikiroudalle rakennettu infra painuu suohon roudan sulaessa. Siperia taitaa olla nopeiten lämpenevää aluetta maailmassa ja Venäjän öljyteollisuudesta melkoinen osa on siellä. Kokonaisia kaupunkeja on rakennettu ikiroudalle ja nyt perustukset sulavat.

        Putin on puun ja kuoren välissä, mutta hänen kannaltaan on paskan hailee, missä jamassa Venäjä on 20 vuoden päästä. "Minun jälkeeni maailmanloppu" on ajatus, joka kusipäiselle diktaattorille voi tulla mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaan aikaan kuitenkin Venäjän Siperian ikiroudalle rakennettu infra painuu suohon roudan sulaessa. Siperia taitaa olla nopeiten lämpenevää aluetta maailmassa ja Venäjän öljyteollisuudesta melkoinen osa on siellä. Kokonaisia kaupunkeja on rakennettu ikiroudalle ja nyt perustukset sulavat.

        Putin on puun ja kuoren välissä, mutta hänen kannaltaan on paskan hailee, missä jamassa Venäjä on 20 vuoden päästä. "Minun jälkeeni maailmanloppu" on ajatus, joka kusipäiselle diktaattorille voi tulla mieleen.

        Putinin aik aon vähissä ihan oikeasti ja tuolla vallan himolla saa enään vain yksinkertaisen pimennossa pidetyn ja "vahvoihin" johtajiin siis korruptoituneen hallintoon luottavan kansan taakseen, mikä muukaan putinin hirmuhallintoa pitelee.....


    • Anonyymi

      Putinatsiseparatistit ovat typeriä denialisteja.

    • Anonyymi

      Tapahtui mitä vaan niin fossiilisia polttoaineita käytetään paljon jopa 30 vuoden päästä. Seuraavan 10 vuoden aikana ennusteiden mukaan fossiilisten polttoaineiden maailmanlaajuinen käyttö pikemminkin kasvaa.

      Suomalaisetkin ajelevat pitkältä polttomoottoriautoilla 2040-luvullakin ja ostettujen tuotteiden käytetään fossiilisia lähes samalla tavalla kuin nytkin.

      • Anonyymi

        Onko kukaan muuta väittänytkään? Sinulla taitaa olla suuria vaikeuksia hahmottaa ilmastonmuutoksen torjunnan ajallista laajuutta.
        Kehittyneet länsimaat vähentävät fossiilisten kulutusta seuraavan kymmenen vuoden aikana paljon siirtyen uusiutuvaan energiaan. Kehitysmaat joutuvat turvautumaan vielä pitkään fossiilisiin, mutta on selvää, että lähes kaikki maat pyrkivät niistä eroon niin nopeasti kuin käytännössä on mahdollista. Alkaako maailma olla hiilineutraali 3050 vai 2060 ei ole niin tärkeää kuin se, että hiilineutraliuteen päästään.

        Osa suomalaisista voi hyvinkin ajaa -40 luvulla polttomoottoriautoille. He ovat samaa porukkaa, jotka ostavat nykyään rippikouluiän ylittäneitä autoja ja ajavet ne loppuun. Ongelmaksi saattaa vaan tulla menoveden saanti. Kun polttomoottoriautojen osuus laskee riittävän pieneksi, ei kenenkään kannata enää ylläpitää huoltoasemia. Aja siinä sitten polttomoottorillasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan muuta väittänytkään? Sinulla taitaa olla suuria vaikeuksia hahmottaa ilmastonmuutoksen torjunnan ajallista laajuutta.
        Kehittyneet länsimaat vähentävät fossiilisten kulutusta seuraavan kymmenen vuoden aikana paljon siirtyen uusiutuvaan energiaan. Kehitysmaat joutuvat turvautumaan vielä pitkään fossiilisiin, mutta on selvää, että lähes kaikki maat pyrkivät niistä eroon niin nopeasti kuin käytännössä on mahdollista. Alkaako maailma olla hiilineutraali 3050 vai 2060 ei ole niin tärkeää kuin se, että hiilineutraliuteen päästään.

        Osa suomalaisista voi hyvinkin ajaa -40 luvulla polttomoottoriautoille. He ovat samaa porukkaa, jotka ostavat nykyään rippikouluiän ylittäneitä autoja ja ajavet ne loppuun. Ongelmaksi saattaa vaan tulla menoveden saanti. Kun polttomoottoriautojen osuus laskee riittävän pieneksi, ei kenenkään kannata enää ylläpitää huoltoasemia. Aja siinä sitten polttomoottorillasi.

        Ruotsissa 56 % vuonna 2022 ensirekisteröidyistä autoista oli sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan muuta väittänytkään? Sinulla taitaa olla suuria vaikeuksia hahmottaa ilmastonmuutoksen torjunnan ajallista laajuutta.
        Kehittyneet länsimaat vähentävät fossiilisten kulutusta seuraavan kymmenen vuoden aikana paljon siirtyen uusiutuvaan energiaan. Kehitysmaat joutuvat turvautumaan vielä pitkään fossiilisiin, mutta on selvää, että lähes kaikki maat pyrkivät niistä eroon niin nopeasti kuin käytännössä on mahdollista. Alkaako maailma olla hiilineutraali 3050 vai 2060 ei ole niin tärkeää kuin se, että hiilineutraliuteen päästään.

        Osa suomalaisista voi hyvinkin ajaa -40 luvulla polttomoottoriautoille. He ovat samaa porukkaa, jotka ostavat nykyään rippikouluiän ylittäneitä autoja ja ajavet ne loppuun. Ongelmaksi saattaa vaan tulla menoveden saanti. Kun polttomoottoriautojen osuus laskee riittävän pieneksi, ei kenenkään kannata enää ylläpitää huoltoasemia. Aja siinä sitten polttomoottorillasi.

        60-luvulla köyhä ajeli julkisilla, fillarilla, potkukelkalla ja mopolla. Ympyrä sulkeutuu ja on alkanut paluu takaisin pl. julkiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa 56 % vuonna 2022 ensirekisteröidyistä autoista oli sähköautoja.

        Ruotsi on rikas kääpiövaltio. Sillä ei ole käytännössä paskankaan väliä maailman mittakaavassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan muuta väittänytkään? Sinulla taitaa olla suuria vaikeuksia hahmottaa ilmastonmuutoksen torjunnan ajallista laajuutta.
        Kehittyneet länsimaat vähentävät fossiilisten kulutusta seuraavan kymmenen vuoden aikana paljon siirtyen uusiutuvaan energiaan. Kehitysmaat joutuvat turvautumaan vielä pitkään fossiilisiin, mutta on selvää, että lähes kaikki maat pyrkivät niistä eroon niin nopeasti kuin käytännössä on mahdollista. Alkaako maailma olla hiilineutraali 3050 vai 2060 ei ole niin tärkeää kuin se, että hiilineutraliuteen päästään.

        Osa suomalaisista voi hyvinkin ajaa -40 luvulla polttomoottoriautoille. He ovat samaa porukkaa, jotka ostavat nykyään rippikouluiän ylittäneitä autoja ja ajavet ne loppuun. Ongelmaksi saattaa vaan tulla menoveden saanti. Kun polttomoottoriautojen osuus laskee riittävän pieneksi, ei kenenkään kannata enää ylläpitää huoltoasemia. Aja siinä sitten polttomoottorillasi.

        Saattaa myös niistä rippikouluikäisistä käytetyistä alkaa olla nuusaa -40 luvun edetessä.

        2017 bensa ja dieselautojen osuus oli 89,9 % uusista henkilöautoista.
        Viisi vuotta myöhemmin 2022 osuus oli enää 30,2 %.
        Samassa ajassa sähköautojen (hypridit, ladattavat hypridit, täyssähkäautot) osuus oli noussut 9,5 %:sta 69 %:iin.

        Taitaa olla melko vähän vanhoja polttomoottorirottosia myynnissä enää 2040, jos trendi jatkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan muuta väittänytkään? Sinulla taitaa olla suuria vaikeuksia hahmottaa ilmastonmuutoksen torjunnan ajallista laajuutta.
        Kehittyneet länsimaat vähentävät fossiilisten kulutusta seuraavan kymmenen vuoden aikana paljon siirtyen uusiutuvaan energiaan. Kehitysmaat joutuvat turvautumaan vielä pitkään fossiilisiin, mutta on selvää, että lähes kaikki maat pyrkivät niistä eroon niin nopeasti kuin käytännössä on mahdollista. Alkaako maailma olla hiilineutraali 3050 vai 2060 ei ole niin tärkeää kuin se, että hiilineutraliuteen päästään.

        Osa suomalaisista voi hyvinkin ajaa -40 luvulla polttomoottoriautoille. He ovat samaa porukkaa, jotka ostavat nykyään rippikouluiän ylittäneitä autoja ja ajavet ne loppuun. Ongelmaksi saattaa vaan tulla menoveden saanti. Kun polttomoottoriautojen osuus laskee riittävän pieneksi, ei kenenkään kannata enää ylläpitää huoltoasemia. Aja siinä sitten polttomoottorillasi.

        Valtaosa suomalaisista ajaa 2040-luvulla polttomoottoriautoilla ja menovettä myydään edelleen joka puolella. Toki osa menovedestä voi olla synteettisiä valmisteita.

        Itse uskon, että Euroopassa myydään jopa uusia polttomoottoriautoja vielä 2040-luvulla. Nimittäin, jos polttomoottoriautoilla pystytään ajamaan ilman päästöjä (tai ainakin lähes) niin silloin niitä ei tulla kieltämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa myös niistä rippikouluikäisistä käytetyistä alkaa olla nuusaa -40 luvun edetessä.

        2017 bensa ja dieselautojen osuus oli 89,9 % uusista henkilöautoista.
        Viisi vuotta myöhemmin 2022 osuus oli enää 30,2 %.
        Samassa ajassa sähköautojen (hypridit, ladattavat hypridit, täyssähkäautot) osuus oli noussut 9,5 %:sta 69 %:iin.

        Taitaa olla melko vähän vanhoja polttomoottorirottosia myynnissä enää 2040, jos trendi jatkuu.

        Tosin uusien henkilöautojen myyntimäärät ovat romahtaneet ja ovat nyt heikoimpia sitten vuoden 1995 jälkeen. Sähköautot ovat nostaneet osuuttaan kuolevassa markkinassa. Ja tänä vuonna tullaan myymään uusia henkilöautoja viime vuotta vähemmän.

        Lisäksi täyssähköautojen myyntimäärien kasvu hidastui huomattavasti. Täyssähköautojen myynti kasvoi toki 43% vuodessa, mutta se on prosenteissa paljon vähemmän kuin aiemmin. Jos sama tahti jatkuu niin tänä vuonna kasvu on noin 20% ja pian mitään kasvua ei ole.

        Ja hybridit tai ladattavat hybridit EIVÄT ole sähköautoja, koska suuren osan ajasta niillä ajetaan polttomoottorilla. Suurta osaa ladattavista hybrideistä ajetaan ilman, että niitä koskaan ladataan. Tämä sen takia, että suurin osa uusista ladattavista hybrideistä on työsuhdeautoja eikä ajajilla ole suurtakaan etua lataamisesta.

        Hybridit ja ladattavat hybridit ovat polttomoottoriautoja.

        Suomalaiset eivät ole niin typeriä, että haaskaavat rahojaan autoihin. Joten jos autot on liian kalliita niin niitä ei yksinkertaisesti osteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin uusien henkilöautojen myyntimäärät ovat romahtaneet ja ovat nyt heikoimpia sitten vuoden 1995 jälkeen. Sähköautot ovat nostaneet osuuttaan kuolevassa markkinassa. Ja tänä vuonna tullaan myymään uusia henkilöautoja viime vuotta vähemmän.

        Lisäksi täyssähköautojen myyntimäärien kasvu hidastui huomattavasti. Täyssähköautojen myynti kasvoi toki 43% vuodessa, mutta se on prosenteissa paljon vähemmän kuin aiemmin. Jos sama tahti jatkuu niin tänä vuonna kasvu on noin 20% ja pian mitään kasvua ei ole.

        Ja hybridit tai ladattavat hybridit EIVÄT ole sähköautoja, koska suuren osan ajasta niillä ajetaan polttomoottorilla. Suurta osaa ladattavista hybrideistä ajetaan ilman, että niitä koskaan ladataan. Tämä sen takia, että suurin osa uusista ladattavista hybrideistä on työsuhdeautoja eikä ajajilla ole suurtakaan etua lataamisesta.

        Hybridit ja ladattavat hybridit ovat polttomoottoriautoja.

        Suomalaiset eivät ole niin typeriä, että haaskaavat rahojaan autoihin. Joten jos autot on liian kalliita niin niitä ei yksinkertaisesti osteta.

        Valtaosa tähän asti hankituista hybrideistä on työsuhdeautoja. Sukukaiseni kertoi, että talvella on turha unelmoida, että ajaisi edes työmatkat sähköllä, eikä hänellä ole pitkä työmatka.

        Veikkaan, että sähköautojen myynti hyytyy sitten, kun niitä ei enään firmat osta työsuhdeautoiksi. Työsuhdeautojen määrä kun on hyvin rajallinen, eikä niitäkään nyt kannata joka vuosi vaihtaa uusiin.

        Firman kilpi on viherkiillotettu, kun työsuhdeautot on vaihdettu hybrideihin. Se kiiltävämmäksi sitä kilpeä ei saa, vaikka vaihtaisi kaikki joka vuosi uusiin.

        Sitä voi Helsingissä ja Brysselissä unelmoida vaikka minkälsisia pöljiä unelmia, mutta taloudelliset reliteetit kuitenkin loppujen lopuksi ratkaisevat, kuinka pitkään ja kuinka laajana viherpesu jatkuu.

        Jos joku autonvalmistaja päättää niinkuin Volvo, että polttomoottori autojen valmistus lopetetaan kokonaan, se voi piankin osoittautua itsemurhaksi. Enpä usko, että missään maassa on kanttia kieltää polttomoottorit kokonaan.

        Siinä kävisi vaan samoin, kuin kävi Saksassa, kun ydinvoima päätettiin alasajaa, vihreiden terroristien vaatimuksesta. Ruotsissahan ydinvoimapäätös on päätetty jo pyörtää, ja rakentaa lisää ydinvoimaa. Minä en ole koskaan vastustanut ydinvoimaa.

        Kun minä en ole vihreä pelkuri, minä olen itse analysoinut saatavissa olleen tiedon perusteella, mikä niissä ydinvoimalaonnettomuuksissa meni pieleen ja miksi. Sitten olen verrannut sitä tietoon Suomen voimaloista, jotka on olleet maailman luotettavimpia.

        Ei se minussa pelkoa aiheuttanut, vaan mielenkiintoa, kun paikallinen palopäällikkö näytti minulle, mitä Suomeen oli tullut silloin, kun Tsernobyl pamahti. Hän näytti säteilymittarilla.

        Siinä pihalla se raksutti harvakseltaan, mutta kun hän vei sen syöksytorven lähelle, alkoi hirveä rätinä. Sateen mukana sitä radioaktiivista ainetta oli tullut alas, ja kertynyt syöksytorven alle.

        Se säteili kuitenkin vain noin puolen metrin päähän, joten alue oli muualla turvallinen. Tänne sitä saastetta tuli eniten, koska silloin täällä satoi. Harva sitä tiesi, enkä minäkään siitä tyhjänpäiten huudellut. Ihmiset saa jokatapauksessa taustasäteilyä aina.

        Aivan turha ihmisiä on pelotella. Sätelypelkurit ja ilmastopelkurit vaan on pakkomielteisiä pelottelijoita. Molemmat uhkat on erittäin marginaalisia varsinkin pohjoismaissa. Miksi siis juuri täällä pelätään mörköjä.

        Minä aloin tuossa kuukausi sitten noudattaa yhtä taloudellisen ajon kikkaa. Sen kyllä joku joskus mainitsi täällä, mutta en minä nyt näitä palstalsia ota täydestä. Sen kuitenkin mainitsi yhdessä jutussa taloudellisuusajon suomenmestari.

        Sellaisen sanaan minä luotan. Löysätään vaan kaasu, kun on pysähdys odotettavissa, niin polttoaineen syöttö loppuu ruiskutusmoottorissa. Ei siis oteta vaihdetta pois päältä heti.

        Kun moottori jarruttaa eikä vedä, niin nopeuden voi päästää isollakin vaihteella yllättävän alhaiseksi. Minun autossa nopeus voi olla tuossa vaiheessa 3 vaihteella 20 km/h 4 vaihteella noin 30 km/h, ja 5 vaihteella reilusti alle 40 km/h.

        Vaihde laitetaan vapaalle mahdollisimman myöhään. Noista nopeuksista ei kuitenkaan kannata alkaa kiihdyttämään, koska se rasittaa moottoria. Olen kuitenkin testannut myös sitä, mistä nopeuksista alhaisimmillaan voi alkaa kiihdyttämään.

        Yksi työnantaja kääntyi risteyksissäkin 5 vaihteella, eikä se diesel Mersu siitä hajonnut. Kuului vaan melkoinen jyrinä, kun se painoi kaasua, ja sillä ambulanssilla ajettiin 360 000 km, ennenkuin se meni vaihtoon.

        Saapa nähdä minkälainen älämölö näistä neuvoista tulee. Minulle nyt on kuitenkin autoilua takana 51 vuotta ja yli miljoona kilometriä, mutta eihän älämölöporukka luota kokemukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa tähän asti hankituista hybrideistä on työsuhdeautoja. Sukukaiseni kertoi, että talvella on turha unelmoida, että ajaisi edes työmatkat sähköllä, eikä hänellä ole pitkä työmatka.

        Veikkaan, että sähköautojen myynti hyytyy sitten, kun niitä ei enään firmat osta työsuhdeautoiksi. Työsuhdeautojen määrä kun on hyvin rajallinen, eikä niitäkään nyt kannata joka vuosi vaihtaa uusiin.

        Firman kilpi on viherkiillotettu, kun työsuhdeautot on vaihdettu hybrideihin. Se kiiltävämmäksi sitä kilpeä ei saa, vaikka vaihtaisi kaikki joka vuosi uusiin.

        Sitä voi Helsingissä ja Brysselissä unelmoida vaikka minkälsisia pöljiä unelmia, mutta taloudelliset reliteetit kuitenkin loppujen lopuksi ratkaisevat, kuinka pitkään ja kuinka laajana viherpesu jatkuu.

        Jos joku autonvalmistaja päättää niinkuin Volvo, että polttomoottori autojen valmistus lopetetaan kokonaan, se voi piankin osoittautua itsemurhaksi. Enpä usko, että missään maassa on kanttia kieltää polttomoottorit kokonaan.

        Siinä kävisi vaan samoin, kuin kävi Saksassa, kun ydinvoima päätettiin alasajaa, vihreiden terroristien vaatimuksesta. Ruotsissahan ydinvoimapäätös on päätetty jo pyörtää, ja rakentaa lisää ydinvoimaa. Minä en ole koskaan vastustanut ydinvoimaa.

        Kun minä en ole vihreä pelkuri, minä olen itse analysoinut saatavissa olleen tiedon perusteella, mikä niissä ydinvoimalaonnettomuuksissa meni pieleen ja miksi. Sitten olen verrannut sitä tietoon Suomen voimaloista, jotka on olleet maailman luotettavimpia.

        Ei se minussa pelkoa aiheuttanut, vaan mielenkiintoa, kun paikallinen palopäällikkö näytti minulle, mitä Suomeen oli tullut silloin, kun Tsernobyl pamahti. Hän näytti säteilymittarilla.

        Siinä pihalla se raksutti harvakseltaan, mutta kun hän vei sen syöksytorven lähelle, alkoi hirveä rätinä. Sateen mukana sitä radioaktiivista ainetta oli tullut alas, ja kertynyt syöksytorven alle.

        Se säteili kuitenkin vain noin puolen metrin päähän, joten alue oli muualla turvallinen. Tänne sitä saastetta tuli eniten, koska silloin täällä satoi. Harva sitä tiesi, enkä minäkään siitä tyhjänpäiten huudellut. Ihmiset saa jokatapauksessa taustasäteilyä aina.

        Aivan turha ihmisiä on pelotella. Sätelypelkurit ja ilmastopelkurit vaan on pakkomielteisiä pelottelijoita. Molemmat uhkat on erittäin marginaalisia varsinkin pohjoismaissa. Miksi siis juuri täällä pelätään mörköjä.

        Minä aloin tuossa kuukausi sitten noudattaa yhtä taloudellisen ajon kikkaa. Sen kyllä joku joskus mainitsi täällä, mutta en minä nyt näitä palstalsia ota täydestä. Sen kuitenkin mainitsi yhdessä jutussa taloudellisuusajon suomenmestari.

        Sellaisen sanaan minä luotan. Löysätään vaan kaasu, kun on pysähdys odotettavissa, niin polttoaineen syöttö loppuu ruiskutusmoottorissa. Ei siis oteta vaihdetta pois päältä heti.

        Kun moottori jarruttaa eikä vedä, niin nopeuden voi päästää isollakin vaihteella yllättävän alhaiseksi. Minun autossa nopeus voi olla tuossa vaiheessa 3 vaihteella 20 km/h 4 vaihteella noin 30 km/h, ja 5 vaihteella reilusti alle 40 km/h.

        Vaihde laitetaan vapaalle mahdollisimman myöhään. Noista nopeuksista ei kuitenkaan kannata alkaa kiihdyttämään, koska se rasittaa moottoria. Olen kuitenkin testannut myös sitä, mistä nopeuksista alhaisimmillaan voi alkaa kiihdyttämään.

        Yksi työnantaja kääntyi risteyksissäkin 5 vaihteella, eikä se diesel Mersu siitä hajonnut. Kuului vaan melkoinen jyrinä, kun se painoi kaasua, ja sillä ambulanssilla ajettiin 360 000 km, ennenkuin se meni vaihtoon.

        Saapa nähdä minkälainen älämölö näistä neuvoista tulee. Minulle nyt on kuitenkin autoilua takana 51 vuotta ja yli miljoona kilometriä, mutta eihän älämölöporukka luota kokemukseen.

        Jaa taas tuli tyhjäpäistä jargonia ja oman hännän nostoa. Eikö sinua edes hävetä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin uusien henkilöautojen myyntimäärät ovat romahtaneet ja ovat nyt heikoimpia sitten vuoden 1995 jälkeen. Sähköautot ovat nostaneet osuuttaan kuolevassa markkinassa. Ja tänä vuonna tullaan myymään uusia henkilöautoja viime vuotta vähemmän.

        Lisäksi täyssähköautojen myyntimäärien kasvu hidastui huomattavasti. Täyssähköautojen myynti kasvoi toki 43% vuodessa, mutta se on prosenteissa paljon vähemmän kuin aiemmin. Jos sama tahti jatkuu niin tänä vuonna kasvu on noin 20% ja pian mitään kasvua ei ole.

        Ja hybridit tai ladattavat hybridit EIVÄT ole sähköautoja, koska suuren osan ajasta niillä ajetaan polttomoottorilla. Suurta osaa ladattavista hybrideistä ajetaan ilman, että niitä koskaan ladataan. Tämä sen takia, että suurin osa uusista ladattavista hybrideistä on työsuhdeautoja eikä ajajilla ole suurtakaan etua lataamisesta.

        Hybridit ja ladattavat hybridit ovat polttomoottoriautoja.

        Suomalaiset eivät ole niin typeriä, että haaskaavat rahojaan autoihin. Joten jos autot on liian kalliita niin niitä ei yksinkertaisesti osteta.

        Liikennekäytössä olevat sähköautot:

        3/2019 -> 3/2020 lisäys 2 765.
        3/2020 -> 3/2021 lisäys 4 566.
        3/2021 -> 3/2022 lisäys 16 047.

        Kappalemääräisesti lisäykset liikennekäytössä olevien täyssähköautojen määrään ovat nouseet vielä 2022 yli tuplaksi 2021 kokonaismäärään verrattuna.
        Syyskuu 2021 - syyskuu 2022 välillä lisys aika tarkasti 21 000 täyssähköautoa, eli lisääntymien eikun kiihtyy.
        Viime vuonna kaupaksi olisi mennyt enemmänkin, mutta niitä ei kyetty saamaan maahan riittävästi.

        Eli denialisti jauhoi taas kerran paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa suomalaisista ajaa 2040-luvulla polttomoottoriautoilla ja menovettä myydään edelleen joka puolella. Toki osa menovedestä voi olla synteettisiä valmisteita.

        Itse uskon, että Euroopassa myydään jopa uusia polttomoottoriautoja vielä 2040-luvulla. Nimittäin, jos polttomoottoriautoilla pystytään ajamaan ilman päästöjä (tai ainakin lähes) niin silloin niitä ei tulla kieltämään.

        Valtaosa suomalaisista ei näillä näkymin todellakaan aja 2040 polttomoottoriautoilla.
        Ppelkillä polttomoottoreilla varustetut 2022 ensirekisteröidyt autot (30,2 % ) olisivat 2040 jo 18 vuoden iässä, eli suurin osa niistä on jo romutettu. Osuus uusista pienenee vuosi vuodelta.
        Mistä luulet löytäväsi yli puolelle autoilevista suomalaista polttomoottoriauton vielä vuonna 2040?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennekäytössä olevat sähköautot:

        3/2019 -> 3/2020 lisäys 2 765.
        3/2020 -> 3/2021 lisäys 4 566.
        3/2021 -> 3/2022 lisäys 16 047.

        Kappalemääräisesti lisäykset liikennekäytössä olevien täyssähköautojen määrään ovat nouseet vielä 2022 yli tuplaksi 2021 kokonaismäärään verrattuna.
        Syyskuu 2021 - syyskuu 2022 välillä lisys aika tarkasti 21 000 täyssähköautoa, eli lisääntymien eikun kiihtyy.
        Viime vuonna kaupaksi olisi mennyt enemmänkin, mutta niitä ei kyetty saamaan maahan riittävästi.

        Eli denialisti jauhoi taas kerran paskaa.

        Jos katsotaan taas normaaleja uusien autojen myyntimääriä niin prosentuaalinen kasvu on reilusti hidastunut.

        Uusien sähköautojen rekisteröinnit
        Vuosi 2020, 4 244
        Vuosi 2021, 10152 kasvu edelliseen vuoteen peräti 139%
        Vuosi 2022, 14 530, kasvua enää 43%

        Kasvu hidastui reilusti viime vuonna ja tulee hidastumaan tänäkin vuonna. Ensi vuonna kasvu on jo kokonaan pysähtynyt ja luultavasti myynnit kääntyy jopa laskuun.

        Ja käytetyistä sähköautoissa on jo loppuvuodesta todettu, että niiden kysyntä on romahtanut. Ei ole mitenkään erikoista, että käytettyä sähköautoa myydään kauan, koska kukaan ei ole siitä kiinnostunut. Ja miksi kukaan maksaisikaan tuollaista ylihintaa tuollaisesta paskasta? Käytettyjen sähköautojen hinnat ovatkin sen takia laskussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennekäytössä olevat sähköautot:

        3/2019 -> 3/2020 lisäys 2 765.
        3/2020 -> 3/2021 lisäys 4 566.
        3/2021 -> 3/2022 lisäys 16 047.

        Kappalemääräisesti lisäykset liikennekäytössä olevien täyssähköautojen määrään ovat nouseet vielä 2022 yli tuplaksi 2021 kokonaismäärään verrattuna.
        Syyskuu 2021 - syyskuu 2022 välillä lisys aika tarkasti 21 000 täyssähköautoa, eli lisääntymien eikun kiihtyy.
        Viime vuonna kaupaksi olisi mennyt enemmänkin, mutta niitä ei kyetty saamaan maahan riittävästi.

        Eli denialisti jauhoi taas kerran paskaa.

        Ja nuo määrät ovat edelleen minimaalisen pieniä. Monissa Suomen kunnista ei edelleenkään ole rekisteröity yhtä ainutta täyssähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin uusien henkilöautojen myyntimäärät ovat romahtaneet ja ovat nyt heikoimpia sitten vuoden 1995 jälkeen. Sähköautot ovat nostaneet osuuttaan kuolevassa markkinassa. Ja tänä vuonna tullaan myymään uusia henkilöautoja viime vuotta vähemmän.

        Lisäksi täyssähköautojen myyntimäärien kasvu hidastui huomattavasti. Täyssähköautojen myynti kasvoi toki 43% vuodessa, mutta se on prosenteissa paljon vähemmän kuin aiemmin. Jos sama tahti jatkuu niin tänä vuonna kasvu on noin 20% ja pian mitään kasvua ei ole.

        Ja hybridit tai ladattavat hybridit EIVÄT ole sähköautoja, koska suuren osan ajasta niillä ajetaan polttomoottorilla. Suurta osaa ladattavista hybrideistä ajetaan ilman, että niitä koskaan ladataan. Tämä sen takia, että suurin osa uusista ladattavista hybrideistä on työsuhdeautoja eikä ajajilla ole suurtakaan etua lataamisesta.

        Hybridit ja ladattavat hybridit ovat polttomoottoriautoja.

        Suomalaiset eivät ole niin typeriä, että haaskaavat rahojaan autoihin. Joten jos autot on liian kalliita niin niitä ei yksinkertaisesti osteta.

        Täyssähköautojen myyntiä rajoitti saatavuus, ei ostohalukkuus.
        Miksi denialsiti valehtelee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa suomalaisista ei näillä näkymin todellakaan aja 2040 polttomoottoriautoilla.
        Ppelkillä polttomoottoreilla varustetut 2022 ensirekisteröidyt autot (30,2 % ) olisivat 2040 jo 18 vuoden iässä, eli suurin osa niistä on jo romutettu. Osuus uusista pienenee vuosi vuodelta.
        Mistä luulet löytäväsi yli puolelle autoilevista suomalaista polttomoottoriauton vielä vuonna 2040?

        Koska Suomessa keskimääräinen romutusikä on noin 22 vuotta joten 18 vuoden iässä suurinta osaa noista autoista EI ole romutettu. Ja romutusikä on kasvussa, vuonna 2040 romutusikä on vielä monta vuotta enemmän. Suomessa on täysin normaalia ajaa yli 20 vuotta vanhalla autolla eikä yli 30 vuotta vanhalla autolla ajaminenkaan ole harvinaista.

        18 vuotta vanhalla autolla ajaa monet ihan keskituloiset suomalaiset nytkin ja nykyisellä tahdilla suomalaiset ajaa vielä vanhemmilla autoilla tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautojen myyntiä rajoitti saatavuus, ei ostohalukkuus.
        Miksi denialsiti valehtelee?

        Höpö höpö... On jo monia sähköautoja, joissa ei ole mitään jonotusaikaa. Esimerkiksi Tesloissa ei ole enää mitään jonotusaikaa vaan sen saa nopeasti käyttöönsä. Päinvastoin muualla maailmassa jouduttu leikkaamaan hintaa, koska varastot ovat olleet täynnä myymättömiä Tesloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa tähän asti hankituista hybrideistä on työsuhdeautoja. Sukukaiseni kertoi, että talvella on turha unelmoida, että ajaisi edes työmatkat sähköllä, eikä hänellä ole pitkä työmatka.

        Veikkaan, että sähköautojen myynti hyytyy sitten, kun niitä ei enään firmat osta työsuhdeautoiksi. Työsuhdeautojen määrä kun on hyvin rajallinen, eikä niitäkään nyt kannata joka vuosi vaihtaa uusiin.

        Firman kilpi on viherkiillotettu, kun työsuhdeautot on vaihdettu hybrideihin. Se kiiltävämmäksi sitä kilpeä ei saa, vaikka vaihtaisi kaikki joka vuosi uusiin.

        Sitä voi Helsingissä ja Brysselissä unelmoida vaikka minkälsisia pöljiä unelmia, mutta taloudelliset reliteetit kuitenkin loppujen lopuksi ratkaisevat, kuinka pitkään ja kuinka laajana viherpesu jatkuu.

        Jos joku autonvalmistaja päättää niinkuin Volvo, että polttomoottori autojen valmistus lopetetaan kokonaan, se voi piankin osoittautua itsemurhaksi. Enpä usko, että missään maassa on kanttia kieltää polttomoottorit kokonaan.

        Siinä kävisi vaan samoin, kuin kävi Saksassa, kun ydinvoima päätettiin alasajaa, vihreiden terroristien vaatimuksesta. Ruotsissahan ydinvoimapäätös on päätetty jo pyörtää, ja rakentaa lisää ydinvoimaa. Minä en ole koskaan vastustanut ydinvoimaa.

        Kun minä en ole vihreä pelkuri, minä olen itse analysoinut saatavissa olleen tiedon perusteella, mikä niissä ydinvoimalaonnettomuuksissa meni pieleen ja miksi. Sitten olen verrannut sitä tietoon Suomen voimaloista, jotka on olleet maailman luotettavimpia.

        Ei se minussa pelkoa aiheuttanut, vaan mielenkiintoa, kun paikallinen palopäällikkö näytti minulle, mitä Suomeen oli tullut silloin, kun Tsernobyl pamahti. Hän näytti säteilymittarilla.

        Siinä pihalla se raksutti harvakseltaan, mutta kun hän vei sen syöksytorven lähelle, alkoi hirveä rätinä. Sateen mukana sitä radioaktiivista ainetta oli tullut alas, ja kertynyt syöksytorven alle.

        Se säteili kuitenkin vain noin puolen metrin päähän, joten alue oli muualla turvallinen. Tänne sitä saastetta tuli eniten, koska silloin täällä satoi. Harva sitä tiesi, enkä minäkään siitä tyhjänpäiten huudellut. Ihmiset saa jokatapauksessa taustasäteilyä aina.

        Aivan turha ihmisiä on pelotella. Sätelypelkurit ja ilmastopelkurit vaan on pakkomielteisiä pelottelijoita. Molemmat uhkat on erittäin marginaalisia varsinkin pohjoismaissa. Miksi siis juuri täällä pelätään mörköjä.

        Minä aloin tuossa kuukausi sitten noudattaa yhtä taloudellisen ajon kikkaa. Sen kyllä joku joskus mainitsi täällä, mutta en minä nyt näitä palstalsia ota täydestä. Sen kuitenkin mainitsi yhdessä jutussa taloudellisuusajon suomenmestari.

        Sellaisen sanaan minä luotan. Löysätään vaan kaasu, kun on pysähdys odotettavissa, niin polttoaineen syöttö loppuu ruiskutusmoottorissa. Ei siis oteta vaihdetta pois päältä heti.

        Kun moottori jarruttaa eikä vedä, niin nopeuden voi päästää isollakin vaihteella yllättävän alhaiseksi. Minun autossa nopeus voi olla tuossa vaiheessa 3 vaihteella 20 km/h 4 vaihteella noin 30 km/h, ja 5 vaihteella reilusti alle 40 km/h.

        Vaihde laitetaan vapaalle mahdollisimman myöhään. Noista nopeuksista ei kuitenkaan kannata alkaa kiihdyttämään, koska se rasittaa moottoria. Olen kuitenkin testannut myös sitä, mistä nopeuksista alhaisimmillaan voi alkaa kiihdyttämään.

        Yksi työnantaja kääntyi risteyksissäkin 5 vaihteella, eikä se diesel Mersu siitä hajonnut. Kuului vaan melkoinen jyrinä, kun se painoi kaasua, ja sillä ambulanssilla ajettiin 360 000 km, ennenkuin se meni vaihtoon.

        Saapa nähdä minkälainen älämölö näistä neuvoista tulee. Minulle nyt on kuitenkin autoilua takana 51 vuotta ja yli miljoona kilometriä, mutta eihän älämölöporukka luota kokemukseen.

        Kokeilepa APH edes kerran kirjoittaa viesti josta sinua ei heti tunnista. Veikkaan ettei onnistu. Muutamia vinkkejä:
        - vähemmän tekstiä
        - vähemmän minäminäminää
        - vähemmän itsekehua
        - vähemmän kielioppi- ja kirjoitusvirheitä
        - vähemmän muiden solvaamista
        - vähemmän valheita ja asiavirheitä
        - vähemmän ohi aiheen kirjoittamista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilepa APH edes kerran kirjoittaa viesti josta sinua ei heti tunnista. Veikkaan ettei onnistu. Muutamia vinkkejä:
        - vähemmän tekstiä
        - vähemmän minäminäminää
        - vähemmän itsekehua
        - vähemmän kielioppi- ja kirjoitusvirheitä
        - vähemmän muiden solvaamista
        - vähemmän valheita ja asiavirheitä
        - vähemmän ohi aiheen kirjoittamista

        Sinuako minun mukamas pitäisi uskoa. Aiemmin ne kaikki, jotka ei ole minun kielenkäyttöäni ymmärtäneet, on olleet psyykkisesti sairaita tai muuten mielenvikaisia.

        Sinun sairas mielesi sanoo, että minä kehun vain itseäni. Enkö minä mukamas ole kehunut opettajiani ja muitakin niiden alojen ihmisiä, joilta olen koulutukseni saanut.

        Aivan selvästi sinä kuulut niihin ihmisiin, jotka ei ymmärrä edes itseään, ja sitten kuitenkin kuvittelee ymmärtävänsä muut oikein. Minä en anna edes ihmisarvoa niille, jotka käyttää APH tai denialistihaukkua. Valehtelijoita kaikki tyyni.

        Oletko sinä mukamas joku kielinero, joka kykeneen arvioimaan muiden kielitaitoa. Sinä vaan tyhmästi takerrut kaikkeen, mikä sinun kuvitelmiesi mukaan on virheellistä. Tekerrutko sinä kirjailijoidenkin kielivirheisiin, kun ne kirjoittaa jotakin murretta.

        Minä kirjoitan yleisesti puhuttua suomenkieltä, jota kyllä useimmat ymmärtää. Mitä väärää siinä mukamas on. Se, että muka on jotakin väärää, on pelkästään sinun rajoittunut mielipiteesi.

        Ohi aiheen minä taas kirjoitan täysin tahallaan. Päätin tehdä niin jo vuosia sitten näyttääkseni, että ei sinun kaltaislla "palstapoliiseilla" ole merkitystä. Mitä taas kirjoitusten pituuteen tulee, niin silläkin on tarkoituksensa.

        Kun minä pystyn samaan kuin ne kirjailijat, jota minä olen lukenut, niin luulisi nyt teillä muilla edes vuosien kuluessa edes vahingossa tulevan mieleen, että niitä vajakkeja olettekin te enkä minä.

        Minä sanan käyttöhän on aivan normaalia kielenkäyttöä, mutta sinulle sillä on ilmeisesti jokin sairas merkitys, jota useimmille muille ei ole. Sinä ymmärrät sen jotenkin väärin.

        Minä, sinä, hän, me, te, he. Minulle nämä sanat on niinkuin useimmille muillekkin kaikki saman arvoisia. Meille muille nämä on vain persoonapronomiineja eikä sen kummempaa.

        Joillakin ihmisillä on vaan jostakin syystä taipumus antaa sanoille sellaisia merkityksiä, joita niillä ei kielessä ole. Joskus sanoin yhdelle työnantajalle ongelma sanan. Se raivostui siitä, ja huusi, että sitä sanaa ei saa ikinä sanoa lastet kuullen, se on niin kauhea sana.

        Minä olin ihmeissäni, kun minulle se sana oli neutraali merkitykseltään. Jotta sillä olisi jokin muu merkitys, se tarvitsee seurakseen muita sanoja kuten pieni, suuri, valtava, ylimääsemätön.

        No kyllä sen lapsille tuli sitten se ongelma sana tutuksi, kun kaikista tuli ongelmanratkaisijoita. Kaksi on lääkäriä ja kolme on sairaanhoitajia. Se ongelmanratkaisijahan minäkin siellä olin.

        On kahdenlaisia ihmisiä. Yhdet on ongelmakeskeisiä, jotka näkee pelkkiä ongelmia kaikkialla. Nämä ei ikinä pysty ratkaisemaan mitään ongelmia, mutta touhuaa kyllä kauheasti muiden riesana.

        Toinen ihmistyyppi on ratkaisukeskeiset. Kun tämä ihmistyyppi näkee ongelman, se alkaa heti pohtia siihen ratkaisua sensijaan, että jäisi murehtimaan sitä ongelmaa. Minä kuulun tähän jälkimmäiseen ihmistyyppiin, ja sinä aivan ilmeisesti ensimmäiseen ihmistyyppiin.

        Kaikki alarmistit on ongelmakeskeisiä, ja sen takia hyödyttömiä. Yleensäkkin vihreät on ongelmakeskeisiä. Tuo sinun luettelosi on nimenomaan ongelmakeskeisen ihmisen laatima luettelo. Eikö tuo mukamas ollut solvaamista.

        Kun ratkaisukeskeinen ihminen sanoo ongelmakeskeiselle ihmiselle, että hänen ongelmaansa ei ole ratkaisua, niin uskooko ongelmakeskeinen ihminen mukamas sen. Ei ne ikinä usko, koska nehän on ongelmakeskeisiä.

        Muuten ei nämä ole mitään ylioppilaskirjoituksen aineita. Niistä niitä kielivirheitä metsästetään. Niidenhän täytyy olla kirjakieltä. On todella outoa vaatia kirjakieltä nettipalstalla.

        Ei täällä nyt tarvitse täyttää myöskään tieteellisen tekstin muodollisuuksia. Tuollaisten vaatimusten asettajalla ei vaan ole todellista asiantuntemusta palstan aiheesta. Siitähän tuo nokkiminen kertoo.

        Voisin minä välillä viäntää vaikka Savon murretta. tai pohojois Pohojanmaan murretta sekaan, eikä siihen pitäisi olla kenelläkää mitään sanomista.

        Ongelmakeskeiset ihmiset on pakkomielteisiä, eikä mihinkään muuhun pysty.

        Jotta jotakin kehitystä voisi yleensä tulla, tarvitaan niitä ratkaisukeskeisiä ihmisiä, mutta niiden ei passaa antautua opgelmakeskeisten ihmisten talutettavaksi. Jos onj anatautunut pitää repäistä itsensä irti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsotaan taas normaaleja uusien autojen myyntimääriä niin prosentuaalinen kasvu on reilusti hidastunut.

        Uusien sähköautojen rekisteröinnit
        Vuosi 2020, 4 244
        Vuosi 2021, 10152 kasvu edelliseen vuoteen peräti 139%
        Vuosi 2022, 14 530, kasvua enää 43%

        Kasvu hidastui reilusti viime vuonna ja tulee hidastumaan tänäkin vuonna. Ensi vuonna kasvu on jo kokonaan pysähtynyt ja luultavasti myynnit kääntyy jopa laskuun.

        Ja käytetyistä sähköautoissa on jo loppuvuodesta todettu, että niiden kysyntä on romahtanut. Ei ole mitenkään erikoista, että käytettyä sähköautoa myydään kauan, koska kukaan ei ole siitä kiinnostunut. Ja miksi kukaan maksaisikaan tuollaista ylihintaa tuollaisesta paskasta? Käytettyjen sähköautojen hinnat ovatkin sen takia laskussa.

        Kun kahden auton myynnistä mennään neljään autoon on kasvua 100 %.
        Jos seuraavana vuonna lisäys on määrällisesti sama, on se prosentuaalisesti enää 50 %.

        10 152 - 4 224 = 5 901
        14 530 - 10 152 = 4 378.

        Maantiellä ajaa autoja; ei prosentteja.

        Ja mistä tuo pieni notkahdus voisi johtua?
        Hesari 25. 10. 2022.
        "Uutta sähköautoa voi joutua odottamaan yli vuoden – tällaisia ovat suosituimpien mallien toimitusajat"

        IL:
        "Kyseinen henkilö tilasi Opel Mokka e -sähköautonsa 8.11.2021. Tuolloin toimitusajaksi luvattiin huhti-toukokuu 2022, jonka jälkeen toimitusajankohdaksi uumoiltiin syksyä.

        Lukijan mukaan maahantuojalla tällä hetkellä ei ole mitään tietoa auton mahdollisesta toimitusajankohdasta, eikä se anna minkäänlaista arvioita asiasta."

        Sähköautoja menisi enemmän kuin tehtaat kykenevät toimittamaan. Siinä varsinainen syy kasvun pysähtymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinuako minun mukamas pitäisi uskoa. Aiemmin ne kaikki, jotka ei ole minun kielenkäyttöäni ymmärtäneet, on olleet psyykkisesti sairaita tai muuten mielenvikaisia.

        Sinun sairas mielesi sanoo, että minä kehun vain itseäni. Enkö minä mukamas ole kehunut opettajiani ja muitakin niiden alojen ihmisiä, joilta olen koulutukseni saanut.

        Aivan selvästi sinä kuulut niihin ihmisiin, jotka ei ymmärrä edes itseään, ja sitten kuitenkin kuvittelee ymmärtävänsä muut oikein. Minä en anna edes ihmisarvoa niille, jotka käyttää APH tai denialistihaukkua. Valehtelijoita kaikki tyyni.

        Oletko sinä mukamas joku kielinero, joka kykeneen arvioimaan muiden kielitaitoa. Sinä vaan tyhmästi takerrut kaikkeen, mikä sinun kuvitelmiesi mukaan on virheellistä. Tekerrutko sinä kirjailijoidenkin kielivirheisiin, kun ne kirjoittaa jotakin murretta.

        Minä kirjoitan yleisesti puhuttua suomenkieltä, jota kyllä useimmat ymmärtää. Mitä väärää siinä mukamas on. Se, että muka on jotakin väärää, on pelkästään sinun rajoittunut mielipiteesi.

        Ohi aiheen minä taas kirjoitan täysin tahallaan. Päätin tehdä niin jo vuosia sitten näyttääkseni, että ei sinun kaltaislla "palstapoliiseilla" ole merkitystä. Mitä taas kirjoitusten pituuteen tulee, niin silläkin on tarkoituksensa.

        Kun minä pystyn samaan kuin ne kirjailijat, jota minä olen lukenut, niin luulisi nyt teillä muilla edes vuosien kuluessa edes vahingossa tulevan mieleen, että niitä vajakkeja olettekin te enkä minä.

        Minä sanan käyttöhän on aivan normaalia kielenkäyttöä, mutta sinulle sillä on ilmeisesti jokin sairas merkitys, jota useimmille muille ei ole. Sinä ymmärrät sen jotenkin väärin.

        Minä, sinä, hän, me, te, he. Minulle nämä sanat on niinkuin useimmille muillekkin kaikki saman arvoisia. Meille muille nämä on vain persoonapronomiineja eikä sen kummempaa.

        Joillakin ihmisillä on vaan jostakin syystä taipumus antaa sanoille sellaisia merkityksiä, joita niillä ei kielessä ole. Joskus sanoin yhdelle työnantajalle ongelma sanan. Se raivostui siitä, ja huusi, että sitä sanaa ei saa ikinä sanoa lastet kuullen, se on niin kauhea sana.

        Minä olin ihmeissäni, kun minulle se sana oli neutraali merkitykseltään. Jotta sillä olisi jokin muu merkitys, se tarvitsee seurakseen muita sanoja kuten pieni, suuri, valtava, ylimääsemätön.

        No kyllä sen lapsille tuli sitten se ongelma sana tutuksi, kun kaikista tuli ongelmanratkaisijoita. Kaksi on lääkäriä ja kolme on sairaanhoitajia. Se ongelmanratkaisijahan minäkin siellä olin.

        On kahdenlaisia ihmisiä. Yhdet on ongelmakeskeisiä, jotka näkee pelkkiä ongelmia kaikkialla. Nämä ei ikinä pysty ratkaisemaan mitään ongelmia, mutta touhuaa kyllä kauheasti muiden riesana.

        Toinen ihmistyyppi on ratkaisukeskeiset. Kun tämä ihmistyyppi näkee ongelman, se alkaa heti pohtia siihen ratkaisua sensijaan, että jäisi murehtimaan sitä ongelmaa. Minä kuulun tähän jälkimmäiseen ihmistyyppiin, ja sinä aivan ilmeisesti ensimmäiseen ihmistyyppiin.

        Kaikki alarmistit on ongelmakeskeisiä, ja sen takia hyödyttömiä. Yleensäkkin vihreät on ongelmakeskeisiä. Tuo sinun luettelosi on nimenomaan ongelmakeskeisen ihmisen laatima luettelo. Eikö tuo mukamas ollut solvaamista.

        Kun ratkaisukeskeinen ihminen sanoo ongelmakeskeiselle ihmiselle, että hänen ongelmaansa ei ole ratkaisua, niin uskooko ongelmakeskeinen ihminen mukamas sen. Ei ne ikinä usko, koska nehän on ongelmakeskeisiä.

        Muuten ei nämä ole mitään ylioppilaskirjoituksen aineita. Niistä niitä kielivirheitä metsästetään. Niidenhän täytyy olla kirjakieltä. On todella outoa vaatia kirjakieltä nettipalstalla.

        Ei täällä nyt tarvitse täyttää myöskään tieteellisen tekstin muodollisuuksia. Tuollaisten vaatimusten asettajalla ei vaan ole todellista asiantuntemusta palstan aiheesta. Siitähän tuo nokkiminen kertoo.

        Voisin minä välillä viäntää vaikka Savon murretta. tai pohojois Pohojanmaan murretta sekaan, eikä siihen pitäisi olla kenelläkää mitään sanomista.

        Ongelmakeskeiset ihmiset on pakkomielteisiä, eikä mihinkään muuhun pysty.

        Jotta jotakin kehitystä voisi yleensä tulla, tarvitaan niitä ratkaisukeskeisiä ihmisiä, mutta niiden ei passaa antautua opgelmakeskeisten ihmisten talutettavaksi. Jos onj anatautunut pitää repäistä itsensä irti.

        En tiedä, kuka täällä on vaatinut kirjakieltä, mutta jotain järkeä jaarituksissa olisi hyvä olla.
        Ei monisanaisuus korvaa asiasisältöä.

        Vaan taitaa tyhjästä olla paha nyhjästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinuako minun mukamas pitäisi uskoa. Aiemmin ne kaikki, jotka ei ole minun kielenkäyttöäni ymmärtäneet, on olleet psyykkisesti sairaita tai muuten mielenvikaisia.

        Sinun sairas mielesi sanoo, että minä kehun vain itseäni. Enkö minä mukamas ole kehunut opettajiani ja muitakin niiden alojen ihmisiä, joilta olen koulutukseni saanut.

        Aivan selvästi sinä kuulut niihin ihmisiin, jotka ei ymmärrä edes itseään, ja sitten kuitenkin kuvittelee ymmärtävänsä muut oikein. Minä en anna edes ihmisarvoa niille, jotka käyttää APH tai denialistihaukkua. Valehtelijoita kaikki tyyni.

        Oletko sinä mukamas joku kielinero, joka kykeneen arvioimaan muiden kielitaitoa. Sinä vaan tyhmästi takerrut kaikkeen, mikä sinun kuvitelmiesi mukaan on virheellistä. Tekerrutko sinä kirjailijoidenkin kielivirheisiin, kun ne kirjoittaa jotakin murretta.

        Minä kirjoitan yleisesti puhuttua suomenkieltä, jota kyllä useimmat ymmärtää. Mitä väärää siinä mukamas on. Se, että muka on jotakin väärää, on pelkästään sinun rajoittunut mielipiteesi.

        Ohi aiheen minä taas kirjoitan täysin tahallaan. Päätin tehdä niin jo vuosia sitten näyttääkseni, että ei sinun kaltaislla "palstapoliiseilla" ole merkitystä. Mitä taas kirjoitusten pituuteen tulee, niin silläkin on tarkoituksensa.

        Kun minä pystyn samaan kuin ne kirjailijat, jota minä olen lukenut, niin luulisi nyt teillä muilla edes vuosien kuluessa edes vahingossa tulevan mieleen, että niitä vajakkeja olettekin te enkä minä.

        Minä sanan käyttöhän on aivan normaalia kielenkäyttöä, mutta sinulle sillä on ilmeisesti jokin sairas merkitys, jota useimmille muille ei ole. Sinä ymmärrät sen jotenkin väärin.

        Minä, sinä, hän, me, te, he. Minulle nämä sanat on niinkuin useimmille muillekkin kaikki saman arvoisia. Meille muille nämä on vain persoonapronomiineja eikä sen kummempaa.

        Joillakin ihmisillä on vaan jostakin syystä taipumus antaa sanoille sellaisia merkityksiä, joita niillä ei kielessä ole. Joskus sanoin yhdelle työnantajalle ongelma sanan. Se raivostui siitä, ja huusi, että sitä sanaa ei saa ikinä sanoa lastet kuullen, se on niin kauhea sana.

        Minä olin ihmeissäni, kun minulle se sana oli neutraali merkitykseltään. Jotta sillä olisi jokin muu merkitys, se tarvitsee seurakseen muita sanoja kuten pieni, suuri, valtava, ylimääsemätön.

        No kyllä sen lapsille tuli sitten se ongelma sana tutuksi, kun kaikista tuli ongelmanratkaisijoita. Kaksi on lääkäriä ja kolme on sairaanhoitajia. Se ongelmanratkaisijahan minäkin siellä olin.

        On kahdenlaisia ihmisiä. Yhdet on ongelmakeskeisiä, jotka näkee pelkkiä ongelmia kaikkialla. Nämä ei ikinä pysty ratkaisemaan mitään ongelmia, mutta touhuaa kyllä kauheasti muiden riesana.

        Toinen ihmistyyppi on ratkaisukeskeiset. Kun tämä ihmistyyppi näkee ongelman, se alkaa heti pohtia siihen ratkaisua sensijaan, että jäisi murehtimaan sitä ongelmaa. Minä kuulun tähän jälkimmäiseen ihmistyyppiin, ja sinä aivan ilmeisesti ensimmäiseen ihmistyyppiin.

        Kaikki alarmistit on ongelmakeskeisiä, ja sen takia hyödyttömiä. Yleensäkkin vihreät on ongelmakeskeisiä. Tuo sinun luettelosi on nimenomaan ongelmakeskeisen ihmisen laatima luettelo. Eikö tuo mukamas ollut solvaamista.

        Kun ratkaisukeskeinen ihminen sanoo ongelmakeskeiselle ihmiselle, että hänen ongelmaansa ei ole ratkaisua, niin uskooko ongelmakeskeinen ihminen mukamas sen. Ei ne ikinä usko, koska nehän on ongelmakeskeisiä.

        Muuten ei nämä ole mitään ylioppilaskirjoituksen aineita. Niistä niitä kielivirheitä metsästetään. Niidenhän täytyy olla kirjakieltä. On todella outoa vaatia kirjakieltä nettipalstalla.

        Ei täällä nyt tarvitse täyttää myöskään tieteellisen tekstin muodollisuuksia. Tuollaisten vaatimusten asettajalla ei vaan ole todellista asiantuntemusta palstan aiheesta. Siitähän tuo nokkiminen kertoo.

        Voisin minä välillä viäntää vaikka Savon murretta. tai pohojois Pohojanmaan murretta sekaan, eikä siihen pitäisi olla kenelläkää mitään sanomista.

        Ongelmakeskeiset ihmiset on pakkomielteisiä, eikä mihinkään muuhun pysty.

        Jotta jotakin kehitystä voisi yleensä tulla, tarvitaan niitä ratkaisukeskeisiä ihmisiä, mutta niiden ei passaa antautua opgelmakeskeisten ihmisten talutettavaksi. Jos onj anatautunut pitää repäistä itsensä irti.

        "Vähemmän muiden solvaamista"

        Ja miten kommentoi APH? :
        "Aiemmin ne kaikki, jotka ei ole minun kielenkäyttöäni ymmärtäneet, on olleet psyykkisesti sairaita tai muuten mielenvikaisia. "

        Ymmärrän kielenkäyttösi, vaikka sinulta usein meneekin termit pahasti sekaisin. Tuollaista toisten ihmisten herjaamista ei tarvitse ymmärtää. Olet itseäsi täynnä oleva kusipää, jonka todellinen tietämys esimerkiksi fysiikasta on harsomaisen röpelö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kahden auton myynnistä mennään neljään autoon on kasvua 100 %.
        Jos seuraavana vuonna lisäys on määrällisesti sama, on se prosentuaalisesti enää 50 %.

        10 152 - 4 224 = 5 901
        14 530 - 10 152 = 4 378.

        Maantiellä ajaa autoja; ei prosentteja.

        Ja mistä tuo pieni notkahdus voisi johtua?
        Hesari 25. 10. 2022.
        "Uutta sähköautoa voi joutua odottamaan yli vuoden – tällaisia ovat suosituimpien mallien toimitusajat"

        IL:
        "Kyseinen henkilö tilasi Opel Mokka e -sähköautonsa 8.11.2021. Tuolloin toimitusajaksi luvattiin huhti-toukokuu 2022, jonka jälkeen toimitusajankohdaksi uumoiltiin syksyä.

        Lukijan mukaan maahantuojalla tällä hetkellä ei ole mitään tietoa auton mahdollisesta toimitusajankohdasta, eikä se anna minkäänlaista arvioita asiasta."

        Sähköautoja menisi enemmän kuin tehtaat kykenevät toimittamaan. Siinä varsinainen syy kasvun pysähtymiseen.

        Sähköautojen akkumetallien kaivamiseen menee nykyisellä tahdilla yli 200 vuotta. On siis turha kuvitella, että kymmenessä vuodessa autokanta sähköistyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa suomalaisista ei näillä näkymin todellakaan aja 2040 polttomoottoriautoilla.
        Ppelkillä polttomoottoreilla varustetut 2022 ensirekisteröidyt autot (30,2 % ) olisivat 2040 jo 18 vuoden iässä, eli suurin osa niistä on jo romutettu. Osuus uusista pienenee vuosi vuodelta.
        Mistä luulet löytäväsi yli puolelle autoilevista suomalaista polttomoottoriauton vielä vuonna 2040?

        Autojen akkumateriaalia ei ole saatavana sellaista määrää, että sitä riittäisi kaikille. Vuonna 2040 ajetaan edelleen polttomoottorilla koska sähköautoja ei ole pystytty valmistamaan riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kahden auton myynnistä mennään neljään autoon on kasvua 100 %.
        Jos seuraavana vuonna lisäys on määrällisesti sama, on se prosentuaalisesti enää 50 %.

        10 152 - 4 224 = 5 901
        14 530 - 10 152 = 4 378.

        Maantiellä ajaa autoja; ei prosentteja.

        Ja mistä tuo pieni notkahdus voisi johtua?
        Hesari 25. 10. 2022.
        "Uutta sähköautoa voi joutua odottamaan yli vuoden – tällaisia ovat suosituimpien mallien toimitusajat"

        IL:
        "Kyseinen henkilö tilasi Opel Mokka e -sähköautonsa 8.11.2021. Tuolloin toimitusajaksi luvattiin huhti-toukokuu 2022, jonka jälkeen toimitusajankohdaksi uumoiltiin syksyä.

        Lukijan mukaan maahantuojalla tällä hetkellä ei ole mitään tietoa auton mahdollisesta toimitusajankohdasta, eikä se anna minkäänlaista arvioita asiasta."

        Sähköautoja menisi enemmän kuin tehtaat kykenevät toimittamaan. Siinä varsinainen syy kasvun pysähtymiseen.

        Riippuu mistä autosta puhutaan, mutta Teslan saa tehtaalta vaikka heti. Mitään jonoa ei ole.


    • Anonyymi

      Putin pelastaa Maapallon ilmastonmuutokselta, hän teki sen mihin yksikään lännen poliitikko ei kynneyt 20 vuoteen, päästöt todella vähenee.

    • Anonyymi

      Mitä otsikko tarkoittaa?
      Ukrainassa taistellaan ilmastonmuutoksen puolesta?
      Siis ilmastonmuutoksen torjuntaa vastaan?
      Elikkäs fossiilien puolesta...

    • Anonyymi

      Ja toimiiko Ukrainan sotakoneisto sähköllä? Eipä taida vaan fossiilisilla siellä soditaan.

    • Anonyymi

      ja höpön höpö ,fosiiliseja poltto aineita tullaan käyttämään vielä tuhansia vuosia.

    • Anonyymi

      Uskon että Putin ymmärsi tuon että nyt on viime hetket aloittaa valloitussota, ennen kuin muu maailma on irtaantunut fossiilisista kokonaan.

      • Anonyymi

        Muu maailma ei ole irtautunut fossiilisista edes 50 vuoden päästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2420
    2. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

      kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2112
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2099
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1655
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      384
      1560
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      272
      1371
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      12
      1356
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe