tietämätön. todellakin!

typeräksi tuntee itsensä.. :(

Kylläpä tunnen itseni tyhmäksi kun näitä juttuja luen. Tuntuu etten tiedä kissoista yhtikäs mitään, kun teidän kaikkien tietotulvaa katselee.. :( Minä haluan ajatella kissojeni parasta ja tehdä niinkuin niille on hyväksi. Meillä on 3 kissaa. Sisäkissoja kaikki. (koko elämäni meillä on kissoja ollut jo kotona asuessani..)

Kissamme syövät ihan tavallista purkkiruokaa ja "marketti"raksuja. Lisäksi olen nyt ihan lähiaikoina ostanut kitzyme kissan vitamiineja ja jauhelihaa saavat joskus (harvemmin kuitenkin). Raksuja kissoilla on koko ajan esillä ja vettä tietysti. Purkkiruokaa annetaan kerran päivässä koko purkillinen. Syötänkö kissojani väärin? Tuntuu pahalta ajatella niin.

Kissat ovat virkeitä ja leikkisiä, turkki kiiltää ja yhdelläkään ei ole ylipainoa. Koskaan en ole erityisemmin kissoja "hoidellut". Poikakissat (kaksi vanhinta) on leikattu ja nuorimmainen tyttö ei. Kaikki kissat on ihan "maatiaisia" tai miksikä niitä nyt kutsutaankaan.. No ei ainakaan rotukissoja. :) En pese kissojani, enkä leikkaa niiden kynsiä. Enkä todellakaan väitä että mikään olisi väärin, se että pesee kissaa tai ei. Mutta minusta olisi niin hienoa kun täällä näyttää olevan ihmisiä jotka kissoista tietävät PALJON niin kertoisivat minullekin. :) Olen aina kuvitellut tietäväni perusjutut kissoista, ja nyt tuntuu etten tiedä edes niitä! Saati sitten mitään "ylimääräistä" tietoa..

Jos joku olisi tai vaikka monikin olisi ystävällinen ja kertoisivat minulle KISSOISTA tai jotain hyviä linkkejä mistä saa niin perustietoa ihan ruokinnasta hoitamiseen kun sitten vähän semmoista speciaalimpaakin. Olisin ikikiitollinen. Lukiessani juttujanne olen jo jotain oppinutkin, mutta tietoa ei voi koskaan olla liikaa. Ja kun kissoja olen ottanut, aina ajattelin että niistä tarpeeksi tiedän, mutten sitten ilmeisesti.. Koskaan en mitään eläintä ottaisi mistä en mitään tiedä....

Mutta kiitoksia siis jo etukäteen kaikille. :)

12

1019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma40

kun vaan viitsii etsiä;) ja käyttää sitten sitä maalaisjärkeä jolla voi itse päätellä mikä on kissalle hyväksi ja mikä ei. Ihan muutama perusasia.

1. Kissa on puhtaasti lihansyöjä eli tarvitsee eläinperäistä proteiinia (lihaa, kalaa, sisäelimiä, munaa jne., ei hiilihydraatteja (viljaa, perunaa, kasviksia).

2. Kissan kynnet kannattaa leikata jotta se ei vahingoita ketään, tartu kiinni kankaisiin, sen kynsien kärjet eivät painuisi anturoiden sisälle, sille ei tulisi jalan asentovirheitä tmv.

3. Kissa kannattaa opettaa pesemiseen jo siitä syystä, että sen joutuu joskus tekemään jos kissa sotkee itsensä, saa esim. sienitartunnan, loisia, sille tulee hilsettä tai muita iho-ongelmia. Siinä vaiheessa rimpuilevan kissan peseminen voi olla ylivoimaista.

4. Rokotukset ja madotukset kannattaa pitää voimassa vaikka kissat olisivat sisäkissojakin. Taudit kulkevat ulkoa myöskin kengänpohjissa.

5. Kaikki kissat joilla ei ole tarkoitus jatkaa sukua, on syytä leikata. Ei pelkästään uroksia koska ne merkkaavat, vaan myöskin naaraat koska ne voivat leikkaamattomina saada kohtutulehduksia, nekin voivat alkaa merkata ja hormonitoiminta voi vaikuttaa luonteeseen negatiivisesti (ärtsy kissa).

Ylimääräistä vitamiinilisää ei tarvita jos kissa syö laadukasta teollista ruokaa. Ylivitaminointi voi olla jopa vaarallisempaa kuin liian vähäinen (rasvaliukoiset vitamiinit varastoituu elimistöön). Pelkän liha syöttämisessä on omat ongelmansa, kissa kun tarvitsee myöskin kalkkia ja fosforia ja nimenomaan oikeassa suhteessa jottei saa paper bone syndroomaa (paperiluutauti, vastaa ihmisten osteoporoosia).

Eli helpoin tapa pitää kissa kunnossa ja varmistaa sen terveys on käyttää laadukasta kuivamuonaa, raakaa lihaa, sekä purkkiruokaa, lisukkeeksi hylatuotteita (kermaa, kermaviiliä jne.), välillä raakaa keltuaista, kalaa max. kerran viikossa, sydäntä ja kaikki todellakin raakana. Järvikala vain kypsänä matovaaran vuoksi. Markettien purkeissa ei ole niin suurta vaaraa kuin kuivamuonassa.

Mitä enemmän kissan ravinnosta on hiilareita, sitä enemmän snytyy ulostetta ja usein se ulosteen laatu on löysää ja haisee pahalle. Se kertoo sen, että kissan elimistö ei pysty käyttämään hiilihydraatteja hyödykseen, vaan ne tulee ns. läpi. Hiilarit on suurin syyllinen myöskin suolisto-ongelmiin ja pahimmassa tapauksessa suolen pinta ärsyyntyy niin, ettei se koskaan palaudu ennalleen (ruokavalion muutos täysin). Hiilarit ovat myöskin useimmiten allergioiden taustatekijöinä (vehnä niistä suurimpana).

Paras ohjenuora on muistaa mitä hiiripaisti sisältää, se ei sisällä vehnää (kuin murto-osan, sen mitä hiiren vatsassa on), vaan lihaa ja luita, vähän sisäelimiä ja paljon vettä.

Meillä kissat saavat lihaa (kokolihaa) joka ilta iltapalakseen, niillä on kuivamuona esillä aina (useita eri merkkejä), kosteaa ruokaa ne saavat 1-2 krt/päivä ja välillä kermaa, viiliä, munankeltuaisia, kalaa, kanaa, possun sydäntä jne. Meillä ei ole löysyyttä, ei oksentelua (kuin karvamakkaroita, pitkäkarvakissoja), eikä muitakaan ongelmia.

• minä täällä

Juu, siis jos nyt niiin typerältä eilen vaikutin etten mitään tiedä.. Siis silläpä juuri, maalaisjärjellä olen kissojani "hoitanut".. Ja selaisin netistä erilaisia kissasivuja, mutta jotenkin tuntuu että niissä kaikissa hoetaan samaa, vaikka varmastikin asiaa.
        Tuossa kitzyme kissan tableteissa on b ryhmän vitamiineja, proteiinia, calsiumia, öljyjä, kuituja (ja kun purkin teksti englanniksi..) niin Phosphorus P, eli olisiko fosforia? ja sitten ash (tuhkaa?!)
        Aikaisemmin en ole katsonut edes kissanruokien sisällysluettoa kun olen vaan ajatellut että kun sitä kissoille tehdään niin sen on oltava hyväksi, ja esim. kitekat tölkissä luki että sisältää min. 4% kanaa. Eihän se ole mitään! Täytyy siis yrittää totuttaa kissat parempaan ja lihapitoisempaan ruokavalioon. (vaikka olen senkin tiennyt että kissa on lihansyöjä..) niin en ole tiennyt ettei se saa hiilihydraatteja syödä, ja kauhistuin kun asiasta kuulin.
        Joten kissojeni ruokavalio menee nyt sitten remonttiin (vähitellen tietysti, mutta..)

Ja hei kun syötätte kissoillenne sitä lihaa (suikaileita, jauhelihaa..?) niin kuinka paljon kerrallaan ja kuinka monta kertaa päivässä? Kun meilläkin tosiaan noita kissoja on kolme..

• PALJON tietoa..
        minä täällä kirjoitti:

Juu, siis jos nyt niiin typerältä eilen vaikutin etten mitään tiedä.. Siis silläpä juuri, maalaisjärjellä olen kissojani "hoitanut".. Ja selaisin netistä erilaisia kissasivuja, mutta jotenkin tuntuu että niissä kaikissa hoetaan samaa, vaikka varmastikin asiaa.
        Tuossa kitzyme kissan tableteissa on b ryhmän vitamiineja, proteiinia, calsiumia, öljyjä, kuituja (ja kun purkin teksti englanniksi..) niin Phosphorus P, eli olisiko fosforia? ja sitten ash (tuhkaa?!)
        Aikaisemmin en ole katsonut edes kissanruokien sisällysluettoa kun olen vaan ajatellut että kun sitä kissoille tehdään niin sen on oltava hyväksi, ja esim. kitekat tölkissä luki että sisältää min. 4% kanaa. Eihän se ole mitään! Täytyy siis yrittää totuttaa kissat parempaan ja lihapitoisempaan ruokavalioon. (vaikka olen senkin tiennyt että kissa on lihansyöjä..) niin en ole tiennyt ettei se saa hiilihydraatteja syödä, ja kauhistuin kun asiasta kuulin.
        Joten kissojeni ruokavalio menee nyt sitten remonttiin (vähitellen tietysti, mutta..)

Ja hei kun syötätte kissoillenne sitä lihaa (suikaileita, jauhelihaa..?) niin kuinka paljon kerrallaan ja kuinka monta kertaa päivässä? Kun meilläkin tosiaan noita kissoja on kolme..

kissamaailma.net on ehkä tähän asti parhaat sivut missä löytyy ihan KAIKKI kissoista. Tietoa on niin paljon että tuntuu että sitä on liikaakin. :D Vahingossa löysin sivut, vaikka niitä en edes etsinyt. :) Kiitos Tabby kaikesta tiedostasi.

Vielä kun kerrotte että mistä netistä saisi kissan kuivaruokaa ostettua? Suhteellisen "halvalla" hinnalla.. Lähistöllä ei ole eläinkauppoja ja eläinlääkärin vastaanotto niin pieni ettei siellä kissanruokaa myydä.
        Siis vielä kiitoksia paljon. :) Nyt olen sitten kait vähemmän tyhmä ja parempi kissan omistaja.

• Sipsu
        PALJON tietoa.. kirjoitti:

kissamaailma.net on ehkä tähän asti parhaat sivut missä löytyy ihan KAIKKI kissoista. Tietoa on niin paljon että tuntuu että sitä on liikaakin. :D Vahingossa löysin sivut, vaikka niitä en edes etsinyt. :) Kiitos Tabby kaikesta tiedostasi.

Vielä kun kerrotte että mistä netistä saisi kissan kuivaruokaa ostettua? Suhteellisen "halvalla" hinnalla.. Lähistöllä ei ole eläinkauppoja ja eläinlääkärin vastaanotto niin pieni ettei siellä kissanruokaa myydä.
        Siis vielä kiitoksia paljon. :) Nyt olen sitten kait vähemmän tyhmä ja parempi kissan omistaja.

www.acanakauppa.com
        Laadukasta ja maistuu, kun tilaa 15kg(kuluu kolmella kissalla kohtuullisessa ajassa) niin ei tarvitse maksaa edes rahtia.

• Tarja
        Sipsu kirjoitti:

www.acanakauppa.com
        Laadukasta ja maistuu, kun tilaa 15kg(kuluu kolmella kissalla kohtuullisessa ajassa) niin ei tarvitse maksaa edes rahtia.

Kyseistä sivua ei löytynyt!

Mikä on oikea osoite?

• minna
        minä täällä kirjoitti:

Minulla on myös kolme kissaa ja annan niiden syödä lihaa niin paljon kuin jaksavat, kaikki ovat normaalipainoisia. Raksut lihottavat enemmän kuin liha. Possun suikaleet maistuvat monille kissoille ja ne ovat halpoja. Porsaan sydän on myös monen herkkua. Kalkkunan jauheliha ja kananmunankeltuainen on myöskin meillä maistunut kaikille. Tärkeintä tossa ruokavaliomuutoksessa on kuitenkin vaihtaa kaupan raksut eläinkaupan raksuihin.
        Minäkään en ole ikinä kissoiltani kynsiä leikannut enkä peesyt kissojani. Jos nyt ottaisin pennun niin totuttaisin sen kynsien leikkaamisen mutta kissat kyllä huolehtii itse pesemisestään. Jos sinulla ei ole vielä raapimapuuta, sellainen kannattaa ostaa.

• Sipsu
        Tarja kirjoitti:

Kyseistä sivua ei löytynyt!

Mikä on oikea osoite?

Melkein oikein, on suosikeissa.. Googlea kannattaa käyttää.

• se typerä
        Sipsu kirjoitti:

www.acanakauppa.com

juu ja sitten tuolla www.acana-kauppa.com löytyi kanssa. :) Kiitos siitä! Ei se ruoka nyt niiiin kalliiksi kuitenkaan tule! :)

• idiootti
        minna kirjoitti:

Minulla on myös kolme kissaa ja annan niiden syödä lihaa niin paljon kuin jaksavat, kaikki ovat normaalipainoisia. Raksut lihottavat enemmän kuin liha. Possun suikaleet maistuvat monille kissoille ja ne ovat halpoja. Porsaan sydän on myös monen herkkua. Kalkkunan jauheliha ja kananmunankeltuainen on myöskin meillä maistunut kaikille. Tärkeintä tossa ruokavaliomuutoksessa on kuitenkin vaihtaa kaupan raksut eläinkaupan raksuihin.
        Minäkään en ole ikinä kissoiltani kynsiä leikannut enkä peesyt kissojani. Jos nyt ottaisin pennun niin totuttaisin sen kynsien leikkaamisen mutta kissat kyllä huolehtii itse pesemisestään. Jos sinulla ei ole vielä raapimapuuta, sellainen kannattaa ostaa.

Annetaanko possun suikaleet raakana? entäs sisäelimet?

• lottaviiru

Meidän kissojen kynsiä ei leikata (ulkokissoja) ja pestään vain tarvittaessa. Esim viime syksynä sateisella ilmalla kolli oli savisella pellolla metsästämässä ja tuli yltä päältä savisena sisälle, silloin otin koiran shamppoota ja pistin pojan pesulle.

• hmm

Turha kokea itsensä typeräksi. Typeryys olisi sitä, että et haluaisi muuttaa käytäntöjä vaikka huomaisitkin tehneesi jotain väärin tietämättäsi. Viisas oppii virheistään ja tosiasiassa kissatietoisuus on tässä muutamana vuonna noussut niin paljon, että ei ihmekään että kelkasta on voinut pudota. :)

Ruokavaliota todella kannattaa muuttaa. Meillä on kaksi ennen markettiruualla elänyttä kissaa saaneet ihan erilaisen ulkonäön ja vireystasonkin uuden ruokinnan myötä. Pahasti vehnäallergiasta kärsinyt alipainoinen jatkuvasti ripulilla ollut kissa on saanut painoa pikku hiljaa lisää ja turkkikin on alkanut kiiltämään. Ripulia ei enää ole, eikä jätökset haise lainkaan samalta kuin aiemmin. Ruokaa menee myös hukkaan entistä paljon vähemmän, kun laadukkaampi ruoka sulaa paremmin.

Naaras kissa kannatta myös leikkauttaa. Leikkaus rauhoittaa kissaa, vie turhat hormoonihölmöilyt pois. Kissalla on parempi olla, eikä kohtutulehdus vaaraakaan ole. Meidän 8 vuotiaana leikatulla kissalla oli jo muutoksia kohdussa, kun leikkaus tehtiin. Pitkäaikainen tulehdus oli vaivannut kissaa ties miten kauan. :/ Ei ihmekään, että luonne ei tuntunut olevan parhaimmasta päästä. Nykyään kyseinen neitokainen tuntuu ikäistään nuoremmalta ja seesteiseltä kaverilta. Rakastaa ihmisiä yli kaiken ja leikkiinkiin löytyy puhtia paljon aiempaa enemmän. :)

Kynnet meillä leikataan. Aiemmassa kodissa olivat saaneet kasvaa rauhassa, joten kynnet olivatkin sitten kasvaneet jopa anturista lävitse! Varmasti oli tehnyt kipeää! Osa kynsistä oli katkennut pahan näköisesti. Kynsien kärjän leikkaus ei haittaa kissaa mitenkään, mutta on turvallisempaa kissalle ja myöskin säästää huonekaluja, ihmisiä ja muita kohteita vahingoilta. :)

Netistä löytyy kissasivuilta paljonkin tietoa ja kissaihmisiltä voi aina kysyä. Niin minäkin teen, tuore kun näissä hommissa olen itsekin. Kivasti olen neuvoja saanut, minua on autettu ja neuvottu ihan mukavasti. Ihmettelen välillä itsekin sitä kuinka paljon minua ovat auttaneet jopa jotkut kasvattajat, jotka eivät todellakaan ole kissojeni kasvattajia tai muuten hyödy asiasta muuta kuin auttamisen ilon ja kiitokseni eli hyvin voit kysyä apua. :) Näyttelyihin voi mennä ihan kissoja katselemaan ja juttelemaan kissaihmisten kanssa. Useammat ihan mielellään juttelevat ja jakavat tietojaan, kunhan vain aikaa näyttelyntiimellyksessä löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      90
      1757
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe