Talvet lämpimiä, kesät kuumia: minun tarinani

Anonyymi-ap

Moni on varma että talvet ovat paljon lämpimämpiä ja kesät kuumempia kuin ennen. Niin minäkin olin. Lapsuudessani talvella oli kylmä ja kesällä juuri sopivaa, ei lainkaan liian kuumaa. Sittemmin ilmasto tuntui lämpenevän niin, ettei talvella enää tarvinnut paksuja vaatteita ja kesällä oli puolestaan aivan sietämättömän kuuma. Helle tuntui paahtavan kuumempana kuin koskaan, vain kalkkarokäärmeen kolina puuttui.

Ryhdyin panikoimaan ilmastosta. Halusin syyllistää muut huonoista elämäntavoistaan, jotka lämmittivät ilmastoa aina vain lisää. Mokomat autoilivat, matkailivat ja lämmittivät asuntojaan. Heidän pitäisi heti lopettaa ja ryhtyä samanlaisiksi kuin minä, eli pääsääntöisesti olemaan tekemättä mitään.

Sitten mietin mitä olikaan tapahtunut omassa elämässäni. Lapsena ja nuorena olin hoikka, hyväkuntoinen ja terve. Opiskeluaikoina sitten alkoi pizza ja kalja maistua enenevässä määrin, niin että ylipainoa pääsi karttumaan kolmisenkymmentä kiloa, ellei enemmänkin. Sitä massaa kun raahasin mukana, palttoota ei tosiaan tarvinnut, ja toisaalta kesällä oli tukalan kuuma. Oloni heikkeni vuosi vuodelta ja ihmettelin, miten joitakuita ilmastonmuutos ei tuntunut häiritsevän, vaikka itse tunsin tukehtuvani.

Kun polveni alkoivat vihoitella, katsoin peiliin ja aloin miettiä mistä kiikastaa. Vuosien laihdutuksen, kovan kuntoilun ja terveellisten elämäntapojen myötä pääsin lähes entiisin nuoruuden mittoihin. Kovaa työtä se vaati, erityisesti henkistä työtä, jouduinhan myöntämään itselleni olevani rapakunnossa oleva laiska vätys.

Kuin ihmeen kaupalla ilmastonmuutoksen tuomat kuumat kesät ja lämpöiset talvet hävisivät samaan tahtiin kilojen karistessa. Nyt on hyvä ja terve olo, talvella jälleen kylmä ja oikein odottelen kesän helteitä ja korkealta paistavaa aurinkoa, aivan kuten lapsena. Enää minun ei tarvitse panikoida netissä ja vaatia muita lopettamaan elämistään, eikä tuputtaa uskontoani muille. Myönnän prosessin olevan vaikea, eivätkä kaikki siihen pysty. Toivotan jokaiselle onnea pyrkimyksissään.

37

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ihan turhan kauaksi tuo menee, riittänee kun aloittaa vuodesta 2000, niin palstan alarmistien muistikuvien virkistys tulee katsottua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turhan kauaksi tuo menee, riittänee kun aloittaa vuodesta 2000, niin palstan alarmistien muistikuvien virkistys tulee katsottua.

        Virkistin muistiani, kuten kehotit.
        Verrattuna tuoreimpaan 1991 - 2020 keskiarvoon, vuodesta 2000 on kotikaikkakunnallani ollut 8 vuotta alle keskiarvon ja 15 vuotta yli keskiarvon.

        Jos plus- ja miinusasteet summaa, 23 vuoden aikana ollaan yhteenä 5.1 astetta plussalla.
        Ja tässä tosiaan vertailukohtana on uusi taso, joka on selvästi ylempänä kuin edellinen 30-vuotisjakson keskiarvo. Viimeisestä kymmenestä vuodesta 9 on yli keskiarvon ja alle olevakin on vain 0,1 astetta alle.

        Vuodesta 2000 -> 2022 kotipaikkakunnallani on siis lämmennyt selvästi. Sitäkö halusit minun tarkastavan. Olisin tiennyt sen muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virkistin muistiani, kuten kehotit.
        Verrattuna tuoreimpaan 1991 - 2020 keskiarvoon, vuodesta 2000 on kotikaikkakunnallani ollut 8 vuotta alle keskiarvon ja 15 vuotta yli keskiarvon.

        Jos plus- ja miinusasteet summaa, 23 vuoden aikana ollaan yhteenä 5.1 astetta plussalla.
        Ja tässä tosiaan vertailukohtana on uusi taso, joka on selvästi ylempänä kuin edellinen 30-vuotisjakson keskiarvo. Viimeisestä kymmenestä vuodesta 9 on yli keskiarvon ja alle olevakin on vain 0,1 astetta alle.

        Vuodesta 2000 -> 2022 kotipaikkakunnallani on siis lämmennyt selvästi. Sitäkö halusit minun tarkastavan. Olisin tiennyt sen muutenkin.

        Taas tuli denialistille lättyyn. Heppuli varmaan uskoo omaan juttuunsa, että ilmasto olisi viilenemässä. Ei sitten viitsinyt edes tarkastaa tilannetta Ilmatieteen laitoksen sivuilta.

        Aika noloa, sanoisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virkistin muistiani, kuten kehotit.
        Verrattuna tuoreimpaan 1991 - 2020 keskiarvoon, vuodesta 2000 on kotikaikkakunnallani ollut 8 vuotta alle keskiarvon ja 15 vuotta yli keskiarvon.

        Jos plus- ja miinusasteet summaa, 23 vuoden aikana ollaan yhteenä 5.1 astetta plussalla.
        Ja tässä tosiaan vertailukohtana on uusi taso, joka on selvästi ylempänä kuin edellinen 30-vuotisjakson keskiarvo. Viimeisestä kymmenestä vuodesta 9 on yli keskiarvon ja alle olevakin on vain 0,1 astetta alle.

        Vuodesta 2000 -> 2022 kotipaikkakunnallani on siis lämmennyt selvästi. Sitäkö halusit minun tarkastavan. Olisin tiennyt sen muutenkin.

        Onkos se elämä nyt jotenkin erilaista kun olet saanut tuollaisia keskiarvoja? Hyvät excel-kaaviot sulla varmaan, voit hyvinkin olla oikeassa että keskiarvot ovat tuollaiset, mutta mitä sitten? Mitä se todistaa muuta kuin että sinun paikkakunnallasi on ollut vähän lämpimämpää valitsemallasi aikavälillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tuli denialistille lättyyn. Heppuli varmaan uskoo omaan juttuunsa, että ilmasto olisi viilenemässä. Ei sitten viitsinyt edes tarkastaa tilannetta Ilmatieteen laitoksen sivuilta.

        Aika noloa, sanoisin.

        Kuka on väittänyt että ilmasto olisi viilenemässä? Alarmisteilla on tämä ongelma, etteivät he lue mitä on kirjoitettu, mutta kommentoivat silti. Kuitenkin he väittävät lukeneensa pitkät tieteelliset tutkimukset vieraalla kielellä, joita sitten täällä siteeraavat.

        Ettei olisi niin, että täällä mieluusti siteerataan otsikoita, joita joku missi säätiedotusten lukija tai vastaava on iltapäivälehtiin saanut aikaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virkistin muistiani, kuten kehotit.
        Verrattuna tuoreimpaan 1991 - 2020 keskiarvoon, vuodesta 2000 on kotikaikkakunnallani ollut 8 vuotta alle keskiarvon ja 15 vuotta yli keskiarvon.

        Jos plus- ja miinusasteet summaa, 23 vuoden aikana ollaan yhteenä 5.1 astetta plussalla.
        Ja tässä tosiaan vertailukohtana on uusi taso, joka on selvästi ylempänä kuin edellinen 30-vuotisjakson keskiarvo. Viimeisestä kymmenestä vuodesta 9 on yli keskiarvon ja alle olevakin on vain 0,1 astetta alle.

        Vuodesta 2000 -> 2022 kotipaikkakunnallani on siis lämmennyt selvästi. Sitäkö halusit minun tarkastavan. Olisin tiennyt sen muutenkin.

        Onko se ihmisen syy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkos se elämä nyt jotenkin erilaista kun olet saanut tuollaisia keskiarvoja? Hyvät excel-kaaviot sulla varmaan, voit hyvinkin olla oikeassa että keskiarvot ovat tuollaiset, mutta mitä sitten? Mitä se todistaa muuta kuin että sinun paikkakunnallasi on ollut vähän lämpimämpää valitsemallasi aikavälillä.

        Valitse paikkakunta Ilmatieteenlaitoksen tilastosta ihan vapaasti. Koko Suomessa on keskilämpötila noussut selvästi ja nimen omaan 2000 luvulla nousu näkyy parhaiten. Keskilämpötila on Suomessa noussut useita kymmeniä vuosia.

        Olet varmaan sama hemppa, joka on väittänyt useita kertoja ilmaston viilenneen, etkä edes viitsinyt tarkastaa Suomen tilannetta. La Nina vaikuttaa eniten Tyynellä valtamerellä ja vaikka sen vaikutus laskeekin globaalia lämpötilaa, ei se tunnu Suomessa juuri lainkaan. Siksi Suomessa lämpötilat ovat selvästi nousussa. Et vaan tajunnut, miten Suomen tilanne tällä kohtaa eroaa globaalista lämpötilan muutoksesta, johon la Nina vaikuttaa. Mutta ethän sinä denialisti olisikaan, jos asiasta jotain ymmärtäisit.

        Tosi noloa, sanoisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on väittänyt että ilmasto olisi viilenemässä? Alarmisteilla on tämä ongelma, etteivät he lue mitä on kirjoitettu, mutta kommentoivat silti. Kuitenkin he väittävät lukeneensa pitkät tieteelliset tutkimukset vieraalla kielellä, joita sitten täällä siteeraavat.

        Ettei olisi niin, että täällä mieluusti siteerataan otsikoita, joita joku missi säätiedotusten lukija tai vastaava on iltapäivälehtiin saanut aikaiseksi.

        Tällä palstalla on esitetty varmaan kymmenisen kertaa 2015 alkava käyrä ja väitetty ilmaston alkaneen viiilentyä. Jos olet vähänkin seurannut palstaa, et ole voinut välttyä näkemästä kyseistä aivopierua.

        Tuo Anon viittaus 2000 lämpötiloihin perustui melko varmasti samaan aivopieruun. Mutta kuten totesin, la Ninan vaikutus ei juurikaan näy Suomen lämpötiloissa ja siksi täällä lämpötila on kohonnut viimeisinäkin vuosina. Eli denialisti mokasi siinäkin.

        Olen lukenut tieteellisiä julkaisuja varamaan yhteensä satoja. Vähän alasta riippuen osan ymmärrän ainakin pintapuolisesti, mutta osa on teknisesti tai matemaattisesti sen verran spesiaalia, etten tunne edes kaikkea terminologiaa.

        Ei kai vaan se "vieras kieli" ole itsellesi ongelma, kun se piti ihan erikseen mainita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä palstalla on esitetty varmaan kymmenisen kertaa 2015 alkava käyrä ja väitetty ilmaston alkaneen viiilentyä. Jos olet vähänkin seurannut palstaa, et ole voinut välttyä näkemästä kyseistä aivopierua.

        Tuo Anon viittaus 2000 lämpötiloihin perustui melko varmasti samaan aivopieruun. Mutta kuten totesin, la Ninan vaikutus ei juurikaan näy Suomen lämpötiloissa ja siksi täällä lämpötila on kohonnut viimeisinäkin vuosina. Eli denialisti mokasi siinäkin.

        Olen lukenut tieteellisiä julkaisuja varamaan yhteensä satoja. Vähän alasta riippuen osan ymmärrän ainakin pintapuolisesti, mutta osa on teknisesti tai matemaattisesti sen verran spesiaalia, etten tunne edes kaikkea terminologiaa.

        Ei kai vaan se "vieras kieli" ole itsellesi ongelma, kun se piti ihan erikseen mainita?

        Minä en ole kauaa ollut tällä pöhköllä palstalla, enkä aio ollakaan. Tulin tänne sattumalta ja ajattelin, että voi voi, mitä porukkaa täällä oikein on riehumassa ja haukkumassa toisiaan.

        Eikö teistä kukaan koskaan käy ulkona, vaan nökötätte päivät pitkät ilmastouutisia lukemassa? Eikö teillä ole muita huolia kuin se, että onko nyt sitten lämpöisempää vai eikö ole? Kyllä on murheet vähissä kun tällaisesta pitää nostaa verenpainettaan.

        Etsisitte itsellenne kumppanin, tekisitte lapsia, eläisitte. Mutta ei. Teille ei riitä mikään vähempi kuin maapallon pelastaminen. Siinä livahtaa helposti oma elämä ohi. Laitetaanko hautakiven päälle sitten tiedote, että "minä olin oikeassa"? Sehän on paras kuviteltavissa oleva lopputulos tästä kirjoittelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole kauaa ollut tällä pöhköllä palstalla, enkä aio ollakaan. Tulin tänne sattumalta ja ajattelin, että voi voi, mitä porukkaa täällä oikein on riehumassa ja haukkumassa toisiaan.

        Eikö teistä kukaan koskaan käy ulkona, vaan nökötätte päivät pitkät ilmastouutisia lukemassa? Eikö teillä ole muita huolia kuin se, että onko nyt sitten lämpöisempää vai eikö ole? Kyllä on murheet vähissä kun tällaisesta pitää nostaa verenpainettaan.

        Etsisitte itsellenne kumppanin, tekisitte lapsia, eläisitte. Mutta ei. Teille ei riitä mikään vähempi kuin maapallon pelastaminen. Siinä livahtaa helposti oma elämä ohi. Laitetaanko hautakiven päälle sitten tiedote, että "minä olin oikeassa"? Sehän on paras kuviteltavissa oleva lopputulos tästä kirjoittelusta.

        Ulkoilen paljonkin, mutta tänään oli niin paska ilma, etten viitsinyt lähteä edes hiihtämään. Pertsan ladut muistuttivat ojia. Että tällaista tammikuuta.

        Minulla on neljä lastenlasta. En minä tässä iässä enää omia lapsia...

        Ei maapallo mitään pelastamista tarvitse. Ei ainakaan ennen kuin Aurinko paisuu punaiseksi jättiläiseksi. Tulevien sukupolvien elinolosuhteisiin sen sijaan voitaisiin vaikutta ilmastotoimilla paljonkin.

        Olen suurella todennäköisyydellä oikeassa, koska tukeudun tämän aiheen kohdalla luonnontieteelliseen tietoon. Hautakiveni päälle ei tiedotetta kuitenkaan laiteta, koska tuhkani tullaan sirottamaan luontoon. En tarvitse hautapaikkaa kalmiston stevarista puhumattakaan.

        Paras kuviteltavissa oleva lopputulos tällaisella palstalla on ilmainen viihde. Denialistien jutut ovat joskus uskomattoman huvittavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkoilen paljonkin, mutta tänään oli niin paska ilma, etten viitsinyt lähteä edes hiihtämään. Pertsan ladut muistuttivat ojia. Että tällaista tammikuuta.

        Minulla on neljä lastenlasta. En minä tässä iässä enää omia lapsia...

        Ei maapallo mitään pelastamista tarvitse. Ei ainakaan ennen kuin Aurinko paisuu punaiseksi jättiläiseksi. Tulevien sukupolvien elinolosuhteisiin sen sijaan voitaisiin vaikutta ilmastotoimilla paljonkin.

        Olen suurella todennäköisyydellä oikeassa, koska tukeudun tämän aiheen kohdalla luonnontieteelliseen tietoon. Hautakiveni päälle ei tiedotetta kuitenkaan laiteta, koska tuhkani tullaan sirottamaan luontoon. En tarvitse hautapaikkaa kalmiston stevarista puhumattakaan.

        Paras kuviteltavissa oleva lopputulos tällaisella palstalla on ilmainen viihde. Denialistien jutut ovat joskus uskomattoman huvittavia.

        Kaikkein helpointa olisikin jäädä tahallaan lapsettomaksi. Silloin ei tarvitse ajatella lapsenlapsiaan, koska niitä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein helpointa olisikin jäädä tahallaan lapsettomaksi. Silloin ei tarvitse ajatella lapsenlapsiaan, koska niitä ei ole.

        Onko siis ainoastaan oma suku tärkeä, muista viis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siis ainoastaan oma suku tärkeä, muista viis?

        En oikeastaan muusta kuin omasta suvusta. Joten yksi hailee muista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikeastaan muusta kuin omasta suvusta. Joten yksi hailee muista.

        Siispä olisit vain tyytyväinen, että omat sukulaiset eivät joudu palelemaan aivan yhtä paljon kuin me.


    • Anonyymi

      Yritätkö siis väittää, että kaikki ilmastonmuutoksesta huolestuneet ovat vain läskejä, laiskoja, pizzaa ja kaljaa ahmivia sohvaperunoita? Analogia vähän ontuu.

      • Anonyymi

        Tuo aloitus pääsi heittämällä denialistien tyhmimpien selitysten Hall of Fameen.
        Tai sitten se oli parodiaa palstalla, jonka kirjoittajista suuri osa on parodiahorisontin tuolla puolen.


    • Anonyymi

      Melko lämpimiä juttuja kertoilet.

      • Anonyymi

        Lämpimiä kuin juuri nurmeen läsähtänyt lehmän läjä.


    • Anonyymi

      Muistan kesä n. 50 vuoden takaa kun olin lapsi, lyhythihaista paitaa ei voinut pitää kuin muutamana päivänä koko kesänä ja vain heinäkuussa, kun oli niin kylmää. Kuka tällaista aikaa ja säätä kaipaa? En ymmärrä mikä siinä kylmässä niin kiehtoo.

      • Anonyymi

        Lumi se on, mikä kiehtoo.
        Jos lokakuusta maaliskuuhun olisi pimeää kuin mörön ahteerissa ja vettä heittäisi taivaalta, niin se nyt ei ainakaan kiehtoisi. Lumi tuo ihmeesti valoa maisemaan, vaikka Aurinko ei niin paistaisikaan. Sen lisäksi se monipuolistaa ulkoliikuntamahdollisuuksia. Hiihto on yksi monipuolisimmin kuntoa ylläpitävistä lajeista ja sen lisäksi se on kivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumi se on, mikä kiehtoo.
        Jos lokakuusta maaliskuuhun olisi pimeää kuin mörön ahteerissa ja vettä heittäisi taivaalta, niin se nyt ei ainakaan kiehtoisi. Lumi tuo ihmeesti valoa maisemaan, vaikka Aurinko ei niin paistaisikaan. Sen lisäksi se monipuolistaa ulkoliikuntamahdollisuuksia. Hiihto on yksi monipuolisimmin kuntoa ylläpitävistä lajeista ja sen lisäksi se on kivaa.

        En piittaa lumesta yhtään enkä edes ole omistanut suksia ainakaan 20 vuoteen. Minun puolesta on vain hyvä, jos lunta ei tule yhtään talvella. Lumi on tappavaa moskaa.


    • Anonyymi

      Kyse ei ole uskonnosta vaan tieteellisestä faktasta. Folliilisten polttamisen seurauksena pallon keskilämpötila nousee noin 0.02 C vuodessa. Yksilötasolla tämä on tulevan vuoden murheista pienimpiä. Kustannukset, joita muutoksen torjunnalla perustellaan voivat tuntua kohtuuttomilta.

      Kuitenkin vuosisadassa nousua tulee 2 C lisää jo taphtuneen 1.5 C nousun päälle. Muutosvauhti on historiallisesti katsottuna kova. Ekosysteemit joutuvat lujille. Vaikutukset ulottuvat myös ravintoketjun huipulla olevaan ihmiseen.

      • Anonyymi

        Ihmisen aiheuttaman globaalin lämpenemisen lopettaminen olisi tulevien sukupolvien elinympäristön kannalta tärkeää, mutta se ei ole helppo juttu. Kukaan yksilö ei kykene ongelmaa ratkaisemaan. On pään pistämistä pensaaseen, jos nollaa omat päästönsä "olemalla tekemättä mitään", mutta muut jatkavat "elämistään" entiseen malliin. Unilukkareita tarvitaan. Toivottavasti tiede lopulta ratkaisee globaalin väestöräjähdys- ja energiaongelman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen aiheuttaman globaalin lämpenemisen lopettaminen olisi tulevien sukupolvien elinympäristön kannalta tärkeää, mutta se ei ole helppo juttu. Kukaan yksilö ei kykene ongelmaa ratkaisemaan. On pään pistämistä pensaaseen, jos nollaa omat päästönsä "olemalla tekemättä mitään", mutta muut jatkavat "elämistään" entiseen malliin. Unilukkareita tarvitaan. Toivottavasti tiede lopulta ratkaisee globaalin väestöräjähdys- ja energiaongelman.

        Sokeat luonnonlait ovat synnyttäneet avaruuteen hienon fuusioreaktorin, jonka lämmössä saamme täällä paistatella. Tiede tekee parhaansa saadakseen ilmiön toimimaan myös omissa voimalaitoksissamme. Kuluneen vuosisadan aikana tieteen kehitys on ollut suorastaan räjähdysmäistä. Tällä perusteella on lupa odottaa, että ratkaisu löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokeat luonnonlait ovat synnyttäneet avaruuteen hienon fuusioreaktorin, jonka lämmössä saamme täällä paistatella. Tiede tekee parhaansa saadakseen ilmiön toimimaan myös omissa voimalaitoksissamme. Kuluneen vuosisadan aikana tieteen kehitys on ollut suorastaan räjähdysmäistä. Tällä perusteella on lupa odottaa, että ratkaisu löytyy.

        ”Mitä ikinä tietoisuus onkaan, sen täytyy olla laskettavissa olevan fysiikan tuolla puolen”, Nobel-fyysikko Penrose täräyttää New Scientistille.

        Ihmisen edessä tiedekin on voimaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen aiheuttaman globaalin lämpenemisen lopettaminen olisi tulevien sukupolvien elinympäristön kannalta tärkeää, mutta se ei ole helppo juttu. Kukaan yksilö ei kykene ongelmaa ratkaisemaan. On pään pistämistä pensaaseen, jos nollaa omat päästönsä "olemalla tekemättä mitään", mutta muut jatkavat "elämistään" entiseen malliin. Unilukkareita tarvitaan. Toivottavasti tiede lopulta ratkaisee globaalin väestöräjähdys- ja energiaongelman.

        Ei kukaan normaali kotitalous voi puuttua kenenkään muun asioihin, joten vain omiin päästöihinsä voi puuttua. Eikä muiden päästöt kuulukaan muille paskankaan vertaa. Aivan kuten minun vastaukseni on yleensä yksinkertaisesti kyselyihin "V****ako se sinulle kuuluu?". Toki helpointa on vain valehdella kaikille jokainen yksityisasiansa päin naamaa. Tässä ei ole mitään väärää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan normaali kotitalous voi puuttua kenenkään muun asioihin, joten vain omiin päästöihinsä voi puuttua. Eikä muiden päästöt kuulukaan muille paskankaan vertaa. Aivan kuten minun vastaukseni on yleensä yksinkertaisesti kyselyihin "V****ako se sinulle kuuluu?". Toki helpointa on vain valehdella kaikille jokainen yksityisasiansa päin naamaa. Tässä ei ole mitään väärää.

        Naapurin hiilidioksidipäästöihin ei kannata puuttua. Mutta muita kanavia käyttäen voi pyrkiä herättelemään ihmisiä. Tämä on erityisesti poliitikkojen tehtävä ja heidän olisi syytä kuunnella tiedeyhteisön viestiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurin hiilidioksidipäästöihin ei kannata puuttua. Mutta muita kanavia käyttäen voi pyrkiä herättelemään ihmisiä. Tämä on erityisesti poliitikkojen tehtävä ja heidän olisi syytä kuunnella tiedeyhteisön viestiä.

        Mitä ”herättelemistä” tässä muka tarvitaan? Ei ole tulossa mitään katastrofia eikä mitään tarvitse tehdä. Kaikki voivat elää täsmälleen samalla tavalla kuin ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ”herättelemistä” tässä muka tarvitaan? Ei ole tulossa mitään katastrofia eikä mitään tarvitse tehdä. Kaikki voivat elää täsmälleen samalla tavalla kuin ennen.

        Fossiilisista kannattaa pyrkiä eroon jo senkin takia, että varannot loppuvat vuosisadan kuluessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiilisista kannattaa pyrkiä eroon jo senkin takia, että varannot loppuvat vuosisadan kuluessa.

        Eli tässä on vuosisata aikaa. Joten turha hätäillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan normaali kotitalous voi puuttua kenenkään muun asioihin, joten vain omiin päästöihinsä voi puuttua. Eikä muiden päästöt kuulukaan muille paskankaan vertaa. Aivan kuten minun vastaukseni on yleensä yksinkertaisesti kyselyihin "V****ako se sinulle kuuluu?". Toki helpointa on vain valehdella kaikille jokainen yksityisasiansa päin naamaa. Tässä ei ole mitään väärää.

        Vittuako se sinulle kuuluu, jos bensa maksaa?
        Oletko ihan aikuisten oikeasti niin tyhmä, että luulet sinun mielipiteesi merkkaavan mitään.
        Päätökset tehdään ihan muualla ja jos et halua maksaa ylimääräistä fossiilisita, niin kävele.
        Niin ja tietenkin palele kämpässäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vittuako se sinulle kuuluu, jos bensa maksaa?
        Oletko ihan aikuisten oikeasti niin tyhmä, että luulet sinun mielipiteesi merkkaavan mitään.
        Päätökset tehdään ihan muualla ja jos et halua maksaa ylimääräistä fossiilisita, niin kävele.
        Niin ja tietenkin palele kämpässäsi.

        Päätöksiä tehdään toki muualla. Päätöksiä tekee mielisairaat narsistiset poliitikot, jotka keksivät hyviä etuja itselleen.

        Jokaisen pitää tehdä omat päätöksensä itsensä takia, paskat joidenkin poliitikkojen rääkymisestä.

        Päätökset tekee jokainen itse, jos ihmiset päättää tuhota autokaupan niin se on ihan ok. Poliitikot eivät päätä paskaakaan siitä mihin ihmiset rahansa käyttävät. Autokaupan rääkyvä kuolema on ihan hyvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätöksiä tehdään toki muualla. Päätöksiä tekee mielisairaat narsistiset poliitikot, jotka keksivät hyviä etuja itselleen.

        Jokaisen pitää tehdä omat päätöksensä itsensä takia, paskat joidenkin poliitikkojen rääkymisestä.

        Päätökset tekee jokainen itse, jos ihmiset päättää tuhota autokaupan niin se on ihan ok. Poliitikot eivät päätä paskaakaan siitä mihin ihmiset rahansa käyttävät. Autokaupan rääkyvä kuolema on ihan hyvä asia.

        Ylipäätään, jos poliitikot haluavat tehdä jotain niin sitä ei kannata tehdä. Poliitikot ovat ammattimaisia valehtelevia huijareita ja jokainen sana mitä he sanovat ovat puhdasta paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vittuako se sinulle kuuluu, jos bensa maksaa?
        Oletko ihan aikuisten oikeasti niin tyhmä, että luulet sinun mielipiteesi merkkaavan mitään.
        Päätökset tehdään ihan muualla ja jos et halua maksaa ylimääräistä fossiilisita, niin kävele.
        Niin ja tietenkin palele kämpässäsi.

        "Oletko ihan aikuisten oikeasti niin tyhmä, että luulet sinun mielipiteesi merkkaavan mitään."

        Olet aivan oikeassa, muiden mielipiteet eivät merkitse mitään. Eli kaikkien kannattaa todeta arvostelijoille "V****ako se sinulle kuuluu?". Nimittäin kaikkien muiden mielipiteet sinun elämästäsi ovat arvotonta paskaa. Siis koko maailman mielipiteet.

        Kannattaa muistaa, jokainen joka elämääsi arvostelee pahasti on mielisairas paskiainen ja hänen mielipiteellään voi pyyhkäistä persettä.


    • Anonyymi

      Kyllä ympäristön turmeleminen on yhteinen asia. Ei yksilö saa tehdä mitä vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6680
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      3977
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2025
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1525
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe