Totuus ei pala tulessakaan - mitä ei ole olemassa ei voi polttaa

Anonyymi-ap

Onko totuutta olemassa?

Kompensoivatko nuo väitteet toisensa?

Vai onko totuus vain huono syttymään?

4

476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Historialliset "totuudet" ainakin muutetaan aika usein halutunlaiseksi.

• Anonyymi

Individuaalisilla ihmisillä on kullakin oma totuutensa. Sitten on olemassa yhteisiä kollektiivisia totuuksia. Kumpi niistä todennäköisesti säilyy ja Kumpi katoaa pois?

Jostakin kirjasta Luin että on filosofeja jotka vaatii ottamaan huomioon jokaisessa ajassa kulloinkin vallineen totuuden yhä vaikka se olisi jo muuttunut vanhentuneeksi. Sekä jokaisen yksilön oman totuuden. Mutta onko siinä järkeä?

Gnostilaiset opetti että totuudessa on 7-8 eri laatutasoa.

Platina = antiikin Filosofia ja nykytiede
      Timantti = Intian tiedeuskonnot
      Kulta = Juutalainen kulttuuri
      Hopea = Islamin kulttuuri
      Pronssi = Kristitty kulttuuri
      Rauta = Avesta ja Zarathustra (Assyria)
      Savi = 10 eri jokilaakson muinaista kulttuuria
      Kivi = ehkä Ateismi, teismi ja naturalismi

Sovelsin itse hieman tuota gnostilaista tekstiä.
      Itse olen kyllästynyt suomalaisten tekemiin historian kirjoihin verrattuna esim tanskalaisiin ja ruotsalaisiin. Ne ovat kuin savea verrattuna hopeaan. Kumpi säilyy? Savi voi myydä halvalla 10000 teosta kun taas hopea kalliina vain 500 teosta. Suuri osa totuudesta on savea siis. Savi ei katoa helposti. Mutta hopeaa on vaikea löytää.

Totuus kyllä palaa tulessa usein mutta tulesta nousee 500 vuoden välein Feeniks lintu.
      Nostetaan tuleen joutunut takaisin tulen keskeltä. Tämä on tietenkin vain vertauskuva.

Totuus juoksee pois tulen alta nopeammin kuin tuli kykenee liikkumaan. Uuden totuuden tuojat pakenee nopein siivin pois sieltä missä totuutta vainotaan. Ja löytävät joskus mesenaatin.

Yksi käsitys on että Totuus = massa. Ja on massan ja energian säilyvyyden lait.

Me hävitettiin dinosaurukset sukupuuttoon itse kun alettiin käyttään öljyä joka oli ennen biosfääri sen aikainen. Poltettiin omaan ilmakehään dinosaurusten elinympäristö eli biosfääri. Siellä ne tyrannosaurukset nyt ottaa aurinkoa 10 km korkeudessa ilmakehässä atomeina leijuen. Entä miksi itse saastutamme niin paljon? Koska vuodessa 2333000 jKr sen ajan arkeologit tahtoo tutkia aikaamme suurennuslasilla ja vaikuttavat sen että heitämme pois kaiken kestävänkin esineistön.
      Olemme heidän tahdonvoimansa uhreja.

Nää on mielipiteitä eikä filosofiaa, kunhan nyt heitin muutaman ajatuksen.

• Anonyymi

"Totuus ei pala tulessakaan" "Onko totuutta olemassa?"

Tietysti totuuksia on. Niitä on lukematon määrä. Jokaisella on omia henkilökohtaisia totuuksia.
      Totuus on, että olen tietokoneen ääressä.
      Totuus on, että olen tyytyväinen ja kylläinen (syötyäni juuri maittavan aterian).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      58
      4118
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      126
      2944
    3. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      43
      2643
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      65
      2197
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      437
      1797
    6. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      62
      1277
    7. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      72
      1266
    8. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      57
      1170
    9. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259