Milloin kuva vieraasta planeetasta?

Anonyymi-ap

Aurinkokunnan ulkopuolelta? On se ihmeellistä että mustasta aukosta saatiin kuva vaikkei ole hajuakaan kenelläkään mitä ne on. Luulisi tuohon verrattuna olevan varsin helppoa kuvata lähmpänä olevaa planeettaa missä kuitenkin on apuna tähden tuomaa valoa.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Apuna?
      Oletko kuullut, että liika valo sokaisee.

    • Anonyymi

      Mustasta aukosta saa kuvan kun ottaa valokuvan hörhöpellen aivoista.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo eksoplaneetta oli aika poikkeuksellinen. Viisi kertaa Jupiterin kokoinen kaasuplaneetta kiertämässä melkein sammunutta ruskeaa kääpiötähteä siitä noin 55 kertaa kauempana kuin mitä Maapallo kiertää Aurinkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo eksoplaneetta oli aika poikkeuksellinen. Viisi kertaa Jupiterin kokoinen kaasuplaneetta kiertämässä melkein sammunutta ruskeaa kääpiötähteä siitä noin 55 kertaa kauempana kuin mitä Maapallo kiertää Aurinkoa.

        Tuota tuhnua ei voi sanoa kuvaksi eksoplaneetasta. Ja syy on ilmeinen: planeetat ovat niin pieniä ja kaukana, ettei mitään kuvia niistä saada.

        Valovuosi on noin 10 biljoonaan kilometriä. Siitä voit vaikka yrittää laskea kuanko kestää kävellä.


    • Anonyymi

      Mustasta aukosta ei ole yhtään valokuvaa. Sen sijaan löytyy radioteleskooppien avulla mikroaaltotaajuuksilla muodostettuja kuvia mustan jättikokoisen mustan aukon kertymäkiekosta. Siinä auttaa se, että kyseinen kertymäkiekko säteilee radioaaltoja hyvin voimakkaasti joka suuntaan.

      Linnunradan keskellä olevasta Sagittarius A* (Sgr A*) mustan aukon kertymäkiekosta otettu kuva kannattaa suhteuttaa kohteen todellisiin mittoihin. Kuvassa näkyvän kirkkaan donitsin halkaisija on suunnilleen sama kuin Merkurius - planeetan radan halkaisija eli kertymäkiekolla on halkaisijaa 60...120 miljoonaa kilometriä.

      Sagittarius A mustan aukon tapahtumahorisontin halkaisija on noin 24 miljoonaa kilometriä. Tuo on siis mustan aukon "koko".

      Auringon halkaisija on 1.4 miljoonaa kilometriä.

      Jupiterin halkaisija on 0.14 miljoonaa kilometriä.

      Maapallon halkaisija on 0.0127 miljoonaa kilometriä.

      Kun sitten muistetaan että planeetat eivät juurikaan säteile muuta kuin matalan lämpötilan lämpösäteilyä ja jonkin verran heijastavat tähtensä valoa niin eipä ole kovin helppoa niitä kuvata millään keinolla. Varsinkin kun eksoplaneetat ovat täältä katsottuna melkein samassa suunnassa kuin se tähti jota ne kiertävät ja planeetta pitäisi jotenkin erottaa tuon tähden 1000000000 kertaa kirkkaammasta säteilystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      140
      2321
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      395
      1949
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      30
      1840
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1250
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      102
      1133
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1129
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1063
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1044
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1017
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      898
    Aihe