Ajoneuvojen ensirekisteröinnit

Anonyymi-ap

Henkilöautojen päästöt tulevat laskemaan nopeasti, kun nykyinen autokanta alkaa tulla käyttöikänsä päähän.

Ensirekisteröinnit vuosina 2015 ja 2022
2015
Diesel Bensa Ei Lad. hyb. Lad. hyb. Sähkö Metaani
35,70 % 60,90 % 2,60 % 0,40 % 0,20 % 0,10 %
2022
Diesel Bensa Ei Lad. hyb. Lad. hyb. Sähkö Metaani
6,63 % 23,56 % 31,47 % 19,79 % 17,79 % 0,73 %

Seitsemässä vuodessa pelkästään fossiilisia käyttävien ensirekisteröinti on on laskenut 96,6 %:sta 30, 2 %:iin. Samaan aikaan täyssähköautojen ja ladattavien hypridien osuus on noussut 0,6 %:sta 37,6 %:iin. Suurin yksittäinen on ei-ladattavat hypridit. Viimeisen kahden vuoden aikana täyssähköautojen määrä on lisääntynyt selvästi eniten, noin nelinkertaiseksi.
Liikenteen päästöjen kannalta kehitys on oikein hyvää ja samalla pääsemme hiljalleen irti saastuttavasta tuontienergiasta.

12

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanhaa kalustoa riittää ympäri maailmaa meidän tarpeisiin.

      Voimme jatkaa vielä pitkään korkeaa verotusta ja vanhojen autojen tekohengitystä

    • Anonyymi

      Suomalaisten henkilöautojen päästöjen lakkaaminen kokonaan vaikka tänä päivänä ei vaikuta tuon taivaallista yhtään mihinkään.
      Edustanee n. 5% Suomen kokonaispäästöistä.

      • Anonyymi

        Maksat varmaankin erilaisia veroja? Sinun maksujesi loppuminen kokonaan vaikka tänä päivänä ei vaikuta tuon taivaallista yhtään mihinkään.


      • Anonyymi

        Pölhöpopulismia pahimmillaan. Viidenkymmenen miljoonan intialaisen hiilijalanjälki on mitättömän pieni länsimaihin verrattuna. Intian ei tarvitse tehdä mitään ilmaston eteen, ennen kuin kaikilla mailla on yhtä pieni hiilijalanjälki/asukas.

        Ilmastonmuutoksen torjuminen lähtee lukemattomista pienistä asioista, jotka yhdessä vaikuttavat hitaasti mutta varmasti.


    • Anonyymi

      Ja samaan aikaan uusien autojen myynti ylipäätään on vähentynyt ja tulee vähenemään vielä lisää tänä vuonna. Kotitaloudet eivät tuhlaa rahojaan muutaman kymppitonnin autoihin ja velan ottaminen auton takia olisi idiotismia (tosin ei niin typerää kuin liisaaminen).

      Vaikka joka ainoa uusi auto olisi sähköauto niin silti monet ajaisi vuonna 2040 polttomoottoriautoilla. Totuus on, että vuonna 2040 valtaosa suomalaisista ajaa edelleen autolla, jossa on polttomoottori.

      Henkilöautojen merkitystä päästöistä on liioiteltu muutenkin. Henkilöautojen osuus päästöistä on alle 10% Suomessa.

      Ja muuten, kyselyjen mukaan suurta osaa ladattavia hybridejä ei ikinä ladata.

      • Anonyymi

        Sekin 10 % tulee saada lähelle nollaa.


    • Anonyymi

      "Henkilöautojen päästöt tulevat laskemaan nopeasti, kun nykyinen autokanta alkaa tulla käyttöikänsä päähän."

      Eli tuohon menee aika kauan, koska polttomoottoriautoa voi käyttää yli 30 vuotta.

      • Anonyymi

        Aika harva ajaa nykyään -90 luvun alun autolla.
        Ja kun ilmastonmuutoksen torjunta ei ole äkillinen toimenpide, vaan se kestää pakostakin kymmeniä vuosia. Mitä nopeammin saamme päästöjä vähennetyksi sitä pienemmät haitat sadan vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva ajaa nykyään -90 luvun alun autolla.
        Ja kun ilmastonmuutoksen torjunta ei ole äkillinen toimenpide, vaan se kestää pakostakin kymmeniä vuosia. Mitä nopeammin saamme päästöjä vähennetyksi sitä pienemmät haitat sadan vuoden päästä.

        1990 luvun auto ei vaadi kalliita testereitä huollon mahdollistamiseksi. 2020 luvun auto vaatii. Voi olla, että vuonna 2050 kyseisiä testereitä omistavat autokorjaamot voivat olla aika vähissä. Ja moniko huoltoasema enää myy bensaa ja kiisseliä niille viimeisille häkäpöntöille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1990 luvun auto ei vaadi kalliita testereitä huollon mahdollistamiseksi. 2020 luvun auto vaatii. Voi olla, että vuonna 2050 kyseisiä testereitä omistavat autokorjaamot voivat olla aika vähissä. Ja moniko huoltoasema enää myy bensaa ja kiisseliä niille viimeisille häkäpöntöille?

        Testereitä tullaan valmistamaan vielä pitkään ja sellaisen saa helposti netistä. Kuka vain voi ostaa testerin ja huoltaa itse autonsa. Jopa nykyautot voi huoltaa itse, vaikka se hieman vaikeampaa onkin.

        Ja bensaa ja dieseliä myydään niin kauan kuin niille on kysyntää. Ja ainakin nykytahdilla niille riittää kysyntää jopa vuonna 2050.


    • Anonyymi

      Ehkä pitäisi myös tarkastella ja tuoda julki miten ekologisia näkemyksiä toteuttavat sähköisen liikkumisen akkujen materiaalinen , valmistuksen sekä tuottamisen unohtamatta käytön aikaista jälkikäsittelyä, useat vaiheet ja niiden energian kulutus sekä haitat.

      Epäuskottavaa on sähköisen liikkumisen olevan nykyisiä vaihtoehtoja oleellisesti vähemmän haitallinen vaihtoehto.
      Näkyvissä ovat vain ne käytön aikaiset edut, varatun sähkön kulutuksen vähäpäästöisyys, mutta ei se niiden akkujen olemassaolon haitat, joita siihen on tarvittu.

      No, uusia riippuvuuksia akkumateriaalinen varannoista on jo nyt saatu aikaan, nekin ovat kertakäyttöisiä, eivätkä uusiudu mitenkään.
      Väistämättä vaikuttaisi kuin kyse on enemmänkin teknologiatahojen intresseistä, kuin aidosta ekologisuudesta tai ympäristöllisestä haitattomuudesta.

      Aikansa kutakin.
      Niin pitkään kun jokin muu korvaava mahdollisuus seuraavaksi mahdollinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      299
      4840
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      138
      3099
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      54
      3032
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      33
      1580
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1272
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1209
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      12
      1042
    8. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      1031
    9. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      1009
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      1001
    Aihe