Haltija voi olla kuulemma myös haltia

Anonyymi-ap

Sama kait sitten säästää j-kirjaimia muissakin vastaavissa.

Mönkijä -> mönkiä
Mopoilija -> mopoilia

Jne.

8

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei se noin päin mene, vaan vanhasta mytologian haltiasta on alettu käyttää myös muotoa haltija.

• Anonyymi

Onko se kotoisin Halti-tunturilta?

• Anonyymi

- Missähän veljesi Aapeli luuraa?
      - Olenko minä veljeni vartia?

• Anonyymi

Eiks siihen vois tehä jonkun että hyvä haltija on jiillä ja paha ilman.

• Anonyymi

Puhuttu ja kirjoitettu kieli muuttuu koko ajan se ei ole kiveen kirjoitettu paikalleen jämähtänyt asia. Kannatta tutustua sanomalehtiin 100-200 vuoden takaa. Murteet on toinen luku asiassa sitten,,,
      Noin sadan vuoden takaisia radio ohjelmiakin löytyy arkistoista.

• Anonyymi

Tekijännimet pitää nykyään kirjoittaa j:llä: ja/jä. Joskus ennen vanhaa kirjoitettiin ilman, jos edelsi i-vokaali. Mutta kirjoitustapa on yhtenäistetty j:lliseksi.

Tuo haltia/haltija on erikoistapaus. Ilmeisesti sitä ei varsinaisesti mielletä "tekijännimeksi" (esim. jonkin taikavoiman haltijaksi, jolla on hallussa jokin taikavoima). Voisi myös verrata verbiin "haltioitua".

• Anonyymi
    • Anonyymi

Haltia. Halatia. Mönkiä ja Mönökiä. Vartija, Vartia, Varatia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3708
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2830
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      264
      2673
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1875
    5. 217
      1405
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1210
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      1027
    8. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      30
      963
    9. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      917
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      90
      907
    Aihe