Rakastamalla ei alkoholistia voi vähääkään auttaa, eikä muutakaan hoitoa ole. Ei todellakaan ole muuta, kuin lyhytaikaista katkaisuhoitoa.
'Hoitoa' antavien tahojen kertomukset hyvistä tuloksista ovat silkkaa propagandaa, vääristelyä, jolla on takana tarkoitus rahakukkaron auki pitäminen.
Kansalla, edes ns. asiantuntijoilla, ei ole lainkaan käsitystä, että alkoholismi on aivan samanlainen vaiva kuin mikä tahansa PAKKO-OIREINEN MIELISAIRAUS. Alkoholismi on lisäksi yleisempi ja sitkeämpi kuin muut mielisairauden muodot.
Vain 1 - 2 % pääsee pitkäaikaisesti kuiville, muut - siis 98 - 99 % - VÄÄJÄÄMÄTTÄ kuolevat kituliaasti sairauteen. Väestöstä kymmenkunta prosenttia potee sairautta, 2/3 potevista lienee miehiä, 1/3 naisia.
Jatkuvat valitukset, mitä juovalle puolisolle pitäisi tehdä, eivät johda mihinkään, sillä toisen mahdollisuuskin päästä kuiville on vähäinen, saati että hän parantuisi. Sitä ei tapahdu KOSKAAN.
Silti kansassa elää usko, että jotakin olisi tehtävissä. Syy on tietysti virheellisessä perintötiedossa ja yleisessä käsityksessä, että 'toivoa ei saa viedä'. Aiheettoman toivon ylläpitäminen johtaa puolison ja lapset kuitenkin entistä suurempiin kärsimyksiin. Heidät huijataan luuloon, että toivoa on, vaikkei ole.
Lopulta puoliso usein murtuu taakkansa alle. Yhden tragedia muuttuu kahden tragediaksi, koko perheen. AINOA toimiva vaihtoehto on ero. On sankaripuolisoita, jotka ovat jaksaneet, kuten minunkin suloinen vaimoni, mutta useimmat eivät jaksa, eikä heitä saa kehottaa jaksamaan. 🌹👀
Alkoholismi romanssin haittaajana
211
954
Vastaukset
- Anonyymi
Mulla oli taas 2x korkki auki hirvittävin seurauksin.
Kaikki menisi hyvin, jos saisin 1 opamoxin aamulla, ja 1 illalla. Ei lähde iso pyörä pyörimään.
En tiedä, että kirjoittavatko edes yksityislääkärit noita enää.
Jollain täytyy saada pää vähän sekaisin jp. Parempaan en pysty. Sitä olen vuosikymmenet yrittänyt.- Anonyymi
Mun käskettiin mennä päihdehoitajalle.
Se sanoi, että "lopeta juominen".
No v---ttu joo. Millä helv. kuulun muka siihen 2% joukkoon, joka pääsee viinasta eroon. Anonyymi kirjoitti:
Mun käskettiin mennä päihdehoitajalle.
Se sanoi, että "lopeta juominen".
No v---ttu joo. Millä helv. kuulun muka siihen 2% joukkoon, joka pääsee viinasta eroon.'Päihdehoitaja' on feikkiammatti, henkilö joka tietää päihderiippuvuudesta, addiktiosta ja toleranssista, täsmälleen yhtä vähän kuin kansa eli common sense. 🌹👀
"Kaikki menisi hyvin, jos saisin 1 opamoxin aamulla, ja 1 illalla. Ei lähde iso pyörä pyörimään."
Korvaushoito ei tee terveeksi, mutta se tekee olon SIEDETTÄVÄMMÄKSI. Valvira luulee, että reseptikäytön estäminen vähentää huumeiden käyttöä. Todellisuudessa päinvastoin. Valvira pelottelee lääkärit tehokkaasti. 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
"Kaikki menisi hyvin, jos saisin 1 opamoxin aamulla, ja 1 illalla. Ei lähde iso pyörä pyörimään."
Korvaushoito ei tee terveeksi, mutta se tekee olon SIEDETTÄVÄMMÄKSI. Valvira luulee, että reseptikäytön estäminen vähentää huumeiden käyttöä. Todellisuudessa päinvastoin. Valvira pelottelee lääkärit tehokkaasti. 🌹👀Kerrankin joku ymmärtää mua! En ole koskaan käyttänyt oikeita huumeita, enkä tuntenut ketään käyttäjää.
Olen juonut nämä vuodet ahdistukseen, en iloon. 2 rauhoittavaa päivässä on korvannut juomisen, eikä annostusta ole tarvinnut lisätä. Nyt niitä on vaan muutama, eikä yksityiselle meno ole tae reseptistä.
Pian alkaa taas iso pyörä pyöriä. Anonyymi kirjoitti:
Kerrankin joku ymmärtää mua! En ole koskaan käyttänyt oikeita huumeita, enkä tuntenut ketään käyttäjää.
Olen juonut nämä vuodet ahdistukseen, en iloon. 2 rauhoittavaa päivässä on korvannut juomisen, eikä annostusta ole tarvinnut lisätä. Nyt niitä on vaan muutama, eikä yksityiselle meno ole tae reseptistä.
Pian alkaa taas iso pyörä pyöriä.Alkoholismi on geneettinen sairaus, mutta sen tunnepuoli on selvä. Koska alkoholi on ERITTÄIN TEHOKAS ANKSIOLYYTTI, siihen syntyy nopea riippuvuus. Jokainen ahdistuneisuutta tunteva alkoholisti tietää, mikä helpotus syntyy jo varttitunnin päästä alkoholin saannista.
Helpotuksen voisi vähemmin haitoin saada myös korvaavalla lääkityksellä, mutta sen antamisen Valvira on liki lopettanut pelottelemalla lääkärit oikeuksien menetyksellä. 🌹👀- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrankin joku ymmärtää mua! En ole koskaan käyttänyt oikeita huumeita, enkä tuntenut ketään käyttäjää.
Pian alkaa taas iso pyörä pyöriä.Mene Alkoon heti aamusta. Saat helpotuksen hirvittävään oloosi.
päihdehoitaja Anonyymi kirjoitti:
Mene Alkoon heti aamusta. Saat helpotuksen hirvittävään oloosi.
päihdehoitajaJos olet oikeasti päihdehoitaja, olet väärällä alalla. Päihdehoitajan pinnan ei kuulu palaa. 🌹👀
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pian alkaa taas iso pyörä pyöriä.Tuota kutsutaan psykologiseksi koukuksi.
Kaverini veteli alkoa ja bentsoja. Sitten pääsi alkosta eroon, kun piti valita se tai bentsot. Söi bentsoja 10 vuotta, voi huonosti, oli paljon sairaspoissaoloja töistä. Työpaikkalääkäri kauhistui bentsohistoriasta ja sanoi, ettei enää voi määrätä niitä. Kaveri oli aivan sekaisin kauhusta. Pari vuotta siihen meni, kävi terapioissa, joogasi, luki kirjallisuutta alkoholista, lääkkeistä ym. niin oli aivan kuin uudesti syntynyt ihminen. Alkoholikoukussa ihminen kuvittelee, ettei voi päästä siitä millään irti, sama on lääkkeiden kohdalla. Ainoa syy miksei "voi" päästä irti on henkilön korvien välissä "en pärjää, en selviä ilman *tähän jotain*".
- Anonyymi
Mikä aloituksesi pointti taas on? Että alkoholistin kannattaa vain jatkaa juomista tai tappaa itsensä?
Valtaosa tuntemistani alkoholisteista ei ole missään kohtaa aidosti halunnut lopettaa juomista. Tunnen kyllä useamman, jotka ovat olleet katkolla jne. Sinne katkolle on kuitenkin menty parantelemaan, ei raitistumaan. Heille katko on paikka, jossa olo paranee ja sitten voi taas palata takaisin ryyppäämään. Ei mikään ihme, että prosenttiluvut ovet tuota kertomaasi luokkaa. Täytyy myös todeta, että jokainen tuntemani aidosti viinast eroon halunnut alkoholisti, on siitä eroon päässyt. Ei tietenkään siististi tai kerrasta, mutta on kuitenkin lopulta päässyt- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Pointti on se, että puolison alkoholismi on liian raskas taakka kannettavaksi. 🌹👀
Puolison mikä tahansa riippuvuus on liian raskas taakka kannettavaksi. Se on yhdentekevää, onko kysy kemiallisesta riippuvuudesta vai toiminnallisesta riippuvuudesta (yleisimminhän on kyse yhdistelmästä). Puolison nikotiiniriippuvuuskinnon raskasta, jos toinen kipuilee yrittäen pyristellä siitä irti. Kaikille sekään ei käy noin vain.
Kynis kirjoitti:
Pointti on se, että puolison alkoholismi on liian raskas taakka kannettavaksi. 🌹👀
Sinulla on oma kansanomainen ja perinnäinen käsitys alkoholismista, mutta siitä näymme olevan yhtä mieltä, että se on pysyvä, ainakin tosiasiassa, jos et sen olemukseen kuuluvaa pysyvyyttä käsitäkään. 🌹👀
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Sinulla on oma kansanomainen ja perinnäinen käsitys alkoholismista, mutta siitä näymme olevan yhtä mieltä, että se on pysyvä, ainakin tosiasiassa, jos et sen olemukseen kuuluvaa pysyvyyttä käsitäkään. 🌹👀
Minulla on itseasiassa kokemusperäisesti hyvin paljon tietoa alkoholisteista. Kuten sanottu, niin en ihmettele prosenttimäärää. Valtaosa ei oikeasti ja aidosti edes halua sitä juomista lopettaa. Näin se vaan ikävä kyllä on.
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Moni ominaisuus ihmisessä on pysyvä. Se ei tarkoita, etteikö niiden kanssa voisi elää.
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Jos halu on aito, niin olennaista on tosiaan tajuta tuo, että ominaisuus on pysyvä ja itsehillintä ei ole mahdollista. Täytyy tunnistaa ne tekijät, jotka omaa toimintaa triggeröivät ja poistaa ne tekijät elämästään. Se voi tarkoittaa (ja usein tarkoittaakin) koko elämän kääntämistä päälaelleen ja kaikkien vanhojen asioiden vaikutteiden poistamista elämästä. Tämä pätee kaikkiin riippuvuuksiin.
Anonyymi kirjoitti:
Jos halu on aito, niin olennaista on tosiaan tajuta tuo, että ominaisuus on pysyvä ja itsehillintä ei ole mahdollista. Täytyy tunnistaa ne tekijät, jotka omaa toimintaa triggeröivät ja poistaa ne tekijät elämästään. Se voi tarkoittaa (ja usein tarkoittaakin) koko elämän kääntämistä päälaelleen ja kaikkien vanhojen asioiden vaikutteiden poistamista elämästä. Tämä pätee kaikkiin riippuvuuksiin.
Alkoholismi on geeniperäinen sairaus, jonka 'hoidossa' psykologismi ei tuo pienintäkään kontribuutiota. Sitäkin on yritetty, mutta tulokset ovat nollatasoa. 🌹👀
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on itseasiassa kokemusperäisesti hyvin paljon tietoa alkoholisteista. Kuten sanottu, niin en ihmettele prosenttimäärää. Valtaosa ei oikeasti ja aidosti edes halua sitä juomista lopettaa. Näin se vaan ikävä kyllä on.
"Minulla on itseasiassa kokemusperäisesti hyvin paljon tietoa alkoholisteista."
Sinulta puuttuu KOKEMUS syvästä kemiallisesta riippuvuudesta ja toleranssista. Koska sinulta puuttuu TÄRKEIN, selität asiat AINA toisin, kuin ne ovat. 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Alkoholismi on geeniperäinen sairaus, jonka 'hoidossa' psykologismi ei tuo pienintäkään kontribuutiota. Sitäkin on yritetty, mutta tulokset ovat nollatasoa. 🌹👀
Tietenkin on geeniperäinen. Nuo asiat eivät kuitenkaan millään tavalla sulje toisiaan pois. Muiden "psykologismilla" ei tietenkään ole mitään merkitystä. Asiaan voi vaikuttaa vain se alkoholisti itse ja muiden tekemisillä ei ole tuon taivaallista väliä. Se on täysin omasta aidosta halusta kiinni.
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
"Minulla on itseasiassa kokemusperäisesti hyvin paljon tietoa alkoholisteista."
Sinulta puuttuu KOKEMUS syvästä kemiallisesta riippuvuudesta ja toleranssista. Koska sinulta puuttuu TÄRKEIN, selität asiat AINA toisin, kuin ne ovat. 🌹👀Se onkin epäolennaista, sillä se on puhdas tekosyy. Jos hommaat itsesi johonkin korpeen, jossa ei yhtään viinaa ole, eikä sitä ole saatavilla, niin on yhdentekevää kuinka sevä riippuvuus sinulla on. Jos jotain ei ole, niin silloin et sitä käytä ja homma on hyvin yksinkertainen. Elämä on valintoja ja myös alkoholismi on lopulta valinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mitä minä nyt sitten teen, etten ala juoda? Kaiken olen jo kääntänyt, että se loppuisi. Tuo on sama kuin sanoisi 150kg painavalle ihmiselle: "laihduta nyt vaan", tai peliriippuvaiselle: "lopeta se pelaaminen", tai masentuneelle: "mene nyt vaan reippaasti ulos kävelemään". Lopputulos - 0
Sun HUUME on pahan olon purkaminen täällä nimettömänä muihin.
Lopeta itse ensin se, ja neuvo sitten muita. (Et pysty, koska nautit siitä liikaa.) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se onkin epäolennaista, sillä se on puhdas tekosyy. Jos hommaat itsesi johonkin korpeen, jossa ei yhtään viinaa ole, eikä sitä ole saatavilla, niin on yhdentekevää kuinka sevä riippuvuus sinulla on. Jos jotain ei ole, niin silloin et sitä käytä ja homma on hyvin yksinkertainen. Elämä on valintoja ja myös alkoholismi on lopulta valinta.
Aivan ainakin alkoholismista irti pääseminen on valinta.
Sinulla oli hyvä "korpeen" esimerkki. Siitä tuli mieleen, että yksi kaverimies oli korvessa häissä viikonlopun. Kaverilta loppui tupakit heti, hän oli kova ketjupolttaja. Tupakkaa ei saanut korvesta mistään, lähin kauppa oli 40 km.n päässä, sinne ei ollut aikaa lähteä eikä oikein mitään mieltäkään, parin tupakka-askin takia. Ensimmäiset tunnit hän oli aivan kauhistunut "ei tupakkaa!". Mutta sunnuntai-iltana hän ei enää miettinyt tupakkaa, paitsi sen verran, että nyt se saa jäädä. Näin tapahtui. lähemmäs 30v röökaaminen jäi korpeen. Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin on geeniperäinen. Nuo asiat eivät kuitenkaan millään tavalla sulje toisiaan pois. Muiden "psykologismilla" ei tietenkään ole mitään merkitystä. Asiaan voi vaikuttaa vain se alkoholisti itse ja muiden tekemisillä ei ole tuon taivaallista väliä. Se on täysin omasta aidosta halusta kiinni.
Todellisuus, eivät toiveet, kertovat missä määrin ihmiset, myös alkoholistit, harrastavat suosittelemaasi psykologismia. Ottanet huomioon, että sitä on suositeltu suuraktiivisesti jo yli sata vuotta ilman pienintäkään havaintoa tuloksista. 🌹👀
Anonyymi kirjoitti:
Se onkin epäolennaista, sillä se on puhdas tekosyy. Jos hommaat itsesi johonkin korpeen, jossa ei yhtään viinaa ole, eikä sitä ole saatavilla, niin on yhdentekevää kuinka sevä riippuvuus sinulla on. Jos jotain ei ole, niin silloin et sitä käytä ja homma on hyvin yksinkertainen. Elämä on valintoja ja myös alkoholismi on lopulta valinta.
Päättelysi alkaa sanalla 'jos'. Siksi päättelysi on virheellinen. 🌹👀
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juomatta oleminen on valintakin jossain mielessä, mutta vielä enemmän päätös. Nyt en juo.Piste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mitä minä nyt sitten teen, etten ala juoda? Kaiken olen jo kääntänyt, että se loppuisi. Tuo on sama kuin sanoisi 150kg painavalle ihmiselle: "laihduta nyt vaan", tai peliriippuvaiselle: "lopeta se pelaaminen", tai masentuneelle: "mene nyt vaan reippaasti ulos kävelemään". Lopputulos - 0
Lopeta itse ensin se, ja neuvo sitten muita. (Et pysty, koska nautit siitä liikaa.)Parempi sanoa "laihduta nyt vaan" tai "lopeta pelaaminen" kuin olla sanomatta mitään. Tai sanoa "et sinä voi mitään lihavuudellesi/pelaamiselle"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopeta itse ensin se, ja neuvo sitten muita. (Et pysty, koska nautit siitä liikaa.)Kukaan ei ole sanonnut, että lopetat vain juomisen tai laihdutat vaan tai et vssn pelaa. Tai ainakaan minä en ole niin sanonut. Lopettaminen on aktiivista lopettaista ja työn tekemistä itsensä kanssa ja elämän muuttamista. Lopettaminen ei toimi niin, että vain passiivisesti lopetat jotain.
Hankkiudut eroon siitä nykyisestä elämästäsi, joka tukee juomistasi. Muutat jonnekin, jossa juominen ei ole kuulunut kuvioihisi. Hankkiudut eroon niistä ryyppykaveristasi. Muutat pois kapakan vierestä. Et osta alkoholia kaupasta. Et edes kävele niiden alkoholihyllyjen luo, jos on mahdotonta olla koppaamatta niistä jotain mukaan. Jos tekee mieli juoda, niin juot sitten jotain alkoholitonta. Hommat itsellesi jotain muuta puuhaa siksi pahimmaksi ylimenovaiheeksi. Ruumillinen työ on oikein hyvä vaihtoehto. Jos koet tarvitsevasi tukea, niin mene sinne katkolle siksi pahimmaksi hetkeksi, mutta en kuvittelekaan voivasi vain palata sieltä takaisin vanhaan elämääsi ja olevasi vain jotenkin uusi mies, joka ei muka enää joisi. Hankkiudut eroon niistä tilanteissa, jossa alkoa sinulle tyrkytetään. Et mene sellaisiin tilanteisiin, joissa riski ratketa on liian suuri. Teet työtä itsesi kanssa ja selvität itsellesi, että mitkä ovat sinulle niitä vaikeita tilanteita ja aktiivisesti välttät niitä tilanteita. Sama pätee niin juomiseen, kuin laihduttamiseen, kuin peliriippuvuuteen kuin kaikkiin riippuvuuksiin.
Käytännössä laihduttaminen tai oikeastaan ruokariippuvuus on se kaikkein vaikein riippuvuus, sillä ilman ruokaa ei voi elää. Ruokaa on pakko oppia kohtuukäyttämään, jos aikoo elää. Tietysti silloinkin voi vaikuttaa sillä mitä ruokaa hankkii. Energiatiheitä ruoka-aineita pitää vältellä mahdollisesti lopun ikäänsä. Kaikki muut riippuvuudet ovat siinä mielessä helpompia, että niitä ilman voi elää. Voi ääritilanteessa vaikka hankkiutua sellaisiin olosuhteisiin, että kyseisiä aineita ei yksinkertaisesti siellä ole. - Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Todellisuus, eivät toiveet, kertovat missä määrin ihmiset, myös alkoholistit, harrastavat suosittelemaasi psykologismia. Ottanet huomioon, että sitä on suositeltu suuraktiivisesti jo yli sata vuotta ilman pienintäkään havaintoa tuloksista. 🌹👀
Kyse ei ole toiveista, vaan aidosta halusta. Toive ei ole halu. Toive ei ole toteutus. Teoiveesta on vielä toooooooooodella pitkä matka toteutukseen. Minäkin toivon lottovoittoa, enkä silti lottoa.
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Päättelysi alkaa sanalla 'jos'. Siksi päättelysi on virheellinen. 🌹👀
Ei tuossa ei lopulta ole yhtään ainoaa jossittelun kohtaa. Jos sinulle ei ole viinaa, niin sinä et sitä silloin juo. Aivan sama kuinka kova riippuvuus sinulla olisi. Kun jotain ei ole, niin sitä ei ole. Mikäli et pysty muuten sanomaan ei viinalle ja haluat siitä eroon, niin painut johonkin korpeen, jossa viinaa ei ole. Lopulta se lopettaminen on erinomaisen yksinkertaista. Elämänlaatuun tuossa tilanteessa en tietenkään ota kantaa, mutta se, etteikö lopettaminen onnistuisi mikäli oikeasti haluaa on puppupuhetta.
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole sanonnut, että lopetat vain juomisen tai laihdutat vaan tai et vssn pelaa. Tai ainakaan minä en ole niin sanonut. Lopettaminen on aktiivista lopettaista ja työn tekemistä itsensä kanssa ja elämän muuttamista. Lopettaminen ei toimi niin, että vain passiivisesti lopetat jotain.
Hankkiudut eroon siitä nykyisestä elämästäsi, joka tukee juomistasi. Muutat jonnekin, jossa juominen ei ole kuulunut kuvioihisi. Hankkiudut eroon niistä ryyppykaveristasi. Muutat pois kapakan vierestä. Et osta alkoholia kaupasta. Et edes kävele niiden alkoholihyllyjen luo, jos on mahdotonta olla koppaamatta niistä jotain mukaan. Jos tekee mieli juoda, niin juot sitten jotain alkoholitonta. Hommat itsellesi jotain muuta puuhaa siksi pahimmaksi ylimenovaiheeksi. Ruumillinen työ on oikein hyvä vaihtoehto. Jos koet tarvitsevasi tukea, niin mene sinne katkolle siksi pahimmaksi hetkeksi, mutta en kuvittelekaan voivasi vain palata sieltä takaisin vanhaan elämääsi ja olevasi vain jotenkin uusi mies, joka ei muka enää joisi. Hankkiudut eroon niistä tilanteissa, jossa alkoa sinulle tyrkytetään. Et mene sellaisiin tilanteisiin, joissa riski ratketa on liian suuri. Teet työtä itsesi kanssa ja selvität itsellesi, että mitkä ovat sinulle niitä vaikeita tilanteita ja aktiivisesti välttät niitä tilanteita. Sama pätee niin juomiseen, kuin laihduttamiseen, kuin peliriippuvuuteen kuin kaikkiin riippuvuuksiin.
Käytännössä laihduttaminen tai oikeastaan ruokariippuvuus on se kaikkein vaikein riippuvuus, sillä ilman ruokaa ei voi elää. Ruokaa on pakko oppia kohtuukäyttämään, jos aikoo elää. Tietysti silloinkin voi vaikuttaa sillä mitä ruokaa hankkii. Energiatiheitä ruoka-aineita pitää vältellä mahdollisesti lopun ikäänsä. Kaikki muut riippuvuudet ovat siinä mielessä helpompia, että niitä ilman voi elää. Voi ääritilanteessa vaikka hankkiutua sellaisiin olosuhteisiin, että kyseisiä aineita ei yksinkertaisesti siellä ole.Jostakin merkillisestä syystä johtuu, että näillä neuvoilla ei saavuteta mitään tuloksia. Jos saavutettaisiin, sen olisi jo korkea aika näkyä alkoholismin VÄHENTYMISENÄ. 🌹👀
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Jostakin merkillisestä syystä johtuu, että näillä neuvoilla ei saavuteta mitään tuloksia. Jos saavutettaisiin, sen olisi jo korkea aika näkyä alkoholismin VÄHENTYMISENÄ. 🌹👀
Niillä saavutetaan erinomaisia tuloksia niiden ihmistn kohdalla, jotka ovat halukkaista näkemään kaiken tuon vaivan. Valtaosa alkoholisteistahan ei ole ja tuo kaikki tuntuu heistä aivan ylitsepääsemätömältä. He käyvät katkolla, palaavana samaan elämään ja ympyröihin, jatkavat ryyppäämistä, käyvät katkolla, palaavat samaan, jatkavat ryyppäämistä, menevät taas katkolle ja touhu vaan jatkuu. Kyllä, tuo porukka ei koskaan lopeta juomistaan ja heistä ei moni ikinä kuiville pääse. Vaan valtaosa niistä kuiville päässeistä ei päädy noihin tilastoihin, joita rakastat tyrkyttää. Kuiville pääsemisen ensimmäinen ja oikeastaan ainoa edellytys on aito tahto päästä kuiville ja tehdä työtä itsensä kanssa. He, jotka kuvittelevat katkon ja päihdetyöntekijän ihmelääkkeeksi ja ihmeidentekijöiksi, eivät raitistu kuin hyvin harvoin.
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Jostakin merkillisestä syystä johtuu, että näillä neuvoilla ei saavuteta mitään tuloksia. Jos saavutettaisiin, sen olisi jo korkea aika näkyä alkoholismin VÄHENTYMISENÄ. 🌹👀
Ongelma ovat ihmiset, jotka odottavat ihmeparantumista, jonka eteen ei tarvitse itse nähdä mitään vaivaa. Sinäkin puhut lääkkeistä ja toivot ihmepilleriä. Sama ilmiöhän on nähtävissä ylipainoisten kohdalla. Vuosikymmenet on odetettu ihmelääkettä ja moni on kokeillut kaikki mahdolliset voodootohtoreista lähtien. Siinä syy miksi se diabetespotilaille alunperin kehitetty lääke on nyt ilmeisesti monin paikoin loppu. Se ilmeisesti toimii. Tosin luin jostain, että se saattaa hyvinkin olla sitten elinikäinen lääkitys heille jotka sen aloittavat.
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma ovat ihmiset, jotka odottavat ihmeparantumista, jonka eteen ei tarvitse itse nähdä mitään vaivaa. Sinäkin puhut lääkkeistä ja toivot ihmepilleriä. Sama ilmiöhän on nähtävissä ylipainoisten kohdalla. Vuosikymmenet on odetettu ihmelääkettä ja moni on kokeillut kaikki mahdolliset voodootohtoreista lähtien. Siinä syy miksi se diabetespotilaille alunperin kehitetty lääke on nyt ilmeisesti monin paikoin loppu. Se ilmeisesti toimii. Tosin luin jostain, että se saattaa hyvinkin olla sitten elinikäinen lääkitys heille jotka sen aloittavat.
Ihmepilleriä ei ole tulossa, kuten ei muihinkaan geeniperäisiin aivosairauksia. Että sellaista odottaisin, on vain luulosi. Alkoholismin ongelmaan ei ole nykytiedolla edes selvillä, mistä suunnasta ratkaisua tulisi etsiä. Mitään ei ole tehtävissä. 🌹👀
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Ihmeellistä kun tunnen useita alkoholisteja jotka ovat lopettaneet alkoholinkäytön kokonaan. Monilla vaan tullut mitta täyteen kännissä olemiseen ja krapulaan.
Lopettaminen on alkanut kyllästymisestä.
Siitä olen samaa mieltä että ahdistus on usein alkoholin jatkuvan käytön syynä. Anonyymi kirjoitti:
Ihmeellistä kun tunnen useita alkoholisteja jotka ovat lopettaneet alkoholinkäytön kokonaan. Monilla vaan tullut mitta täyteen kännissä olemiseen ja krapulaan.
Lopettaminen on alkanut kyllästymisestä.
Siitä olen samaa mieltä että ahdistus on usein alkoholin jatkuvan käytön syynä.Ahdistuneisuus on peritty geenirakenteessa. Alkoholismia voidaan kuvata myös itselääkityksenä ahdistuksen poistoon. 🌹👀
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Isäni oli alkoholisti ja minäkin maistoin muutaman kerran alkoholia nuoruudessani. Totesin että se on älytöntä touhua. Jätin älyttömän typeryyden, eli en kaivannut alkoholia eikä se ollut ongelma pätkääkään. Sitten kun piti hakea pitkäripaisesta punaviiniä lampaaseen, niin unohdin tai sitten en enää viitsinyt vaan jätin sen pois. Täysin turhaa tavaraa. Se on hidastettu harakiri. Isä eli 60v.
Anonyymi kirjoitti:
Isäni oli alkoholisti ja minäkin maistoin muutaman kerran alkoholia nuoruudessani. Totesin että se on älytöntä touhua. Jätin älyttömän typeryyden, eli en kaivannut alkoholia eikä se ollut ongelma pätkääkään. Sitten kun piti hakea pitkäripaisesta punaviiniä lampaaseen, niin unohdin tai sitten en enää viitsinyt vaan jätin sen pois. Täysin turhaa tavaraa. Se on hidastettu harakiri. Isä eli 60v.
Koska noin puolet geeneistä tulee satunnaisesti isältä ja puolet äidiltä ja kummankin geeneistä valikoituu pois satunnaisesti puolet, perinnöllisyys noudattaa mutkikasta todennäköisyysmatematiikkaa.
Vaikka itse olen alkoholisti, poikani ei ole, mutta todennäköisyyden perusteella laskien hänen mahdollisuutensa tulla alkoholistiksi olisi ollut nelinkertainen normaaliväestöön verrattuna. Ei kuitenkaan ollut.
Kun hänet sain, en vielä tuntenut valtavaa riskiä. Jos olisin tuntenut, en olisi uskaltanut saada biologista lasta. 🌹👀- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niillä saavutetaan erinomaisia tuloksia niiden ihmistn kohdalla, jotka ovat halukkaista näkemään kaiken tuon vaivan. Valtaosa alkoholisteistahan ei ole ja tuo kaikki tuntuu heistä aivan ylitsepääsemätömältä. He käyvät katkolla, palaavana samaan elämään ja ympyröihin, jatkavat ryyppäämistä, käyvät katkolla, palaavat samaan, jatkavat ryyppäämistä, menevät taas katkolle ja touhu vaan jatkuu. Kyllä, tuo porukka ei koskaan lopeta juomistaan ja heistä ei moni ikinä kuiville pääse. Vaan valtaosa niistä kuiville päässeistä ei päädy noihin tilastoihin, joita rakastat tyrkyttää. Kuiville pääsemisen ensimmäinen ja oikeastaan ainoa edellytys on aito tahto päästä kuiville ja tehdä työtä itsensä kanssa. He, jotka kuvittelevat katkon ja päihdetyöntekijän ihmelääkkeeksi ja ihmeidentekijöiksi, eivät raitistu kuin hyvin harvoin.
Hakeutuminen katkolle ja päihdetyöntekijälle on vasta alku koko operaatiolle päästä irti viinasta mutta lopulta halu raitistua vaatii omaa tahtoa.
Anonyymi kirjoitti:
Hakeutuminen katkolle ja päihdetyöntekijälle on vasta alku koko operaatiolle päästä irti viinasta mutta lopulta halu raitistua vaatii omaa tahtoa.
Tahtoa raitistua melkein kaikilla alkoholisteilla on roppakaupalla, mutta se ei vain riitä. Yhtä vähän kuin parantumisessa muista mielisairauksista tai vaikkapa syövistä.
Vastoin kuin kansanomaisesti luullaan, eivät näkemämme alkoholistit mitään neitseitä ole, joita vain sitten terapoidaan raittiiksi, vaan moneen moneen kertaan kuiville yrittäneitä ja yrityksissään EPÄONNISTUNEITA. 🌹👀- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtaosa ei oikeasti ja aidosti halua lopettaa juomista, koska juomiseen on mahdollisuus ja mahdollistajat. Ilman niitä moni haluaisi lopettaa ja lopettaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan noin. Alkoholisti helposti kuvittelee, että voisi siirtää vastuun juomisestaan jollekin muulle kuin itselleen. Syytetään geenejä, pakkoa, mitä tahansa, jolla huonosti yritetään perustella oma juominen. Jos joku vaikka puoliso tai työnantaja laittaa katkaisuhoitoon, alkoholisti kuvittelee, että joku muu hoitaa hänet juomisesta ulos. Jos se hetkeksi onnistuu, ja sen jälkeen alkaa taas juoda *koska geenit* *koska pakko*, niin ei ole lähellekään sisäistänyt mitä tarkoittaa tahto päästä kuiville eikä etenkään sitä, että ITSE pitää tehdä töitä itsensä kanssa.
Nykyään ei onneksi pääse edes katkolle kovin herkästi, jos on sössinyt sen mahdollisuuden kerran. Päihdetyöntekijät aika helposti pystyvät havaitsemaan haastattelun perusteella onko oikeasti tahtoa päästä irti. - Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Tahtoa raitistua melkein kaikilla alkoholisteilla on roppakaupalla, mutta se ei vain riitä. Yhtä vähän kuin parantumisessa muista mielisairauksista tai vaikkapa syövistä.
Vastoin kuin kansanomaisesti luullaan, eivät näkemämme alkoholistit mitään neitseitä ole, joita vain sitten terapoidaan raittiiksi, vaan moneen moneen kertaan kuiville yrittäneitä ja yrityksissään EPÄONNISTUNEITA. 🌹👀Nytpä ei ollenkaan verrata alkoholismia syöpään. Ei myöskään muihin mielisairauksiin. Raitistua voi, siihen on aina mahdollisuus ja se mahdollisuus on vain itsestä ja omista toimista kiinni. Syövästä parantuminen on täysin eri juttu. Ettäs kehtaat vertailla.
Useista mielisairauksista ei parane, mutta silti ne useinmiten saadaan lääkkeillä tasapainoon.
- Anonyymi
Se on pitkälti omasta luonteesta kiinni pystyykö olemaan juomatta se kun on helppo ratkaisu ainoa murhe elämässä on että on se pullo vieressä aamulla kun silmänsä aukaisee ei tarvi kantaa huolta muusta kun että on rahat juoda mu siinäkin tulee ongelmaksi lopulta se että siihen menee vitusti rahaa kun toleranssi kasvaa mitä enemmän juo ni sitä enämpi tarvii että saa päänsä sekasin tippa ei tapa mu tipasta tulee helpostikin tappav tapa ja viina on todellakin pilannut montakin parisuhdetta peruuttamattomasti mä olen itse kasvanu perheessä jossa isäni joi ja olen lapsilleni luvannut että heidän ei tarvitse isänsä puolelta ainakaan oppia että alkoholismk on hyväksyttävä tapa toki itse saaatan toisinaan vitutukseen juoda mu sekin on lopulta rajoittunu siihen kerran vuodessa pikkujouluissa tullu nollattua sitä työn aiheuttamaa vitutusta tyttöni on kohta jo 22 ja muistaakseni jän ei ole isäänsä koskaan nähnyt kännissä sammuneena toki kerran kun olin silloin vielä äitinsä kanssa yhdessä kun tuli juotua lähes joka viikonloppu sen takia tosin kun se vitutuksen aiheuttaja oli tyttäreni äiti mitään muuta osannu kun valittaa eikä itse tehny asioille mitään muuta tuolloin kun valitti pääsyy oli rahan riittämättömyys ei se toki riittäny mihinkään ylimääräiseen mu ainakin tytöllä oli kaikki tarvittava vaikka isä pieni palkkaista työtä vain tekikin
"Se on pitkälti omasta luonteesta kiinni pystyykö olemaan juomatta..."
Pitäisi sinulle jo olla selvillä, millainen LUONNE ihmisillä on TODELLISUUDESSA, ei TOIVEISSA. 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Pitäisi sinulle jo olla selvillä, millainen LUONNE ihmisillä on TODELLISUUDESSA, ei TOIVEISSA. 🌹👀Sinulla on todellisuudessa heikko luonne.
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on todellisuudessa heikko luonne.
Seuraavaksi sitten kertonet, miten 'heikko luonne' parannetaan. Siitä, että olen ollut jo yli 40 vuotta kuivilla, jotkut ovat päätelleet päinvastoin, että minulla olisi vahva luonne.
Molemmat ovat psykologistista roskaa. Tosiasiassa emme tiedä, miksi muutamat harvat onnistuvat pysymään kuivilla. Viitteitä on, että siihenkin tarvitaan oma geenistönsä, vaikka alkoholismia se ei poista. 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Seuraavaksi sitten kertonet, miten 'heikko luonne' parannetaan. Siitä, että olen ollut jo yli 40 vuotta kuivilla, jotkut ovat päätelleet päinvastoin, että minulla olisi vahva luonne.
Molemmat ovat psykologistista roskaa. Tosiasiassa emme tiedä, miksi muutamat harvat onnistuvat pysymään kuivilla. Viitteitä on, että siihenkin tarvitaan oma geenistönsä, vaikka alkoholismia se ei poista. 🌹👀Tuttava piirissäni on muutama noin 50-60 vuotiaaksi asti juopotelleita, mutta sen jälkeen täysin raitistuneita, osa näki kavereistaan mihin tyyli vie, kyvyttömyyteen liikkua, hoitaa arkiaskareita ja kaikenlaisiin haavereihin.Lisäksi ehkä vaaditaan, että korvien välistä löytyy kykyä nähdä elämässä uutta ja mielenkiintoista.
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Pitäisi sinulle jo olla selvillä, millainen LUONNE ihmisillä on TODELLISUUDESSA, ei TOIVEISSA. 🌹👀Heikko kun osata tehdä muuta kun valittaa eikä siltikään olla valmiita asioille mitään tekemään missä vitussa on se maailmankuulu suomalainen sisu siellä persreijässäkö vai omassa navassa vai siinä nenänvarressa jota pitkin muita tätä nykyä ni saatanan arvostelevasti tykätään toljottaa vittu jos esi-isät tietäs millaselle jälkikasvulle suomen jättivät olisivat saksan jo aikoinaan antaneet suomen mitä suurimmalla todennäköisyydellä vallata siinä toki olis se etu että saksalaiset maksais meille emmekä me heille ainoa haitta toki olis se että saksa olis äidinkieli mitä kouluissa opetettas
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on todellisuudessa heikko luonne.
Haluatko tulla kokeilemaan kummalla on vahvempi luonne ilmottele kun olet haminan suunnilla ni sovitaan tapaaminen pimeälle kujalle vai ihan torille tarttiiko sun ottaa kättäpitempää mukaan että uskallat tulla
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Molemmat ovat psykologistista roskaa. Tosiasiassa emme tiedä, miksi muutamat harvat onnistuvat pysymään kuivilla. Viitteitä on, että siihenkin tarvitaan oma geenistönsä, vaikka alkoholismia se ei poista. 🌹👀Unohdat joka kirjoituksesta, ettei geenit yksin aiheuta alkoholisimia. Perinnöllinen tausta, siis yksilön vanhemmiltaan perimät geenit, selittävät noin puolet sairastumisriskistä.
Vaikka perimä vaikuttaa alkoholiriippuvuuden ilmenemiseen, ei ole olemassa yksittäistä alkoholiriippuvuuden geeniä, joka tuottaisi sairauden ympäristötekijöistä riippumatta. Siksi puhutaan mieluummin useista geeneistä, joiden yhdistelmä lisää yksilön riskiä sairastua alkoholiriippuvuuteen altistavissa olosuhteissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdat joka kirjoituksesta, ettei geenit yksin aiheuta alkoholisimia. Perinnöllinen tausta, siis yksilön vanhemmiltaan perimät geenit, selittävät noin puolet sairastumisriskistä.
Vaikka perimä vaikuttaa alkoholiriippuvuuden ilmenemiseen, ei ole olemassa yksittäistä alkoholiriippuvuuden geeniä, joka tuottaisi sairauden ympäristötekijöistä riippumatta. Siksi puhutaan mieluummin useista geeneistä, joiden yhdistelmä lisää yksilön riskiä sairastua alkoholiriippuvuuteen altistavissa olosuhteissa.Paranemiseen tarvitaan paitsi tahtoa, myös tekoja, eli poistaa itseltään altistavat olosuhteet. Tietysti pitää tunnistaa ne eikä kuvitella, että raitistuminen tapahtuu tahdon voimalla saman juopporemmin piirissä.
Olet tuota synkkää lukua uutisoinut monta kertaa.
Olisiko sinulla mitään tilastoa mistä olet poiminut sen? Tarkkojen prosenttien esittäminen on aina vakuuttavaa, mutta alkoholismi on sellainen sairaus, että kiinnostaisi tutustua noihin tilastointimenetelmiin tarkemmin, koska siinä on niin paljon liikkuvia osia.
Lihavat ihmiset ja heitä hoitavat puhuvat myös liikalihavuudesta sairautena. Olisi mukava tietää, että onko siitäkin pitkäkestoisten tulosten saaminen noin harvinaista.- Anonyymi
Tilastot eivät myöskään kerro kaikkea, vaan niitä pitää osata tulkita oikein. Ihmiset eivät ole samanlaisia, vaikka olisivat alkoholisteja tai lihavia.
Tunnen hyvin monta alkoholistia, jotka ovat olleet kuivilla vuosia. He ovat saaneet enemmän tai vähemmän apua holismiinsa. Tunnen myös laihduttaneita, jotka ovat normaalissa painossa olleet kauan. Myöskin he ovat saaneet apua lihavuuteensa enemmän tai vähemmän. Huomattava on, ettei voi saada apua ilman että suostuu sitä vastaanottamaan ja tee itse asian eteen kaikkensa. - Anonyymi
Googleta sinäkin. Muutama prosentti alkoholisteista raitistuu. Se on moneen kertaan tutkittu.
Yogamiehelle.
Tieto, että vain 1 - 2 % pääsee pitkäaikaisesti kuivilla on peräisin AA:sta, mutta viitettä ei ole mahdollista esittää, koska AA kieltäytyy jyrkästi antamasta mitään tilastollista tietoa. Motiivina salailulle on tietysti perusteettoman toivon ylläpito, jolle AA:n toiminta välttämättömästi perustuu.
Alkoholistin kärsimyksen syvyydestä kertonee, että nuoruudessani alkoholisteista 50 % teki itsemurhan. Tieto yliopiston patologian laitoksen lääkäriltä ja sen aikaisesta kirjallisuudesta. Nyt kärsimystä pitkitetään SSRI-lääkkeillä, jotka eivät paranna tautia. Itsemurhaprosentti on kuitenkin rajusti laskenut.
'Liikalihavuudesta' en tohtisi tässä yhteydessä edes puhua, koska ongelma on monin verroin pienempi, mutta kertoisiko jotakin, että sitä vastaan on taisteltu monet vuosikymmenet, ja ihmisten keskipaino vain nousee. 🌹👀- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilastot eivät myöskään kerro kaikkea, vaan niitä pitää osata tulkita oikein. Ihmiset eivät ole samanlaisia, vaikka olisivat alkoholisteja tai lihavia.
Tunnen hyvin monta alkoholistia, jotka ovat olleet kuivilla vuosia. He ovat saaneet enemmän tai vähemmän apua holismiinsa. Tunnen myös laihduttaneita, jotka ovat normaalissa painossa olleet kauan. Myöskin he ovat saaneet apua lihavuuteensa enemmän tai vähemmän. Huomattava on, ettei voi saada apua ilman että suostuu sitä vastaanottamaan ja tee itse asian eteen kaikkensa.Noinhan se on. Vaikka kyse ei olekaan mistään varsinaisesta itsehillinnästä, niin yksilöiden välillä tosiaan on paljon eroa. Jos nyt puhutaan vaikka tuosta lihavuudesta, niin siitäkinhän on paljon tutkimusta, että kyse on valtaosalla ihan fysiologisista ongelmista. Monien keho taistelee kaikin keinoin pitääkseen kiinni saavutetusta painosta tai päästäkseen takaisin siihen korkeimpaan painoon, mm. kylläisyyshormonin taso laskee laihdutettaessa. Ihminen on siis aivan kirjaimellisesti koko ajan nälkäinen, koska keho ei tuota oikeaa vastetta syötyyn ruokaan. Tuo on vain yksi esimerkki löydetyistä monista mekanismeista, jotka vaikeuttavat laihtumista.
Vaan siis siitä yksilöllisyydestä ja oman itsen vaikutuksesta asiaan. Jos taas puhutaan siitä lihavuudesta, niin kauppaan jätetty ruoka on helpompi olla syömättä, kuin jo ostettu ruoka. Ostamattomuuspäätöksen tekeminen on helpompaa, vaikkakaan ei aina yksinkertaista sekään. Sama pätee myös alkoholiin. Jo oikeasti haluaa viinasta eroon, niin eroon pitää hankkiutua niistä tilanteita, jossa sitä viinaa on tarjolla. Se on ainoa taatusti toimiva keino. Itsekin tunnen useamman kuivilla olevan alkoholistin (myös suvussa on muutama) ja heitä yhdistää juuri tuo. Heitä yhdistää se, että he ovat muuttaneet elämäänsä rajusti. He ovat muuttaneet toiseen paikkaan, katkoneet täysin yhteydet vanhoihin "kavereihin" ja ryyppyporukoihin, muuttaneet paikkaan, jossa ei ole kapakkaa heti vieressä, antavat jonkun toisen hoitaa ostokset puolestaan. Esimerkiksi tätini oli hyvin rajusti alkoholisoitunut ja on nyt ollut kuivilla jo kohta 30 vuotta, eli kauemmin kuin ehti ryypätä. Hän sanoo ihan suoraan, että ei hän voi lähteä sieltä maaseudulta mihinkään ns. isommalle kirkolle, koska riski ratketa olisi liian suuri.
Myös setäni (toisen vanhemman puolelta) on toipunut alkoholisti, joka myös vetäytyi korpeen ja sen pahimman ajan hän teki siellä todella rajua ruumillista työtä, hikoili sitä alkoholia ulos itsestään raivaten umpeen kasvanutta lampea ja rakentaen hirsihuvilaa. Hänelle se oli väliaikainen ratkaisu ja hän kykenee kulkemaan ihan isollakin kirkolla ja käy ihan sosiaalisissa tilaisuuksissa jne. Setäni siis asuu ihan vakituisesti isommassa taajamassa, kun taas tätini on melkeinpä erakoitunut sinne maaseudulle. Heissä on siis selkeä yksilöllinen ero, että toinen pystyy sanomaan ei alkoholille ja olemaan esim. kaupassa ostamatta ja juhlissa juomatta. Tätini taas ei siihen kykenisi ja hän tietään sen. Oleellista on että alkoholisti itse tietää sen oman itsensä ja mikä se oma kynnys on ja haluaa olla ylittämättä sitä kynnystä ja pysyä kuivilla. Se kuivilla pysyminen vaatii sen, että sen eteen on valmis näkemään vaivaa ja kaikki eivät ole. Monille on helpompi vaan jatkaa juomista, kuin tehdä kaikki ne vaadittavat muutokset. Anonyymi kirjoitti:
Googleta sinäkin. Muutama prosentti alkoholisteista raitistuu. Se on moneen kertaan tutkittu.
Yritin googlettaa, enkä löytänyt ja varmaan sinäkin olisit laittanut linkin jos olisit löytänyt.
Kynis kirjoitti:
Yogamiehelle.
Tieto, että vain 1 - 2 % pääsee pitkäaikaisesti kuivilla on peräisin AA:sta, mutta viitettä ei ole mahdollista esittää, koska AA kieltäytyy jyrkästi antamasta mitään tilastollista tietoa. Motiivina salailulle on tietysti perusteettoman toivon ylläpito, jolle AA:n toiminta välttämättömästi perustuu.
Alkoholistin kärsimyksen syvyydestä kertonee, että nuoruudessani alkoholisteista 50 % teki itsemurhan. Tieto yliopiston patologian laitoksen lääkäriltä ja sen aikaisesta kirjallisuudesta. Nyt kärsimystä pitkitetään SSRI-lääkkeillä, jotka eivät paranna tautia. Itsemurhaprosentti on kuitenkin rajusti laskenut.
'Liikalihavuudesta' en tohtisi tässä yhteydessä edes puhua, koska ongelma on monin verroin pienempi, mutta kertoisiko jotakin, että sitä vastaan on taisteltu monet vuosikymmenet, ja ihmisten keskipaino vain nousee. 🌹👀Eli ei ole oikeasti mitään kättä pidempää tuon 1-2% paikkanapitävyydestä.
En sinänsä kiistä enkä myönnä sitä, mutta olisi mukava nähdä onko tuo oikeasti noin toivotonta ja määrittelyt, mikä lasketaan alkoholismiksi ja mikä siitä paranemiseksi jne.Anonyymi kirjoitti:
Noinhan se on. Vaikka kyse ei olekaan mistään varsinaisesta itsehillinnästä, niin yksilöiden välillä tosiaan on paljon eroa. Jos nyt puhutaan vaikka tuosta lihavuudesta, niin siitäkinhän on paljon tutkimusta, että kyse on valtaosalla ihan fysiologisista ongelmista. Monien keho taistelee kaikin keinoin pitääkseen kiinni saavutetusta painosta tai päästäkseen takaisin siihen korkeimpaan painoon, mm. kylläisyyshormonin taso laskee laihdutettaessa. Ihminen on siis aivan kirjaimellisesti koko ajan nälkäinen, koska keho ei tuota oikeaa vastetta syötyyn ruokaan. Tuo on vain yksi esimerkki löydetyistä monista mekanismeista, jotka vaikeuttavat laihtumista.
Vaan siis siitä yksilöllisyydestä ja oman itsen vaikutuksesta asiaan. Jos taas puhutaan siitä lihavuudesta, niin kauppaan jätetty ruoka on helpompi olla syömättä, kuin jo ostettu ruoka. Ostamattomuuspäätöksen tekeminen on helpompaa, vaikkakaan ei aina yksinkertaista sekään. Sama pätee myös alkoholiin. Jo oikeasti haluaa viinasta eroon, niin eroon pitää hankkiutua niistä tilanteita, jossa sitä viinaa on tarjolla. Se on ainoa taatusti toimiva keino. Itsekin tunnen useamman kuivilla olevan alkoholistin (myös suvussa on muutama) ja heitä yhdistää juuri tuo. Heitä yhdistää se, että he ovat muuttaneet elämäänsä rajusti. He ovat muuttaneet toiseen paikkaan, katkoneet täysin yhteydet vanhoihin "kavereihin" ja ryyppyporukoihin, muuttaneet paikkaan, jossa ei ole kapakkaa heti vieressä, antavat jonkun toisen hoitaa ostokset puolestaan. Esimerkiksi tätini oli hyvin rajusti alkoholisoitunut ja on nyt ollut kuivilla jo kohta 30 vuotta, eli kauemmin kuin ehti ryypätä. Hän sanoo ihan suoraan, että ei hän voi lähteä sieltä maaseudulta mihinkään ns. isommalle kirkolle, koska riski ratketa olisi liian suuri.
Myös setäni (toisen vanhemman puolelta) on toipunut alkoholisti, joka myös vetäytyi korpeen ja sen pahimman ajan hän teki siellä todella rajua ruumillista työtä, hikoili sitä alkoholia ulos itsestään raivaten umpeen kasvanutta lampea ja rakentaen hirsihuvilaa. Hänelle se oli väliaikainen ratkaisu ja hän kykenee kulkemaan ihan isollakin kirkolla ja käy ihan sosiaalisissa tilaisuuksissa jne. Setäni siis asuu ihan vakituisesti isommassa taajamassa, kun taas tätini on melkeinpä erakoitunut sinne maaseudulle. Heissä on siis selkeä yksilöllinen ero, että toinen pystyy sanomaan ei alkoholille ja olemaan esim. kaupassa ostamatta ja juhlissa juomatta. Tätini taas ei siihen kykenisi ja hän tietään sen. Oleellista on että alkoholisti itse tietää sen oman itsensä ja mikä se oma kynnys on ja haluaa olla ylittämättä sitä kynnystä ja pysyä kuivilla. Se kuivilla pysyminen vaatii sen, että sen eteen on valmis näkemään vaivaa ja kaikki eivät ole. Monille on helpompi vaan jatkaa juomista, kuin tehdä kaikki ne vaadittavat muutokset.Mieti kuinka monta toipunutta alkoholistia sinäkin tunnet, joten 1-2% tuntuu pieneltä.
Jos siis vaikka tunnet 5 parantunutta alkoholistia, niin se tarkoittaisi, että sinun pitäisi tuntea 450 alkoholistia, jos aloittajan lukuja ajattelee.- Anonyymi
Yogamies kirjoitti:
Mieti kuinka monta toipunutta alkoholistia sinäkin tunnet, joten 1-2% tuntuu pieneltä.
Jos siis vaikka tunnet 5 parantunutta alkoholistia, niin se tarkoittaisi, että sinun pitäisi tuntea 450 alkoholistia, jos aloittajan lukuja ajattelee.No niinpä. Minä en usko tuohon lukuun, kun kaikista alkoholisteista puhutaan. Siinä on kyse selvästi jostain tietystä ryhmästä ja olisi tärkeä tietää mikä ryhmä on ja miten se määritellään.
- Anonyymi
Yogamies kirjoitti:
Mieti kuinka monta toipunutta alkoholistia sinäkin tunnet, joten 1-2% tuntuu pieneltä.
Jos siis vaikka tunnet 5 parantunutta alkoholistia, niin se tarkoittaisi, että sinun pitäisi tuntea 450 alkoholistia, jos aloittajan lukuja ajattelee.Vaan se, että en usko tuohon prosenttiin ei muuta sitä, että olen yhdestä asiasta aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Alkoholismi on este romanssille, seurustelulle, parisuhteelle, perhe-elämälle jne. Toisen riippuvuus on todella rakskas taakka kantaa, eikä kenenkään toisen kuuluisi sitä kantaa. Vastuu lopettamisesta kuuluu yksinomaan sille riippuvaiselle itselleen, eikä kukaan muu oikeasti voi tehdä sille asialle yhtään mitään. Läheisen on hyvin vaikea toimia edes tukena, sillä se tilanne on liian henkilökohtainen ja liian lähellä. Jotkut harvat siihen pystyvät, mutta useampi vain hajottaa itsensä jos yrittää. Riippuvaista ei kukaan pysty kuiville rakastamaan ja se on fakta.
Anonyymi kirjoitti:
Vaan se, että en usko tuohon prosenttiin ei muuta sitä, että olen yhdestä asiasta aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Alkoholismi on este romanssille, seurustelulle, parisuhteelle, perhe-elämälle jne. Toisen riippuvuus on todella rakskas taakka kantaa, eikä kenenkään toisen kuuluisi sitä kantaa. Vastuu lopettamisesta kuuluu yksinomaan sille riippuvaiselle itselleen, eikä kukaan muu oikeasti voi tehdä sille asialle yhtään mitään. Läheisen on hyvin vaikea toimia edes tukena, sillä se tilanne on liian henkilökohtainen ja liian lähellä. Jotkut harvat siihen pystyvät, mutta useampi vain hajottaa itsensä jos yrittää. Riippuvaista ei kukaan pysty kuiville rakastamaan ja se on fakta.
Itse olen samaa mieltä. Haluan tehdä itselleni elämän helpoksi, enkä halua parisuhteeseen ketään mielen sairauksista kärsivää.
- Anonyymi
Yogamies kirjoitti:
Jos siis vaikka tunnet 5 parantunutta alkoholistia, niin se tarkoittaisi, että sinun pitäisi tuntea 450 alkoholistia, jos aloittajan lukuja ajattelee.Lisään vielä, että esim. siihen olen täysin valmis uskomaan, että tuo luku pitäisi paikkansa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät muuton muuta elämäänsä, mutta lopettavat vain juomisen. Sellaisten ihmisten kohdalla tuo tuntuu jopa isolta prosenttimäärärltä.
- Anonyymi
Sairaus se liikalihavuus voi olla siinä mielin että monelle se tuo lohtua se syöminen ja toiset syö masennukseen
- Anonyymi
Mikä pointti? Haukkua päihdetyötekijöitä niinpä niin, ylistää omaa alkoholisimia.
Mutta aloitukseesi ratkaisu. Alkoholistit pitäisi viedä viedä vaikka suureen tehdashalliin, antaa alkoholia riittävästi, mahdollisimman väkevää tietysti, juokaa itsenne hengiltä nopeammin. Turha sitä on päihdehoitoon ja muuhun alkoholistien terveydenhuoltoon satsata.- Anonyymi
1% päihdetyöntekijän vastaanotolla käyvistä pääsee alkoholista eroon. Googleta. Minäkin olen tuon lukenut.
On syytäkin kritisoida. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1% päihdetyöntekijän vastaanotolla käyvistä pääsee alkoholista eroon. Googleta. Minäkin olen tuon lukenut.
On syytäkin kritisoida.Päihdetyöntekijän vastaanotolla käy vain rapajuopot. Ei siis mikään ihme, ettei heillä ole kovin haluakaan parantua.
Anonyymi kirjoitti:
On syytäkin kritisoida.Päihdetyöntejät on toddlla tärkeitä ja tekevät erittäin tärkeätä työtä. Toki heitäkin on erilaisia mutta ite olen moneltakin elintärkeätä apua saanut vuosien aikana. On aivan turhaa ja typerää heitä haukkua. Huonot selviytymis prosentit ei kerro siitä että he olisivat turhia tai tekisivät huonoa työtä vaan ssirauden vakavuudesta ja hankaluudesta sitä hoitaa.🙂.
- Anonyymi
Asioita osaa arvostaa vasta kun niitä ei ole itsellä tai kun ne viedään itseltäsi pois. Parisuhteet ovat minulle utopiaa tässä elämässä. Dystooppinen maailma tämä mielestäni on. Välillä mietin että tämä on luultavasti simulaatio, sillä mietin että tämäkö on kaikki mitä on olemassa? Täytyy olla jotakin parempaakin olemassa kuin mitä tämä todellisuuden taso tarjoaa. Tämä on pelkkää spekulaatiota mutta ainakin se antaa minulle toivoa tulevasta. Ja se mitä aloitukseen tulee, niin jos suhde on ongelmallinen niin ainahan voi erota. Yksinäisyys ja näköalattomuus tulevasta ruokkii sitä että tarttuu helpommin pulloon. Sinkkuus ja syrjäytyminen kulkevat useasti käsi kädessä.
Minun perspektiivistäni katsottuna jos ihmisellä on alkoholiongelma parisuhteessa, niin silloin hän todellakin on alkoholisti. Eli oikeastaan alkoholismi on jopa tuomittavampaa parisuhteessa oleville kuin parisuhteen ulkopuolisille ihmisille. Vaikka suhteessa oleminen onkin minulle mahdottomuus, niin tiedän että vetäisin kännejä harvemmin siinä elämäntilanteessa kuin nyt. Joka kuukausi kännään 1,4-1,5 kertaa. Minulla on oma systeemini, joten siksi tuo suhdeluku on niin omituinen. Kerran kuussa, mutta kun asiaa katsoo useampien kuukausien aikavälillä niin teknisesti tarkasteltuna hieman useammin kuin kerran kuussa. Joskus tuli vedettyä aina viikonloppukännit, niin parannusta on tapahtunut tämän suhteen niistä ajoista. - Anonyymi
Alkoholiriippuvuudesta ei voi parantua, mutta toipua kyllä. Alkoholisti pystyy elämään täysin normaalia elämää, mutta ilman alkoholia. Sairaus herää henkiin yhdestä ryypystä tai pienestäkin annoksesta keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä.
Ei tuokaan pidä paikkaansa jokaisen kohdalla vaan se on aa/na virheellinen käsitys asiasta. Useiden kohdalla asia myös noin on mutta ei kaikkien.🙂.
- Anonyymi
Kirjoitus niputtaa kaikki alkoholistit samaan ryhmään.
Oikeassa elämässä parasta on, että alkoholismiin haetaan apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mitä nuorempana sitä parempi. Itse asiassa jo ihan alle kaksikymppisenä jokaisen kannattaisi tarkastella omia alkon kulutustottumuksiaan ja tehdä tilastoa ympärillään olevien ihmisten ml oman perheen alkoholin käytöstä. Erityisen varovainen pitäisi olla, jos vanhemmat/isovanhemmat tai sisarukset käyttävät runsaasti alkoholia. Parhaiten siis toimii, jos tekee kaiken mahdollisen välttääkseen alkoholismia, pysyy pois baareista, yökerhoista eikä käy tuttavilla, joilla tarjoillaan vierailuilla alkoholia, ei seurustele juoppojen kanssa.
Alkoholistin kanssa kimppaan alkavat ovat itsekin joko alkoholin suurkuluttajia tai sitten läheisriippuvaisia. Läheisriippuuvuus on sekin sairaus, josta voi päästä eroon, mutta ei katkaisematta suhdetta toiseen riippuvaiseen. Alkoholistitkaan eivät pääse eroon alkoholista, jos he pitävät yhteyksiä juopporemmeihin, kännäävään tuttavapiiriin. Alkoholismi kuten muutkin riippuvuudet ovat myös sosiaalisia sairauksia. Riippuvuuksia tuetaan ja kannatellaan turhan pitkälle. Mitä pidempi ja pahempi riippuvuus, sitä epätodennäköisempää siitä on selviytyä. Omat valinnat ja päätökset ovat pääroolissa.- Anonyymi
Joo. On monen tyyppistä porukkaa.
Itse olin pitkään kaappijuoppo. En ole koskaan pyörinyt missään ryyppyremmeissä. Aina yksin 4 seinän sisällä.
On myös paljon ihmisiä, jotka pakottavat itsensä tekemään töitä 40h /vko. Kaikki muu aika menee juomiseen. Tässä porukassa on todella menestyneitäkin ihmisiä.
Toi nyt on ihan puppua. Aina on mahdollisuus elämänsä suuntaa kääntää ja päihderiippuvuudestakin selvitä takaisin "normaali" elämään. Ikinä tilanne ei ole toivoton. Vahvaa omaa todellista halua ja tahtoa se vaatii ja helvetillistä duunia itsensä kanssa ja täyttä rehellisyyttä niin itselleen kuin kaikille muillekin. Kyllä siitä sairaudesta kuitenkin parantua voi toki aina pitää muistaa että myös takaisin samaan tilaan elämässä luisuminen on mahdollista jos ei ole varovainen ja rupeaa ylimieliseksi. Ja asian tiedän aivan liian hyvin koska olen tämän kaiken itse läpikäynyt. Tosin mun tapauksessani ilman lääkitystä mikä lääkärinkin mukaan todennäköisesti tulee loppuelämän jatkumaan "normaaliin" elämään palaaminen ja uudestaan kiinni pääseminen ei olisi ollut mahdollista. Eikä kyse ollut vain alkoholista mitä kyllä voisin halutessani käyttää mutta eipä sitäkään oo 2014 kevään jälkeen käytettyä tullut kun ei ole mitään tarvetta tai halua ollut vaan kyse oli monipäihde ongelmasta etenkin opiaateista ja opioideista ja olen siis ollut jo 15v kuivilla ja korvaus tai ennemminkin ylläpitohoidossa vaikka kyseistä termiä ei enää käytetäkään.🙂.
- Anonyymi
Hyvä Mikkojuhan 🍀👌!! Näin se on, että päihderiippuvuudesta pääsee eroon, kunhan tekee töitä sen eteen. Alkoholia kurkusta kaatamalla ei pääse eroon. Tai sanomalla "en ole riippuvainen".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä Mikkojuhan 🍀👌!! Näin se on, että päihderiippuvuudesta pääsee eroon, kunhan tekee töitä sen eteen. Alkoholia kurkusta kaatamalla ei pääse eroon. Tai sanomalla "en ole riippuvainen".
Hänen korvaushoitonsa on vähän sama kuin se, että minä haluaisin 2 opamoxia päivässä alkoholin tilalle.
Hieno saavutus Mikkojuhanilta kuitenkin.
Ei viina ole mitään verrattuna koviin huumeisiin, vaikka hiton kammottava huume sekin on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hänen korvaushoitonsa on vähän sama kuin se, että minä haluaisin 2 opamoxia päivässä alkoholin tilalle.
Ei viina ole mitään verrattuna koviin huumeisiin, vaikka hiton kammottava huume sekin on.Opamoxit ovat myös haitallisia terveydelle ja aiheuttavat riippuvuutta.
Anonyymi kirjoitti:
Ei viina ole mitään verrattuna koviin huumeisiin, vaikka hiton kammottava huume sekin on.Alkoholin vaikutus on heroiinin luokaa, riippuvuutta aiheuttavana ehkä vahvempikin. Useimmat perinteiset huumeet ovat lievempiä, mutta nykyiset designe-huumeet yleensä vahvempia. 🌹👀
Kynis kirjoitti:
Alkoholin vaikutus on heroiinin luokaa, riippuvuutta aiheuttavana ehkä vahvempikin. Useimmat perinteiset huumeet ovat lievempiä, mutta nykyiset designe-huumeet yleensä vahvempia. 🌹👀
Alkoholilla on voimakkaita riippuvuutta aiheuttavia vaikutuksia mutta kyllä mä väitän että heroiiniin ja opiaatteihin/opioideihin vahvempi fyysinen ja psyykkinen riippuvuus tulee. En kuitenkaan haluu yhtään vähätellä alkoholia (tai muitakaan aineita) se on erittäin tuhoisa ja vaarallinen aine. Tilanteet on aina yksilöllisiä ja vaikeita koski riippuvuus sitten mitä hyvänsä ja oli se fyysistä tai psyykkistä tai molempia kuten yleensä.🙂.
Anonyymi kirjoitti:
Opamoxit ovat myös haitallisia terveydelle ja aiheuttavat riippuvuutta.
Ovat ja aiheuttavat, mutta jos haitta on pienempi, niitä on syytä käyttää myös HARVOJEN kuivilla olevien alkoholistien pysymisessä kuivilla ja tekemässä heidän oloaan siedettävämmäksi. 🌹👀
- Anonyymi
Viinaa juodaan just sen verran että saa naisen iskettyä baarista. Sen jälkeen ei tarvii viinaa juoda eikä tule alkoholistiksi.
T: viinamies - Anonyymi
Oma kokemus alkoholisti isältä. Itse nyt samanlainen mutta ei väkivaltainen. Käperyin omaan itsesäälyyn . Lapsuudessa isä ampui haulikolla keittiössä. Näin paljon verta puukkoja kirveitä. Aina päästiinpakoon , kiitos äidin. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Nyt ikää 60 vieläkin tulee uniin!
- Anonyymi
Tiedän minkälainen juoppo on koska setäni oli sellainen hän joitui huonoimmillaan monesti osastolle koska oli viikkoja tai kuukausia juopotellut. Hän pääsi lopulta alkoholista eroon.
Juoppo on sellanen joka päivittäin kiskoo viinaa ja paljon.- Anonyymi
Juoppo on hänkin joka kaikki viikonloput ryyppää vaikka arkisin työn takia olisi juomatta.
Pakko myöntää, että en jaksanut enkä jaksaisi päihderiippuvaista ihmistä kumppanina. En vaikka hän ihmisenä muuten olisi ihana.
Päihteet on niin iso rasite terveydelle, että yhteiselle arjelle, taloudelle ettei siinä olisi mitään mieltä.- Anonyymi
Kukaan sellaista jaksais.
- Anonyymi
Samaa mielipidettä. Lisäisin vielä, että kumppanin alkoholisimi on terveysuhka myös ei alkoholia juovalle kumppanille.
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan sellaista jaksais.
Se on päihderiippuvuudet, peliriippuvuudet jne. ne osaa haitata aika vakavastikin parisuhteessa. Kuin myös monet muut krooniset sairaudetkin.
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mielipidettä. Lisäisin vielä, että kumppanin alkoholisimi on terveysuhka myös ei alkoholia juovalle kumppanille.
On kyllä ihan jo pelkän stressin vuoksikin.
G-LoveR kirjoitti:
Se on päihderiippuvuudet, peliriippuvuudet jne. ne osaa haitata aika vakavastikin parisuhteessa. Kuin myös monet muut krooniset sairaudetkin.
Itselläni ei ole alkoholin eikä päihteiden suhteen huolta, kun en niitä käytä ollenkaan. Edes enää yhtä kaljaa silloin tällöin, kun ei maita.
Mutta itselläni on kipusairauksia, jotka aiheuttaa kipujen lisäksi hetkittäistä haittaa fyysiseen liikkumiseen sekä jaksamiseen. En itsekkään mieluusti ole jarruna tai taakkana toiselle.
Niinpä ymmärrän kyllä, jos kumppani väsyy ja haluaa lopettaa suhteen. Viehän nämä elämästä tietynlaisen spontaaniuden pois ja kysyy jaksamista ja ymmärrystä.- Anonyymi
G-LoveR kirjoitti:
Sairauksille ei voi mitään mutta peliriippuvuudelle ja päihderiippuvuudelle voi.
- Anonyymi
Auttaa, kun nainen sanoo "valitse minä tai alkoholi". Mies valitsi naisen, korkki meni kiinni.
- Anonyymi
Ei tapahdu kuuna kullan valkeana, että alkoholisti toimisi noin. Se, joka toimii, ei ole vielä alkoholisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tapahdu kuuna kullan valkeana, että alkoholisti toimisi noin. Se, joka toimii, ei ole vielä alkoholisti.
On erilaisia alkoholismi -tyyppejä, mutta silti he kaikki ovat alkoholisteja, tämä pitäisi tietää.
Anonyymi kirjoitti:
Tämä. Mies, joka valitsee naisen ennemmin kuin alkoholin ei ole alkoholisti.
On tiedossa, että alkoholistin polku on täynnä petettyjä lupauksia ja valkoisia valheita. Tähän ei pidä mennä, sillä alkoholistin omaishoitajana eläminen on helvetti maan päällä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On erilaisia alkoholismi -tyyppejä, mutta silti he kaikki ovat alkoholisteja, tämä pitäisi tietää.
No ei oikeastaan. Alkoholisti on alkoholisti aj sitten on kaikenlaisia muita suurkuluttajia ja riskikuluttajia. Alkoholismi kuitenkin on jo oikeaa riippuvuutta ja sitä ei vain hups lopeteta.
- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Tämä. Mies, joka valitsee naisen ennemmin kuin alkoholin ei ole alkoholisti.
On tiedossa, että alkoholistin polku on täynnä petettyjä lupauksia ja valkoisia valheita. Tähän ei pidä mennä, sillä alkoholistin omaishoitajana eläminen on helvetti maan päällä.Älä vänkää. Ihan muutenko vaan mies juonut itsensä humalaan kaikki illat ja viikonloput vuosikausia? "en ole alkoholisti". Ystävät lähteneet, lapsi ei halua tavata, sairaseläke, enää vaimo jäljellä. Tämä mies tajusi, että vaimo on ainoa, joka hänet pitää kiinni elämässä. Jos vaimo lähtee, hän kuolee nopeasti alkoholiin sen jälkeen.
Jotkut oppivat elämän varrella olemaan, jotkut ei. Puolison sanomisella on suurempi merkitys, jos mitään muuta elämää ei ole.
Nuoremman tapauksen tiedän myös läheltä. Mies joi kaiket vapaa-ajat ja yllätys alkoi aina haastaa riitaa vaimonsa kanssa, oli väkivaltainen. Valitti kun ei ole töitä eikä koulutusta, ei mitään. Se vain hermostuttaa ja laittaa hakkaamaan vaimoa. Aina pyyteli anteeksi. Uhkasi myös jatkuvasti itsemurhalla, jos vaimo lähtee. Vaimo (30 ) sieti pari vuotta paeta kotoonta milloin minnekin. Sitten vain tuli viimeinen niitti, ahaa elämys, hän ei aio pelätä loppuelämäänsä. Tehkööt vaan itsemurhan. Kun mies sammui, vaimo soitti isälleen, pyysi lähteä hakemaan häntä pakettiautolla vanhempien luo. Mies soitteli ja uhkaili vielä pari kertaa itsemurhalla, sitten rauhoittui. Myöhemmin nainen kuuli, että mies on valmistumassa hyvään ammattiin. Tästä meni aikaa, miehellä oli hyvä työpaikka ja perhe. Hän kävi AA.ssa ja terapiassa ja ymmärsi, ettei juominen ole hänen juttunsa.
Mitä tästä opimme? Sen, ettei toisen juomista, puhumattakaan väkivallasta kannata sietää. Parhaassa tapauksessa ero johtaa molemmilla tuhannesti parempaan elämään, koska on pakko pysähtyä ja valita. Tai tiukka valintatilanne "minä tai alkoholi" pelastaa alkoholistin varmalta varhaiselta alkokuolemalta, JOS hän itse näkee oman tilanteensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei oikeastaan. Alkoholisti on alkoholisti aj sitten on kaikenlaisia muita suurkuluttajia ja riskikuluttajia. Alkoholismi kuitenkin on jo oikeaa riippuvuutta ja sitä ei vain hups lopeteta.
Alkoholisti on aina alkoholisti, oli mitä tyyppiä tahansa. Näköjään palstalla ei ymmärretä erilaisten persoonien vaikutusta myöskään alkoholismiin. Yleensä alkoholin käytön tai päihdekäytön lopettamiseen tarvitaan "vain" riittävän suuri motiivi. Mikä se kullakin on, sitä ei tiedä ennenkuin tietää miten hän pääsi ulos päihdemaailmasta.
Anonyymi kirjoitti:
Älä vänkää. Ihan muutenko vaan mies juonut itsensä humalaan kaikki illat ja viikonloput vuosikausia? "en ole alkoholisti". Ystävät lähteneet, lapsi ei halua tavata, sairaseläke, enää vaimo jäljellä. Tämä mies tajusi, että vaimo on ainoa, joka hänet pitää kiinni elämässä. Jos vaimo lähtee, hän kuolee nopeasti alkoholiin sen jälkeen.
Jotkut oppivat elämän varrella olemaan, jotkut ei. Puolison sanomisella on suurempi merkitys, jos mitään muuta elämää ei ole.
Nuoremman tapauksen tiedän myös läheltä. Mies joi kaiket vapaa-ajat ja yllätys alkoi aina haastaa riitaa vaimonsa kanssa, oli väkivaltainen. Valitti kun ei ole töitä eikä koulutusta, ei mitään. Se vain hermostuttaa ja laittaa hakkaamaan vaimoa. Aina pyyteli anteeksi. Uhkasi myös jatkuvasti itsemurhalla, jos vaimo lähtee. Vaimo (30 ) sieti pari vuotta paeta kotoonta milloin minnekin. Sitten vain tuli viimeinen niitti, ahaa elämys, hän ei aio pelätä loppuelämäänsä. Tehkööt vaan itsemurhan. Kun mies sammui, vaimo soitti isälleen, pyysi lähteä hakemaan häntä pakettiautolla vanhempien luo. Mies soitteli ja uhkaili vielä pari kertaa itsemurhalla, sitten rauhoittui. Myöhemmin nainen kuuli, että mies on valmistumassa hyvään ammattiin. Tästä meni aikaa, miehellä oli hyvä työpaikka ja perhe. Hän kävi AA.ssa ja terapiassa ja ymmärsi, ettei juominen ole hänen juttunsa.
Mitä tästä opimme? Sen, ettei toisen juomista, puhumattakaan väkivallasta kannata sietää. Parhaassa tapauksessa ero johtaa molemmilla tuhannesti parempaan elämään, koska on pakko pysähtyä ja valita. Tai tiukka valintatilanne "minä tai alkoholi" pelastaa alkoholistin varmalta varhaiselta alkokuolemalta, JOS hän itse näkee oman tilanteensa.Olen nähnyt tapauksia,missä mies on vannonut lopettavansa, ja nainen on ottanut hänet takaisin vain pettyäkseen jälleen kerran.
Ehkä pitäisi nähdä elämää yhtä kauan kuin sinä, että näkisi poikkeuksiakin. Riittäisikö 150 vuotta? ; )Anonyymi kirjoitti:
Oikein, suurkuluttajalla voi olla vaikka suurempi alkoholin saanti kuin alkoholistilla, mutta suurkulutukseen voi vaikuttaa, alkoholismiin ei. 🌹👀
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholisti on aina alkoholisti, oli mitä tyyppiä tahansa. Näköjään palstalla ei ymmärretä erilaisten persoonien vaikutusta myöskään alkoholismiin. Yleensä alkoholin käytön tai päihdekäytön lopettamiseen tarvitaan "vain" riittävän suuri motiivi. Mikä se kullakin on, sitä ei tiedä ennenkuin tietää miten hän pääsi ulos päihdemaailmasta.
Ei ole. Alkoholisti on ihan oma juttunsa. Suurkuluttaja voi käytännössä lopettaa juomisensa koska vaan, vailla mitään ongelmaa ja suurkuluttaja ei välttämättä koskaan alkoholisoidu. Toisaalta alkoholisti voi olla myös olematta suurkuluttaja.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Alkoholisti on ihan oma juttunsa. Suurkuluttaja voi käytännössä lopettaa juomisensa koska vaan, vailla mitään ongelmaa ja suurkuluttaja ei välttämättä koskaan alkoholisoidu. Toisaalta alkoholisti voi olla myös olematta suurkuluttaja.
Juuri näin. Alkoholistin vieroitusoireet ovat järeät, suurkuluttajan vähäiset. Kun identtiset kaksoset, joista toinen oli opettaja ja normaalikäyttäjä, hänen kauppamatkustajaparikkiaan luultiin alkoholistiksi suuren kulutuksen takia.
Kun kauppamatkustaja vaihtoi ammattia, vieroitusoireet olivat lievät, ja hänen kulutuksensa asettui opettajaparikin tasolle. Hän siis ei ollut alkoholisti. 🌹👀
Aloitukseni tarkoitus oli 1) tuoda esille, minkälainen ylipääsemätön haitta romanssille koituu edes toisen alkoholismista, 2) miten kuiville pääsemisen varaan ei voi toiveitaan asettaa, koska se on niin aniharvinaista, ja 3) miten puoliso murtuu helposti taakkansa alla, joten hänen ei pidä velvoittaa itseään yrittämään.
Vaikka olemmekin psykologististen neuvojen palstalla, en arvannut, minkälainen kalabaliikki syntyi, ja että 'keskustelussa' tarjottiin keinoja kuiville pääsyyn.
Päällimmäiseksi havainnoksi jäi että useimmat mielipiteensä lausuneet eivät ITSE olleet alkoholisteja, mutta hyvin varmoja, vaikka heiltä puuttui kaikkein tärkein, kokemus alkoholin nauttimisen PAKOSTA, siis aivan samasta, kuin on kyse muussakin pakkokäyttäytymisessä.
Kun merellä on hätä, maalla tiedetään kuinka pitää menetellä.
Joka tapauksessa toivon sydämestäni, että kukaan ei potisi huonoa omaatuntoa, että ei ole pystynyt auttamaan läheistään alkoholistia. 🌹👀- Anonyymi
1) Kohta on totta
2) Ei ole totta siltä osin, että kuiville pääseminen olisi edes harvinaista. Siltä osin se kuitenkin on totta, että kuiville pääsyn varaan ei kannata laskea.
3) Kohta on totta - Anonyymi
Pakko on pakko vain silloin, jos on jotain millä toteuttaa pakko.
- Anonyymi
"Joka tapauksessa toivon sydämestäni, että kukaan ei potisi huonoa omaatuntoa, että ei ole pystynyt auttamaan läheistään alkoholistia."
Ei tietenkään. Vain alkoholisti itse voi auttaa itseään, jos hänellä on siihen aidosti halua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Joka tapauksessa toivon sydämestäni, että kukaan ei potisi huonoa omaatuntoa, että ei ole pystynyt auttamaan läheistään alkoholistia."
Ei tietenkään. Vain alkoholisti itse voi auttaa itseään, jos hänellä on siihen aidosti halua.Ai niin ja tuo ei ollut lainkaan moite. Minun puolestani ihmiset saavat aivan vapaasti juoda itsensä vaikka hengiltä. Minulla ei ole mitään tarvetta sitä paheksua.
- Anonyymi
Alkoholi ei ole pakko-oikeinen häiriö, vaan tarve ja riippuvuus, joka on sisäsyntyistä, etenkin psykologista syistä. Kun tarve juoda vähenee tai sitä siis vähennetään, myös riippuvuus laskee.
Turhaa taas haukut ei-alkoholisteja ja niitä satoja tuhansia alkoholin suurkuluttajia, jotka ovat päässeet eroon alkoholista kokonaan.
Omat esimerkkini olen ammentanut omasta elämästä ja sen raitistuneista ihmistä. Pitkään jatkunut päihteiden sekakäyttö vie aika usein vankilaan. Monelle vankila on se paikka, jossa toteaa, ettei näin voi jatkua. Sieltä saa tukea ja apua raitistumiseen. Anonyymi kirjoitti:
Ai niin ja tuo ei ollut lainkaan moite. Minun puolestani ihmiset saavat aivan vapaasti juoda itsensä vaikka hengiltä. Minulla ei ole mitään tarvetta sitä paheksua.
Sääli vain, että alkoholismin kehittyminen krooniseksi kestää niin pitkään, että alkoholisti ehtii pariutua ja tehdä lapsia. Nämä sitten joutuvat kärsimään, enemmänkin kuin sairas läheinen.
- Anonyymi
Kynis, 100 vuoden kuluttua tuolla ei ole enää mitään väliä, ei ollut 100 vuotta sittenkään.
Ymmärrätkö?
Jos et, kannattaisi opiskella lisää.
AV Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään. Vain alkoholisti itse voi auttaa itseään, jos hänellä on siihen aidosti halua."Vain alkoholisti itse voi auttaa itseään, jos hänellä on siihen aidosti halua."
Ei voi. Melkein kaikki ei-alkoholistit luulevat, että huonot tulokset johtuvat siitä, ettei ole 'aidosti halua auttaa itseänsa'. Todellisesti melkein kaikki alkoholistit haluaisivat auttaa itseään, jos olisi keino. Kaikki ns. keinot on kokeiltu. 🌹👀Anonyymi kirjoitti:
Kynis, 100 vuoden kuluttua tuolla ei ole enää mitään väliä, ei ollut 100 vuotta sittenkään.
Ymmärrätkö?
Jos et, kannattaisi opiskella lisää.
AVEn ole pyrkinyt keskustelemaan siitä, mitä merkitystä kullakin asialla on kunakin aikana, enkä tälle sivuraiteelle suostukaan. Olen kiinnostunut vain selostamaan, miten asia on.
Tarkoitukseni näkyy yksiselitteisesti avauksestani ja kommentistani Kynis 2023-03-17 14:09:16 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
"Vain alkoholisti itse voi auttaa itseään, jos hänellä on siihen aidosti halua."
Ei voi. Melkein kaikki ei-alkoholistit luulevat, että huonot tulokset johtuvat siitä, ettei ole 'aidosti halua auttaa itseänsa'. Todellisesti melkein kaikki alkoholistit haluaisivat auttaa itseään, jos olisi keino. Kaikki ns. keinot on kokeiltu. 🌹👀Siis nimenomaan alkoholistit itse sanovat noin. Kysy keneltä vaan alkoholistilta, joka sen alkoholisminsa myöntää, niin he sanovat juuri noin. Vain alkoholisti itse voi asialle mitään tehdä.
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
"Vain alkoholisti itse voi auttaa itseään, jos hänellä on siihen aidosti halua."
Ei voi. Melkein kaikki ei-alkoholistit luulevat, että huonot tulokset johtuvat siitä, ettei ole 'aidosti halua auttaa itseänsa'. Todellisesti melkein kaikki alkoholistit haluaisivat auttaa itseään, jos olisi keino. Kaikki ns. keinot on kokeiltu. 🌹👀Ja todellisesti valtaosa alkoholisteista ei halua tehdä asialle yhtään mitään. Edes niistä alkoholisteista, jotka ovat juoneet elämässään ihan kaiken, lopulta hyvin harva kokee tarvettaa oikeasti muuttaa mitään.
- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Sääli vain, että alkoholismin kehittyminen krooniseksi kestää niin pitkään, että alkoholisti ehtii pariutua ja tehdä lapsia. Nämä sitten joutuvat kärsimään, enemmänkin kuin sairas läheinen.
Se on todella sääli. Ihmisten pitäisi tajuta hakea apua ajoissa. Ja ihmisten pitäisi tajuta olla pariutumatta ja lisääntymättä alkoholin riskikuluttajien kanssa.
Anonyymi kirjoitti:
Se on todella sääli. Ihmisten pitäisi tajuta hakea apua ajoissa. Ja ihmisten pitäisi tajuta olla pariutumatta ja lisääntymättä alkoholin riskikuluttajien kanssa.
Koska alkoholismi on geneettinen sairaus, on parantumisen kannalta samantekevä, miten varhain apua hakee. Joka tapauksessa hoito epäonnistuu. 🌹👀
- Anonyymi
Juon mieheni kanssa joskus alkoholia. Ei ole mikään ongelma ollut koskaan. Emme riitele myöskään. Omassa lapsuudessa ei minun vanhemmat juoneet kovin paljoa ja minulla oli melko normaali lapsuus. Mieheni äiti taas joi paljon ja mieheni joutui lastenkotiin nuorena sen takia. Voimme olla juomattakin pitkiä aikoja.
- Anonyymi
Aloitus on täyttä totta, mutta kuinka moni muistaa aloitusta enää 50 vuoden kuluttua, meistä jotka ovat sen lukeneet?
AV Alkoholisteista noin viisi prosenttia pääsee lopullisesti kuiville eräänkin tieteellisen tutkimuksen mukaan.
Samaisen tutkimuksen mukaan tämä edellyttää täydellistä absolutismia lopetuspäätöksen jälkeen, sillä niiden tapausten määrä, missä alkoholistin diagnoosin saanut on pystynyt jatkamaan ns. "normaalia" elämää, eli ottamaan silloin tällöin seuran vuoksi ja palan painikkeeksi oli niin vähäinen, että lukema meni tilastoinnin virhemarginaalin alle ja supistui olemattomiin. Ei sellaista siis käytännössä tapahdu.- Anonyymi
Tuo on varmaan maapallon pyörimisen kannalta todella tärkeä asia.
Olisinhan se harmillista jos kiertoliike pysähtyisi.
AV Veikkaan, että tuohonkin viiteen prosenttiin on sotkeutunut suunnilleen saman verran suurkuluttajia, koska tällaiset tutkimukset tehdään lääkäridiagnostiikan mukaan, jolloin kaksi tykkänään erilaista ryhmää, suurkuluttajat ja alkoholistit saavat saman diagnoosin: alkoholisti.
Vino otos tuottaa vinon tuloksen. Samoin, jos alkoholismin periytyvyys tutkitaan lääkäridiagnostiikkaa noudattaen, saadaan periytyvyydeksi n. 50 %, jos geneettisin menetelmin, saadaan periytyvyydeksi 100 %. 🌹👀Kynis kirjoitti:
Veikkaan, että tuohonkin viiteen prosenttiin on sotkeutunut suunnilleen saman verran suurkuluttajia, koska tällaiset tutkimukset tehdään lääkäridiagnostiikan mukaan, jolloin kaksi tykkänään erilaista ryhmää, suurkuluttajat ja alkoholistit saavat saman diagnoosin: alkoholisti.
Vino otos tuottaa vinon tuloksen. Samoin, jos alkoholismin periytyvyys tutkitaan lääkäridiagnostiikkaa noudattaen, saadaan periytyvyydeksi n. 50 %, jos geneettisin menetelmin, saadaan periytyvyydeksi 100 %. 🌹👀Lääkärihän ei ota kantaa puhkeamattomaan perinnölliseen sairauteen. Ei saa edes varoittaa, kun vanhempien sairaudet ovat vaitiolovelvollisuuden takana. (Vaikka mitäpä nykyiset liukuhihnalla työskentelevät lääkärit tietäisivät edes asiakkaittensa vaivoista, saati näiden esivanhempien.)
"Kaikki juopot eivät ole alkoholisteja, eivätkä kaikki alkoholistit ole juoppoja."kollimaattori kirjoitti:
Lääkärihän ei ota kantaa puhkeamattomaan perinnölliseen sairauteen. Ei saa edes varoittaa, kun vanhempien sairaudet ovat vaitiolovelvollisuuden takana. (Vaikka mitäpä nykyiset liukuhihnalla työskentelevät lääkärit tietäisivät edes asiakkaittensa vaivoista, saati näiden esivanhempien.)
"Kaikki juopot eivät ole alkoholisteja, eivätkä kaikki alkoholistit ole juoppoja."Ilman geenien sekvensointiakin geenien vaikutusta on tutkittu. Adoptiolasten alkoholinkäyttö noudattaa aina biologisten vanhempien mukaan laskettua odotusarvoa, ei koskaan adoptiovanhempien mukaan laskettua.
Myös identtisillä kaksosilla tehdyt tutkimukset kertovat samaa, jopa eri kulttuureihin ja eri maihin lapsena luovutetut, jopa toisistaan tietämättömät, ovat alkoholismin suhteen identtiset. 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Veikkaan, että tuohonkin viiteen prosenttiin on sotkeutunut suunnilleen saman verran suurkuluttajia, koska tällaiset tutkimukset tehdään lääkäridiagnostiikan mukaan, jolloin kaksi tykkänään erilaista ryhmää, suurkuluttajat ja alkoholistit saavat saman diagnoosin: alkoholisti.
Vino otos tuottaa vinon tuloksen. Samoin, jos alkoholismin periytyvyys tutkitaan lääkäridiagnostiikkaa noudattaen, saadaan periytyvyydeksi n. 50 %, jos geneettisin menetelmin, saadaan periytyvyydeksi 100 %. 🌹👀Tietysti veikkaat. Ethän sinä ikinä myönnä voineesi erehtyä missään. Et vaikka kyse edelleen olisi noin pienestä määrästä kuin 5%. 😂
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti veikkaat. Ethän sinä ikinä myönnä voineesi erehtyä missään. Et vaikka kyse edelleen olisi noin pienestä määrästä kuin 5%. 😂
Viittaa siihen, ettet ole perehtynyt tutkimusmenetelmiin, et luonnontieteissä etkä sosiologian matemaattisiin menetelmiin. Et myöskään näytteenottoon, etkä vinon näytteen vaikutukseen. 🌹👀
Kynis kirjoitti:
Viittaa siihen, ettet ole perehtynyt tutkimusmenetelmiin, et luonnontieteissä etkä sosiologian matemaattisiin menetelmiin. Et myöskään näytteenottoon, etkä vinon näytteen vaikutukseen. 🌹👀
Anteeksi kielellinen lipsuminen. Tässä yhteydessä puhutaan yleensä otoksesta eikä näytteenotosta. Myönnetään kakistelematta, että lipsuminen johtuu vanhenemisesta, loppusuorasta. 🌹👀
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Ilman geenien sekvensointiakin geenien vaikutusta on tutkittu. Adoptiolasten alkoholinkäyttö noudattaa aina biologisten vanhempien mukaan laskettua odotusarvoa, ei koskaan adoptiovanhempien mukaan laskettua.
Myös identtisillä kaksosilla tehdyt tutkimukset kertovat samaa, jopa eri kulttuureihin ja eri maihin lapsena luovutetut, jopa toisistaan tietämättömät, ovat alkoholismin suhteen identtiset. 🌹👀Minulla on identtisiä sukulaisia, jotka ovat asuneet lapsuutensa samassa perheessä. Eräässäkin tapauksessa toinen kaksonen ei todellakaan sylkäissyt kuppiin, aina oli juhlia. Ja hänen miehensä käytti alkoholia. Toisen kaksosen mies ei käyttänyt alkoholia koskaan. Vanhaa sukupolvea, jonka juuret olivat maaseudulla, keskustalaisuudessa ja raittiusaatteessa. Näin ollen toinen kaksonenkin oli raitis, vaikka hänellä samat geenit sisarensa kanssa olikin.
Kaksostutkimusten perusteella yliarvioidaan perintötekijöiden merkitystä verrattuna perhe- ja adoptiotutkimuksiin. Arviot perimän merkityksestä riippuvat aina myös vallitsevista ympäristöolosuhteista. Aivan kuten edelläkin.
Sinä pidät noilla pakinoillasi yllä alkoholismin aatetta, sietäisit hävetä. Tässäkään ketjussa väitetään tämän tästä, ettei ole alkoholisti, jos pääsee alkoholista eroon "helposti". Kaikkia muita tapauksia pidetään "helppona" paitsi omaa. Anonyymi kirjoitti:
Minulla on identtisiä sukulaisia, jotka ovat asuneet lapsuutensa samassa perheessä. Eräässäkin tapauksessa toinen kaksonen ei todellakaan sylkäissyt kuppiin, aina oli juhlia. Ja hänen miehensä käytti alkoholia. Toisen kaksosen mies ei käyttänyt alkoholia koskaan. Vanhaa sukupolvea, jonka juuret olivat maaseudulla, keskustalaisuudessa ja raittiusaatteessa. Näin ollen toinen kaksonenkin oli raitis, vaikka hänellä samat geenit sisarensa kanssa olikin.
Kaksostutkimusten perusteella yliarvioidaan perintötekijöiden merkitystä verrattuna perhe- ja adoptiotutkimuksiin. Arviot perimän merkityksestä riippuvat aina myös vallitsevista ympäristöolosuhteista. Aivan kuten edelläkin.
Sinä pidät noilla pakinoillasi yllä alkoholismin aatetta, sietäisit hävetä. Tässäkään ketjussa väitetään tämän tästä, ettei ole alkoholisti, jos pääsee alkoholista eroon "helposti". Kaikkia muita tapauksia pidetään "helppona" paitsi omaa.Mainitsemassasi tapauksessa siis olivat samat seikat kuin kertomassani. Identtisten kaksosten geenit eivät johtaneet toista alkoholismiin. Siitä tiedämme varmuudella, etteivät geenit olleet alkoholismiin johtavat. Jos ovat, tulee varmuudella MOLEMMISTA identtisistä parikeista alkoholisteja.
Paljon käyttävä oli vain suurkuluttaja. 🌹👀
- Anonyymi
Kaikille ei Alko maistu pienissäkään määrin. Miksi juoda sitä ensimmäistäkään, jos ei siitä iloa saa. Ei kaikki raittiit ole entisiä alkoholisteja.
Melkein kaikki kokeilevat sosiaalisista syistä tai uteliaisuuttaan kulttuurissa, jossa käytetään alkoholia. Kerta riittää, kun jo on koukussa, jos koukkuun on jäädäkseen. Silloin ei enää alkoholistisin geenein pysty peräytymään.
Kaikkiaan on suomalaisen tutkimuksen mukaan täysraittiita n. 4 %, osa todella täysraittiita, osa kuivilla olevia alkoholisteja. 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Melkein kaikki kokeilevat sosiaalisista syistä tai uteliaisuuttaan kulttuurissa, jossa käytetään alkoholia. Kerta riittää, kun jo on koukussa, jos koukkuun on jäädäkseen. Silloin ei enää alkoholistisin geenein pysty peräytymään.
Kaikkiaan on suomalaisen tutkimuksen mukaan täysraittiita n. 4 %, osa todella täysraittiita, osa kuivilla olevia alkoholisteja. 🌹👀Niin, se onkin tyhmää, etenkin alkoholistisuvuissa. Oma toiminta on ratkaisevaa, ei geenit.
- Anonyymi
Kyniksen lähi piirissäkö on sellainen ihminen?
- Anonyymi
Sinkut palstan perusmättöä.
- Anonyymi
Pakko oireinen mielisairaus lisämausteena skitsofrenia ja Fragile X...
- Anonyymi
Alkoholismi lääkkeet ja yhdistelmän sekakäyttö unettomuus ytyä arkeen
- Anonyymi
Ei kuulosta hyvältä yhtään..
- Anonyymi
Viha ja murha mielessä öin päivin...
- Anonyymi
Se ei oo hyvä juttu ollenkaan..
- Anonyymi
Kyniksen nylkeminen elävänä
- Anonyymi
Tiedän joukon ihmisiä jotka ovat tulleet uskoon, siihen on jäänyt päihteet ja tupakat hetkessä.
Suosittelen 🙏- Anonyymi
Minäkin tiedän. Mun sukulaismies puukotti kännipäissään yhtä miestä ja se kuoli siihen. Istui vankilassa ja tuli uskoon. Ei tippakaan alkoholia enää ottanut. Uskon miehiä on nykyäänkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin tiedän. Mun sukulaismies puukotti kännipäissään yhtä miestä ja se kuoli siihen. Istui vankilassa ja tuli uskoon. Ei tippakaan alkoholia enää ottanut. Uskon miehiä on nykyäänkin.
Aika usein tarvitaan juurikin tuota vankilaa herättämään uskon.
- Anonyymi
Alkoholista ja muistakin päihteistä pääsee parhaiten eroon uskon avulla. Meditaatio ja joogakin käy.
- Anonyymi
Vielä lisäys:
Ei tälläisessä asiassa nyt missään tapauksessa pitäisi luottaa mihinkään nettitestiin. Tein kuitenkin sellaisen elinaikaodotteen suhteen. Tulos oli 6v jäljellä, vaikka olen alle viisikymppinen! Onko tässä vaiheessa mielestänne niin väliä, tulenko 2 opamoxista / päivä riippuvaiseksi? Jos se siis lopettaa juomisen? Pystyn kevyesti olemaan juomatta tuon mielestäni vähäisen lääkityksen turvin. Mieheltä meni kuusi pulloa olutta viikonloppuna. Hänen vaimonsa kertoi selvänä asiana, että hänen miehensä on alkoholisti.
Näin pahasti ei monikaan erehdy, mutta aika moni kuitenkin. Jopa ns. asiantuntijat, 'juomatapatutkijat' tarjoavat sellaisia alkoholin nautinnan määriä alkoholismin rajoina, jotka täyttyvät jo suomalaisesta KESKIKULUTUKSESTA, n. 10 litraa väkeviä 15 vuotta täyttänyttä kohti.
Jossakin on pahasti vikaa.
'Juomatapatutkimus' tehdään kyselynä, jossa henkilöt ITSE kertovat juomansa määrän. Kulutustutkimukset taas perustuvat maassa myydyn ja turistituomisena tuodun alkoholin määrään. On vahvaa näyttöä, että siitä ei osakaan kaadeta maahan, vaan luvut ovat oikeita.
'Juomatapatutkimuksissa' sen sijaan ihmiset kertovat juovansa vain neljänneksen (!) todellisesta määrästä. Siis 3/4 katoaa, mutta kunnon sosiologit ja lääketieteilijät ottavat ne ihan tosissaan. Niihin perustuvat myös suositukset 'RISKIRAJOISTA'.
Todellisuudessa luvut pitää kertoa vähintään kahdella, että oikeasti oltaisiin riskirajoilla.
Kun juttelin erään toisen alkoholistin kanssa, kertoi juovansa jokseenkin saman määrän kuin minä. Mutta lisäsi, että kun oli usealle lääkärille kertonut oikean määrän, KUKAAN ei ollut uskonut. Käsitys siitä, minkä ihmiset todellisuudessa juovat, on monilla lääkäreilläkin vain neljäsosa siitä, mitä todella juodaan.
Näin syntyy sutta ja sekundaa, sekaannusta, josta ei saa enää selkoa edes velho Gruusiasta.
Alkoholismin oikea mitta ei edes ole, kuinka PALJON juo, vaan kuinka PAKKO on juoda. Tarkka diagnoosi tehdään geneettisin menetelmin. 🌹👀- Anonyymi
Alkoholinkulutus jakaantuu väestössä hyvin epätasaisesti. Eniten juova 10 prosenttia juo noin puolet kaikesta alkoholista ja vähiten juova 50 prosenttia juo alle 10 prosenttia kaikesta alkoholista.
Alkoholiriippuvuutta on, vaikka olisi tarve juoda vain kaksi lasillista viiniä viikossa. Jos juo ne perjantaina, ja haaveilee niiden juomisesta koko viikon, odottaa kieli pitkällä perjantai lasillisiaan. Helposti käy niin, että ajattelee "vain kaksi lasillista, kyllä voin juoda kolmennenkin". Tai neljännen. Tai lauantainakin pari kolme lasillista jne Kulutus kasvaa. Kaikki säännöllinen alkoholinkäyttö, jota ei halua jättää väliin on riippuvuutta. Sillä juoko kaksi lasillista viikossa vai 20 tai enemmänkin on eroa haitoista, terveydellisistä ja sosiaalisista.
Riskirajat ovat aivan oikeita. Alkoholi ei ole terveysjuoma, mitä vähemmän juo, sitä parempi. Alkoholi vaikuttaa ihmisiin yksilöllisesti ja rajat on laskettu keskiverto miehen ja naisen mukaan. Sanomattakin selvää, että suurikokoisiin ihmisiin alkoholi vaikuttaa yleisesti vähemmän kuin pienikokoisiin. Mutta siinäkin on heittelyä ja eroja. Myös ihmisen psykkeellä on eroja, aivan laidasta laitaan. Vaikka olisi kaksi täysin saman kokoista ja painoista miestä, myös kulutushistorialtaan samanlaisia, jotka juovat alkoholia illan aikana kuusi annosta, toisesta voi tulla rähisijä, hyvin aggressiivinen, toisesta ei ollenkaan. Anonyymi kirjoitti:
Alkoholinkulutus jakaantuu väestössä hyvin epätasaisesti. Eniten juova 10 prosenttia juo noin puolet kaikesta alkoholista ja vähiten juova 50 prosenttia juo alle 10 prosenttia kaikesta alkoholista.
Alkoholiriippuvuutta on, vaikka olisi tarve juoda vain kaksi lasillista viiniä viikossa. Jos juo ne perjantaina, ja haaveilee niiden juomisesta koko viikon, odottaa kieli pitkällä perjantai lasillisiaan. Helposti käy niin, että ajattelee "vain kaksi lasillista, kyllä voin juoda kolmennenkin". Tai neljännen. Tai lauantainakin pari kolme lasillista jne Kulutus kasvaa. Kaikki säännöllinen alkoholinkäyttö, jota ei halua jättää väliin on riippuvuutta. Sillä juoko kaksi lasillista viikossa vai 20 tai enemmänkin on eroa haitoista, terveydellisistä ja sosiaalisista.
Riskirajat ovat aivan oikeita. Alkoholi ei ole terveysjuoma, mitä vähemmän juo, sitä parempi. Alkoholi vaikuttaa ihmisiin yksilöllisesti ja rajat on laskettu keskiverto miehen ja naisen mukaan. Sanomattakin selvää, että suurikokoisiin ihmisiin alkoholi vaikuttaa yleisesti vähemmän kuin pienikokoisiin. Mutta siinäkin on heittelyä ja eroja. Myös ihmisen psykkeellä on eroja, aivan laidasta laitaan. Vaikka olisi kaksi täysin saman kokoista ja painoista miestä, myös kulutushistorialtaan samanlaisia, jotka juovat alkoholia illan aikana kuusi annosta, toisesta voi tulla rähisijä, hyvin aggressiivinen, toisesta ei ollenkaan.Näyt olevan selvillä alkoholismin ja suurkulutuksen erosta. Ne ovat kaksi eri asiaa. 🌹👀
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Näyt olevan selvillä alkoholismin ja suurkulutuksen erosta. Ne ovat kaksi eri asiaa. 🌹👀
Suurkuluttajat ovat alkoholisteja. Vähäisellä pakonomaisilla juomamäärillä ei olla alkoholisteja, ainakaan vielä.
Anonyymi kirjoitti:
Suurkuluttajat ovat alkoholisteja. Vähäisellä pakonomaisilla juomamäärillä ei olla alkoholisteja, ainakaan vielä.
Suurkulutuksella ei voi tulla alkoholistiksi, ainoastaan alkoholistisella geenistöllä. Näiden sotkeminen keskenään aiheuttaa vakavan erehdyksen, sekä tutkimuksessa, hoidossa että koko ajattelussa.
Suurkuluttaja voi parantua, alkoholisti ei koskaan. Jos tutkimuksessa on lääkäridiagnoosin pohjalta alkuotoksessa sekä suurkuluttajia että geneettisiä alkoholisteja - kuten asiaa tuntemattomat otoksen tekevät - periytyvyydeksi saadaan n. 50 %, jos vain oikeita alkoholisteja, periytyvyydeksi saadaan täydet 100 %, eli osoittautuu, että alkoholismi on VÄÄJÄÄMÄTÖN.
Vino otos tuottaa virheellisen tuloksen. Se mahdollistaa myös kuvitelman hoidon onnistumisesta, vaikka tuloksia voi tulla vain suurkuluttajien kohdalla, ei koskaan alkoholistien. 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Suurkulutuksella ei voi tulla alkoholistiksi, ainoastaan alkoholistisella geenistöllä. Näiden sotkeminen keskenään aiheuttaa vakavan erehdyksen, sekä tutkimuksessa, hoidossa että koko ajattelussa.
Suurkuluttaja voi parantua, alkoholisti ei koskaan. Jos tutkimuksessa on lääkäridiagnoosin pohjalta alkuotoksessa sekä suurkuluttajia että geneettisiä alkoholisteja - kuten asiaa tuntemattomat otoksen tekevät - periytyvyydeksi saadaan n. 50 %, jos vain oikeita alkoholisteja, periytyvyydeksi saadaan täydet 100 %, eli osoittautuu, että alkoholismi on VÄÄJÄÄMÄTÖN.
Vino otos tuottaa virheellisen tuloksen. Se mahdollistaa myös kuvitelman hoidon onnistumisesta, vaikka tuloksia voi tulla vain suurkuluttajien kohdalla, ei koskaan alkoholistien. 🌹👀Ei pidä paikkaansa. Alkoholistit ja suurkuluttajat ovat molemmat alkon ongelmakäyttäjiä. Alkoholistilla ja suurkuluttajalla ei ole olemassa mitään selkeää rajaviivaa. Alkoholin ongelmakäyttö etenee aivan kaikilla ihmisillä suunnilleen samanlaista käyrää myöten. Jossain kohdassa siinä käyrällä on piste, jossa alkoholia on vain pakko saada. Sen jälkeen alamäki jyrkkenee.
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Alkoholistit ja suurkuluttajat ovat molemmat alkon ongelmakäyttäjiä. Alkoholistilla ja suurkuluttajalla ei ole olemassa mitään selkeää rajaviivaa. Alkoholin ongelmakäyttö etenee aivan kaikilla ihmisillä suunnilleen samanlaista käyrää myöten. Jossain kohdassa siinä käyrällä on piste, jossa alkoholia on vain pakko saada. Sen jälkeen alamäki jyrkkenee.
Suosittelen tutustumista alkoholismin GENEETTISEEN tutkimukseen. Nykyään sitä on paljon, koska on opittu sekvensoimaan geenejä, ja siten tekemään myös YKSILÖKOHTAISTA tutkimusta. Ennen olimme aika rajoittuneita tilastolliseen tutkimukseen.
Menneenä aikana Alko tutkitutti geenejäni Japanissa, mutta se oli silloin vielä kallista ja mahdollista vain muutaman geenin osalta. Nyt on saatavissa melko halvalla geenikartoitus, jossa ilmenee yksiselitteisesti vääjäämätön kohtalo alkoholistina. 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Suosittelen tutustumista alkoholismin GENEETTISEEN tutkimukseen. Nykyään sitä on paljon, koska on opittu sekvensoimaan geenejä, ja siten tekemään myös YKSILÖKOHTAISTA tutkimusta. Ennen olimme aika rajoittuneita tilastolliseen tutkimukseen.
Menneenä aikana Alko tutkitutti geenejäni Japanissa, mutta se oli silloin vielä kallista ja mahdollista vain muutaman geenin osalta. Nyt on saatavissa melko halvalla geenikartoitus, jossa ilmenee yksiselitteisesti vääjäämätön kohtalo alkoholistina. 🌹👀Turhaa. Jokainen alkoholisti/suurkuluttaja tietää olevansa alkoholisti/suurkuluttaja oli geenit mitä tahansa. Mitään muuta ei voi tehdä kuin vähentää/lopettaa alkoholin käyttö tai kuolla alkoholisairauksiin nuorena.
Anonyymi kirjoitti:
Turhaa. Jokainen alkoholisti/suurkuluttaja tietää olevansa alkoholisti/suurkuluttaja oli geenit mitä tahansa. Mitään muuta ei voi tehdä kuin vähentää/lopettaa alkoholin käyttö tai kuolla alkoholisairauksiin nuorena.
Suurkuluttaja voi vähentää, alkoholisti ei voi. Ero on geneettinen. 🌹👀
- Anonyymi
Alkoholisimi, eikä mikään -ismi ole ikinä itsessään sairaus vaan se on aina oire jostain muusta. Ei ole ikinä syy vaan oire.
- Anonyymi
Nimenomaan. Alkoholin käytöllä paetaan jotain ahdistusta. Ulkomaalaisessa kirjallisuudessa on käytetty termiä "Escaping" Pako ahdistuksesta.
Huonot parisuhteet, ei parisuhdetta lainkaan, ahdistava työ jne. lienevät yleisimpiä syitä.
Viimeset 40v on toitotettu että alkoholismi on sairaus.
No ehkä addiktio päihtymiseen mutta myös pakoa - escaping. Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan. Alkoholin käytöllä paetaan jotain ahdistusta. Ulkomaalaisessa kirjallisuudessa on käytetty termiä "Escaping" Pako ahdistuksesta.
Huonot parisuhteet, ei parisuhdetta lainkaan, ahdistava työ jne. lienevät yleisimpiä syitä.
No ehkä addiktio päihtymiseen mutta myös pakoa - escaping.Muut eivät tule alkoholisteiksi, vaikka kuinka joisivat. Eriomaisen ahdistusta laukaiseva vaikutus voi syntyä vain geeneiltään alkoholistiselle. Muut eivät voi sitä niin voimakkaana kokea. Siksi koukkuun jää jo kertakokeilemalla, jos on 'sovelias' geenistö.
Pitkäaikaisessa alkoholin käytössä syntyy toleranssi, eli tarvitaan suurempi annos alkoholia samantasoisen anksiolyyttisen vaikutuksen saamiseen. Ylärajan muodostaa maksan kyky polttaa alkoholia. Se on tottuneella alkoholistilla n. 15 g/h, aloittaessa ja normaali-ihmisellä n. 7 g/h. 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Muut eivät tule alkoholisteiksi, vaikka kuinka joisivat. Eriomaisen ahdistusta laukaiseva vaikutus voi syntyä vain geeneiltään alkoholistiselle. Muut eivät voi sitä niin voimakkaana kokea. Siksi koukkuun jää jo kertakokeilemalla, jos on 'sovelias' geenistö.
Pitkäaikaisessa alkoholin käytössä syntyy toleranssi, eli tarvitaan suurempi annos alkoholia samantasoisen anksiolyyttisen vaikutuksen saamiseen. Ylärajan muodostaa maksan kyky polttaa alkoholia. Se on tottuneella alkoholistilla n. 15 g/h, aloittaessa ja normaali-ihmisellä n. 7 g/h. 🌹👀Älä liioittele maksan kykyjä. Lopultahan alkoholistin maksa väsähtää ja lopettaa toimintansa kokonaan.
Anonyymi kirjoitti:
Älä liioittele maksan kykyjä. Lopultahan alkoholistin maksa väsähtää ja lopettaa toimintansa kokonaan.
Tämä on vain ajan kestävä maksimi. On syitä miksi sen jälkeen kyky nauttia alkoholia VÄHENEE. Sekä maksa korppuuntuu että hermostoa tuhoutuu. Loppusuoralla alkoholisti tulee sen takia helpommin humalaan, jopa hyvinkin vähäisestä määrästä. 🌹👀
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ehkä addiktio päihtymiseen mutta myös pakoa - escaping.Kun alkoholin juomista harjoittelee riittävästi, oppii lopulta ratkaisemaan kaikki ongelmansa juomalla - ja unohtaa, miten niitä muilla tavoilla ratkotaan. Juominen on nimenomaan pakoa omasta tunne-elämästään. On kykenemätön kohtaamaan tunteitaan, kohtaamaan niitä ja selvittelemään ongelmiaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun alkoholin juomista harjoittelee riittävästi, oppii lopulta ratkaisemaan kaikki ongelmansa juomalla - ja unohtaa, miten niitä muilla tavoilla ratkotaan. Juominen on nimenomaan pakoa omasta tunne-elämästään. On kykenemätön kohtaamaan tunteitaan, kohtaamaan niitä ja selvittelemään ongelmiaan.
Juomisen ohessa oppii vähättelemään alkoholin haittoja.
Sanoin kerran eräälle miehelle hänen alkoholin käytöstään. Hän joi viikossa vähintään 24 annosta alkoholia. Se oli hänen mielestään "vähän", "kaikki" juo enemmän. Juominen jatkui, muistutin että tuota menoa saa pian diabeteksen ja verenpaineen. Tuli jalkoihin ongelmia, uniongelmia, joita ei parantanut, että heräsi öisin tupakalle monta kertaa. Parin vuoden päästä meni ongelmineen vihdoin lääkäriin, verenpainetauti ja diabetes. Hän oli lääkärille vihainen. "Kaikki" enemmän alkoholia juovat eivät olleet sairastuneet. Oli väärin että hän oli, vaikka käyttää "kohtuudella" alkoholia.
Tuo on aika normi tie alkoholistille. Vähätellään omaa juomista, kiukutellaan kun sairastuu. Anonyymi kirjoitti:
Juomisen ohessa oppii vähättelemään alkoholin haittoja.
Sanoin kerran eräälle miehelle hänen alkoholin käytöstään. Hän joi viikossa vähintään 24 annosta alkoholia. Se oli hänen mielestään "vähän", "kaikki" juo enemmän. Juominen jatkui, muistutin että tuota menoa saa pian diabeteksen ja verenpaineen. Tuli jalkoihin ongelmia, uniongelmia, joita ei parantanut, että heräsi öisin tupakalle monta kertaa. Parin vuoden päästä meni ongelmineen vihdoin lääkäriin, verenpainetauti ja diabetes. Hän oli lääkärille vihainen. "Kaikki" enemmän alkoholia juovat eivät olleet sairastuneet. Oli väärin että hän oli, vaikka käyttää "kohtuudella" alkoholia.
Tuo on aika normi tie alkoholistille. Vähätellään omaa juomista, kiukutellaan kun sairastuu.Väärin. Alkoholisti on yleensä erityisen hyvin selvillä, miten suurta vahinkoa alkoholi aiheuttaa. 🌹👀
- Anonyymi
Voihan alkoholisti olla mukava ihminen silloin kun ei juo. Vaan ei se ole kivaa katsottavaa, jos viina vie miestä. Harva siihen haluaa lähteä. Ehkä toinen alkoholin suurkuluttaja voi lähteä tai joku mielenterveyspotilas.
- Anonyymi
Viinilasi viikossa on alkoholistin tunnusmerkki.
- Anonyymi
Alkoholismi on tunnesairaus enemmän kuin mitään muuta.
- Anonyymi
Nimenomaan. Sen haitallinen käyttö liittyy monasti ikäviin asioihin ja tapahtumiin.
Tai tyhjyyteen jossa ihminen kokee että elämä on turhaa.
Aika monihan päättää päivänsä kännissä sen vuoksi.
Useita kavereita mennyt sen vuoksi Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan. Sen haitallinen käyttö liittyy monasti ikäviin asioihin ja tapahtumiin.
Useita kavereita mennyt sen vuoksiAlkoholistille tyypillisesti ensin tuli juominen ja sitten ikävät asiat ja tapahtumat.
"Ei ole pienellä ihmisellä ongelmaa, mitä juominen ei pahentaisi."
Pitää muistaa alkoholistin elävän harhaisessa valhemaailmassaan, missä niin joka ikinen vastoinkäyminen kuin onnenpotkukin edellyttää juomista "murheeseen" tai "juhlistamiseen".- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useita kavereita mennyt sen vuoksiNiin, ei riitä yhen käden sormet mullakaan siihen kuinka monta tuttua ja kaveria on lähteny oman käden kautta.
kollimaattori kirjoitti:
Alkoholistille tyypillisesti ensin tuli juominen ja sitten ikävät asiat ja tapahtumat.
"Ei ole pienellä ihmisellä ongelmaa, mitä juominen ei pahentaisi."
Pitää muistaa alkoholistin elävän harhaisessa valhemaailmassaan, missä niin joka ikinen vastoinkäyminen kuin onnenpotkukin edellyttää juomista "murheeseen" tai "juhlistamiseen".Ei ole syytä myöskään unohtaa, että ei-alkoholisti ei voi millään keinoin kokea, mitä PAKKOA alkoholisti tuntee juomiseen. 🌹👀
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Ei ole syytä myöskään unohtaa, että ei-alkoholisti ei voi millään keinoin kokea, mitä PAKKOA alkoholisti tuntee juomiseen. 🌹👀
Miksi pitäisikään, hyi hitto? Riittää oikein hyvin tuo mitä edellä sanottiin "Pitää muistaa alkoholistin elävän harhaisessa valhemaailmassaan.."
Alkoholisti ei voi päästä kuiville ilman että vapautuu harhakuvitelmistaan. Suurin harha on se, ettei hän ole alkoholisti. Kun a) myöntää olevansa alkoholisti ja b) päättää tehdä kaikkensa päästäkseen alkoholista eroon kuiville pääsy on edes mahdollisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäisikään, hyi hitto? Riittää oikein hyvin tuo mitä edellä sanottiin "Pitää muistaa alkoholistin elävän harhaisessa valhemaailmassaan.."
Alkoholisti ei voi päästä kuiville ilman että vapautuu harhakuvitelmistaan. Suurin harha on se, ettei hän ole alkoholisti. Kun a) myöntää olevansa alkoholisti ja b) päättää tehdä kaikkensa päästäkseen alkoholista eroon kuiville pääsy on edes mahdollisuus.Lisään vielä, että kuiville pääsy ei ole mahdollista ilman että itse järjestää olosuhteensa uudelleen siten, että alkoholiin houkutuksia on mahdollisimman vähän ja jotain terveempää tilalla.
Jos alkoholisti on päättänyt hakeutua eroon alkoholista ja hänellä on parisuhde, on parasta muuttaa erilleen, tai vaikka erota. Jos alkoholisti kohtaa mukavan ihmisen, jonka kanssa haluaisi parisuhteen, suhdetta ei kannata aloittaa ennen kuin on ollut kuivilla vähintään kaksi vuotta. Alkoholistin on tärkeää tulla toimeen elämänsä haasteista ilman että kukaan tekee asioita hänen puolestaan. Anonyymi kirjoitti:
Alkoholisti ei voi päästä kuiville ilman että vapautuu harhakuvitelmistaan. Suurin harha on se, ettei hän ole alkoholisti. Kun a) myöntää olevansa alkoholisti ja b) päättää tehdä kaikkensa päästäkseen alkoholista eroon kuiville pääsy on edes mahdollisuus.Alkoholisti TIETÄÄ olevansa alkoholisti, mutta välttää kuluttavaa ja turhaa 'keskustelua' ihmisten kanssa, jotka luulevat, että jotakin on tehtävissä. On paljon helpompaa vaieta tai suorastaan VALEHDELLA, ettei ole alkoholisti. Saa vältettyä koko kuluttavaa keskustelua.
Jos myöntää olevansa alkoholisti, saa vain pitkän hyödyttömän psykologistisen selostuksen, jonka mukaan pitäisi uskoa, miten alkoholismi muka on syntynyt, ja että se on HELPOSTI hoidettavissa.
Alkoholisti tietää, ettei se ole totta, mutta hän myös tietää, että psykologistia ei voi vakuutella millään puheella.
On paljon HELPOMPAA karttaa viimeiseen asti keskusteluja psykologistin kanssa, varsinkin kun heitä on runsaasti. Todellinen luulokuplassa eläjä on psykologisti, joka muilta psykologisteilta kuulemansa perusteella uskoo olemattomia, vaikka KOKEMUS puuttuu ja olisi aivan välttämätön.
Kun psykologisti sitten frustroituneena toteaa, ettei alkoholisti usko hänen teoriaansa, hän selittää itselleen, että toinen ei edes HALUA kuiville. Kyllä haluaa, muttei pysty. 🌹👀Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä, että kuiville pääsy ei ole mahdollista ilman että itse järjestää olosuhteensa uudelleen siten, että alkoholiin houkutuksia on mahdollisimman vähän ja jotain terveempää tilalla.
Jos alkoholisti on päättänyt hakeutua eroon alkoholista ja hänellä on parisuhde, on parasta muuttaa erilleen, tai vaikka erota. Jos alkoholisti kohtaa mukavan ihmisen, jonka kanssa haluaisi parisuhteen, suhdetta ei kannata aloittaa ennen kuin on ollut kuivilla vähintään kaksi vuotta. Alkoholistin on tärkeää tulla toimeen elämänsä haasteista ilman että kukaan tekee asioita hänen puolestaan."... suhdetta ei kannata aloittaa ennen kuin on ollut kuivilla vähintään kaksi vuotta."
Oma lausumasi riittänee kertomaan tietosi laadusta. Mihin asettamasi määräajan pituus perustuu? 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Alkoholisti TIETÄÄ olevansa alkoholisti, mutta välttää kuluttavaa ja turhaa 'keskustelua' ihmisten kanssa, jotka luulevat, että jotakin on tehtävissä. On paljon helpompaa vaieta tai suorastaan VALEHDELLA, ettei ole alkoholisti. Saa vältettyä koko kuluttavaa keskustelua.
Jos myöntää olevansa alkoholisti, saa vain pitkän hyödyttömän psykologistisen selostuksen, jonka mukaan pitäisi uskoa, miten alkoholismi muka on syntynyt, ja että se on HELPOSTI hoidettavissa.
Alkoholisti tietää, ettei se ole totta, mutta hän myös tietää, että psykologistia ei voi vakuutella millään puheella.
On paljon HELPOMPAA karttaa viimeiseen asti keskusteluja psykologistin kanssa, varsinkin kun heitä on runsaasti. Todellinen luulokuplassa eläjä on psykologisti, joka muilta psykologisteilta kuulemansa perusteella uskoo olemattomia, vaikka KOKEMUS puuttuu ja olisi aivan välttämätön.
Kun psykologisti sitten frustroituneena toteaa, ettei alkoholisti usko hänen teoriaansa, hän selittää itselleen, että toinen ei edes HALUA kuiville. Kyllä haluaa, muttei pysty. 🌹👀Alkoholisti yrittää valheellisesti ja tapansa mukaisesti perustella, ettei alkoholismista ole mahdollista päästä eroon. Sehän vaatisi jotain häneltä itseltään, voi tavatonta.
Luuletko tosiaan, ettei ei-alkoholistit tunne ja tiedä alkoholistien pötypuheita? "Ei pysty" on valheellinen selitys. Oikeampi on ei halua JA viitsi, koska se vaatii alkoholistilta ponnisteluita ulos valheistaan. Vielä enemmän alkoholisteja harmittaa, kun kuulevat muiden alkoholistien päässeen kuiville. Taas he jatkavat valheitaan, ja sanovat, ettei kuville päässeet ole oikeita alkoholisteja. Tai mitätöivät toisten kuiville pääsyn sanomalla, että heillä toisilla se on HELPPOA, kun sitä tai tätä on toisella enemmän kuin omalla surkealla itsellä. Alkoholistit surkuttelevat ja säälivät itseään sen sijaan että ottaisivat ohjat alkoholilta. Tietysti alkoholistit eivät halua terapiaa, ei päihdetyöntekijöitä ym, koska haluavat kynsin hampain pitää kiinni omista valheistaan.
Se mitä alkoholistit kaikkein eniten unohtavat on, ettei kenelläkään ole helppoa elämässä, aina on jotain aivan hirveitäkin vaikeuksia. Mutta niistäkin voi selvitä oikeasti ajan kanssa, aivan ilman viinaa tai etenkin ilman viinaa. Alkoholi tuhoaa ihmisen elimistön, myös tunteet.
Yhteenvetona, kenenkään ei pitäisi hyysätä alkoholisteja. Mitä pikemmin alkoholisti menettää työpaikkansa, tulonsa, asuntonsa kaiken, sitä parempi. Hän ei voi vedota "pakkoon". On turha satsata verovaroja vastentahtoisten alkoholistien auttamiseen. Alkoholisit voisivat olla keskenään jossain poissa muiden ihmisten silmistä, tuottamassa vain ongelmia ympärilleen. Anonyymi kirjoitti:
Alkoholisti yrittää valheellisesti ja tapansa mukaisesti perustella, ettei alkoholismista ole mahdollista päästä eroon. Sehän vaatisi jotain häneltä itseltään, voi tavatonta.
Luuletko tosiaan, ettei ei-alkoholistit tunne ja tiedä alkoholistien pötypuheita? "Ei pysty" on valheellinen selitys. Oikeampi on ei halua JA viitsi, koska se vaatii alkoholistilta ponnisteluita ulos valheistaan. Vielä enemmän alkoholisteja harmittaa, kun kuulevat muiden alkoholistien päässeen kuiville. Taas he jatkavat valheitaan, ja sanovat, ettei kuville päässeet ole oikeita alkoholisteja. Tai mitätöivät toisten kuiville pääsyn sanomalla, että heillä toisilla se on HELPPOA, kun sitä tai tätä on toisella enemmän kuin omalla surkealla itsellä. Alkoholistit surkuttelevat ja säälivät itseään sen sijaan että ottaisivat ohjat alkoholilta. Tietysti alkoholistit eivät halua terapiaa, ei päihdetyöntekijöitä ym, koska haluavat kynsin hampain pitää kiinni omista valheistaan.
Se mitä alkoholistit kaikkein eniten unohtavat on, ettei kenelläkään ole helppoa elämässä, aina on jotain aivan hirveitäkin vaikeuksia. Mutta niistäkin voi selvitä oikeasti ajan kanssa, aivan ilman viinaa tai etenkin ilman viinaa. Alkoholi tuhoaa ihmisen elimistön, myös tunteet.
Yhteenvetona, kenenkään ei pitäisi hyysätä alkoholisteja. Mitä pikemmin alkoholisti menettää työpaikkansa, tulonsa, asuntonsa kaiken, sitä parempi. Hän ei voi vedota "pakkoon". On turha satsata verovaroja vastentahtoisten alkoholistien auttamiseen. Alkoholisit voisivat olla keskenään jossain poissa muiden ihmisten silmistä, tuottamassa vain ongelmia ympärilleen.Henkilö, jolla ei ole selkeätä OMAA kokemusta PAKKOKÄYTTÄYTYMISESTÄ, ei voi ymmärtää, mistä on kyse. Yhtä vähän kuin empatiaakaan voi ymmärtää, jos itse ei ole sitä koskaan kokenut. Sana on tuttu, mutta AINA ymmärtää sen toisin. 🌹👀
- Anonyymi
Mites sellainen suhde jossa on tällainen vähän reppana alkoholisti, ei kuitenkaan väkivaltainen, ja sitten hoivaamisluontoinen nainen? Siis sellainen jolla pitää olla aina joku huolehdittava.
Eihän siinä kukaan parannu, mutta rakkaus voisi kestää?
Luulen että tunnen ainakin yhden tällaisen pariskunnan.
-keinovaginamies-Kyllä se mahdollista on, mutta harvinaista. Juuri sellaista olen saanut itsekin kokea, mutta ei olisi tullut mieleenikään VAATIA tällaista. En minäkään ollut väkivaltainen tai aggressiivinen, mutta kyllä minussa on silti ollut liikaa kestämistä. Ero olisi ollut paljon todennäköisempi, ja vähintäänkin ymmärrettävä. 🌹👀
- Anonyymi
Tuollainen "huolehtiminen" reppanoista ei ole rakkautta, vaan riippuvuutta sekin. Hyvin tavallinen pari on alkoholisti-läheisriippuvainen. Alkoholisimi - läheisriippuvuus -parisuhteita on usein monen sukupolven ketjussa suvussa.
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen "huolehtiminen" reppanoista ei ole rakkautta, vaan riippuvuutta sekin. Hyvin tavallinen pari on alkoholisti-läheisriippuvainen. Alkoholisimi - läheisriippuvuus -parisuhteita on usein monen sukupolven ketjussa suvussa.
Psykologistisia pohdintoja, kielellistä temppuilua. Viime vuosikymmeniin asti ei edes ollut käsitettä läheisriippuvuus. Sen toi eräs lässyttelevä (tarkoitan siis puhetapaa) psykiatri, joka teki sanan ja itsensä kuuluisaksi.
Mitään kontribuutiota ei syntynyt, mutta materiaa iäti ahnaaseen ja loputtomasti jauhavaan psykologismin myllyyn. 🌹👀
- Anonyymi
Ei siitä mitään tulisi. Minun kanssa alkoholisti joutuisi täysraitistumaan mikään muu ei kävisi.
- Anonyymi
Ei myöskään kannata kenenkään ihmisen kanssa olla parisuhteessa koska voi sairastua vaikka syöpään. Onhan siinäkin kestämistä toiselle. Sairaus se on alkoholismi. Tosin sillä erolla että alkoholismiin ei juuri voi vaikuttaa itse toisin kuin muihin sairauksiin .
Alkoholismin luonteesta vallitsee edelleen kaksi käsitystä, A) kansanomainen ml. psykologistinen ja B) tieteellinen.
On toinenkin pysyvä jakolinja, alkoholismin näkeminen 1) sairautena ja 2) moraalisena kysymyksenä.
Näistä näkemyksellisistä eroista huolimatta pyrkimykseni on sanoa yksiselitteisesti: C) Alkoholistin puolisolta on aivan liikaa vaadittu, että hän voisi kestää puolisonsa kanssa. D) alkoholistia ei voi auttaa, ei parantaa, ei edes saada kuiville. Siihen ei pysty puoliso, ei kukaan muukaan, EIKÄ ALKOHOLISTI ITSE.
Mitään muuta ei ole tehtävissä, kuin pyrkiä tekemään alkoholistin kamaloittava olo niin siedettäväksi kuin mahdollista. Eivätkä tulokset siinäkään ole häävit. 🌹👀- Anonyymi
Alkoholiriippuus on sairaus, josta ei voi parantua, mutta kuiville pääsee. Parasta on pitää korkki kiinni. Nykyään valtavirtaa alkaa olla aineiden sekakäyttö, jolla pääsee hengestään nopeasti.
"Parasta on pitää korkki kiinni."
Onko sinulla jotakin tietoa, kuinka monelta se on onnistunut? Vai puhutko toiveista? 🌹👀- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
"Parasta on pitää korkki kiinni."
Onko sinulla jotakin tietoa, kuinka monelta se on onnistunut? Vai puhutko toiveista? 🌹👀On onnistunut monelta, miksei onnistuisi? Jopa sekakäyttäjiltä on onnistunut laittaa korkin lisäksi kiinni ruiskut ja pilleripurkinkannet.
Anonyymi kirjoitti:
On onnistunut monelta, miksei onnistuisi? Jopa sekakäyttäjiltä on onnistunut laittaa korkin lisäksi kiinni ruiskut ja pilleripurkinkannet.
Jos uskot näin, syynä saattaa olla lyhyt seuranta-aika. 🌹👀
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Jos uskot näin, syynä saattaa olla lyhyt seuranta-aika. 🌹👀
En usko vaan tiedän. Hyvin pitkä seuranta-aika.
Aikana, jolloin pääsin kuiville, 70-luvun lopulla, oli kuiville päässeen alkoholistin kaikkein pahin aika. Silloin koko kulttuuri täynnä uskoa PARANTUMISEEN takoi väitettä, että alkoholismista voi siirtyä kohtuukäyttäjäksi, vaikkei kukaan voinut mainita esimerkkiä.
Oli hoito-optimistinen aika, uskonnollisen kaltainen, suorastaan lahkolainen ajattelutapa ilman todisteita.
Jouduin kertomaan, että kuiville päässeenä alkoholistina en voi ottaa tippaakaan, ettei isohihna ota päälle. POIKKEUKSETTA KAIKKI sanoivat, että voihan VÄHÄN ottaa. Alkoholia tyrkytettiin kaikkialla. Myös hoitopuolella uskottiin lujasti, että vähentäminen onnistuu. Näin esimerkiksi johtoasemassa oleva Järvenpään sosiaalisairaala.
Sosiaalinen paine oli todella kova. Joutui ilman tukea, aivan yksin, ajattelemaan vastoin ajan yleistä kuvitelmaa, joka olisi vienyt katastrofiin.
Kauan kesti, mutta tuli uusi aika, jolloin sosiaalisairaalakin ja kansanomainen ajattelu uskoivat, että vähentäminen ei toteudu, vaan johtaa ansaan. Oppi muuttui TÄYDELLISEN RAITTIUDEN tavoitteluksi. Helpotus oli minullekin suuri, kun houkuttelu JUOMAAN VÄHÄN ympäriltä loppui.
Sen sijaan edelleen elää kuvitelma, että pitkäaikaisesti kuiville päässeitten määrä olisi suuri. Ei ole. Tällaista VALETTA ylläpidetään, jotta saataisiin pidettyä rahahanat auki.
Kun täysin hukkaan valuneen 'hoidon' loputtua potilaalta kysytään, onko hoidosta ollut JOTAKIN hyötyä, tämä jo kohteliaisuussyistä vastaa, että on ollut. Tämä sitten muuttuu hoitavan tahon propagandamyllyssä 'hyviksi tuloksiksi'.
Rahoittajille valehdellaan, että on saavutettu 'hyviä tuloksia', vaikka rahoittaja luulee, että monet ovat PÄÄSSEET KUIVILLE.
Erään vieroitusryhmän osanottajista 6 kk vieroituksesta 90 % ryyppäsi, 12 kk:n jälkeen kaikki. Ei rahoittaja tällaista 'hoitoa' ollut luullut maksaneensa. 🌹👀- Anonyymi
Miksi sinulle on niin tärkeää, ettei kukaan pääse kuiville? Oletko vähän kieroutunut?
Tosiasia on se, että monet pääsevät kuiville, kuka milläkin keinolla, mitä varhaisemmin sitä parempi. Eikä sillä moniko pääsee kuiville edes ole mitään merkitystä yksilön kannalta. Vai pitäisikö mielestäsi alkoholistin, joka ei tiedä ainuttakaan raitistunutta vain jatkaa juomista koska ei tiedä muidenkaan raitistuneen? Jos niin, se oli samanlaista fuulaa kuin "kaikki juovat" ja muuta "kaikki" -asioita. Ei ole kyse "kaikista" vaan yksilöstä. Ehkä kaikki -ajattelu pohjautuu vastuun omasta juomisesta siirtämisestä muille.
- Anonyymi
Alkoholia juomalla minun romanssi on alkanut ja kestänyt 9 vuotta miehen kanssa. Terassilla tavattiin. Alkoholia voi juoda fiksusti kuten mieheni joka eii juo arkisin koskaan.
Näyttää, että ette kumpikaan ole alkoholisteja, ettekä taatusti tule. Ei ole pienintäkään syytä muuttaa tapoja, vaan nauttia elämästä. Onnea teille! 🌹👀
- Anonyymi
Ei kiitos alkoholistia koskaan. Jos uusi kumppani osoittautuu sellaiseksi niin se on tervemenoa heti.
Jos ehdokas näyttää pienintäkään oiretta tähän suuntaan, itsevarjelus kehottaa panemaan alkuunsa poikki. 🌹👀
- Anonyymi
Alkoholin runsas käyttö ei haittaa romanssia. Vedettiin ex-muijan kanssa neljä vuotta kiljua. En muista koskaan olleen mitään. Ero tuli kun hän joutui töihin eikä enää hoitanut kotitehtäviä.
Onska.- Anonyymi
Hän ei jaksanut työpäivän jälkeen siivoilla sinut sotkujasi, vai osallistuitko kotitehtäviin eli kotitöihin? Teetitkö kaikki ex-muijallasi? Kuka sinun luonasi nyt siivoaa?
- Anonyymi
2 vaihtoehtoa, ruveta mukaan tai erota.
Olen vakuuttunut, että jos kuivilla oleva oleva alkoholisti edes hiukan kallistaa korvansa - kuten useimmat tekevät - hyväntahtoiselle mutta väärälle perintötietoudelle, common senselle ja psykologistiselle 'hoidolle', peli on MENETETTY ja isohihna asettuu uudelleen päälle.
Kuivilla olevan alkoholistin täytyy tässä suhteessa olla EPÄSOSIAALINEN. 🌹👀- Anonyymi
Heitä tuommoinen "perintötietous" hevon hel**ttiin. Se on valheellista.
Anonyymi kirjoitti:
Heitä tuommoinen "perintötietous" hevon hel**ttiin. Se on valheellista.
Perintötieto on valeellista, mutta valtaosa ihmisistä kuvittelee sen olevan totta. Siksi kuivilla olevan alkoholistin ei kannattaisi ympäristönsä ajatelmiin uskoa. Vaan kun ihminen, myös alkoholisti, on sosiaalinen, niin tulee uskoneeksi ja taas sortuneeksi. 🌹👀
- Anonyymi
Kynis kirjoitti:
Perintötieto on valeellista, mutta valtaosa ihmisistä kuvittelee sen olevan totta. Siksi kuivilla olevan alkoholistin ei kannattaisi ympäristönsä ajatelmiin uskoa. Vaan kun ihminen, myös alkoholisti, on sosiaalinen, niin tulee uskoneeksi ja taas sortuneeksi. 🌹👀
Ajattelet alkoholistisesti, pidät vimmatusti kiinni omista valheistasi, ei sinänsä ihme, olethan alkoholisti. Mutta älä pliis syötä puppuasi muille.
Kuten tuossa edellä sanottiin.
"Vaikka perimä vaikuttaa alkoholiriippuvuuden ilmenemiseen, ei ole olemassa yksittäistä alkoholiriippuvuuden geeniä, joka tuottaisi sairauden ympäristötekijöistä riippumatta. Siksi puhutaan mieluummin useista geeneistä, joiden yhdistelmä lisää yksilön riskiä sairastua alkoholiriippuvuuteen altistavissa olosuhteissa. "
Siis altistavat OLOSUHTEET saavat alkoholismin kukkimaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelet alkoholistisesti, pidät vimmatusti kiinni omista valheistasi, ei sinänsä ihme, olethan alkoholisti. Mutta älä pliis syötä puppuasi muille.
Kuten tuossa edellä sanottiin.
"Vaikka perimä vaikuttaa alkoholiriippuvuuden ilmenemiseen, ei ole olemassa yksittäistä alkoholiriippuvuuden geeniä, joka tuottaisi sairauden ympäristötekijöistä riippumatta. Siksi puhutaan mieluummin useista geeneistä, joiden yhdistelmä lisää yksilön riskiä sairastua alkoholiriippuvuuteen altistavissa olosuhteissa. "
Siis altistavat OLOSUHTEET saavat alkoholismin kukkimaan.Kukaan ei ole niin juoppo, ettei voi ratkeamatta ottaa paria kossupaukkua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole niin juoppo, ettei voi ratkeamatta ottaa paria kossupaukkua.
Alkoholistista häirintää.
Tuntuu aivan tragikoomiselta, että ns. hoidossa turvaudutaan psykologismiin, joka vain edistää repsahtamista. Taustana psykologismille on samansuuntainen perinnetieto. Mutta ei sen haittaavakaan vaikutus suuri ole. Evoluutio on on rakentanut meidät siten, että tulemme keskimäärin parhaalla mahdollisella tavalla toimeen disinformaation keskellä.
Olen kuitenkin tuonut esiin myös toisen tien, tarkkaan tieteelliseen tutkimukseen perustuvan tien. Ajan sitä asiaa, koska oikea tieto VAPAUTTAA enemmän kuin 'tuottaa tuskaa', päin vastoin kuin raamatunaikana uskottiin.
En suinkaan usko, että parkkiintunutta psykologistia voisi kammeta radaltaan. Olen vain ylläpitänyt tätä keskustelua vastaamalla psykologisteille, jotta olen saanut samalla myös tieteellisen ja vapauttavan äänen kuuluviin.
Nyt jo olen sen verran väsynyt, että lopetan keskustelun tähän tällä kertaa. Kiitos kaikille keskustelijoille! 🌹👀- AnonyymiUUSI
Hoito edistää repsahtamista, no siinä taas "hyvä" tekosyy. Ei tosiaan noin vaan hoidettava edistää repsahtamistaan, kun lankeaa ajattelemaan omalla sitkeällä päihdetavallaan.
- Anonyymi
En voisi elää päihderiippuvaisen kumppanin kanssa. En näe yhtäkään hyvää syytä sille, miksi minun pitäisi ottaa elämääni ihminen, joka veisi lopulta minultakin elämänilon. Kasvoin alkoholistien lapsena, joten tiedän hyvin, mitä päihderiippuvaisuus läheisille voi tehdä. Ei kiinnosta pätkääkään jatkaa samaa menoa nyt aikuisena.
En oikeastaan tiedä voisinko olla parisuhteessa edes entisen päihderiippuvaisen kanssa, sillä taipumus riippuvaisuuteenhan ei mihinkään ihmisestä katoa, sitä vain pystyy (ehkä) hallitsemaan eli riski sortua on aina olemassa. Moni ex-riippuvainen tuntuu kipuilevan asian kanssa vuosikausia kuivillaolon jälkeenkin enkä minä halua miettiä voinko ottaa vaikka punaviinilasillisen jouluna ilman, että kumppani paheksuisi sitä tai saisi siitä jonkun yllykkeen juoda itsekin. Jatkuvaa varpaillaan oloa.. No thanks. - Anonyymi
Jos rakastaa oikeasti, niin antaa toisen juoda.
- Anonyymi
"Kiva" vitsi.
- Anonyymi
Alkoholismi haittaa läheisten elämää kokonaisvaltaisesti. En ikinä huolisi alkoholistia kumppaniksi.
- Anonyymi
Olen 70v enkä ole ollut humalassa, elämä selvinpäin on hyvää ja hallittua.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jasmin Voutilainen poistui kuvioista.
No, salkkarit on muutenkin huono ohjelma ollut jo vuosia.32431872Jasmin Voutilainen is dead!
Näyttelijä kuoli 27-vuotiaana, muusikkoiässä. Osanotto suruun. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000009463002.html10017014Jasmin Voutilainen on kuollut
Ainon alkuperäinen näyttelijä Jasmin Voutilainen on kuollut.7616155Jasmin Voutilainen kuoli vain 27-vuotiaana - Kirjoitti pahaenteisesti somessa: "Jos menet pois..."
Jasmin Voutilainen lähti tästä maailmasta aivan liian nuorena, vain 27-vuotiaana. Näyttelijätär oli kertonut avoimesti saaneensa törkeää arvostelua u965270MIHIN SE JASMIN VOUTILAINEN NYT KUOLI?
Kun kerran on niin tärkeä tieto sen kuolema, että sitä on kailotettu aamusta iltaan joka helvetin kanavalla ja joka ikisen muumion pitää kirjottaa sii395009MILLOIN AIOT MYÖNTÄÄ ITSELLESI SEN IKÄVÄN,
jota tunnet minua kohtaan? Tekeekö vaikeaa uskoa, että asia todellakin on niin? Vaikka muuta väität itsellesi ja muille, tiedät kuitenkin syvällä sydä2672297Että näin.
Koneurakointi Ollila Oy on jättänyt haastehakemuksen Oulaisten kaupunkia vastaan talvikunnossapidosta Oulun käräjäoikeuteen431744Miksi paha saa elää, mutta hyvä kuolee
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000009463002.html "Näyttelijä Jasmin Voutilainen on kuollut 27-vuotiaana Salatut elämät -tähti on menehtynyt."481493Salkkaritähti kuollut R.I.P
Salatut Elämät sarjassa Aino Kaukovaaraa näytellyt Jasmin Voutilainen on kuollut. Lepää rauhassa. Aiheesta lisää Iltalehti. https://www.iltalehti.fi401261Anna anteeksi että tunteeni ei ole näkynyt
selvemmin sinulle. Yritän korjata asian, jos saan vielä tilaisuuksia siihen.681122