Maailmamme on ilmeisesti osoittautunut palloksi

Anonyymi-ap

Salaliittoteoria osiossa oli linkki uutiseen jossa todisteltiin maan olevan pallo.

Olenkin miettinyt kun oma planeettamme on osoittautunut olevan pallo voisiko avaruudessa jossakin olla litteää planeettaa? Siis niinkuin Saturnuksen renkaat jonka maailman yllä olisi taivaankansi?

14

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei voisi, usko pois. Jos litteä kappale jostain löytyy, niin ei se ainakaan luonnon muokkaama ole, vaan Nasan ufojaoston askartelukerhon tekele.

    • Anonyymi

      Planeetan määritelmä on suurimassainen tähteä kiertävä taivaankappale, joka on painovoimansa vaikutuksen vuoksi lähes pallon muotoinen.

      Joten muita kuin pallonmuotoisia kappaleita ei kutsuta planeetoiksi. Mutta kysymys, voisiko lituskoja yhtä suuri massaisia kappaleita olla olemassa?

      Gravitaatio vaikuttaa yhteen keräytyviin kappaleisiin eli planetesimaaleihin. Sen seurauksena todennäköisin muoto syntyvälle planeetalle on pallomainen. Jos kuitenkin jokin materiaali aiheuttaisi lohkareita planetesimaalien törmätessä keskenään, niin ehkä voisi olla lituskainenkin kappale. Joskin tällainenkin kappale törmäilisi ajan kuluessa uudestaan muihin kappaleisiin ja rikkoutuisi.

      • Anonyymi

        Minä määrittelen itse mitä kappaleita kutsun planeetoiksi. Minulle jokainen yli metrin kokoinen kappale avaruudessa on planeetta. Sitä pienemmät ovat meteoriittejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä määrittelen itse mitä kappaleita kutsun planeetoiksi. Minulle jokainen yli metrin kokoinen kappale avaruudessa on planeetta. Sitä pienemmät ovat meteoriittejä.

        Sinulla on merkillinen maailma.
        Minun avaruudessani on meteoroideja ja asteroideja tähtien planeettojen ja kuiden lisäksi.
        Meteoriittejä on minun maailmassani vain planeettojen pinnalla.


    • Anonyymi

      Terry Pratchettin Kiekkomaa on neljän avaruuskilpikonnan kuorella seisovan norsun selässä oleva levymäinen maailma.

    • Anonyymi

      Aikanaan kun metrin mitta määriteltiin, tosiaan luultiin että maapallo on pallo ja siksi käyttöön tulikin virheellinen metri.
      Nimittäin kun oli aika tarkoin määritelty maapallon pinnan kaarevuus ja sen perusteella pallon ympärysmitta, päätettiin että metri on tietty osa päiväntasaajan ja napojen välisestä etäisyydesta mutta pallon ympärysmitta kun ei napojen kautta olekaan sama kuin ympärysmitta päiväntasaajalla joten metri ei ollutkaan määritelmänsä mukainen.
      Eli kyse on siitä että kun metri määriteltiin ei vielä tiedetty ja tunnettu napojen litistymää!
      Paljonko muuten olisi alkuperäisellä menetelmällä määriteltynä metrin pituus?

      • Anonyymi

        Nykyään metri määritellään valon nopeudella. Kun vilkutat taskulampulla metrin päästä seinään pimeässä niin menee tietty laskettavissa oleva aika lampun sytyttämisestä ennenkuin valo näkyy seinässä.
        Koe on helppo tehdä vaikka kotioloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään metri määritellään valon nopeudella. Kun vilkutat taskulampulla metrin päästä seinään pimeässä niin menee tietty laskettavissa oleva aika lampun sytyttämisestä ennenkuin valo näkyy seinässä.
        Koe on helppo tehdä vaikka kotioloissa.

        Tuosta on laskettavissa valon nopeus, kyse oli metrin mitan määrittelystä.
        Mutta paljonko olikan se metrin mitan alkuperäinen virhe, sen määrittelyyn ei tarvita edes valon nopeudella pelaamista vaikka ihan valon nopeudella se ei useimmille avaudukaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta on laskettavissa valon nopeus, kyse oli metrin mitan määrittelystä.
        Mutta paljonko olikan se metrin mitan alkuperäinen virhe, sen määrittelyyn ei tarvita edes valon nopeudella pelaamista vaikka ihan valon nopeudella se ei useimmille avaudukaan?

        Valonnopeutta ei tarvitse laskea. Metrin määritelmä perustuu nykyään valonnopeuteen.
        Wiki: "Metri määritellään nykyään pituudeksi, jonka valo kulkee tyhjiössä 1/299 792 458 sekunnissa."

        Matka Maan keskipisteestä pohjoisnavalle on n. 21 km lyhyempi kuin päiväntasaajalle. Siitä vaan laskemaan eroa ympärysmittaan. Ero on pilkun jälkeen kolmannessa numerossa.


      • Maapallon ympärysmitan murto-osaa käytettiin alusta alkaen vain metrin likimääräisenä arvona. Lopullinen, tarkka metri määriteltiin metrin mallikappaleella viime vuosikymmeniin asti, jolloin metrin määritelmä sidottiin valonnopeuteen.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Maapallon ympärysmitan murto-osaa käytettiin alusta alkaen vain metrin likimääräisenä arvona. Lopullinen, tarkka metri määriteltiin metrin mallikappaleella viime vuosikymmeniin asti, jolloin metrin määritelmä sidottiin valonnopeuteen.

        Valonnopeus on ääretön. Metri on määritelty rullamitan nauhassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valonnopeus on ääretön. Metri on määritelty rullamitan nauhassa.

        Tulet yllättymään oppivelvollisuusikäsi koittaessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valonnopeus on ääretön. Metri on määritelty rullamitan nauhassa.

        Tutka ei toimi, laser etäisyysmittari ei toimi, siirtolinja-analysaattorit eivät toimi, eikä edes VHF suuntimo.
        Hyvä kun tuli tuokin selväksi. Nyt vaan pitää keksiä valonnopeuden rajallisuuteen perustuvien laitteiden toiminnalle aivan uusia selityksiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      130
      1295
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      146
      783
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      726
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      713
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      688
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      541
    Aihe