Valmet 411 BSA

Sami

Ajoin (ensimmäistä kertaa) tankin tyhjäksi tien päällä alkuviikosta ja jouduin täyttämään varakanisterista. En ilmannut, koska auto (Dodge-Ajokki, koneena Valmet 411BSA 4.2l td) lähti käyntiin.

Tankkasin ja lähdin ajamaan muutaman sadan kilometrin matkan...huomasin matkalla, että kaasu tuntui välillä oudolta (ei reagoinut kuin vasta syvään poljettaessa). Kaupunkialueella ensimmäisissä liikennevaloissa huomasin, että laskettaessa tyhjäkäynnille, kone rupeaa "potkimaan" ja on lähellä sammumista, kaasun painaminen auttaa kylläkin.

Perillä ilmasin järjestelmää, ensin suodattimen päältä ja sitten ruiskun kyljestä. Mutta sama ongelma jatkuu edelleenkin. Tulin äsken autolla taas sen 200 km... vauhtiin pääsyn jälkeen ei ole ongelmia.

Mitä luulette, voisiko tuo ensimmäinen polttoaineen loppuminen olla edelleen syypää, vai onko kyseessä puhdas yhteensattuma ja jokin todellinen vika.

Terveisin, Sami.

19

2831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan...

      imassut tankinpohjalta roskia, tai vettä suodattimeen? Jos se pelaa ajossa normaalisti, ei luulisi enää ilmaakaan olevan. Vaihda nyt ekana suodatin, tai ainakin tyhjennä vedet.
      Muuta en keksi.

      • se sieltä tankin pohjalta ime aina, joten tuskin sieltä suurempia määriä töhnää tulee. Paitsi jos pohjalla on yleensäkin töhnää, joka lähtee liikkeelle vasta kun viimeiset litrat siellä kunnolla hölskyy ja heiluu.
        Kerro sitten aikanaan, mistä vika löytyi.


      • huoltomies...
        sitroen kirjoitti:

        se sieltä tankin pohjalta ime aina, joten tuskin sieltä suurempia määriä töhnää tulee. Paitsi jos pohjalla on yleensäkin töhnää, joka lähtee liikkeelle vasta kun viimeiset litrat siellä kunnolla hölskyy ja heiluu.
        Kerro sitten aikanaan, mistä vika löytyi.

        "se sieltä tankin pohjalta ime aina, joten tuskin sieltä suurempia määriä töhnää tulee. "

        Sano mitä sanot, mutta usein olen joutunut vaihtamaan öljypolttimesta suodattimet ja suuttimen kun viimeisten öljylitrojen mukana on tullut kaikenlaista töhkää... Viimeisellä kerralla taisi mennä peräti magneettiventtiilikin tukkoon... Tosin se on vielä vaihtamatta, joten en voi sanoa ihan 100% varmuudella mikä siinä on vikana tällä kertaa.

        No eihän auto tietenkään ole öljypoltin, mutta tankin pohjalta sekin imee.

        Ja kun näin vähän tarkemmin miettii, niin taitaa olla että tuo on lähinnä peltitankkien ongelma, niissä paikoissa missä on muovipurkit ei tuota ongelmaa ole... No niin tai näin, autoissa on kuitenkin yleensä peltiset tankit.


      • aika
        huoltomies... kirjoitti:

        "se sieltä tankin pohjalta ime aina, joten tuskin sieltä suurempia määriä töhnää tulee. "

        Sano mitä sanot, mutta usein olen joutunut vaihtamaan öljypolttimesta suodattimet ja suuttimen kun viimeisten öljylitrojen mukana on tullut kaikenlaista töhkää... Viimeisellä kerralla taisi mennä peräti magneettiventtiilikin tukkoon... Tosin se on vielä vaihtamatta, joten en voi sanoa ihan 100% varmuudella mikä siinä on vikana tällä kertaa.

        No eihän auto tietenkään ole öljypoltin, mutta tankin pohjalta sekin imee.

        Ja kun näin vähän tarkemmin miettii, niin taitaa olla että tuo on lähinnä peltitankkien ongelma, niissä paikoissa missä on muovipurkit ei tuota ongelmaa ole... No niin tai näin, autoissa on kuitenkin yleensä peltiset tankit.

        Tankit on olleet muovia jo pitkään lähes kaikiissa autoissa


    • Dieselasentaja

      Tervehdys

      Mikä sulla on ruiskutuspumpun tyyppi. tiedot tyyppikilvestä.

      • Sami

        Ruiskutuspumpusta löytyy seuraavaa tietoa: Minimec ZTA D5074/3.

        Terveisin, Sami.


      • Dieselasentaja
        Sami kirjoitti:

        Ruiskutuspumpusta löytyy seuraavaa tietoa: Minimec ZTA D5074/3.

        Terveisin, Sami.

        Iltaa

        Vaihdappas ensin polttoainesuodattimet. puhdista
        ruiskutuspumpun kyljessä olevan siirtopumpun sakkatila pyöreä luukku 7/16 avainkanta keskellä.
        Jos vedenerotin puhdista se.

        Vilkaise vielä suodattimen päältä lähtevän paluuputken banjon pieni reikä onko auki.

        Käytä vain Delphin valmistamaa 296 suodatinta
        yleensä näissä. Viininpunainen HDF296
        Entinen Lugas Cav
        Tarvikesuodattimia ei kannata edes ajatella.

        Kerro mitä tapahtui


      • Sami
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Iltaa

        Vaihdappas ensin polttoainesuodattimet. puhdista
        ruiskutuspumpun kyljessä olevan siirtopumpun sakkatila pyöreä luukku 7/16 avainkanta keskellä.
        Jos vedenerotin puhdista se.

        Vilkaise vielä suodattimen päältä lähtevän paluuputken banjon pieni reikä onko auki.

        Käytä vain Delphin valmistamaa 296 suodatinta
        yleensä näissä. Viininpunainen HDF296
        Entinen Lugas Cav
        Tarvikesuodattimia ei kannata edes ajatella.

        Kerro mitä tapahtui

        Kiitos todella paljon neuvoistasi. Lähden heti huomenna suodattimen hakuun. Katsotaan miten käy. Kerron tilanteesta lisää huomenissa.

        Sami.


      • Sami
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Iltaa

        Vaihdappas ensin polttoainesuodattimet. puhdista
        ruiskutuspumpun kyljessä olevan siirtopumpun sakkatila pyöreä luukku 7/16 avainkanta keskellä.
        Jos vedenerotin puhdista se.

        Vilkaise vielä suodattimen päältä lähtevän paluuputken banjon pieni reikä onko auki.

        Käytä vain Delphin valmistamaa 296 suodatinta
        yleensä näissä. Viininpunainen HDF296
        Entinen Lugas Cav
        Tarvikesuodattimia ei kannata edes ajatella.

        Kerro mitä tapahtui

        Terve.

        Vaihdoin suodattimen. Sakkatilassa oli vaaleaa mössöä ihan kiitettävästi. Putsasin sen.
        Toimenpiteillä ei ollut kuitenkaan vaikutusta. Edelleen matalilla kierroksilla käyntivaikeuksia, autolla pääsee matkanopeuteen, mutta kaikki ei ole ihan kohdallaan (tuntuu vähän samalta kuin ajaisi kuorma-autoa, jossa on rajoitin ja tässähän ei ole). Tuleeko sinulla vielä jotain mieleen?

        Sami.


      • Sami
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Iltaa

        Vaihdappas ensin polttoainesuodattimet. puhdista
        ruiskutuspumpun kyljessä olevan siirtopumpun sakkatila pyöreä luukku 7/16 avainkanta keskellä.
        Jos vedenerotin puhdista se.

        Vilkaise vielä suodattimen päältä lähtevän paluuputken banjon pieni reikä onko auki.

        Käytä vain Delphin valmistamaa 296 suodatinta
        yleensä näissä. Viininpunainen HDF296
        Entinen Lugas Cav
        Tarvikesuodattimia ei kannata edes ajatella.

        Kerro mitä tapahtui

        Moi vielä.

        Ruiskutuspumpun päällä (suuttimille lähtevien putkien edessä) on 24mm avaimella aukeava pultti, onkohan kyseessä öljytila? Nyt se on kuivana, pohjalla yksi pisara... vai lisätäänkö öljy jonnekkin muualle. Mitä öljyä käytän?

        Kiitos, jos viitsit vielä neuvoa aloittelevaa konemiestä. Sami.


      • Dieselasentaja
        Sami kirjoitti:

        Moi vielä.

        Ruiskutuspumpun päällä (suuttimille lähtevien putkien edessä) on 24mm avaimella aukeava pultti, onkohan kyseessä öljytila? Nyt se on kuivana, pohjalla yksi pisara... vai lisätäänkö öljy jonnekkin muualle. Mitä öljyä käytän?

        Kiitos, jos viitsit vielä neuvoa aloittelevaa konemiestä. Sami.

        Terve

        Jollei pumpun rungosta ole voiteluputkea moottoriöljyn painekanavaan on sinne täytettävä
        esim samaa öljyä kuin moottorissa. Öljytason roppu pumpun rungossa vähän pohjaa ylempänä joskus myös säätimen kyljessä.
        Tyhjennysroppu pohjassa ja säätimen pohjassa.
        Täyttöaukko juuri minkä mainitset.

        Jos sieltä puuttuu öljy voitelu on elementtien
        ohivuotopolttoaineen varassa, tämä ei ole riittävä.

        Tämä voi aiheuttaa säätimen sisäistä takertelua ja myös kyseisen toiminnan häiriön.

        Pitempään jatkunut öljynpuute rikkoo osat
        esim laakerit.

        Korjaukset aloitetaan aina perusasioista suodattimet ja niin edelleen sitten jatketaan
        vikakin löytyy.

        Älähän mene ruuvailemaan noiden ohjeiden mukaan mitä kirjoittelevat ei ne asiat noin mene.

        Dieselasentaja


      • Sami
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Terve

        Jollei pumpun rungosta ole voiteluputkea moottoriöljyn painekanavaan on sinne täytettävä
        esim samaa öljyä kuin moottorissa. Öljytason roppu pumpun rungossa vähän pohjaa ylempänä joskus myös säätimen kyljessä.
        Tyhjennysroppu pohjassa ja säätimen pohjassa.
        Täyttöaukko juuri minkä mainitset.

        Jos sieltä puuttuu öljy voitelu on elementtien
        ohivuotopolttoaineen varassa, tämä ei ole riittävä.

        Tämä voi aiheuttaa säätimen sisäistä takertelua ja myös kyseisen toiminnan häiriön.

        Pitempään jatkunut öljynpuute rikkoo osat
        esim laakerit.

        Korjaukset aloitetaan aina perusasioista suodattimet ja niin edelleen sitten jatketaan
        vikakin löytyy.

        Älähän mene ruuvailemaan noiden ohjeiden mukaan mitä kirjoittelevat ei ne asiat noin mene.

        Dieselasentaja

        Tervehdys.

        Tilanne on seuraava. Täytin pumpun öljytilan. Heti käynnistäessä kuuli, että on "toinen ääni kellossa". Kävin (suht lyhyellä) koeajolla ja auto tuntuu olevan kunnossa..tyhjäkäynti tasaista ja matkanopeudessa kaikki hyvin. Aivan mahtavaa !! Muutaman viikon kuluttua on edessä kahden tuhannen kilometrin lenkki, jota olen odottanut jo pitkään. Täytyy nyt seurata tuota öljyn pintaa... en ole kokemattomuuttani tajunnut, että jokin muukin paikka tarvitsee öljyä koneen lisäksi.. onkohan näitä paikkoja lisää? Rasvanipat sentään olen löytänyt.

        Suurkiitos avusta ja hyvää kesän alkua!!

        Sami


    • Erkki

      Tuskin vika johtuu ainakaan tukkoisesta suodattimesta, koska tällöin sieltä ei löydy tehoja ja on aika selkeän tuntuinen.

      Uskoisimpa että polttoaineen loppuminen on saanut ilman vaikutuksesta kuohautettua roskia tai vettä liikkeelle jostain kohtaa ja ne ovat sitten menneet pumpun elementteihin ja silloin nämä pyrkivät jumimaan.

      Rivipumpun ruiskutusmäärää säädetään pyöräyttämällä mäntää suhteessa elementin runkoon. Pyöräyttävä voima tulee keskipakosäätimeltä, joka toimii jousen lailla. Nyt kun se alkaa jumia niin liike alkaa takkuilla ja ilmiönä on seuraavaa:
      -tyhjäkäynti aaltoilee ja voi jopa sammua (varsinkin ryntäytyksen jälkeen)
      -nopeuden pitäminen vakiona menee vaikeaksi (kulkee aina liian lujaa tai sitten hiljaa)

      Varaudu myös siihen että elementit hirttävät nollakulmille ja silloin matkasi pysähtyy ja ei kirveelläkään käyntiin (muuten kuin irroittamalla elementit pumpusta ja uudelleen kasaamalla).

      2-tahtiöljyä kannattais lurauttaa tankkiin noin 0.5 % polttoaineesta, joka toisinaan auttaa asiaan.

      Kokemukseni perustuvat lähinnä Valmetin 7 litraiseen turbo 6:seen

      • Sami

        Kiitos vastauksestasi (ja muillekkin vastannelille). Jos pumpun elementeissä on todellakin roskaa, mitä sanot, onko se iso työ purkaa ja kasata?

        Olen tässä kevään korvalla teettänyt kansityön, takajarrut ja vesipumpun tiivistyssarjan, suuttimetkin on uusittu. Rahaa on palanut lähes 3000 euroa. Nyt alkaa kukkaron pohja näkyä ja rouva on käärmeissään...

        Sami


      • Erkki
        Sami kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi (ja muillekkin vastannelille). Jos pumpun elementeissä on todellakin roskaa, mitä sanot, onko se iso työ purkaa ja kasata?

        Olen tässä kevään korvalla teettänyt kansityön, takajarrut ja vesipumpun tiivistyssarjan, suuttimetkin on uusittu. Rahaa on palanut lähes 3000 euroa. Nyt alkaa kukkaron pohja näkyä ja rouva on käärmeissään...

        Sami

        Ei sieltä pumpun elementeistä varmaan niitä roskia enää löydy. Elementin rungon ja sen männän välys on niin olematon, että siellä pienikin epäpuhtaus tai vesi vaurioittaa näiden keskinäisiä pintoja, jonka vuoksi ne pakkaavat jumimaan.
        Monesti riittää pelkkä elementin rungon irroitus pumpusta ja takaisin asennus, jonka jälkeen se saattaa pelata pitkäänkin. Parempi olis vielä jos putsaisi koko pumpun ja polttoainejärjestelmän samalla kerralla.
        Jos olet irroittamassa elementtejä pumpusta, niin asia numero 1 on ehdottomasti puhtaus. Pienikin lika hiukkanen tekee pumpulle kipeää ja remontin voi sanoa epäonnistuneen (sama juttu veden kanssa).
        Elementit ovat kahdella mutterilla kukanenkin kiinni pumpussa ja lähtevät muttereiden irroittamisen jälkeen nostamalla ylös. Jumiva elementti saattaa sitten olla todella tiukassa, joten älä tee oikein pahoja jälkiä varsinkaan elementin tiivistepinnoille.
        Tiivisteinä ovat o-renkaat, kokoa en nyt satu muistamaan.
        Eräs hommaa vaikeuttava tekijä on, että jokaisen elementin määrän säätö tehdään kiertämällä elementin runkoa ja lukitsemalla se kiinnitysmuttereilla oikeaan kohtaan. Jos ne meinaa säätää korvakuulolta, vaatii se keskitasoa huomattavasti kokeneemman kaverin jakarin varteen.

        Yksi asia mistä en huomannut varoittaa viime viestissä on se, että jos moottori alkaa vetää kaasun löysäämisestä huolimatta niin älä paina kytkintä vaan sammuta moottori jarruttamalla juuri sillä vaihteella mikä päällä sattuu olemaan, ellei se sitten ole automaatti.
        Moottori nimittäin ottaa niin paljon kierroksia, että se räjähtää siihen.
        Sammutusnappikaan ei auta tuohon pulmaan ja jos kyseessä on se automaattivaihteistoinen auto niin auton sammuttaminen onkin sitten melkoinen temppu, jos mukana on kaveri niin se vois käydä vetämässä vaikka puukolla polttoaineen imuputken auki kun itse seisot jarrulla jne...


        Sitten kaikille yleisiä ohjeita:

        Sama sammutusohje käy myös niille tapauksille, joissa ilmiön aiheuttaa huohottimesta imusarjaan lentävä öljy ja moottorin käyminen pelkän öljyn voimalla, tällöin ei kannata kuitenkaan mennä katkomaan polttoaineletkuja konehuoneesta ;)
        Vika on yleisin peugeotin dieseleissä huohotinputken jäätyessä, mutta on tuota havaittu muissakin merkeissä.

        Diesel moottoreilla tärkein ennakkohuolto on riittävä huolenpito että aina on puhtaat ja hyvälaatuiset suodattimet paikoillaan sekä varsinkin vaihtelevilla lämpötiloilla veden poistaminen tankista sekä veden erottimista/suodattimista.


      • Sami
        Erkki kirjoitti:

        Ei sieltä pumpun elementeistä varmaan niitä roskia enää löydy. Elementin rungon ja sen männän välys on niin olematon, että siellä pienikin epäpuhtaus tai vesi vaurioittaa näiden keskinäisiä pintoja, jonka vuoksi ne pakkaavat jumimaan.
        Monesti riittää pelkkä elementin rungon irroitus pumpusta ja takaisin asennus, jonka jälkeen se saattaa pelata pitkäänkin. Parempi olis vielä jos putsaisi koko pumpun ja polttoainejärjestelmän samalla kerralla.
        Jos olet irroittamassa elementtejä pumpusta, niin asia numero 1 on ehdottomasti puhtaus. Pienikin lika hiukkanen tekee pumpulle kipeää ja remontin voi sanoa epäonnistuneen (sama juttu veden kanssa).
        Elementit ovat kahdella mutterilla kukanenkin kiinni pumpussa ja lähtevät muttereiden irroittamisen jälkeen nostamalla ylös. Jumiva elementti saattaa sitten olla todella tiukassa, joten älä tee oikein pahoja jälkiä varsinkaan elementin tiivistepinnoille.
        Tiivisteinä ovat o-renkaat, kokoa en nyt satu muistamaan.
        Eräs hommaa vaikeuttava tekijä on, että jokaisen elementin määrän säätö tehdään kiertämällä elementin runkoa ja lukitsemalla se kiinnitysmuttereilla oikeaan kohtaan. Jos ne meinaa säätää korvakuulolta, vaatii se keskitasoa huomattavasti kokeneemman kaverin jakarin varteen.

        Yksi asia mistä en huomannut varoittaa viime viestissä on se, että jos moottori alkaa vetää kaasun löysäämisestä huolimatta niin älä paina kytkintä vaan sammuta moottori jarruttamalla juuri sillä vaihteella mikä päällä sattuu olemaan, ellei se sitten ole automaatti.
        Moottori nimittäin ottaa niin paljon kierroksia, että se räjähtää siihen.
        Sammutusnappikaan ei auta tuohon pulmaan ja jos kyseessä on se automaattivaihteistoinen auto niin auton sammuttaminen onkin sitten melkoinen temppu, jos mukana on kaveri niin se vois käydä vetämässä vaikka puukolla polttoaineen imuputken auki kun itse seisot jarrulla jne...


        Sitten kaikille yleisiä ohjeita:

        Sama sammutusohje käy myös niille tapauksille, joissa ilmiön aiheuttaa huohottimesta imusarjaan lentävä öljy ja moottorin käyminen pelkän öljyn voimalla, tällöin ei kannata kuitenkaan mennä katkomaan polttoaineletkuja konehuoneesta ;)
        Vika on yleisin peugeotin dieseleissä huohotinputken jäätyessä, mutta on tuota havaittu muissakin merkeissä.

        Diesel moottoreilla tärkein ennakkohuolto on riittävä huolenpito että aina on puhtaat ja hyvälaatuiset suodattimet paikoillaan sekä varsinkin vaihtelevilla lämpötiloilla veden poistaminen tankista sekä veden erottimista/suodattimista.

        Paljon kiitoksia monipuolisesta vastauksestasi. Eiköhän se tästä ala selviämään. Mukavaa päivää.

        Sami.


      • Sami
        Erkki kirjoitti:

        Ei sieltä pumpun elementeistä varmaan niitä roskia enää löydy. Elementin rungon ja sen männän välys on niin olematon, että siellä pienikin epäpuhtaus tai vesi vaurioittaa näiden keskinäisiä pintoja, jonka vuoksi ne pakkaavat jumimaan.
        Monesti riittää pelkkä elementin rungon irroitus pumpusta ja takaisin asennus, jonka jälkeen se saattaa pelata pitkäänkin. Parempi olis vielä jos putsaisi koko pumpun ja polttoainejärjestelmän samalla kerralla.
        Jos olet irroittamassa elementtejä pumpusta, niin asia numero 1 on ehdottomasti puhtaus. Pienikin lika hiukkanen tekee pumpulle kipeää ja remontin voi sanoa epäonnistuneen (sama juttu veden kanssa).
        Elementit ovat kahdella mutterilla kukanenkin kiinni pumpussa ja lähtevät muttereiden irroittamisen jälkeen nostamalla ylös. Jumiva elementti saattaa sitten olla todella tiukassa, joten älä tee oikein pahoja jälkiä varsinkaan elementin tiivistepinnoille.
        Tiivisteinä ovat o-renkaat, kokoa en nyt satu muistamaan.
        Eräs hommaa vaikeuttava tekijä on, että jokaisen elementin määrän säätö tehdään kiertämällä elementin runkoa ja lukitsemalla se kiinnitysmuttereilla oikeaan kohtaan. Jos ne meinaa säätää korvakuulolta, vaatii se keskitasoa huomattavasti kokeneemman kaverin jakarin varteen.

        Yksi asia mistä en huomannut varoittaa viime viestissä on se, että jos moottori alkaa vetää kaasun löysäämisestä huolimatta niin älä paina kytkintä vaan sammuta moottori jarruttamalla juuri sillä vaihteella mikä päällä sattuu olemaan, ellei se sitten ole automaatti.
        Moottori nimittäin ottaa niin paljon kierroksia, että se räjähtää siihen.
        Sammutusnappikaan ei auta tuohon pulmaan ja jos kyseessä on se automaattivaihteistoinen auto niin auton sammuttaminen onkin sitten melkoinen temppu, jos mukana on kaveri niin se vois käydä vetämässä vaikka puukolla polttoaineen imuputken auki kun itse seisot jarrulla jne...


        Sitten kaikille yleisiä ohjeita:

        Sama sammutusohje käy myös niille tapauksille, joissa ilmiön aiheuttaa huohottimesta imusarjaan lentävä öljy ja moottorin käyminen pelkän öljyn voimalla, tällöin ei kannata kuitenkaan mennä katkomaan polttoaineletkuja konehuoneesta ;)
        Vika on yleisin peugeotin dieseleissä huohotinputken jäätyessä, mutta on tuota havaittu muissakin merkeissä.

        Diesel moottoreilla tärkein ennakkohuolto on riittävä huolenpito että aina on puhtaat ja hyvälaatuiset suodattimet paikoillaan sekä varsinkin vaihtelevilla lämpötiloilla veden poistaminen tankista sekä veden erottimista/suodattimista.

        Moi vielä. Onko sinulla jonkinlainen käsitys siitä, kauanko ammattimiehen tarvitsee käyttää aikaa säätääkseen elementit?

        Sami


      • Erkki
        Sami kirjoitti:

        Moi vielä. Onko sinulla jonkinlainen käsitys siitä, kauanko ammattimiehen tarvitsee käyttää aikaa säätääkseen elementit?

        Sami

        En tiedä paljonko veloittavat ja kuinka nopeasti tekevät, mutta voisin veikata tuollaista 1 tunnin työtä. Kannattaa kuitenkin kysyä joltain dieselpajalta hinnoittelua, voi nimittäin olla myös hinnoiteltu suoritepohjaisestikin (siis urakkahinnalla).


      • Sami
        Erkki kirjoitti:

        En tiedä paljonko veloittavat ja kuinka nopeasti tekevät, mutta voisin veikata tuollaista 1 tunnin työtä. Kannattaa kuitenkin kysyä joltain dieselpajalta hinnoittelua, voi nimittäin olla myös hinnoiteltu suoritepohjaisestikin (siis urakkahinnalla).

        Kiitos taas vastauksestasi, tuo ei kuullosta ollenkaan pahalta tuo tunti tai vaikka kolme. Kun autoon tehtiin kansi ja jarrutyö, korjaamon arvio työn hinnasta oli n.800 euroa ja varsinainen lasku 2800 euroa. Että eroa löytyi.

        Sami.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      129
      2178
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1718
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1319
    4. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1211
    5. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1177
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      88
      992
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      83
      866
    8. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      857
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      761
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      701
    Aihe