Käännä katseesi Jeesukseen

Jumala teki maan
ihanaksi ja täydelliseksi.

"Ja Jumala katsoi kaikkea,
mitä hän tehnyt oli,
ja katso,
se oli sangen hyvää."
(Gen 1:31)

Tuon täydellisyyden keskelle
Jumala istutti
paitsi Elämän puun,
myös hyvän ja pahantiedon puun,
jonka hedelmän syöminen
merkitsisi kuolemaa.

Jumala olisi voinut jättää
hyvän ja pahantiedon puun
istuttamatta,
mutta ei se olisi ollut
ratkaisu syntiongelmaan.

Synti oli nimittäin jo olemassa.
Valhe oli jo keksitty.
Ei Jumala voinut
lakaista ongelmaa maton alle.
Kissa oli nostettava pöydälle.

Jumala loi ihmisen
omaksi kuvakseen.
Olennoksi,
joka vapaasta tahdostaan
tekee sen, mitä haluaa.

Ihmisellä on valinnan vapaus
rakastaa tai olla rakastamatta.

Ja Jumala Rakasti ihmistä.
Mutta oli jo olemassa olento,
joka ei rakastanut ihmistä.
Olento joka vihasi Jumalaa
ja Jumalan kuvaksi luotua
ihmistä yli kaiken.

Ikuinen rakkaussuhde
Jumalan ja ihmisen välillä
ei olisi mahdollinen,
ilman että ihminen tekee
sydämen valinnan
hyvän ja pahan välillä,
hylkää pahan
ja valitsee hyvän.

Ikuinen Elämä
Jumalan yhteydessä
ei ole mahdollinen,
jos ihminen
ei luota Jumalaan.

Ihminen
ei luottanut Jumalaan,
vaan uskoi valheen.

Ihminen pani kaikki likoon
sen puolesta,
että käärme puhuu totta
ja Jumala valehtelee.

Ja nyt Jumalalla
oli edessään ongelma,
jonka ratkaisu oli suunniteltu
jo ennen maailman perustamista.

Syntiä ei voi jättää rankaisematta.
Jos se jätetään rankaisematta,
ei Jumala voi koskaan tuomita
myöskään valheen isää kadotukseen.
Saatana olisi ikuisesti riesanamme,
jos synti jätetään käsittelemättä.

Ja niin oli jo ennen aikojen alkua
päätetty Isän ja Pojan välillä,
että Poika ottaa ihmisen osan
ja ottaa tarvittaessa päälleen
koko ihmiskunnan synnin,
ja kärsii ihmiskunnalle
kuuluvan rangaistuksen.

Jos ihminen tekee väärän valinnan,
niin näin synti,
joka erottaa ihmisen Jumalasta,
saa rangaistuksensa
ja Jumala voi vanhurskaasti
pelastaa rakastamansa ihmisen.

Valitettavasti on ihmisiä,
jotka,
vaikka jo tietävät pahan,
rakastavat edelleen
enemmän pimeyttä kuin Valkeutta,
eivätkä halua,
että heidät siirretään
pimeydestä
Jumalan rakkaan Pojan valtakuntaan.

Tuo pelastusoperaatio
tuli Jumalalle kalliiksi.
Se oli Hänen
vanhurskas eli oikeudenmukainen
ratkaisunsa,
jonka Hän teki, koska Hän ...

"tahtoo,
että kaikki ihmiset pelastuisivat
ja tulisivat tuntemaan totuuden"
(1 Tim 2:4)

Me emme voi muuta
kuin ottaa vastaan
tuon armahduksen.
Tai sitten olla ottamatta.

Mutta meillä on valtava etuoikeus
kääntää katseemme Jeesukseen ...

"kiittäen Isää,
joka on tehnyt teidät soveliaiksi
olemaan osalliset siitä perinnöstä,
mikä pyhillä on valkeudessa,
häntä,
joka on pelastanut meidät
pimeyden vallasta
ja siirtänyt meidät
rakkaan Poikansa valtakuntaan"
(Kol 1:12-13)

https://youtu.be/sej0VmYJ2Dc

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17800147/katso!-jumalan-karitsa

11

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan armo tulee ottaa vastaan

      Amerikan Yhdysvalloissa yritettiin salamurhata presidentti. Tapauksiahan on monta ja jotkut ovat onnistuneetkin. Tämä tapahtui 1800-luvulla eikä (onneksi) onnistunut. Teon varsinainen tekijä ja toteuttaja oli nuorehko mies.

      Tämä presidentin surmaa yrittänyt nuori mies tuomittiin kuolemaan hirttämällä.
      Tuomion täytäntöönpanoa vankilassa odottaessaan hänen omaisensa tekivät kaikkensa, jotta miehen henki säästyisi. Yksityiskohtia en tiedä, mutta kävi niin, että presidentti otti omaiset vastaan ja heitä kuunneltuaan teki päätöksen armahtaa surmaamistaan yrittänyt nuori mies. Presidentin kanslia laati armahdusasiakirjan ja presidentti allekirjoitti sen ja asiakirja varmennettiin presidentin leimalla. Armahdus oli täydellinen.

      Omaiset kiirehtivät vankilaan, jossa tätä surmatyön yrittäjää säilytettiin ja presidentin leimalla varustettu armahdusasiakirja avasi heille tien vangin luokse. Mutta tämä nuori mies oli täynnä vihaa presidenttiä kohtaan ja kun hänelle ojennettiin armahdusasiakirja, hän kysyi: "Kenen allekirjoitus ja leima tämä on?" Hänelle vastattiin: "Yhdysvaltain presidentin. Hän on armahtanut sinut!" Silloin vartioiden läsnäollessa tämä nuori mies repi armahdusasiakirjan ja talloi sen vihaisena jalkoihinsa.

      Mitä tämän jälkeen tapahtui? Nuori mies teloitettiin. Hänen omaisensa haastoivat liittovaltion oikeuteen, koska armahduksen saaneen miehen kohdalla pantiin teloitustuomio täytäntöön. Sehän oli vastoin presidentin tahtoa ja myöntämää armahduspäätöstä. Asia kulki oikeusasteissa ja lopuksi korkein oikeus antoi siitä päätöksensä. Siinä todettiin, että presidentin antama armahdus ei pelastanut tuomittua, koska hän ei ollut vastaanottanut armahdusta. Surullinen tarina päättyi tähän.

      https://kalamos.foorumi.eu/viewtopic.php?f=373&t=600

      • Kaikki alkaa
        kääntymisestä,
        mielenmuutoksesta,
        parannuksesta.

        Kun Pyhä Henki osoittaa
        syntisyytemme ja syyllisyytemme
        ja toisaalta Vapahtajamme,
        niin silloin meillä on
        mahdollisuus muutokseen.

        Tämä edellyttää,
        että tunnustamme syntimme,
        eli olemme yhtä mieltä
        Jumalan kanssa siitä,
        että me olemme syntiä tehneet.

        Ja sitten toiseksi
        meidän tulee suostua
        armahdettaviksi
        eli antaa Jumalan sovittaa
        meidät Itsensä kanssa.

        Tuosta kohtaamisesta
        emme jatka matkaamme
        samanlaisina kuin ennnen.
        Olemme
        puhdistuneet synneistämme,
        armahdetut,
        siirtyneet kuolemasta Elämään.

        Tuon lainaamani kertomuksen
        päähenkilö ei ollut yhtä mieltä
        syyllisyydestään
        eikä suostunut armahdettavaksi.

        Siksi hänen syntivelkansa
        ei tullut kuitatuksi.
        Hän jäi odottamaan
        hänelle kuuluvaa tuomiota,
        vaikka hänen käsissään
        oli jo viesti armahduksesta,
        jonka sitten tallasi jalkoihinsa.

        "Mutta kaikki on Jumalasta,
        joka on sovittanut meidät
        itsensä kanssa Kristuksen kautta
        ja antanut meille sovituksen viran.
        Sillä Jumala oli Kristuksessa
        ja sovitti maailman itsensä kanssa
        eikä lukenut heille
        heidän rikkomuksiaan,
        ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        Kristuksen puolesta
        me siis olemme lähettiläinä,
        ja Jumala kehoittaa
        meidän kauttamme.
        Me pyydämme
        Kristuksen puolesta:
        antakaa sovittaa itsenne
        Jumalan kanssa."
        (2 Kor 5:18-20)

        Vain toinen Jeesuksen kanssa
        ristiinnaulituista tuli
        mielenmuutokseen,
        kääntymykseen,
        parannukseen.

        Se ei periaatteessa
        paljon vaatinut.
        Tosin koko pimeyden maailma
        pelkäsi kuollakseen,
        että näin tapahtuisi kuin tapahtui.

        Tämä ryöväri käänsi katseensa
        Jeesukseen ja sanoi:

        "Jeesus, muista minua,
        kun tulet valtakuntaasi"
        (Luukas 23:42)

        Tämä rukous mullisti
        koko maailman.

        Ilman sitä,
        eivät kirjoitukset olisi käyneet toteen.
        Ei olisi tuon ryövärin
        eikä kenenkään muunkaan pelastusta.
        Ja Jeesus olisi edelleen tuonelassa
        pimeyden vallan alaisena.

        Mutta kun tuo viimeinenkin
        ennustus toteutui,
        niin käärmeen pää
        eli paholaisen valta oli murskattu.

        Jumalan Valtakunta oli oleva
        totta tässä ja nyt.

        "Totisesti minä sanon sinulle:
        tänä päivänä
        pitää sinun oleman
        minun kanssani paratiisissa."

        Jeesus meni vielä tuonelan kautta
        ja otti sieltäkin saaliin
        eli Aabrahamin helman mukaansa
        Jumalan Paratiisiin.

        Mutta ryöväri meni ensimmäisenä
        heti ruumiillisen kuoleman jälkeen
        suoraan Jumalan Valtakuntaan,
        Jumalan Paratiisiin,
        Kolmanteen taivaaseen.


      • kalamos kirjoitti:

        Kaikki alkaa
        kääntymisestä,
        mielenmuutoksesta,
        parannuksesta.

        Kun Pyhä Henki osoittaa
        syntisyytemme ja syyllisyytemme
        ja toisaalta Vapahtajamme,
        niin silloin meillä on
        mahdollisuus muutokseen.

        Tämä edellyttää,
        että tunnustamme syntimme,
        eli olemme yhtä mieltä
        Jumalan kanssa siitä,
        että me olemme syntiä tehneet.

        Ja sitten toiseksi
        meidän tulee suostua
        armahdettaviksi
        eli antaa Jumalan sovittaa
        meidät Itsensä kanssa.

        Tuosta kohtaamisesta
        emme jatka matkaamme
        samanlaisina kuin ennnen.
        Olemme
        puhdistuneet synneistämme,
        armahdetut,
        siirtyneet kuolemasta Elämään.

        Tuon lainaamani kertomuksen
        päähenkilö ei ollut yhtä mieltä
        syyllisyydestään
        eikä suostunut armahdettavaksi.

        Siksi hänen syntivelkansa
        ei tullut kuitatuksi.
        Hän jäi odottamaan
        hänelle kuuluvaa tuomiota,
        vaikka hänen käsissään
        oli jo viesti armahduksesta,
        jonka sitten tallasi jalkoihinsa.

        "Mutta kaikki on Jumalasta,
        joka on sovittanut meidät
        itsensä kanssa Kristuksen kautta
        ja antanut meille sovituksen viran.
        Sillä Jumala oli Kristuksessa
        ja sovitti maailman itsensä kanssa
        eikä lukenut heille
        heidän rikkomuksiaan,
        ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        Kristuksen puolesta
        me siis olemme lähettiläinä,
        ja Jumala kehoittaa
        meidän kauttamme.
        Me pyydämme
        Kristuksen puolesta:
        antakaa sovittaa itsenne
        Jumalan kanssa."
        (2 Kor 5:18-20)

        Vain toinen Jeesuksen kanssa
        ristiinnaulituista tuli
        mielenmuutokseen,
        kääntymykseen,
        parannukseen.

        Se ei periaatteessa
        paljon vaatinut.
        Tosin koko pimeyden maailma
        pelkäsi kuollakseen,
        että näin tapahtuisi kuin tapahtui.

        Tämä ryöväri käänsi katseensa
        Jeesukseen ja sanoi:

        "Jeesus, muista minua,
        kun tulet valtakuntaasi"
        (Luukas 23:42)

        Tämä rukous mullisti
        koko maailman.

        Ilman sitä,
        eivät kirjoitukset olisi käyneet toteen.
        Ei olisi tuon ryövärin
        eikä kenenkään muunkaan pelastusta.
        Ja Jeesus olisi edelleen tuonelassa
        pimeyden vallan alaisena.

        Mutta kun tuo viimeinenkin
        ennustus toteutui,
        niin käärmeen pää
        eli paholaisen valta oli murskattu.

        Jumalan Valtakunta oli oleva
        totta tässä ja nyt.

        "Totisesti minä sanon sinulle:
        tänä päivänä
        pitää sinun oleman
        minun kanssani paratiisissa."

        Jeesus meni vielä tuonelan kautta
        ja otti sieltäkin saaliin
        eli Aabrahamin helman mukaansa
        Jumalan Paratiisiin.

        Mutta ryöväri meni ensimmäisenä
        heti ruumiillisen kuoleman jälkeen
        suoraan Jumalan Valtakuntaan,
        Jumalan Paratiisiin,
        Kolmanteen taivaaseen.

        Ruumiillinen kuolema ja ylösnousemus. Sunn tekstit käsittelee taas kuolemaa niinkuin viime kerrallakin. Oletko sinä sairas?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Ruumiillinen kuolema ja ylösnousemus. Sunn tekstit käsittelee taas kuolemaa niinkuin viime kerrallakin. Oletko sinä sairas?

        Kun herätämme keskustelua
        kristinuskosta
        ja erityisesti juuri näin
        pääsiäisviikolla,
        niin on luonnollista puhua siitä,
        mikä tapahtui
        juuri näin keskiviikkopäivänä
        ehtoopuolella
        2000 vuotta sitten,
        jolloin Jeesus antoi Henkensä.


    • "Te olette jo puhtaat
      sen sanan tähden,
      jonka minä olen teille puhunut."
      (Joh 15:3)

      Golgata on edessä.
      Siis Jeesuksen sovituskuolema
      ei ollut vielä tapahtunut,
      eivätkä opetuslapset
      olleet vielä saaneet
      uutta elämää
      uudestisyntymisen kautta.

      Kuitenkin he olivat jo puhtaat
      SANAn tähden.
      Jeesus oli puhunut heille
      kolmen vuoden ajan.
      Ja tämä Sana
      oli puhdistanut heidät.

      Sana eli Jeesus
      oli pessyt heidät.
      Kerran ihan konkreettisesti
      heidän jalkansa.
      Pietari tapansa mukaan vastusteli.
      Mutta Jeesus sanoi:

      "Ellen minä sinua pese,
      ei sinulla ole osuutta
      minun kanssani"
      (Joh 13:8)

      Sitten Pietari pomppasi
      toiseen äärimmäisyyteen.
      Että pese kokonaan,
      ei vain jalkoja.
      Tähän Jeesus vastaa:

      "Joka on kylpenyt,
      ei tarvitse muuta,
      kuin että jalat pestään,
      ja niin hän on kokonaan puhdas;
      ja te olette puhtaat
      (Joh 13:10)

      Siis Jeesuksen puhuma Sana
      oli saanut aikaan sen,
      että opetuslapset
      olivat kokonaan pestyjä.
      Jokapäiväinen vaellus kuitenkin
      tuo aina likaa jalanpohjiin,
      joten ne tarvitsevat
      jatkuvaa puhdistusta.

      Eli Jeesuksen puhuma Sana
      oli kylvettänyt opetuslapset
      puhtaiksi.
      Vai oliko sittenkään.
      Jeesus jatkaa näin:

      "te olette puhtaat,
      ette kuitenkaan kaikki"
      (Joh 13:10)

      Yksi heidän joukossaan
      ei ollut puhdas.
      Ja miksi.
      Hän ei ollut
      tehnyt parannusta synnistään.
      Jeesuksen julistus oli ollut:

      "Aika on täyttynyt,
      ja Jumalan valtakunta
      on tullut lähelle;
      tehkää parannus
      ja uskokaa evankeliumi"
      (Mark 1:15)

      Jeesuksen opetuslasten joukossa
      oli yksi,
      joka ei koskaan
      ollut tehnyt parannusta.
      Hän oli koko ajan
      varas ja kavaltaja.
      Hänelle ei koskaan auennut
      pelastuksen evankeliumi.
      Tämä ilmeni muun muassa tilanteessa,
      jossa Jeesuksen jalat voideltiin.

      "Niin Maria otti naulan
      oikeata, kallisarvoista
      nardusvoidetta
      ja voiteli Jeesuksen jalat
      ja pyyhki ne hiuksillaan;
      ja huone tuli täyteen
      voiteen tuoksua.
      Silloin sanoi
      yksi hänen opetuslapsistaan,
      Juudas Iskariot,
      joka oli hänet kavaltava:
      'Miksi ei tätä voidetta myyty
      kolmeensataan denariin
      ja niitä annettu köyhille?'
      Mutta tätä hän ei sanonut sentähden,
      että olisi pitänyt huolta köyhistä,
      vaan sentähden,
      että hän oli varas
      ja että hän rahakukkaron hoitajana
      otti itselleen,
      mitä siihen oli pantu."
      (Joh 12:3-6)

      Parannus jäi tekemättä,
      vaikka Jeesus pesi
      Juudaksen jalat,
      vaikka Jeesus antoi ehtoollisleivän
      Juudakselle.

      Sana on tarjolla,
      ja me olemme sitä
      syöneetkin.
      Mutta olemmeko koskaan
      tehneet parannusta.
      Kääntyneet pois
      entisestä elämästämme.
      Jos emme,
      niin me olemme vielä
      kyykäärmeen sikiöitä,
      jotka eivät voi tehdä
      parannuksen soveliaita hedelmiä.

      Paavali sai julistettavaksi
      armon evankeliumin.
      Mutta mikään Sana ei puhdista,
      jos emme käänny,
      jos meissä
      ei tapahtu mielenmuutosta.
      SANA on otettava vastaan.
      Ja silloin me muutumme

      "Mutta me kaikki,
      jotka peittämättömin kasvoin
      katselemme Herran kirkkautta
      kuin kuvastimesta,
      muutumme
      saman kuvan kaltaisiksi
      kirkkaudesta kirkkauteen,
      niinkuin muuttaa Herra,
      joka on Henki."
      (2 Kor 3:18)

      Me emme näe vielä selvästi,
      mutta kuva selvenee koko ajan,
      jos katseemme eli uskomme
      on kohdistettu Jeesukseen.

      Ja silloin Jeesus pesee puhtaaksi
      meidän jalkamme joka päivä.
      Jos meillä ei vielä ole
      tuota suhdetta Jeesukseen
      eli Sanaan eli Valoon,
      jos emme ole vielä
      Häntä nähneet,
      emmekä siis tunne Häntä,
      niin me olemme vielä
      synneissämme
      yön ja pimeyden lapsia
      emmekä päivän ja valon lapsia.

      "Joka hyvin tekee,
      se on Jumalasta;
      joka pahoin tekee,
      se ei ole Jumalaa nähnyt."
      (3 Joh 1:11)

    • Jeesuksen kohtaaminen
      merkitsee vapautusta
      tuomiosta ja synnistä.

      Kirjanoppineet ja fariseukset
      toivat Jeesuksen eteen naisen.
      Mutta ei pelkästään Jeesuksen eteen
      vaan väkijoukon keskelle.
      Ja heillä oli mielessään,
      mitä väkijoukon pitäisi tehdä.

      "Opettaja,
      tämä nainen on tavattu itse teosta,
      aviorikosta tekemästä.
      Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn,
      että tuommoiset on kivitettävä."
      (Joh 8:3-4)

      Hirveä tilanne naiselle.
      Jeesuksella oli kyllä jo maine
      - ja aivan päinvastainen kuin naisella.
      Voisiko Jeesus pelastaa naisen
      väkijoukon kivitykseltä.
      Mutta naisen kauhuksi,
      Jeesus sanoo:

      "Joka teistä on synnitön,
      se heittäköön häntä
      ensimmäisenä kivellä"
      (Joh 8:7)

      Jeesus on episodin alusta asti
      kirjoittanut jotakin maahan.
      Jumalan Sana tekee tehtävänsä.
      Jeesus kysyy yksin jääneeltä naiselta.

      "Nainen,
      missä ne ovat, sinun syyttäjäsi?
      Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
      (Joh 8:10)

      Ei kukaan ollut tuominnut.
      Kaikki olivat rikkoneet Mooseksen lakia.
      Synnitöntä ei löytynyt.
      Paitsi yksi. Jeesus.

      Olisi luullut,
      että siinä vaiheessa kun
      viimeinenkin väkijoukosta
      oli pudottanut kiven maahan
      ja poistunut paikalta,
      nainen olisi ottanut jalat alleen.

      Olihan Jeesus jo antanut käskyn kivittää.
      Ja Hän on synnitön.
      Ja ympärillä röykkiö kiviä valmiina.
      Mutta nainen jäi Jeesuksen tykö.

      Hänen sydämensä oli kääntynyt.
      Hän halusi jäädä Jeesuksen tykö.
      Ja hän saa kuulla vapauttavat sanat:

      "En minäkään sinua tuomitse;
      mene,
      äläkä tästedes enää syntiä tee"
      (Joh 8:11)

      Nainen vapautettiin
      paitsi tuomiosta
      myös synnistä.

      Kirjanoppineiden
      ja fariseusten
      ja väkijoukon
      kohdalle ei vielä tullut vapautusta.

      Heitäkin oli kohdannut Totuus.
      Mutta ei vielä Armo.
      He olivat vielä tuomittuja
      synnin orjia.
      Nainen oli vapautettu
      sekä tuomiosta
      että synnin orjuudesta.

      Tämän me saamme kokea,
      kun tulemme Jeesuksen tykö
      syyllisenä emmekä syyttäjänä.

    • Päälääkärille, nyt!


    • Anonyymi

      Kyllä kalamos oikeassa on, erittäin hyvää settiä nyt pääsiäiseen.

      • Anonyymi

        Kalma kalamos puhuu kuolemasta siksi, kun hän itse on yhä ns. kuolleessa tilassa, eli siis uudestisyntymätön, ja siten itse vailla Pyhää Henkeä ja myös siten vailla Elämää.

        Kalma ei oikeasti usko Jeesukseen, vaan itse kehittämäänsä "elämänkirjaoppiin" .

        Siis kalman mukaan kaikkien ihmisten nimet ovat jo syntyisään elämänkirjassa, eli heidät on jo etukäteen sovitettu Jumalan kanssa.

        Mitään sovitusta ei tarvita, eikä siten Jeesusta ei tarvita, sillä kalman opin mukaan ihminen voi olla uskova ja pysyä uskovana vauvasta alkaen.

        Hän sanoo jopa niin, että ne KAIKKIEN IHMISTEN nimet Elämän kirjaan on kirjoitettu sinne JO ENNEN maailman perustamista, vaikka Raamattu ei opeta missään sellaista.

        Toki on olemassa harvoja ennalta valittuja, mutta vain hyvin harvoja.

        Matt. 22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

        Kalman oppi on siis kyhäelmä / muunnelma "kaikki pelastuu" opista ja sitten kirkkokuntien "vauvakaste pelastaa" opeista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      68
      3267
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2333
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1879
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      1829
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      24
      1281
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1187
    10. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe