Taisinpa suorastaan ihastua Tamperreen murteeseen suoraansanottuna... Nyt haluisin oppia sen, mutta ongelmana on se, että asun Jyvääskyläässä, eikä lähipiiriini kuulu Tamperelaisia, eikä sitä oikeen muualta tuppaa kuulemaan
Miten oppia Tampereen murre
8
419
Vastaukset
- Anonyymi
Mä inhoan sanaa 'mie' sit savon murre on ei-niin-kivaa vaan ikäänkuin köyhän ihmisen tuotosta... itse olen savosta kotoisin mutten tykkää mökeltää savoa... mut toi mie ärsyttää... karjalan murre tökkii... muutkin käyttää mie-sanaa, miksiköhän...
- Anonyymi
Riittää kun opettelet sanomaan bussipysäkillä että nysse tulee ja bussikuskille sanot että onk sull mulle lippua Myyrä?
- Anonyymi
Valitettavasti bussikuski ei voi sulle myyrä lippua. Liput täytyy ostaa R-kioskilta tai ladata matkakortille.
- Anonyymi
Tampereen murteella on kirjoitettu paljon. Esimerkiksi Yrjö-kirjat, kirjoittanut Erkki "Jammu" Kanerva, sekä Sinikka Nopolan murrekirjat Ei tehrä tästä ny numeroo (2003) (Äänikirja 2004), Se on myähästä ny (2004) (Kasettikirja 2004, äänikirja 2007) sekä
Kyä tässä jotain häikkää o (2006) (Äänikirja 2006). Muitakin löytyy.- Anonyymi
Perus kieltä on esimerkiksi vetäse nykäse tönää tönäse.Nysse pitää ottaa.Nysse pian tulee.Näpit on sormet.Saat vielä näpeilles.Näpit irti.Tampereella kaikki on pientä,Helsingissä ja Turussa suurta kuten laivat.Viron sanoja oppii s market mehupurkeista jne mikä on loksuta piimä ja muuta.Suomessa on käytössä erilaisia versioita sanoista sinä minä ja tuonne.Sää ja mää.Sä ja mä.Sie ja mie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perus kieltä on esimerkiksi vetäse nykäse tönää tönäse.Nysse pitää ottaa.Nysse pian tulee.Näpit on sormet.Saat vielä näpeilles.Näpit irti.Tampereella kaikki on pientä,Helsingissä ja Turussa suurta kuten laivat.Viron sanoja oppii s market mehupurkeista jne mikä on loksuta piimä ja muuta.Suomessa on käytössä erilaisia versioita sanoista sinä minä ja tuonne.Sää ja mää.Sä ja mä.Sie ja mie.
Sää tarkoittaa sekä sanaa sää ilmasto kuin sää sinä sinua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sää tarkoittaa sekä sanaa sää ilmasto kuin sää sinä sinua.
Helsingissä osa sanoista tulee englannin kielestä kuten lande land.
- Anonyymi
Opettelet vaan jonkun eteläpohjanmaan murteen ja alat puhua sitä kiuruvetismäisesti, silloin puhun tamperetta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk274995Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133038Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141259Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.481129Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231074PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht138914Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport42881- 113826
- 37804
- 142723