Taloyhtiö päättää koska sähköautoa ladataan

Anonyymi-ap

Suomalaiset lataavat autojaan väärään aikaan:

https://www.hs.fi/talous/art-2000009554982.html

"Päätettiin, että hallissa voi ladata arkisin vain aikavälillä 00–06. Lataajat hyväksyivät muutoksen yksimielisesti, ja päivälataus on teknisesti estetty. Kiinteä lataushinta saatiin näillä perusteilla painettua 20 senttiin kilowattitunnilta."

Eli taloyhtiö päättää koska lataat sähköautoasi. Jos sulla nyt vaikka sattuu olemaan aamuvuoro, sitten lepoa ja sitten yövuoro, niin se on voi voi, nyt jäi auto lataamatta. Mitäs olit tyhmä ja menit sellaiseen työhön, johon ei pääse julkisilla yöaikaan. Oma vika!

Vaikeaa taitaa olla ilmastontorjunta, kun muut päättävät kaikesta puolestasi. Aika vähälle huomiolle tämäkin "pikkuseikka" on jäänyt mediassa. Seuraavaksi varmasti sovitaan sähköauton merkki ja malli, niin saadaan säästöä latauspistokkeissa. Sitten sovitaan, että oikeastaan taloyhtiön pj ja hallitus ovat ainoita, jotka autoa edes tarvitsevat, ja tietysti naapurin Reiska, joka on Tepan pikkuserkku.

Mistä niitä paljon kehuttuja popcorneja voi ostaa?

20

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulen huomenna, jos pääsen sanoi sähköautoilija.

    • Anonyymi

      Kyllä taas on katkeraa vuodatusta. Pikalatauspisteitä löytyy sen verran, että työmatka-ajot pystyy ajamaan, vaikk yön olisi töissäkin.

      Mutta kun ongelmia ei ole, niin niitä pitää keksimällä keksiä.

      • Anonyymi

        Juu on se keksimällä keksitty ongelma, että kun palaa väsyneenä töistä, niin ei voi käyttää omaa ja maksettua latauspaikkaa, vaan on lähdettävä etsimään julkista pikalatauspistettä.

        Anna kun arvaan, ei haittaa, samalla kun lataa autoaan k-kaupan pihassa, voi käydä ostoksilla tai lounaalla? Eikä se nyt mitään ole, että omaa aikaa menee töiden jälkeen hommassa minimissään pari tuntia.

        Aikamoista hommaa minusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu on se keksimällä keksitty ongelma, että kun palaa väsyneenä töistä, niin ei voi käyttää omaa ja maksettua latauspaikkaa, vaan on lähdettävä etsimään julkista pikalatauspistettä.

        Anna kun arvaan, ei haittaa, samalla kun lataa autoaan k-kaupan pihassa, voi käydä ostoksilla tai lounaalla? Eikä se nyt mitään ole, että omaa aikaa menee töiden jälkeen hommassa minimissään pari tuntia.

        Aikamoista hommaa minusta.

        Mielikuvitus lentää taas kuin varpusparvi. Mutta kun ei muutakaan enää ole, niin kerrotaan sitten vaikka tonttutarinoita, jotta saadaan sähköautoilu näyttämään huonolta vaihtoehdolta.
        Tiesitkö, että suurin osa sähkäautojen omistajista asuu omakotitaloissa ja latailee juuri kuten itse haluaa? Esimerkkisi en koske varmaan edes prosenttia sähköautojen omistajista, etenkin kun tuollaisia taloyhtiöitäkään ei taida olla kun se yksi.

        Voi et sorsia vitutti, kun koski kuivana kohisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielikuvitus lentää taas kuin varpusparvi. Mutta kun ei muutakaan enää ole, niin kerrotaan sitten vaikka tonttutarinoita, jotta saadaan sähköautoilu näyttämään huonolta vaihtoehdolta.
        Tiesitkö, että suurin osa sähkäautojen omistajista asuu omakotitaloissa ja latailee juuri kuten itse haluaa? Esimerkkisi en koske varmaan edes prosenttia sähköautojen omistajista, etenkin kun tuollaisia taloyhtiöitäkään ei taida olla kun se yksi.

        Voi et sorsia vitutti, kun koski kuivana kohisi.

        Suomessa oli viime vuonna n. 2,5 miljoonaa polttomoottorikäyttöistä henkilöautoa ja n 45 tuhatta sähköautoa. Mietipä jos esimerkiksi kaikki helsinkiläiset autonomistajat päättäisivät siirtyä ajamaan sähköllä. Ei taida riittää omakotitaloja helsingin seudulla riittävästi sähköautoilijoille. Pitäisi rakentaa sähköistettyjä parkkipaikkoja aika iso määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa oli viime vuonna n. 2,5 miljoonaa polttomoottorikäyttöistä henkilöautoa ja n 45 tuhatta sähköautoa. Mietipä jos esimerkiksi kaikki helsinkiläiset autonomistajat päättäisivät siirtyä ajamaan sähköllä. Ei taida riittää omakotitaloja helsingin seudulla riittävästi sähköautoilijoille. Pitäisi rakentaa sähköistettyjä parkkipaikkoja aika iso määrä.

        Tyypilliseen 50 kilometrin päiväajoihin riittää 6 ampeerin keskimääräinen virta 230 voltin rasiasta, jos auto pystyy olemaan laturissa 12 tuntia ja ajatellaan latauksen hyötysuhteeksi 90 %. Keskikulutuksena pidetään tässä 30 kWh/100 km.

        Eli periaatteessa sähköautojen arkiajoihin riittää pelkästään 16A lämmitystolpat, jos vaan sallitaan autojen lataaminen niiden kautta.


    • Anonyymi

      "Kiinteä lataushinta saatiin näillä perusteilla painettua 20 senttiin kilowattitunnilta"

      Painettua? Siis nostetuksi, eihän tuollaisia hintoja ole näkynyt pitkään aikaan. Pörssisähkön keskihinta oli tänään 1.66 c/kWh - huomenna selvästi alempi. 7 päivän 2.31 c ja tämän vuoden keskiarvo 7.71 c.

      • Anonyymi

        Ei siinä makseta pelkkää sähköä, asennus ja kalustokustannukset kuuluu käyttäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä makseta pelkkää sähköä, asennus ja kalustokustannukset kuuluu käyttäjille.

        Harvoin niitä kuitenkaan sähkön hinnassa maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin niitä kuitenkaan sähkön hinnassa maksetaan.

        Ne kulut maksatetaankin asukkailla riippumatta siitä onko heillä joku sähkölelu vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kulut maksatetaankin asukkailla riippumatta siitä onko heillä joku sähkölelu vai ei.

        Näin tapahtuu. Sattuu paraikaa olla omalla kohdalla tilanne että latausmahdollisuutta rakennetaan taloyhtiön parkkipaikoille. Latauslaitteet täytyy parkkipaikan haltijoiden maksaa. Puuhahenkilöt yllätti kysymys että kun parkkipaikat eivät ole osakepaikkoja niin mitä sitten tapahtuu jos vuokraamastaan parkkiksesta syystä tai toisesta haluaa luopua. Huono diili jättää maksamansa tuhansien eurojen latausvehje ilmaiseksi seuraavan paikan varaajan hyödyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kulut maksatetaankin asukkailla riippumatta siitä onko heillä joku sähkölelu vai ei.

        Sähköauton latauspisteiden asennuskulut voidaan helposti jyvittää latauspisteitä käyttävien maksettaviksi vähän ylisuurena sähkön hintana.
        Itse asiassa jo lämmitystolppien hinnoittelu on sitä luokkaa, että vähänkin vanhemmisssa asennuksissa tolppapaikasta maksaneet maksavat muidenkin taloyhtiökohtaisia sähkölaskuja.


    • Anonyymi

      Onko sähköautojen laturit tosiaan niin tyhmiä, jottei niissä voi määrittää mihin kellonaikaan suorittavat latauksen, vaan pitää raahautua laittamaan plugi seinään silloin, kun lataus on järkevintä suorittaa?

      Jopa mun lämmitystolpassa on ajastin, jolla saa tolpan antamaan virtaa haluttuna aikana.

      • Anonyymi

        ongelma tässä on se, että taloyhtiö päättää koska saa ladata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ongelma tässä on se, että taloyhtiö päättää koska saa ladata.

        No ei tuo varsinaisesti ole ongelma, jos sen saa automatisoitua. Ymmärrän toki taloyhtiön näkökulman, jos on liittymä mitoitettu niin tarkalle, ettei siedä kaikkien saunankiukaiden päällä olon lisäksi enää sähköautojen latauskuormaa. Keskellä yötä harvemmin ainakaan kaikki saunovat yhtä aikaa, joten kapasiteettia jää latauksiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tuo varsinaisesti ole ongelma, jos sen saa automatisoitua. Ymmärrän toki taloyhtiön näkökulman, jos on liittymä mitoitettu niin tarkalle, ettei siedä kaikkien saunankiukaiden päällä olon lisäksi enää sähköautojen latauskuormaa. Keskellä yötä harvemmin ainakaan kaikki saunovat yhtä aikaa, joten kapasiteettia jää latauksiinkin.

        Et tainnut lukea juttua. Sähköä ei heru kuin taloyhtiön määräämänä aikana. Kommuunin politbyroo on päättänyt, että sähköä saa laitteesta kello 00 - 06 välillä "halpaan" 20 kWh hintaan. Jos tämä aika ei osakkeenomistajalle sovi, se on voi voi, auto jää lataamatta.

        Voit siis ajastaa autosi tai latauspistokkeesi miten haluat, mutta yhtiö päättää milloin sähköä tulee. Jos haluat ladata illalla omasta latauspisteestäsi, se on voi voi.

        Mieluummin minä käyttäisin niitä vihoviimeisiä julkisiakin, kun suostuisin tällaiseen. Mutta kerrostalossa on pakko suostua, tai käyttää polttomoottorilla varustettua autoa, kuten suurin osa tietysti fiksusti tekeekin.


    • Anonyymi

      Omat vanhemmat asuvat suht isossa kerrostaloyhtiössä, niin tämän kyseisen talon parkkihallin lämpötolpissa on laput: "Sähköauton lataaminen kielletty". Erillisiä latauspaikkoja tuosa hallissa ei ole.

      • Anonyymi

        Sehän on sentään hieno halli, kun on oikein lämpötolpat. Yleensä mitään hallia ei ole, saati tolppia, tuskin edes ulkona sijaitsevia autopaikkoja. Lataa siinä sitten.


    • Anonyymi

      Eipähän bensavehkeitäkään tankata taloyhtiön laskuun parkkipaikalla. Miksi jotain sähköleluja pitäisi ladata jos huvittaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7423
    2. 79
      4964
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4839
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4248
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      9
      3028
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2669
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2561
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2219
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2201
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1830
    Aihe