Suomalaiset lataavat autojaan väärään aikaan:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009554982.html
"Päätettiin, että hallissa voi ladata arkisin vain aikavälillä 00–06. Lataajat hyväksyivät muutoksen yksimielisesti, ja päivälataus on teknisesti estetty. Kiinteä lataushinta saatiin näillä perusteilla painettua 20 senttiin kilowattitunnilta."
Eli taloyhtiö päättää koska lataat sähköautoasi. Jos sulla nyt vaikka sattuu olemaan aamuvuoro, sitten lepoa ja sitten yövuoro, niin se on voi voi, nyt jäi auto lataamatta. Mitäs olit tyhmä ja menit sellaiseen työhön, johon ei pääse julkisilla yöaikaan. Oma vika!
Vaikeaa taitaa olla ilmastontorjunta, kun muut päättävät kaikesta puolestasi. Aika vähälle huomiolle tämäkin "pikkuseikka" on jäänyt mediassa. Seuraavaksi varmasti sovitaan sähköauton merkki ja malli, niin saadaan säästöä latauspistokkeissa. Sitten sovitaan, että oikeastaan taloyhtiön pj ja hallitus ovat ainoita, jotka autoa edes tarvitsevat, ja tietysti naapurin Reiska, joka on Tepan pikkuserkku.
Mistä niitä paljon kehuttuja popcorneja voi ostaa?
Taloyhtiö päättää koska sähköautoa ladataan
20
314
Vastaukset
- Anonyymi
Tulen huomenna, jos pääsen sanoi sähköautoilija.
- Anonyymi
Kyllä taas on katkeraa vuodatusta. Pikalatauspisteitä löytyy sen verran, että työmatka-ajot pystyy ajamaan, vaikk yön olisi töissäkin.
Mutta kun ongelmia ei ole, niin niitä pitää keksimällä keksiä.- Anonyymi
Juu on se keksimällä keksitty ongelma, että kun palaa väsyneenä töistä, niin ei voi käyttää omaa ja maksettua latauspaikkaa, vaan on lähdettävä etsimään julkista pikalatauspistettä.
Anna kun arvaan, ei haittaa, samalla kun lataa autoaan k-kaupan pihassa, voi käydä ostoksilla tai lounaalla? Eikä se nyt mitään ole, että omaa aikaa menee töiden jälkeen hommassa minimissään pari tuntia.
Aikamoista hommaa minusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu on se keksimällä keksitty ongelma, että kun palaa väsyneenä töistä, niin ei voi käyttää omaa ja maksettua latauspaikkaa, vaan on lähdettävä etsimään julkista pikalatauspistettä.
Anna kun arvaan, ei haittaa, samalla kun lataa autoaan k-kaupan pihassa, voi käydä ostoksilla tai lounaalla? Eikä se nyt mitään ole, että omaa aikaa menee töiden jälkeen hommassa minimissään pari tuntia.
Aikamoista hommaa minusta.Mielikuvitus lentää taas kuin varpusparvi. Mutta kun ei muutakaan enää ole, niin kerrotaan sitten vaikka tonttutarinoita, jotta saadaan sähköautoilu näyttämään huonolta vaihtoehdolta.
Tiesitkö, että suurin osa sähkäautojen omistajista asuu omakotitaloissa ja latailee juuri kuten itse haluaa? Esimerkkisi en koske varmaan edes prosenttia sähköautojen omistajista, etenkin kun tuollaisia taloyhtiöitäkään ei taida olla kun se yksi.
Voi et sorsia vitutti, kun koski kuivana kohisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielikuvitus lentää taas kuin varpusparvi. Mutta kun ei muutakaan enää ole, niin kerrotaan sitten vaikka tonttutarinoita, jotta saadaan sähköautoilu näyttämään huonolta vaihtoehdolta.
Tiesitkö, että suurin osa sähkäautojen omistajista asuu omakotitaloissa ja latailee juuri kuten itse haluaa? Esimerkkisi en koske varmaan edes prosenttia sähköautojen omistajista, etenkin kun tuollaisia taloyhtiöitäkään ei taida olla kun se yksi.
Voi et sorsia vitutti, kun koski kuivana kohisi.Suomessa oli viime vuonna n. 2,5 miljoonaa polttomoottorikäyttöistä henkilöautoa ja n 45 tuhatta sähköautoa. Mietipä jos esimerkiksi kaikki helsinkiläiset autonomistajat päättäisivät siirtyä ajamaan sähköllä. Ei taida riittää omakotitaloja helsingin seudulla riittävästi sähköautoilijoille. Pitäisi rakentaa sähköistettyjä parkkipaikkoja aika iso määrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa oli viime vuonna n. 2,5 miljoonaa polttomoottorikäyttöistä henkilöautoa ja n 45 tuhatta sähköautoa. Mietipä jos esimerkiksi kaikki helsinkiläiset autonomistajat päättäisivät siirtyä ajamaan sähköllä. Ei taida riittää omakotitaloja helsingin seudulla riittävästi sähköautoilijoille. Pitäisi rakentaa sähköistettyjä parkkipaikkoja aika iso määrä.
Tyypilliseen 50 kilometrin päiväajoihin riittää 6 ampeerin keskimääräinen virta 230 voltin rasiasta, jos auto pystyy olemaan laturissa 12 tuntia ja ajatellaan latauksen hyötysuhteeksi 90 %. Keskikulutuksena pidetään tässä 30 kWh/100 km.
Eli periaatteessa sähköautojen arkiajoihin riittää pelkästään 16A lämmitystolpat, jos vaan sallitaan autojen lataaminen niiden kautta.
- Anonyymi
"Kiinteä lataushinta saatiin näillä perusteilla painettua 20 senttiin kilowattitunnilta"
Painettua? Siis nostetuksi, eihän tuollaisia hintoja ole näkynyt pitkään aikaan. Pörssisähkön keskihinta oli tänään 1.66 c/kWh - huomenna selvästi alempi. 7 päivän 2.31 c ja tämän vuoden keskiarvo 7.71 c.- Anonyymi
Ei siinä makseta pelkkää sähköä, asennus ja kalustokustannukset kuuluu käyttäjille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä makseta pelkkää sähköä, asennus ja kalustokustannukset kuuluu käyttäjille.
Harvoin niitä kuitenkaan sähkön hinnassa maksetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvoin niitä kuitenkaan sähkön hinnassa maksetaan.
Ne kulut maksatetaankin asukkailla riippumatta siitä onko heillä joku sähkölelu vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne kulut maksatetaankin asukkailla riippumatta siitä onko heillä joku sähkölelu vai ei.
Näin tapahtuu. Sattuu paraikaa olla omalla kohdalla tilanne että latausmahdollisuutta rakennetaan taloyhtiön parkkipaikoille. Latauslaitteet täytyy parkkipaikan haltijoiden maksaa. Puuhahenkilöt yllätti kysymys että kun parkkipaikat eivät ole osakepaikkoja niin mitä sitten tapahtuu jos vuokraamastaan parkkiksesta syystä tai toisesta haluaa luopua. Huono diili jättää maksamansa tuhansien eurojen latausvehje ilmaiseksi seuraavan paikan varaajan hyödyksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne kulut maksatetaankin asukkailla riippumatta siitä onko heillä joku sähkölelu vai ei.
Sähköauton latauspisteiden asennuskulut voidaan helposti jyvittää latauspisteitä käyttävien maksettaviksi vähän ylisuurena sähkön hintana.
Itse asiassa jo lämmitystolppien hinnoittelu on sitä luokkaa, että vähänkin vanhemmisssa asennuksissa tolppapaikasta maksaneet maksavat muidenkin taloyhtiökohtaisia sähkölaskuja.
- Anonyymi
Onko sähköautojen laturit tosiaan niin tyhmiä, jottei niissä voi määrittää mihin kellonaikaan suorittavat latauksen, vaan pitää raahautua laittamaan plugi seinään silloin, kun lataus on järkevintä suorittaa?
Jopa mun lämmitystolpassa on ajastin, jolla saa tolpan antamaan virtaa haluttuna aikana.- Anonyymi
ongelma tässä on se, että taloyhtiö päättää koska saa ladata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ongelma tässä on se, että taloyhtiö päättää koska saa ladata.
No ei tuo varsinaisesti ole ongelma, jos sen saa automatisoitua. Ymmärrän toki taloyhtiön näkökulman, jos on liittymä mitoitettu niin tarkalle, ettei siedä kaikkien saunankiukaiden päällä olon lisäksi enää sähköautojen latauskuormaa. Keskellä yötä harvemmin ainakaan kaikki saunovat yhtä aikaa, joten kapasiteettia jää latauksiinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei tuo varsinaisesti ole ongelma, jos sen saa automatisoitua. Ymmärrän toki taloyhtiön näkökulman, jos on liittymä mitoitettu niin tarkalle, ettei siedä kaikkien saunankiukaiden päällä olon lisäksi enää sähköautojen latauskuormaa. Keskellä yötä harvemmin ainakaan kaikki saunovat yhtä aikaa, joten kapasiteettia jää latauksiinkin.
Et tainnut lukea juttua. Sähköä ei heru kuin taloyhtiön määräämänä aikana. Kommuunin politbyroo on päättänyt, että sähköä saa laitteesta kello 00 - 06 välillä "halpaan" 20 kWh hintaan. Jos tämä aika ei osakkeenomistajalle sovi, se on voi voi, auto jää lataamatta.
Voit siis ajastaa autosi tai latauspistokkeesi miten haluat, mutta yhtiö päättää milloin sähköä tulee. Jos haluat ladata illalla omasta latauspisteestäsi, se on voi voi.
Mieluummin minä käyttäisin niitä vihoviimeisiä julkisiakin, kun suostuisin tällaiseen. Mutta kerrostalossa on pakko suostua, tai käyttää polttomoottorilla varustettua autoa, kuten suurin osa tietysti fiksusti tekeekin.
- Anonyymi
Omat vanhemmat asuvat suht isossa kerrostaloyhtiössä, niin tämän kyseisen talon parkkihallin lämpötolpissa on laput: "Sähköauton lataaminen kielletty". Erillisiä latauspaikkoja tuosa hallissa ei ole.
- Anonyymi
Sehän on sentään hieno halli, kun on oikein lämpötolpat. Yleensä mitään hallia ei ole, saati tolppia, tuskin edes ulkona sijaitsevia autopaikkoja. Lataa siinä sitten.
- Anonyymi
Eipähän bensavehkeitäkään tankata taloyhtiön laskuun parkkipaikalla. Miksi jotain sähköleluja pitäisi ladata jos huvittaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1562821
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541719Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1461694Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1511459- 721420
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3251308The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut181211Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m661026- 1561016
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek25985