Ketjujen valinta ja vaihto?

Anonyymi-ap

Uusi pyörä ja ensimmäiset ketjut SRAM PC1110 kuluivat alle 900 km ajossa 0,5 mitan läpäiseviksi. Uudet samanlaiset ja ketjujen kierrätystä seuraavaan mittaan kaksilla tai kolmilla ketjuillako? Onko muita parempia ketjuvaihtoehtoja? Takapakkana SRAM PG1130 11-42t ja eturattaana 36 piikkinen.

24

375

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No hai sie, osta KMC X11 SL DLC Super Light -ketju. Kestää 6000 kilometriä.

      • Anonyymi

        Kestää kenellä kestää. Esim. se polkijan paino ja maasto vaikuttaa todella paljon kestävyyteen ja n. satakiloisella mäkien nousijalla tuollaiset kilometrit on höpön löpöä. Itse vaihdan ketjut viimeistään 1500 kilometrin jälkeen ettei tarvitse uusia koko voimansiirtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestää kenellä kestää. Esim. se polkijan paino ja maasto vaikuttaa todella paljon kestävyyteen ja n. satakiloisella mäkien nousijalla tuollaiset kilometrit on höpön löpöä. Itse vaihdan ketjut viimeistään 1500 kilometrin jälkeen ettei tarvitse uusia koko voimansiirtoa.

        Ai jaa itse painan noin 99 kiloa ja runnon menemään varsinkin mäjet vauhdilla. Siitä huolimatta viimeksi ym ketju kesti hyvinkin 6000-kilometriä liialti venymäti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa itse painan noin 99 kiloa ja runnon menemään varsinkin mäjet vauhdilla. Siitä huolimatta viimeksi ym ketju kesti hyvinkin 6000-kilometriä liialti venymäti.

        Ahaa? Monelle wattihirmulle ketjut vaihdetaan 1000 km:n kohdalla.
        Mitään yhtä totuutta siis ei ole olemassa.


    • Anonyymi

      1x kampisetti kuluttaa ketjun nopeammin. Itsellä sama ketju 1x systeemissä kuluu noin 2000km matkalla 0,75%. Triplakampisella olen päässyt 3700km eikä 0,75% ole ihan vielä tavoitettu, lähellä se on. Molemmilla ajetaan samanlaisia ajoja samanlaisilla teillä.
      Melkoinen ero mielestäni.

    • Anonyymi

      Suurin osa ketjumitoista näyttää kuluman väärin tai niissä on tulkinnanvaraa. Hieman vaikea aihe lyhyesti selitettäväksi mutta netistä löytyy lisää jos kiinnostaa. Varsinkin perinteiset mitat joiden toinen pää on kaareva ja jota painetaan ketjua vasten ovat varsin tulkinnanvaraisia koska missään ei sanota kuinka kovaa niitä pitäisi painaa. Itse olen hankkinut ja kokeillut useita erilaisia mittareita ja monet ovat näyttäneet uudellekin ketjulle 0,25-0,5 venymää. Tarkin mittari johon olen törmännyt on kmc:n digitaalinen mittari.

      Ketjut kuluvat jostakin syystä ensimmäisten satojen kilometrien aikana huomattavan paljon ja kuluminen hidastuu tämän jälkeen. Kulumiseen vaikuttaa myös käyttö ja miten puhtaana ketjut pidetään sekä luonnollisestikin voitelu. Kaksien tai kolmienkin ketjujen kierrättäminen on ainakin siinä suhteessa järkevää että voi pestä ja voidella vaihtoketjut vapaammalla aikataululla. Riippu aika paljon ajomääristä, olosuhteista ja miten hyvin ketjuja huoltaa että kannattaako panostaa edullisempaan vai kalliimpaan ketjuun. Samoin rattaiden laatu. Jos on edulliset rattaat niin ei ole syytä panostaa liikaa ketjuun tai vaihtaa sitä liian usein. En ota kantaa mainitsemiisi komponentteihin koska en niitä tunne. Itsellä on nykyään kahdet ketjut per pyörä ja yritän etsiä taloudellisinta vaihtoehtoa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ajotyyli vaikuttaa paljon myös ketjujen ja rattaiden kulumiseen. Joillakin on runttaava tyyli ja se syö tietenkin nopeammin ketjuja ja rattaita, kuin kevyellä "tatsilla" polkeminen.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. Itse runttaan menemään raskaan ruhoni kanssa 1x11 järjestelmällä. Peecee yksiyksiyksinolla ketju kesti aina 1500 kilometriä vailla ylivenymää, Sramin takaratas 15000 kilometriä, ja eturatas kestää edelleen. Vaan tuo ihmeellinen KMC X11 SL DLC Super Light-ketju parhaimmillaan jopa 6000-kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Itse runttaan menemään raskaan ruhoni kanssa 1x11 järjestelmällä. Peecee yksiyksiyksinolla ketju kesti aina 1500 kilometriä vailla ylivenymää, Sramin takaratas 15000 kilometriä, ja eturatas kestää edelleen. Vaan tuo ihmeellinen KMC X11 SL DLC Super Light-ketju parhaimmillaan jopa 6000-kilometriä.

        Onko sulla kaveri, jolla pehmeä tatsi, johon verrata, vai miten tiedät, ettei pidä paikkansa? Jos toinen runttaa menemään ja toinen ottaa iisimmi, niin takuulla iisimmin ajavalla samalla ajomäärällä osat kuluvat vähemmän.


    • Anonyymi

      Vanhassa vara parempi. Ainoa oikea ketjuvaihde systeemi on 3 x 8. Tässä on pykäliä kaikkiin tarpeisiin.

      Sram pc850 ketju 12 €, takapakka 20 €.

      On toki hienoa jos edessä on yksi ratas ja takana 12 lehtinen ratas.

      Mutta tuon uuden hienon systeemin huono puoli on varaosien kalleus!

      Saa kokoajan voidella ja puhdistella ketjua ettei pakka kulu.

      Toistan: Ainoa oikea vaihde systeemi on 3 x 8 v.

      Varaosat saa hankittua tasku- tai viikkorahoilla!

      • Anonyymi

        Lisäetuna että varaosat löytyvät lähi- Motonet, Tokmanni, Kärkkäinen yms. liikkeistä.


      • Anonyymi

        Myös 10-, ja11-vaihteiset ovat hyviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös 10-, ja11-vaihteiset ovat hyviä.

        Siis takapakassa 10 tai 11 ratasta, edessä kaksi.


      • Anonyymi

        Se on juuri näin. Kannattaa vaihtaa ne 11 tai 12 vaihteisen ketjut jo ennen kuin menee mikään mitta läpi muuten tulee turhan kalliiksi.


    • Anonyymi

      Toistan, ainoa todella raskas ja vikaherkkä vaihdesysteemi on 3x8, niin surkea että vaihdoin kevyeen ja kestävään 1x11 systeemiin. Kyllä nyt kelpaa, aitoa huolettomuutta ja kestävyyttä edulliseen hintaan.

      • Anonyymi

        Itse tykkään 2x syteemistä (esim. 2x10 tai 2x11).


      • Anonyymi

        Olet surkea provo🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet surkea provo🤪

        Mitäpä tarkoittanet tuolla "surkea provo" kommentillasi?


    • Anonyymi

      Ei kukaan voi tykätä esim 2x10 tai 2x11 systeemistä.

      Koska ainoa ja oikea systeemi on 3 x 8 v

      • Anonyymi

        Se on vain sinun mielipiteesi, kyse on makuasioista, maastopyörään kolmerattainen edessä on ok, maantiepyörissä suositaan kaksirattaisia.


      • Anonyymi

        Ihme että tykkäät ylipäätään mistään. Kyrmyniska Suomalainen kuin ei yleensä tykkää paljon muusta, kuin kaikkien asioiden valittamisesta. Jatkuvaa kitinää ja valittamista.


    • Anonyymi

      Kyse on siis rahasta.

      Nuo 11, 12 pakat ovat KALLIITA!

    • Anonyymi

      Kasi on HALPA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1190
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1126
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      140
      1121
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1001
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      927
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      804
    Aihe