Eilen lenkillä vaihdoin muutaman sanan liikennevaloissa kahden sähköpyöräilijän kanssa. Ajoin sitä ennen hetken heidän perässään. Kummallakin isoin tai toiseksi isoin vaihde päällä eli rataspakan pienimmillä rattailla. Lisäksi kummallakin kerjut rutikuivat, ketjujen kitinä kuului kauas.
Olivat lähdössä kiertämään saariston isoa rengastietä eli yli 200 km. Mutta, pyöristä ei oltu edes ketjuja viitsitty rasvata. Tähän kun yhdistää jatkuvan isolla vaihteella ajon, ketjut ja rataspakka kuluu uusimiskuntoon jopa muutaman sadan kilometrin jälkeen.
Huoltakaa pyöriä ja opetelkaa käyttämään vaihteita. Sähkömoottori kyllä jaksaa mutta ei se hyvää tykkää kuten ei voimansiirto.
Opetelkaa ajamaan ja huoltamaan sähköavusteisia
17
375
Vastaukset
- Anonyymi
Ketjuja ei kuulu rasvata, koska rasva kerää likaa ketjuihin. Uusissa ketjuissa on varastorasva jonka voitelu kestää koko ketjun käyttöiän.
On hyvä ajaa suurimmalla vaihteella koska tällöin ei vaihtajat kulu, koska niitä ei tarvi kokoajan napsutella. Samoin vaihdevaijerit kestävät paremmin kun ei kokoajan vaihda vaihteita.- Anonyymi
On myös edullisia ketjunpesureita kotikäyttöön, en kyllä luottaisi että suomen keleissä varastorasva kestäisi ketjun käyttöiän tai sitten käyttöikä lyhenee rasvan haihduttua...
- Anonyymi
Huono provo. Ei jatkoon tällä kertaa. Ensi kerralla sitten parempi yritys.
- Anonyymi
Jos pyörä nojaa koko ajan talon seinään, niin se kuluu vielä vähemmän.
Ketju”rasvoja” on hyvin erilaisia, osa niistä ei kerää ketjuihin likaa juuri ollenkaan (tai vähän) koska kuivuvat ketjuun laiton jälkeen ja muodostavat niihin vahanaisen kalvon päälle.
Toimivat hyvin kuivissa ja pölyisissä olosuhteissa mutta miinuksena yleensä erittäin heikko veden kesto, eli joka vesi lenkin jälkeen kun ketjut kuivuneet pitäisi ketjuille levittää uusi kerta.
Itsellä käytössä MucOff:n Drylube joka edustaa juurikin tuota ”koulukuntaa” ja itse erittäin tyytyväinen.
Mutta ei tosiaan sovi normikäyttäjälle joka öljyäminen ketjut 1-2krt/vuosi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pyörä nojaa koko ajan talon seinään, niin se kuluu vielä vähemmän.
Se ruostuu ja hapertuu käyttökelvottomaksi.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ketju”rasvoja” on hyvin erilaisia, osa niistä ei kerää ketjuihin likaa juuri ollenkaan (tai vähän) koska kuivuvat ketjuun laiton jälkeen ja muodostavat niihin vahanaisen kalvon päälle.
Toimivat hyvin kuivissa ja pölyisissä olosuhteissa mutta miinuksena yleensä erittäin heikko veden kesto, eli joka vesi lenkin jälkeen kun ketjut kuivuneet pitäisi ketjuille levittää uusi kerta.
Itsellä käytössä MucOff:n Drylube joka edustaa juurikin tuota ”koulukuntaa” ja itse erittäin tyytyväinen.
Mutta ei tosiaan sovi normikäyttäjälle joka öljyäminen ketjut 1-2krt/vuosi.Okei, täytyy kokeilla tuota dryluben kuivavoitelua.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ketju”rasvoja” on hyvin erilaisia, osa niistä ei kerää ketjuihin likaa juuri ollenkaan (tai vähän) koska kuivuvat ketjuun laiton jälkeen ja muodostavat niihin vahanaisen kalvon päälle.
Toimivat hyvin kuivissa ja pölyisissä olosuhteissa mutta miinuksena yleensä erittäin heikko veden kesto, eli joka vesi lenkin jälkeen kun ketjut kuivuneet pitäisi ketjuille levittää uusi kerta.
Itsellä käytössä MucOff:n Drylube joka edustaa juurikin tuota ”koulukuntaa” ja itse erittäin tyytyväinen.
Mutta ei tosiaan sovi normikäyttäjälle joka öljyäminen ketjut 1-2krt/vuosi.MITÄ! ETKÖ KEITÄ KETJUJASI PARAFIINISSA?
- Anonyymi
Hyvä muistutus uusavuttomille tai muuten välinpitämättömille ja pyörän puhtaanapito myös tärkeää.
- Anonyymi
Toi on totta, sähkö hoitaa liikkumisen.
- Anonyymi
Vali vali.
Asiantuntijat valittaa jokaisesta pikku asiasta.- Anonyymi
Mielestäni ei ole pikkuasia se että kestääkö voimansiirto pyörässä 300-500 km vai 3000-5000 km vain sillä erotuksella että ketjut rasvataan ja käytetään vaihteita.
- Anonyymi
Hyvä että pysyit edes hetken perässä
- Anonyymi
Välillä työmatkan varrella sattuu sellaisia edellä ajavia joilla takavanne aivan kieroksi vääntynyt ja kumit lysyssä. On ollut kiusaus huomauttaa heitä ystävällisesti huollon tarpeesta mutta aina olen kyennyt hillitsemään sanaisen arkkuni avaamisen.
Onneksi on tämä Suomi 24 jonne voin nyt kyseisestä aiheesta kirjoittaa :)- Anonyymi
Minä katson aina edellä ajavan satulan suuntaan...
- Anonyymi
Pyöräteollisuus haluaa että viet pyörän huoltoon sinne mistä sen ostitkin. Pyörät tehdään kokoajan vaikeammiksi huoltaa, Lisätään elektroniikkaa ihan tavalliseen pyörään(sähkövaihteet) yms. ja kehitellään miljoona eri standardia.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971483- 2091438
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59970Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31959Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K50737Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49725The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut4673Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉53672En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40656Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.34650