Eilen lenkillä vaihdoin muutaman sanan liikennevaloissa kahden sähköpyöräilijän kanssa. Ajoin sitä ennen hetken heidän perässään. Kummallakin isoin tai toiseksi isoin vaihde päällä eli rataspakan pienimmillä rattailla. Lisäksi kummallakin kerjut rutikuivat, ketjujen kitinä kuului kauas.
Olivat lähdössä kiertämään saariston isoa rengastietä eli yli 200 km. Mutta, pyöristä ei oltu edes ketjuja viitsitty rasvata. Tähän kun yhdistää jatkuvan isolla vaihteella ajon, ketjut ja rataspakka kuluu uusimiskuntoon jopa muutaman sadan kilometrin jälkeen.
Huoltakaa pyöriä ja opetelkaa käyttämään vaihteita. Sähkömoottori kyllä jaksaa mutta ei se hyvää tykkää kuten ei voimansiirto.
Opetelkaa ajamaan ja huoltamaan sähköavusteisia
17
370
Vastaukset
- Anonyymi
Ketjuja ei kuulu rasvata, koska rasva kerää likaa ketjuihin. Uusissa ketjuissa on varastorasva jonka voitelu kestää koko ketjun käyttöiän.
On hyvä ajaa suurimmalla vaihteella koska tällöin ei vaihtajat kulu, koska niitä ei tarvi kokoajan napsutella. Samoin vaihdevaijerit kestävät paremmin kun ei kokoajan vaihda vaihteita.- Anonyymi
On myös edullisia ketjunpesureita kotikäyttöön, en kyllä luottaisi että suomen keleissä varastorasva kestäisi ketjun käyttöiän tai sitten käyttöikä lyhenee rasvan haihduttua...
- Anonyymi
Huono provo. Ei jatkoon tällä kertaa. Ensi kerralla sitten parempi yritys.
- Anonyymi
Jos pyörä nojaa koko ajan talon seinään, niin se kuluu vielä vähemmän.
Ketju”rasvoja” on hyvin erilaisia, osa niistä ei kerää ketjuihin likaa juuri ollenkaan (tai vähän) koska kuivuvat ketjuun laiton jälkeen ja muodostavat niihin vahanaisen kalvon päälle.
Toimivat hyvin kuivissa ja pölyisissä olosuhteissa mutta miinuksena yleensä erittäin heikko veden kesto, eli joka vesi lenkin jälkeen kun ketjut kuivuneet pitäisi ketjuille levittää uusi kerta.
Itsellä käytössä MucOff:n Drylube joka edustaa juurikin tuota ”koulukuntaa” ja itse erittäin tyytyväinen.
Mutta ei tosiaan sovi normikäyttäjälle joka öljyäminen ketjut 1-2krt/vuosi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pyörä nojaa koko ajan talon seinään, niin se kuluu vielä vähemmän.
Se ruostuu ja hapertuu käyttökelvottomaksi.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ketju”rasvoja” on hyvin erilaisia, osa niistä ei kerää ketjuihin likaa juuri ollenkaan (tai vähän) koska kuivuvat ketjuun laiton jälkeen ja muodostavat niihin vahanaisen kalvon päälle.
Toimivat hyvin kuivissa ja pölyisissä olosuhteissa mutta miinuksena yleensä erittäin heikko veden kesto, eli joka vesi lenkin jälkeen kun ketjut kuivuneet pitäisi ketjuille levittää uusi kerta.
Itsellä käytössä MucOff:n Drylube joka edustaa juurikin tuota ”koulukuntaa” ja itse erittäin tyytyväinen.
Mutta ei tosiaan sovi normikäyttäjälle joka öljyäminen ketjut 1-2krt/vuosi.Okei, täytyy kokeilla tuota dryluben kuivavoitelua.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ketju”rasvoja” on hyvin erilaisia, osa niistä ei kerää ketjuihin likaa juuri ollenkaan (tai vähän) koska kuivuvat ketjuun laiton jälkeen ja muodostavat niihin vahanaisen kalvon päälle.
Toimivat hyvin kuivissa ja pölyisissä olosuhteissa mutta miinuksena yleensä erittäin heikko veden kesto, eli joka vesi lenkin jälkeen kun ketjut kuivuneet pitäisi ketjuille levittää uusi kerta.
Itsellä käytössä MucOff:n Drylube joka edustaa juurikin tuota ”koulukuntaa” ja itse erittäin tyytyväinen.
Mutta ei tosiaan sovi normikäyttäjälle joka öljyäminen ketjut 1-2krt/vuosi.MITÄ! ETKÖ KEITÄ KETJUJASI PARAFIINISSA?
- Anonyymi
Hyvä muistutus uusavuttomille tai muuten välinpitämättömille ja pyörän puhtaanapito myös tärkeää.
- Anonyymi
Toi on totta, sähkö hoitaa liikkumisen.
- Anonyymi
Vali vali.
Asiantuntijat valittaa jokaisesta pikku asiasta.- Anonyymi
Mielestäni ei ole pikkuasia se että kestääkö voimansiirto pyörässä 300-500 km vai 3000-5000 km vain sillä erotuksella että ketjut rasvataan ja käytetään vaihteita.
- Anonyymi
Hyvä että pysyit edes hetken perässä
- Anonyymi
Välillä työmatkan varrella sattuu sellaisia edellä ajavia joilla takavanne aivan kieroksi vääntynyt ja kumit lysyssä. On ollut kiusaus huomauttaa heitä ystävällisesti huollon tarpeesta mutta aina olen kyennyt hillitsemään sanaisen arkkuni avaamisen.
Onneksi on tämä Suomi 24 jonne voin nyt kyseisestä aiheesta kirjoittaa :)- Anonyymi
Minä katson aina edellä ajavan satulan suuntaan...
- Anonyymi
Pyöräteollisuus haluaa että viet pyörän huoltoon sinne mistä sen ostitkin. Pyörät tehdään kokoajan vaikeammiksi huoltaa, Lisätään elektroniikkaa ihan tavalliseen pyörään(sähkövaihteet) yms. ja kehitellään miljoona eri standardia.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi812019- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1221133Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771087Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81012Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 60790
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.241701