Saman tyyppiset, mutta eri kapasiteetin lyijyakut rinnankytkennässä

Anonyymi-ap

Rinnankytkettyjen akkujen pitäisi olla identtisiä, mutta pitääkö jos ovat molemmat uusia, saman valmistajan ja samaa tyyppiä? Vai pitäisikö teoriassa olla kytkettynä, jokaisesta 2V kennosta rinnan, jotta vastaisi yhtä isompaa akkua?

22

948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Molempiin kysymyksiin yhtä oikea vastaus on "ei" tai "kyllä".

    • Anonyymi

      Akkuja voi kytkeä rinnan, kunhan jännite on sama. Virranajokyky saattaa olla eri akuilla erilainen, mutta rinnankytkennässä siitä ei juurikaan haittaa ole. Sarjaan en erilaisia akkuja kytkisi.

    • Anonyymi

      Akkujen rinnankytkentä on periaatteessa OK, mutta pari asiaa voi pilata akut.

      - Akun latausjännite riippuu sen lämpötilasta ja laskee kun lämpötila kasvaa. Joten jos toinen akuista käy toista kuumempana niin se tulee hotkaisemaan suuremman osan latausvirrasta joka sitten lämmittää kyseistä akkua enemmän. Latausvirta pitäisi siis periaatteessa olla rajattu pienimmän/kuumimman akun keston mukaan.

      - Purettaessa akkua sama toisinpäin. Kylmemmän kennon sisäinen vastus on suurempi kuin lämpimämmän kennon joten kylmempi kenno antaa vähemmän virtaa ja lämpenee vähemmän kuin se kuumempi kenno. Jolloin kuumempi kenno käy entistä kuumempana. Jos eri kokoisia akkuja on rinnakkain niin on syytä tarkkailla sen pienemmän akun lämpötilaa.

      Minä en kytkisi eri kapasiteetin akkuja rinnakkain sellaiseen systeemiin, jossa akuston latausvirta tai purkausvirta ylittäisi pienimmän mukana olevan akun suurimmat sallitut arvot.

    • Anonyymi

      Ladatessa voi syntyä ongelma jos niiden akkujärjestelmien resistanssi vaihtelee.

      Sama kuin kytkisit rinnakkain erivärisiä LED-valoja, heikoin palaa ensin jolloin virta kasvaa jolloin palavat kaikki muutkin LEDit samalla..

      Eli miten kytken diodeja rinnakkain? opiskele!

    • Anonyymi

      Alkuun voi mennä hyvin, mutta pienemmän ampeeritunnin akku tyhjenee prosentuaalisesti nopeammin ja samalla jännite laskee nopeammin. Sitten isompi akku lataa pienempää akkua.

    • Anonyymi

      On aivan normaali käytäntö että samanlaisia akkuja on kytketty rinnan, esimerkkinä vaikka Toyotan valmistama Hiace. En vertaisi akkujen rinnankytkentää diodeihin, koska diodeilla kynnysjännite voi hieman vaihdella. Akkuja ja vastuksia taas on kautta aikojen kytketty rinnan hyvällä menestyksellä.

      Kyse oli siitä voiko kahta eri kapasiteetin samasta taikinasta leivottua akkua kytkeä rinnan samassa ympäristön lämpötilassa. Mielestäni on selvãã että suurempi akku ottaa ja antaa enemmän virtaa, mutta suhteessä akkujen painoon/kapsiteettiin sen pitäisi olla aivan sama?

      Mitä eroa on rakentaa yhteen koteloon iso akku kuin jakaa sama lyijymäärä kahteen erikokoiseen purkkiin ja yhdistää ne toisiinsa kuparilla?

      Ap.

      • Anonyymi

        Yritin vinkata että tutki mitä napajännitteelle käy, kun kapasiteetti tippuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritin vinkata että tutki mitä napajännitteelle käy, kun kapasiteetti tippuu.

        Napajännite tietysti on sama aina ideaalisessa rinnankytennässä vaikka olisi 6v ja 12v akut kytketty rinnan, ei sitä tarvitse mitata.

        Virran mittaamisesta voisi olla hyötyä ja saman tyyppisillä eri kapasiteetin akuilla. Virtaeron pitäisi olla suoraan suhteessa akun kapasiteettieroon?


      • Anonyymi

        Kaikki identtisetkin akut vanhenevat ja vikaantuvat kovassa käytössä aina eri tavoin. Jos tätä ei huomioi eikä ymmärrä, niin turha miettiä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki identtisetkin akut vanhenevat ja vikaantuvat kovassa käytössä aina eri tavoin. Jos tätä ei huomioi eikä ymmärrä, niin turha miettiä asiaa.

        Yhdessäkin akussa vain yksi kenno monesti vikaantuu kuudesta. Pointti oli että onko jotain eroa, jos akkujen ah-lukema ei ole sama, verraten tyypilliseen kytkentään, jossa esim. 2x 60ah on rinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdessäkin akussa vain yksi kenno monesti vikaantuu kuudesta. Pointti oli että onko jotain eroa, jos akkujen ah-lukema ei ole sama, verraten tyypilliseen kytkentään, jossa esim. 2x 60ah on rinnan.

        Ilman kennojen vikaantumistakin... Mitä vaikka auton akulle tapahtuu, kun varaus laskee? Miten käy napajännitteelle?


      • Anonyymi

        Kuten tuossa yllä jo kerroin: Eri kapasiteetilla varustetut akut lämpenevät eri tahdissa kun akustosta otetaan virtaa. Tilanne ei ole sama kuin jos yhden akun sisällä lisäisit kennojen kokoa. Yhdessä suuressa akussa kaikki materiaali olisi suunnilleen samassa lämpötilassa. Erillisten erikokoisten akkujen tapauksessa lämpötiloissa voi olla iso ero. Huomaa että voi olla, ei voi tietää etukäteen ja riippuu vahvasti siitä miten ajattelit akustoasi kuormittaa.

        Kun sinulla ei ole mitään keinoa saada lisätty pienempikapasiteettinen akku pysymään samassa lämpötilassa kuin se suurempi akku niin siitä voi aiheutua ongelma.

        Ikävä jos tuo ei ollut haluamasi vastaus, mutta ainakaan minä en lähtisi kytkemään rinnakkain kuin identtisiä akkuja, mikäli akustosta olisi tarkoitus ottaa virtaa kerralla enemmän kuin mitä yksi akku yksin jaksaisi antaa.

        Kerro mitä tuolla akustolla on tarkoitus tehdä. Onko siitä tarkoitus ottaa enemmän hetkellistä virtaa kuin mitä yksittäinen akku jaksaisi syöttää vai onko rinnankytkennällä vain tarkoitus lisätä akuston kapasiteettia purkausvirran pysyessä kuitenkin yhden akun hanskaamalla tasolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuossa yllä jo kerroin: Eri kapasiteetilla varustetut akut lämpenevät eri tahdissa kun akustosta otetaan virtaa. Tilanne ei ole sama kuin jos yhden akun sisällä lisäisit kennojen kokoa. Yhdessä suuressa akussa kaikki materiaali olisi suunnilleen samassa lämpötilassa. Erillisten erikokoisten akkujen tapauksessa lämpötiloissa voi olla iso ero. Huomaa että voi olla, ei voi tietää etukäteen ja riippuu vahvasti siitä miten ajattelit akustoasi kuormittaa.

        Kun sinulla ei ole mitään keinoa saada lisätty pienempikapasiteettinen akku pysymään samassa lämpötilassa kuin se suurempi akku niin siitä voi aiheutua ongelma.

        Ikävä jos tuo ei ollut haluamasi vastaus, mutta ainakaan minä en lähtisi kytkemään rinnakkain kuin identtisiä akkuja, mikäli akustosta olisi tarkoitus ottaa virtaa kerralla enemmän kuin mitä yksi akku yksin jaksaisi antaa.

        Kerro mitä tuolla akustolla on tarkoitus tehdä. Onko siitä tarkoitus ottaa enemmän hetkellistä virtaa kuin mitä yksittäinen akku jaksaisi syöttää vai onko rinnankytkennällä vain tarkoitus lisätä akuston kapasiteettia purkausvirran pysyessä kuitenkin yhden akun hanskaamalla tasolla?

        En ole tekemässä tuollaista kytkentää,pähkäilen vain teoriatasolla asiaa. Miksi akut eivät pysyisi samassa lämpötilassa, jos ne ovat samassa tilassa kiinni toisissaan?

        Teoreettinen kuormitustilanne voisi olla vaikka hyvin raju purku tai lataus akun kokoon nähden. Jos vaikka 100ah ja 50ah akut olisi rinnan, niin kuormitustilanteessa 1/3 virrasta lähtisi 50ah akusta ja 2/3 100ah akusta. Akkujen pitäisi kuumentua tasan yhtä paljon, vai tarkoitarko että pienemmässä akussa on suhteessa enemmän jäähdytyspinta-alaa sen massaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tekemässä tuollaista kytkentää,pähkäilen vain teoriatasolla asiaa. Miksi akut eivät pysyisi samassa lämpötilassa, jos ne ovat samassa tilassa kiinni toisissaan?

        Teoreettinen kuormitustilanne voisi olla vaikka hyvin raju purku tai lataus akun kokoon nähden. Jos vaikka 100ah ja 50ah akut olisi rinnan, niin kuormitustilanteessa 1/3 virrasta lähtisi 50ah akusta ja 2/3 100ah akusta. Akkujen pitäisi kuumentua tasan yhtä paljon, vai tarkoitarko että pienemmässä akussa on suhteessa enemmän jäähdytyspinta-alaa sen massaan?

        Jos et edes pysty kuvittelemaan erilasia vikatilanteita, unohda koko juttu ja leiki vain yhdellä akulla kerrallaan.

        Kokeile miten yksi iso akku käyttäytyy täytenä oikosulussa. Muutaman cm2:n kuparitango ja napoihin tiukasti sopivat liittimet. Vaatii vähän kekseliäisyyttä saada liittäminen onnistumaan turvallisesti ekalla kertaa oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et edes pysty kuvittelemaan erilasia vikatilanteita, unohda koko juttu ja leiki vain yhdellä akulla kerrallaan.

        Kokeile miten yksi iso akku käyttäytyy täytenä oikosulussa. Muutaman cm2:n kuparitango ja napoihin tiukasti sopivat liittimet. Vaatii vähän kekseliäisyyttä saada liittäminen onnistumaan turvallisesti ekalla kertaa oikein.

        Mitenkäs nämä lukuisat Toyotan automallit, jossa on akkuja ollut rinnankytkettynä ainakin 70 luvulta asti, ovat kaikki kuvitteelisesti vikaantuneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tekemässä tuollaista kytkentää,pähkäilen vain teoriatasolla asiaa. Miksi akut eivät pysyisi samassa lämpötilassa, jos ne ovat samassa tilassa kiinni toisissaan?

        Teoreettinen kuormitustilanne voisi olla vaikka hyvin raju purku tai lataus akun kokoon nähden. Jos vaikka 100ah ja 50ah akut olisi rinnan, niin kuormitustilanteessa 1/3 virrasta lähtisi 50ah akusta ja 2/3 100ah akusta. Akkujen pitäisi kuumentua tasan yhtä paljon, vai tarkoitarko että pienemmässä akussa on suhteessa enemmän jäähdytyspinta-alaa sen massaan?

        Miksi akuista otettu virta olisi suhteessa akun kokoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi akuista otettu virta olisi suhteessa akun kokoon?

        Isommassa samasta taikinasta leivotussa akussa on pienempi sisäinen vastus, eli se antaa suuremman virran samalla jännitealenemalla.

        Sisäinen vastus on suhteessa akun kokoon ja kuormituksen aiheuttama jännitealenema on molemmille rinnan kytketyille akuille sama.

        Sama pätee kuormitukseen. Kytket 20w ja 100w polttimot rinnan samaan jännitelähteeseen, pienempi polttimo ottaa pienemmän virran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isommassa samasta taikinasta leivotussa akussa on pienempi sisäinen vastus, eli se antaa suuremman virran samalla jännitealenemalla.

        Sisäinen vastus on suhteessa akun kokoon ja kuormituksen aiheuttama jännitealenema on molemmille rinnan kytketyille akuille sama.

        Sama pätee kuormitukseen. Kytket 20w ja 100w polttimot rinnan samaan jännitelähteeseen, pienempi polttimo ottaa pienemmän virran.

        Sisäinen vastus on minimaalinen kuormaan nähden, ainakin toivottavasti. Lamppuja ei voi mitenkään verrata tähän. Yhtä hyvin voit sanoa että omena vierii mäkeä alas nopeammin kuin appelsiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisäinen vastus on minimaalinen kuormaan nähden, ainakin toivottavasti. Lamppuja ei voi mitenkään verrata tähän. Yhtä hyvin voit sanoa että omena vierii mäkeä alas nopeammin kuin appelsiini.

        Jos olet sama joka jo ylempänä vertaa akkuja diodeihin, niin NYT voisi olla sopiva hetki vetäytyä täältä kokonaan arvailemasta, kun koko sähkötekniikka on selkeästikin täysin vieras.

        Rinnankytkennällä ei ole appelsiinejä enempää tekemistä ledien ottamaan virtaan, vaan sillä onko kyseessä vakiovirta- vai jännitelähde. Opettele ohmin laki edes tasavirralle ensin.


    • Anonyymi

      Isot akustot pitäisikin koota erillisistä 2 V kennoista. Jos kapasiteettia ei saa riittävästi, voi näitä 2 V kennoja huoletta kytkeä useampiakin rinnan.

      • Anonyymi

        Näinhän se menee, 2v kennoja kytketään rinnan ja sarjaan samassa akustossa, kunnes saavutetaan haluttu energiamäärä, kuten trukeissa on tehty. Sarjakytkennässä akkujen/kennopakettien tulisi olla identtisiä, koska kaikkien läpi kulkeva sama virta aiheuttaisi epätasaisen kuormituksen eri kokoisille akuille.

        Eri kokoiset ja eri tyyppiset sähkölaitoksetkin on kytketty rinnan ympäri maailmaa samaan valtakunnalliseen sähkönjakeluverkkoon ja sinne voi itsekin syöttää lisää sähköä vaikka 60Ah auton akusta, kun muuttaa sen vaihtovirraksi ja nostaa jännitteen vähänkin jakeluverkon jännitettä korkeammaksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      146
      6130
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3736
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      128
      2931
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      49
      2620
    5. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      41
      2560
    6. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2026
    7. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      269
      1924
    8. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      51
      1858
    9. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      34
      1633
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1620
    Aihe