Saman tyyppiset, mutta eri kapasiteetin lyijyakut rinnankytkennässä

Anonyymi-ap

Rinnankytkettyjen akkujen pitäisi olla identtisiä, mutta pitääkö jos ovat molemmat uusia, saman valmistajan ja samaa tyyppiä? Vai pitäisikö teoriassa olla kytkettynä, jokaisesta 2V kennosta rinnan, jotta vastaisi yhtä isompaa akkua?

22

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Molempiin kysymyksiin yhtä oikea vastaus on "ei" tai "kyllä".

    • Anonyymi

      Akkuja voi kytkeä rinnan, kunhan jännite on sama. Virranajokyky saattaa olla eri akuilla erilainen, mutta rinnankytkennässä siitä ei juurikaan haittaa ole. Sarjaan en erilaisia akkuja kytkisi.

    • Anonyymi

      Akkujen rinnankytkentä on periaatteessa OK, mutta pari asiaa voi pilata akut.

      - Akun latausjännite riippuu sen lämpötilasta ja laskee kun lämpötila kasvaa. Joten jos toinen akuista käy toista kuumempana niin se tulee hotkaisemaan suuremman osan latausvirrasta joka sitten lämmittää kyseistä akkua enemmän. Latausvirta pitäisi siis periaatteessa olla rajattu pienimmän/kuumimman akun keston mukaan.

      - Purettaessa akkua sama toisinpäin. Kylmemmän kennon sisäinen vastus on suurempi kuin lämpimämmän kennon joten kylmempi kenno antaa vähemmän virtaa ja lämpenee vähemmän kuin se kuumempi kenno. Jolloin kuumempi kenno käy entistä kuumempana. Jos eri kokoisia akkuja on rinnakkain niin on syytä tarkkailla sen pienemmän akun lämpötilaa.

      Minä en kytkisi eri kapasiteetin akkuja rinnakkain sellaiseen systeemiin, jossa akuston latausvirta tai purkausvirta ylittäisi pienimmän mukana olevan akun suurimmat sallitut arvot.

    • Anonyymi

      Ladatessa voi syntyä ongelma jos niiden akkujärjestelmien resistanssi vaihtelee.

      Sama kuin kytkisit rinnakkain erivärisiä LED-valoja, heikoin palaa ensin jolloin virta kasvaa jolloin palavat kaikki muutkin LEDit samalla..

      Eli miten kytken diodeja rinnakkain? opiskele!

    • Anonyymi

      Alkuun voi mennä hyvin, mutta pienemmän ampeeritunnin akku tyhjenee prosentuaalisesti nopeammin ja samalla jännite laskee nopeammin. Sitten isompi akku lataa pienempää akkua.

    • Anonyymi

      On aivan normaali käytäntö että samanlaisia akkuja on kytketty rinnan, esimerkkinä vaikka Toyotan valmistama Hiace. En vertaisi akkujen rinnankytkentää diodeihin, koska diodeilla kynnysjännite voi hieman vaihdella. Akkuja ja vastuksia taas on kautta aikojen kytketty rinnan hyvällä menestyksellä.

      Kyse oli siitä voiko kahta eri kapasiteetin samasta taikinasta leivottua akkua kytkeä rinnan samassa ympäristön lämpötilassa. Mielestäni on selvãã että suurempi akku ottaa ja antaa enemmän virtaa, mutta suhteessä akkujen painoon/kapsiteettiin sen pitäisi olla aivan sama?

      Mitä eroa on rakentaa yhteen koteloon iso akku kuin jakaa sama lyijymäärä kahteen erikokoiseen purkkiin ja yhdistää ne toisiinsa kuparilla?

      Ap.

      • Anonyymi

        Yritin vinkata että tutki mitä napajännitteelle käy, kun kapasiteetti tippuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritin vinkata että tutki mitä napajännitteelle käy, kun kapasiteetti tippuu.

        Napajännite tietysti on sama aina ideaalisessa rinnankytennässä vaikka olisi 6v ja 12v akut kytketty rinnan, ei sitä tarvitse mitata.

        Virran mittaamisesta voisi olla hyötyä ja saman tyyppisillä eri kapasiteetin akuilla. Virtaeron pitäisi olla suoraan suhteessa akun kapasiteettieroon?


      • Anonyymi

        Kaikki identtisetkin akut vanhenevat ja vikaantuvat kovassa käytössä aina eri tavoin. Jos tätä ei huomioi eikä ymmärrä, niin turha miettiä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki identtisetkin akut vanhenevat ja vikaantuvat kovassa käytössä aina eri tavoin. Jos tätä ei huomioi eikä ymmärrä, niin turha miettiä asiaa.

        Yhdessäkin akussa vain yksi kenno monesti vikaantuu kuudesta. Pointti oli että onko jotain eroa, jos akkujen ah-lukema ei ole sama, verraten tyypilliseen kytkentään, jossa esim. 2x 60ah on rinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdessäkin akussa vain yksi kenno monesti vikaantuu kuudesta. Pointti oli että onko jotain eroa, jos akkujen ah-lukema ei ole sama, verraten tyypilliseen kytkentään, jossa esim. 2x 60ah on rinnan.

        Ilman kennojen vikaantumistakin... Mitä vaikka auton akulle tapahtuu, kun varaus laskee? Miten käy napajännitteelle?


      • Anonyymi

        Kuten tuossa yllä jo kerroin: Eri kapasiteetilla varustetut akut lämpenevät eri tahdissa kun akustosta otetaan virtaa. Tilanne ei ole sama kuin jos yhden akun sisällä lisäisit kennojen kokoa. Yhdessä suuressa akussa kaikki materiaali olisi suunnilleen samassa lämpötilassa. Erillisten erikokoisten akkujen tapauksessa lämpötiloissa voi olla iso ero. Huomaa että voi olla, ei voi tietää etukäteen ja riippuu vahvasti siitä miten ajattelit akustoasi kuormittaa.

        Kun sinulla ei ole mitään keinoa saada lisätty pienempikapasiteettinen akku pysymään samassa lämpötilassa kuin se suurempi akku niin siitä voi aiheutua ongelma.

        Ikävä jos tuo ei ollut haluamasi vastaus, mutta ainakaan minä en lähtisi kytkemään rinnakkain kuin identtisiä akkuja, mikäli akustosta olisi tarkoitus ottaa virtaa kerralla enemmän kuin mitä yksi akku yksin jaksaisi antaa.

        Kerro mitä tuolla akustolla on tarkoitus tehdä. Onko siitä tarkoitus ottaa enemmän hetkellistä virtaa kuin mitä yksittäinen akku jaksaisi syöttää vai onko rinnankytkennällä vain tarkoitus lisätä akuston kapasiteettia purkausvirran pysyessä kuitenkin yhden akun hanskaamalla tasolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuossa yllä jo kerroin: Eri kapasiteetilla varustetut akut lämpenevät eri tahdissa kun akustosta otetaan virtaa. Tilanne ei ole sama kuin jos yhden akun sisällä lisäisit kennojen kokoa. Yhdessä suuressa akussa kaikki materiaali olisi suunnilleen samassa lämpötilassa. Erillisten erikokoisten akkujen tapauksessa lämpötiloissa voi olla iso ero. Huomaa että voi olla, ei voi tietää etukäteen ja riippuu vahvasti siitä miten ajattelit akustoasi kuormittaa.

        Kun sinulla ei ole mitään keinoa saada lisätty pienempikapasiteettinen akku pysymään samassa lämpötilassa kuin se suurempi akku niin siitä voi aiheutua ongelma.

        Ikävä jos tuo ei ollut haluamasi vastaus, mutta ainakaan minä en lähtisi kytkemään rinnakkain kuin identtisiä akkuja, mikäli akustosta olisi tarkoitus ottaa virtaa kerralla enemmän kuin mitä yksi akku yksin jaksaisi antaa.

        Kerro mitä tuolla akustolla on tarkoitus tehdä. Onko siitä tarkoitus ottaa enemmän hetkellistä virtaa kuin mitä yksittäinen akku jaksaisi syöttää vai onko rinnankytkennällä vain tarkoitus lisätä akuston kapasiteettia purkausvirran pysyessä kuitenkin yhden akun hanskaamalla tasolla?

        En ole tekemässä tuollaista kytkentää,pähkäilen vain teoriatasolla asiaa. Miksi akut eivät pysyisi samassa lämpötilassa, jos ne ovat samassa tilassa kiinni toisissaan?

        Teoreettinen kuormitustilanne voisi olla vaikka hyvin raju purku tai lataus akun kokoon nähden. Jos vaikka 100ah ja 50ah akut olisi rinnan, niin kuormitustilanteessa 1/3 virrasta lähtisi 50ah akusta ja 2/3 100ah akusta. Akkujen pitäisi kuumentua tasan yhtä paljon, vai tarkoitarko että pienemmässä akussa on suhteessa enemmän jäähdytyspinta-alaa sen massaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tekemässä tuollaista kytkentää,pähkäilen vain teoriatasolla asiaa. Miksi akut eivät pysyisi samassa lämpötilassa, jos ne ovat samassa tilassa kiinni toisissaan?

        Teoreettinen kuormitustilanne voisi olla vaikka hyvin raju purku tai lataus akun kokoon nähden. Jos vaikka 100ah ja 50ah akut olisi rinnan, niin kuormitustilanteessa 1/3 virrasta lähtisi 50ah akusta ja 2/3 100ah akusta. Akkujen pitäisi kuumentua tasan yhtä paljon, vai tarkoitarko että pienemmässä akussa on suhteessa enemmän jäähdytyspinta-alaa sen massaan?

        Jos et edes pysty kuvittelemaan erilasia vikatilanteita, unohda koko juttu ja leiki vain yhdellä akulla kerrallaan.

        Kokeile miten yksi iso akku käyttäytyy täytenä oikosulussa. Muutaman cm2:n kuparitango ja napoihin tiukasti sopivat liittimet. Vaatii vähän kekseliäisyyttä saada liittäminen onnistumaan turvallisesti ekalla kertaa oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et edes pysty kuvittelemaan erilasia vikatilanteita, unohda koko juttu ja leiki vain yhdellä akulla kerrallaan.

        Kokeile miten yksi iso akku käyttäytyy täytenä oikosulussa. Muutaman cm2:n kuparitango ja napoihin tiukasti sopivat liittimet. Vaatii vähän kekseliäisyyttä saada liittäminen onnistumaan turvallisesti ekalla kertaa oikein.

        Mitenkäs nämä lukuisat Toyotan automallit, jossa on akkuja ollut rinnankytkettynä ainakin 70 luvulta asti, ovat kaikki kuvitteelisesti vikaantuneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tekemässä tuollaista kytkentää,pähkäilen vain teoriatasolla asiaa. Miksi akut eivät pysyisi samassa lämpötilassa, jos ne ovat samassa tilassa kiinni toisissaan?

        Teoreettinen kuormitustilanne voisi olla vaikka hyvin raju purku tai lataus akun kokoon nähden. Jos vaikka 100ah ja 50ah akut olisi rinnan, niin kuormitustilanteessa 1/3 virrasta lähtisi 50ah akusta ja 2/3 100ah akusta. Akkujen pitäisi kuumentua tasan yhtä paljon, vai tarkoitarko että pienemmässä akussa on suhteessa enemmän jäähdytyspinta-alaa sen massaan?

        Miksi akuista otettu virta olisi suhteessa akun kokoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi akuista otettu virta olisi suhteessa akun kokoon?

        Isommassa samasta taikinasta leivotussa akussa on pienempi sisäinen vastus, eli se antaa suuremman virran samalla jännitealenemalla.

        Sisäinen vastus on suhteessa akun kokoon ja kuormituksen aiheuttama jännitealenema on molemmille rinnan kytketyille akuille sama.

        Sama pätee kuormitukseen. Kytket 20w ja 100w polttimot rinnan samaan jännitelähteeseen, pienempi polttimo ottaa pienemmän virran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isommassa samasta taikinasta leivotussa akussa on pienempi sisäinen vastus, eli se antaa suuremman virran samalla jännitealenemalla.

        Sisäinen vastus on suhteessa akun kokoon ja kuormituksen aiheuttama jännitealenema on molemmille rinnan kytketyille akuille sama.

        Sama pätee kuormitukseen. Kytket 20w ja 100w polttimot rinnan samaan jännitelähteeseen, pienempi polttimo ottaa pienemmän virran.

        Sisäinen vastus on minimaalinen kuormaan nähden, ainakin toivottavasti. Lamppuja ei voi mitenkään verrata tähän. Yhtä hyvin voit sanoa että omena vierii mäkeä alas nopeammin kuin appelsiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisäinen vastus on minimaalinen kuormaan nähden, ainakin toivottavasti. Lamppuja ei voi mitenkään verrata tähän. Yhtä hyvin voit sanoa että omena vierii mäkeä alas nopeammin kuin appelsiini.

        Jos olet sama joka jo ylempänä vertaa akkuja diodeihin, niin NYT voisi olla sopiva hetki vetäytyä täältä kokonaan arvailemasta, kun koko sähkötekniikka on selkeästikin täysin vieras.

        Rinnankytkennällä ei ole appelsiinejä enempää tekemistä ledien ottamaan virtaan, vaan sillä onko kyseessä vakiovirta- vai jännitelähde. Opettele ohmin laki edes tasavirralle ensin.


    • Anonyymi

      Isot akustot pitäisikin koota erillisistä 2 V kennoista. Jos kapasiteettia ei saa riittävästi, voi näitä 2 V kennoja huoletta kytkeä useampiakin rinnan.

      • Anonyymi

        Näinhän se menee, 2v kennoja kytketään rinnan ja sarjaan samassa akustossa, kunnes saavutetaan haluttu energiamäärä, kuten trukeissa on tehty. Sarjakytkennässä akkujen/kennopakettien tulisi olla identtisiä, koska kaikkien läpi kulkeva sama virta aiheuttaisi epätasaisen kuormituksen eri kokoisille akuille.

        Eri kokoiset ja eri tyyppiset sähkölaitoksetkin on kytketty rinnan ympäri maailmaa samaan valtakunnalliseen sähkönjakeluverkkoon ja sinne voi itsekin syöttää lisää sähköä vaikka 60Ah auton akusta, kun muuttaa sen vaihtovirraksi ja nostaa jännitteen vähänkin jakeluverkon jännitettä korkeammaksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3849
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3475
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      77
      3310
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2618
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      114
      1522
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1496
    7. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1104
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1066
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1006
    Aihe