Määritä vakiot a ja b siten, että lauseke (ax^3+bx^2+x+a):(x^2-3x+2 supistuu polynomiksi. .?
Tenkkapoo...
26
440
Vastaukset
- Anonyymi
Valitaan a=b=x = 0 niin tehtävä on helposti ratkaistu.
- Anonyymi
Ei pyydetty määrittelemään x.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pyydetty määrittelemään x.
Tulipahan sekin lisukkeena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulipahan sekin lisukkeena.
Ei vaan taida olla oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nolla kelpaa aivan hyvin polynomiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisin sen niin, että a=0 ja b=-1
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisin sen niin, että a=0 ja b=-1
Ap.Paitsi että tulos on silloin nolla, eikä polynomi. Ääh.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että tulos on silloin nolla, eikä polynomi. Ääh.
Ap.Nolla on aivan hyvä polynomi.
Esimerkiksi 0x^2 + 0x + 0 on hyvä esimerkki polynomista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nolla on aivan hyvä polynomi.
Esimerkiksi 0x^2 0x 0 on hyvä esimerkki polynomista.Yläpuolelle jää silloin nolla ja koko yhtälön tulos on silloin nolla, eikä polynomi.
Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yläpuolelle jää silloin nolla ja koko yhtälön tulos on silloin nolla, eikä polynomi.
ApPolynomit ovat muotoa a0 x^0 + a1 x^1+ a2 x^2 +.....
Jos kaikki kertoimet ovat nollia, niin kyseessä on edelleen polynomi. - Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17935238E
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Ei ole ratkaisua.
- Anonyymi
Nimittäjä saadan jaettua tekijöiksi : (x-1)*(x-2).
Osoittajan täytyy olla jaillinen näollä molemmilla, tai oikeastaan jakojäännös pitää asettaa nollaksi.
(x-1):llä jaettaessa jakojäänns on (a-1+b+2a), ja se nollaksi, niin tulee (3a+b)=1
(x-2):lla jaettaessa jakojäännös on (a+2+4b+8a), nollaksi, niin tulee (9a+4b)=-2
Tuosta yhtälöparista saadaan : a=2 ja b=-5
Sijoitetaan ne ja jaetaan jakokulmassa (2x^3-5x^2+x+2)/(x^2-3x+2), niin tulee(2x+1)- Anonyymi
Jees, kiitos. Mä oon pähkäilly tätä koko eilisen.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jees, kiitos. Mä oon pähkäilly tätä koko eilisen.
Ap.Mä sain ekasta jakojäännökseksi a-1+b+a/x
Ap. Siis kun jaetaan a/x * -1= -a/x ja se plussana
VIddu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä sain ekasta jakojäännökseksi a-1 b a/x
Ap. Siis kun jaetaan a/x * -1= -a/x ja se plussana
VIddu.Nyt sain b +2a +1 mrrr.
- Anonyymi
Ekan jakojäännös taitaa kuitenkin olla 2a+1+b, ja siitä nollattuna 2a+b=-1. A:n ja b:n arvot ovat kuitenkin edelleen a=2 ja b=-5. Taisi olla painovirhe vaan..Hankala niitä jakojäännöksiä on laskea. Helpompi on sijoittaa x=1 ja x=2 osoittajaan, merkata ne nollaksi, ja siitä yhtälöpari: 2a+b+1=0 , ja 9a+4b+2=0
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ekan jakojäännös taitaa kuitenkin olla 2a 1 b, ja siitä nollattuna 2a b=-1. A:n ja b:n arvot ovat kuitenkin edelleen a=2 ja b=-5. Taisi olla painovirhe vaan..Hankala niitä jakojäännöksiä on laskea. Helpompi on sijoittaa x=1 ja x=2 osoittajaan, merkata ne nollaksi, ja siitä yhtälöpari: 2a b 1=0 , ja 9a 4b 2=0
Sen mäkin sain tuossa.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ekan jakojäännös taitaa kuitenkin olla 2a 1 b, ja siitä nollattuna 2a b=-1. A:n ja b:n arvot ovat kuitenkin edelleen a=2 ja b=-5. Taisi olla painovirhe vaan..Hankala niitä jakojäännöksiä on laskea. Helpompi on sijoittaa x=1 ja x=2 osoittajaan, merkata ne nollaksi, ja siitä yhtälöpari: 2a b 1=0 , ja 9a 4b 2=0
Kiitos, miksen tajunnut sijoittaa nimittäjän nollakohtia osoittajaan, siis x:n arvoja? Hö. Sehän se ratkaisu on, kun mun opinnoissa ei vielä näitä jakojäännöksiä ole kunnolla käsitelty. :)
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakojäännökseksi (x-2) jaettuna 2+4b-8a+a
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakojäännökseksi (x-2) jaettuna 2 4b-8a a
Ei, kun kyllä se on 9a+4b+1
- Anonyymi
Voidaan jakaa jakokulmassa suoraan tuo osoittaja nimittäjällä.
Jakojäännökseksi tulee
(1+7a+3b)x - 5a -2b.
Täytyy olla
1+7a+3b = 0
5a+2b = 0
josta a = 2 ja b = - 5- Anonyymi
Toinen tapa. Kirjoita
ax^3+bx^2+x+a = (cx+d)(x^2-3x+2) = cx*3 +(d-3c)x^2 + (2c-3d)x + 2d
Täytyy olla
a=c , d-3c = b , 2c-3d = 1 ja a = 2d
c= 2d , b = - 5d , d=1 , b= -5
4d-3d=1 joten d=1
b= - 5 ja a = 2.
- Anonyymi
mitä tuo tekis siisi: ( a/x) * -1= -a/x
koko lauseke kerrot x:llä:
(a/x*x) -1*x=-a
kokeile sitten jakaa a:lla:
(a/x*x)/a - Anonyymi
Ei voi olla vastausta koska liian monta tuntematonta.... heheheh
- Anonyymi
Polynomi on jatkuva funktio. Antamallasi lausekkeella on epäjatkuvuuskohdat x=1 ja x=2, joten ei onnistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061768
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1271472En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k931336- 621181
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101068Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1191052Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall216858- 151819
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57783Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20728