Määritä vakiot a ja b siten, että lauseke (ax^3+bx^2+x+a):(x^2-3x+2 supistuu polynomiksi. .?
Tenkkapoo...
26
456
Vastaukset
- Anonyymi
Valitaan a=b=x = 0 niin tehtävä on helposti ratkaistu.
- Anonyymi
Ei pyydetty määrittelemään x.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pyydetty määrittelemään x.
Tulipahan sekin lisukkeena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulipahan sekin lisukkeena.
Ei vaan taida olla oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nolla kelpaa aivan hyvin polynomiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisin sen niin, että a=0 ja b=-1
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisin sen niin, että a=0 ja b=-1
Ap.Paitsi että tulos on silloin nolla, eikä polynomi. Ääh.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että tulos on silloin nolla, eikä polynomi. Ääh.
Ap.Nolla on aivan hyvä polynomi.
Esimerkiksi 0x^2 + 0x + 0 on hyvä esimerkki polynomista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nolla on aivan hyvä polynomi.
Esimerkiksi 0x^2 0x 0 on hyvä esimerkki polynomista.Yläpuolelle jää silloin nolla ja koko yhtälön tulos on silloin nolla, eikä polynomi.
Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yläpuolelle jää silloin nolla ja koko yhtälön tulos on silloin nolla, eikä polynomi.
ApPolynomit ovat muotoa a0 x^0 + a1 x^1+ a2 x^2 +.....
Jos kaikki kertoimet ovat nollia, niin kyseessä on edelleen polynomi. - Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17935238E
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Ei ole ratkaisua.
- Anonyymi
Nimittäjä saadan jaettua tekijöiksi : (x-1)*(x-2).
Osoittajan täytyy olla jaillinen näollä molemmilla, tai oikeastaan jakojäännös pitää asettaa nollaksi.
(x-1):llä jaettaessa jakojäänns on (a-1+b+2a), ja se nollaksi, niin tulee (3a+b)=1
(x-2):lla jaettaessa jakojäännös on (a+2+4b+8a), nollaksi, niin tulee (9a+4b)=-2
Tuosta yhtälöparista saadaan : a=2 ja b=-5
Sijoitetaan ne ja jaetaan jakokulmassa (2x^3-5x^2+x+2)/(x^2-3x+2), niin tulee(2x+1)- Anonyymi
Jees, kiitos. Mä oon pähkäilly tätä koko eilisen.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jees, kiitos. Mä oon pähkäilly tätä koko eilisen.
Ap.Mä sain ekasta jakojäännökseksi a-1+b+a/x
Ap. Siis kun jaetaan a/x * -1= -a/x ja se plussana
VIddu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä sain ekasta jakojäännökseksi a-1 b a/x
Ap. Siis kun jaetaan a/x * -1= -a/x ja se plussana
VIddu.Nyt sain b +2a +1 mrrr.
- Anonyymi
Ekan jakojäännös taitaa kuitenkin olla 2a+1+b, ja siitä nollattuna 2a+b=-1. A:n ja b:n arvot ovat kuitenkin edelleen a=2 ja b=-5. Taisi olla painovirhe vaan..Hankala niitä jakojäännöksiä on laskea. Helpompi on sijoittaa x=1 ja x=2 osoittajaan, merkata ne nollaksi, ja siitä yhtälöpari: 2a+b+1=0 , ja 9a+4b+2=0
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ekan jakojäännös taitaa kuitenkin olla 2a 1 b, ja siitä nollattuna 2a b=-1. A:n ja b:n arvot ovat kuitenkin edelleen a=2 ja b=-5. Taisi olla painovirhe vaan..Hankala niitä jakojäännöksiä on laskea. Helpompi on sijoittaa x=1 ja x=2 osoittajaan, merkata ne nollaksi, ja siitä yhtälöpari: 2a b 1=0 , ja 9a 4b 2=0
Sen mäkin sain tuossa.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ekan jakojäännös taitaa kuitenkin olla 2a 1 b, ja siitä nollattuna 2a b=-1. A:n ja b:n arvot ovat kuitenkin edelleen a=2 ja b=-5. Taisi olla painovirhe vaan..Hankala niitä jakojäännöksiä on laskea. Helpompi on sijoittaa x=1 ja x=2 osoittajaan, merkata ne nollaksi, ja siitä yhtälöpari: 2a b 1=0 , ja 9a 4b 2=0
Kiitos, miksen tajunnut sijoittaa nimittäjän nollakohtia osoittajaan, siis x:n arvoja? Hö. Sehän se ratkaisu on, kun mun opinnoissa ei vielä näitä jakojäännöksiä ole kunnolla käsitelty. :)
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakojäännökseksi (x-2) jaettuna 2+4b-8a+a
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakojäännökseksi (x-2) jaettuna 2 4b-8a a
Ei, kun kyllä se on 9a+4b+1
- Anonyymi
Voidaan jakaa jakokulmassa suoraan tuo osoittaja nimittäjällä.
Jakojäännökseksi tulee
(1+7a+3b)x - 5a -2b.
Täytyy olla
1+7a+3b = 0
5a+2b = 0
josta a = 2 ja b = - 5- Anonyymi
Toinen tapa. Kirjoita
ax^3+bx^2+x+a = (cx+d)(x^2-3x+2) = cx*3 +(d-3c)x^2 + (2c-3d)x + 2d
Täytyy olla
a=c , d-3c = b , 2c-3d = 1 ja a = 2d
c= 2d , b = - 5d , d=1 , b= -5
4d-3d=1 joten d=1
b= - 5 ja a = 2.
- Anonyymi
mitä tuo tekis siisi: ( a/x) * -1= -a/x
koko lauseke kerrot x:llä:
(a/x*x) -1*x=-a
kokeile sitten jakaa a:lla:
(a/x*x)/a - Anonyymi
Ei voi olla vastausta koska liian monta tuntematonta.... heheheh
- Anonyymi
Polynomi on jatkuva funktio. Antamallasi lausekkeella on epäjatkuvuuskohdat x=1 ja x=2, joten ei onnistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2722400Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä2991289- 1081201
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831201Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581145Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi811096- 44962
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67897Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22860- 33767