Määritä vakiot a ja b siten, että lauseke (ax^3+bx^2+x+a):(x^2-3x+2 supistuu polynomiksi. .?
Tenkkapoo...
26
441
Vastaukset
- Anonyymi
Valitaan a=b=x = 0 niin tehtävä on helposti ratkaistu.
- Anonyymi
Ei pyydetty määrittelemään x.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pyydetty määrittelemään x.
Tulipahan sekin lisukkeena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulipahan sekin lisukkeena.
Ei vaan taida olla oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nolla kelpaa aivan hyvin polynomiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisin sen niin, että a=0 ja b=-1
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisin sen niin, että a=0 ja b=-1
Ap.Paitsi että tulos on silloin nolla, eikä polynomi. Ääh.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että tulos on silloin nolla, eikä polynomi. Ääh.
Ap.Nolla on aivan hyvä polynomi.
Esimerkiksi 0x^2 + 0x + 0 on hyvä esimerkki polynomista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nolla on aivan hyvä polynomi.
Esimerkiksi 0x^2 0x 0 on hyvä esimerkki polynomista.Yläpuolelle jää silloin nolla ja koko yhtälön tulos on silloin nolla, eikä polynomi.
Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yläpuolelle jää silloin nolla ja koko yhtälön tulos on silloin nolla, eikä polynomi.
ApPolynomit ovat muotoa a0 x^0 + a1 x^1+ a2 x^2 +.....
Jos kaikki kertoimet ovat nollia, niin kyseessä on edelleen polynomi. - Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17935238E
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Ei ole ratkaisua.
- Anonyymi
Nimittäjä saadan jaettua tekijöiksi : (x-1)*(x-2).
Osoittajan täytyy olla jaillinen näollä molemmilla, tai oikeastaan jakojäännös pitää asettaa nollaksi.
(x-1):llä jaettaessa jakojäänns on (a-1+b+2a), ja se nollaksi, niin tulee (3a+b)=1
(x-2):lla jaettaessa jakojäännös on (a+2+4b+8a), nollaksi, niin tulee (9a+4b)=-2
Tuosta yhtälöparista saadaan : a=2 ja b=-5
Sijoitetaan ne ja jaetaan jakokulmassa (2x^3-5x^2+x+2)/(x^2-3x+2), niin tulee(2x+1)- Anonyymi
Jees, kiitos. Mä oon pähkäilly tätä koko eilisen.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jees, kiitos. Mä oon pähkäilly tätä koko eilisen.
Ap.Mä sain ekasta jakojäännökseksi a-1+b+a/x
Ap. Siis kun jaetaan a/x * -1= -a/x ja se plussana
VIddu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä sain ekasta jakojäännökseksi a-1 b a/x
Ap. Siis kun jaetaan a/x * -1= -a/x ja se plussana
VIddu.Nyt sain b +2a +1 mrrr.
- Anonyymi
Ekan jakojäännös taitaa kuitenkin olla 2a+1+b, ja siitä nollattuna 2a+b=-1. A:n ja b:n arvot ovat kuitenkin edelleen a=2 ja b=-5. Taisi olla painovirhe vaan..Hankala niitä jakojäännöksiä on laskea. Helpompi on sijoittaa x=1 ja x=2 osoittajaan, merkata ne nollaksi, ja siitä yhtälöpari: 2a+b+1=0 , ja 9a+4b+2=0
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ekan jakojäännös taitaa kuitenkin olla 2a 1 b, ja siitä nollattuna 2a b=-1. A:n ja b:n arvot ovat kuitenkin edelleen a=2 ja b=-5. Taisi olla painovirhe vaan..Hankala niitä jakojäännöksiä on laskea. Helpompi on sijoittaa x=1 ja x=2 osoittajaan, merkata ne nollaksi, ja siitä yhtälöpari: 2a b 1=0 , ja 9a 4b 2=0
Sen mäkin sain tuossa.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ekan jakojäännös taitaa kuitenkin olla 2a 1 b, ja siitä nollattuna 2a b=-1. A:n ja b:n arvot ovat kuitenkin edelleen a=2 ja b=-5. Taisi olla painovirhe vaan..Hankala niitä jakojäännöksiä on laskea. Helpompi on sijoittaa x=1 ja x=2 osoittajaan, merkata ne nollaksi, ja siitä yhtälöpari: 2a b 1=0 , ja 9a 4b 2=0
Kiitos, miksen tajunnut sijoittaa nimittäjän nollakohtia osoittajaan, siis x:n arvoja? Hö. Sehän se ratkaisu on, kun mun opinnoissa ei vielä näitä jakojäännöksiä ole kunnolla käsitelty. :)
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakojäännökseksi (x-2) jaettuna 2+4b-8a+a
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakojäännökseksi (x-2) jaettuna 2 4b-8a a
Ei, kun kyllä se on 9a+4b+1
- Anonyymi
Voidaan jakaa jakokulmassa suoraan tuo osoittaja nimittäjällä.
Jakojäännökseksi tulee
(1+7a+3b)x - 5a -2b.
Täytyy olla
1+7a+3b = 0
5a+2b = 0
josta a = 2 ja b = - 5- Anonyymi
Toinen tapa. Kirjoita
ax^3+bx^2+x+a = (cx+d)(x^2-3x+2) = cx*3 +(d-3c)x^2 + (2c-3d)x + 2d
Täytyy olla
a=c , d-3c = b , 2c-3d = 1 ja a = 2d
c= 2d , b = - 5d , d=1 , b= -5
4d-3d=1 joten d=1
b= - 5 ja a = 2.
- Anonyymi
mitä tuo tekis siisi: ( a/x) * -1= -a/x
koko lauseke kerrot x:llä:
(a/x*x) -1*x=-a
kokeile sitten jakaa a:lla:
(a/x*x)/a - Anonyymi
Ei voi olla vastausta koska liian monta tuntematonta.... heheheh
- Anonyymi
Polynomi on jatkuva funktio. Antamallasi lausekkeella on epäjatkuvuuskohdat x=1 ja x=2, joten ei onnistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303531Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91588Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131483Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241290Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34903Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht242893Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.132892- 60879
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66854Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98829