Eräässä ketjussa kirjoiteltiin tarpeesta vetäytyä joskus yksinäisyyteen.
Olisi mielenkiintoista tietää miten palstan muut naiset ja miehet asian kokevat.
Itseäni lainaten:
Olen törmännyt tuohon samaan ilmiöön parisuhteessa eläessäni, että mies kokee ”yksinäisyyteen vetäytymiseni” jonkinlaiseksi loukkaukseksi tai ajattelee tehneensä jotain väärin tai ettei kaikki nyt ole muuten hyvin. Vaikka sitten on kuinka yrittänyt kauniisti selittää, että tarvitsee vaan nyt hetken aikaa itselleen ja ajatuksilleen, niin ei sitä oikein ole uskottu todelliseksi syyksi.
Miksihän ei? Onko kyse itsetunnon puutteesta, vai siitä ettei luota tarpeeksi toiseen?
Vai mistä?
Eikö miehillä ole tällaista tarvetta vetäytyä väillä yksinäisyyteen omien ajatustensa kanssa?
Parisuhteessa siis eletään tapauksessa tässä.
Tarkennus: Tämä hetki voi olla yksi ilta tai vaikka viikonloppu, eikä suinkaan viikoittain tapahtuvaa :)
Vetäydytkö ja annatko toisen vetäytyä?
67
3188
Vastaukset
- jpntar
vetäytymisessä puolin tai toisin ole mitään pahaa,jos kertoo kumppanilleen, että tarvitsee aikaa olla yksin. Se itsevarma säheltäjäkin, joka ei muka tarvitse sitä:)) Kyllä tekee hyvää varmaan jokaiselle jäsentää ajatuksiaan rauhassa..
Sitä paitsi yksinkin voi viihtyä mainiosti!- MysNa
olen, että kukin sitä tarvitsee ja mielelläni itsekin toiselle omaa aikaa suon. Vaan tiedän tapauksia jotka eivät sellaista aikaa myönnä tarvitsevansa - eli aina ollaan vaan tiukasti kimpassa :)) ja nämä ihmiset eivät sitten yleensä myöskään viihdy yksin.
Yksinolemisen taito ja siinä viihtyminen onkin arvokas asia! Kuhan ei ihan tavaksi tule :) MysNa kirjoitti:
olen, että kukin sitä tarvitsee ja mielelläni itsekin toiselle omaa aikaa suon. Vaan tiedän tapauksia jotka eivät sellaista aikaa myönnä tarvitsevansa - eli aina ollaan vaan tiukasti kimpassa :)) ja nämä ihmiset eivät sitten yleensä myöskään viihdy yksin.
Yksinolemisen taito ja siinä viihtyminen onkin arvokas asia! Kuhan ei ihan tavaksi tule :)on se, että ihmisjoukossa yksilö voi olla kaikkein yksinäisin.
Tässä vanhetessani olen oppinut vihdoin Nauttimaan yksinolosta (toisaalta tuo kissalauma..;)
Tarkoitin siis ilman toista ihmisolentoa, joka alati "jaloissa pyörisi" - kiitos työnarkomaanini!
- savon seppä
aikaa tarvitsee ihminen. Itse tarvitsen sitä päivittäin, tunnin lenkki tekee hyvää. Joskus tekee tosi hyvää, kun olen reisussa vaikka viikon yksin....:)))
- MysNa
"nähdä" sinua pitkästä aikaa :)
Vaikuttaa siltä, että tällainen tunnin iltalenkki on monelle se henkireikä, tilaisuus olla omissa ajatuksissaan. Toisaalta hyvä ja toisaalta koen itse, että lenkeily on mukava harrastus yhdessäkin. Useinhan se menee niin, että ukot menee keskenään ja eukot keskenään - saavat juoruilla samalla :)
Niin, kyllä viikon reissu, voi tuntua jo ihan A luokan lomamatkalta ;) - savon seppä
MysNa kirjoitti:
"nähdä" sinua pitkästä aikaa :)
Vaikuttaa siltä, että tällainen tunnin iltalenkki on monelle se henkireikä, tilaisuus olla omissa ajatuksissaan. Toisaalta hyvä ja toisaalta koen itse, että lenkeily on mukava harrastus yhdessäkin. Useinhan se menee niin, että ukot menee keskenään ja eukot keskenään - saavat juoruilla samalla :)
Niin, kyllä viikon reissu, voi tuntua jo ihan A luokan lomamatkalta ;)on kiirreistä aikaa, ei oikein jää tähän nettailuun aikaa, mutta yritän silloin tällöin käydä kirjoittamassa, ette pääse unohtamaan minua....:))) Nyt on ollut kevään aikana ainakin seitsemän reissua, kyllähän niistä nauttii, pääsis vaan tuonne lapin puolelle väliin, niin kaik olis hyvin..:) Hyvää yötä...
- MysNa
savon seppä kirjoitti:
on kiirreistä aikaa, ei oikein jää tähän nettailuun aikaa, mutta yritän silloin tällöin käydä kirjoittamassa, ette pääse unohtamaan minua....:))) Nyt on ollut kevään aikana ainakin seitsemän reissua, kyllähän niistä nauttii, pääsis vaan tuonne lapin puolelle väliin, niin kaik olis hyvin..:) Hyvää yötä...
silloin tällöin ehtiessäis tervehtimään on sekin kiva! Näinhän se varmaan harventaa monen kirjoittelua tämä kesäaika, minäkin kohta tästä mökille höperryn :))
Toivotaan että lappiinkin viepi matkasi pian ;))
Öitä seppä!
- galette
yritin aina antaa tilaa kumppanilleni, mutta joskus tuntui kuin se ei olisi ihan riittänyt. Tuntui, että minun olisi pitänyt häipyä kotoani kokonaan pois, vaikka tilaa yksin vetäytymiseen olisi ollut ihan riittämiin.
Tuollainen asenne joskus suututti.Oman ajan ja rauhan pystyin itse yleensä hankkimaan, vaikka muut olivatkin kotona.
Onkohan olemassa erilaisia ja erisuuria "omia tiloja" vai mistähän moinen kisma aina syntyi?- savon seppä
ihminen normaali oloissa pystyy sen oman ajan ottamaan itselleen, jossa voi hengähtää ja tasata ajatuksia. Lenkillä, vetäytyy lukemaan, päivä unille, marjastamaan, kalastamaan...jne. Joskus kokonainen päiväkin voi järjestyä. Mutta se oma aika on kumminkin aika välttämätöntä. Voihan niitä olla eri suuruisia tiloja, mutta nekin varmasti hoituu aivan normaalilla tavalla.
- galette
savon seppä kirjoitti:
ihminen normaali oloissa pystyy sen oman ajan ottamaan itselleen, jossa voi hengähtää ja tasata ajatuksia. Lenkillä, vetäytyy lukemaan, päivä unille, marjastamaan, kalastamaan...jne. Joskus kokonainen päiväkin voi järjestyä. Mutta se oma aika on kumminkin aika välttämätöntä. Voihan niitä olla eri suuruisia tiloja, mutta nekin varmasti hoituu aivan normaalilla tavalla.
ex-mieheni oli sitten erityis vaativainen tuon oman tilan suhteen.Sitähän minä vähän aina epäilinkin...
- savon seppä
galette kirjoitti:
ex-mieheni oli sitten erityis vaativainen tuon oman tilan suhteen.Sitähän minä vähän aina epäilinkin...
näkisin asian. Ei ihminen normaali oloissa niin hirvittäviä aikoja tarvitse palautuakseen....
- MysNa
galette kirjoitti:
se on tässäkin, kuinka paljon sitä aikaa yksinoloon tarvitaan... Missä ne rajat sitten meneekin, yksilöllistä sekin. Tämäkin taitaa olla niitä asioita joista olis hyvä keskustella, jo suhteen aika alkumetreillä... ???
- ggnojoP
toisella puoliskolla on ollut negatiivisia koke-
muksia näistä "vetäytymisistä", on selvää, että
'jonkin sortin' kuvia aletaan maalailemaan vaino-
harhaisuuteen asti.
Kyllä se myös itsetunnon puutteesta kielii, mutta
ennen kaikkea huonosta ihmistuntemuksesta.
Näistä on vain ajoissa annettava merkkejä, että
seinät kaatuu päälle ja tarvitaan henkistä ener-
giaa, jota saa usein rauhassa olemisesta.
Kokeile Valamoa.
Me olemme yhtä erilaisia, kuin sormenjälkemmekin.
Empiirinen laumakäyttäytyminen vain on paljasta-
nut erilaisia käyttäytymismuotoja, niin hyvässä
kuin pahassa. Siksi pelätään ensin pahinta ja sit-
ten ehkä uskotaan parasta.- galette
voi käydä myös niin, että ensin uskotaan parasta ja vasta sitten pelätään sitä pahinta. Luulen, että tilaa voi antaa toiselle ihan liikaakin.Omassa tapauksessani häipyi lopuksi koko tyyppi...
- MysNa
galette kirjoitti:
voi käydä myös niin, että ensin uskotaan parasta ja vasta sitten pelätään sitä pahinta. Luulen, että tilaa voi antaa toiselle ihan liikaakin.Omassa tapauksessani häipyi lopuksi koko tyyppi...
aikaisemmassa vastauksessani sinulle jo mietin, kirjoitanko: "että siinä jatkuvasti lisää tilaa tarvittaessa saattaa käydä niin, että lopulta häipyy kokonaan :((
- galette
MysNa kirjoitti:
aikaisemmassa vastauksessani sinulle jo mietin, kirjoitanko: "että siinä jatkuvasti lisää tilaa tarvittaessa saattaa käydä niin, että lopulta häipyy kokonaan :((
se häipynyt ollenkaan, ellen sitä tilaa olisi niin runsaasti hänelle antanut.Voiko tästä päätellä, että ei sittenkään kannata olla niin avosydäminen...:)))
- Yhdessäolo
galette kirjoitti:
se häipynyt ollenkaan, ellen sitä tilaa olisi niin runsaasti hänelle antanut.Voiko tästä päätellä, että ei sittenkään kannata olla niin avosydäminen...:)))
voi olla yksi juurtumisen osatekijä.
- MysNa
Tällaista "haluan hetkeksi vetäytyä" voidaan toki käyttää valheellisestikin ja siinä tehdään sitten karhunpalvelus elämälle eteenpäin, on se sitten yhdessä tai erikseen.
Ja usein onkin todella kovan työn takan saada sitkeässä istuva paha kokemus käännettyä sinne hyvän uskon puolelle.
Itse kyllä toivon, että osaan aloittaa uuden suhteen ilman ennakkoasenteita tai valmiita "pelkoja" (tarkoitan nyt muita asioita kuin tämä vetäytyminen) ja menneisyyden haamuja.
Uutta kumppania ei pitäisi verrata siihen vanhaan! Paitsi ottaa opikseen kokemuksen tuoma viisaus - heh, ei ihan helppoa oo :))
Miksi muuten Valamoa, enkös mää kuuluis sinne Heinäveden puolelle? :) - ggnojoP
Yhdessäolo kirjoitti:
voi olla yksi juurtumisen osatekijä.
Dalmatia iski. Tarkoitin:
yhdessäolo voi olla yksi juurtumisen osatekijä. - ggnojoP
MysNa kirjoitti:
Tällaista "haluan hetkeksi vetäytyä" voidaan toki käyttää valheellisestikin ja siinä tehdään sitten karhunpalvelus elämälle eteenpäin, on se sitten yhdessä tai erikseen.
Ja usein onkin todella kovan työn takan saada sitkeässä istuva paha kokemus käännettyä sinne hyvän uskon puolelle.
Itse kyllä toivon, että osaan aloittaa uuden suhteen ilman ennakkoasenteita tai valmiita "pelkoja" (tarkoitan nyt muita asioita kuin tämä vetäytyminen) ja menneisyyden haamuja.
Uutta kumppania ei pitäisi verrata siihen vanhaan! Paitsi ottaa opikseen kokemuksen tuoma viisaus - heh, ei ihan helppoa oo :))
Miksi muuten Valamoa, enkös mää kuuluis sinne Heinäveden puolelle? :)Juuri valamon muuttanut luostari. Eräs perhetut-
tuni kävi "puhdistautumassa" siellä. Päälle piti
pukea pistelevä pellavakaapu ja elettävä niin as-
keettisesti ja hiljaa kuin mahdollista. Kaikille
se ei onnistunut, mutta taatusti iloitset pääsystä
normaaliin arkeen. - ggnojoP
MysNa kirjoitti:
Miksi muuten Valamoa, enkös mää kuuluis sinne Heinäveden puolelle? :)kommentoin yksinolon empiiristä puolta. Asiassa
ei sinänsä ole todellakaan mitään väärää, mutta
kuten joissakin kommenteissa mainitaan, siinä on
vaaransa, että partnerista jää vain nöyhtä oven
pieleen.
Asian voisi oikeastaan esittää niin, että "tatsi"
voi kadota erillään olon aikana. Kun sitten taas
kohdataan, "aallonpituudessa" on frekvenssihäik-
kää. Tämä taas voi johtaa väljähtyvään suhteeseen. - MysNa
ggnojoP kirjoitti:
kommentoin yksinolon empiiristä puolta. Asiassa
ei sinänsä ole todellakaan mitään väärää, mutta
kuten joissakin kommenteissa mainitaan, siinä on
vaaransa, että partnerista jää vain nöyhtä oven
pieleen.
Asian voisi oikeastaan esittää niin, että "tatsi"
voi kadota erillään olon aikana. Kun sitten taas
kohdataan, "aallonpituudessa" on frekvenssihäik-
kää. Tämä taas voi johtaa väljähtyvään suhteeseen.Hmm... en nyt kuitenkaan ihan sinne Valamoon ole valmis, luulenpa etten montaa päivää viihtyisi ja vielä pistelevä kaapukin :/
Toki voi tatsi kadota ja väljähtymisen vaara on jos tässä asiassa ryhdytään liioittelemaan. Lähinnä tarkoitin sellaisia lyhyitä ja harvoin tapahtuvia trippejä, siis yksi ilta tai viikonloppu erillään - joskus :) - Loistava.polku
ggnojoP kirjoitti:
Juuri valamon muuttanut luostari. Eräs perhetut-
tuni kävi "puhdistautumassa" siellä. Päälle piti
pukea pistelevä pellavakaapu ja elettävä niin as-
keettisesti ja hiljaa kuin mahdollista. Kaikille
se ei onnistunut, mutta taatusti iloitset pääsystä
normaaliin arkeen.Minä vietin Valamossa yhden kokonaisen kesän, eikä siellä kyllä mitään kaapua tyrkytetty minulle eikä kenellekään muullekaan.
Kokemus oli yksi elämäni upeimmista.
Suosittelen. Loistava.polku kirjoitti:
Minä vietin Valamossa yhden kokonaisen kesän, eikä siellä kyllä mitään kaapua tyrkytetty minulle eikä kenellekään muullekaan.
Suosittelen.Luostarissa?
- Loistava.polku
Pojongg kirjoitti:
Luostarissa?
... ja juuri MUNKKIluostarissa, mikä näin naiselle oli mielenkiintoinen kokemus.
Olin sillä yhden tärkeän harrastukseni tiimoilta opiskelemassa. - ggnojoP
Loistava.polku kirjoitti:
... ja juuri MUNKKIluostarissa, mikä näin naiselle oli mielenkiintoinen kokemus.
Olin sillä yhden tärkeän harrastukseni tiimoilta opiskelemassa.Ikonimaalaus?
- (.)Y(.)
Loistava.polku kirjoitti:
Minä vietin Valamossa yhden kokonaisen kesän, eikä siellä kyllä mitään kaapua tyrkytetty minulle eikä kenellekään muullekaan.
Suosittelen.on ihan, hyvä matkailukohde.. :))
On tullut käytyä... - Loistava.polku
ggnojoP kirjoitti:
Ikonimaalaus?
Sehän se, penskasta asti.
- sinkku55
ainakin ennen kaipasin omaa rauhaa eli yksinäisyyttä ja annoin myös toiselle siihen mahdollisuuden,silloin homma toimi hyvin.
- mirham
minä koen ahtaanpaikan kammoa jos en voi olla välillä yksin...sitten jaksaa olla taas kaksin.
- MysNa
kun löytyy on se todella hieno asia :)
Jos suhde tältä osin toimii hyvin, on se jo yksi suuri osoitus hyvästä molemminpuolisesta luottamuksesta. - sinkku55
MysNa kirjoitti:
kun löytyy on se todella hieno asia :)
Jos suhde tältä osin toimii hyvin, on se jo yksi suuri osoitus hyvästä molemminpuolisesta luottamuksesta.olikin hyvä yhteiymmärrys,mut sitä kesti vain 12vuotta,kun tuli sen aika lähteä pois.
- ????
mutta meille miehille se on helppoa, kytkin vaan käännetään off-asentoon ja hups ollaan yksin. Mikään ärsyke ei saa liikahtamaan hah hah.
Ei vaineskaan kaikki tarttee oman aikansa olla yksin, kaikilla on vaan oma tapansa ja aikansa minkä tarvitsevat.- Felixman
tilaisuus nähdä läheltä kyseinen "aina yhdessä" erään pariskunnan elämää. Ei mihinkään yksinään kumpikaan. Loppu oli sitten kovin ikävä, sillä vaimo kuoli ja mies ei selvinnyt yksinään. Hänellä ei ollut ulkopuolisia ystäviä. Juttelin hänen kanssaan esim. kaupassa tavatessamme, mutta ei siitäkään tahtonut tulla mitään, kun häneltä pääsi aina itku ja kertoi olevan kauhea ikävä. Ei hänkään elänyt kuin vajaa vuoden.
Itse olen aina tarvinnut ns. "omaa aikaa/itsekseen oloa", enkä aio vastaisuudessakaan sitoutua kokopäiväisesti. - MysNa
Felixman kirjoitti:
tilaisuus nähdä läheltä kyseinen "aina yhdessä" erään pariskunnan elämää. Ei mihinkään yksinään kumpikaan. Loppu oli sitten kovin ikävä, sillä vaimo kuoli ja mies ei selvinnyt yksinään. Hänellä ei ollut ulkopuolisia ystäviä. Juttelin hänen kanssaan esim. kaupassa tavatessamme, mutta ei siitäkään tahtonut tulla mitään, kun häneltä pääsi aina itku ja kertoi olevan kauhea ikävä. Ei hänkään elänyt kuin vajaa vuoden.
Itse olen aina tarvinnut ns. "omaa aikaa/itsekseen oloa", enkä aio vastaisuudessakaan sitoutua kokopäiväisesti.on surullista näiden yksin kaipaamaan jäävien vanhusten kanssa, kun ei ole edes ketään jonka kanssa surunsa jakaa...
Kun itse tiedät tarvitsevasi omaa aikaa, etkä halua siitä luopua, olet varmasti valmis antamaan myös toiselle omaa aikaa, hänen niin halutessa?
- keskiyonkehraaja
tullut tästä lähinnä jo vitsi.
Mun ei enää tarvii sanoa kun että mulla on tänään itsesääli päivä niin mies jo heti tietää että ahaa, nyt on parempi kun antaa akan olla omissa oloissaan. Ei tule moisesta riitaa kun osaa sanoa sen ihan selkeesti...kokeiles- MysNa
voikin olla hyvä keino, sillä kuka mies nyt jaksaakaan katsoa itsesäälissä rypevää naista :))
Pitää muistaa vinkkinä sitten, kun taas parisuhteessa elelen, nykyisessä elämäntilanteessa saan olla yksin ihan riittävästi.
- Animus
Ainakin välillä. Kun lapset lähtee isälleen on aivan ihastuttavan ihanaa käydä saunassa ja olla hiljaa yksin ;)))
Mä laitan lapset joka ilta yläkertaan klo 21, koska sillon alkaa MUN aika. Teen mitä lystää, vaikka töllötän jotain älytöntä sarjaa telkkarista, mut se on MUN aikaa ja vuosien varrella siitä on tullut yh-äidin jaksamisen perusjuttu. No okei, poikkeus vahvistaa säännön ;) enkä enää tarvi samanlaista hermolepoa kuten sillon kun lapset oli pieniä...- MysNa
olemisessa on myös ne positiiviset puolensa :))
Näin minäkin nautin täysin siemauksin omasta ajastani silloin, kun lapsonen on isällään ja voin tehdä ihan mitä lystään tai olla tekemättä yhtään mitään.
Antavatko lapset sun sitten olla ihan rauhassa klo 21 jälkeen? Ettei ole jano tai nälkä tai joku muu hätä? - Animus
MysNa kirjoitti:
olemisessa on myös ne positiiviset puolensa :))
Näin minäkin nautin täysin siemauksin omasta ajastani silloin, kun lapsonen on isällään ja voin tehdä ihan mitä lystään tai olla tekemättä yhtään mitään.
Antavatko lapset sun sitten olla ihan rauhassa klo 21 jälkeen? Ettei ole jano tai nälkä tai joku muu hätä?...on rauha klo 21 jälkeen ;)) Poika ei tule alas, mutta tyttö välillä käy pikaisesti. Käyn pusuttelemassa ja peittelemässä vähän myöhemmin. Lapset jo aika isoja (11 ja 8) eli ei enää nälkä/jano/yms "tekosyyt" mene läpi. Meillä on arki aika rutinoitunutta.
Parasta on ne täysin vapaat vkl, tänäänkin lapset lähtee isälleen ja tulee takaisin ma aamulla. Ja mikä parasta koira lähtee aina mukaan. Eli köllöttelen sohvalla kahden kissan kanssa ihanassa rauhassa ;)))) Lapset tykkää lähteä isälleen mutta tulevat mielellään kotiin.
Eilen onnittelin itteeni hyvästä siivouspäivän valinnasta. Kun siivoo ja pesee viikon pyykit torstaina ei tarvi tehdä vkl mitään pakollisia kuvioita! - MysNa
Animus kirjoitti:
...on rauha klo 21 jälkeen ;)) Poika ei tule alas, mutta tyttö välillä käy pikaisesti. Käyn pusuttelemassa ja peittelemässä vähän myöhemmin. Lapset jo aika isoja (11 ja 8) eli ei enää nälkä/jano/yms "tekosyyt" mene läpi. Meillä on arki aika rutinoitunutta.
Parasta on ne täysin vapaat vkl, tänäänkin lapset lähtee isälleen ja tulee takaisin ma aamulla. Ja mikä parasta koira lähtee aina mukaan. Eli köllöttelen sohvalla kahden kissan kanssa ihanassa rauhassa ;)))) Lapset tykkää lähteä isälleen mutta tulevat mielellään kotiin.
Eilen onnittelin itteeni hyvästä siivouspäivän valinnasta. Kun siivoo ja pesee viikon pyykit torstaina ei tarvi tehdä vkl mitään pakollisia kuvioita!iltameininki teillä sitten rullaa :))
Näinhän se on, että tietyt rutiini tekee meidänkin arjesta sujuvan, vaikka välillä vähän ykstoikkoselta tuntuukin....
Nautinnollista sohvaviikonloppua sinulle sinne Espooseen, täältä Espoosta ;))
- Lyyli-Sisko
Mielenkiintoista on ollut seurata teidän keskusteluanne. Olin taas männä viikolla ihmissuhdekoulutuksessa ja siellä käsiteltiin Maslowin tarvehierarkiaa. Viidentenä hierarkian tasona on itseään toteuttava ihminen. Maslowin mukaan itseään toteuttavilla ihmisillä on tarve erillisyyteen ja yksityisyyteen (viihtyvät yksin), ovat kulttuurista ja ympäristöstä suhteellisen riippumattomia, arvostavat muita, ovat luovia jne.
Tulkitsenko siis oikein, että ihminen joka ei halua olla koskaan yksin, on alemmalla tasolla tarvehierarkiassa?
Eli kun seuraavan kerran lähden pois kotoa vain saadakseni olla yksin, voin ilmoittaa miehelle, että nyt meikätyttö toimii ainoastaan Maslowin oppien mukaan. Eli vastuu on Mastowilla ja tarvehierarkia vaatii.
(toivottavasti toi teoriaosa meni oikein. älkää pillastuko jos on virheitä)- savon seppä
voi ajatella. Mielestäni, kun Maslowin tarvehierakian mukaan mennään, niin tämä " oma aika" kuuluu kaikille hierkian tasoille. Siis, jos tätä omaa aikaa ei ole, ajatus maailma ei pääse tasaantumaan, et ole sinut oman itsesi kanssa ja tämä estää sinua pääsemästä seuraavalle tasolle...:)))
- MysNa
juttu, on päässyt jo nuokin opit unohtumaan... Mutta kyllä minä ainakin kökötän mielelläni tuolla viidennellä tasolla.
Muuten, ihan aiheen ulkopuolelta, oletkohan sinä se joksika sinua luulen? Vaihtanut nikkiä? Tähän ei tietenkään tarvi vastata, jos et halua :)) voi ajatella. Mielestäni omassa ajassa on kyse siitä,että silloin pääsee oma ajatus maailma tasaantumaan ja on tavallaan sinut oman itsensä kanssa. Tämä oma aika kuuluu kaikille hierarkian tasoille. Jos ei ole sinut itsensä kanssa, ei pääse siirtymään seuraavalle tasolle, koska edellä mainittua tarvetta ei ole tyydytetty.
SavonSeppä kirjoitti:
voi ajatella. Mielestäni omassa ajassa on kyse siitä,että silloin pääsee oma ajatus maailma tasaantumaan ja on tavallaan sinut oman itsensä kanssa. Tämä oma aika kuuluu kaikille hierarkian tasoille. Jos ei ole sinut itsensä kanssa, ei pääse siirtymään seuraavalle tasolle, koska edellä mainittua tarvetta ei ole tyydytetty.
tuli nyt kahteen kertaan....:))) netti temppuilee..
- Lyyli-Sisko
MysNa kirjoitti:
juttu, on päässyt jo nuokin opit unohtumaan... Mutta kyllä minä ainakin kökötän mielelläni tuolla viidennellä tasolla.
Muuten, ihan aiheen ulkopuolelta, oletkohan sinä se joksika sinua luulen? Vaihtanut nikkiä? Tähän ei tietenkään tarvi vastata, jos et halua :))eli en ole vaihtanut nikkiä. Löysin tämän keskustelupalstan vasta toukokuun alussa. Ongelmana näin uudelle keskustelijalle on se, että kun haluaisi aloittaa keskustelun, niin ensimmäinen "vanhan" keskustelijan kommentti on se, että tästähän on keskusteltu jo. Nyt odotan että pääsen palstaan "sisälle" ja sitten alan pommittamaan teitä aiheilla, joita olen kehitellyt. Vaviskaa, kurjat...!
- Lyyli-Sisko
SavonSeppä kirjoitti:
voi ajatella. Mielestäni omassa ajassa on kyse siitä,että silloin pääsee oma ajatus maailma tasaantumaan ja on tavallaan sinut oman itsensä kanssa. Tämä oma aika kuuluu kaikille hierarkian tasoille. Jos ei ole sinut itsensä kanssa, ei pääse siirtymään seuraavalle tasolle, koska edellä mainittua tarvetta ei ole tyydytetty.
voi ajatella että fysiologisten perustarpeiden ja turvallisuuden tarpeiden täyttymisen jälkeen voi tarvita tätä omaa aikaa ja yksityisyyttä suoriutuakseen seuraavalle tasolle. Maslow ei näin, ainakaan minun muistiinpanojeni mukaan, kyllä ajatellut. Mielestäni kyllä tämä Maslow-Savon seppä tarvehierarkia vaikuttaa ihan paikkaansa pitävältä.
Haluaisin kyllä tietää, mitä Maslow tosiasiassa tarkoitti tällä tarpeella erillisyyteen ja yksityisyyteen. Se voi olla jollakin tavalla erilainen kuin meidän käyttäm termi "oma aika"? Muistiinpanoissani lukee myös, että itseään toteuttava ihminen luo oman reviirinsä ja antaa muidenkin luoda omansa.
Uuh, vaikeaa, mutta tahdon tietää lisää. Pitänee huomenna poiketa kirjastossa. - MysNa
Lyyli-Sisko kirjoitti:
eli en ole vaihtanut nikkiä. Löysin tämän keskustelupalstan vasta toukokuun alussa. Ongelmana näin uudelle keskustelijalle on se, että kun haluaisi aloittaa keskustelun, niin ensimmäinen "vanhan" keskustelijan kommentti on se, että tästähän on keskusteltu jo. Nyt odotan että pääsen palstaan "sisälle" ja sitten alan pommittamaan teitä aiheilla, joita olen kehitellyt. Vaviskaa, kurjat...!
tänne monenkirjavaan joukkoon!
Eihän se haittaa vaikka aiheesta olisi jo keskusteltu, kyllä vanhatkin ottavat samoja aiheita uudelleen puintiin ja aina löytyy joku jolta keskustelu mennyt aikaisemmin ohi. Ja paljonhan täällä on nyt uusiakin. Joten anna palaa vaan :)) - PalNia
Lyyli-Sisko kirjoitti:
eli en ole vaihtanut nikkiä. Löysin tämän keskustelupalstan vasta toukokuun alussa. Ongelmana näin uudelle keskustelijalle on se, että kun haluaisi aloittaa keskustelun, niin ensimmäinen "vanhan" keskustelijan kommentti on se, että tästähän on keskusteltu jo. Nyt odotan että pääsen palstaan "sisälle" ja sitten alan pommittamaan teitä aiheilla, joita olen kehitellyt. Vaviskaa, kurjat...!
täällä palstalla täytyy viettää monta tuntia päivässä, niin silloin pääsisi selvyydelle kaikista aiheista. Itsekin poukkoilen aamuisin, sitten puolilta öin ja aina olen myöhässä monista keskusteluissa, se vähän harmittaa.;((
Sinäpäs olet varsinainen *pelottelijatar*.;))
Ei muuta kuin sekaan vaan! - bluepoem
Lyyli-Sisko kirjoitti:
Olinkohan se minä... Pyydän anteeksi jos niin tein.
No ei muuta kuin uutta matoa koukuun, siitä se lähtee.
"vapisee kurjana" ;( Lyyli-Sisko kirjoitti:
voi ajatella että fysiologisten perustarpeiden ja turvallisuuden tarpeiden täyttymisen jälkeen voi tarvita tätä omaa aikaa ja yksityisyyttä suoriutuakseen seuraavalle tasolle. Maslow ei näin, ainakaan minun muistiinpanojeni mukaan, kyllä ajatellut. Mielestäni kyllä tämä Maslow-Savon seppä tarvehierarkia vaikuttaa ihan paikkaansa pitävältä.
Haluaisin kyllä tietää, mitä Maslow tosiasiassa tarkoitti tällä tarpeella erillisyyteen ja yksityisyyteen. Se voi olla jollakin tavalla erilainen kuin meidän käyttäm termi "oma aika"? Muistiinpanoissani lukee myös, että itseään toteuttava ihminen luo oman reviirinsä ja antaa muidenkin luoda omansa.
Uuh, vaikeaa, mutta tahdon tietää lisää. Pitänee huomenna poiketa kirjastossa.ja yksityisyys viittaa myös itsenäisyyteen. Se viittaa myös oman reviirin luomiseen ja pitämiseen. Siis kysymys aivan tavallisista joka päivistä asioista. Reviiri on se oma ihmis-suhde verkosto ja se vaikutuspiiri jossa on. Itsenäisyys sitä, että on omat ajatukset ja arvot joita toteuttaa omalla erityisellä tavalla joka päiväisessä elämässä. Näihin vois liittää myös laajempia kysymyksiä. Omaa aikaa me tarvitsemme suunnilleen päivittäin, muuten käy niin kuin sellaiselle ihmiselle joka tekee työtä yhteen putkeen monta viikkoa ja palaa loppuun.
- jpntar
SavonSeppä kirjoitti:
ja yksityisyys viittaa myös itsenäisyyteen. Se viittaa myös oman reviirin luomiseen ja pitämiseen. Siis kysymys aivan tavallisista joka päivistä asioista. Reviiri on se oma ihmis-suhde verkosto ja se vaikutuspiiri jossa on. Itsenäisyys sitä, että on omat ajatukset ja arvot joita toteuttaa omalla erityisellä tavalla joka päiväisessä elämässä. Näihin vois liittää myös laajempia kysymyksiä. Omaa aikaa me tarvitsemme suunnilleen päivittäin, muuten käy niin kuin sellaiselle ihmiselle joka tekee työtä yhteen putkeen monta viikkoa ja palaa loppuun.
on jokaisella tietty määrä, mitä jaksamme tehdä töitäkin..
- Lyyli-Sisko
SavonSeppä kirjoitti:
ja yksityisyys viittaa myös itsenäisyyteen. Se viittaa myös oman reviirin luomiseen ja pitämiseen. Siis kysymys aivan tavallisista joka päivistä asioista. Reviiri on se oma ihmis-suhde verkosto ja se vaikutuspiiri jossa on. Itsenäisyys sitä, että on omat ajatukset ja arvot joita toteuttaa omalla erityisellä tavalla joka päiväisessä elämässä. Näihin vois liittää myös laajempia kysymyksiä. Omaa aikaa me tarvitsemme suunnilleen päivittäin, muuten käy niin kuin sellaiselle ihmiselle joka tekee työtä yhteen putkeen monta viikkoa ja palaa loppuun.
pitäisi kyllä lukea enemmän Maslowia. Tänään valitsin tarvehierarkiassa kirjasto-tarpeen sijasta Alko-tarpeen.
Katsoin äsken Googlesta lisää tietoa Maslowista. Hänen mukaansa itseään toteuttavia ihmisiä on vain n. 2 % väestöstä. Ei kovin hyvä, en taida sitten kuulua tähän spesiaaliluokkaan. Kuitenkin ajattelen, että mikään tarvetaso ei tarvitse olla täydellisesti saavutettu, että voi olla jo suurimmaksi osaksi seuraavassta tasossa. Jalka on siis ovenraossa, että aloitan itseni toteuttamisen.
Mainitsit kirjoituksessasi, että omaa aikaa tarvitsee lähes päivittäin. Ensiksi luettuani meinasin kiljaista, että ei niin ole, koska olen elänyt miltei parin vuoden kauden jolloin omaa aikaa ei ollut juuri koskaan. MUTTA oli minulla silloinkin tarve siihen. Haaveilin siitä, mitä sitten teen kun saan olla aivan yksin... Lyyli-Sisko kirjoitti:
pitäisi kyllä lukea enemmän Maslowia. Tänään valitsin tarvehierarkiassa kirjasto-tarpeen sijasta Alko-tarpeen.
Katsoin äsken Googlesta lisää tietoa Maslowista. Hänen mukaansa itseään toteuttavia ihmisiä on vain n. 2 % väestöstä. Ei kovin hyvä, en taida sitten kuulua tähän spesiaaliluokkaan. Kuitenkin ajattelen, että mikään tarvetaso ei tarvitse olla täydellisesti saavutettu, että voi olla jo suurimmaksi osaksi seuraavassta tasossa. Jalka on siis ovenraossa, että aloitan itseni toteuttamisen.
Mainitsit kirjoituksessasi, että omaa aikaa tarvitsee lähes päivittäin. Ensiksi luettuani meinasin kiljaista, että ei niin ole, koska olen elänyt miltei parin vuoden kauden jolloin omaa aikaa ei ollut juuri koskaan. MUTTA oli minulla silloinkin tarve siihen. Haaveilin siitä, mitä sitten teen kun saan olla aivan yksin...se Maslow olla oikeassakin, tästä itseään toteuttavasta ihmisestä. Kun ihminen tuo käytäntöön omaksumaansa tietoa suunnitelmallisesti, niin hän toteuttaa itseään.
Minusta tätä tapahtuu varmaan kaikilla ihmisillä, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Onkohan se Maslow ottanut huomioon sen, että tämä tieto ja taito jota opimme ei ole meidän omaamme, vaan sen on jo joku toinen ennen meitä hankkinut. Ihmiskunnan alusta asti on kertynyt tietoa ja taitoa, joka sukupolvien saatossa on tullut meille, vanhempamme on opettanut sen meille ja me taas siirrämme eteenpäin. Tietenkin koko ajan kehittyy kaikkea uutta, niin meissä kuin ympäristössäkin..- Laahustava
Lyyli-Sisko kirjoitti:
Mainitsit kirjoituksessasi, että omaa aikaa tarvitsee lähes päivittäin. Ensiksi luettuani meinasin kiljaista, että ei niin ole, koska olen elänyt miltei parin vuoden kauden jolloin omaa aikaa ei ollut juuri koskaan. MUTTA oli minulla silloinkin tarve siihen. Haaveilin siitä, mitä sitten teen kun saan olla aivan yksin...Ja kerro mitä mieltä olet moisesta.Itse luin sen eilen ja aika sekava on mielipiteeni.
Joskus tuntuu siltä et ei millään pysty omaksumaan kaikkea "infoa" mitä löytyy.
Elelläkkö vaan vai pitäisikö oikein kunnolla panostaa elämisen oppimiseen??? - Laahustava
Laahustava kirjoitti:
Ja kerro mitä mieltä olet moisesta.Itse luin sen eilen ja aika sekava on mielipiteeni.
Joskus tuntuu siltä et ei millään pysty omaksumaan kaikkea "infoa" mitä löytyy.
Elelläkkö vaan vai pitäisikö oikein kunnolla panostaa elämisen oppimiseen??? - Lyyli-Sisko
Laahustava kirjoitti:
en ole koskaan kuullutkaan tästä opista. Vaikuttaa olevan melko lähellä näitä itämaan oppeja, buddhismia, taolaisuutta jne.
Hienoja ajatuksia tässä opissa oli, mutta minulla aina nousee karvat pystyyn, kun puhutaan samaan aikaan henkisestä kasvusta ja Jumalasta. En halua uskoa mihinkään jumalaan, enkä halua kuulua mihinkään järjestöön, joka vetoaa jonkun jumalan hyvyyteen. Samoin epäilyksiä aina nousee kirjoituksista, jotka on kirjoitettu näkyjen, unien tai henkiolentojen sanelujen mukaan.
Pidin tässä opissa kuitenkin monista lauseista: "rakkauden vastakohtana on pelko" hmmm, tätä täytyy pohtia, ja paljon. Itse olen ajatellut että rakkauden vastakohtana olisi viha.
Toinen hieno ajatus oli "Mitään todellista ei voi uhata, mitään epätodellista ei ole olemassa." Niin se on. Olin jokin aikaa sitten työnahjauksessa, jossa työnohjaaja sanoi, että kaikki tunteet ovat todellisia. Tästä esimerkkinä se, että kun tunnen olevani luokkaantunut, on tunne todellinen minulle, vaikka mitään loukkausta ei olisi tapahtunutkaan. Näin se on, eikö vain?? Allekirjoitan tämän täydellisesti!
Kolmas hurmaava ajatus oli synnistä. Tämän opin mukaanhan synti on rakkauden puute, erehdys joka voidaan korjata eikä pahuus josta voidaan rangaista. Hyvä, voisin miltei kannattaa tätä oppia tämän takia, mutta pakananahan minä en edes usko syntiin vaan pahuuden olemassaoloon.
Kiitos siis linkistä! Luen aina mielelläni näitä uusia ajatuksia. Kuten kirjoitit, niin vaikea on selkeää mielipidettä näistä ilmaista. - Lyyli-Sisko
bluepoem kirjoitti:
Olinkohan se minä... Pyydän anteeksi jos niin tein.
No ei muuta kuin uutta matoa koukuun, siitä se lähtee.
"vapisee kurjana" ;(tunnen itseni tervetulleeksi joukkoonne. Hymiöiden käyttö pitää vielä opetella.
Kiitokset teille tulee vähän jälkijunassa, kun innostuin niin tuosta Maslow keskustelusta ja muutenkin kiirettä pitää. - savon seppä
Laahustava kirjoitti:
kommenttini on. Höpö, höpö....:)))) Selkä keikka naurut päälle ja piste.
- Lyyli-Sisko
savon seppä kirjoitti:
kommenttini on. Höpö, höpö....:)))) Selkä keikka naurut päälle ja piste.
höpöä. Kyllä siinä hyviä ajatuksiakin oli, kuten kirjoitinkin. Olen tyytyväinen siihen, että tutustuin niihin sivuihin, sain pari hyvää mietelmää itselleni.
- savon seppä
Lyyli-Sisko kirjoitti:
höpöä. Kyllä siinä hyviä ajatuksiakin oli, kuten kirjoitinkin. Olen tyytyväinen siihen, että tutustuin niihin sivuihin, sain pari hyvää mietelmää itselleni.
otan aina tuollaisiin kirjoituksiin kannan - höpöä. Luin edellä mainitun tekstin uudelleen ja tulin siihen tulokseen, että se on täysin harhaan johtavaa roskaa. Ikävä kyllä, näin se on.
Mielestäni sinun ei kannattaisi hukata aikaa tuollaiseen roskaan edes yhtä sekuntia, se voi alkuun tuntua hyvältä, mutta lopputulos on aina - ojasta allikkoon. - Lyyli-Sisko
savon seppä kirjoitti:
otan aina tuollaisiin kirjoituksiin kannan - höpöä. Luin edellä mainitun tekstin uudelleen ja tulin siihen tulokseen, että se on täysin harhaan johtavaa roskaa. Ikävä kyllä, näin se on.
Mielestäni sinun ei kannattaisi hukata aikaa tuollaiseen roskaan edes yhtä sekuntia, se voi alkuun tuntua hyvältä, mutta lopputulos on aina - ojasta allikkoon.pidä ottaa tosissaan, mutta kaikkeen kannattaa tutustua. Kun löytää yhdenkin hyvän ajatuksen joka jää mieleen, niin ei ole turhaan lukenut tekstiä. Esimerkiksi jossakin surkeassa romaanissakin saattaa olla yksi hyvä ajatus, jonka vuoksi siihen käytetty aika ei ole mennyt hukkaan. Kaikkeen uuteen tietoon pitää tutustua. Nythän minä voin basaritiskillä viritellä keskustelun Ihmeiden Oppikurssista ja olla itse ihmeissään kuinka kukaan ei tiedä siitä mitään... Kuinka epäsivistynyttä olla tietämättä siitä, huh
- savon seppä
Lyyli-Sisko kirjoitti:
pidä ottaa tosissaan, mutta kaikkeen kannattaa tutustua. Kun löytää yhdenkin hyvän ajatuksen joka jää mieleen, niin ei ole turhaan lukenut tekstiä. Esimerkiksi jossakin surkeassa romaanissakin saattaa olla yksi hyvä ajatus, jonka vuoksi siihen käytetty aika ei ole mennyt hukkaan. Kaikkeen uuteen tietoon pitää tutustua. Nythän minä voin basaritiskillä viritellä keskustelun Ihmeiden Oppikurssista ja olla itse ihmeissään kuinka kukaan ei tiedä siitä mitään... Kuinka epäsivistynyttä olla tietämättä siitä, huh
en ainakaan itse lähde tutustumaan, varsinkaan sellaisiin asioihin ja tietoihin jotka selvästi sotivat arvomaailmaani vastaan. Miksi tuottaisin itselleni "aivopuruja" sellaisesta.
Mielestäni "ihmeiden kurssista" kannattaa tehdä looginen päätelmä siitä, onko se höpöä vai ei ja mihin se pohjautuu. Jos pidät sitä hyvänä ja oikeana ja se osoittaatuukin vääräksi, niin silloinhan olet osoittanut olevasi taitamaton. - Lyyli-Sisko
savon seppä kirjoitti:
en ainakaan itse lähde tutustumaan, varsinkaan sellaisiin asioihin ja tietoihin jotka selvästi sotivat arvomaailmaani vastaan. Miksi tuottaisin itselleni "aivopuruja" sellaisesta.
Mielestäni "ihmeiden kurssista" kannattaa tehdä looginen päätelmä siitä, onko se höpöä vai ei ja mihin se pohjautuu. Jos pidät sitä hyvänä ja oikeana ja se osoittaatuukin vääräksi, niin silloinhan olet osoittanut olevasi taitamaton.on, että kaikkeen pitää tutustua ehdoitta ja ilman ennakkoasenteita. Vaikka Raamatun arvomaailma sotii omaa arvomaailmaani vastaan, on siinä kirjassa hienoja ajatuksia, joihin palaan uudelleen ja uudelleen. On parempi olla avoin kaikelle uudelle, eihän sitä tiedä mitä hienoa siitä löytää. Eri asia on tietenkin kaikkien huuhaa-oppien kannattaminen ja niiden kultteihin liittyminen.
- savon seppä
Lyyli-Sisko kirjoitti:
on, että kaikkeen pitää tutustua ehdoitta ja ilman ennakkoasenteita. Vaikka Raamatun arvomaailma sotii omaa arvomaailmaani vastaan, on siinä kirjassa hienoja ajatuksia, joihin palaan uudelleen ja uudelleen. On parempi olla avoin kaikelle uudelle, eihän sitä tiedä mitä hienoa siitä löytää. Eri asia on tietenkin kaikkien huuhaa-oppien kannattaminen ja niiden kultteihin liittyminen.
oppeihin yleensä liitetään "hienoja ajatuksia", jopa raamatullisia asioita, että niitä kannatettaisiin ja niihin "kultteihin" liityttäisiin. Mutta, kun olet näihin sisälle päässyt, - huomaat -, että ne ovatkin sisältä päin pelkkää roskaa...Kaikkea voidaan kyllä tarkastella ja tutkia, niin pitääkin, että voidaan hylätä se, mikä on turhaa ja "huuhaata" ja vahingollista terveelle elämälle.
Vetäydyn, ja annan vetäytyä.
Omaa tilaa hengittää tarvitsee jokainen.
Ex-suhteessahan meni niin, ettei mitään yhteistä loppuaikoina ollutkaan. Niin yksityisyys tuli ihan luonnostaan.
Välinpitämättömyys, kun mitään ei enää voinut.
Ja olihan se molemminpuolista myös..
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743850Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1873100Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472966Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572461Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3632260- 1601880
- 781575
- 331485
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231398Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391372