Joka polkimen kierroksella sellainen natina suurimman osan aikaa. Välillä kun varovasti polkee eli ei käytä voimaa juuri polkimiin niin ei juurikaan natise. Samoin välillä ensimmäiset sadat metrit menee natisematta, mutta sitten alkaa taas. Joskun ihan muutenkin menee pieni matka natisemmata ja sitten taas alkaa. Ylämäessä yleensä pahiten. Polkimien ja poljinkampien kiinnitys tarkistettu, en ihan varma mistä tarkalleen narina tulee, mutta tuntuu tulevan siitä keskiön kohdalta. Mulla ei ole kuin aseöljyä ja lukkojen voitelyöljyä, jotka ei juurikaan ole auttaneet, auttaisiko joku rasva(mikä), vai voiko ton "keskiön" seudun jotenkin itse huoltaa/korjata.
Pyörän keskiön tuntumassa natisee polkiessa
30
2128
Vastaukset
- Anonyymi
Epäilys kohdistuu etuhammasrattaan, keskiön, poljinkampien tai polkimien löysään kiinnitykseen.
Kiristelyä ja tarkistelua. - Anonyymi
Kampilaakeri sökö. Vaihda se uuteen. Mittaa vanha keskiö ennen uuden ostoa.
Pituus voi olla esim 112 mm, 117 mm tai 123 mm.
Ei ole mitään millintarkkaa hommaa, mutta suurinpiirtein pitää laittaa saman pituinen tilalle.
Tarvitset myös keskiön avaaja hylsyn.
Huomioi että kierteet ovat erikätiset, toisella vasemman puolen, toisella oikeanpuolen jengat.- Anonyymi
Älä höpötä joutavia. Kampiakselin laakerien läpimitta on millintarkkaa. Jos vähänkin liian pieni kampiakseli ei mene läpi, jos millinkin liian suuri kampiakseli luistelee sivuttaissuuntaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä höpötä joutavia. Kampiakselin laakerien läpimitta on millintarkkaa. Jos vähänkin liian pieni kampiakseli ei mene läpi, jos millinkin liian suuri kampiakseli luistelee sivuttaissuuntaisesti.
Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.
Ei kukaan enää nykyään nelikanttiakselia käytä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä höpötä joutavia. Kampiakselin laakerien läpimitta on millintarkkaa. Jos vähänkin liian pieni kampiakseli ei mene läpi, jos millinkin liian suuri kampiakseli luistelee sivuttaissuuntaisesti.
Ei puhuttu laakereista vaan akselin pituudesta joka parasta tietysti olla sama kuin vanhassa ja jos vanha 116mm ja tuota ei lyödy niin sitten 115mm jne. Aloitukseen en ota kantaa kun keskiöitä monenlaisia, saattaahan olla että siinä ei edes ole ns. kasettikeskiötä.
Googleta ja juutupeta esim "polkupyörän huolto" ja "bottom bracket replace" ja "bottom bracket types" ym. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.
Kyllä ainakin toi rasvaa.
https://youtube.com/@Velogi/videos - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ainakin toi rasvaa.
https://youtube.com/@Velogi/videosTeki itsensä naurettavaksi osaavampien silmissä
Anonyymi kirjoitti:
Teki itsensä naurettavaksi osaavampien silmissä
Tuossa legendaarisen taittopyörän,Brittiläisen Bromptonin viralliselle YouTube videolla kasataan miljoonas koskaan valmistettu Brompton pyörä tehtaan oman mekaanikon toimesta kaikki pyörän kasaus työvaiheet näyttäen.
Brompton vielä siitä harvinainen valmistaja että käyttää nelikanttikeskiötä pyörissään.
Kampien asennuksessa nelikanttikeskiöön käytetään, yllätys yllätys asennusrasvaa.
Ehkä kannattaisi käydä Bromptonin suunnittelijoille ja pyörän kasaajille kertomassa ettei sinne nelikanttikeskiöön mitään rasvaa laiteta.
Eihän nuo nyt miljoonan pyörän kokemuksella mitään tiedä.
Kampien asennus alkaa ajassa 8:50
https://m.youtube.com/watch?v=qzO6RyKAspc- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuossa legendaarisen taittopyörän,Brittiläisen Bromptonin viralliselle YouTube videolla kasataan miljoonas koskaan valmistettu Brompton pyörä tehtaan oman mekaanikon toimesta kaikki pyörän kasaus työvaiheet näyttäen.
Brompton vielä siitä harvinainen valmistaja että käyttää nelikanttikeskiötä pyörissään.
Kampien asennuksessa nelikanttikeskiöön käytetään, yllätys yllätys asennusrasvaa.
Ehkä kannattaisi käydä Bromptonin suunnittelijoille ja pyörän kasaajille kertomassa ettei sinne nelikanttikeskiöön mitään rasvaa laiteta.
Eihän nuo nyt miljoonan pyörän kokemuksella mitään tiedä.
Kampien asennus alkaa ajassa 8:50
https://m.youtube.com/watch?v=qzO6RyKAspcEipä tuossa mainittu että käyttäisivat ohjeiden vastaisesti rasvaa nelikanttiakseliin eikä purkkiakaan näkynyt mistä näin olisi voinut päätellä. Erikoista olisikin jos olisivat niin ammattitaidottomia. Käyttävät varmasti asianmukaisia, käyttökohteeseen soveltuvia aineita.
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tuossa mainittu että käyttäisivat ohjeiden vastaisesti rasvaa nelikanttiakseliin eikä purkkiakaan näkynyt mistä näin olisi voinut päätellä. Erikoista olisikin jos olisivat niin ammattitaidottomia. Käyttävät varmasti asianmukaisia, käyttökohteeseen soveltuvia aineita.
Eli tuo punainen aine mitä kasauksessa käyttivät on siis mitä? (ja huom. sitä on käyetty videolla kasauksen aikana huomattavan moneen kohteeseen kun videon käyt läpi, vai onko tuo nelikanttiin laitettu punainen aine sitten jotain muuta kuin kaikkiin muihin pyörän kohteisiin laitettu).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.
Tuleepas rasvata. Muista se jatkossa.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Eli tuo punainen aine mitä kasauksessa käyttivät on siis mitä? (ja huom. sitä on käyetty videolla kasauksen aikana huomattavan moneen kohteeseen kun videon käyt läpi, vai onko tuo nelikanttiin laitettu punainen aine sitten jotain muuta kuin kaikkiin muihin pyörän kohteisiin laitettu).
Rasvan punainen väri kertoo, että kyseessä on luultavasti suuri viskositeettinen hyvin tavallinen peruslaakerirasva (sanotaan myös tappirasvaksi), ei siis sovellu esimerkiksi suurinopeuksesiin laakereihin. No polkupyörä ei ole sellainen. Suuri viskositeetti pitää huolen kyllä sitten siitä ettei rasva "karkaa". Siis hyvä huuhtoutumisenkesto (vedenkesto). Rasituksen ja iskunkesto hyvä.
- Anonyymi
Jos ei ole aivan varma, mistä äänti tulee, niin kannattaa kastoa nämä videot.
Fix A Creaking Bike
https://www.youtube.com/playlist?list=PLUdAMlZtaV1055fbKt5I9DaOOPFghtmgM - Anonyymi
Kai se keskiö pitää vaihtaa?en edes tiedä onko sen nimi sitten kampiakseli vai ei?..Minulla rutisi polkiessa joka polkaisulla..Sitä en sitten tiedä vaihtoikin se pyöräkorjaamo liian leveään sellaiseen kun tilaa jäi niinku siihen toiseen polkimeen tai sitä vartta siis sieltä.sisältä?kelleppä valitat asiasta?
- Anonyymi
Lankkasin kengät.
- Anonyymi
Natinoiden ja muiden äänten lähdettä on vaikea paikallistaa satulasta käsin. Vaikka arvioit äänen tulevan keskiön suunnasta, se voi tulla myös takapyörästä. Irrottaisin rataspakan takaa, puhdistaisin kiinnityspinnat ja laittaisin takaisin. Tarkistaisin takapyörän kiinnityksen. Venynyt ketju voi aiheuttaa natinaa eturattaalla.
Nelikantti- tai Hollowtech-keskiöit eivät ole avattavia. Öljyä ei pidä yrittää ujuttaa noihin, se vie vain rasvat ja kuivuu nopeasti.- Anonyymi
Kasettikeskiön, jossa neliskanttiset akselin päät, voi kyllä irrottaa pyörästä, tämän kerron ettei tule käsitystä että "nelikantti-keskiöt eivät ole avattavia" tarkoittaisi sitä että niitä ei voi irrottaa pyörästä. Ja esim. Youtubessa on kyllä videoita joissa avataan kasettikeskiö ja korjataan se ja laitetaan takaisin pyörään. -Sivusta-
- Anonyymi
Unohtui, myös satulatolppa voi olla natinan lähde. Kuuluuko ääni putkelta polkiessa? Satulatolppa kannattaa joka tapauksessa toisinaan irrottaa ja rasvata (runko tuskin on hiilikuitua), näin se ei juutu paikalleen.
- Anonyymi
Juu, etenkin jos satulaa ei ole käytettävissä, niin tuo tolpan rasvaaminen vähentää natinaa.
- Anonyymi
Keskiötonttu se valittaa vanhuuttaan. Sellaisia vanhukset ovat, natisijoita.
- Anonyymi
Vaihtoon vain keskiö vanhus. Ne pituudet tosiaankin akselin pituuksia, ei laakerin koko mittoja. 🚲
- Anonyymi
Ymmärsin että se on vaihdettu eli uusi/uudehko keskiö natisee.
- Anonyymi
Natinasta ei kannata suuremmin huolestua mutta jos alkaa kuulua rutinoita niin sitten on isompaa murhetta. Itsekin yritin pitkään paikallistaa rutinan lähdetta ja lopulta selvisi että emäntähän se siellä rutisee kun olin pyöräilemään lähdössä.
Olisiko palstalla vinkkiä miten rutinan saisi loppumaan? Pitäisikö kokeilla rasvata? - Anonyymi
Sain kitinän loppumaan autostani kun otin avioeron.
- Anonyymi
Kengät ne yleensä natisevat oman kokemuksen mukaan.
- Anonyymi
Se on se kun liikennevaloissa tasapainoillaan ja apinoidaan eikä malteta laittaa jalkoja maahan,niin eine osat kestä
- Anonyymi
Olipaha taas selitys asialle, kas kun ei putkelta ponnistaminen ylämäjissä? Sehän vasta rasittavaa onkin.
- Anonyymi
Vedä viddu päähän jos ei kelpaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029