Pyörän keskiön tuntumassa natisee polkiessa

Anonyymi-ap

Joka polkimen kierroksella sellainen natina suurimman osan aikaa. Välillä kun varovasti polkee eli ei käytä voimaa juuri polkimiin niin ei juurikaan natise. Samoin välillä ensimmäiset sadat metrit menee natisematta, mutta sitten alkaa taas. Joskun ihan muutenkin menee pieni matka natisemmata ja sitten taas alkaa. Ylämäessä yleensä pahiten. Polkimien ja poljinkampien kiinnitys tarkistettu, en ihan varma mistä tarkalleen narina tulee, mutta tuntuu tulevan siitä keskiön kohdalta. Mulla ei ole kuin aseöljyä ja lukkojen voitelyöljyä, jotka ei juurikaan ole auttaneet, auttaisiko joku rasva(mikä), vai voiko ton "keskiön" seudun jotenkin itse huoltaa/korjata.

32

3475

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Epäilys kohdistuu etuhammasrattaan, keskiön, poljinkampien tai polkimien löysään kiinnitykseen.
      Kiristelyä ja tarkistelua.

    • Anonyymi

      Kampilaakeri sökö. Vaihda se uuteen. Mittaa vanha keskiö ennen uuden ostoa.
      Pituus voi olla esim 112 mm, 117 mm tai 123 mm.
      Ei ole mitään millintarkkaa hommaa, mutta suurinpiirtein pitää laittaa saman pituinen tilalle.

      Tarvitset myös keskiön avaaja hylsyn.

      Huomioi että kierteet ovat erikätiset, toisella vasemman puolen, toisella oikeanpuolen jengat.

      • Anonyymi

        Älä höpötä joutavia. Kampiakselin laakerien läpimitta on millintarkkaa. Jos vähänkin liian pieni kampiakseli ei mene läpi, jos millinkin liian suuri kampiakseli luistelee sivuttaissuuntaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä joutavia. Kampiakselin laakerien läpimitta on millintarkkaa. Jos vähänkin liian pieni kampiakseli ei mene läpi, jos millinkin liian suuri kampiakseli luistelee sivuttaissuuntaisesti.

        Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.

        Ei kukaan enää nykyään nelikanttiakselia käytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä joutavia. Kampiakselin laakerien läpimitta on millintarkkaa. Jos vähänkin liian pieni kampiakseli ei mene läpi, jos millinkin liian suuri kampiakseli luistelee sivuttaissuuntaisesti.

        Ei puhuttu laakereista vaan akselin pituudesta joka parasta tietysti olla sama kuin vanhassa ja jos vanha 116mm ja tuota ei lyödy niin sitten 115mm jne. Aloitukseen en ota kantaa kun keskiöitä monenlaisia, saattaahan olla että siinä ei edes ole ns. kasettikeskiötä.
        Googleta ja juutupeta esim "polkupyörän huolto" ja "bottom bracket replace" ja "bottom bracket types" ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.

        Kyllä ainakin toi rasvaa.

        https://youtube.com/@Velogi/videos


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Teki itsensä naurettavaksi osaavampien silmissä

        Tuossa legendaarisen taittopyörän,Brittiläisen Bromptonin viralliselle YouTube videolla kasataan miljoonas koskaan valmistettu Brompton pyörä tehtaan oman mekaanikon toimesta kaikki pyörän kasaus työvaiheet näyttäen.
        Brompton vielä siitä harvinainen valmistaja että käyttää nelikanttikeskiötä pyörissään.
        Kampien asennuksessa nelikanttikeskiöön käytetään, yllätys yllätys asennusrasvaa.
        Ehkä kannattaisi käydä Bromptonin suunnittelijoille ja pyörän kasaajille kertomassa ettei sinne nelikanttikeskiöön mitään rasvaa laiteta.
        Eihän nuo nyt miljoonan pyörän kokemuksella mitään tiedä.
        Kampien asennus alkaa ajassa 8:50
        https://m.youtube.com/watch?v=qzO6RyKAspc


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa legendaarisen taittopyörän,Brittiläisen Bromptonin viralliselle YouTube videolla kasataan miljoonas koskaan valmistettu Brompton pyörä tehtaan oman mekaanikon toimesta kaikki pyörän kasaus työvaiheet näyttäen.
        Brompton vielä siitä harvinainen valmistaja että käyttää nelikanttikeskiötä pyörissään.
        Kampien asennuksessa nelikanttikeskiöön käytetään, yllätys yllätys asennusrasvaa.
        Ehkä kannattaisi käydä Bromptonin suunnittelijoille ja pyörän kasaajille kertomassa ettei sinne nelikanttikeskiöön mitään rasvaa laiteta.
        Eihän nuo nyt miljoonan pyörän kokemuksella mitään tiedä.
        Kampien asennus alkaa ajassa 8:50
        https://m.youtube.com/watch?v=qzO6RyKAspc

        Eipä tuossa mainittu että käyttäisivat ohjeiden vastaisesti rasvaa nelikanttiakseliin eikä purkkiakaan näkynyt mistä näin olisi voinut päätellä. Erikoista olisikin jos olisivat niin ammattitaidottomia. Käyttävät varmasti asianmukaisia, käyttökohteeseen soveltuvia aineita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuossa mainittu että käyttäisivat ohjeiden vastaisesti rasvaa nelikanttiakseliin eikä purkkiakaan näkynyt mistä näin olisi voinut päätellä. Erikoista olisikin jos olisivat niin ammattitaidottomia. Käyttävät varmasti asianmukaisia, käyttökohteeseen soveltuvia aineita.

        Eli tuo punainen aine mitä kasauksessa käyttivät on siis mitä? (ja huom. sitä on käyetty videolla kasauksen aikana huomattavan moneen kohteeseen kun videon käyt läpi, vai onko tuo nelikanttiin laitettu punainen aine sitten jotain muuta kuin kaikkiin muihin pyörän kohteisiin laitettu).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.

        Tuleepas rasvata. Muista se jatkossa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eli tuo punainen aine mitä kasauksessa käyttivät on siis mitä? (ja huom. sitä on käyetty videolla kasauksen aikana huomattavan moneen kohteeseen kun videon käyt läpi, vai onko tuo nelikanttiin laitettu punainen aine sitten jotain muuta kuin kaikkiin muihin pyörän kohteisiin laitettu).

        Rasvan punainen väri kertoo, että kyseessä on luultavasti suuri viskositeettinen hyvin tavallinen peruslaakerirasva (sanotaan myös tappirasvaksi), ei siis sovellu esimerkiksi suurinopeuksesiin laakereihin. No polkupyörä ei ole sellainen. Suuri viskositeetti pitää huolen kyllä sitten siitä ettei rasva "karkaa". Siis hyvä huuhtoutumisenkesto (vedenkesto). Rasituksen ja iskunkesto hyvä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kai se keskiö pitää vaihtaa?en edes tiedä onko sen nimi sitten kampiakseli vai ei?..Minulla rutisi polkiessa joka polkaisulla..Sitä en sitten tiedä vaihtoikin se pyöräkorjaamo liian leveään sellaiseen kun tilaa jäi niinku siihen toiseen polkimeen tai sitä vartta siis sieltä.sisältä?kelleppä valitat asiasta?

    • Anonyymi

      Lankkasin kengät.

    • Anonyymi

      Natinoiden ja muiden äänten lähdettä on vaikea paikallistaa satulasta käsin. Vaikka arvioit äänen tulevan keskiön suunnasta, se voi tulla myös takapyörästä. Irrottaisin rataspakan takaa, puhdistaisin kiinnityspinnat ja laittaisin takaisin. Tarkistaisin takapyörän kiinnityksen. Venynyt ketju voi aiheuttaa natinaa eturattaalla.

      Nelikantti- tai Hollowtech-keskiöit eivät ole avattavia. Öljyä ei pidä yrittää ujuttaa noihin, se vie vain rasvat ja kuivuu nopeasti.

      • Anonyymi

        Kasettikeskiön, jossa neliskanttiset akselin päät, voi kyllä irrottaa pyörästä, tämän kerron ettei tule käsitystä että "nelikantti-keskiöt eivät ole avattavia" tarkoittaisi sitä että niitä ei voi irrottaa pyörästä. Ja esim. Youtubessa on kyllä videoita joissa avataan kasettikeskiö ja korjataan se ja laitetaan takaisin pyörään. -Sivusta-


    • Anonyymi

      Unohtui, myös satulatolppa voi olla natinan lähde. Kuuluuko ääni putkelta polkiessa? Satulatolppa kannattaa joka tapauksessa toisinaan irrottaa ja rasvata (runko tuskin on hiilikuitua), näin se ei juutu paikalleen.

      • Anonyymi

        Juu, etenkin jos satulaa ei ole käytettävissä, niin tuo tolpan rasvaaminen vähentää natinaa.


    • Anonyymi

      Keskiötonttu se valittaa vanhuuttaan. Sellaisia vanhukset ovat, natisijoita.

    • Anonyymi

      Vaihtoon vain keskiö vanhus. Ne pituudet tosiaankin akselin pituuksia, ei laakerin koko mittoja. 🚲

      • Anonyymi

        Ymmärsin että se on vaihdettu eli uusi/uudehko keskiö natisee.


    • Anonyymi

      Natinasta ei kannata suuremmin huolestua mutta jos alkaa kuulua rutinoita niin sitten on isompaa murhetta. Itsekin yritin pitkään paikallistaa rutinan lähdetta ja lopulta selvisi että emäntähän se siellä rutisee kun olin pyöräilemään lähdössä.
      Olisiko palstalla vinkkiä miten rutinan saisi loppumaan? Pitäisikö kokeilla rasvata?

    • Anonyymi

      Sain kitinän loppumaan autostani kun otin avioeron.

    • Anonyymi

      Kengät ne yleensä natisevat oman kokemuksen mukaan.

    • Anonyymi

      Se on se kun liikennevaloissa tasapainoillaan ja apinoidaan eikä malteta laittaa jalkoja maahan,niin eine osat kestä

      • Anonyymi

        Olipaha taas selitys asialle, kas kun ei putkelta ponnistaminen ylämäjissä? Sehän vasta rasittavaa onkin.


    • Anonyymi

      Vedä viddu päähän jos ei kelpaa

    • Anonyymi

      Ääni tulee ketjuista. Äänen saa aikaiseksi vaikkapa CRC Chain spraylla. Tähän voiteluaineeseen ei lika tai pöly tartu, ketjut ovat kuin uudet. Aineessa oleva vaha alkaa tekeen ajanmittaan natinaa.

      • Anonyymi

        Vaseliinilla äänen saa pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaseliinilla äänen saa pois.

        Niin että äänen saa aikaiseksi CRC Chain spraylla ja äänen pois vaseliinilla. Itse en luottaisi kumpaankaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe