Hapattaminen on ikivanha tapa säilöä elintarvikkeita. Happamuus hidastaa ja jopa estää bakteerien toiminnan joten elintarvike säilyy pitempään. Kasviksissa on luontaisesti hiivoja, jotka alkavat käymään kun saavat nestettä ja käymiskelpoisia sokereita. Tämän vuoksi hapattaminen on "löydetty" ilman sen kummempia tutkimus- ja kehittämistoimenpiteitä.
Hapattamisessa muutama ensimmäinen vuorokausi on riskialtista aikaa kun säilyke ei ole vielä hapanta ja hapattaminen tarjoaa ihanteelliset olosuhteet myös bakteerien lisääntymiselle. Tätä riskiä vähennetään ehdottomalla puhtaudella, suolalla ja viileässä hapattamisella. Valmiista etikasta tehdyt hapansäilykkeet ovatkin helppoja ja turvallisia koska sillä saadaan heti alusta alkaen bakteereille epäedulliset olosuhteet.
Minkälaisia elintarvikkeita olette hapansäilöneet? Oletteko tehneet hapattamalla vai etikkasäilönnällä? Kasvikset ovat tavanomaisia. Itse olen tehnyt hapattamalla hapankaalta ja hapankurkkuja. Eksoottisin kokeilu oli hapansienet, joihin pitää laittaa mukaan sokeripitoisia kasviksia, joista tulee käymiskelpoisia sokereita. hapatin kantarelleja, suppilovahveroita ja lampaankääpiä sipulirenkaiden ja porkkanasuikaleiden kanssa. Sienet olivat onnistuneita ja hyvän makuisia. Nykyään teen hapansienet etikkaliemeen, joka on turvallisempi tapa. Etikkaliemeen on helppo ja nopea tehdä esimerkiksi pikkelöityjä kurkkuja tai punasipulia.
Onko kukaan hapattanut lihaa tai kalaa? Yleinen esimerkki hapatetusta lihasäilykkeestä on kesämakkara, joka hapattamisen vuoksi säilyy kesälläkin ilman jääkaappia. Tämäkin on ikivanha säilöntätapa ja luonteva aikakauteen ennen sähköä ja jääkaappeja.
https://en.wikipedia.org/wiki/Summer_sausage
Hapansäilöntä
2
461
Vastaukset
Hesarin artikkeli hapansäilöntään.
https://www.hs.fi/ruoka/art-2000009768128.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 811406
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1121335Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.181110- 211006
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne114868Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet45863- 17793
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n65777- 40667
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..72652