Moottoriveneilijä pysähtyi

Anonyymi-ap

43

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin,mse on niin tylsää kun moottori hoitaa hommat, että ei sitä selvinnyt päin kestä.

    • Anonyymi

      Purjeveneen syytä!

    • Anonyymi

      Kallio tuli vasemmalta!

    • Anonyymi

      Mikä helvetti suomalaisilla on, että alkoholi on läsnä aina ja kaikkialla?

      Pitääkö se pönttö saada sekaisin jatkuvasti?
      Onko todellisuus piinaa hetkittäin - selvin päin?

      Ihan samanlaisia dokuja ne ovat monet purjehtijatkin.

      Henk. koht. olen nähnyt ihan riittävän monta tuhoutunutta elämää viinalla läträämisen takia.
      Sekä suvussa että kaveripiirissä, tuttavissa, tutun tutuissa ja naapureissa.
      Vaikka kuinka monta hyvää miestä ja naista on Kuningas Alkoholi kietonut pauloihinsa ja lopulta vienyt mennessään.
      Moni on käynyt duunissa ihan jämptisti viimeiseen saakka, kunnes napsahtaa.
      Muutamat vajonneet alamäkeen ja lopulta juoneet Lasolia roskiksessa.

      Väkivaltaa, terveysongelmia, masennusta, rikkoutuneita perheitä, hätääntyneitä lapsia.

      Koska ALKOHOLI.
      Miksi sitä on "pakko" saada?
      Se ei rentouta tippaakaan eikä todellakaan ole pieninäkään annoksina terveydelle hyväksi.
      Etanoli on hermomyrkky.

      Älä tule väittämään, että "hallitset alkoholinkäyttösi".
      Jos hallitsisit, voisit muitta mutkitta olla pari vuotta ottamatta tippaakaan.

      Mutta et pysty.

      • Anonyymi

        Hallitsen alkoholinkäyttöni ja monessa noista huonosti päättyneissä tarinoissa (väkivaltaa, terveysongelmia, masennusta, rikkoutuneita perheitä) alkoholi ei ole syy vaan seuraus.


    • Anonyymi

      Nykyinen promillen raja tarkoittaa samalla sitä että ihan lain puitteissa ollaan jo hyvässä nousussa.

      Jos on yhtään perso niin ottaa siinä kohtaa lisää.

      Oikea raja olisi nollatoleranssi. Vesillä ja autolla.
      Jos sitten kaikki sujuu hyvin niin poliisi ei sakottaisi allr puolen millin lukemista,

      Vakuutusyhtiö voisi kuitenkin vedota pieneenkin promillemäärään ja evätä korvaukset.

      • Anonyymi

        Alkoholiongelmaisen puhetta tuollainen. Nollatoleranssille ei ole mitään järkisyitä ja kahdessa promillessa ajava ajaa täysin promillerajasta piittaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholiongelmaisen puhetta tuollainen. Nollatoleranssille ei ole mitään järkisyitä ja kahdessa promillessa ajava ajaa täysin promillerajasta piittaamatta.

        Josbsitä promillerajaa saisi reilusti alemmaksi niin vielä olisi tolkuissaan kun pitäisi lopettaa
        Ehkä 0,5 promolleraja olisi selkeä. Tiedät miten paljon voi juoda ja tajuat vielä lopettaa.

        Noita känniläisiä on moottoriveneilojöissä paljon. "Veneily" tai "uistelu" on monelle se paikka missä juomisesta huolestumut perhe ei ole katsomassa => saa vetää koomat ja tulla kotiin sitten kun pysyy tolpillaan.
        Tunnen yhden alkoholisti purjehtijankin mutta hän pysyy muutamassa kaljassa ja vetää loput kuivalla maalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Josbsitä promillerajaa saisi reilusti alemmaksi niin vielä olisi tolkuissaan kun pitäisi lopettaa
        Ehkä 0,5 promolleraja olisi selkeä. Tiedät miten paljon voi juoda ja tajuat vielä lopettaa.

        Noita känniläisiä on moottoriveneilojöissä paljon. "Veneily" tai "uistelu" on monelle se paikka missä juomisesta huolestumut perhe ei ole katsomassa => saa vetää koomat ja tulla kotiin sitten kun pysyy tolpillaan.
        Tunnen yhden alkoholisti purjehtijankin mutta hän pysyy muutamassa kaljassa ja vetää loput kuivalla maalla.

        Kännisiä on eniten sotuveneilijöissä ja purjehtijoissa. Kummankin alustyypin nopeus on niin alhainen, ettei vaaraa tiedosteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Josbsitä promillerajaa saisi reilusti alemmaksi niin vielä olisi tolkuissaan kun pitäisi lopettaa
        Ehkä 0,5 promolleraja olisi selkeä. Tiedät miten paljon voi juoda ja tajuat vielä lopettaa.

        Noita känniläisiä on moottoriveneilojöissä paljon. "Veneily" tai "uistelu" on monelle se paikka missä juomisesta huolestumut perhe ei ole katsomassa => saa vetää koomat ja tulla kotiin sitten kun pysyy tolpillaan.
        Tunnen yhden alkoholisti purjehtijankin mutta hän pysyy muutamassa kaljassa ja vetää loput kuivalla maalla.

        Tajuan sen promillenkin rajalla ja jotkut ei tajua koskaan. Vajaan promillen humalassa normaalijärkinen ymmärtää, että veneen voi vielä siirtää varovaisesti turvallisempaan satamaan, ei paahtaa pimeässä vesiselvänäkään 30 solmua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännisiä on eniten sotuveneilijöissä ja purjehtijoissa. Kummankin alustyypin nopeus on niin alhainen, ettei vaaraa tiedosteta.

        Purjehtiminen menee kännissä liian haastavaksi. Siksikö niin moni purjevene kulkee koneella vaikka tuulta on sopivasti purjehtimiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Josbsitä promillerajaa saisi reilusti alemmaksi niin vielä olisi tolkuissaan kun pitäisi lopettaa
        Ehkä 0,5 promolleraja olisi selkeä. Tiedät miten paljon voi juoda ja tajuat vielä lopettaa.

        Noita känniläisiä on moottoriveneilojöissä paljon. "Veneily" tai "uistelu" on monelle se paikka missä juomisesta huolestumut perhe ei ole katsomassa => saa vetää koomat ja tulla kotiin sitten kun pysyy tolpillaan.
        Tunnen yhden alkoholisti purjehtijankin mutta hän pysyy muutamassa kaljassa ja vetää loput kuivalla maalla.

        Promillerajan pitäisi olla porrastettu. Hissuksiin liikkuessa nykyinen 1 promillen raja. 0,5 promilleraja voisi olla yli 10 solmun nopeuksissa. Yli 40 solmussa nollatoleranssi. Ylityksestä heti päiväsakoille ja törkeästä ylityksestä rikoksentekovälineen menetys valtiolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännisiä on eniten sotuveneilijöissä ja purjehtijoissa. Kummankin alustyypin nopeus on niin alhainen, ettei vaaraa tiedosteta.

        Kännissä soutava on vakavaksi vaaraksi vain itselleen, se sallittakoon. Poijupaino kaulaan ja soutelemaan... mitä suuremmat puntit, sitä korkeampi promilleraja.

        Kajakki on myös hidas, mutta siinä on automaattinen ajonesto joka estää liikkeellelähdöt liian humalassa. Promilleraja on tietysti jokaiselle yksilöllinen, mutta niin sen pitääkin olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholiongelmaisen puhetta tuollainen. Nollatoleranssille ei ole mitään järkisyitä ja kahdessa promillessa ajava ajaa täysin promillerajasta piittaamatta.

        Alkoholiongelmainen on kyllä se joka haluaa vetää 2 promillen kännit samalla kun operoi venettä. Meille muille olisi turvallisempaa jos sellainen olisi selkeästi kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholiongelmainen on kyllä se joka haluaa vetää 2 promillen kännit samalla kun operoi venettä. Meille muille olisi turvallisempaa jos sellainen olisi selkeästi kielletty.

        Sinulla on alkoholiongelma kun tuollaisia kieltoja ehdottelet. Usko jo, ettei ne kahdessa promillessa veneilevät piittaa mistään kielloista, ne kiellot rajoittavat vain meidän muiden elämää joilla on terve suhde alkoholiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholiongelmainen on kyllä se joka haluaa vetää 2 promillen kännit samalla kun operoi venettä. Meille muille olisi turvallisempaa jos sellainen olisi selkeästi kielletty.

        Kahden promillen humalaan ei taida edes päästä ilman alkoholiongelmaa. Tai ainakaan ei kykene edes yrittää veneelläajoa enää siinä vaiheessa ellei ole kunnolla harjoitellut ryyppäämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännisiä on eniten sotuveneilijöissä ja purjehtijoissa. Kummankin alustyypin nopeus on niin alhainen, ettei vaaraa tiedosteta.

        Tai ettei sitä ole. Ei muille

        Purjeveneilijöllä kyllånhelposti vauhti hidastuu siinä kohtaa kun pönttö sumenee ja lopulta vene on piissä ja purje lepattaa. Kun moottoriveneilijä sammahtaa ruoriin nii. Vene pysähtyy vasta osuttuaan soutuveneeseen, purjeveneeseen tai rantaan. Ja joku kuolee.

        Soutuveneilijä ei aiheuta kenellekään edes naarmua, vaan rassukka kaataa veneensä ja hukkuu sepalus auki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Promillerajan pitäisi olla porrastettu. Hissuksiin liikkuessa nykyinen 1 promillen raja. 0,5 promilleraja voisi olla yli 10 solmun nopeuksissa. Yli 40 solmussa nollatoleranssi. Ylityksestä heti päiväsakoille ja törkeästä ylityksestä rikoksentekovälineen menetys valtiolle.

        Tässä on järkeä. Vesillä on tieliikennettä korkeampi raja, koska ei tarvita tarkkuutta eikä nopeita reaktioita. Mitä enemmän vauhtia, sitä lähempänä ollaan tieliikenteen vaatimuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai ettei sitä ole. Ei muille

        Purjeveneilijöllä kyllånhelposti vauhti hidastuu siinä kohtaa kun pönttö sumenee ja lopulta vene on piissä ja purje lepattaa. Kun moottoriveneilijä sammahtaa ruoriin nii. Vene pysähtyy vasta osuttuaan soutuveneeseen, purjeveneeseen tai rantaan. Ja joku kuolee.

        Soutuveneilijä ei aiheuta kenellekään edes naarmua, vaan rassukka kaataa veneensä ja hukkuu sepalus auki.

        Purjevene kulkee sopivassa kelissä autopilotilla aika haipakkaa aika kauas vaikka kippari on pudonnut aikoja sitten kyydistä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Juu, mökkikauden päättyminen on ilmeisen masentavaa.


    • Anonyymi

      Kesän putki alkaa olla ohi, ja koloistaan kaivautuvat yksi toisensa jälkeen ne, joilla "ei ole ongelmaa" ja siksi nollatoleranssi on ei-ei :).

      Jos sinulla ei olisi ongelmaa, sinun ei tarvitsisi puolustella koko litkun käyttöä missään mittakaavassa.
      Voin itse juoda lasin viiniä, mutta en tarvitse sitä viikoittain, en kuukausittain, en lomilla, en kaverin synttäreillä enkä omissanikaan.

      Hyvän pihvin kylkeen hyvä punaviini sopii, mutta en tarvitse sitä voidakseni seurustella ihmisten kanssa posket punoittaen.

      Jos olet ilman alkoa sosiaalisesti rajoittunut, kannattaa ehkä mennä terapiaan Alkon sijaan.

      Pieni pili, palkkapussi eikä kielitaito puhumattakaan sosiaalisesta tai eroottisesta haluttavuudesta eivät parane tippaakaan vaikka joisit kuinka paljon.

      En ole absolutisti, mutta en silti ole juonut pisaraakaan viiteen vuoteen. En vesillä enkä maissa, en myöskään lentokoneessa enkä sinne mennessä....

      • Anonyymi

        Nollatoleranssi on ei-ei koska sille ei löydy perusteluja ja perustelemattomat kiellot on pahasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nollatoleranssi on ei-ei koska sille ei löydy perusteluja ja perustelemattomat kiellot on pahasta.

        Perustele, miksi ALKOHOLIA ON SAATAVA vesillä?
        Taidat ajaa autoakin maistissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele, miksi ALKOHOLIA ON SAATAVA vesillä?
        Taidat ajaa autoakin maistissa?

        Ei tuota tarvitse perustella, koska alkoholia ei ole saatava vesillä, mutta kun maissa on vähän maisteltu kohtuudella voi tulla yllättävä ja pakottava tarve operoida venettä eikä pienessä maistissa olo mitenkään sitä vaaranna - huonosti nukuttu yökin voi olla suurempi vaaratekijä kuin joku 0,5 promillea. Autoillessa ei sellaista tilannetta niin herkästi synny kun tie johtaa jonnekin, on maata tassun alla ja kännykkäkenttääkin, vaikkei Bernerin taksiuudistukseen tietenkään voi luottaa.

        En näe mitään ongelmaa siinä, että otan viinilasillisen tai oluen ruokailun yhteydessä ja hyppään pian sen jälkeen auton rattiin. Täysin laillista eikä heikennä suorituskykyä millään tavalla. Turha hysteria pois, ei se tarkoita sitä, että juon koko mäyräkoiran ja kipaisen autolla (tai veneellä) hakemaan lisää kaupasta.

        Nollatoleranssille ei ole mitään perusteluja... ennemminkin olisi täyskiellolle kansanterveydellisiä perusteluja, mutta kaikkihan tietävät mitä siitä seuraisi. Kieltolaissa on syy sille, että Suomessa kännäyskulttuuri on edelleen voimissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nollatoleranssi on ei-ei koska sille ei löydy perusteluja ja perustelemattomat kiellot on pahasta.

        Tässä on ehdotettu nollatoleranssia josta poikkeaminen ei aluksi tee muuta kuin vie oikeuden vakuutuskorvauksiin ja tekee ihmisestänsyypåän kolarissa. Vasta puolen promillen kohdalla voidaan antaa sakot - jos poliisi sattuu puhalluttamaan. Yleensä poliisivalvonnan varaan ei kannata paljoa laskea. Tärkeintä on antaa ihmisille itselleen vastuuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on ehdotettu nollatoleranssia josta poikkeaminen ei aluksi tee muuta kuin vie oikeuden vakuutuskorvauksiin ja tekee ihmisestänsyypåän kolarissa. Vasta puolen promillen kohdalla voidaan antaa sakot - jos poliisi sattuu puhalluttamaan. Yleensä poliisivalvonnan varaan ei kannata paljoa laskea. Tärkeintä on antaa ihmisille itselleen vastuuta.

        Mikä on nollatoleranssin vaikuttavuus?
        Kaikkia kolhuja ei tilastoida, mutta kuolemista on tarkkaa tietoa. Moniko ihminen on kuollut vesillä siksi, että veressä on ollut 0-0,5 alkoholia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on nollatoleranssin vaikuttavuus?
        Kaikkia kolhuja ei tilastoida, mutta kuolemista on tarkkaa tietoa. Moniko ihminen on kuollut vesillä siksi, että veressä on ollut 0-0,5 alkoholia?

        Moniko syytön osapuoli on kuollut vesillä siksi, että onnettomuuden aiheuttanut on puhaltanut 0,01-0,99 promillea? Miten kukin haluaa itsensä tappaa, vaikka sitten suomiverkkareissa 1,5 promillen humalassa Päijän soutuveneessä keskellä järveä ankkuriköysi kaulan ympäri ja kelluntaliivit venevajassa, kunhan ei aiheuta vahinkoa muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on ehdotettu nollatoleranssia josta poikkeaminen ei aluksi tee muuta kuin vie oikeuden vakuutuskorvauksiin ja tekee ihmisestänsyypåän kolarissa. Vasta puolen promillen kohdalla voidaan antaa sakot - jos poliisi sattuu puhalluttamaan. Yleensä poliisivalvonnan varaan ei kannata paljoa laskea. Tärkeintä on antaa ihmisille itselleen vastuuta.

        Vastuuta annetaan lopettamalla holhous ja perusteettomat kiellot joihin nollatoleranssi lukeutuisi. Yhtälailla olet vastuussa teoistasi selvin päin kuin humalassa, ei humalatilaa pidä pitää lieventävänä asiana kun se on itseaiheutettu.

        Tuo ehdotettu malli olisi yhtä järkevä kuin se, että kaikki punaisiin housuihin pukeutuneet olisi aina syyllisiä ja korvausvelvollisia jos näköetäisyydellä sattuu jokin vahinko. Henri Lloydia ostavia voisi sakottaa jo kaupan kassalla valmiiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele, miksi ALKOHOLIA ON SAATAVA vesillä?
        Taidat ajaa autoakin maistissa?

        Minun ei ole saatava alkoholia vesillä. Silti olen ehdottomasti nollatoleranssia vastaan, niin vesillä kuin maantielläkin.

        Erityisesti maantiellä Suomessa on onnistuttu pitämään valtaväestöllä sellainen asenne, että rattijuopumustuomio on suuri häpeä. Jos raja pudotettaisiin nollaan, olen vakuuttunut tuon tilanteen muuttuvan, koska ihmiset eivät enää pidä rajaa perusteltuna. Harva kovasti häpeilee lievästä ylinopeudesta saatua liikennevirhemaksua. Päinvastoin, saattaapa työpaikan kahvihuoneessa isoon ääneen sadatella kameran välähdystä. Emme varmasti halua, että ratti- tai ruorijuopumukseen suhtaudutaan jatkossa samalla keveydellä.


    • Anonyymi

      Alkoholistille ei ole merkitystä sillä onko raja promillen tai puoli.
      Alkoholistin ei pidä juoda lainkaan.

      En usko, että tuossakaan tapauksessa veressä oli 0,5-1,0 vaan reilusti yli.

      Kuten aina, säännöt koskevat ja rajoittavat vain niitä, jotka sääntöjä noudattavat. Ei ole mitään mieltä kiristää ruuvia kuuliaiselta kansalta, kun ongelmat ovat niissä, jotka eivät noudata sääntöjä lainkaan.

      • Anonyymi

        Näin on, mutta jotkut lainkuuliaat kansalaiset haluavat ruoskia itseään sekä kanssasisariaan ja veljiään siinä samassa. Vaan millä oikeudella? Ei millään. Kuka tahansa saa omatoimisesti noudattaa nollatoleranssia ihan itse jos haluaa, mutta ei nollatoleranssi poista ongelmaa - pikemminkin päivastoin kun useammalta saattaa unohtua kohtuullisuuden raja jos jo 0,01 promillesta mennään laittomalle puolelle.


    • Anonyymi

      Kielloille pitää olla perusteet ja niitä pitää pystyä valvomaan.

      Ymmärrän ajatuksen siitä, että jos raja olisi nolla, niin se on viesti siitä, ettei alkoholi kuulu lainkaan veneilyyn tai miksei myös autoiluun.

      Toinen asia on sitten valvonnan järjestäminen. Poliisien aika kuluisi 0,01 promillea puhaltaneiden kuskaamiseen tarkkuusalkometriin tai verikokeeseen. Olisiko siinä mitään mieltä?
      Jos taas 0,01 puhaltaneita ei kuljetettaisi kokeisiin, niin mitä järkeä on laskea raja nollaan?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ei pienestä alkoholituikasta ole veneilyssäkään mitään haittaa, joten miten perustelet tuon ettei alkoholi kuuluisi lainkaan veneilyyn? Se olisi totaalikielto sitten, ettei alkoholi kuulu juotavaki ollenkaan missään eikä milloinkaan, eikä bensan sekaan eikä muuallekaan.


    • Anonyymi

      Sattuuhan noita vahinkoja ilman viinaakin, eli mitä sille asialle pitäisi tehdä. Kannattaisi varmaan aloittaa siitä. Aika monet kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat tapahtuneet selvin päin. Kannattaisi ehkä tutkia, onko alkoholilla joku suojaava vaikutus, kun tässäkään yllämainitussa onnettomuudessa ei kuollut ketään.

      • Anonyymi

        ”Kannattaisi ehkä tutkia, onko alkoholilla joku suojaava vaikutus, kun tässäkään yllämainitussa onnettomuudessa ei kuollut ketään.”

        Lainasin tuon ensimmäisen kappaleen viestistäsi.
        Jo lapsena kuulin kun miehet keskustelivat keskenään muiden toilailuista ja joskus jopa omistaankin kuinka jollakulla oli ollut ”juopon tuuri” jossakin tietyssä tapauksessa.
        Eikä se ollut yksi kerta kun kuulin tuon maininnan. Olen kuullut tuosta ihme ilmiöstä jälkeen päinkin.

        Vuosikymmenen kuluttua pääsin itsekin näiden miesten mukaan töihin sinne kaivokselle ja näin omin silmin kolme kertaa tuon ”juopon tuurin” tulokset.
        Erään kerran iltavuorossa pomo oli poissa ja eräs maansiirtoauton kuljettaja päätti ottaa hieman huikkaa.
        Vain ”juopon tuuri” pelasti hänet putoamasta autonsa kanssa 30 m korkealta raakkupenkalta = (sivukiveä, jossa ei ole tarpeeksi malmia) alas.
        Koska oli talvi, niin tunnelista ajettu kivi oli jäätyessään muodostanut siihen reunalle esteen, johon dumpperi oli pysähtynyt, eikä näin ollen päässyt putoamaan.

        En tiedä onko tuollainen ilmiö, kuten ”juopon tuuri” oikeasti olemassa, mutta kun näitä tapauksia, joissa olisi voinut oikein pahastikin käydä on itsekin nähnyt, niin sen olemassa olo jotenkin kiehtoo.

        Itse en ota kuin tervetuliais maljan ja senkin vasta nyt eläkkeellä, sillä noiden nuoruuden kaivos aikojen jälkeen aloitin sellaisessa ammatissa, jossa on nollatoleranssi ja olin ison osan vuodesta 24/7 valmiudessa.

        Mielestäni veneilyssä oleva nykyinen promilleraja on hyvä.
        Ne jotka sitä rikkovat ajaisivat silti maistissa, oli se raja mikä hyvänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kannattaisi ehkä tutkia, onko alkoholilla joku suojaava vaikutus, kun tässäkään yllämainitussa onnettomuudessa ei kuollut ketään.”

        Lainasin tuon ensimmäisen kappaleen viestistäsi.
        Jo lapsena kuulin kun miehet keskustelivat keskenään muiden toilailuista ja joskus jopa omistaankin kuinka jollakulla oli ollut ”juopon tuuri” jossakin tietyssä tapauksessa.
        Eikä se ollut yksi kerta kun kuulin tuon maininnan. Olen kuullut tuosta ihme ilmiöstä jälkeen päinkin.

        Vuosikymmenen kuluttua pääsin itsekin näiden miesten mukaan töihin sinne kaivokselle ja näin omin silmin kolme kertaa tuon ”juopon tuurin” tulokset.
        Erään kerran iltavuorossa pomo oli poissa ja eräs maansiirtoauton kuljettaja päätti ottaa hieman huikkaa.
        Vain ”juopon tuuri” pelasti hänet putoamasta autonsa kanssa 30 m korkealta raakkupenkalta = (sivukiveä, jossa ei ole tarpeeksi malmia) alas.
        Koska oli talvi, niin tunnelista ajettu kivi oli jäätyessään muodostanut siihen reunalle esteen, johon dumpperi oli pysähtynyt, eikä näin ollen päässyt putoamaan.

        En tiedä onko tuollainen ilmiö, kuten ”juopon tuuri” oikeasti olemassa, mutta kun näitä tapauksia, joissa olisi voinut oikein pahastikin käydä on itsekin nähnyt, niin sen olemassa olo jotenkin kiehtoo.

        Itse en ota kuin tervetuliais maljan ja senkin vasta nyt eläkkeellä, sillä noiden nuoruuden kaivos aikojen jälkeen aloitin sellaisessa ammatissa, jossa on nollatoleranssi ja olin ison osan vuodesta 24/7 valmiudessa.

        Mielestäni veneilyssä oleva nykyinen promilleraja on hyvä.
        Ne jotka sitä rikkovat ajaisivat silti maistissa, oli se raja mikä hyvänsä.

        Juopon tuuri on sikäli aito ilmiö, että juoppo kaatuu valahtaen rentona maahan eikä telo itseään yhtä pahasti kuin selvin päin kaatuva joka jännittää lihakset ja ottaa osuman vastaan väärällä tekniikalla ja väärillä kehon osilla.


    • Anonyymi

      Nykyinen raja on aivan riittävä. Kannattaisi keskittyä näihin vakaviin onnettomuuksiin, joissa selvin päin on toimittu täysin holtittomasti ja aiheutettu kuolemia. Tuomioita ei ole isommin näistä kellekään annettu. Yhtenä esimerkkinä mv veneen karille ajo Loviisan edustalla. Ajetaan ulos väylältä kovalla nopeudella. Mitään järjellistä syytä tälle ei ollut,tai ainakaan sitä ei ole tuotu julkisuuteen. Harva toimii tuolla tavalla kovassakaan kännissä. Yksi kuoli ja veneen päällikkö sai jonkun huomautuksen asiasta.

    • Anonyymi

      Hyvä esimerkki toi loviisan keissi. Mä en ole koskaan tajunnut, miten selvä kolmen hengen viranomaiset miehistö voi ajaa noin järjettömästi. Voisi kuvitella, että ovat olleet vähintään 2 promillea juovuksissa. Kävikö hommassa niin, että olivat vetäneet jotain viinaakin väkevämpää, mikään muu ei oikein ole mahdollista. Ja paskat lakaistiin tietysti maton alle jemmaan, niin kuin tapana on.

    • Anonyymi

      Miksi lentäjillä on nollatoleranssi?

      • Anonyymi

        Kyllä siihen on varmasti syy siinä, että vuosikymmenten kokemus on osoittanut alkoholia nauttineiden suurempi alttius huolimattomuuteen.

        Tässä ei vielä tarvitse mennä suuren onnettomuuden aiheuttamiseen.
        Ilma-aluksen operointiin liittyy lukemattomia pieniä seikkoja, joiden kohdalla suurpiirteinen toiminta johtaa helposti ketjuun, jossa pienet mishapit vähitellen kerryttävät tilanteen, josta ei enää selvitäkkään pelkällä oho! sanomisella.

        Selvä pilotti, ja jos operoidaan kahden lentäjän miehistöllä, niin jompi kumpi huomaa virheen ja ketju ehditään katkaisemaan ennen kuin kaputti iskee päälle.

        Lento-onnettomuus ei useinkaan johdu yhdestä virheestä, vaan siihen johtaa yksi tai useampi pieni virhe, jotka yhdessä johtavat tilanteeseen, jota ei enää pystytä selvittämään ja se on sitten menoa.

        Ilmailu historiasta löytyy useita tapauksia, joissa huippulentäjä ei ole selvinnyt normaalilta näyttävän lentoliikkeen suorittamisesta.
        Kun sitten siihen lisätään vaikeusastetta, kuten matalalla liikehditää (esim. jyrkkää kaartoa) huonossa näkyvyydessä, jäätymistä ohjauspinnoilla ja/tai ennen vanhaan kaasuttimissa, ylipainoa ja mahdollisesti siitä johtuvaa painopisteen siirtymistä, niin tilanne ei olen enää hallittavissa kenenkään toimesta.

        Jokainen voi ymmärtää, että alkoholia nauttinut on aina muutaman askeleen jäljessä selvään pilottiin nähden.
        Alkoholin epäsuotuisista vaikutuksista on vuosikymmenten saatossa saatu sen verran näyttöä, että sen käyttö on kielletty muissakin vaativissa tehtävissä kuin ilma-aluksen operoinnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siihen on varmasti syy siinä, että vuosikymmenten kokemus on osoittanut alkoholia nauttineiden suurempi alttius huolimattomuuteen.

        Tässä ei vielä tarvitse mennä suuren onnettomuuden aiheuttamiseen.
        Ilma-aluksen operointiin liittyy lukemattomia pieniä seikkoja, joiden kohdalla suurpiirteinen toiminta johtaa helposti ketjuun, jossa pienet mishapit vähitellen kerryttävät tilanteen, josta ei enää selvitäkkään pelkällä oho! sanomisella.

        Selvä pilotti, ja jos operoidaan kahden lentäjän miehistöllä, niin jompi kumpi huomaa virheen ja ketju ehditään katkaisemaan ennen kuin kaputti iskee päälle.

        Lento-onnettomuus ei useinkaan johdu yhdestä virheestä, vaan siihen johtaa yksi tai useampi pieni virhe, jotka yhdessä johtavat tilanteeseen, jota ei enää pystytä selvittämään ja se on sitten menoa.

        Ilmailu historiasta löytyy useita tapauksia, joissa huippulentäjä ei ole selvinnyt normaalilta näyttävän lentoliikkeen suorittamisesta.
        Kun sitten siihen lisätään vaikeusastetta, kuten matalalla liikehditää (esim. jyrkkää kaartoa) huonossa näkyvyydessä, jäätymistä ohjauspinnoilla ja/tai ennen vanhaan kaasuttimissa, ylipainoa ja mahdollisesti siitä johtuvaa painopisteen siirtymistä, niin tilanne ei olen enää hallittavissa kenenkään toimesta.

        Jokainen voi ymmärtää, että alkoholia nauttinut on aina muutaman askeleen jäljessä selvään pilottiin nähden.
        Alkoholin epäsuotuisista vaikutuksista on vuosikymmenten saatossa saatu sen verran näyttöä, että sen käyttö on kielletty muissakin vaativissa tehtävissä kuin ilma-aluksen operoinnissa.

        Vuosikymmenten kokemuksen pohjalta raja on vedetty yhteen promilleen ja sitä ennenkin voi viranomainen tilanteeseen puuttua ellei kippari tunnu olevan ajokunnossa. Eli jos viisari heilahtaa ykköseen ei muita perusteluja tarvita, mutta jos viisari näyttää 0,5 ja kippari vaikuttaa kaikin puolin skarpilta niin toivotetaan hyvää matkaa. Vaikkei viisari värähdäkkään voi viranomainen keskeyttää ajon ellei kippari vaikuta ajokuntoiselta, syynä voi olla vaikka raskas univelka, ankara flunssa, psyykkinen tila jne. Hyvä systeemi eikä muutoksia tarvita. Valvonnan toivoisi vaan käyttävän kaikkia valtuuksiaan. Maantiellä tarvitaan vähän enemmän skarppiutta ja ilmassa vielä enemmän, siksi skarpimmat rajat varmuuden vuoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3216
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      114
      2693
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2674
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      161
      2112
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1927
    6. 173
      1335
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      74
      1154
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1010
    Aihe