Paavali, kärsimysten ja voiton apostoli! (6) UT:n faktoja

Anonyymi-ap

(S24 kristinusko)

Tämä on osa 6 Paavalia koskevassa katselmuksessa

Teille, jotka mahdollisesti tahdotte tutustua tähän ”jatkosarjaan”- aiemmat osat:

1) https://keskustelu.suomi24.fi/t/18007474/paavali-julisti-ja-opetti-jeesuksen-kristuksen-evankeliumia!-(1)----(s24-kristinusko)--aluksi--talla
2) https://keskustelu.suomi24.fi/t/18008753/paavali-jeesuksen-apostoli-(-2)--faktoja-vai-valheita

3) https://keskustelu.suomi24.fi/t/18008761/paavali-jeesuksen-apostoli--(-3)--faktoja-vai-valheita

X) https://keskustelu.suomi24.fi/t/18009035/apostolin-paavalin-valinta--juudaksen-tilalle---mita-siita

4) https://keskustelu.suomi24.fi/t/18010097/paavali-pakanain-apostoli--(4)--sanan-faktoja!#comment-123081884

5) https://keskustelu.suomi24.fi/t/18011795/paavali-tunnustettu-apostoli!--(5)--utn-faktoja


1- ALUKSI: Paavali kärsimysten apostoli!
---------------------------------------------------

Kun Herramme Jeesus pysähtyi Saulus tarsolaisen elämään, ja Jumalan suunnitelman mukaan kutsui hänet apostolin virkaan ( Gal 1:15-16) - niin Jeesus oli varannut ”virkaehdoissa” hänelle lunontaisetuna – mitä? Suuren tehtävän, siihen tarpeellisen Pyhän Hengen voiman, mutta?

Mitalin toisella puolella luki: Kärsimystä. Tämän seikan Jeesus ilmoitti Ananiakselle, jonka Hän lähetti tapamaan Saulusta. ( Apostolien teot 9:10-18)

• ”Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;
- ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."

• ”Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa; ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".

• ”Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen. Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää KÄRSIMÄN minun nimeni tähden."

• ”Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi:
- "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä". Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen. ”

Siinä se oli sanottu: Saulus – sittemmin Paavalina tunnettu. Hän tulisi kärsimään Jeesuksen nimen ja Jumalan valtakunnan työn tähden. Miten? Paljon… Mutta hän saisi myös sen VoittoVoiman - jolla tehdä vaikeaa palvelusta!

Aloitus jatkuu..

10

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      jatkoa aloitukseen: Paavali kärsimysten ja voiton apostoli (6)


      2) Kärsimysten merkitys ja tarkoitus – yleensä? Profeetta Jeremia?
      ---------------------------------------------------------------------------

      Tässä saumassa ollee tarpeen silmätä, mitä Jumala yleensä tarkoittaa – kun Hän antaa kärsimysten kohdata omia kansalaisiaan, Jeesuksen uskovia?

      Paavalista voi täydellä syyllä todeta, että hän oli (myös) kärsimysten apostoli.

      Aivan niinkuin Israelin kansan eräästä profeetasta on todettu että hän oli kärsivä ”itkijäprofeetta”. Nimittäin Jeremia. Silloisen jumalattomuuden keskellä hän oli Jumalan pasuna, mutta se oli rankkaa. Vaino? Mikäpäs muukaan on seurausta, aina. Totuuden puhujille!

      Kun lukee VT:n Jeremian kirjaa, sekä Valitusvirsiä - kyllä siinä monelle menee pupu pöksyyn – joka havittelee ”profeetan” hommia? Murhanhimoiset tahot olivat kintereillä kuin louskuttavat koirat, hampaineen! Kerrankin Jeremia heitettiin kaivon pohjalle, siis kuolemaan.

      No? Kauan ei ihmisen tarvitse olla sellaisessa +4-6 asteen lämpötilassa, kun hypotermia korjaa kehon pois! Tai nälkä? Ja kuka välitti?

      AINOA jolla oli inhimillisyyttä oli - kuka? Muukalainen, etiopialainen Ebed- Melek!
      Tämä puolusti Jeremiaa. Ja sai luvan nostaa profeetan pois kaivosta.

      Kolmekymmentä (30) miestä oli asialla, ja Jeremia nostettiin. ( Jeremia 38. luku 1-13)

      Oman kärsimyksensä tilassakin Jeremia itki ja rukoili Oman Kansansa puolesta! (Valitusvirret 3:48-53, 1:16, 2:11) Se Jumalan kärsivällisyys ja rakkaus?

      • ”Vesipurot juoksevat minun silmistäni tyttären, minun kansani, sortumisen tähden. Minun silmäni vuotaa lakkaamatta, hellittämättä siihen asti, kunnes katsoo, kunnes näkee Herra taivaasta. Silmäni tuottaa tuskaa minun sielulleni kaikkien minun kaupunkini tyttärien tähden. ”

      • ”Kiihkeästi pyydystivät minua kuin lintua ne, jotka syyttä ovat vihamiehiäni.
      He sulkivat kuoppaan minun elämäni ja heittivät päälleni kiviä.”

      3) Kärsimysten ja Jumalan valtakunnan asia?
      -------------------------------------------------------------

      Kärsimystä on siis monta lajia, ja monista syistä. Niinkuin profeetta Jeremia kärsi oman kansansa luopumuksen keskellä, vaativassa profeetan tehtävässä, sama osa oli Paavalilla.

      Kun Herra asetti hänen selkäänsä evankeliumin asian ikeen, se sisälsi sen saman asian, mitä itse Jeesus oli kokenut. - Vainon, ihmisten vihan, murhanhimon, ilkeydet. Ja lopuksi murhanhimon finaalissa, ristille naulitsemisen!

      On sanottu, ettei ilman ”hintaa” ole tuloksia eikä edistystä! Sille, miten alkuaikojen seurakunta kasvoi – on selkeä selitys? He olivat valmiit kärsimäänkin. Eivät olleet tämän ajan uskovien sarjaa, jossa havitellaan pääosin mukavaa elämää, siunattuna, ravittuna, jopa maallisia aarteita keräten!

      Paavali oli ja on – meille tämän ajan Jeesuksen seuraajille hyvä mallioppimisen lähde! Miten hän kärsi, näki vaivaa, kesti vainot ja koettelemukset!

      Pyhän Hengen voimassa, kun häntä pieksettiin henkihieveriin, jne.

      Koska usko asuu ihmisen hengessä, hengellisessä tasossa, eivät nämä kaikki, ”rusikoimisetkaan” ulottuneet sisäistä ihmistä sitomaan! Vaikka sielu itki, ruumis tunsi kipua, niin HENKI ylisti Herrraa! Kuten Filippin vankityrmässä! Halleluja! ( Apt 16:22-26)

      Pyhän Hengen voima oli aina suurempi, kun paholaisen kiusaamiset!

      Aloitus jatkuu

    • Anonyymi

      jatkoa aloitukseen: Paavali, kärsimysten apostoli (6) UT:n faktoja

      4) Kärsimysten tarkoitus Jumalan valtakunnassa?
      ----------------------------------------------------------------------

      UT:n kaikki sisältö huolellisesti tutkittuna - tuo sen synteesin, että ilman KÄRSIMYKSIÄ on lähes mahdotonta selvitä Jumalan ja Jeesuksen taivastiellä? Enemmän taikka vähemmän niistä tulee vastaan.

      Monissa yhteiskunnissa on helpompaa. Mutta on arvioitu, että tätä nykyä olisi noin 350 miljoonaa vainottua, kärsivää, kidutettua kristittyä maailmassa! Siis monet veljemme ja sisaremme Kristuksessa kärsivät nytkin. . .

      Kun itse olin nuori, innokas ja palava Jeesuksen oppilas 1970 -luvulla, silloin olivat erilaiset veisut! Laulettiin:
      • ”Kautta kärsimysten voittoon, käynyt tie on Jeesuksen! Eikä meille toista tietä suotu maassa vaarojen!” ( jne)
      • Kristus Kuningas, Valtakunnassas, meidän salli taistella ja kärsiä.. Kaiken antaen, vaivat kantaen, saaden puhdistusta voimaa ristiltä.” (jne)

      Silloin oli sellaista taistelumieltä liikkeellä? Laulettiin kuin parhaatkin aatetahot ”taistelulauluja”. Jeesuksen – Voittajan – innoittamana. Mutta?
      Entä sitten, kun nuoruuden idealismi muuttuu totiseksi realismiksi? Kun on sydämestään laulanut rakkaalle Jeesukselle:
      ”Tahtosi Herra tapahtukoon… kädessäs savea oon...” Niin?

      Enpä itsekään olisi aavistanut, mitä koetuksia, kärsimyksiä, ahdistuksia, tuskaa, hätää, epätoivoakin olisi ”kirjoitettuna” Hänen suunnitelmissaan? Hyvä niin. Jumala viisaudessaan ei juurikaan kerro? Päivän matka kerrallaan, joskus vain hetki (tunti) taikka tuliset tuskan minuutit riittävät kestettäväksi! No, sammuiko into seurata Jeesusta? Kun Hän mittasi tuskan maljaa, kyynelten tulvaa? Ei.

      Kävi juuri se, mitä Herramme antaa silloin, kun Hän on mitannut kärsimysten maljaa? Niissä juuri voi usko kasvaa, lujittua, vahvistua. Usko muuttuu eläväksi todellisuudeksi. Kirkastuu ja voimistuu. ( jos ei ala kärsimykisissä kapinoida!)

      Hänen rakkautensa kun on aina SUUREMPI kaikkea! Kuten Paavali kirjoittaa Room 8.luvun jakeissa 31-39. Ylistetty olkoon Herra!


      5) Paavali - kärsimysten mies ja opettaja!
      ---------------------------------------------------

      Koska Paavali siis Jumalan armosta ja aivoituksista johtuen oli valittu kärsimään Jeesuksen ja evankeliumin tähden – on hyvä kuunnella ja lukea hänen sanojaan ja opetuksiaan! - Nimittäin?

      `Kukaan ei voi antaa takeita siitä, etteivätkö Jeesuksen seuraajat tulevina päivinä joutuisi vainoihin ja kärsimyksiin? Päin vastoin. Mitä pidemmälle ajan pimeys etenee, sen varmemmin pimeyden ruhtinas käy Herran omia vastaan!

      Tässä muutamia Paavalin ja Pietarin opetuksia:

      • ”Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen.” (Fil 3:7-8)

      • ”….vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.” ( 1 Piet 4:13-16)

      • ” Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,
      - jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan. ( Koloss 1:24-25)

      • ”Sillä teidän on suotu, Kristuksen tähden, ei ainoastaan uskoa häneen, vaan myös kärsiä hänen tähtensä, teidän, joilla on sama taistelu, mitä näitte ja nyt kuulette minun taistelevan.” (Filipp 1:29-30)

      Aloitus jatkuu…

    • Anonyymi

      Jatkoa aloitukseen: Paavali, kärsimysten apostoli (6) UT:n faktoja


      Lopuksi: Paavalin koetus-ja kärsimyshistoriaa?
      -------------------------------------------------------

      On suositeltavaa lukea Apostolien Tekoja ja Paavalin kirjeitä. Niissä nousee esille paljon!

      Erityisesti 2 Korintt 11. luku valaisee mitä kaikkkea oli? Paavalia vastustettiin ja vainottiin ja kiusattiin. Kerrankin hän näyttää avaavan ”sanaisen arkkunsa” ja antaa huutia!

      Tuossa 11. luvun tekstissä voi nähdä ironiankin piireitä! Kun häntä siis provosoitiin, hän ryhtyi kuin mielettömään (!) esitykseen. Totta kyllä. Se on loogista.

      Kun valheilla ja pahuudella syytetään, nousee lopuksi vastarinta. Se yhdenvertainen puheoikeus? ”Audiatur et altera pars!”

      ( 2 Kor 11: 12-33)

      • ” Vielä minä sanon: älköön kukaan luulko minua mielettömäksi; mutta vaikka olisinkin, ottakaa minut mieletönnäkin vastaan, että minäkin saisin hiukan kerskata. Mitä nyt puhun, kun näin suurella luottamuksella kerskaan, sitä en puhu Herran mielen mukaan, vaan niinkuin mieletön.”

      • ”Koska niin monet kerskaavat lihan mukaan, niin kerskaan minäkin. Tehän hyvin suvaitsette mielettömiä, kun itse olette niin mieleviä. Tehän suvaitsette, että joku teidät orjuuttaa, että joku teidät syö puhtaaksi, että joku teidät saa saaliiksensa, että joku itsensä korottaa, että joku lyö teitä kasvoihin. ”

      ” Mutta minkä joku toinen uskaltaa - puhun kuin mieletön - sen uskallan minäkin. ”

      • ”He ovat hebrealaisia; minä myös.
      • He ovat israelilaisia; minä myös.
      • He ovat Aabrahamin siementä; minä myös. ”

      • ” He ovat Kristuksen palvelijoita - puhun kuin mieltä vailla - minä vielä enemmän.”

      • ” Olen nähnyt vaivaa enemmän,
      • olen ollut useammin vankeudessa,
      • minua on ruoskittu ylen paljon,
      • olen monta kertaa ollut kuoleman vaarassa.

      Juutalaisilta olen viidesti saanut neljäkymmentä lyöntiä, yhtä vaille;
      * kolmesti olen saanut raippoja,
      • kerran minua kivitettiin,
      • kolmesti olen joutunut haaksirikkoon,
      • vuorokauden olen meressä ajelehtinut;
      olen usein ollut matkoilla,
      • vaaroissa virtojen vesillä,
      • vaaroissa rosvojen keskellä,
      • vaaroissa heimoni puolelta,
      • vaaroissa pakanain puolelta,
      • vaaroissa kaupungeissa,
      • vaaroissa erämaassa,
      • vaaroissa merellä,
      • vaaroissa valheveljien keskellä;

      • ollut työssä ja vaivassa;
      • paljon valvonut,
      • kärsinyt nälkää ja janoa,
      • paljon paastonnut,
      • kärsinyt vilua ja alastomuutta.

      • ”Ja kaiken muun lisäksi jokapäiväistä tunkeilua luonani, huolta kaikista seurakunnista. ”

      ”Jos minun kerskata täytyy, niin kerskaan heikkoudestani. Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ylistetty iankaikkisesti, tietää, etten valhettele.”

      • ” Damaskossa kuningas Aretaan käskynhaltija vartioi damaskolaisten kaupunkia ottaaksensa minut kiinni, ja muurin ikkuna-aukosta minut laskettiin korissa maahan, ja niin minä pääsin hänen käsistänsä. ”

      Kaiken mahdollisen kärsimyksen vastapuolella, kuin ”mitalin toisella puolella” , oli se voittovoima, Pyhän Hengen kumoamaton fakta, joka tuli esille juuri siksi, että ihmisvoima oli kärsimyksissä avuton! ( 2 Kor 12:9-10)

      • ”Ja hän (Jeesus siis sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä MINUN VOIMANI tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
      • ” Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.” (Amen)

      Jumalan Pyhän Hengen voittovoima tuli siis Paavalin elämässä todeksi!
      Kristuksen voima "asettui asumaan" !

      Sitä eivät voineet "kumota" mitkään seikat. Loppuun asti - Pyhän Hengen voimassa Paavali suoritti Apostolin tehtävänsä! ( Apt 28:28-31)

      Eli, Jos joku tahtoo nähdä ja kokea Jumalan voittovoimaa?

    • Anonyymi

      Kun Jumala salli vainon ja kärsimyksen tulla alkuseurakunnan uskovien kohdalle, silloin alkoi evankeliumi edetä!


      "Ne, jotka olivat hajaantuneet sen ahdingon vuoksi, joka oli syntynyt Stefanuksen tähden, vaelsivat ympäri hamaan Foinikiaan ja Kyproon ja Antiokiaan saakka, mutta eivät puhuneet sanaa muille kuin ainoastaan juutalaisille."

      "Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta."

      " Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen. "

      Apt 11: 19-21

    • Anonyymi

      Jeesuksen apostolin Paavalin tie näyttää olevan vainolaisten piirittämä alusta loppuun saakka. Jo kohta kääntymisen perästä lukee:
      "... juutalaiset pitivät neuvoa tappaakseen hänet" Apt 9:23

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kuka on tänä päivänä Paavalin sarjassa?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18020548/voitto-on-saatu!--kiittakaamme-ja-iloitkaamme!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      335
      3141
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1436
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      163
      973
    Aihe