Helppo elämä.

Anonyymi-ap

Pitääkö elämän olla helppoa? Minun mielestäni ei, koska helppoudessa on aina riskinsä. Helppous ei ikinä ole opettanut kenellekään yhtään mitään. Päinvastoin. Jos helppoutta haetaan, yleensä luovutetaan ennen kun on edes yritetty.

Jos miettii vaikka ihmiskunnan historiaa niin kaikki mitä on keksitty elämän helpottamiseksi, on lopulta vaikeuttanut ihmisten elämää. Kaiken, minkä on pitänyt tuoda ihmisille enemmän aikaa, onkin paradoksaalisesti vähentänyt sitä käytettävissä olevaa aikaa. Ihmiset on kiireisempiä kuin koskaan aiemmin ja huvittavinta siinä on juuri se, että ihmiset itse tekevät itsestään niin kiireisiä, ettei aikaa meinaa riittää oikein mihinkään. Ei ne keksinnöt ja teknologian kehitys, vaan niiden käyttäjät. Eli ihmiset. Ja sitä ei voi kun hämmästellä, että miksi tekevät niin kun kaikki edellytykset muuhunkin olisi.

26

536

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Useimmat varmaankin vastaisivat kysymykseesi, että elämän tulee olla niin helppoa kuin mahdollista. Luulisin.

Mutta juu.. moni asia helpottaa elämäämme. Kuten vaikka juokaeva puhdas vesi. Tai sähkövalo. Kaukolämpö. Keskiviiva autotiellä.
      Noin muutaman mainitakseni. Niin itsestään selviä hyödykkeitä meille, mutta ei niin itsestään selviä kaikille maailman ihmisille.

Kyllä .. minä kuulun siihen kastiin, joka uskoo, että elämän tulisi olla helpoin mahdollinen itsekullekin.

• Anonyymi

Minä pidän vanhemmiten yksinkertaisesta elämästä. Siitä, että siinä ei ole liikaa mitään. Mutta en ole tullut siihen helppouden kautta. Kyllä siinä aika monimutkainen ja vaikea tie on tullut kuljettua ennen kun oppi arvostamaan yksinkertaisuutta elämässä. Eli klisheisesti monimutkaisuuksien kautta yksinkertaisuuteen. En oikein usko, että siihen mitään muuta tietä on.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä pidän vanhemmiten yksinkertaisesta elämästä. Siitä, että siinä ei ole liikaa mitään. Mutta en ole tullut siihen helppouden kautta. Kyllä siinä aika monimutkainen ja vaikea tie on tullut kuljettua ennen kun oppi arvostamaan yksinkertaisuutta elämässä. Eli klisheisesti monimutkaisuuksien kautta yksinkertaisuuteen. En oikein usko, että siihen mitään muuta tietä on.

No. Yksinkertainen elämä on helppoa.
        Keep it simple.

Oma elämäni on vaatimatonta, mutta riittää minulle. Mitä monimutkaisempi asia, sitä turhempaa se todennäköisesti on.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No. Yksinkertainen elämä on helppoa.
        Keep it simple.

Oma elämäni on vaatimatonta, mutta riittää minulle. Mitä monimutkaisempi asia, sitä turhempaa se todennäköisesti on.

Ihmisillä on muutenkin outo tapa aina lisätä jotain elämäänsä, jos kaikki ei ole hyvin. Kuka alkaa syömään liikaa, kuka täyttää tyhjyyttä shoppailemalla, kuka alkaa dokaamaan liikaa jne. Harvempi pysähtyy miettimään, että juuri se kaikki ylimääräinen, millä on tyhjyyttään täyttänyt, lisää sitä tyhjyyttä eikä poista sitä. Ja samalla tulee elämäkin monimutkaisemmaksi kunnes ei enää hallitse sitä monimutkaisuutta. Mutta silti ainoa, mitä osataan tehdä, on lisätä jotain elämäänsä.

Aikuisen elämässä pitäisi aina jotain jättää pois, jos muutosta haluaa. Ei lisätä sitä. Se ei ole aina helppoa, jos on tottunut kaikkeen siihen mitä elämässään on. Mutta siinäkään en näe mitään muuta tietä, jos muutosta elämäänsä ja itseensä haluaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihmisillä on muutenkin outo tapa aina lisätä jotain elämäänsä, jos kaikki ei ole hyvin. Kuka alkaa syömään liikaa, kuka täyttää tyhjyyttä shoppailemalla, kuka alkaa dokaamaan liikaa jne. Harvempi pysähtyy miettimään, että juuri se kaikki ylimääräinen, millä on tyhjyyttään täyttänyt, lisää sitä tyhjyyttä eikä poista sitä. Ja samalla tulee elämäkin monimutkaisemmaksi kunnes ei enää hallitse sitä monimutkaisuutta. Mutta silti ainoa, mitä osataan tehdä, on lisätä jotain elämäänsä.

Aikuisen elämässä pitäisi aina jotain jättää pois, jos muutosta haluaa. Ei lisätä sitä. Se ei ole aina helppoa, jos on tottunut kaikkeen siihen mitä elämässään on. Mutta siinäkään en näe mitään muuta tietä, jos muutosta elämäänsä ja itseensä haluaa.

Viisaita sanoja.

Tyhjyyden tunteen voi voittaa vain tutustumalla itseensä. Katsomalla sisäänpäin.
        Kaikki tarvittava on siellä. Sisällä.

Ihminen tekee mieluummin miljoonia asioita kuin hiljentyy itseensä.

• Anonyymi kirjoitti:

Viisaita sanoja.

Tyhjyyden tunteen voi voittaa vain tutustumalla itseensä. Katsomalla sisäänpäin.

• Anonyymi kirjoitti:

Viisaita sanoja.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Viisaita sanoja.

Tarkemmin ajateltuna kaunis yksinkertaisuus on ehkä vaikeinta ihmiselämässä. Sotkeminen ja monimutkaisuus on helpompaa. Ehkä sen takia ihmiset toimii niin kuin toimii. Valitsee aina sen helpomman tien... :)

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkemmin ajateltuna kaunis yksinkertaisuus on ehkä vaikeinta ihmiselämässä. Sotkeminen ja monimutkaisuus on helpompaa. Ehkä sen takia ihmiset toimii niin kuin toimii. Valitsee aina sen helpomman tien... :)

Olet hyvinkin oikeilla jäljillä mielestäni.

Yksinkertaisuus viehättää minuakin. Miksi asioista pitäisi tehdä niin kovin vaikeita?
        Suoraviivaisuus elämässä on paljon selkeämpää, ihmiset kuitenkin haluavat takertua ja säätää. En ole koskaan oikein käsittänyt sitä.

Ja varsinkin naisissa on ihan kamalia säätäjiä. Jos sitä, niin tätä tai tota. Ja jos sittenkin.. jos, jos, jos...

Kun ei tiedetä mitä halutaan, niin pelätään, että menetetään.

Ollaan kyllä aika monimutkaisia kaikki. Toiset enemmän kuin toiset.

• Anonyymi

Hah. Minun mielestäni itselläni on ollut/on helppo elämä. Lekuri oli tosin eri mieltä lukiesaan historiaani.

Hän tuumasi, että onpas sinulla ollut hurja elämä. Noh, se oli hänen mielipide. Naisystäväni ja pari muutakin kaveria on jo montussa/poltettu. Joten hyvinhän minulla menee.

>simiti<

• Elämä hyvin harvoin on helppoa yhtään kenellekään kyllä kaikilla on ne omat ongelmansa ja murheensa elämässään. Toisilla enemmän toisilla vähemmän. Toki kai niitä joitain poikkeuksiakin on kenellä ei mitään ongelmia ja murheita ole ja elämä on vain ruusuillatanssimista. Ja sekin on kyllä niin yksilöllistä että miten kukin juuri itse sitten asiat kokee.🙂.

• Rikas isä ja koira

• Kyllähän se mieluiten kohtalaisen helppoa saisi olla. Enkä tarkoita tällä sitä, että pitäisi olla syntynyt kultalusikka suussa johonkin varakkaaseen tai arvostettuun perheeseen. Mutta tällä pärstäkertoimella edes se "kohtalaisen helppo" on jäänyt pelkäksi haaveeksi...

• Anonyymi

Ällös nyt. Kyllä jokaiselle hevoiselle löytyy kengittäjä. Joskus vain menee aikaa enemmän.

>simiti<

• Anonyymi

Kyllä.
      Aina olen ollut sitä mieltä että ennen lähtöviivaa luovutetaan, ja aivan liian pitkälle on niinkin päästy.

Olis pitänyt jättää osallistumatta kokonaan.

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Ja ihmisistä tekee kiireisiä se, että eivät osaa ja uskalla olla yksin hiljaa ajatustensa kanssa, ei suinkaan mitkään elämää helpottavat keksinnöt.

-keinovaginamies-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja ihmisistä tekee kiireisiä se, että eivät osaa ja uskalla olla yksin hiljaa ajatustensa kanssa, ei suinkaan mitkään elämää helpottavat keksinnöt.

-keinovaginamies-

Ei, vaan niillä ei ole mitään omia ajatuksia. Sen takia tekevät itsensä kiireisiksi, jotta sitä tarvisi kohdata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, vaan niillä ei ole mitään omia ajatuksia. Sen takia tekevät itsensä kiireisiksi, jotta sitä tarvisi kohdata.

Se liittyy lauseessa mainitsemaani osaamiseen.
        Sitten kun ajatukset ovat riittävän pitkällä, ei uskalleta.

Molemmissa tapauksissa häärätään mahdottomasti jotain epäolennaista, koska tyhjyys ja tuska.

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Ystäväni muistaa kun 20 vuotiaana sanoin. "Tapahtumaköyhä elämä on tylsää. Vaikka tapahtuisi pahaakin on parempi kuin tapahtuu kuin se että ei tapahdu mitään." En enää sanoisi niin. Mutta liian helppo elämä tylsistyttää. Minulle tapahtuu pari kertaa vuodessa asia, joka vaatii toimenpiteitä, pohtimista ja ratkaisua. Nyt kuukauden sisällä tapahtui kurja juttu tapailumiehen kanssa ja laihduin yli kaksi kiloa. Sitä ennen narrattiin asuntokaupassa, siinä oli miettimistä.

• Anonyymi

Helppouskin on tietysti suhteellista. Se on kuitenkin selvää, että nykyinen vähän turhan helppo elämä ei sovi isolle osalle ihmisistä. Ihmisillä on liikaa aikaa pohtia ja kehittää itelleen mielenterveysongelmia.

• Ainakin nyt yksin asuessa, nähtyäni teknologian kehityksen noin 14 aikuisikävuoden aikana, ja nyttemmin inflaation varjolla, olen kyllä itsekin huomannut ettei asiat välttämättä ole sen helpompia tai paremmin mitä tulee materiaan ihmisen elämässä 🙄

Joskus 2010-luvun taitteessa kun olin aloitteleva yrittelijä ja kartingkuski, asiat hoidettiin näppäin-nokialaisella, kuvat digikameralla sähköpostitse pöytäkoneella, marketit ei olleet auki 247 sekoittamassa ihmisten käsitystä yhden miehen venymisestä, silloiset halvat autot oli 80/90-luvun taitteesta yksipisteruiskuilla ja ilman kaikkia mahdollisia potentiaalisia vikavaloja, ja somejen kautta löysi ihan seuraakin eikä algoritmit nostaneet jo valmiiksi feimejä tyyppejä esille ja pistänyt muut riitelemään keskenään kommenttiosioissa 😅

Onhan se helpompaa että kaikki kulkee taskussa yhden laitteen yhteydessä, mutta samanaikaisesti ihmisten kärsimättömyys on lisääntynyt, ja voi hyvin olla että kaikkien muiden seikkojen lisäksi teknologian murros oli yhtenä syynä pahaan (autisminkirjoiseen) burnoutiini 🙄

Puhumattakaan autoista, ja tämä pohdinta on sitten paljon mun sanomana, kun sen verran tärkeä osa identiteettiä se on aina ollut. 😯 Mutta nyttemmin kun olen painottanut sivutoimisia työjuttuja, vointini mukaan ja tienaamisrajojen puitteissa, enemmänkin verkkokaupan puolelle niin en heti sanoisi että autonomistajana arki olisi ollut välttämättä yhtään sen helpompaa 🤨 Toki, mukavampaa auton ollessa kunnossa, mutta kun katsoo kulupuolta ja yhdistää sen alituiseen stressiin että milloin on siinä pisteessä että ei pysty ylläpitämään autoa yhden ihmisen tuloilla, niin aika lailla plusmiinusnolla tyylillä ja vanne otsan ympärillä alkuvuoden autoilut sujui.
      Nyt kun Honda hylättiin ja on jo romutettu, samalla viikolla meni tulisija käyttökieltoon, tuli kiinteistövero, mätkyt ja asumistuen takaisinperintä, sekä pienet maakaupat meni puihin, niin tietyllä tavalla se oli valtava helpotuskin 😂 Ei suoranaisesti voi sanoa että olisi mennyt auto alta ainakaan omasta syystä, eikä enää tarvitse pelätä sitä että "jään kiinni" asiasta, niin loppujen lopuksi oloni on varsin zen julkisia ja 2-pyöräistä käyttäessä 😯
      Ei kaikki ole välttämättä nyt helpompaa, sellaisena miten "koska minä haluan" nykyihminen asian mieltää, mutta noin niinku korvien välissä. Saati mitä liikkuu työssäkäyvien mielessä, kun autoa tarvitsee ihan oikeasti päivittäin ja pelkät bensakulut voi olla jo tyyliin 300€/kk kaiken muun lisäksi 🤨

Mun elämäni helppous tulee oikeastaan tiettyjen kulissimaisten elementtien puutteesta ja/tai luopumisesta, eikä niinkään siitä että aina vaan isommin, paremmin, kalliimmin, jne. 🙄 Vito sen jo kaikkein parhaiten opetti kun käytännössä meni 7-8 tonnia Kankkulan kaivoon äitini poismenon ja hautajaisjärjestelyjen kynnyksellä nelisen vuotta sitten, ja sitäkin ostaessa kesällä 2018 en ilmeisesti ollut oppinut yhtään mitään tapaus Jaguarista edelliseltä kesältä vaikka siinä tapauksessa kaupat saatiinkin purettua.

• Anonyymi

Mikä kenellekin on helppoa.

Jotkut oikein hakemalla hakeutuvat ongelmiin ihan jatkuvasti. Täytyy olla draamaa ja "minulla on oikeus.. " (= vetää muut mukanani kurjuuteen). Ei ole mun juttuni.

Yksinkertaisen ja helpon elämän rakentaminen ei välttämättä ole helppoa ja yksinkertaista. Ja aina jotain hankaluutta tulee kaikesta huolimatta.

xLiner

• Sopivasti vastoinkäymisiä ja haasteita pitää moottorit käynnissä, mutta liika on sitten jo liikaa.

• Anonyymi

Niinpä. Monen vuoden rankoilla kokemuksilla olen samaa mieltä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      384
      2543
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      83
      1973
    3. 156
      1505
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1358
    5. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      16
      1339
    6. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1231
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      144
      1012
    8. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      1005
    9. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      882
    10. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      880
    Aihe