Mitähän tuo otsikossa mainittu sanonta oikeastaan tarkoittaa ja mistähän se tulee?
reporankana
5
3001
Vastaukset
- mutta
itse sanoisin "raporanka". varmaan riippuu mistä roikkuu (äh, ärsyttävä sanonta).
- Juro V
Olen kuullut "reporankana" adjektiiva käytettävän kahdessa toisiaan muistuttavassa merkityksessä: olla aivan voimattomaksi väsyneenä ja maata aivan rentona (tai nukkua yönsä niin hyvin ettei tunne hievahtaneensakaan).
Arvailen ilmauksen alkuperäksi ansaan joutuneen ketun tapaa näytellä kuollutta ja toisaalta rötköttää kuin maahan kaadettu ranka. Nämä yhdistäen "maata pitkällään aivan velttona", kuin kuollutta näyttelevä repolainen - maata reporankana.- erinomainen
selitys, mutta lieneekö totta.
- Juro V
erinomainen kirjoitti:
selitys, mutta lieneekö totta.
Kuten totesinkin, tuo oli pelkkää arvailua. Toisaalta on tässä vähän arvausta tukevampaakin. Isoisäni, joka osittain elätti perheensä metsän viljalla, käytti ilmaisua "maata repona". Esim. kun heinäväki ruokatauon päälle lepäili pitkin ojan pientareita saattoi vaarini hätistellä porukkaa takaisin haravan varteen sanomalla jotain tähän tyyliin, että "ei eesty heinänteko jos vain repoina maataan" ja lähti nostelemaan heiniä seipäille tai haasioon. Mutta ei hänkään "reporanka" ilmausta käyttänyt. Sen taisin kuulla ensimmäisen kerran joskus 80-luvun alkuvuosina, ehkä Raahen seudulla.
Eiköhän tuo ranka viittaa ihmisen selkärankaan. Makoillaan ranka oikosenaan ja rentona. Joten ehkäpä tuo arvailuni puurankojen suuntaa oli turhan kaukaa haettu :) - hermanni
Juro V kirjoitti:
Kuten totesinkin, tuo oli pelkkää arvailua. Toisaalta on tässä vähän arvausta tukevampaakin. Isoisäni, joka osittain elätti perheensä metsän viljalla, käytti ilmaisua "maata repona". Esim. kun heinäväki ruokatauon päälle lepäili pitkin ojan pientareita saattoi vaarini hätistellä porukkaa takaisin haravan varteen sanomalla jotain tähän tyyliin, että "ei eesty heinänteko jos vain repoina maataan" ja lähti nostelemaan heiniä seipäille tai haasioon. Mutta ei hänkään "reporanka" ilmausta käyttänyt. Sen taisin kuulla ensimmäisen kerran joskus 80-luvun alkuvuosina, ehkä Raahen seudulla.
Eiköhän tuo ranka viittaa ihmisen selkärankaan. Makoillaan ranka oikosenaan ja rentona. Joten ehkäpä tuo arvailuni puurankojen suuntaa oli turhan kaukaa haettu :)miks mun mielestä reporankka kuulostaa paremmalta?Eiks se vois olla niin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122