Osaatko fileoida kalan

Anonyymi-ap

Osaatko verestää ja perata kalan ja fileoida sen ja mikä tai mitkä on suosikki kalasi perata ja fileoida ja maullisesti ja miten tykkäät sen tehdä esim savustaa paistaa pannulla ym

65

596

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tietenkin osaan. Lempikalani on varmaankin taimen, mutta kyllä kaikki punalihaiset kalat ovat hyviä. Valmistustapa riippuu kalasta, esim ahven on minusta parasta savustettuna, mutta eipä ole tullut syötyä savunahventa herranaikoihin.

      • Anonyymi

        Käytkö kalassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytkö kalassa

        Nykyään erittäin harvoin. Vain silloin kun olen Lapissa mökillä. Siellä on mm. mukavia tammukkapuroja kohtuulisten matkojen päässä. Niin puhuin siis nimenomaan purotaimenesta lempparinani jos tarvii tarkentaa.


    • En vastaa. Mutta vois harjotella jonkun eläimen kanssa.

      • Anonyymi

        Joo ei sitä opi muuta kuin harjoittelemalla


    • Anonyymi

      Kala tänne!

    • Anonyymi

      Kalaa ei pidä pelätä!

    • Anonyymi

      Olkaa valmiina jos kala mätkähtää eteen!

    • Anonyymi

      Mätkähtää miten päin tahansa

      • Anonyymi

        Voisitko nyt vaan rauhoittua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko nyt vaan rauhoittua?

        EN!


    • Anonyymi

      suolet pois ja kypsentää kokokalan, helpompi niin ja sen syöminen on mielenkiintoisempaa.

    • Anonyymi

      Voi se pudota taivaallakin! Humps

      • Anonyymi

        -takin.


    • En oo pitkään aikaan fileoinut mutta osaan kyllä. Joskus vuonna kivi ja keppi ammattikoulussa mulla oli yks luokan parhaista hävikkiprosenteista fileoidessa mutta en usko että enää ainakaan yhtään harjoittelamatta onnistuis niin hyvin ja nopeesti kuin silloin.😂. Lohikalat on kyllä helpoimpia. Joku made taas on hankala mutta se onkin enemmänkin nylkemistä kuin perkaamista melkein. Nuotiolla paistettu suolattu ahven tai taimen on hyvää ja savustettunakin. Ei oo vuosikausiin päässy sellasia laittelemaan kyllä. Mökillä esimerkiks se on mukavaa iltanuotiolla paistella fisuja ja nauttia tunnelmasta ja luonnonrauhasta.🙂.

      • Anonyymi

        Käytkö kalassa paljon


      • Anonyymi

        Ahventa täytyy itse kalastaa kaupassa hyvä tarjous 30 euroa kilo ahven fileitä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käytkö kalassa paljon

        En oo nyt vuosiin käynyt kuin ihan harvoin satunnaisesti. Nuorempana tuli käytyä paljonkin varsinkin kun pappa vainaa oli vielä elossa.🙂.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käytkö kalassa paljon

        Pitäis ruveta uudestaan käymään kun sais itestä irti ja joku kaverikin kenen kanssa käydä olis mukava. Kyllähän se yksikseenkin menee mutta kun on seuraa se on vielä mukavampaa mun mielestä.🙂.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ahventa täytyy itse kalastaa kaupassa hyvä tarjous 30 euroa kilo ahven fileitä

        Joo älyttömän korkeet hinnat on kotimaisella kalalla kaupoissa. Ei hirveen monella oo varaa ostella mitään sellasia ainakaan säännöllisesti.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Pitäis ruveta uudestaan käymään kun sais itestä irti ja joku kaverikin kenen kanssa käydä olis mukava. Kyllähän se yksikseenkin menee mutta kun on seuraa se on vielä mukavampaa mun mielestä.🙂.

        Joo täytyis ottaa niskasta kiinni itseään ja täytyis vain lähteä mut kyllä siihenkin hintaa aluksi tulee kun ostaa kalaluvan ja välineet mut kiva harrastus tuli kalaa tai ei mut tuleepa lähdettyä ulos ja luontoon


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo täytyis ottaa niskasta kiinni itseään ja täytyis vain lähteä mut kyllä siihenkin hintaa aluksi tulee kun ostaa kalaluvan ja välineet mut kiva harrastus tuli kalaa tai ei mut tuleepa lähdettyä ulos ja luontoon

        Jep. Välineet kyllä on jo valmiina tarvis vaan laittaa ne käyttökuntoon ja hommata se lupa mutta ei se nyt ihan älyttömiä maksa vuodelta. Ja juu ei oo aina se saalis se pääasia vaan se itse siellä oleminen ja luonto.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Jep. Välineet kyllä on jo valmiina tarvis vaan laittaa ne käyttökuntoon ja hommata se lupa mutta ei se nyt ihan älyttömiä maksa vuodelta. Ja juu ei oo aina se saalis se pääasia vaan se itse siellä oleminen ja luonto.🙂.

        Totta ja kivaa tekemistä


    • Anonyymi

      Tänäänkin fileerasin 20 kpl ahvenia. Tein niistä ruodottomia fileitä ja laitin vakuumipakettiin ja pakastimeen. Ahven säilyy hyvinkin 5 kuukautta vakuumissa. Olen minä joku 1500 kpl ahventa fileerannut viimeisen 5 vuoden aikana.

      • Anonyymi

        Vakuumi varmaankin hyvä pakastaa ilman vakuumia pakastin haisisi kalalta


    • Anonyymi

      Tottakai osaan. Ei ole paljon asioita joita en osaisi, kysymys on ennemminkin siitä viitsinkö :) jos olisin parisuhteessa ja harrastaisin kalastusta kyllä itse perkaisin saaliin, ei olisi niin kuin väliksen torpassa jossa emäntä tuntuu joutuvan tekemään kaiken vähänkään vaativamman kun isäntä on niin käsi ettei osaa.

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Joskus pyrstö osuu turpaan ja sitä lentää selälleen, mutta ylös on noustava!

      • Anonyymi

        No aika h..vetin iso kala pitää olla…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No aika h..vetin iso kala pitää olla…

        No se VOI olla !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se VOI olla !!

        🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️


    • Anonyymi

      Perkaus jatkuu vaikka kala lipsahtaisi hetkittäin ilmaan!

    • Anonyymi

      En osaa, mutta pidän ahvenista ja muikuista, mutta yleensä ostan lohta. Syön myös haukea ja savulahnan tuoksu on tooosi vastustamaton. Kuha on tiskiltä ostettavaksi melko mauton, mutta laittamani kalan makua on jopa ylistetty. En halua käsitellä kalaa, koska en pidä raa'an kalan hajusta. Kertakäyttöhanskoja pidän aina, jos mitään niille joudun tekemään, mutta sitten menee aikaa pintojen putsaukseen ja hajun poistamiseen.

      • Anonyymi

        Entä jos menet kalaan ja teet fileet jo rannassa niin kotona ei tarvitse putsailla ja siivota


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos menet kalaan ja teet fileet jo rannassa niin kotona ei tarvitse putsailla ja siivota

        En osaa kalastaa, auttavasti ehkä onkia särkiä. Olen kyllä syönyt kotitehtyä särkisardiinia, joka oli paljon parempaa kuin kaupassa myytävä. Se tonnikalan veroista ja oloista, lohkesikin samalla tavalla. Rannassa putsatut on ihan parhaita ja pian pannulla. Extrahyvää saada tuoreena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En osaa kalastaa, auttavasti ehkä onkia särkiä. Olen kyllä syönyt kotitehtyä särkisardiinia, joka oli paljon parempaa kuin kaupassa myytävä. Se tonnikalan veroista ja oloista, lohkesikin samalla tavalla. Rannassa putsatut on ihan parhaita ja pian pannulla. Extrahyvää saada tuoreena.

        Opettelet ja aloitat kalastusharrastuksen joko opettelet yksin tai kavereiden kanssa tai kysyt neuvoa muilta kalastajilta ja ystävystyt heidän kanssaan ja jostakin voi tulla kalakavereita ainakin on kivaa ja ajan kulua ja saa olla luonnossa ja kuuluu siihen muukin eli suunnittelu välineiden huoltoa tai uusimista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettelet ja aloitat kalastusharrastuksen joko opettelet yksin tai kavereiden kanssa tai kysyt neuvoa muilta kalastajilta ja ystävystyt heidän kanssaan ja jostakin voi tulla kalakavereita ainakin on kivaa ja ajan kulua ja saa olla luonnossa ja kuuluu siihen muukin eli suunnittelu välineiden huoltoa tai uusimista

        Ongella virvelillä tai kummallakin


    • Anonyymi

      Ich habe Eine Bratwurst.

      • Anonyymi

        Immer Besser!


      • Anonyymi

        Se ei ole kala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole kala.

        Das ist Oktoberfest!


    • Enpä voi kehua. Olen kerran fileerannut yhden lohen. 🤣 Kyllä äiti varmaan joskus yritti opettaa, mutta yleensä meillä miehet ovat fileoineet ja savustaneet kaloja ja minä sitten laitan muuta ruokaa.

      Jos on riittävän isoja ahvenia tai lohen sukuisia kaloja, siikaa, niin tykkään kalasta savustettuna eniten. Toki sitten joku ahvenkukko, muikkukukko on hyvää. Ja erityisesti voissa paistetut neulamuikut, kun on niiden aika. 😋

      • Anonyymi

        Oletko ajatellut joskus lähteväsi kalaan ehkä tykkäätkin siitä ja jäät koukkuun kalastamiseen eli voikin olla kivaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ajatellut joskus lähteväsi kalaan ehkä tykkäätkin siitä ja jäät koukkuun kalastamiseen eli voikin olla kivaa

        ”Jäät koukkuun”?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Jäät koukkuun”?

        Eli jää harrastuksen pariin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ajatellut joskus lähteväsi kalaan ehkä tykkäätkin siitä ja jäät koukkuun kalastamiseen eli voikin olla kivaa

        Kyllä minä kalastamisesta pidän ja silloin tällöin käyn mato-ongella ja talvella pilkillä, mutta en vain oikein osaa käsitellä niitä kaloja, ellei ole ihan pakko. - Veljeni ja hänen poikansa ovat myös ahkeria kalamiehiä ja osaavat myös käsitellä minunkin kalani. 🙂


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Kyllä minä kalastamisesta pidän ja silloin tällöin käyn mato-ongella ja talvella pilkillä, mutta en vain oikein osaa käsitellä niitä kaloja, ellei ole ihan pakko. - Veljeni ja hänen poikansa ovat myös ahkeria kalamiehiä ja osaavat myös käsitellä minunkin kalani. 🙂

        No joo anna veljesi ja hänen poikansa hoitaa kalat ja hienoa että käyt kalassa ja pelkkä reissukin on kivaa eli suunnittelu mihin ja koska menette ja miten menette ja se meno ja retkieväät mukaan tai tekee paikan päällä ja yhdessä olo niin tuli saalista tai ei mut kivaa on silti


    • Juu, kyllä se kai vielä sujuu, vaikkei sitä ole sitten nuoruuden tullut pahemmin tehtyäkään.

      Kiistatta helpoin perattava ja fileoitava taitaa olla iso silakka, se on melkein hoideltu kun se ottaa käteensä, mutta noin kalastuksen ja myöhempien vaiheiden osalta kuha ja ahven ovat tutummat.

      Pannulla paistettuna, runsaassa voissa kiitos. Myös savustettuna sopii erittäin hyvin.

      • Anonyymi

        Rupeat harrastaa uudestaan kalastusta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rupeat harrastaa uudestaan kalastusta

        Enpä tiiä kuitenkaan. Sitä iän myötä aina vaan vähemmän haluaa tappaa mitään, niin se vähän haittaa harrasteita. Toki jokseenkin kaikki mikä on nostettu, on myös syöty, särjistä lähtien, mutta mutta...


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Enpä tiiä kuitenkaan. Sitä iän myötä aina vaan vähemmän haluaa tappaa mitään, niin se vähän haittaa harrasteita. Toki jokseenkin kaikki mikä on nostettu, on myös syöty, särjistä lähtien, mutta mutta...

        Tuokin on totta kyllä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin on totta kyllä

        Niin. Olin jonkun ehkä 35 kun silloisen kumppanuksen pikkusiskoille opetin onkimista ja saaliin jatkokäsittelyä kesäreissuilla. Se oli ihan arvokasta oppia ja hauskaa hommaa sinällään, saaliskin aina syötiin, mutta siinä yhteydessä tuli mietittyä sitä turhuutta, tappaa nyt joku viaton otus kun jääkaappi on täynnä markettiruokaa ja ennemmin voisi opettaa tyttöjä tekemään muurikalla ruokaa, pitämään se muurikan lämpö sopivana eri tavoin ja muuta sellaista.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Niin. Olin jonkun ehkä 35 kun silloisen kumppanuksen pikkusiskoille opetin onkimista ja saaliin jatkokäsittelyä kesäreissuilla. Se oli ihan arvokasta oppia ja hauskaa hommaa sinällään, saaliskin aina syötiin, mutta siinä yhteydessä tuli mietittyä sitä turhuutta, tappaa nyt joku viaton otus kun jääkaappi on täynnä markettiruokaa ja ennemmin voisi opettaa tyttöjä tekemään muurikalla ruokaa, pitämään se muurikan lämpö sopivana eri tavoin ja muuta sellaista.

        Mut tietysti kaupastakin tulee ostettua kalaa lihaa kanaa ja kalassa tulee halvemmaksi pyytää itse ja tehdä itse ja hyvä kun opetit ainakin siskosi osaa tehdä kalaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mut tietysti kaupastakin tulee ostettua kalaa lihaa kanaa ja kalassa tulee halvemmaksi pyytää itse ja tehdä itse ja hyvä kun opetit ainakin siskosi osaa tehdä kalaa

        Sen miettiminen, onko parempi kalastaa tai vaikka mettästää itte on täysin nollasummapeliä. Yhden ihmisen kohdalla asia on valintakysymys, yhden valtion kohdalla se ei enää sitä ole.

        Kala on sikäli poikkeus ainakin Suomessa, että täällä riittäisi kalastettavaa melko hyvin, jos porukalle kelpaisi myös särjet yms. Vaan kun ei kelpaa, niin jos kaikki jättäisivät markettikalat kauppaan ja kalastaisivat ruokakalakseen haukea/kuhaa/ahventa/lohia/taimenia, niin muutaman vuoden päästä ei olisi enää kalastettavaa ja palattaisiin markettien purkkitonnikalaan.

        Sama pätee metsästykseen. Jos suomalaiset söisivät vain itse tapettua riistaa ja lihankulutus olisi samoissa lukemissa kuin nyt, niin muutaman vuoden päästä ei olisi kuin ehkä oravia ammuttavaksi. Liikaa menee maaeläinten lihaa meillä, länsimaissa.

        Ja kanat... Jos jokainen kasvattaisi itse syömänsä kanat ja syömiensä kananmunien munijat, niin Suomesta loppuisi viljelysmaa. Mettiä voisi tietty kaataa pois tieltä, vaan sittenpä loppuisi puu. Paitsi tietty jos sallitaan kolmen kanan pitäminen kaljakorin kokoisessa häkissä, kerroksittain, niin sitten homma onnistuisi kyllä.


    • Anonyymi

      Ruutana on mun lemppari. Sen kun onkeen saa, niin se heitetään takaisin ja otetaan olut.

      • Anonyymi

        Ruutana kehittää alkoholia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruutana kehittää alkoholia.

        Ruutana on aina kännissä, lemppari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruutana on aina kännissä, lemppari.

        Se elää sen viinan avulla. Suovesissä.


    • Anonyymi

      TARVITAAN KALAA JA PITKÄ PUUKKO JA AINA ONNISTUU.
      KATISKOJA, KUN HEITTÄÄ JÄRVEEN JA KUHAN JA MUIKUN VERKKOJA NIILLÄ SAA KALAA.
      MUIKUN VERKOISTA TAHTOO EMMA KARIN NAPSIA PALOJA KALOISTA,SYÖDÄ.

      • Anonyymi

        Se on tosi harmi, että Emma napsii paloittelee, ei tarvitse niitä vilerata. Ei niitä muutenkaan muikkuja.


    • Anonyymi

      Opin sen tarvittaessa netin kautta YouTube- videoita katselemalla, jos sillä on merkitystä toiselle? Se ei ole ongelma, jollei siitä halua tehdä ongelmaa?

      • Anonyymi

        Youtubesta oppii hyvin ja kai ihan hyvä taito osata eli voi ostaa peratun kokonaisen kalan ja itse fileoida se


    • Anonyymi

      Veneeseen on noustava takaisin ja otettava niskaevästä kiinni, kunnolla.

    • No en. Koskaan ei mene kuin strömsössä.

    • Anonyymi

      Vesta silliä, tillikastikkeessa :)

      Per-kel

    • En osaa, kun ei ole ollut kiinnostusta opetella. En myöskään mielelläni perkaa kalaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1906
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      238
      1552
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1030
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      925
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      83
      857
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      815
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      741
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      714
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe