Pyörän vilkkuvalosta viranomaisilla on täysin vastakkaiset näkemykset

Anonyymi-ap

Viranomaiset eri mieltä

Liikenne- ja viestintäministeriö Traficomin erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen pitää lain väljyyttä ongelmallisena.

– Tulkitsen niin, että se, mitä laissa ei ole kielletty, on sallittua.

Traficomin tehtäviin kuuluu muun muassa liikenteen turvallisuuden valvonta.

Poliisitarkastaja Heikki Kallio poliisihallituksesta kertoo, että poliisilla on asiasta täysin vastakkainen näkemys.

– Tulkinta on se, että pyörän valo ei saa vilkkua, koska sitä ei ole erikseen tieliikennelaissa sallittu. Esimerkiksi moottorikäyttöisten ajoneuvojen kohdalla on laissa sallittu tietyt vilkkuvat valot, ja ne on myös siellä lueteltu.

Lähde: https://yle.fi/a/74-20052620

Ei lakiin kaikkia maailman asioita voida erikseen kieltää. Laki olisi silloin loputon luettelo kielloista. Tulkinta, että mitä laissa ei ole kielletty, on sallittua, ei tuosta johtuen ole kovin järkevä tulkintamalli.

26

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pyörien valopykälä on tieliikennelaissa, 49 § 2 "...käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta..."

      Jos vilkkuvalo olisi sallittu, lainauksessa olisi "näyttävä tai vilkuttava". Laki on kuten se on kirjoitettu.

      Jännää, että Traficomin virkamies on väljemmän tulkinnan kannalla. Heidän määräyksissään nimenomaan on tulkinta, että jos jotain ei ole kirjoitettu, sitä ei myöskään voi siitä kirjoittamattomana lukea.

      • Anonyymi

        Vilkkuvaloa ei myöskään kielletä. Laki kun ei ole aina sitä mitä siinä lukee, vaan lakia tukitaan ja sovelletaan eri aikoina erilailla ja siksi meillä on eri oikeustasoja ja päätökset myös joskus muuttaa eri asteissa ja sielläkin tulos voi olla vaikka 3/5 puolesta/vastaan.
        Eli täällä ei kannata kauheasti lukea lakia ja olla varma asiastaan.


    • Anonyymi

      Wienin tieliikennesopimuksessa on, että ajoneuvossa saa olla vilkkuvia valoja vain, kun ne ovat hälytysajoneuvossa tai suuntamerkeissä. Suomi on ratifioinut sopimuksen kauan sitten.

      • Anonyymi

        Onko tuo Wienin tieliikennesopimus jossakin luettavissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo Wienin tieliikennesopimus jossakin luettavissa?

        Saattaa olla tämä.

        Asetus tieliikennettä koskevan yleissopimuksen voimaansaattamisesta
        https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1986/19860030

        32 artikla käsittelee ainakin asiaa.


      • Anonyymi

        ^ Myös 33 artikla käsittelee tuossa valoja.


    • Anonyymi

      Vilkkuvalo ei näytä koko ajan valoa, vaan se on puolet ajasta pimeänä. Jos vilkkuvalo on hyväksyttävä, mikä on hyväksyttävä vilkkutiheys. Vilkahtaa kerran sekunnissa, kerran minuutissa vai vielä harvemmin. Ei sitäkään ole laissa määritelty.

    • Anonyymi

      Nykyään yleisimmät Led-valot ovat vilkkuvia vaikka ihmissilmä näkee valon jatkuvana niin teknisesti tarkasteltuna ne ovat vilkkuvia. Näinollen nekin tulisi kieltää mikäli vilkkuvaloja ei hyväksyttäisi

      • Anonyymi

        Jokainen fiksu tajuaa, mitä tässä yhteydessä vilkkuvalla tarkoitetaan. Tarkoitetaan tietenkin ihmissilmällä vilkkuvaksi havaittavissa olevat valot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen fiksu tajuaa, mitä tässä yhteydessä vilkkuvalla tarkoitetaan. Tarkoitetaan tietenkin ihmissilmällä vilkkuvaksi havaittavissa olevat valot.

        Lakeja ei tehdä fiksuja varten. Asiat täytyy määritellä, mikä on vilkkuva valo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakeja ei tehdä fiksuja varten. Asiat täytyy määritellä, mikä on vilkkuva valo.

        Laki ei aina kaikkia maailman tilanteita ja/tai asioita määritä. Lisäksi, niin liikenteen periaatteet ovat osa voimassaolevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön.

        Liikenteen säännöt ja periaatteet ovat molemmat voimassa olevaa oikeusjärjestelmää, mutta ne ovat luonteeltaan erilaisia. Periaatteet toimivat liikennesääntöjen apuna oikeudellisessa ratkaisutoiminnassa.


    • Anonyymi

      ÄLÄKÄÄ HÖPÖTTÄKÖ PASKAA PYÖRÄN VALOISTA KYTÄT JA TRAFIKOM MIKSI NYKYAJAN AUTOT SAA AJAA ILMAN TAKAVALOJA ILTA HÄMÄRISSÄ JOPA PIMEÄLLÄ JA SUMUSSA. NS PÄIVÄVALOILLA AJAVISSA TOIMII VAIN VIKUT, JARRUVALOT, PUUTTUKAA OLENNAISIIN ASIOIHIN EIKÄ MITÄÄN NÄPERTELYÄ.

      • Anonyymi

        Älä höpötä paskaa. Eivät autoilijat saa ajaa valoitta, silloin kuin keli ja näkyvyys ovat sitä luokkaa, että valoja tulee lain mukaan käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä paskaa. Eivät autoilijat saa ajaa valoitta, silloin kuin keli ja näkyvyys ovat sitä luokkaa, että valoja tulee lain mukaan käyttää.

        Näin on! Jos auto liikkuu tiellä pimeässä tai hämärässä tai näkyväisyyden ollessa rajoittunut, ellei auton automaatti osaa vaihtaa ajovaloja päälle, kuljettajan on se tehtävä.


    • Anonyymi

      Miten vaikeaa teidän sukkahousuvajakkien on painaa siitä valosta yhden kerran enemmän, jolloin se valo ei vilu????

      • Anonyymi

        Menee vilkkutoiminnolle automaattisesti kun virta on vähissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee vilkkutoiminnolle automaattisesti kun virta on vähissä.

        Omassani ei mene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassani ei mene.

        Harmi, lisäisi turvallisuutta kun ei tarvisi kotiin asti päästä pimeällä valolla.


    • Anonyymi

      Järkevin ja näkyvin valo taakse on vilkkuva punainen ja eteen on selkeitä olla valkoinen ja kokoajan palava.

      • Anonyymi

        Vilkkuva valo on häiritsevä ja haittaava monessa tilanteessa. Tämän on yksi ydinasioista asian suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilkkuva valo on häiritsevä ja haittaava monessa tilanteessa. Tämän on yksi ydinasioista asian suhteen.

        Juuri näin. Vilkkuva valo heikentää myös sen pyörälijän turvallisuutta, koska sen pyörälijän sijainnin ja liikesuunnan hahmottaminen on vaikeampaa. Jos jostain jääräpäisestä syystä haluaa kuitenkin käyttää sitä punavilkkua, niin laittaa sitten ainakin viereen jatkuvasti palavan, niin helpottaa tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilkkuva valo on häiritsevä ja haittaava monessa tilanteessa. Tämän on yksi ydinasioista asian suhteen.

        Kunhan autoilijat alkavat huomioimaan pyöräilijöitä paremmin esim ohitustilanteissa niin vilkkuvasta takavalosta voisi luopua. Siihen asti näkyy noita agressiivisia erottuvia vilkkuvaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan autoilijat alkavat huomioimaan pyöräilijöitä paremmin esim ohitustilanteissa niin vilkkuvasta takavalosta voisi luopua. Siihen asti näkyy noita agressiivisia erottuvia vilkkuvaloja.

        Ja kun miettii tilannetta, jossa on kymmenittäin pyöräilijöitä, joilla kaikilla on vilkkuvat valot, ei sellaisesta sekamelskasta kukaan erota yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun miettii tilannetta, jossa on kymmenittäin pyöräilijöitä, joilla kaikilla on vilkkuvat valot, ei sellaisesta sekamelskasta kukaan erota yhtään mitään.

        Taitaa olla aika harvassa ne alkutalven räntää vihmovat pakkasaamut jossa pyöräilijät ovat lähteneet pimeähämärissä laumoittain liikenteeseen ja vielä samaan kohteeseen ja samaan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla aika harvassa ne alkutalven räntää vihmovat pakkasaamut jossa pyöräilijät ovat lähteneet pimeähämärissä laumoittain liikenteeseen ja vielä samaan kohteeseen ja samaan aikaan.

        Silti mahdollisuus pitää huomioida. Lait ja säännötkin tehdään sellaisesta näkökulmasta, että pyrkivät huomioimaan kaikenlaiset tilanteet. Esim. samat liikennesäännöt koskevat lapin perukoita kuin ruuhkasuomeakin.


    • Anonyymi

      Poliisin logiikka laintulkinnasta ei riittänyt siihen asti, että hän kirjoittaisi itselleen sakkolapun harmaalla autolla ajamisesta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      140
      7895
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1980
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe