Touareg V8 ja V10TDI

että sillai

Tekniset tiedot:
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw3.nsf/0/80B366607BCA2BBAC2256EF6003E63CB/$file/Touareg_tekniset.pdf
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw3.nsf/0/80B366607BCA2BBAC2256EF6003E63CB?OpenDocument

Taas sama juttu:

Pienenpivääntöinen bensakone kiihdyttää liki 200 kiloa kevyempää vastaavaa autoa laiskemmin kuin kuin SUURIVÄÄNTÖINEN diesel.
Molemmissa autoissa likimäärin sama huipputeho.

Touareg V8 bensa Tiptronic
310 hv
410 Nm
0-100 8,1 s
2317 kg

Touareg V10 TDI Diesel Tiptronic
313 hv
750 Nm
0-100 7,8 s
2524 kg !!!!!!!!!!!!!!!

Ero olisi reilusti suurempi, jos autot olisivat samanpainoisia. Lisäksi molemmat ovat automaatteja...
Kovalla lootalla pienivääntöinen kone joutuisi vielä surkeampaan valoon.

Muuttakaa taas musta valkoiseksi hyvät vääntömomentin vähättelijät !


Niin se vaan on, vääntö ratkaisee.
Ei voi mitään.

16

2345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vääntöville

      samassa linkissä esiintyvät 3,2 V6 bensa ja
      3,0 V6 TDI muodostavat myös hyvän vertailuparin.

      Samat kiihtyvyysarvot vaikka dieselissä on 16 heppaa vähemmän ja 130 kiloa enemmän painoa.

      Vääntöä dieselissä on sitten enemmän...

    • 427

      Mikään ei korvaa kuutiotuumia.
      Ikivanha lausahdus, mutta sisältää totuuden varsinkin kun puhutaan kiihdytysautoilusta.

      Mitä suurempi vääntö alakierroksilla, sitä rankempi lähtö viivalta.
      Tämä onnistuu suurella moottorilla.
      Eli väännöstä on hyötyä kiihdyttelyssä...

    • Kake

      Kiihtyvyys on noilla melkein sama, vaikka dieselin vääntö on melkein kaksinkertainen. Jos vääntö ratkaisisi, niin eikö diselin kiihtyvyys pitäisi olla huomattavasti parempi? Mikä tuossa helposti hämää, on se, että huipputeho on bensakoneella käytössä vain jossain lähes 6000 r/min, sen alle teho on paljon pienempi, eikä kiihdytystä voi tehdä kokoajan huippukierroksilla. Ahdettu diesel antaa pienemmillä kierroksilla enemmän tehoa kuin bensa, mutta se hyytyy 4000 r/min jälkeen. Koittakaa nyt tajuta, että sen kampiakselin vääntö ei mene suoraan renkaille, siellä on välitys, bensakoneissa yleensä lyhyempi kuin dieselissä. Vääntö renkailla voi olla yhtä suuri! SE liikuttaa autoa, ei se kampiakselin vääntö!

      • realisti

        vähättelit auton painoerot mukavasti...
        Entäpä, jos autot olisivat saman painoisia. Aikaero olisi paljon suurempi !
        Dieselin (sen vääntäjän) eduksi.

        Lisäksi sinun pitäisi tietää, että suuren moottorin pyörivät massat ovat paljon suuremmat kuin heiveröisen ja laihavääntöisen koneen eli siinäkin tapauksessa isovääntöinen antaa tasoitusta. Pyörivät massat jarruttavat kiihtyvyyttä.

        Ei vauhtipyöriä kisahommeleissa turhaan ole kevennetty. Muutaman kilon poisto merkitsee kymmenyksiä kiihtyvyysajoissa.


      • aika kumma

        juttu miten nämä "vääntöpellet" eivät ymmärrä näin yksinkertaista asiaa? Vain teho ratkaisee.


      • aika kumma kirjoitti:

        juttu miten nämä "vääntöpellet" eivät ymmärrä näin yksinkertaista asiaa? Vain teho ratkaisee.

        siinä käy, kun ei fysiikasta mitään ymmärretä. Eikä haluta edes oppia, koska usko menee kun tieto lisääntyy.


      • mekanisti

        Oikein. Teho = vääntömomentti x kulmanopeus. Sillä pelataan.


    • j-o-r-e

      Tehohan sen kiihtyvyyden ratkasee, vääntö ratkasee, kuinka suuren massan kone jaksaa liikuttaa. Junissa tämä tulee eritoten esille, vetovoima määrää, kuinka raskaan junan veturi jaksaa vetää esim. mäen päälle, teho ratkasee kuinka nopeasti tämä tapahtuu.

      Alkuperäseen esimerkkiin olisi voinu laittaa välitykset mukaan tai edes huippunopeuden, josta olis voinu päätellä, onko kiihtyvyysajat vertailukelpoisia.

      • tehi

        Näin on, ja sitä vetovoimaa voi välityksillä kasvattaa vaikka kuinka, olkoon moottorin teho tai vääntö mitä vain. Mäen nousun aika vain kasvaa kun moottorin teho on pieni.


    • Apiina

      Fantom vai mustanaamio?

      • Plööö

        Urja voittaa molemmat.


    • NokiVasara

      Väännöllähän se auto liikkuu.
      Itselläni on V10 Touareg ja on mahtava peli kulkemaan kun koneessa on kunnolla vääntöä.
      Tuulilasin keskustelufoorumilla voitte käydä lukemassa tekstejäni, siellä on muitakin älykköjä kuin minä.

      Käytän Touaregissani biodieseliä.

      • se likkuu

        ei väännöllä. Ei kannata väittää itseänsä älyköksi jos luulee, että auto liikkuu väännöllä.


      • sepe
        se likkuu kirjoitti:

        ei väännöllä. Ei kannata väittää itseänsä älyköksi jos luulee, että auto liikkuu väännöllä.

        Liioitellaanpa hiukan ja laitetaanpa sinun autoosi n. 900 hv Mersun F1-moottori, jossa tehoja siis on riittävästi mutta vääntöominaisuudet ovat lievästi sanoen heikot. Mahtaisitko päästä kyseisellä autolla edes portista pihalle ensimmäisen päivän aikana. Stumppaisi koko ajan.
        Tai vedä kyseisellä autolla asuntovaunua! Ei onnistu lainkaan.
        Kyllä se auto kuitenkin väännöllä kulkee ......


      • liiku
        sepe kirjoitti:

        Liioitellaanpa hiukan ja laitetaanpa sinun autoosi n. 900 hv Mersun F1-moottori, jossa tehoja siis on riittävästi mutta vääntöominaisuudet ovat lievästi sanoen heikot. Mahtaisitko päästä kyseisellä autolla edes portista pihalle ensimmäisen päivän aikana. Stumppaisi koko ajan.
        Tai vedä kyseisellä autolla asuntovaunua! Ei onnistu lainkaan.
        Kyllä se auto kuitenkin väännöllä kulkee ......

        väännöllä mihinkään vaikka olisi 1000 Nm. Teholla se liikkuu vaikka oli vain 5 hp.


      • j-o-r-e
        se likkuu kirjoitti:

        ei väännöllä. Ei kannata väittää itseänsä älyköksi jos luulee, että auto liikkuu väännöllä.

        Auto liikkuu väännöllä, teho määrää kuinka kovaa se auto liikkuu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2295
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2188
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1559
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      13
      1464
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      100
      1131
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1067
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      18
      828
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      122
      798
    Aihe