Hankinta- ja muuntotuki vetyautoihin

Anonyymi-ap

24

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hieno homma 👍

    • Anonyymi

      Näin ne vetyasiat etenevät Suomessa 👍

    • Anonyymi

      Artikkelissa ei kerrottu vielä mitään paljonko mahdollinen tuki olisi vetyajoneuvoille. Pitäisi olla varmaan yli 10 000e koska parin tonnin tuella tuskin saadaan kiinnostuneita liikkeelle, koska vetyajoneuvon lähtöhinta on niin kallis alunperinkin. Hyundai Nexo henkilöauto maksaa uutena karvalakkimallina noin 80 000e, joten siitä voi hieman peilata mitä vetykuorma-auto ja vetypakettiauto kenties maksavat uutena. Toyota Mirai henkilöauton hintaa ei olla edes julkistettu, joka saattaa viitata että maksaa jopa yli 90 000e Suomessa.

      Ja jos ensimmäisinä vuosina vetytankkausasemia on kovin vähän, niin kyllä se kiinnostusta latistaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17449806/miksi-edes-yhta-ainoaa-vetyasemaa-ei-saada-pystyyn

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

    • Anonyymi

      Upeaa 🤗

      • Anonyymi

        Mikä on upeaa? Oletko ostamassa uutta vetykäyttöistä paketti- tai kuorma-autoa?


    • Anonyymi

      Ei koske henkilöautoa. Vain ammattiliikennettä.

    • Anonyymi

      Artikkelista:

      "Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomi tähtää 10 prosentin osuuteen EU:n puhtaan vedyn tuotannosta ja vähintään samaan osuuteen vedyn jatkokäytöstä."

      "Vetyajoneuvot sisällytettäisiin ajoneuvojen hankintatukiohjelmaan eli jatkossa tukea voisi hakea myös vetykäyttöisille paketti- ja kuorma-autoille."

      Tulkinnanvarainen teksti ilmaisultaan, sillä siinä manitaan vetyajoneuvojen jälkeen tuki sanalla "myös" eli avoin kysymys, josko tuen piirissä ovat HA:t ja sitten myös pakut KA:t.

      Niin tai näin, niin eiköhän tuo tule ottamaan aikas runsaasti aikaa vetyverkkoineen, mutta jostakinhan kokonaisvaltaiset hankkeet tulee aloittaa, step by step.

      Kuitenkin näitä vetyyn liittyviä infoartikkeleita on alkanut putkahdella hieman useammin kuin vaikka viitisen vuotta sitten.

      Alkuun kakki on tietty kallista, mutta hinnnat tulevat kohtuullistumaan ajan, volyymien ja tehostamisen myötä.

      Nuo Stellantiksen ensisarjan vetypakut ovat maltillisella "koneistuksella" (olikos se 400 km range alkuun ) mutta myöhemmin tulee tehokkaampia ja pidemmän rangen laitteita. Plussapuoli on se, että tuohon rangeen eivät ulkoiset olosuhteet (talvi) juurikaan vaikuta kuten pattereihin.

      • Anonyymi

        Tuo "myös" viittaa alunperin tuettuihin eli kaasu ja sähköautoihin. Ei siis henkilöautoihin.


    • Anonyymi

      Hyvähän sitä on tukea vetymuutoksia kun vetyä ei saa ja kalustoakaan ei juurikaan ole. Muita kaasuja sentään saa jostain ja niillä ajetaan kokoajan.

      • Anonyymi

        Poikaset eivät ymmärrä, että etupainotteiset tukipäätökset ovat osa vetytalouden (-kin) kehitystä ja vaikuttavat hankkeiden aloittamisiin.

        Taloyhtiötkin ovat peristeisesti odotelleet tukipäätöksiä ennen latauspakkojen rakentamiseen alkamista.


    • Anonyymi

      "Plussapuoli on se, että tuohon rangeen eivät ulkoiset olosuhteet (talvi) juurikaan vaikuta kuten pattereihin."

      Joo, vetyauton ympärille tulee pakkasilla fysiikan laeilta suojaava kupla. Näin lisääntynyt kitka ja ilman tiheys eivät vaikuta lainkaan vetyauton kulutukseen.

      Samoin kylmäkäynnistyksessä vetykennon vaatima kolminkertainen vetymäärä ei oikeasti katoa tankista mihinkään. Fysiikan laeilta suojaava kupla tuottaa vaaditun lisävedyn tyhjästä ilmasta.

      Samoin vetyauton kuivausmekanismi tuottaa nollapiste-energiaa, joten kennon kylmässä sammuttamisen jälkeen tapahtuva kuivauksen vaatima energia ei ole maagisesti mistään pois. (Puhallin toimii muistaakseni vaatimattomalla 16 kW teholla.)

      Sellaisia nuo vetyautot. Fysiikan lait eivät koske niitä lainkaan. Sanoihan täällä joku, että vetyautot leijuisivat ilmassa, kun vetytankissa on vetyä. Tämä kertookin jo aivan riittävästi vetyfanaatikkojen tietämyksen ja koulutuksen tasosta.

      • Anonyymi

        No, kerropas nyt tuo näsäviisastelevan teoreilun jatkeeksi jotakin konkreettista, tutkittua faktaa.

        Paljonko vetyauton rangesta katoaa kertomissasi olosuhteissa.

        Patteriautojen talvisista range-flopeistahan jokainen lienee jo perillä.

        ps.

        Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa ... kurssiin oli leivottuna liian optimistiset tulevaisuuden odotteet ja arvostuskertoimet olivat aikas hurjia. Avoin kysymys, että paljonko vielä piikkaa, vaikka on nyttemmin hieman korjannut.

        - https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/FNFI/KEMPOWR


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kerropas nyt tuo näsäviisastelevan teoreilun jatkeeksi jotakin konkreettista, tutkittua faktaa.

        Paljonko vetyauton rangesta katoaa kertomissasi olosuhteissa.

        Patteriautojen talvisista range-flopeistahan jokainen lienee jo perillä.

        ps.

        Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa ... kurssiin oli leivottuna liian optimistiset tulevaisuuden odotteet ja arvostuskertoimet olivat aikas hurjia. Avoin kysymys, että paljonko vielä piikkaa, vaikka on nyttemmin hieman korjannut.

        - https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/FNFI/KEMPOWR

        "Paljonko vetyauton rangesta katoaa kertomissasi olosuhteissa."

        20%.

        "Patteriautojen talvisista range-flopeistahan jokainen lienee jo perillä."

        30%.


    • Anonyymi

      "Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa ..."

      Vastaavasti monet vety startup yritykset ovat tuottaneet osakekursseillaan vain tappiota melkein alusta saakka. Vain muutama vetyosake on selvästi plussalla kun suurin osa selvästi tappiolla. Kempower sentään ensimmäisen osakeannin jälkeen selvästi voitolla. Lähtenyt 8e liikkeelle joulukuu 2021 lähtien ja nyt noin 33e. Monella vetyosakkeilla selvästi päinvastoin.

    • Anonyymi

      Täyssähköautojen sähkönkulutusta ja kantamaa on ihan Suomessa tutkittu useiden tavallisten kuljettajien voimin useilla eri sähköautoilla. WLTP kantama tippuu noin 30% talvella.

      https://fltp.fi/

    • Anonyymi

      "No, kerropas nyt tuo näsäviisastelevan teoreilun jatkeeksi jotakin konkreettista, tutkittua faktaa."

      Miksi et itse ole laittanut konkreettisia tutkimuksia vetyautojen talviolosuhteista meille kaikille nähtäville jo heti alussa kun sait kritiikkiä mitä et selvästi tuntunut kestävän? Miksi vetyautojen valmistajat eivät anna niitä eri autolehtien testeihin missä kaikkea mitataan ihan NUMEROINA? Johtuisiko se juuri siitä että vetyautojen kantama myös tippuu talvella merkittävästi ja plus muut pienet haitat tulisivat ilmi samalla, jolloin se tieto haittaisi niiden myyntiä kun muutenkin jo vaikea niitä on myydä? Helpompaa on vain mielikuvilla markkinoida valheellisesti "vetyauton kantama ei tipu talvella niinkuin täyssähköautoissa".

      • Anonyymi

        Niin, mitähän vetyautolle tapahtuu, jos pakkasessa ei olekaan pysähtyessä kuivaustuulettimelle energiaa? Taitaa olla tämän jälkeen polttokenno entinen.


    • Anonyymi

      Aivan mahtavaa!

    • Anonyymi

      Hyvä että tukia tulee.

    • Anonyymi

      "Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa "

      Kuitenkin Kempowerin kurssi lähti noin 8e liikkeelle pari vuotta sitten ja nyt noin 29,50e eli selvästi voitollinen kurssi. Sen sijaan monet vetyosakkeet ovat 2 vuoden jälkeen pörssiin tullessaan selvästi pakkasella ja vain muutama edes ylipäätänsä plussalla. Koitat vain hämätä parhaasi mukaan kurssilaskulla vaikka todellisuudessa vetyosakkeilla menee huonosti.

    • Anonyymi

      Niin se vaan laajenee, hihihiii...

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Niin se laajenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1414
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      75
      1115
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      977
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe