Hankinta- ja muuntotuki laajenee vetykäyttöisiin paketti- ja kuorma-autoihin – lakimuutos tulee voimaan vuoden vaihteessa.
https://www.koneviesti.fi/uutiset/760ad020-89f6-46d6-9a14-6ed214ec06f4
Hankinta- ja muuntotuki vetyautoihin
24
429
Vastaukset
- Anonyymi
Hieno homma 👍
- Anonyymi
Näin ne vetyasiat etenevät Suomessa 👍
- Anonyymi
Artikkelissa ei kerrottu vielä mitään paljonko mahdollinen tuki olisi vetyajoneuvoille. Pitäisi olla varmaan yli 10 000e koska parin tonnin tuella tuskin saadaan kiinnostuneita liikkeelle, koska vetyajoneuvon lähtöhinta on niin kallis alunperinkin. Hyundai Nexo henkilöauto maksaa uutena karvalakkimallina noin 80 000e, joten siitä voi hieman peilata mitä vetykuorma-auto ja vetypakettiauto kenties maksavat uutena. Toyota Mirai henkilöauton hintaa ei olla edes julkistettu, joka saattaa viitata että maksaa jopa yli 90 000e Suomessa.
Ja jos ensimmäisinä vuosina vetytankkausasemia on kovin vähän, niin kyllä se kiinnostusta latistaa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17449806/miksi-edes-yhta-ainoaa-vetyasemaa-ei-saada-pystyyn
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina - Anonyymi
Upeaa 🤗
- Anonyymi
Mikä on upeaa? Oletko ostamassa uutta vetykäyttöistä paketti- tai kuorma-autoa?
- Anonyymi
Ei koske henkilöautoa. Vain ammattiliikennettä.
- Anonyymi
Artikkelista:
"Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomi tähtää 10 prosentin osuuteen EU:n puhtaan vedyn tuotannosta ja vähintään samaan osuuteen vedyn jatkokäytöstä."
"Vetyajoneuvot sisällytettäisiin ajoneuvojen hankintatukiohjelmaan eli jatkossa tukea voisi hakea myös vetykäyttöisille paketti- ja kuorma-autoille."
Tulkinnanvarainen teksti ilmaisultaan, sillä siinä manitaan vetyajoneuvojen jälkeen tuki sanalla "myös" eli avoin kysymys, josko tuen piirissä ovat HA:t ja sitten myös pakut KA:t.
Niin tai näin, niin eiköhän tuo tule ottamaan aikas runsaasti aikaa vetyverkkoineen, mutta jostakinhan kokonaisvaltaiset hankkeet tulee aloittaa, step by step.
Kuitenkin näitä vetyyn liittyviä infoartikkeleita on alkanut putkahdella hieman useammin kuin vaikka viitisen vuotta sitten.
Alkuun kakki on tietty kallista, mutta hinnnat tulevat kohtuullistumaan ajan, volyymien ja tehostamisen myötä.
Nuo Stellantiksen ensisarjan vetypakut ovat maltillisella "koneistuksella" (olikos se 400 km range alkuun ) mutta myöhemmin tulee tehokkaampia ja pidemmän rangen laitteita. Plussapuoli on se, että tuohon rangeen eivät ulkoiset olosuhteet (talvi) juurikaan vaikuta kuten pattereihin.- Anonyymi
Tuo "myös" viittaa alunperin tuettuihin eli kaasu ja sähköautoihin. Ei siis henkilöautoihin.
- Anonyymi
Hyvähän sitä on tukea vetymuutoksia kun vetyä ei saa ja kalustoakaan ei juurikaan ole. Muita kaasuja sentään saa jostain ja niillä ajetaan kokoajan.
- Anonyymi
Poikaset eivät ymmärrä, että etupainotteiset tukipäätökset ovat osa vetytalouden (-kin) kehitystä ja vaikuttavat hankkeiden aloittamisiin.
Taloyhtiötkin ovat peristeisesti odotelleet tukipäätöksiä ennen latauspakkojen rakentamiseen alkamista.
- Anonyymi
"Plussapuoli on se, että tuohon rangeen eivät ulkoiset olosuhteet (talvi) juurikaan vaikuta kuten pattereihin."
Joo, vetyauton ympärille tulee pakkasilla fysiikan laeilta suojaava kupla. Näin lisääntynyt kitka ja ilman tiheys eivät vaikuta lainkaan vetyauton kulutukseen.
Samoin kylmäkäynnistyksessä vetykennon vaatima kolminkertainen vetymäärä ei oikeasti katoa tankista mihinkään. Fysiikan laeilta suojaava kupla tuottaa vaaditun lisävedyn tyhjästä ilmasta.
Samoin vetyauton kuivausmekanismi tuottaa nollapiste-energiaa, joten kennon kylmässä sammuttamisen jälkeen tapahtuva kuivauksen vaatima energia ei ole maagisesti mistään pois. (Puhallin toimii muistaakseni vaatimattomalla 16 kW teholla.)
Sellaisia nuo vetyautot. Fysiikan lait eivät koske niitä lainkaan. Sanoihan täällä joku, että vetyautot leijuisivat ilmassa, kun vetytankissa on vetyä. Tämä kertookin jo aivan riittävästi vetyfanaatikkojen tietämyksen ja koulutuksen tasosta.- Anonyymi
No, kerropas nyt tuo näsäviisastelevan teoreilun jatkeeksi jotakin konkreettista, tutkittua faktaa.
Paljonko vetyauton rangesta katoaa kertomissasi olosuhteissa.
Patteriautojen talvisista range-flopeistahan jokainen lienee jo perillä.
ps.
Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa ... kurssiin oli leivottuna liian optimistiset tulevaisuuden odotteet ja arvostuskertoimet olivat aikas hurjia. Avoin kysymys, että paljonko vielä piikkaa, vaikka on nyttemmin hieman korjannut.
- https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/FNFI/KEMPOWR - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, kerropas nyt tuo näsäviisastelevan teoreilun jatkeeksi jotakin konkreettista, tutkittua faktaa.
Paljonko vetyauton rangesta katoaa kertomissasi olosuhteissa.
Patteriautojen talvisista range-flopeistahan jokainen lienee jo perillä.
ps.
Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa ... kurssiin oli leivottuna liian optimistiset tulevaisuuden odotteet ja arvostuskertoimet olivat aikas hurjia. Avoin kysymys, että paljonko vielä piikkaa, vaikka on nyttemmin hieman korjannut.
- https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/FNFI/KEMPOWR"Paljonko vetyauton rangesta katoaa kertomissasi olosuhteissa."
20%.
"Patteriautojen talvisista range-flopeistahan jokainen lienee jo perillä."
30%.
- Anonyymi
"Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa ..."
Vastaavasti monet vety startup yritykset ovat tuottaneet osakekursseillaan vain tappiota melkein alusta saakka. Vain muutama vetyosake on selvästi plussalla kun suurin osa selvästi tappiolla. Kempower sentään ensimmäisen osakeannin jälkeen selvästi voitolla. Lähtenyt 8e liikkeelle joulukuu 2021 lähtien ja nyt noin 33e. Monella vetyosakkeilla selvästi päinvastoin. - Anonyymi
Täyssähköautojen sähkönkulutusta ja kantamaa on ihan Suomessa tutkittu useiden tavallisten kuljettajien voimin useilla eri sähköautoilla. WLTP kantama tippuu noin 30% talvella.
https://fltp.fi/ - Anonyymi
"No, kerropas nyt tuo näsäviisastelevan teoreilun jatkeeksi jotakin konkreettista, tutkittua faktaa."
Miksi et itse ole laittanut konkreettisia tutkimuksia vetyautojen talviolosuhteista meille kaikille nähtäville jo heti alussa kun sait kritiikkiä mitä et selvästi tuntunut kestävän? Miksi vetyautojen valmistajat eivät anna niitä eri autolehtien testeihin missä kaikkea mitataan ihan NUMEROINA? Johtuisiko se juuri siitä että vetyautojen kantama myös tippuu talvella merkittävästi ja plus muut pienet haitat tulisivat ilmi samalla, jolloin se tieto haittaisi niiden myyntiä kun muutenkin jo vaikea niitä on myydä? Helpompaa on vain mielikuvilla markkinoida valheellisesti "vetyauton kantama ei tipu talvella niinkuin täyssähköautoissa".- Anonyymi
Niin, mitähän vetyautolle tapahtuu, jos pakkasessa ei olekaan pysähtyessä kuivaustuulettimelle energiaa? Taitaa olla tämän jälkeen polttokenno entinen.
- Anonyymi
Aivan mahtavaa!
- Anonyymi
Hyvä että tukia tulee.
- Anonyymi
"Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa "
Kuitenkin Kempowerin kurssi lähti noin 8e liikkeelle pari vuotta sitten ja nyt noin 29,50e eli selvästi voitollinen kurssi. Sen sijaan monet vetyosakkeet ovat 2 vuoden jälkeen pörssiin tullessaan selvästi pakkasella ja vain muutama edes ylipäätänsä plussalla. Koitat vain hämätä parhaasi mukaan kurssilaskulla vaikka todellisuudessa vetyosakkeilla menee huonosti. - Anonyymi
Niin se vaan laajenee, hihihiii...
- Anonyymi
Tämän yksilön voisi saada edukkaasti.
https://youtu.be/-Xtc_Bd18OA?si=zrU_fKL3Elr2u0sA - Anonyymi
Niin se laajenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude13212963Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k21111920Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t16110088Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t719550Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h919025Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k127673Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht177528Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk356643Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1346059Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa915895