"Tulosten mukaan auton hankkimista lähitulevaisuudessa harkitsevat suuntaavat yleisimmin katseensa hintaluokan 10 000-20 000 euroa ajoneuvoihin (27 prosenttia vastaajista), joskin isoja yleisöjä kiinnostavat myös hintaluokat 5 000-10 000 euroa (19 %) ja alle 5 000 euroa (18 %).
Kaikkein arvokkaimpia eli yli 50 000 euron hintaisia autoja harkitsee hankkivansa VAIN KAKSI PROSENSSIA vastaajista.
Merkittävää on lisäksi se, että kyseisten autojen ostajissa korostuvat selvästi ne henkilöt, joiden vuositulot ylittävät maagisen 100 000 euron rajan."
Joten tutkimuksessa siis vain 2% vastaajista aikoo ostaa yli 50 000 euron auton. Ja sitten kun pitäisi vielä harkita eri käyttövoimista että olisiko se kuitenkin vetyauto, niin väitän että SELVÄSTI ALLE PROSENTTI ostajista ostaa vetyauton. Ja jos kansainvälistä vetyautojen tilastoa peilaa, niin ei välttämättä edes 0,1% kykene ostamaan suomessa vetyautoa kun vihdoinkin edes 50 vetytankkausasemaa on suomessa (2030-luvulla?).
Jos ei ole rahaa tai halua, niin vetyautojen yleistyminen on todella vaikeaa tulevaisuudessa suomessa kun puhutaan kuitenkin arviolta YLI 70 000e arvoisesta vetyautosta. Ja vaikka vetyauton hinta saataisiin painettua muutamassa vuodessa edes 50 000e hintatasoon, niin silti vetyautojen myynti tulee olemaan heikkoa suomessa.
Vain netissä vetyautoja ostetaan satoja tuhansia hypetyksen ja massaspämmyksen ansiosta.... mutta ei oikeassa elämässä.
https://www.is.fi/autot/art-2000008263651.html
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina
ALLE 0,1% ostaa todellisuudessa vetyauton suomessa.
15
887
Vastaukset
- Anonyymi
Jos vetyautoa fanittaa niin kannattaa ostaa se 3-4 vuoden ikäisenä, sillä ulkomailla arvonalennus ollut todella huimaa. 70k auton saattaa saada noin 15k. Vain käytetyt vetyautot saattavat joitakin kiinnostaa.
- Anonyymi
Jos vetyautoa fanittaa, kannattaa tutustua käyttökokemuksiin.
It started as kind of a bad bet by the state. Now, it has become a legacy zombie technology.
https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere
Eli vetyyn tehdyt panostukset ovat osoittautuneet väärän hevosen veikkaamiseksi. Vety on nykyään zombitekniikaa - ei mitään mieltä, muttei kuolekaan, kun sitä koko ajan tekohengitetään julkisin varoin. - Anonyymi
"Ja vaikka vetyauton hinta saataisiin painettua muutamassa vuodessa edes 50 000e hintatasoon, niin silti vetyautojen myynti tulee olemaan heikkoa suomessa."
Vetyautovalmistajien mukaan niiden hinnat laskevat tulevina vuosina polttareiden tasolle tai jopa allekin, eli siinä kohtaa ei ole pullonkaulaa.
Lähtökohtaisesti:
- tankkaus on melko nopeaa
- range on hyvä
- vetykenno kestää 300 000 km ja 500 000 tkm kennot ovat työn alla
- ...... ja lisäksi vetyauto pudistaa ilmaa pienhiukkasista noin kahden dieselin verran
- ...... eli jos vetyautot saisivat joskus tulevaisuudessa tuekseen vastaavan poliittisen pakon ja vastaavan joka tuutista lobbauksen kuin s-autot, niin eiköhän niitä alkaisi käydä kaupaksi.
Tietty se riittävä veyverkko on se perusedellytys poliitisten päätöksien lisäksi, eli turhaa rikkoa asiall apäätään tässä vaiheessa ... voi odotellessa ostaa uuden polttarin ja ajella sne kaikess arauhassa finaaliin ja ottaa asia siten harkintaan tilanteen mukaan.
Polttokennoja on kuulema agrekaattikäytössä _metaanilla_ siis tiedä sitten josko siitä olisi vaihtoehdoksi vetyautoihin (?).
Mutta ehkäpä tuota odotellessa ne ekologisesti kestävät synteettiset polttoaineet saadaan markkinoille EU:n hyväksyminä.
* Muhiiko F1:ssä koko autoteollisuuden ja liikenteen mullistava keksintö? ”Tämä on todella iso asia”
"F1-autojen tulevaisuuden tekniikka on iso puheenaihe myös koko autoteollisuuden kannalta."
- https://www.is.fi/formula1/art-2000008490094.html - Anonyymi
"Vetyautovalmistajien mukaan niiden hinnat laskevat tulevina vuosina polttareiden tasolle tai jopa allekin, eli siinä kohtaa ei ole pullonkaulaa."
Luonnollisesti autotehtaat haluavat uskoa oman tuotteensa voittokulkuun, joten puheet voivat olla myös silloin hyvin optimistisia. Todistustaakka on autotehtailla että saavat laskettua vetyauton hintaa edes 40 000e tasolle kuluttajalle autokaupassa. Ja sitten myös netissä vetyautoja kannattavilla ihmisillä että myös oikeassa elämässä suostuvat sellaisen ostamaan (uutena) kun viimeinkin edes 10 vetytankkausasemaa Suomeen saadaan. Uskon vasta sitten kun näen tilastot.- Anonyymi
"Luonnollisesti autotehtaat haluavat uskoa oman tuotteensa voittokulkuun, joten puheet voivat olla myös silloin hyvin optimistisia."
Niin, ja kun sähköautojen valmistajat kertoivat ja kertovat edelleen niiden hintojen kohtuullistuvan tulevaisuudessa, niin se onkin sitten jumalan sanaa ;-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Luonnollisesti autotehtaat haluavat uskoa oman tuotteensa voittokulkuun, joten puheet voivat olla myös silloin hyvin optimistisia."
Niin, ja kun sähköautojen valmistajat kertoivat ja kertovat edelleen niiden hintojen kohtuullistuvan tulevaisuudessa, niin se onkin sitten jumalan sanaa ;-)Vetypommiauton hinnalla ostaa 2 täyssähköautoa tai 3 kaasuautoa. Vetypommiautoja on tyrkytetty markkinoille kohta 20 vuotta, mutta myyntimäärät edelleen täysin onnettomia, 1000 autoa/kk koko maailmassa. Pitää päästä 100 000 auton valmistussarjoihin (mallia kohti), jotta hinta saadaan tolkulliseksi. Koko maailmassa ei ole noin montaa vetpommiautoa.
Vedyn tankkausaseman hinnalla rakentaa 6-8 metaanin tankkausasemaa tai pitkän rivin pikalatausasemia.
Kaliforniassa 48 vedyn tankkausasemaa ei ole riittänyt palvelemaan 12 000 autoa. Siis 250 autoa/asema on liikaa - niin hidasta ja epäluotettavaa vedyn tankkaus on!
Suomessa on 1550 hlöautoa yhtä bensa-asemaa kohti. Siirtyminen bensasta vetyy pakottaisi korvaamaan 1800 bensa-asemaa yli 10 000 vedyn tankkausasemalla, hintaan 4 miljoonaa euroa kappale.
- Anonyymi
0,1 % on rankkaa liioittelua. Saksassa oli tavoitteena saada 2022 käyttöön 60 000 vetypommiautoa, mikä olisi 0,1 % autokannasta.
Tätä verten sinne on rakennettu n. 100 tankkausasemaa, joiden rakentamista rahoitettu 450 M€ EU hankkeesta. Porjekti alkoi 2019 ja sen vuoden aikana vetyautoja meni kaupaksi 600. Tavoitteen saavuttaminen olisi vaatinut yli 15 000 auton myyntiä vuodessa.
"Yllättäen" tilastointi loppui. Jostain muusta lähteestä pisti silmään arvio, että koko Euroopassa nyt muutama tuhat vetypommiautoa. Kuulostaa uskottavalta. Tankkausasemistakin yli puolet on Saksassa, joten ei tämä maailmavalloitus sen paremmin muuallakaan ole sujunut.
Jenkeissä vetyautot ovat tehneet tulemistaan kohta 20 vuotta. Autokanta nyt 12 000, myynti luokkaa 1000/vuosi eli taitaa tulla uusia suunnilleen saman verran, kuin vanhimpia poistuu käytöstä.
Pelkästään Suomessa on enemmän ladattavia autoja kuin koko maailmassa vetypommiautoja!
Suomen rekisteröinnit 2021:
- vety 1 kpl
- metaani n. 1000 kpl
- täyssähkö 10 000 kpl
Ladattavia on pian 100 000 vs. vetypommiautoja rekisterissä nyt 2 kpl. Markkinat ovat puhuneet. - Anonyymi
"Niin, ja kun sähköautojen valmistajat kertoivat ja kertovat edelleen niiden hintojen kohtuullistuvan tulevaisuudessa, niin se onkin sitten jumalan sanaa ;-)"
Todistetusti range on kasvanut sähköautoissa (ajoakun koko) vaikka kokonaishinta ei välttämättä aidosti ole laskenut. Tuote on parantunut eli samalla rahalla saa laadukkaamman sähköauton kuin muutama vuosi sitten. Samaa ei voi sanoa vetyautoista.- Anonyymi
> Tuote on parantunut eli samalla rahalla saa laadukkaamman sähköauton kuin muutama vuosi sitten. Samaa ei voi sanoa vetyautoista.
Teollinen tuotanto. Valmistukustannus puolittuu, kun määrä 10-kertaistuu. Hinta ei vielä ole tippunut, koska sähköautot on valmistettu ja myyty tappiolla. Näin Teslakin teki pitkään ja kääntyi voitolliseksi vasta muutama vuosi sitten. Myös VW taisi vasta hetki sitten päästä plussan puolelle. Varmasti moni valmistaja / malli on vielä pakkasella kannattavuuden suhteen, joten hintojen laskua ei ihan pian ole luvassa. Valmistusmäärät yhä selvästi pienempiä kuin polttomoottoriautoilla/hybrideillä.
Kannattava valmistus edellyttää 100 000 auton valmistussarjoja. Siis mallia kohti. Koko maailmassa ei ole näin montaa vetyautoa. Myyti konttaa jossain vähän reilu 10 000 autossa/vuosi ja sehän jakautuu usean merkin ja mallin kesken. Eli yksittäistä mallia valmistetaan muutama tuhat. Valmistussarjat paljon pienempiä kuin sähköautoilla ja kustannukset siksi kovat. Tuotanto ja myynti eivät ole juuri yhtään kehittyneet vajaassa kahdessa vuosikymmenessä.
Vetyautojen valmistajienkin pitäisi myydä autot nykyistä halvemmalla eli pitäisi niellä isot tappiot. Monen vuoden ajan. Näin, EHKÄ, saataisiin myynti- ja valmistusmäärät kasvamaan ja sitä kautta tuotantokustannus autoa kohti kilpailukykyiseksi. Ei näytä japseilla kassa tai usko omaan tuotteeseen riittävän. Kerjuulla vaan ovat - julkisista varoista pitäisi heille kaikki maksaa.
Kuolkoot pois, kun eivät kilpailussa pärjää.
- Anonyymi
Toisessa ketjussa kikkaillaan valheellisesti prosenttiluvuilla vääristäen kokonaiskuvaa uskotellen että vetyautot olisi nyt jotenkin suosittuja.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17360752/vetyautojen-myynnit-huimassa-kasvussa - Anonyymi
Kun kustannukset nousee ja Suomi menee taantumaan, niin vielä vähemmän on asiakkaita ostamassa vähintään 50 000e autoja.
- Anonyymi
Hyundai Nexo vetyauto maksaa Suomessa 80 000e ja se on vasta "hinta alkaen" mallia eli karvalakkimalli. Pistää varmasti monet miettimään millaisen toisen käyttövoiman auton saa samalla rahalla. Ei vetyauton ostamisessa ole järkeä, koska samalla rahalla saa huimasti paremman auton kun valitsee toisen käyttövoiman.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla - Anonyymi
Ja aika harvalla kun on yli 100 000e bruttotulot vuodessa ja nimenomaan päättää ostaa vetyauton.
- Anonyymi
Tilastot kertovat maailmalta että vetyautoja ostetaan todella huonosti nykyään. Tuo alle 0,1% arvio vetyautojen ostajista SUOMESSA voi hyvinkin pitää paikkansa tulevaisuudessa jos ei mitään mullistavaa vetytekniikassa keksitä ja vetyautojen sekä vedyn hintaa pumpulla saada reilusti alaspäin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217526/2023-etela-koreassa-vetyautojen-myynti-vaheni-54-prosenttia-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217481/vetyautojen-myynti-romahti-japanissa-83-kahden-vuoden-aikana-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217419/2023-saksassa-vetyautojen-myynti-romahti-lahes-70-prosenttia-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18143537/maailmassa-tayssahkoautoja-27-700-000-vetyautoja-noin-72-000-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot - Anonyymi
"Niin, ja kun sähköautojen valmistajat kertoivat ja kertovat edelleen niiden hintojen kohtuullistuvan tulevaisuudessa, niin se onkin sitten jumalan sanaa ;-)"
MG4 ja MG5 ovat hyviä esimerkkejä hintojen kohtuullistumisista kun ajoakku kasvanut selvästi ja silti hinnat pyörii 30 000e kummallakin puolella. Ei ihmekkään että niitä on mennyt vauhdikkaasti kaupaksi. Samoin muutama muu halvemman luokan sähköauto tullut markkinoille.
"Suomen halvimman uuden sähköauton tittelillä on uusi kantaja. Ranskalainen Citroën alkaa myydä ë-C3-nimistä autoa 24 990 eurolla.
”On puhuttu, että missä on koko kansan sähköauto. Vaatiko se hintatasoa vai mitä? Aika rohkeasti väittäisin, että tämä pääsee aika laajan massan saavutettavaksi”, sanoi tiedotustilaisuudessa pr- ja viestintäpäällikkö Max Lange merkkiä maahan tuovasta Auto-Bonista."
https://www.hs.fi/talous/art-2000010122953.html
"Renault on vuosikausia markkinoinut Dacian Spring-mallia Euroopan halvimpana sähköautona. Kiinassa Hubein provinssissa valmistetun auton hinta on Ranskassa 20 800 euroa ja valtion tukien jälkeen sen hintalappu asettuu 15 800 euroon. Suomeen Springiä ei uutena tuoda. Käytettyjä on maahan uitettu muutamia."
https://tekniikanmaailma.fi/kiinalaismerkit-polkevat-sahkoautojen-hintoja-mutta-euroopan-halvin-sahkoauto-tulee-silti-romaniasta/
https://www.is.fi/autot/art-2000009989660.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793