Tiesitkö ett voit pestä tiskisi, kylmemmäsäkin vedessä ja säästät näin sähköä? Hah hah...

Anonyymi-ap

Kenen idiootin mainoslause tämäkin on? ... riittää jo 30 asteinen vesi ja saat tiskisi säihkyvän puhtaana! Mitä nyt koronaa ja RS-tautia on syysflunssan lisäksi liikkeellä, siitä vaan arpomaan; minkä taudin ensimmäiseksi saat!

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna; luonasi käy satunnaisia tai hyviä ystäviä, sukulaisia kylässä ja tarjoat heille kahvit/teen tai vaikka lasillisen vettä! Tiskiä tulee kuitenkin ja peset sen 30 ° vedessä, suoraan suomeksi sanottuna viileämmässä vedessä mitä esim. sun ruumiinlämpösi on! (+37°) Ajattele sitä: ehkä saat sen astian puhtaan näköiseksi; mutt todella puhdas ja steriili se ei todellakaan ole!

Eli todellinen terveysriski on olemassa kun jälkeenpäin juot/syöt samasta astiasta, joka on ainoastaan "virutettu" puhtaan näköiseksi!
Ihan sama ongelma on; kun esim. pyyheliinat, lakanat ja tyynyliinat pestään vain hienopesussa +40°c vedessä! Saatat saada minkä tahansa tarttuvan taudin; säästö syistäsi! Joten säästätkö todella terveytesi kustannuksella, ottaen kaikki mahdollisuudet sairastua vaikka tappavaan tautiin. Valinta on sinun!
trollikka

57

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostin farkut ja ilmoitin, myyjälle, että pesen ne aina 60 asteessa ja hänen mukaaansa nykyään vain harva vaate kestää sitä (oikeasti pelkkä puuvilla kestää kuumempaakin).
      Harmillisesti farkuissa on nykyään usein muutakin kuin puuvillaa ja jouduin käymään useammassa kaupassa ennen kuin löysin kunnolliset.

      • Anonyymi

        Kunnollset farkut kestääkin sitten eläke ikään saakka, jolloin voikin vaihtaa henkselisiin raappa- tai sarkahousuihin ja pitkät kalsongit saa olla jalassa juhannukseen saakka, kun vanhana ihmistä viluttaa.
        Vaarivainaa jätti pitkät kalsongit vasta, kun ulkona oli +26 asteen tappohelteet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kunnollset farkut kestääkin sitten eläke ikään saakka, jolloin voikin vaihtaa henkselisiin raappa- tai sarkahousuihin ja pitkät kalsongit saa olla jalassa juhannukseen saakka, kun vanhana ihmistä viluttaa.
        Vaarivainaa jätti pitkät kalsongit vasta, kun ulkona oli 26 asteen tappohelteet.

        Farkkujen kesto on pari vuotta, vaikka olisivat pelkkää puuvillaa ja kangaskin paksua.


      • Anonyymi

        Niin, siksipä mä käytän paljon luonnonkuitu materiaalista valmistetuja vaatteita; paitsi alusvaatteissa; rintsikat ja hipsterit,sukkahousut. Yöpaidat noin puolet on puuvillaa ja osa silkkisiä. Pellava ja puuvilla paitoja, farkut puuvillasta, mutt legginsit keinokuituisia (venyy ja paukkuu)

        Kyllä mä olen pessyt puuvillaisia T-paitojani 60 asteessa, ainoastaan väritys siinä kärsii haalistuvat ajan oloon. Piha käytössä puutarhan puolella menettelevät, oli värit kirkkaita tai haalistuneet; kunhan suojaavat liialta auringolta.

        Turussa on ainakin merkki farkkuliikkeitä; hintavempia tuotteita myynnissä, mutt ovat ne myös laadukkaampia. Jos jotain valittamista on; niin liikkeen puolesta tekevät reklamaation valmistajalle. Täysin selvässä asiassa; tuote korvataan saman tien toisella vastaavalla virheetömällä tuotteella. Mä myös osaan olla itsepintainen ja äänekäs valittaja: jos koen kärsineeni suoranaista vähättelyä! En jää enää toista kuukautta odottamaan mahdollista valmistajan tekemää oikaisua! Yks ainoa kerta riitti mulle; opettamaan oikeuteni asiassa.

        Kyllä tasokkaalla liikkeellä on omakin vastuunsa olemassa; tuotteista joita se myy!
        Mä myös olen oppinut tarkastamaan jo liikkeessä ostokseni ihan nurinperin käännettyneenäkin-> eteenkin saumaukset! Silti on pieni mahdollisuus olemassa ett hotain on jäänyt huomioimatta... viimeeksi ne oli farkkujen metallinapit!
        trollikka


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Farkkujen kesto on pari vuotta, vaikka olisivat pelkkää puuvillaa ja kangaskin paksua.

        Häh, meikäläisellä on 20 vuotiaat farkut, eikä kulumisen merkkejä näy.
        Miten farkut on niin haperoa kangasta, että parissa vuodessa muka kuluu puhki,
        Verkkaritkin kestää kauemmin, kuin pari vuotta, vaikka on koko ajan jalassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Häh, meikäläisellä on 20 vuotiaat farkut, eikä kulumisen merkkejä näy.
        Miten farkut on niin haperoa kangasta, että parissa vuodessa muka kuluu puhki,
        Verkkaritkin kestää kauemmin, kuin pari vuotta, vaikka on koko ajan jalassa.

        Riippuu ihan siitä mitä tekee ja minulla ne hajoavat ensimmäisinä tuosta vähän polvien yläpuolelta. Etutaskut menevät yleensä tuossa vaiheessa myös puhki. Usein käy myös niin, että kangas tarttuu johonkin terävään kulmaan ja tulee repeämiä, mutta se ei varsinaisesti riipu niiden iästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, siksipä mä käytän paljon luonnonkuitu materiaalista valmistetuja vaatteita; paitsi alusvaatteissa; rintsikat ja hipsterit,sukkahousut. Yöpaidat noin puolet on puuvillaa ja osa silkkisiä. Pellava ja puuvilla paitoja, farkut puuvillasta, mutt legginsit keinokuituisia (venyy ja paukkuu)

        Kyllä mä olen pessyt puuvillaisia T-paitojani 60 asteessa, ainoastaan väritys siinä kärsii haalistuvat ajan oloon. Piha käytössä puutarhan puolella menettelevät, oli värit kirkkaita tai haalistuneet; kunhan suojaavat liialta auringolta.

        Turussa on ainakin merkki farkkuliikkeitä; hintavempia tuotteita myynnissä, mutt ovat ne myös laadukkaampia. Jos jotain valittamista on; niin liikkeen puolesta tekevät reklamaation valmistajalle. Täysin selvässä asiassa; tuote korvataan saman tien toisella vastaavalla virheetömällä tuotteella. Mä myös osaan olla itsepintainen ja äänekäs valittaja: jos koen kärsineeni suoranaista vähättelyä! En jää enää toista kuukautta odottamaan mahdollista valmistajan tekemää oikaisua! Yks ainoa kerta riitti mulle; opettamaan oikeuteni asiassa.

        Kyllä tasokkaalla liikkeellä on omakin vastuunsa olemassa; tuotteista joita se myy!
        Mä myös olen oppinut tarkastamaan jo liikkeessä ostokseni ihan nurinperin käännettyneenäkin-> eteenkin saumaukset! Silti on pieni mahdollisuus olemassa ett hotain on jäänyt huomioimatta... viimeeksi ne oli farkkujen metallinapit!
        trollikka

        Aikanaan minulla oli luottomerkki, eli Masi-tuotteen Basic ja ostin niitä aina samaa mallia. Koskaan ei ollut mitään ongelmia ja niiden hintakin oli halpa. Omituisesti ne kalliimmat farkut vaikuttivat heikompilaatuisilta ja nykyisin kaikkien farkkujen kangas on ohuempaa kuin ennen.
        Yleensä en jaksa valittaa jos tuotteessa on vikaa, paitsi silloin kun satun olemaan sopivalla mielialalla ja silloin olen asiassa erittäin tehokas.
        (rautakaupoissa rähjään kyllä sujuvasti myyjille, jotka laiskuuttaan eivät tule etsimään piilotettuja tavaroita ja kaiken lisäksi eivät edes tiedä mitä myyvät)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Riippuu ihan siitä mitä tekee ja minulla ne hajoavat ensimmäisinä tuosta vähän polvien yläpuolelta. Etutaskut menevät yleensä tuossa vaiheessa myös puhki. Usein käy myös niin, että kangas tarttuu johonkin terävään kulmaan ja tulee repeämiä, mutta se ei varsinaisesti riipu niiden iästä.

        Omat farkut hajoaa ensimmäisiksi haarojen alueelta.

        Kirjautumaton palstalutka Kirjautumaton


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omat farkut hajoaa ensimmäisiksi haarojen alueelta.

        Kirjautumaton palstalutka Kirjautumaton

        Tuo on yleinen hajoamistapa.
        Joillain ensimmäinen repeäminen tulee takataskujen alapuolelta.

        Minkähän takia kukaan ei ole vielä tutkinut, mikä on eri kulumisalueiden varsinaisena syynä.


    • Anonyymi

      Minä ainakin pesen ne vessanpöntössä ja vettä säästyy. Kätevää.

      >simiti<

    • Anonyymi
      • Mahdollisesti molemmat, sillä säilytysolosuhteet vaihtelevat (mm. pinnanlaatu voi vaikuttaa).
        ((mutta en ole lukenut noita tutkimuksia))


    • Anonyymi

      Älä höpötä siellä, aikuinen nainen.
      Kuivuus tappaa sekä rakkauden että basiliskot!

      Eli muista hoitaa puutarhaasi välissä sekä antaa astioiden kuivahtaa kunnolla käyttökertojen välissä.

      -keinovaginamies-

      • Toisaalta mm. biotaisteluaineet ovat usein juuri pakastekuivattuja bakteereita.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Toisaalta mm. biotaisteluaineet ovat usein juuri pakastekuivattuja bakteereita.

        Ne tuskin ovat samoja liskoja kuin kotitalousbasiliskot tai tavan virukset ruokailuvälineissä.

        Ihme tautikammoisia täällä.
        Mulla on puinen retkikuppi eli pahkakuksa josta on juotu kohta kolmekymmentä vuotta erilaisia nesteitä. Koskaan ei ole tunturipurossa tai -järvessä huuhtelua kummoisempaa tiskausta nähnyt ja aina kun siitä juo, niin tuntee itsensä terveemmäksi.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne tuskin ovat samoja liskoja kuin kotitalousbasiliskot tai tavan virukset ruokailuvälineissä.

        Ihme tautikammoisia täällä.
        Mulla on puinen retkikuppi eli pahkakuksa josta on juotu kohta kolmekymmentä vuotta erilaisia nesteitä. Koskaan ei ole tunturipurossa tai -järvessä huuhtelua kummoisempaa tiskausta nähnyt ja aina kun siitä juo, niin tuntee itsensä terveemmäksi.

        -keinovaginamies-

        Eivät tietenkään ole (paitsi, että minulla on ollut yksi tartunta, jonka aiheuttajabakteeria on aikoinaan suunniteltu myös biotaisteluaseeksi).
        Varsinaisesti tarkoitin, että kaikki bakteerit eivät kuole siihen, että ne kuivuvat. Auringon valo on tehokkaampi hävittämään bakteereita kuin kuivaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne tuskin ovat samoja liskoja kuin kotitalousbasiliskot tai tavan virukset ruokailuvälineissä.

        Ihme tautikammoisia täällä.
        Mulla on puinen retkikuppi eli pahkakuksa josta on juotu kohta kolmekymmentä vuotta erilaisia nesteitä. Koskaan ei ole tunturipurossa tai -järvessä huuhtelua kummoisempaa tiskausta nähnyt ja aina kun siitä juo, niin tuntee itsensä terveemmäksi.

        -keinovaginamies-

        Odotas kun päästään taas joulu-tammikuuhun ja flunssakausi farsinaisesti alkaa, koronaa unohtamatta. Helsingossä se on valloillaan ja Turussakin hyvässä alussa. Ihan yksinkertaisista asioista kun huolehditaan, se jo auttaa suojautumaan jonkin verran sairauksilta. Kaiken lisäksi terveyskeskukset ivat vähenemässä ja ne jäljelle jääneet yli työllistetyjä. Vastaanotolle ei niin vaan pääse ja yksityissairaaloiden palvelut ovat hintavia.

        Alkaa myös olla ikäkysymys, keitä hoidetaan ja mistä syystä; terveenhoidollisia toimia karsitaan raskaalla kädellä. Tein asiasta muutoin jo tänä aamuna aloituksen; joka sekin näyttää tulleen karsituksi. Ilmeisesti liian kuuma peruna, vaikka Turun Sanomat kirjoitti aivan samasta asiasta! Eipä mulla oikeastaan siihen artikkeliin ollut muuta lisäystä; kuin perhekohtainen kokemus, joka maksoi ruhtinaallisesti eikä kaikilla ikäihmisillä ole varaa siihen. Luonnollinen poistuma, ilmeisesti tulee nousemaan, näillä ratkaisuilla.

        Mainitsin kyllä ministeri Juuson, joka sairaanhoitajana pitäisi ymmärtää tilanteen vakavuuden. Tosin ei yksi ministeri asialle mitään voi, vaikka se kuuluisi hänen toimialueensa piiriin. Mutt koittaisi nyt edes vähentää sitä ylintäjohtoa hyvinvointi alueilla, jotta jäisi vielä työtä tekevälle henkilöstellekin, palkkaukseen rahaa!
        Vai aikooko käyttää lex-Lindeniä; ja teettää pakkotöitä sairaanhoitajilla!

        Mä en ihmettele jos yleislakkoon päädytään! Kaikenmaailman kehitysapu rahaan on varaa: mutt ei suomalaisten lakisääteiseen terveydenhoitoon!
        Urpilainen vielä aikoo presidentti kisaan; ilmeinen Afrikkalaisten suosima ehdokas, sen monta miljardia ->sinne on rahaa rahdannut! Ainakin yli 60 vuotiaiden olisi hyvä tiedostaa tämä asia.
        trollikka


    • Anonyymi

      Astiat pitää pestä kuumalla vedellä.
      Vaatteille riittää kyllä pesu 40 asteessa.

    • Fairyn tiskikonetabletti taitaa olla hajustettu. Astioissa on nyt raikas saippuan tuoksu, joka ei oikein sovi minkään ruuan kanssa.

    • Anonyymi

      En ole kovin pöpökammoinen. Vastustuskyky vaan kasvaa kun vähän altistuu.

      xLiner

      • Anonyymi

        Pyykit pesen kyllä 60 asteessa. En tietenkään villapaitoja yms... Ajatus on saada hienhajut pois.

        xLiner


      • Anonyymi

        Ei tarvisi erikseen "altistaa" itseään mikrobeille jos tietäisi että
        "Aeroplankton deposits hundreds of millions of airborne viruses and tens of millions of bacteria every day on every square meter around the planet."
        https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroplankton

        Eli Jokaisessa kuutiometrissä ilmaa on satoja miljoonia viruksia ja kymmeniä miljoonia bakteereita. Jokaisella hengityksellä keuhkoihin päätyy miljoonia viruksia ja bakteereja. Vain hyvin pieni osa viruksista ja bakteereista on vahingollisia ja niiden vahingollisuuskin riippuu immuunijärjestelmän tilasta.

        Yleensä nämä "altistajat" altistavat itsensä juurikin niille haitallisille mikrobeille saavuttamatta mitään muuta kuin vahinkoa itselleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvisi erikseen "altistaa" itseään mikrobeille jos tietäisi että
        "Aeroplankton deposits hundreds of millions of airborne viruses and tens of millions of bacteria every day on every square meter around the planet."
        https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroplankton

        Eli Jokaisessa kuutiometrissä ilmaa on satoja miljoonia viruksia ja kymmeniä miljoonia bakteereita. Jokaisella hengityksellä keuhkoihin päätyy miljoonia viruksia ja bakteereja. Vain hyvin pieni osa viruksista ja bakteereista on vahingollisia ja niiden vahingollisuuskin riippuu immuunijärjestelmän tilasta.

        Yleensä nämä "altistajat" altistavat itsensä juurikin niille haitallisille mikrobeille saavuttamatta mitään muuta kuin vahinkoa itselleen.

        Pöh. Kaikenmaailman lantakasoissa on tullut ryvettyä koko ikä eikä mikään tauti ole vielä pahasti iskenyt.

        Lapsetkin pysyvät terveempinä kun elävät maalaisympäristössä.

        xLiner


      • Anonyymi

        Mulla on 3 vuotias tytär sekä 70 vuotiaat vanhempani, käytännössä mä olen kaikkien heidän huoltajansa. Jos mä sairastun, vanhempani sekä tyttäreni ovat silloin vaarassa saada tartunnan.
        Mä ehkä vielä kestäisin nuo sairaudet, mut noille toisille perheestäni, ne saattaa olla kohtalokaita ja eteenkin "korona"; siihen vielä jokin toinen virus päälliskauppaan. Ei kiitos!

        Ihan oikeesti; peskää ne vuodevaatteet ja pyyhkeet 60 asteisessa vedessä, koska ...
        En mä jaksa vaahdota, omapa on asianne... en ole vastuussa teidän terveydestänne tai saurauksistakaan. Vaatteitani minäkin pesen 40 asteessa, ainakin niitä uudenpia ja herkempiä. Sukkahousut jopa käsipesuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyykit pesen kyllä 60 asteessa. En tietenkään villapaitoja yms... Ajatus on saada hienhajut pois.

        xLiner

        Minulla hielle haisee vain treenivaatteet.. ja ne saa pestä vain 30 asteessa. Pesen heti ja käytän pyykkietikkaa 👌

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on 3 vuotias tytär sekä 70 vuotiaat vanhempani, käytännössä mä olen kaikkien heidän huoltajansa. Jos mä sairastun, vanhempani sekä tyttäreni ovat silloin vaarassa saada tartunnan.
        Mä ehkä vielä kestäisin nuo sairaudet, mut noille toisille perheestäni, ne saattaa olla kohtalokaita ja eteenkin "korona"; siihen vielä jokin toinen virus päälliskauppaan. Ei kiitos!

        Ihan oikeesti; peskää ne vuodevaatteet ja pyyhkeet 60 asteisessa vedessä, koska ...
        En mä jaksa vaahdota, omapa on asianne... en ole vastuussa teidän terveydestänne tai saurauksistakaan. Vaatteitani minäkin pesen 40 asteessa, ainakin niitä uudenpia ja herkempiä. Sukkahousut jopa käsipesuna.

        Vuodevaatteet + pyyhkeet 60 asteessa ☝.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla hielle haisee vain treenivaatteet.. ja ne saa pestä vain 30 asteessa. Pesen heti ja käytän pyykkietikkaa 👌

        - Sheena

        Pyöritän kaikki treenivaatteetkin 60 asteessa. Kaikki vaatteeni kestää sen, rintaliiveistä lähtien.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pöh. Kaikenmaailman lantakasoissa on tullut ryvettyä koko ikä eikä mikään tauti ole vielä pahasti iskenyt.

        Lapsetkin pysyvät terveempinä kun elävät maalaisympäristössä.

        xLiner

        Lantakasa = maalaisympäristö?
        Taidan pysyä kaupunkiympäristössä. Tosin tännekin ajoittain pöllähtää "maalaistuoksut" kun maajussit levittää lantansa pelloille, en koe itseäni silloin kovin hyvinvoivaksi.


    • Mä pesen kaikki vaatteeni vähintään 60° ja valkopyykki 95° ihan poikkeuksetta.

      Astiat pitää pestä kuumimmalla mitä löytyy eli mun koneessa se on 70 astetta.

      Ruoka pitää olla kypsennetty siten, että se ylittää sen 82 ° vähimmillään.

      En ole pöpökammoinen, mutta haluan pysyä terveenä. Minulla kun on alentunut immuunijärjestelmä.

      En kuitenkaan käytä mitään desinfioivia siivous-tai pyykinpesuaineita yleispuhdistukseen, siinä ei ole mitään järkeä. Vain keittiön ja saniteettitilat desinfioin. Ja nekin vain viikkosiivouksen yhteydessä.

      Jos vaate ei kestä pesulämpötiloja, joita käytän, se vaate ei ole minua varten.

      • Anonyymi

        Meillä tautaa olla samat huushollin hoitotavat, aika pitkälti. Ihan kaikkea en kuitenkaan pysty pesemään 60 asteessa, tuskin sinäkään, Pudotetaan pois rintsikat, kaikki silkkiset; puserot, yöpaidat, pyjaman ja hipsterit! Samaan kastiin vielä sukkahousut ja stay upp sukat!
        Villapaidat ja -takit ja -sukat, yleensäkin kaikki käsinkudotut!
        Viihtyisää illanjatkoa, sinne!
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä tautaa olla samat huushollin hoitotavat, aika pitkälti. Ihan kaikkea en kuitenkaan pysty pesemään 60 asteessa, tuskin sinäkään, Pudotetaan pois rintsikat, kaikki silkkiset; puserot, yöpaidat, pyjaman ja hipsterit! Samaan kastiin vielä sukkahousut ja stay upp sukat!
        Villapaidat ja -takit ja -sukat, yleensäkin kaikki käsinkudotut!
        Viihtyisää illanjatkoa, sinne!
        trollikka

        No ensinnäkään en käytä rintsikoita.. joten en omista niitä. Silkkiä minulla ei ole ja tosiaankin pesen kaiken vähintään 60° :sella ohjelmalla. Jos tuote ei kestä pesua, se menee roskiin.
        Pesen villaiset ja satiinisetkin kuudessakympissä.. ehkä mun pesukone huijaa lämpötiloissa, sillä hyvin on melkein kaikki kestänyt sitä.

        Ei mua kiinnosta jos vaatekappale kuluu nopeammin tai värit haalistuu..
        Mulle on tärkeää tuntea itseni puhtaaksi ..
        vaatteitani myöten. Mutta en ole kovinkaan nokonuuka jos vaikka paidassani on pieni reikä tai kulumaa. Rispaantuminen ei haittaa minua. Kunhan on puhdasta.

        Mutta kukin tyylillään.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        No ensinnäkään en käytä rintsikoita.. joten en omista niitä. Silkkiä minulla ei ole ja tosiaankin pesen kaiken vähintään 60° :sella ohjelmalla. Jos tuote ei kestä pesua, se menee roskiin.
        Pesen villaiset ja satiinisetkin kuudessakympissä.. ehkä mun pesukone huijaa lämpötiloissa, sillä hyvin on melkein kaikki kestänyt sitä.

        Ei mua kiinnosta jos vaatekappale kuluu nopeammin tai värit haalistuu..
        Mulle on tärkeää tuntea itseni puhtaaksi ..
        vaatteitani myöten. Mutta en ole kovinkaan nokonuuka jos vaikka paidassani on pieni reikä tai kulumaa. Rispaantuminen ei haittaa minua. Kunhan on puhdasta.

        Mutta kukin tyylillään.

        Mä en usko ett villapuseroa on mahdollista pestä 60 asteisessa vedessä; ilman ettei se ns. "filttaantuisi" ja samalla myös kutistuu kooltaan! Niin mä puhun nyt käsinkudotuista villaneuleista, kun harvemmin mulla on villasekoitteisia ostetuja ohuempia neuleita.
        Ne harvat ostetut neuleet, kun pesen noiden kutomieni villavaateiden kanssa; aina samassa koneellisessa, ja perheeni muiden ihmisten vaatteiden kanssa. Siten saan aina täyden koneellisen pyykkiä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en usko ett villapuseroa on mahdollista pestä 60 asteisessa vedessä; ilman ettei se ns. "filttaantuisi" ja samalla myös kutistuu kooltaan! Niin mä puhun nyt käsinkudotuista villaneuleista, kun harvemmin mulla on villasekoitteisia ostetuja ohuempia neuleita.
        Ne harvat ostetut neuleet, kun pesen noiden kutomieni villavaateiden kanssa; aina samassa koneellisessa, ja perheeni muiden ihmisten vaatteiden kanssa. Siten saan aina täyden koneellisen pyykkiä!

        Juu kyllähän noille itseneulotuille käy varmaankin huonosti jos aitoa villaa on ollut käytössä.
        Minä en omista itseneulottuja villapaitoja, mutta villasukkia kylläkin.. ja ne menee pesussa 60 tai 95 astetta,riippuen väristä.
        En erottele niitä erikseen. Ja hyvin on kestänyt.


    • Anonyymi

      Et sä astioitasi steriileiksi kotiolosuhteissa saa, vaikka mitä tekisit.

      • Anonyymi

        Lyödäänkö vetoa? Tiedätkö aineen nimeltä pirtu, sitä on myös desinfiointi käyttöön!
        Lähinnä sairaaloissa; mutt saa sitä erikoisluvalla myös kotikäyttöön. Sairautta hoidettaessa ja hoitovälineiden puhdistukseen.

        Turha haaveilla sen viihdekäytöstä; se on denatoroitua alkoholia ja käy puhdistusaineena.
        Erittäin hankalaa saada kotikäyttöön; luvan hakee nähdäkseni hoitavalääkäri, ylilääkärin suostumuksella; lääkintöhallituksesta!
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lyödäänkö vetoa? Tiedätkö aineen nimeltä pirtu, sitä on myös desinfiointi käyttöön!
        Lähinnä sairaaloissa; mutt saa sitä erikoisluvalla myös kotikäyttöön. Sairautta hoidettaessa ja hoitovälineiden puhdistukseen.

        Turha haaveilla sen viihdekäytöstä; se on denatoroitua alkoholia ja käy puhdistusaineena.
        Erittäin hankalaa saada kotikäyttöön; luvan hakee nähdäkseni hoitavalääkäri, ylilääkärin suostumuksella; lääkintöhallituksesta!
        trollikka

        Desinfioitu eri käsite, kuin steriili. ✌🏻


      • Anonyymi
        Prinsessasi kirjoitti:

        Desinfioitu eri käsite, kuin steriili. ✌🏻

        Niin no, miten vaan hiuksia haluaa halkoa. Desinfioidessa tuhotaan pakteerit elottomasta esineestä! Kuten vaikka niistä kahvikupeista, tai käytetyistä hoitovälineistä!
        Joita ei voi kiehuvassa vedessä desinfioida, kuten esim. metallia!
        Ensimmäiseksi tuli mieleen eräänlaiset tietyt kanyylit ja letkut sekä putket!

        Steriilijä taas on mun eläimet; kaikilta pallit poistettu eläinlääkärin toimesta!

        Arkikielessä ei noita sanoja edes eroteta toisistaan mitenkään; käsite on ainoastaan puhdas! Aika helppo arvella; sun olevan yks hoitoalan ammatilaisista!
        Mutt kiitos huomautuksesta; olet 100%;sen oikeassa!
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, miten vaan hiuksia haluaa halkoa. Desinfioidessa tuhotaan pakteerit elottomasta esineestä! Kuten vaikka niistä kahvikupeista, tai käytetyistä hoitovälineistä!
        Joita ei voi kiehuvassa vedessä desinfioida, kuten esim. metallia!
        Ensimmäiseksi tuli mieleen eräänlaiset tietyt kanyylit ja letkut sekä putket!

        Steriilijä taas on mun eläimet; kaikilta pallit poistettu eläinlääkärin toimesta!

        Arkikielessä ei noita sanoja edes eroteta toisistaan mitenkään; käsite on ainoastaan puhdas! Aika helppo arvella; sun olevan yks hoitoalan ammatilaisista!
        Mutt kiitos huomautuksesta; olet 100%;sen oikeassa!
        trollikka

        Niin olenkin! olipas siinä huutomerkkejä! joka lauseen perässä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyödäänkö vetoa? Tiedätkö aineen nimeltä pirtu, sitä on myös desinfiointi käyttöön!
        Lähinnä sairaaloissa; mutt saa sitä erikoisluvalla myös kotikäyttöön. Sairautta hoidettaessa ja hoitovälineiden puhdistukseen.

        Turha haaveilla sen viihdekäytöstä; se on denatoroitua alkoholia ja käy puhdistusaineena.
        Erittäin hankalaa saada kotikäyttöön; luvan hakee nähdäkseni hoitavalääkäri, ylilääkärin suostumuksella; lääkintöhallituksesta!
        trollikka

        Kannattaa opetella nuo termit. Kuten tuossa edellä todettiin, niin desinfioitu ja steriili ovat ihan eri asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, miten vaan hiuksia haluaa halkoa. Desinfioidessa tuhotaan pakteerit elottomasta esineestä! Kuten vaikka niistä kahvikupeista, tai käytetyistä hoitovälineistä!
        Joita ei voi kiehuvassa vedessä desinfioida, kuten esim. metallia!
        Ensimmäiseksi tuli mieleen eräänlaiset tietyt kanyylit ja letkut sekä putket!

        Steriilijä taas on mun eläimet; kaikilta pallit poistettu eläinlääkärin toimesta!

        Arkikielessä ei noita sanoja edes eroteta toisistaan mitenkään; käsite on ainoastaan puhdas! Aika helppo arvella; sun olevan yks hoitoalan ammatilaisista!
        Mutt kiitos huomautuksesta; olet 100%;sen oikeassa!
        trollikka

        Arkikielessä nuo käsitteet ehdottomasti kyllä erotetaan toisistaan, eikä siihen tarvita hiusten halkomista. Steriilejä sä et niistä astioistasi kotioloissa saa. En suosittele alkamaan suorittaa leikkauksia niillä "streriileillä" veitsilläsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arkikielessä nuo käsitteet ehdottomasti kyllä erotetaan toisistaan, eikä siihen tarvita hiusten halkomista. Steriilejä sä et niistä astioistasi kotioloissa saa. En suosittele alkamaan suorittaa leikkauksia niillä "streriileillä" veitsilläsi.

        (tästä sivusta huomautan, että sattumoisin itselläni on kyllä autoklaavi)


      • Anonyymi
        Prinsessasi kirjoitti:

        Niin olenkin! olipas siinä huutomerkkejä! joka lauseen perässä!

        Mun tapani kirjoittaa täällä! Suurin osa; vakkareista täällä tunnistaa, mun kirjoitukset kirjoitustavasta! Välimerkeistä, huutomerkeistä ja Turu murteest!
        Tarkotus oli ainoastaan vastata, eikä mitenkää vinoilla! Sori, hämmennyksest!
        trollikka


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        (tästä sivusta huomautan, että sattumoisin itselläni on kyllä autoklaavi)

        Onham se autoklaavi kätevä desinfiointiin, mutt sanotaan nyt ei ihan kotikäyttöön tarkoitettu! Mahdottomasti helpompi desinfioida denatoroidulla spriillä, jos vähintään kerran vuorokaudessa on terveydellisistä syistä jotain desinfioitava.

        Otetaan nyt esimerkiksi nopeast; hengityshalvauspotilaat joita hoidetaan kotioloissa.
        Trakeostomian jälkeen he käyttävät hengityskanyylia joka puhdistetaan vähintään kerran vuorokaudessa irroitetaan sen sisäputki ja vaihdetaan puhdas putki tilalle. Käytännön syistä niitä puhdistetaan "pirtulla" ja ainakin silloin jos kyseessä on niin sanottu kuffillinen malli.

        Se kuffi suljetaan ainakin yöksi, ja hengityskone säädetään yökäyttöön... sama käytäntö sairaalassa kuin kotonakin! Uskoisin asiasta löytyvän tietoa myös netistä, jos jota kuta asia kiinnostaa, Mä en opetus luentoa aiheesta rupea pitämään, mulla kun rahkeet ei riitä siihen. Tosin olen tullut heitäkin hoitaneeksi, pikkupakosta ja nopealla kurssituksella!
        Potilas elää yhä (hoidostani huolimatta) ja voi hyvin... tietääkseni.
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onham se autoklaavi kätevä desinfiointiin, mutt sanotaan nyt ei ihan kotikäyttöön tarkoitettu! Mahdottomasti helpompi desinfioida denatoroidulla spriillä, jos vähintään kerran vuorokaudessa on terveydellisistä syistä jotain desinfioitava.

        Otetaan nyt esimerkiksi nopeast; hengityshalvauspotilaat joita hoidetaan kotioloissa.
        Trakeostomian jälkeen he käyttävät hengityskanyylia joka puhdistetaan vähintään kerran vuorokaudessa irroitetaan sen sisäputki ja vaihdetaan puhdas putki tilalle. Käytännön syistä niitä puhdistetaan "pirtulla" ja ainakin silloin jos kyseessä on niin sanottu kuffillinen malli.

        Se kuffi suljetaan ainakin yöksi, ja hengityskone säädetään yökäyttöön... sama käytäntö sairaalassa kuin kotonakin! Uskoisin asiasta löytyvän tietoa myös netistä, jos jota kuta asia kiinnostaa, Mä en opetus luentoa aiheesta rupea pitämään, mulla kun rahkeet ei riitä siihen. Tosin olen tullut heitäkin hoitaneeksi, pikkupakosta ja nopealla kurssituksella!
        Potilas elää yhä (hoidostani huolimatta) ja voi hyvin... tietääkseni.
        trollikka

        Joko muuten virtsatiepuolella katetrit on vaihdettu infektioita torjuviin malleihin?
        (muutama vuosi sitten luin, että sellaisia on tullut markkinoille, mutta en muista toimintaperiaatetta)

        Pirtu on näppärä aine ja minulla on ollut sitä joskus kanisterillinen bioreaktorin desinfiointiin.
        Laitoin viereen formaliinipullon ja molempiin isot varoitukset, että sisältävät myrkkyä.
        Hyvin toimi, eikä kanisteri siirtynyt opiskelijabileiden käyttöön.

        Nykyisin pesen tiskipöydän 80 prosenttisella ennen kakkujen tekoa (tosin leivon nykyisin liian harvoin).


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Joko muuten virtsatiepuolella katetrit on vaihdettu infektioita torjuviin malleihin?
        (muutama vuosi sitten luin, että sellaisia on tullut markkinoille, mutta en muista toimintaperiaatetta)

        Pirtu on näppärä aine ja minulla on ollut sitä joskus kanisterillinen bioreaktorin desinfiointiin.
        Laitoin viereen formaliinipullon ja molempiin isot varoitukset, että sisältävät myrkkyä.
        Hyvin toimi, eikä kanisteri siirtynyt opiskelijabileiden käyttöön.

        Nykyisin pesen tiskipöydän 80 prosenttisella ennen kakkujen tekoa (tosin leivon nykyisin liian harvoin).

        Suuremmaksi osaksi on silikonikatetrit käytössä ja niitä vaihdetaan tarpeeksi usein; niin suuremmilta infektioilta säästytään Puhtaus tässäkin on kaiken A ja O, sekä huolellisuus sitä vaihtaessa; lisäreikiä ei todellakaan pidä tehdä sitä vaihdettaessa! Vai tarkoititko integroidulla ballongilla varustettuja, niitäkin on käytössä, tilanne on siis sekä/että!

        Mä muuten olen nähnyt vastaavan hämäyksen Faijan autotallissa, vuosia sitten! Siellä oli vanha viinapullo (etiketti suhraantunut ja kulunut) alapuolella teksti tussilla;TINNERIÄ.
        Sai myös olla siellä kaikkien silmien alla, ihan koskemattomana. Tosin mä järkytyin kun kerran satuin autotaliin väärään aikaan: Faija otti silloin juuri naukkua suoraan pullosta!

        Selitti mulle kakaralle (12v.) ettei kenenkään tarvitse tietää hänen kätköstään; eikä varsinkaan mun sisarusteni, jotka olivat mua vanhempia, äläkä kerro Emollekaan!
        Sain vielä vitosen jätskirahaa; lahjonta kannatti, en hiiskunut sanaakaan ainakaan 10 vuoteen asiasta kenellekään. Autotalli oli Faijan pakopaikka, silloin kun halusi olla omissaoloissaan kotona ollessaan. Asuttiin omakotitalossa iso perhe; joten vilskettä riitti.
        trollikka =))


    • Anonyymi

      Kaikki on suhteellista. Entisenä omakotitaloasujana tiedän, ettei kuuma vesi välttämättä riitä kaikkeen kaikenaikaa, etenkin kun ei asu yksin.

      Kesämökeillä pestään usein astiat järvivedellä, joka ei ole ihan 60 asteista kuten ei vesikanisterin tai mökin mahdollisesta kylmävesihanasta tuleva vesikään.

      Entä sitten ulkomaan matkoilla, miten siellä astiat pestään? Kreikkalainen tyyli on syödä ulkona omalla pihalla (joka voi olla pieni ellei mitätön tila talon ja kadun välissä) ja pestä astiat pesuvadissa huitaisemalla niitä siellä pari kertaa, kuivataan pyyhkeellä ja voila kyllä kupit ja kipot kiiltää. Tähän verrattuna lähes kylmällä hanavedellä ja tiskiharjalla pestyt astiat kotitiskipöydällä tuntuu kovin hygieniseltä.

      Pitää myös muistaa, että mm. Aasian maissa ei paremmissakaan kerrostaloasunnoissa tule keittiön hanasta lämmintä vettä. Astianpesukoneet on kielletty. Vettä yli 30 astetta lämmittävät pyykinpesukoneet on kielletty. Vaatteissa yli 30 asteiset pesumerkinnät on kielletty.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Kuule tuleehan ihminen toimeen ihan autiomaassakin, kun on pakko! Kreukkaan mua ei saisi villit hevosetkaan! Kyllä suomalsiset veronmaksajat ovat ihan tarpeeksi krikkalaisten velkoja Saksaan ja Ranskaan maksaneet. Rahat maksettiin kreikkalaisille; jotka lupasivat maksaa ne takaisin, Kreikka maksoi niillä rahoilla pankkivelkojaan, Saksaan sekä Ranskaan ja ties minne muualle! Ikinä ei ole saamiaan rahoja suomalaisille maksaneet!
        Eivät kuulemma ole pystyneet, joten Suomen hallitus päätti antaa velat anteeksi.

        Eiköhän olla jo tarpeeksi sen maan taloutta jelpitty; tulkoot toimeen omillaan!
        Mä en rikastuta heidän turisti bisnestään lomailemalla siellä, tai Espankassa!
        Pysyn mieluummin pohjoismaissa; Islannissa, Norjassa ja Suomessa! Olen sen verran omahyväinen ja elämää rakastava, ett jätän suosiolla Tanskan ja Ruotsin pois laskuista!
        Hoitakoot ensin pakolais kysymyksensä kuntoon; nykyään heillä ammuskellaan enemmän mitä "villissä lännessä"!


    • Anonyymi

      Tuollaiset säästövinkithän on ihan pelleilyä mutta noin muuten ajattelen että saadaan olla hyvillään kun meillä on helposti hanasta tulevaa vettä ja sitä tulee aina riittävästi, jokaisessa maailmankolkassa asiat ei ole likikään yhtä hyvin.

      -harmiseikirj-

    • Minä lasken tiskivatiin ihan kuumaa vettä, vaikea arvioida lämpötilaa, mutta niin kuumaa että kädet kestää. Annan jäähtyä sitten vähän aikaa, jos en pysty laittaa käsiäni sinne.
      Vuodevaatteet ja pyyheliinat tulee ehdottomasti pestä 60 asteessa.

      • Anonyymi

        Kyllä ne voi pestä kuumemmassakin, aikoinaan keitettiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne voi pestä kuumemmassakin, aikoinaan keitettiin.

        Voi toki pestä ja hyvä vain, jos on esimerkiksi sairastanut jonkun virustadin. Pahinta mitä voi tapahtua on kutistuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne voi pestä kuumemmassakin, aikoinaan keitettiin.

        Myös avannossa pesemistä suosittiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös avannossa pesemistä suosittiin.

        Yleensä kai huuhtelu tehtiin avannossa ja pesu saunassa vaikkapa sitten keittämällä. Mutta jos tiedät, että ihan pelkkää avantopesuakin on harrastettu, niin sitten se on niin.


    • Yleensä astioita pestäessä ongelmana on astioiden rasvaisuus. Lämpimässä (kuumassa) vedessä rasva lähtee ilman tiskiaineita, mutta kylmällä vedellä rasva vain leviää.

      Tiskiaineet liottavat rasvan astioista viileämmällä vedellä, joten astioita ei tarvitse pestä lähes kiehuvan kuumalla vedellä.

      Jokainen siis valitsee itse, haluaako käyttää liuottimia rasvan irrottamiseen astioista vaiko lämmintä vettä.

      • Anonyymi

        Käsitiskissä lika hangataan pois. Astianpesuaine rikkoo veden pintajännityksen ja pikkuvesimolekyylit pääsee irrottamaan lian. Sitten otetaan tiskiharja kauniiseen* kätöseen ja hangataan irrotetut pöpöt pois ja huuhdellaan astiat puhtaalla vedellä.
        Sitä on mekaaninen puhdistaminen.

        *tarkennuksena sanottakoon että käy myös miehen käsi , karkea iso karvainen tai muuten vähemmän kaunis.


    • Anonyymi
    • Tiskikone pesee tiskit ja ihan ongelmattomasti on puhdasta tullut. Pyykin pesen valtaosin 40-60 asteessa materiaalista riippuen. Treenivaatteet on hankalimpia, kun ne saisi yleensä pestä vain 30 asteessa, mutta laitan niitä kyllä joskus 40 asteeseen. Eritoten pojan pelikamppeissa ei parane leikkiä lämpötiloilla, kun muuten lähtee painatukset irti. Senkin olen joskus tehnyt, että pesin vahingossa pelipaidan 60 asteessa ja sitten olikin painatukset veks. Tuli kallis pesu, kun piti uusi paita hommata.

      Kotioloissa en kyllä pöpöistä niin kamalasti huolehdi. Normaali siisteys säännöllisine pesuineen ja siivouksineen riittää kyllä. Pyykkiä olen kova pesemään, minulla pyörii koneessa harva se päivä päiväpeitot, tyynyt, sohvanpäälliset.. On ihanaa, kun tekstiilit tuoksuvat ja tuntuvat raikkailta 🤗

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      5
      2095
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      265
      1803
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      291
      1770
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      66
      1740
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      109
      1585
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1463
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      54
      1284
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      292
      1242
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      159
      1234
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1213
    Aihe