Nyt aletaan lobbaamaan eutanasiaa

Anonyymi-ap

Villi veikaus että näitä tällaisia juttuja alkaa olemaan suomen lahjomattomassa mediassa ihan jonkin verran tulevina vuosina:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pontuksen-ja-jerkerin-susanna-sisko-45-sai-eutanasian-hollannissa-lohdullinen-ajatus-etta-voi-loppujen-lopuksi-sanoa-etta-nyt-riittaa-ja-haluan-pois/8811854#gs.0ihi68

Orpon fasistihallinto hakee säästöjä mistä tahansa, liki sadan vuoden takaiset ihanteet tuottamattomista yksilöistä eroon pääsemiseksi varmaan nousee aina vaan enemmän asialistalle, rahat tarvitaan amerikan hännystelyyn ja aseostoihin, ja kun brysseliäkin pitää elättää joutuu orpon hallitus tekemään valintoja. Koska eivät kuitenkaan suoraan halua sanoa mitä hakevat täytyy ensin markkinoida asiat kansalle ihan niin kuin nato-jäsenyyskin, tämä on niin tyhmä kansa että se kyllä kiltisti menee minne halutaan kun raahataan vain "asiantuntijoita" telkkariin.

-harmiseikirj-

46

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomenta! Sepä hauskaa, että tuotat kanssakirjoittajille näitä kevyitä aiheita pohdittavaksi heti aamutuimaan.

      Niin, olen pohtinut suhtautumistani eutanasiaan jo melko kauan. Tein nimittäin aiheesta esitelmän lukiossa.

      Osaltaan ymmärrän sen, että on parantumattomia sairauksia, kuten ALS ja joskus syöpä, joihin kuoleminen saattaa olla niin pelottavaa, että ymmärrän hyvin, ettei ihminen haluaisi kokea niitä loppuun saakka, vaan haluaa päättää itse lähdöstään, kun toivoa ei enää ole.

      Suomessa on mahdollista asettaa hoitotahtoonsa DNR-päätös. Äitini asetti sen lääkärin suosituksesta jo viitisen vuotta ennen lähtöään. - Sitten on tilanne, mihin mieheni joutui, jossa puristin hänen kättään lujasti hetkellä, kun hänen hengityskoneensa sammutettiin. Kun toivoa heräämisestä ei enää ollut. - Vaikka nuo hetket olivat minulle surullisia ja raskaita, niin nyt olen iloinen siitä, että he kumpikin saivat lähteä kun oli lähdön aika. - Että elämää ei pitkitetty enää siinä kohdassa, kun toivoa ei ollut.

      Eutanasia olisi sitten jo askel pidemmälle. - Kun ihminen on siinä tilanteessa, että hänellä on valtavat kivut tai hän tuntee tukehtuvansa, koska hengityslhakset eivät enää toimi, niin onko hänellä oikeus pyytää elämänsä lopettamista, kun hän ei kykene sitä itse enää tekemään? - Osa minusta on sitä mieltä, että on. - Nykyään lääketiede on jo niin kehittynyttä, että tuosta tilanteesta paluu ihmeparantumisen kautta on varmasti harvinaista. - Mutta toinen, lähes yhtä vaikea osa kysymystä on siinä, voiko lääkäriä velvoittaa antamaan potilaalle aktiivista kuolinapua. Minusta ei voi, vaikka läheisteni esimerkeissä lääkärien on jonkinlainen päätös lähdön sallimisesta ollutkin tehtävä.

      Ihan heti en ole myöskään mahdollistamassa sitä, että joku potilaan läheinen saisi aktiivista kuolinapua antaa. Kyseessä täytyy ehdottomasti olla lääkäri. - Muuten vakava väärinkäytöksen mahdollisuus sallittaisiin.

      Ja vielä on kysymys aikuisen ja vaikka alle 12-vuotiaan saamasta eutanasiasta, mikä on kai myös jo jossakin laillistettu. Ne täytyy päättää erikseen.

      Näissä on niin paljon yksityiskohtia ja erilaisia tilanteita, mitkä lain valmistelijoiden tulisi osata ottaa huomioon.
      - Taas alkaa vain päätä särkeä, kun alkaa pohtia tällaisia heti aamusta.😔

      • Anonyymi

        Silloin pitää mainita kun paikka tulee ettei unohdu. Eihän minullakaan sinällään mitään sitä vastaan ole että kituva pääsee pois niin halutessaan mutta se ärsyttää että ei poliitikot näistä nousukausina halua puhua, kärsivät kärsikööt, mutta nyt kun on tajunneet talouden tilan tätä aletaan pakkosyöttämään, kohta tulee ajankohtaislähetyksiä yleltä joissa asiasta keskustellaan ja mälvätään, ilmestyy lehtijuttuja jne. jotta saadaan suuri enemmistö kannattamaan ajatusta.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin pitää mainita kun paikka tulee ettei unohdu. Eihän minullakaan sinällään mitään sitä vastaan ole että kituva pääsee pois niin halutessaan mutta se ärsyttää että ei poliitikot näistä nousukausina halua puhua, kärsivät kärsikööt, mutta nyt kun on tajunneet talouden tilan tätä aletaan pakkosyöttämään, kohta tulee ajankohtaislähetyksiä yleltä joissa asiasta keskustellaan ja mälvätään, ilmestyy lehtijuttuja jne. jotta saadaan suuri enemmistö kannattamaan ajatusta.

        -harmiseikirj-

        Missä pussissa sinä oot viime vuodet elänyt? Asiasta on ollut paljon puhetta, ohjelmia, juttuja, aloitteita...


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🍒 ­­N­­­y­m­f­­­o­­m­­­a­a­­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Jormasta meinas tulla vihannes, kylhän HUS antaa morffiinia jos tajuaa vielä jotakin.💋

    • Kyllä eutanasia tulisi sallia. Jos se pakkosyötetään tälke takapajuiselle kansalle, niin se on vain hyvä juttu mielestäni.

    • Anonyymi

      Valtion juoni päästä eroon kilteistä ja kunnollisista miehistä! Ensin kielletään seksin saanti ja rakkaus jotta saadaan kiltit miehet ajautumaan synkkään yksinäisyyteen. Sitten kannustetaan ne hommaamaan itsemurhaamispiikki koska naiset on ohjelmoitu haluamaan vaan ähkiviä jännämiehiä.

      • No hei.. sä siis löysit ratkaisun ongelmaasi..
        No ei vaineskaan.. terapeuttia sä tarvitset.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        No hei.. sä siis löysit ratkaisun ongelmaasi..
        No ei vaineskaan.. terapeuttia sä tarvitset.

        Ennenkin tätä kysellyt, että miten ruma mies terapeutin avulla rumuudestaan pääsee? Vai meinaatko, että se terapeutti antautuu säälistä?
        Ei se puhuminen näitä auta, kun yhtälailla ovat rumia ja kelpaamattomia myös terapeutilla käynnin jälkeen.


    • Anonyymi

      Jospa innovoivat metsästys-safarin ym, missä hyväosaiset voi lasautella köyhiä

      • Anonyymi

        Voi ne senkin vielä keksiä mutta jos oikein tiukaksi menee saattaa köyhätkin keksiä alkaa lasauttelemaan hyväosaisia, kaikki on mahdollista.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ne senkin vielä keksiä mutta jos oikein tiukaksi menee saattaa köyhätkin keksiä alkaa lasauttelemaan hyväosaisia, kaikki on mahdollista.

        -harmiseikirj-

        No ei kiitos, mutta kahvi ja huumori mustana


    • Anonyymi

      EUTANASIALLE OIS KÄYTTÖÄ JA PALJO ARKADIANMÄEN SUUNNASSA SIELLÄ ON MISTÄ OTTAA.

    • Anonyymi

      En sotkis Orpoa tähän keissiin. Niillehän sopisi mainiosti rahastaa valtiota kun kaikki yksityistetään ja kituvat vanhukset ja sairaat olisi pakko pitää hengissä...

      No joo, mun mielestäni eutanasia pitäisi olla yksi vaihtoehto. Xena tuossa mietti lääkärin etiikkaa, mutta voitais myös päättää niistä lääkäreistä jotka eutanasiaa saavat aluella hoitaa. Silloin voisi ne jotka eivät sitä hyväksy olla hakematta eutanisialupaa itselleen. Samoin voi toimia aborttien tekemisen kanssa.

      Minä haluan oikeuden päättää itse tavastani kuolla. Mun mielestäni sen pitäisi olla jokaisen oikeus. Nukutuksessa se näyttää käyvän rauhallisesti ja kauniisti.

      xLiner

      • Anonyymi

        *Silloin voisi ne jotka eivät sitä hyväksy olla hakematta eutanisialupaa itselleen =

        Tarkoitan lääkärin lupaa tehdä eutanasioita muille.

        Olikohan tuo nyt yhtään ymmärrettävämpi 😵‍💫

        xLiner


    • Totuus on kuitenkin se, että tuota on toteutettu Suomessakin jo ties kuinka pitkään huonokuntoisille.
      Voimakasta kipulääkettä vain tippaan ja kas kun sitten äkisti verenpaineet lähtevät laskemaan ja sydän pysähtyy yöllä kun kukaan ei ole näkemässä.

      Sinällään siellä on kyllä paljon niin huonokuntoisia ihmisiä, että en minä sitten tiedä onko siinä kitkuttelemisessakaan mitään järkeä, vaikka tuollainen läheisen kuolema on aina kova paikka, vaikka ymmärtää, että menneelle se olikin jo varmasti enempikin helpotus.

      • Anonyymi

        Ei tuo nyt ihan eutanasiasta mene. Kipuja lievittäessä voi käydä noin kun elimistö ei enää kestä. Olisko ollut parempi katsella kitumista?

        Passiivista eutanasiaa on kyllä harrastettu. Siinä potilas kuivuu ja nääntyy kuoliaaksi. Ei nesteytetä eikä ruokita. Mun isäni makasi tuossa tilassa vielä viikon sen jälkeen kun olivat meille ilmoittaneet että hän kuolee nyt ihan juuri. Vahva urheilijan sydän, jaksaa jaksaa...

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo nyt ihan eutanasiasta mene. Kipuja lievittäessä voi käydä noin kun elimistö ei enää kestä. Olisko ollut parempi katsella kitumista?

        Passiivista eutanasiaa on kyllä harrastettu. Siinä potilas kuivuu ja nääntyy kuoliaaksi. Ei nesteytetä eikä ruokita. Mun isäni makasi tuossa tilassa vielä viikon sen jälkeen kun olivat meille ilmoittaneet että hän kuolee nyt ihan juuri. Vahva urheilijan sydän, jaksaa jaksaa...

        xLiner

        Nesteytyksen puute on toinen keino mitä käyttävät.. Ihminen ei elä kovin pitkään nesteettä.

        Niin. kuten jo ilmaisinkin mielipiteeni asiasta ja että lääkärit tekevät siellä ns. hiljaisia päätöksiä, jos haluavat vapauttaa vuodepaikan. Hieman reilummin voimakasta kipulääkettä tipassa ja sen on menoa. Hoitaja sanoo jo illalla, että tämä ei aamua tule enää näkemään. Omaiset lähtevät illalla ja kaikki on ollut ihan hyvin. Verenpainen jne. muutamaa tuntia myöhemmin tulee soitto.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Nesteytyksen puute on toinen keino mitä käyttävät.. Ihminen ei elä kovin pitkään nesteettä.

        Niin. kuten jo ilmaisinkin mielipiteeni asiasta ja että lääkärit tekevät siellä ns. hiljaisia päätöksiä, jos haluavat vapauttaa vuodepaikan. Hieman reilummin voimakasta kipulääkettä tipassa ja sen on menoa. Hoitaja sanoo jo illalla, että tämä ei aamua tule enää näkemään. Omaiset lähtevät illalla ja kaikki on ollut ihan hyvin. Verenpainen jne. muutamaa tuntia myöhemmin tulee soitto.

        Jos sulla on tuosta muutakin kuin mutua niin eikun asiaa eteenpäin. Tuo on helposti todettavissa jos noin on tahallaan toimittu. Jos taas on ollut tarve lisätä kipulääkitystä, niin oikein toimivat - jossain kohtaa elämäntyönsä tehnyt elimistö ei enää kestä, ei sille mitään voi. Kaikki me kuollaan. Ja kaikista lääkkeistä on haittavaikutuksensa. Kyllä siinä on aina punnittu hyödyt ja haitat kun lääkitään.

        xLiner


    • Anonyymi

      Vaikka eutanasia sallittaisiinkin, niin tuskin sitä saisi aivan heppoisin perustein. Ei taitaisi riittää pelkkä: "no kun mä haluun..."

      >simiti<

    • Anonyymi

      Itse haluaisin vaikka heti lopetus piikin ihan vain vaikka periaatteen vuoksi

    • Anonyymi

      Lähin fasistihallinto löytyy Venäjältä.

      • Anonyymi

        Sinne en mene, hoidan itseni lopetuksen ihan itse omin pikku kätösin haluamallani tavalla sopivaan aikaan
        Olen ps kannattaja.

        Terveisin 49 vuotias mies


    • Olen ehdottomasti eutanasia kannattaja. Suomessa on jokin ihanne että kärsimyksiä pitää pitkittää mahdollisimman pitkään. Ukkini kuoli keuhkosyöpään ja viimeiset hetket eivät olleet mitenkään kauniita. En ymmärrä että ihmistä pitää pitää hengissä viimeiseen saakka, vaikka kivut ovat sietämättömät, eikä mitkään kipulääkkeet auta.

      • Minun nähdäkseni pitäisi määrittää elämälle elämisen arvoinen olotila ja sallia eutanasia kaikille, jotka eivät määritteeseen pääse. Siis sallia, ei määrätä.

        Itse haluan mieluummin jättää tämän elämän kuin kitua vuosiakausia. Noin niin kuin pahimmillaan.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minun nähdäkseni pitäisi määrittää elämälle elämisen arvoinen olotila ja sallia eutanasia kaikille, jotka eivät määritteeseen pääse. Siis sallia, ei määrätä.

        Itse haluan mieluummin jättää tämän elämän kuin kitua vuosiakausia. Noin niin kuin pahimmillaan.

        Samaa mieltä. Ajatellaan että on jotenkin humaania lopettaa kärsivä koira, mutta ihmisten kohdalla tilanne onkin yhtäkkiä päinvastainen. Ja jos mietitään, että mikä on luonnollinen tapa lähteä, niin vanhaan aikaan ei ollut nykylääketieteen tietämystä pitkittää ihmisen kärsimyksiä. Sitä vaan kuoltiin pois kun sen aika oli.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ajatellaan että on jotenkin humaania lopettaa kärsivä koira, mutta ihmisten kohdalla tilanne onkin yhtäkkiä päinvastainen. Ja jos mietitään, että mikä on luonnollinen tapa lähteä, niin vanhaan aikaan ei ollut nykylääketieteen tietämystä pitkittää ihmisen kärsimyksiä. Sitä vaan kuoltiin pois kun sen aika oli.

        Juu.. elämän arvoinen elämä, kun se on menetetty ja pelkkää kituuttamista jäljellä, ei ole mitään järkeä sen pitkittämiseksi.

        Ihminen on nostanut ihmiselämän muun luomakunnan yläpuolelle ja samalla se järjestelmällisesti tuhoaa sitä toisaalla ohjusiskuin.. mikä logiikka..?

        Täällä ihmisiä elvytetään turhaan kitumaan ja muutaman tuhannen kilometrin päässä raiskataan ja tapetaan lapsia. Tämä on ruma maailma. Jokaisella on päätäntävalta omasta elämästään ja myös sen lopettamisesta. Eutanasia tulisi sallia.


    • Jos ihminen haluaa lähteä, niin hänellä on velvollisuus hoitaa se itse, jos on siihen kykenevä.
      Jos ei ole kykenevä, niin korkeintaan noihin tapauksiin voitaisiin soveltaa avustamista ja siinäkin vasta laajan harkinnan jälkeen.

      Jos ei ole noin, niin sitten vähitellen tilanne lipsuu.
      Hollannissakos se jo tapettiin yksi masentunut teini.

      • Anonyymi

        Niin, meilläpäin ne masentuneet teinit hyppää jonnekin junan alle. Siinä sitten traumatisoituu veturinkuljettaja, konduktööri, matkustajat, ne kaverit jotka joutuu keräämään kilon palasia lihaa raiteilta jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, meilläpäin ne masentuneet teinit hyppää jonnekin junan alle. Siinä sitten traumatisoituu veturinkuljettaja, konduktööri, matkustajat, ne kaverit jotka joutuu keräämään kilon palasia lihaa raiteilta jne.

        Mehän voimme julkaista asiaan liittyvän oppaan, jolla vältetään nuo tilanteet.


    • Anonyymi

      Tarkkailenj erästä tilannetta ikkunasta, hauska juttu kun joku farmari-volvo hautautunut täysin lumeen oli, kaivoivat lapioilla sen esiin: jäi sellainen tunneli, lumimuurit vierellä mistä volvo mahtui ajamaan pois... vielä on vähän sitä lumikäytävää jäljellä mutta ei enää ole huomenna.

      Sellainen oikein kuin lumitunnelin kaivoivat auton esiin, tunneli mutta ei kattoa eli siis käytävä.

    • Anonyymi

      ... oli joku 5-sarjan BMW-autokin jumissa kun jätetty lumen alle hautautumaan, suuria vaikeuksia päästä pois, moottori ulvoo kun ei ole lukkoperää ja toinen takarengas käryää heheh

    • Lupaudun koehenkilöksi välittömästi, tervetuloa eutanasia. Eihän tässä tarvitse hommata enää kuin elvytyskielto

      • Anonyymi

        Minulla oli elvytyskielto viime hallituskaudella, mutta poistin sen kun saatiin fiksumpi hallitus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli elvytyskielto viime hallituskaudella, mutta poistin sen kun saatiin fiksumpi hallitus.

        Mä taas uskon että saisin tuosta apua uniongelmiini 🤔


    • Hyvä vaan jos saatais eutanasia-asiat kuntoon myös. 😊

    • Anonyymi

      Ei tässä mitään eutanasiaa tarvitse edes harkita; hyvinvointi alueiden johtajat eivät ketään sairasta konkreettisesti hoida ja varat menee ja heidän palkkaukseensa.
      Hoitohenkilökuntaa jää työttömäksi, tai hakeutuvat muihin töihin, mihin kukakin nyt kykenee.
      Ulkomaan apuun ja kehitysyhteistyöhön kyllä löytyy varoja; mutt ei suomalaisten lakisääteiseen terveydenhuoltoon!

      Kirkiisialaisten tupakoinnin vähentämiseen, Suomenvaltio on antanut apurahoja, käsittääkseni miljoonia. Afrikkaan ilmaston muutoksen toteamiseen; ilmatieteellinen havaintoasema ja sinne paikalliset työntekijät, Lainasimme kreikkalaisille kahdenkeskeisellä sopimuksellakin rahaa, jota ei koskaan saatu takaisin.

      Saksalaisten sähkön hinta pomppasi "kattoon" kaasuputken katkettua, mutt onneksi suomalaisten sähkön hintaa korotetiin, jottei saksalaisten tarvinnut maksaa korotuksia vuonna 2022 syyskuusta -> joulukuun loppuun, Tuppurainen ja Marin hoitivat asian tyylikkäästi saksalaisten parhaaksi. Suomalaisten sähkölaskuihin lisäyksenä. Onhan se ymmärrettävää ett kustannukset oli suuret Saksassa asuu noin 80 milj, ihmistä! Kyllähän pienen Suomenmaan piti hieman jelpata monimiljoonista isompaa EU maata. Ollaan vähän kuin sukulaissuhteessa, isoveli Saksaa oli kohdannut onnettomuus ja pikkusisko Suomi kiirehti apuun!

      On se hel vetti, jollei hallitus ala selvittämään tätä Sipilän alulle panemaa hyvinvointialueiden kaaottista tilaa. Ensiapuyksikköjä maakunnista lopetetaan, siitä oli oikein maininta uutisissa ja filmin pätkä; yhden palolaitoksen miehistä autoineen.
      Kyllä mä ymmärrän ett rahat ovat tiukassa, mutt hoidetaan ensin oman maan asiat kuntoon; ennenkuin avustetaan muita.

      Ja vielä yks pikku juttu; ilveksiä ja karhuja saa luvakkisesti metsästää,,, milloin nuo valkoposkihanhet ja merimetsot pääsee; metsästetävien listoille??
      Uskoisin saariston kesämökkiläisten olevan silloin iloisia tilanteesta, sekä kalastajien ja mun elukat. Merimetsoa söisi ainakin mun kissat, ja luultavasti koirakin tattaripuuron kera.
      trollikka

    • Äitini sairastui joskus vuosien 2011 tai 2012 tienoilla sairauteen, joka rappeuttaaa vähitellen lihakset ja johtaa kuolemaan (useimmiten jo 2-5 vuoden sisällä sairastumisesta, vaikka hyvinkin pitkäikäisiä poikkeuksia löytyy). Hän olisi halunnut eutanasiaa ja mietti jopa sen vuoksi Sveitsiin matkustamista. Lopulta hän kuoli Suomessa vuoden 2014 alussa.

      Tietyissä tapauksissa hyväksyisin eutanasian, en halua että parantumattomasti sairas ihminen joutuu kärsimään lopun elämäänsä. Sellainen elämä ei ole enää elämää.

      • Anonyymi

        Ne keitä et hyväksy muuttuvat junakuskien traumoiksi.

        Jos tahtoo oikeasti lähteä niin sitten lähtee eikä siinä kysytä mitä mieltä muut ovat. Metodi riippuu siitä mitä on tarjolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne keitä et hyväksy muuttuvat junakuskien traumoiksi.

        Jos tahtoo oikeasti lähteä niin sitten lähtee eikä siinä kysytä mitä mieltä muut ovat. Metodi riippuu siitä mitä on tarjolla.

        Esimerkiksi masennus on sellainen asia jonka takia turhan moni riistää henkensä. Kun siitä masennuksesta vielä voi parantua, jos ei ole sen lisäksi pahoja fyysisiä sairauksia ristinä. Täytyisi vaan saada riittävän ajoissa apua, terapiaa, mielisairaalajaksoja tai mitä kukin tapaus eniten tarvitseekaan.


      • Anonyymi
        Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Esimerkiksi masennus on sellainen asia jonka takia turhan moni riistää henkensä. Kun siitä masennuksesta vielä voi parantua, jos ei ole sen lisäksi pahoja fyysisiä sairauksia ristinä. Täytyisi vaan saada riittävän ajoissa apua, terapiaa, mielisairaalajaksoja tai mitä kukin tapaus eniten tarvitseekaan.

        Masennus on yleisnimitys jonka takana piilotellaan systeemisiä ongelmia. Masennus on seuraus - ei syy. Masennuksen hoito on olosuhteiden sietämisen opettamista sensijaan että olosuhteita muutettaisiin. Samoin masennusdiagnoosi enemmänkin lukitsee henkilön tilanteeseeensa kuin vapauttaa.

        Masennus perustuu ajatukselle että "sinä ajattelet ja koet väärin" ja masennuksen medikalisaatio on sama asia kuin syyttää ihmistä mielenterveydellisistä ongelmista joiden juuri on kuitenkin yhteiskunnan toimintatavoissa ja arvoissa.

        Maailmassa on vikaa ja tämä vika heijastuu ihmisiin masennuksena. Ratkaisu ei ole lääkitä ongelmaa vaan muuttaa maailmaa paremmaksi. Jos tätä paremmaksi tekemistä ei haluta tehdä kysymys herää että kenen etu on lääkitä ja manipuloida masennus "dialogitasolla" ei-olevaksi tai yksilön syyksi?

        Masennuksen hoito yksilöpohjaisesti on epähumaania; se on vastuun siirtämistä yksilölle. Se on laajojen ongelmien kiertämistä sälyttämällä vastuu havaitsijan ja kokijan niskaan.

        Kun maailma on paska ihmisen kuuluukin lamaantua ja voida huonosti. Se on terve reaktio. Jos et ole nykymaailmasta lamaantunut olet oikeasti psykoositasoisesti sairas, hyväksyt sen kieroudet ja vääryydet ja elät niitä todeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Masennus on yleisnimitys jonka takana piilotellaan systeemisiä ongelmia. Masennus on seuraus - ei syy. Masennuksen hoito on olosuhteiden sietämisen opettamista sensijaan että olosuhteita muutettaisiin. Samoin masennusdiagnoosi enemmänkin lukitsee henkilön tilanteeseeensa kuin vapauttaa.

        Masennus perustuu ajatukselle että "sinä ajattelet ja koet väärin" ja masennuksen medikalisaatio on sama asia kuin syyttää ihmistä mielenterveydellisistä ongelmista joiden juuri on kuitenkin yhteiskunnan toimintatavoissa ja arvoissa.

        Maailmassa on vikaa ja tämä vika heijastuu ihmisiin masennuksena. Ratkaisu ei ole lääkitä ongelmaa vaan muuttaa maailmaa paremmaksi. Jos tätä paremmaksi tekemistä ei haluta tehdä kysymys herää että kenen etu on lääkitä ja manipuloida masennus "dialogitasolla" ei-olevaksi tai yksilön syyksi?

        Masennuksen hoito yksilöpohjaisesti on epähumaania; se on vastuun siirtämistä yksilölle. Se on laajojen ongelmien kiertämistä sälyttämällä vastuu havaitsijan ja kokijan niskaan.

        Kun maailma on paska ihmisen kuuluukin lamaantua ja voida huonosti. Se on terve reaktio. Jos et ole nykymaailmasta lamaantunut olet oikeasti psykoositasoisesti sairas, hyväksyt sen kieroudet ja vääryydet ja elät niitä todeksi.

        "Kun maailma on paska ihmisen kuuluukin lamaantua ja voida huonosti. Se on terve reaktio. Jos et ole nykymaailmasta lamaantunut olet oikeasti psykoositasoisesti sairas, hyväksyt sen kieroudet ja vääryydet ja elät niitä todeksi."

        Kuule mä voin koko teini-ikäni ja varhaisaikuisuuteni huonosti juuri "maailman paskuuden" (rankka koulukiusaus plus myös täysin koulujen ulkopuolelta täysin tuntemattomilta tulleet ulkonäön haukkumiset) takia. Se vaikutti myös ulkoiseen olemukseeni siten, että mulla oli aina suu mutrussa (en itse edes tiedostanut sitä) ja selkä kyyryssä.

        Silti nykyisellään menee ihan ok, vaikka kavereita en käytännössä näe koskaan (yhtä näin alkuvuodesta ja sen kanssa sentään onneksi pelataan säännöllisesti online-pelejä, niin tuntuu melkein kuin nähtäisiin kasvokkain) ja parisuhteesta ei ole ollut tietoakaan 10 vuoteen. Multa on se nuoruuden masennus ja äärimmäisen huono itsetunto vähitellen karistuneet, ja nykyään osaan onneksi hymyilläkin aina toisinaan.


    • Anonyymi

      Miten suhtautua eutanasiaan jonka joku pyytää siksi että on niin osaton eikä tunne kuuluvansa yhteisöön.

      • Anonyymi

        Koska tuska jota joku voi kokea elämättä jääneestä elämästä, resurssittomuudesta, syrjäytyneisyydestä voi ihan oikeasti olla niin suuri että se vastaa kevyesti jotain kuolettavaa sairautta ja on parantumaton.

        Jos tälläinen ihminen pakotetaan johonkin terapiaan se on vain hänen kärsimyksensä lisäämistä, sen poispainamista.

        Ainoa minkä näen vaihtoehtona puuttumiselle on tunnustaminen; mitä enemmän porukka listii itsensä sitä epäonnistuneempi yhteiskunta on. Tällöin siis itsemurhien jotka tehdään siksi ettei haluta elää tätä todellisuutta pitää vaikuttaa yhteisön toimintatapaan ja painotuksiin. Tämä ei pelasta yksilöä mutta se voi parantaa yhteisön laatua - jos halutaan olla rehellisiä ja tunnustaa että itsemurhat ovat nimenomaan merkki yhteisön laaduttomuudesta.


    • Tää on hyvä. Ensin helpotetaan potkujen antaminen ja seuraavaksi sallitaan eutanasia. Näin meistä luusereista pääsee eroon kätevästi. Valtio säästää merkittäviä summia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      62
      1735
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      1064
    3. 45
      1035
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      63
      980
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      939
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      909
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      860
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      815
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      798
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      762
    Aihe