Kiuaskiven lämpötasapaino

Anonyymi-ap

Luin juuri lehdestä mitä liian vanhat kiuaskivet vaikuttavat energiankulutukseen.
" Jos kiuaskivissä on säästetty kymppejä, niin sähkölaskussa onkin sitten hävitty satasia, kun lämpötehonsa menettäneitä kiviä on yritetty väkisin lämmittää vuosikausia. Ne lämpenevät huonosti ja jäähtyvät nopeasti. Tällöin saunaa joudutaan lämmittämään tarpeettoman pitkään."

Voiko kappale lämmetä huonosti, mutta jäähtyä nopeasti.
Liittyisiko vedellä jäähdytykseen?

23

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos saunaa lämmitetään kauemmin kuin kivien kapasiteetti ottaa vastaan, menetetään energiaa.
      Mutta kivet ehkä sekä lämpenevät sekä jäähtyvät nopeammin. Pitäisi kait sanoa, tekstistä poiketen, että kivet voivat varastoida huonommin lämpöenergiaa ja jäähtyvät siksi nopeammin.

      Lämpenemisellä yleensä tarkoitetaan lämpötilan nousua eikä vastaanotetun energian määrää.

      • Anonyymi

        Uuden uutukaista fysiikkaa havaittavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden uutukaista fysiikkaa havaittavissa.

        Jos lämmität saunaa vaikka 10 tuntia
        ennen saunomista ilman että lämpöä varastoidaan mihinkään, enin lämmitys menee harakoille.

        Saunaa lämmitettäessä lämpöä varastoituu kiviin ja myös mm. seiniin ja rakenteisiin.

        Muutenhan saunaa ei kannattaisi pitää päällä ennen saunomista.

        Jos kiviin ei varastoida lämpöä yhtä paljon, ei tarvita yhtä pitkää lämmitystä.


    • Anonyymi

      Halkeillut kiukaan kivi jäähtyy nopeasti kun siihen osuu vettä. Kivien lämpökapasiteetti on veden kanssa tekemisiin joutuvaan pinta-alaan nähden riittämätön.

    • Anonyymi00005

      Kivikauppiaiden propagandaa höpinä kivien vanhenemisesta. Energian kulutuksella pelottelu uppoaa ihmisiin. Kivi on kiveä vaikka olisi haljennutkin. Saattaa antaa haljenneena jopa terävämmät löylyt kun höyrystämispinta-alaa enemmän. Toki kiveen voi kertyä kalkkia tai muita epäpuhtauksia pintaan jotka voivat teoriassa jarruttaa lämmön siirtymistä veteen. Näkisin tuonkin lähinnä teoreetisena. Aikanaan kivet menevät pieneksi muruksi, monet kiukaat päästävät kivenmurut lattialle, etteivät nekään haittaa kiuasta. Vaihda kivet kun murenevat liikaa tai silloin kun itsestäsi siltä tuntuu.

    • Anonyymi00006

      Suurin ongelma, jonka haljenneet tai murenneet kivet sähkökiukaassa aiheuttavat, on se, että ne tukkivat vastusten välillä olevat ilmaraot, jolloin vastukset kuumenevat liikaa ja ne voivat palaa poikki. Ja vastusten vaihto kiukaaseen on huomattavasti kalliimpi juttu kuin kivien vaihto.

    • Anonyymi00007

      Täytin kiukaat,sähkö/puu,isoilla hapismuttereilla ,hyvät löylyt tulee molemmista,eikä tarvii vaihdella

      • Anonyymi00008

        Ja tukit ilmeisesti ilmankierron vastuksilta, hyvä, hyvä.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Ja tukit ilmeisesti ilmankierron vastuksilta, hyvä, hyvä.

        Tuotan kyllä nyt sitten sinulle pettymyksen,:otin asian huomioon,mutterit hyviä kun niissä sellainen reikä siinä keskellä,oletko huomioinut.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Tuotan kyllä nyt sitten sinulle pettymyksen,:otin asian huomioon,mutterit hyviä kun niissä sellainen reikä siinä keskellä,oletko huomioinut.

        Ilman on tarkoitus kiertää vastuksia hivellen, ei mutterien reikien sisäpintoja, oletko huomioinut?


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Ilman on tarkoitus kiertää vastuksia hivellen, ei mutterien reikien sisäpintoja, oletko huomioinut?

        Tottakai huomioin,puolet on vasenkätisellä kierteellä,toinen puolet oikea käteisellä kierteellä,vasenkätisissä vielä standardin vaatima ura ulkopinnassa,näkee matkan päästä kumpi kierre.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Tottakai huomioin,puolet on vasenkätisellä kierteellä,toinen puolet oikea käteisellä kierteellä,vasenkätisissä vielä standardin vaatima ura ulkopinnassa,näkee matkan päästä kumpi kierre.

        Eli myönsit ettet hoksannut että ilman on tarkoitus päästä virtaamaan vastuksia koskettaen!


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Eli myönsit ettet hoksannut että ilman on tarkoitus päästä virtaamaan vastuksia koskettaen!

        Sulla luki häiriö,jos niin tuosta ymmärrät


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Sulla luki häiriö,jos niin tuosta ymmärrät

        Mullako luki häiriö, ei kai, eihän siinä sellaista lukenut.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Mullako luki häiriö, ei kai, eihän siinä sellaista lukenut.

        Lapsellinen oot


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Lapsellinen oot

        ei vaan on ihan oikeassa, eihän siinä lukenut "häiriö"


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Eli myönsit ettet hoksannut että ilman on tarkoitus päästä virtaamaan vastuksia koskettaen!

        Et sitten kommentista ei huomioinut "isoilla"tarkoitti,vastukset mahtuvat muttereiden reikiin.hyvät oli taas löylyt,40v jo toiminut.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Et sitten kommentista ei huomioinut "isoilla"tarkoitti,vastukset mahtuvat muttereiden reikiin.hyvät oli taas löylyt,40v jo toiminut.

        Mikä on äidinkielesi?


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Mikä on äidinkielesi?

        Venäjä


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Ja tukit ilmeisesti ilmankierron vastuksilta, hyvä, hyvä.

        Ehkä tuossa ideassa on muutakin ongelmaa kuin vastusten ilmankierto.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Ehkä tuossa ideassa on muutakin ongelmaa kuin vastusten ilmankierto.

        Ei kannata ehkäillä..pitää tutkia ja kokeilla,niin saa hyvät löylyt.


    • Anonyymi00020

      Ajan kuluminen ei vaikuta kiuaskivien ominaislämpökapasiteettiin yhtään mitään, eikä myöskään niiden lämmönjohtavuuteen.
      Media on nykyään humpuukia täynnä, joten mediankuluttajilta vaaditaan kykyä kriittiseen lukemiseen, eikä sokeaa uskoa kaikkeen mitä mediassa kirjoitetaan.

    • Anonyymi00023

      Saunan lämpiämisaikaan kivien kunnolla ei ole mitään vaikutusta, ellei kyse ole puukiukaasta jossa tulipesän kannen päällä alkaa olla jo sentin eristävä hiekkakerros...ja silläkin on marginaalinen vaikutus saunan lämpiämisnopeuteen, koska suurin osa kiukaan energiasta siirtyy saunan lämmitykseen pysysuorien kylkien ja takaseinän kautta.

      Suurempi ongelma on kiukaan hajoamisriski, sentin hiekkakerros tulipesän kannella ylikuumentaa kannen ja sen hitsaussaumat.

      Sähkökiukaassakin saa hiekkaa olla jo melkoisen paljon, ennen kuin sillä on mitään vaikutusta saunan lämpiämiseen, mutta huonommin kuivuvana kiukaana vastuksen juuressa oleva hiekkakertymä saattaa aiheuttaa korroosiota vastuksen juureen ja sen liittimiin.

      Löylyn riittävyys vanhoista ja uusista kivistä vaatisi sokkotestin, jossa kivien paremmuus selviää arpalipukkeesta. Huokoinen murentuva kivi saattaa jopa voittaa testin pitemmillä sihinöillään...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe