Muistaako moni vielä opiskeluajat jollain varhaisaikuisena lähdettiin kaupunkeihin opiskelemaan? Pitkänmatkan oppilaille oli järjestetty mahdollisuus asuntola asumiseen opintojen ajalle.
Usein pieneen 25 neliön huoneeseen majoitettiin kolme opiskelijaa, soluasunnoissa oli yhteinen suihku yhdeksälle opiskelijalle. Lisäksi keittiötila jossa oli jääkaappi, mahdollisuus kokata ruokaa.
Pakolaiset otetaan Suomeen ja muualle koska heidän henki on ollut vaarassa?
Tulisiko heidän sopeutua samoihin olosuhteisiin mitä suomalaiset opiskelijat?
Olisiko se liikaa vaadittu, vai eivätkö he sopeudu olosuhteisiin yhtä hyvin mitä suomalaiset teinit?
https://yle.fi/a/74-20052599
AV
Oppilaitoksen asuntolat vs pakolaiskeskus
44
505
Vastaukset
- Anonyymi
Soluasunnot eivät ole tuollaisia
Vielä 70-luvun alussa olivat usein juuri noin.
Itse tiedän erään soluasumuksen, jossa oli siirrytty kahden hengen huoneisiin joskus 80-luvulla ja 90-luvulla niistä tuli yhden hengen huoneita. Muistelen, että siinä oli kuusi huonetta, olohuone ja erillinen keittiö.
- Anonyymi
Jos olisi opiskellut silloin teininä ja vielä soluasunnossa niin tietäisi että noinhan se ei ole. Höh höh
- Anonyymi
Enpä ole moisessa soluasunnossa koskaan asunut. Oletko sä opiskellut joskus 60-luvulla?
- Anonyymi
Yleensä naapurit ei halua sitä asuntolallista ulkkareita alueelleen. Eikä ne siinä kotoudu kun elävät keskenään.
Tärkeintä on nyt saada nää ukrainalaiset töihin. Yksin donetskin metallitehtaan puuttuva tuotanto on tuonut valtavan loven markkinoille. Sitten kun pääsevät töihin voivat hankkia itselleen kunnon asunnon. Ja ihan sama juttu noilla opiskelijoilla. Kyllä toi otsikon majoitus riittää ja se on taso minkä yhteiskunta tarjoo molemmille ryhmille. Se jolle ei kelpaa voi omin rahoin kustantaa enemmän. Yhteiskunnan tehtävä on koordinoida ihmisille työpaikkoja ja avustaa viennissä kuten ahtisaari aikoinaan teki. Suora rahallinen tuki ei koskaan ole hyvästä. Jo aikoinaan kehitysmaapolitiikassakin opetettiin, ei rahaa vaan neuvoja.
No varmasti on kehnohkot olot, mutta varmaan järjestyy kyyti takaisin kotimaahankin, jos siellä olisi olot paremmat.
Mä oon vähän sitä mieltä, että usein pakolaiset on keskivertoa paremminpärjääviä maissaan. Ne kurjimmissa oloissa asuvat jää sinne sodan jalkoihin, kun ei ole varaa matkustaa edes oman maan rajoille.
Ja nyt sitten Suomen huolestuneet humanistit voi miettiä, että miten saa ukrainalaisia lapsia ja naisia sopimaan, kun lähi-idän nuoret miehet on täyttäneet asunnot.- Anonyymi
Onneksi kommentoijilla on oikea käsitys opiskelijoiden asumisesta ja siihen liittyvästä problematiikasta.
Kyllä, olen asunut yhdessä kahden muun opiskelijan kanssa ko. huoneessa ja hyvin se meni.
Kaikkihan on vain asennekysymyksiä.
Mieluummin kai asuisin edelleen tuollaisessa mitä kuolisin?
Juu, ehdottomasti.
Pakolaiset valittavat, minulla oli 200 neliön omakotitalo ja nyt on näin...mitä vit...tua.
Menkööt takaisin ja taistelkoot isänmaansa puolesta jos eivät ole niitä vätyksiä jotka koko ongelman saivat aikaan..
AV- Anonyymi
"Pakolaiset valittavat, minulla oli 200 neliön omakotitalo ja nyt on näin...mitä vit...tua."
Miten tuo mihinkään liittyy? Suomessa on ihmisiä, jotka vieläkin valittavat niistä taloista ja tiloista, jotka suvulta jäivät Karjalaan. Sellaisetkin välittävät, jotka eivät ole koskaan niissä paikoissa edes asuneet tai muuten aikaansa viettäneet. Minusta on ihan normaalia, jos ihmistä harmittaa se, että on menettänyt jotain, jonka eteen on ehkä tehty paljon töitä. Mitä takaisin meneminen autaa, jos se talo on jo tuhottu tai alueella, jonne et voi mennä? Senkin ymmärän, että voi alkaa harmittaa, kun ei täällä oikein pysty alkamaan rakentaa kunnolla uutta elämää.
Minäkin olen asunut kahden kämppiksen kanssa, mutta en todellakaan samassa huoneessa. Ihan perussoluasunto opiskelijoille, joissa oli kolme asukasta, jokaiselle oma huone, asunnossa sisällä yhteinen keittiö ja kylpyhuone/vessa. Lisäksi talosta löytyi yhteisiä oleskelutiloja ja sauna. Edes niissä opiskelija-asuntoloissa, joissa ystäviäni on asunut, ei ole ollut tuollaisia kuvaamasi kaltaisia olosuhteita. Anonyymi kirjoitti:
"Pakolaiset valittavat, minulla oli 200 neliön omakotitalo ja nyt on näin...mitä vit...tua."
Miten tuo mihinkään liittyy? Suomessa on ihmisiä, jotka vieläkin valittavat niistä taloista ja tiloista, jotka suvulta jäivät Karjalaan. Sellaisetkin välittävät, jotka eivät ole koskaan niissä paikoissa edes asuneet tai muuten aikaansa viettäneet. Minusta on ihan normaalia, jos ihmistä harmittaa se, että on menettänyt jotain, jonka eteen on ehkä tehty paljon töitä. Mitä takaisin meneminen autaa, jos se talo on jo tuhottu tai alueella, jonne et voi mennä? Senkin ymmärän, että voi alkaa harmittaa, kun ei täällä oikein pysty alkamaan rakentaa kunnolla uutta elämää.
Minäkin olen asunut kahden kämppiksen kanssa, mutta en todellakaan samassa huoneessa. Ihan perussoluasunto opiskelijoille, joissa oli kolme asukasta, jokaiselle oma huone, asunnossa sisällä yhteinen keittiö ja kylpyhuone/vessa. Lisäksi talosta löytyi yhteisiä oleskelutiloja ja sauna. Edes niissä opiskelija-asuntoloissa, joissa ystäviäni on asunut, ei ole ollut tuollaisia kuvaamasi kaltaisia olosuhteita.Miksei pysty alkaa rakentamaan kunnolla uutta elämää? Laitetaan suomen talous entiselle mallille, niin kyllä töitä löytyy. Suomi menettää kauppoja jo senkin takia, että uskottavuus on mennyt, kun on saneerattu tehtaita kiinni. Patria menetti Viron vaunu kaupat, kun ei virokaan uskonut, että suomessa resurssit riittäisi. Ja nyt vaunut tulee vihollisvaltio turkista. Valtavat menestymisen mahdollisuudet olisi, mutta ne vaan hukataan. Suomen ilmasto on kurja, mutta muualla rupee ylilämpeneen jo niin paljon, että monelle tämä saattaa olla jo ihan siedettävää.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Miksei pysty alkaa rakentamaan kunnolla uutta elämää? Laitetaan suomen talous entiselle mallille, niin kyllä töitä löytyy. Suomi menettää kauppoja jo senkin takia, että uskottavuus on mennyt, kun on saneerattu tehtaita kiinni. Patria menetti Viron vaunu kaupat, kun ei virokaan uskonut, että suomessa resurssit riittäisi. Ja nyt vaunut tulee vihollisvaltio turkista. Valtavat menestymisen mahdollisuudet olisi, mutta ne vaan hukataan. Suomen ilmasto on kurja, mutta muualla rupee ylilämpeneen jo niin paljon, että monelle tämä saattaa olla jo ihan siedettävää.
Koska siihen hommaan pitää olla tuloja ja jos tunnet Suomea yhtään, niin täällä ei noin vain ulkolainen töitä saa. Kylmä ja ikävä tosiasia, että meillä vaaditaan äärimmäisen hyvää kielitaitoa moniin sellaisiinkin hommiin, jossa sillä kielitaidolla ei juuri käytännön väliä ole. Tietysti jokainen voi opiskella, mutta siitä ei hirveästi rahaa käteen jää, siihen elämän rakentamiseen ja jos et pääse sitä elämää täällä rakentamaan, niin silloin jäät helposti henkisesti roikkumaan välitilaan, jossa et ole oikein täällä, mutta et sielläkään. Jos ei täällä ole mihin kiinnittyä, niin kaipuu sinne on suurempi kuin tilanteessa, jossa pääset kiinnittymään uuteen.
- Anonyymi
Minullakin oli 170m3 talo, oma piha ja koira, sekä 2 autoa.
Nykyisinhän mulla ei ole mitään. Näin se elo nakkelee eri suuntiin. - Anonyymi
Kaikki ei ole asennekysymyksiä, vaan persoonallisuus- ja jopa terveyskysymyksiä.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin olen asunut kahden kämppiksen kanssa, mutta en todellakaan samassa huoneessa. Ihan perussoluasunto opiskelijoille, joissa oli kolme asukasta, jokaiselle oma huone, asunnossa sisällä yhteinen keittiö ja kylpyhuone/vessa. Lisäksi talosta löytyi yhteisiä oleskelutiloja ja sauna. Edes niissä opiskelija-asuntoloissa, joissa ystäviäni on asunut, ei ole ollut tuollaisia kuvaamasi kaltaisia olosuhteita.Aivan. Jos on menettänyt kaiken hyvän ja ihanan, niin kyllä aivan varmasti jää kaipaamaan niitä.
-Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Jos on menettänyt kaiken hyvän ja ihanan, niin kyllä aivan varmasti jää kaipaamaan niitä.
-SheenaKerrotko miksi Suomeen otettiin 50 000 ukrainalaista jos maassa nyt elää vielä ne 43 miljoonaa ukrainalaista.
Voitaisiinko ottaa kaikki, vai mikä erottaa nykyiset turvapaikan hakijat näistä yli 40 miljoonasta.
Ettei vain olisi se Yhdysvaltain vasallina oleminen ja etuoikeudet?
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko miksi Suomeen otettiin 50 000 ukrainalaista jos maassa nyt elää vielä ne 43 miljoonaa ukrainalaista.
Voitaisiinko ottaa kaikki, vai mikä erottaa nykyiset turvapaikan hakijat näistä yli 40 miljoonasta.
AVTeet siis pilkkaa ukrainalaisista pakolaisista syyttämällä heitä "Yhdysvaltain vasallina olemisesta". Häpeä.
Maailmanlaajuisesti ukrainalaisia pakolaisia on reippaasti yli kuusi miljoonaa (6308600), suurin osa heistä on Euroopan valtiossa, Suomessa 11.12.2023 65 002 - luku elää kokoajan tilanteen mukaan. Ukrainalaiset eivät ole turvapaikanhakijoita, vaan heillä on oleskelulupa tilapäisen suojelun perusteella - sama lupa kaikissa EUn maissa.
Ukrainassa on tällä hetkellä arviolta 36 miljoonaa asukasta. Luonnollisesti sotaa ovat paenneet ukrainalaisia idästä - Mariupol, Odessa, Dnipro, Donetsk, Harkova jne -enemmän kuin lännestä. Ts. sieltä on paettu eniten mihin Venäjä on eniten heitellyt ohjuksiaan. Ja pakenevista erittäin suuri osa ovat olleet naisia ja lapsia.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko miksi Suomeen otettiin 50 000 ukrainalaista jos maassa nyt elää vielä ne 43 miljoonaa ukrainalaista.
AVSinun mielestäsi ilmeisesti pitäisi väkipakolla raahata kaikki pois. Kukan ei saa jäädä, vaikka itse kokisi sen olevan ok. Säkin ilmeisesti haluaisit, että tyttäresi jäisi sodan jalkoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin olen asunut kahden kämppiksen kanssa, mutta en todellakaan samassa huoneessa. Ihan perussoluasunto opiskelijoille, joissa oli kolme asukasta, jokaiselle oma huone, asunnossa sisällä yhteinen keittiö ja kylpyhuone/vessa. Lisäksi talosta löytyi yhteisiä oleskelutiloja ja sauna. Edes niissä opiskelija-asuntoloissa, joissa ystäviäni on asunut, ei ole ollut tuollaisia kuvaamasi kaltaisia olosuhteita.Et tällainen taas! Ei kuule huolittais aariakaan niistä maista takaisin; mitä kerran jäi sinne muistojen Karjalaan! Mä olen siellä käynyt 2000 luvulla, ja voin vakuuttaa ett Suomessa on paljon paremmin hoidettuja kaatopaikkojakin, mitä se nykyinen Karjala on, vanhoine ränsistyneineen mökkeineen, vanhojen naisten ja entisten työttömien viinaan menevien sotilaiden asuin seutuna. Ei siellä pahemmin kukaan edes enää osaa karjalankieltä; se on ollut lailla kielletty kieli, jonka käyttämisestä sai rangaistuksen. Niin mulle kerrottiin (hiukan salaa) eräässä entisessä karjalaiskylässä. (mumma varmaan jo kuollut nykyään vanhuuteen)
Ja tiedän ett pitkään sotien jälkeen, lähinnä karjalaisevakkojen toiveessa oli saada muuttaa kerran takaisin "muistojen Karjalaan" Niitä ihmisiä ei enää ole elossa; joten lopettakaa tuo puhe siitä "muistojen Karjalasta"! Ei ikinä, huolittaisi sitä takaisin, jos tippaakaan järkeä on päässä! Tuskin Suomesta löydät yhtä surkeassa kunnossa olevaa ja asuttavaa maa plänttiä!
trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tällainen taas! Ei kuule huolittais aariakaan niistä maista takaisin; mitä kerran jäi sinne muistojen Karjalaan! Mä olen siellä käynyt 2000 luvulla, ja voin vakuuttaa ett Suomessa on paljon paremmin hoidettuja kaatopaikkojakin, mitä se nykyinen Karjala on, vanhoine ränsistyneineen mökkeineen, vanhojen naisten ja entisten työttömien viinaan menevien sotilaiden asuin seutuna. Ei siellä pahemmin kukaan edes enää osaa karjalankieltä; se on ollut lailla kielletty kieli, jonka käyttämisestä sai rangaistuksen. Niin mulle kerrottiin (hiukan salaa) eräässä entisessä karjalaiskylässä. (mumma varmaan jo kuollut nykyään vanhuuteen)
Ja tiedän ett pitkään sotien jälkeen, lähinnä karjalaisevakkojen toiveessa oli saada muuttaa kerran takaisin "muistojen Karjalaan" Niitä ihmisiä ei enää ole elossa; joten lopettakaa tuo puhe siitä "muistojen Karjalasta"! Ei ikinä, huolittaisi sitä takaisin, jos tippaakaan järkeä on päässä! Tuskin Suomesta löydät yhtä surkeassa kunnossa olevaa ja asuttavaa maa plänttiä!
trollikkaKylläpä huolittaisiin takaisin Karjala ja tehtäisiin siitä jopa Muistojen Karjalaa ehompi 🤷♀️!
No ei taida Venäjä tyrkyttää Karjalaa takaisin. Se olkoonkin osa Venäjää, muistuttaa selkeästi vain miten ällöjen ällö valtio Venäjä on. Pitää tasaisin väliajoin pommitella naapureitaan, rikkoa, polttaa, raiskata, kiduttaa, murhata. Kun saavat valloitettua itselleen maata, mitä sillä tehdään? Ei mitään, kunhan annetaan ränsistyä ja kurjistua.
Itseasiassa lueskelin tuossa Muistojemme Impilahti -kirjaa, painettu 1990. Ymmärrän tismalleen miksi vanhat karjalaiset kuten impilahtelaisetkin haikeina muistelevat Karjala Suomessa aikaa. Nyt se tosiaan on surkeammassa kunnossa kuin Suomen kaatopaikat. Venäjällä ei muuten ole edelleenkään edes yhtä modernia jätteiden käsittelylaitosta. Roinat vaan raahataan kaatopaikoille. Kaatopaikkoja tykätään tehdä, kuten Arkangeliin.
"Arkangelilaisilta evättiin kansanäänestys
Moskovan jäteongelmaa ratkotaan rakentamalla jättikaatopaikka Arkangelin alueelle. Hanke on aloitettu salassa ja sitä pidetään vakavana ympäristöuhkana alueen luonnolle ja vesistöille."
"Jos kaatopaikka koskaan valmistuu, sinne on tarkoitus 20 vuoden aikana kuskata Moskovasta rautateitse yhteensä 10 miljoonaa tonnia jätettä. Šiesin kaatopaikkaa ei ole tarkoitettu kierrätystoimintaan, vaan jätteet on tarkoitus haudata alueelle lajittelematta." Jep.
- Sheena
- Anonyymi
Kuulostaa enemmän hostellilta kuin opiskelija-asunnoita /-asuntolalta. Hostelleissa olen tuollaisissa tiloissa yöpynyt, mutta tuollaista asutusta en ole opiskelijoille Suomessa nähnyt. En vaikka olen itse asunut sekä opiskelija-asuntolassa, että soluasunnoissa.
Minä olen asunut yhden talven soluasunnon parihuoneessa ja siellä taitaa olla edelleen sama systeemi (koska ei näy uusia oppilasasuntoja).
- Anonyymi
Opiskelut olisivat jääneet, jos olisi opiskelija-asunnossa pitänyt asua.
- Anonyymi
Ei ne minulta ainakaan jääneet eikä muiltakaan.
Huone oli, siinä kaksi kaksikerroksista rautasänkyä. Samanlaiset kuin sittemmin kasarmillakin. Ikkunan edessä pöytä ja neljä tuolia. Taisi olla vielä jokaiselle kaappikin oven pielessä kahta puolta. Ja pieni ruokakomero, muurattu seinään kiinni ja kaksi putkea ulkoilmaan, että pysyisi viileämpänä. Neljä henkeä kämpässä. Ja näitä kämppiä olisiko ollut 16 kpl kerroksessa. Yksi vessa, olikohan kolme pyttyä ja kusiränni. Portaikon edessä oleskelutila jossa pöytä ja millaisethan oli istuimet, olen jo unohtanut 60+ vuodessa. Kellarissa sauna, lämminnä lauantaisin johonkin aikaan.
Kyllä silloin kelpasi!
- Anonyymi
1990- luvulla asuin 12 hengen soluasunnossa. Meillä oli yhteinen keittiö, kaksi vessaa ja kaksi suihkua. Huoneessa asui aina kaksi opiskelijaa jakaen huoneen. Ennentään ei tunnettu. Hyvin pärjättiin.
- Anonyymi
Paikkakunta taisi olla Turku? Mun äitini kertoi ett ainakin Varissuolla oli vielä 80-90 luvulla kokonaisia kerrostaloja, opiskelija-asuntoloita. Yhteis keittiöllä ja 2 henk. 16 m² huoneessa.
Samanlaisia asuntoja oli myös Wärtsilällä, muualta Suomesta Turkuun töihin muuttaneille.
Yleensä niissä asui vain miehiä, mutt talonmiehen asuttamassa talossa oli myös ensimmäinen kerros varattu ainoastaan naisille! 6 huonetta ja iso yhteiskeittiö, 2 kpl WC + 2 suihkuhuonetta! 12 naista asui ensimmäitä kerrosta, talonmiehen perheen lisäksi.
Naiset olivat; siivoojia, hitsareita ja nosturinkuljettajia taisi olla 2 trukkikuskiakin, Sisäsuomalaisia, keskisuomesta, Kainuusta Pohjanmaalta ja Lapista asti eteläsuomeen tulleita työttömiä ja ammattia omaamattomia, yleensä nuoria naisia.
Oppivat ammatin alkeet työnlomassa tai yhtiön ammattikoulussa, muutamassa kuukaudessa. Aikansa elivät yhteisasunnossa ja kun kynnelle kylenivät, hakivat asuntonsa vapailta markkinoilta. Mutt he olivatkin suomalaisella sisulla varustettuja ja alun alkaen kitsaista oloista tulleita!
Sosiaali huolto oli silloinkin olemassa, mutt suuremmaksi osaksi ainoastaan perheellisiä varten! (suurimman osan muodosti varmaan yksinhuoltaja äidit lapsineen)
Mutt mun vanhempieni mukaan noita yhteis asuntoloita oli ainakin Turussa, ihan kokonaisia taloyhtiöitä. Onhan noita opiskelija asuntoja rakennettu 2000 luvullakin, mutt ovat yksiöitä tai kaksioita, muutamia vielä surempia ns. perheasuntoja!
(ylioppilaskylään ja kurjenmäkeen ainakin)
Joten kyllä Buddy-loven juttu saattaa hyvinkin pitää paikkaansa, riipuen mistä kaupungista on kyse. Ainakin mun vanhempani näyttävät tietävän miten 80-90 luvulla vielä majoitusta järjestettiin. (tarpeen mukaan)
trollikka
- Anonyymi
Mitä? Kuka noin surkean pienesti on asunut? Ainoastaan rippileirillä oli 10 samassa huoneessa...
Poikakaverini alle 50 neliön opiskelijasoluasunnossa oli kolme makuuhuonetta, olohuone, keittiö, vessa, suihku: virallisesti kolme asukasta 1 per makuuhuone, mutta käytännössä kaikkien poika- tai tyttöystävät majaili siellä epäsäännöllisen säännöllisesti. Oli meinaan harvinaisen hieno ja toimiva pohja.
Ukrainalaisten majoitus on sitten asia ihan erikseen.
- Sheena - Anonyymi
Ihmiset tuntuvat olevan palstalla TÄYSIN pihalla.
Armeijassakin jaoimme 6 kuukautta 9 miehen kesken noin 30 neliöisen tuvan.
Hengissä säilyttiin.
Mitä nuo mulkut nyt valittavat? Tulivat pakoon ja mitä?
Aina voi mennä takaisin parempiin olosuhteisiin?
AV- Anonyymi
Olet aika testosteroni. Armeija on armeija, sitä ei voi verrata.
- Anonyymi
Imisumlä on vain tavalliset hermot 🙄
- Anonyymi
Armeija on ihan eri maailma. Inttikin on tullut käytyä, eikä se ole millään tavalla verrattavissa opiskelija-asuntoloihin. Tai no mistä minä tiedän miten ne silloin 60-luvulla ovat olleet, kun sinä mitä ilmeisimmin olet noita käynyt.
- Anonyymi
Silloin ei ollut keksitty mennä naimisiin sähköliittoihin vielä.
- Anonyymi
Sis pitää olla oma huone, tai sitten huone ja oma poikakaveri.
En ole asunut soluasunnossa, mutta siskon kanssa asuin opiskeluaikana samassa asunnossa ja riitojahan siitä tuli. Edellinen ei sitten ollut mikään mukava tilanne. Kerran minut jätettiin paluukyydistä kotiin ja yhtenä keväänä toinen lähti kävelemään ennen koulun päättymistä. Ei toetoa missä oli. Sellaista sukurakkautta ja sopua se oli.- Anonyymi
Höpö höpö, pakolaiset ovat vain etuoikeutettuja kermaperseitä.
Lähetetään oman kansansa tueksi, miksi niin ei tehtäisi?
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö, pakolaiset ovat vain etuoikeutettuja kermaperseitä.
Lähetetään oman kansansa tueksi, miksi niin ei tehtäisi?
AVEi vaan, kun ihmisellä ei ole muuta tekemistä kuin odottamista, käy ajankulu ja tuntematon ihminen lähellä piinalliseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan, kun ihmisellä ei ole muuta tekemistä kuin odottamista, käy ajankulu ja tuntematon ihminen lähellä piinalliseksi.
Tiedätkö AV ilmiön nimeltä akvaarion tappajakala?
- Anonyymi
Tiesittekö muuten miksi Norjan kuningasperhe ajautui kriisiin vuonna 1940 Ruotsin kuningasperheen kanssa?
Norja oli natsivastainen, kun maa miehitettiin haki Norjan kuningasperhe turvaa Ruotsista.
Arvatkaa mitä Ruotsi teki?!
Hirmuisen luotettava länsinaapuri meillä on?
Nyt osallistuu yhteiseen puolustukseen NATO viitan varjelemana, vai eikö Ruotsi ole vieläkään NATO jäsen?
Presidentti pääministerin kanssa yhdessä lupasivat rinta rinnan menoa.
Miten kävi?
Kuka luottaa Ruotsiin jos toisen maailmansodan aikainen kokemus on negatiivinen ja nyt sama on päällä?
Suomen joutuessa sotaan ei Ruotsiin voi luottaa. He tekisivät samoin mitä toisessa maailmansodassa. Autetaan, kunhan ei tarvitse osallistua sotatoimiin.
Samma här, taas sama virsi. Ottaisivatko nyt edes pieniä laspia turvaan, no ottaahan nyt Suomikin täysi-ikäisiä ukrainalaisia vaikka Ukrainassa taitaa olla jo kovin turvallisia paikkoja mihin majoittautua.
Jos ei olisi, mitä NATO olisi saanut Ukrainassa aikaan näiden 2 vuoden aikana?
Onko tulos siis nolla?
Nollana on helppo hymyillä?
AV - Anonyymi
Siis mistä tässä oikeesti taas olikaan kyse? Siitäkö kun Oulussa ukrainalaisia pakolaisia siirrettiin toisaalle asumaan -> Venäjltä tulleiden ns. pakolaisten tieltä!'
Periaatteessa mä kyllä olen sitä mieltä; ett ne vasta tulleet pakolaiset ois olleet järkevintä siirtää vaikka johonkin noista jo hykätyistä armeijan rakennuksista!
Nuoria hyvä kuntoisia miehiä pääasiassa, joille olisi luullut kelpaavan hieman vanhempikin asuin kunnossa oleva rakennus, edellyttäen ett siinä on lämmitys ja toimivat vesijohdot sekä viemäri verkosto!
Vanha suomalainen sanonta; Ei hätä lue lakia. Ja ensimmäisinä tulleet ovat etulyönti asemassa yleensä,
Siellä on muuten itärajan takana vielä suuri joukko nuorehkoja miehiä vailla ilmaista ylläpitoa! Vaateita, asuntoa, ravintoa ja terveydenhuoltoa, ihan oikeaa sissi porukkaa joukossa, joita nyt uitetaan rajan yli meille vielä lisää.
trollikka- Anonyymi
Suomeen tuli 2015-2016, 35 000 irakilaista ja nyt kahteen vuoteen 2021-2023, 50 000 ukrainalaista.
Kyllä 900 Venäjältä 2023 tullutta pakolaista laittaa Suomen sekaisin.
Taidekoulussa ollessa asuin melkein vuoden (yhden lukukauden) asuntolassa. Kolmen hengen huone, ehkä juurikin jotain 25 neliötä (oon huono arvioimaan pinta-aloja, mut mun nykyiseen 23 neliön kämppään vertasin sitä muistikuvaa mikä mulla on kys. huoneesta..).
Kolme toisilleen entuudestaan tuntematonta tyttöä, tosin kolmas asui siellä ehkä pari kuukautta ja sängyt oli huoneen seiniä vasten, mukavan kaukana toisistaan ettei tuollai lähes naamat vastakkain tarvinnu vieraan kanssa nukkua. Asuntolan ylä- ja alakerrassa oli omat keittiöt, wc:t ja kylppärit, mitkä jaettiin noin kymmenen, ehkä, korkeimmillaan, opiskelijan kesken. Ainoa telkkari oli alakerrassa isossa oleskelutilassa ja harmittavasti joku mun sen ajan lempisarja jäi useimmiten näkemättä ku pojat halus kattoa toiselta kanavalta tulevan Sopranos:n
Mut mut, mun ei ollu pakko olla siellä ja aika usein olin viikonloput kotona ja hengailin myös aika paljo kys. paikkakunnan kirjastossa,
Että ite tuohon pakolaisasiaan en osaa oikeen sanoa mitään🤷- Anonyymi
Normaalia ja väljää.
Anonyymi kirjoitti:
Normaalia ja väljää.
No, joo, ja koska taidekoulussa suunnilleen kaikki on jotain hippejä tai jotain, nii sehän oli vaan semmosta kommuunimeininkiä😃
Olen myös elänyt koko lapsuuteni ilman omaa huonetta (jaoin huoneen siskoni kanssa) nii ei tuo ny sillai ihmeellisempääm.wurst kirjoitti:
No, joo, ja koska taidekoulussa suunnilleen kaikki on jotain hippejä tai jotain, nii sehän oli vaan semmosta kommuunimeininkiä😃
Olen myös elänyt koko lapsuuteni ilman omaa huonetta (jaoin huoneen siskoni kanssa) nii ei tuo ny sillai ihmeellisempääTaidekoulusta puheen ollen. Mä oon remontoinu tollasta lasten taidekoulua, niin aika yllättävää, ettei se taide ookkaan pelkkää taulujen maalausta, vaan niillä on käytössä myös raskaita puuntyöstökoneita ja jopa hitsausvälineet. Ei tietenkään kaikkein pienimpien lasten käytössä noi. Muuten siitä omasta huoneesta, nii mullakin oli veljen kanssa yhteinen huone, enkä mä osannu ees kaivata omaa. Tietenkin sitten jos lapset on eri sukupuolisia niin sitten. Tietenkin epäreilua vanhempia kohtaan jos syntyy eri sukupuoliset niin joutuu ostaan isomman kämpän.
- Anonyymi
Kampus Krampus... niin on erilaista piorukkaa noissa opiskelija-jutuissa aina, en suosittaisi, mieluummin oma asunto kuin kampus-krapus tjsp opiskelijapaikka-asunto.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672385- 661367
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww691130EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41097- 77803
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660- 43658
Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe23615- 27581