On jäänyt häiritsemään kun eräs "kaveri" johonka tutustuin siihen aikaa semmoisessa pakollisessa laitosmaisessa tilaisuudessa johonka liittyi ihmisiä kaikista eri sosiaaliluokista kunhan ne olivat saman ikäisiä, niin hän esitti minulle aivan puskasta kysymyksen että olenko minä porvari. hän sanoi sen vielä jotenkin semmoisella äänen sävyllä mikä oli minulle täysin vieras ja tuntematon. en nähnyt häntä millään tavalla itseäni köyhempänä enkä alempi arvoisena vaan aika samanarvoisena sosiaaliluokasta ja muutenkin.
en ole päässyt tästä kysymyksestä yli enkä saa itsellenikään vakuutettua että olenko vai en ja se osuu myös jotenkin syvähermoon elämäni eri tilanteissa.
muistan kun esim lapsena asuin uusioperheessä missä minun mielestä se "isäntä-perhe" oli todellisia porvareita tai ainakin meitä paljon varakkaampia. sen vuoksi minulle on ehkä tullut kuva ja käsite siitä ettei meidän perheemme mitään suomen rikkainta sosiaaliluokkaa edustanut. en nyt halua kertoa aivan tarkastiheidän varallisuudestaan tunnistamisvaaran vuoksi mutta sanottakoon mm että perheen isännällä oli siiehn aikaa melko varvinainen työsuhde auto ja taisi olla toinenkin auto. tämä siis jo 20 vuotta aiemmin jolloinka suomalaisilla ei bisnesluokan autoja oikeinpa näkynyt. toki siihen aikaa lapsena saaattoi olla että tilanteita arvioi jotenkin erilaisten linssien läpi kuin nykyään.
tässä valossa katsottuna voisin ehdottomasti sanoa että ei en ole porvari. mutta kun nyt mietin kuitenkin sitä että kyllä me silloin se ero perheen kanssa asuimme aika uusissa kerrostaloissa niin ehkä se on kuitenkin mahdollista että olisimme tietämättäni olleet porvareita tai jotain sinne päin.
olen jo vähintään viiden vuoden ajan koittanut etsiä tavaroistani jotain rahallisesti arvokasta mutta en ole onnistunut semmoista löytämään. (niin minähän sanoin että tämä porvari kysyys iski syvälle mieleeni eikä ole jättänyt minua rauhaan vuosiin). pankkitililläkään ei minulla ole juuri rahaa mutta en silti oikeastaan koe mistään puutetta.
mieleeni on myös muistunut eräs tilanne joka oli ehkäpä samankaltainen kuin se kaverin kanssa kokemani kun eräs yliopisto tyyppi vei minua vuorostaan autolla erääseen paikkaan ja se oli valehtelematta sadan tuhannen euron auto ja silloin minä kenties tunsin tuota tyyppiä kohtaan samaa tunnetta että porvari hänen täytyy olla.
no all-in-alll onko sillä edes loppupeleissä väliä? en kuitenkaan lapsuudesta aikuisuuteen tiennyt edes että ihmisten välillä voisi olla sosiaaliluokkia. en kuitenkaan koe olevani samanlainen kuin useimmat ikäiseni ja mietin että voisiko tämä sitten olla kyse siitä että olisin porvari tai jopa niinpäin että olenkin keskiluokkaa alempaa sosiaaliluokkaa joka on vain psyykannut itsensä uskomaan että on parempi kuin mitä on jotta jonkinlainen motivaatio elämiseen löytyisi.
en tiedä huoh, jännä kysymys se on silti johon en voi enkä osaa antaa vastausta millään tavoin.
en keksi kunnolista otsikkoa edes..
9
254
Vastaukset
- Anonyymi
Otsikko olisi voinut olla, "Olenko Porvari?". Ei sillä väliä, että epäilet sitä välillä itsekin.
- Anonyymi
arvasin että kallut eli minua tyhmemmät ei saa taaskaan tekstistä mitään irti. kaikki täällä lukee vaa otsikot ja vastaa niihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
arvasin että kallut eli minua tyhmemmät ei saa taaskaan tekstistä mitään irti. kaikki täällä lukee vaa otsikot ja vastaa niihin.
😱Olisiko otsikko voinut olla, "Olenko ylimielinen ja laiken lisäksi porvari?" 🤭
Porvari on kauppias. Kioskissa nallekarkkeja pennillä myyvä setä on porvari.
Ei sellaista pidä ihmetellä.- Anonyymi
Minua kiinnostaa, miksi alussa on iso O?
- Anonyymi
Palkollinen eli palkkaa saava ei ole porvari eli on työväenluokkaa eli palkkaa saava on palkollinen
- Anonyymi
Ennen porvari nyt pelkkä sorvari
Porvari on kaupungin käsityöläinen, joke teki töitä siinä huoneensa nurkassa, eli ei voi missään tapauksessa rikkaaks sanoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232738- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
- 821199