Miksi puolukkaa aina tyrkytetään maksalaatikon oheen?

Anonyymi-ap

Ei voisi enempää ällöttää. Kitkerä marja maksan seuraan. Kas kun ei salmiakkikastike. Tuollaiset "suositukset" voi jättää resepteistä pois; kyllä jokainen tietää itse, mikä sopii. Puolukkapöperöä esitetään ihan kuin se kuuluisi maksalooraan kuten voi leivän päälle. No ei.
Itse tykkään vaikkapa punajuuri- tai sienisalaatin kanssa.
Puolukkaa kai pula-aikana suositeltiin, kuten veripalttuunkin, raudan imeytymistä tehostamaan, joten järkisyy siinä toki on.

50

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Makuasioista on turha kiistellä, sanoi kissa, kun pallejaan nuoli.

      • Anonyymi

        Samoin RUSINAT, ne kuuluu RusinaSoppaan eikä MaksaLaatikkoon !

        Eihän RusinaSoppaankaan laiteta Maksaa - Vai Laitetaanko ? ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin RUSINAT, ne kuuluu RusinaSoppaan eikä MaksaLaatikkoon !

        Eihän RusinaSoppaankaan laiteta Maksaa - Vai Laitetaanko ? ?

        Sinulla on sitten aika tylsät ruuat jos mitään lihaa/sisäelimiä ja hedelmiä ei saa yhdistää :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on sitten aika tylsät ruuat jos mitään lihaa/sisäelimiä ja hedelmiä ei saa yhdistää :D

        Eipä voisi enempää olla samaa mieltä tästä viisaasta kommentista. Englantilaiset "joulupiiraat" tai Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaiden pemmikaani yhdistelee jauhettua lihaa ja marjoja tai kuivattuja hedelmiä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Mince_pie

        https://en.wikipedia.org/wiki/Pemmican

        Ja ihan sama pätee maksalaatikkoon. Alunperin se oli syksyllä teurastuksen yhteydessä tehtyä sisälmysmakkaraa, jonka haluttiin säilyvän mahdollisimman pitkään ja siihen laitettiin suolaa ja sokeripitoisia hedelmiä/marjoja, jotka hidastivat bakteerien toimintaa.


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        Eipä voisi enempää olla samaa mieltä tästä viisaasta kommentista. Englantilaiset "joulupiiraat" tai Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaiden pemmikaani yhdistelee jauhettua lihaa ja marjoja tai kuivattuja hedelmiä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Mince_pie

        https://en.wikipedia.org/wiki/Pemmican

        Ja ihan sama pätee maksalaatikkoon. Alunperin se oli syksyllä teurastuksen yhteydessä tehtyä sisälmysmakkaraa, jonka haluttiin säilyvän mahdollisimman pitkään ja siihen laitettiin suolaa ja sokeripitoisia hedelmiä/marjoja, jotka hidastivat bakteerien toimintaa.

        Nyt meni pikkasen taas metsään makkara ei voi ola laatikko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni pikkasen taas metsään makkara ei voi ola laatikko.

        Suomalainen maksalaatikko perustuu ruotsalaiseen korvkakaan eli makkarakakkuun, jota on tehty teurastuspäivänä.

        https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Korvkaka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni pikkasen taas metsään makkara ei voi ola laatikko.

        Vuokamakkaraa voisi sanoa laatikoksi, ainakin malliltaan ja tekotavaltaan.


    • Anonyymi

      Et ole kuullut sokerista ja makeutusaineista? Muut käyttää puolukkahilloa.

    • Anonyymi

      PUOLUKAN YSTÄVÄ: Minä käytän aina puolukkaa siis PUOLUKKAHILLOA. Se sopii melkein minkä kanssa tahansa. Mm. RIISIPUURO , LIHAPULLAT. Aina sopii. Muutamat puolukkahillot ovat muita parempia. Jätetään nimet mainitsematta, mutta laatueroja on. Aika suuria. Suoittelen puolukkaa kaikille!

    • Anonyymi

      En tajua myöskään tuota.
      Itse laitan tilkan voisulaa maksalaatikon lisukkeeksi.
      Joku inhoaa, mä tykkään. Siihen tuoreen pehmeä ruisleipä mukaan.

      • Anonyymi

        Makunsa kullakin, antaa olla. Eräässä työpaikassani Uudellamaalla, yksi työkaveri laittoi aina kalakeittoon runsaasti sinappia.
        Makuasioista voi aina kiistellä, tosiasioista ei pitäisi voida kiistellä.


      • Anonyymi

        Meillä ei ole koskaan leipää mukana päivällisen kanssa. Mutta lounaan kanssa se kyllä sopii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makunsa kullakin, antaa olla. Eräässä työpaikassani Uudellamaalla, yksi työkaveri laittoi aina kalakeittoon runsaasti sinappia.
        Makuasioista voi aina kiistellä, tosiasioista ei pitäisi voida kiistellä.

        Itse laitan hernekeiton sinappia. Ja on hyvää. Mutta en kalakeittoon laittaisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse laitan hernekeiton sinappia. Ja on hyvää. Mutta en kalakeittoon laittaisi

        Uunikalaan sopii hyvin sinappi, ehkäpä keittoonkin, mutta tuskin maku siitä paranee. Voisihan sitä kokeilla, veteen ja maitoon tehtynä.


    • Anonyymi

      Maksa ja puolukka sopivat todella hyvin yhteen. Ei tulisi mieleenkään syödä maksaa ilman puolukkasurvosta.

      • Anonyymi

        Kaaliruokien kanssa puolukka on voittamaton .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaaliruokien kanssa puolukka on voittamaton .

        Ihan niin kaksi ainetta joissa molemmissa happamuus siis kaali ja puolukka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin kaksi ainetta joissa molemmissa happamuus siis kaali ja puolukka

        ”molemmissa happamuus siis kaali ja puolukka”

        Hapankaali ja puolukka on todennäköisesti aivan hirveää. Sen sijaan kaalilaatikon kaali on enemmänkin makeaa, johon hapan puolukka sopii tosiaan hyvin. Maksalaatikkokin on makeaa kun laittaa paljon rusinoita ja siirappia ja siten siihen sopii hyvin puolukkahillo.

        Mikä siinä on kun ihmisillä on ihan hukassa klassiset makuparit, joissa vastakohdat saavat aikaan elämyksen? Sweet & sour, salted caramel jne.


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        ”molemmissa happamuus siis kaali ja puolukka”

        Hapankaali ja puolukka on todennäköisesti aivan hirveää. Sen sijaan kaalilaatikon kaali on enemmänkin makeaa, johon hapan puolukka sopii tosiaan hyvin. Maksalaatikkokin on makeaa kun laittaa paljon rusinoita ja siirappia ja siten siihen sopii hyvin puolukkahillo.

        Mikä siinä on kun ihmisillä on ihan hukassa klassiset makuparit, joissa vastakohdat saavat aikaan elämyksen? Sweet & sour, salted caramel jne.

        Varmaan hukassa ns perinne makuelämykset koska niin se vaan on mihin ruokaan lapsena totutettu , Meille pohjolaan ei sovi talvisin ns.välimeren ruoat.Ruokalista jos käy työssä. Ma :jauhemaksapihvit ja perunat ja puolukkahillo.TI :paistetut silakat ja muusi, porkkanaraaste, KE:porsaansuikalepaisti, perunat ja lisukkeina suolakurkkua, punajuuria.To: hernekeitto ja pannaria jälkkäriks ja mustikkahilloa. PE: Janssonin kiusaus. Hyvää perusruokaa joka päivälle ja heille jotka tykkää ranskalaisista ja keino pihveistä on varma viikonloppu hyvillä mausteilla pikaruokapaikat varmennettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan hukassa ns perinne makuelämykset koska niin se vaan on mihin ruokaan lapsena totutettu , Meille pohjolaan ei sovi talvisin ns.välimeren ruoat.Ruokalista jos käy työssä. Ma :jauhemaksapihvit ja perunat ja puolukkahillo.TI :paistetut silakat ja muusi, porkkanaraaste, KE:porsaansuikalepaisti, perunat ja lisukkeina suolakurkkua, punajuuria.To: hernekeitto ja pannaria jälkkäriks ja mustikkahilloa. PE: Janssonin kiusaus. Hyvää perusruokaa joka päivälle ja heille jotka tykkää ranskalaisista ja keino pihveistä on varma viikonloppu hyvillä mausteilla pikaruokapaikat varmennettu.

        "Meille pohjolaan ei sovi talvisin ns.välimeren ruoat."

        No ei kai maksalaatikko ja puolukkahillo ole mitään saatanan Välimeren ruokaa?


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        ”molemmissa happamuus siis kaali ja puolukka”

        Hapankaali ja puolukka on todennäköisesti aivan hirveää. Sen sijaan kaalilaatikon kaali on enemmänkin makeaa, johon hapan puolukka sopii tosiaan hyvin. Maksalaatikkokin on makeaa kun laittaa paljon rusinoita ja siirappia ja siten siihen sopii hyvin puolukkahillo.

        Mikä siinä on kun ihmisillä on ihan hukassa klassiset makuparit, joissa vastakohdat saavat aikaan elämyksen? Sweet & sour, salted caramel jne.

        Jeps. Tosin sweet and sour ei mulle uppoa. Kierrän kiinalaiset kaukaa.

        Tv TimmyH


    • Sweet&sour on klassinen mmakuyhdistelmä. Kun puolukkasurvokseen lisää sopivasti sokeria, saadaan suolaiseen liharuokaan loistava lisuke. Sokeri lisätään vasta tarjoiluannokseen. Survosämpäriä ei saa sokeroida sillä se vähentää happamuutta ja survos pilaantuu.

      • Anonyymi

        Sinun mielestäsi loistava..hmm.


      • Anonyymi

        Hyvin säilyy kaupasta ostetut puolukkahillot lasipurkissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin säilyy kaupasta ostetut puolukkahillot lasipurkissa.

        Totta kai. Onhan siinä mm. kaliumsorbaattia. Minä puhuin luomusurvoksen säilyttämisestä viileässä eteisessä. Se ei onnistu jos lisäät sokeria survokseen.


      • Anonyymi

        On joo klassinen jne. Mut jostain syystä en tykkää. Sanon ko. ruualle pthyi. 😐

        Tv TimmyH


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On joo klassinen jne. Mut jostain syystä en tykkää. Sanon ko. ruualle pthyi. 😐

        Tv TimmyH

        Sipuli pilaa eineslaatikot, aivan väkisin piti syödä kun erehdyin ostamaan. Kokkikartanon laatikko muutenkin paljon muita huonompaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sipuli pilaa eineslaatikot, aivan väkisin piti syödä kun erehdyin ostamaan. Kokkikartanon laatikko muutenkin paljon muita huonompaa.

        Kuka sinut pakotti syömään?


    • Anonyymi

      Yleensä puolukka on hyvin sopivaa juuri maksalaatikon kanssa . Ja jos nyt sinä rt siitä pidä niin eisitä silti tarvitse ottaa pois resepteistä , syö vaan ihan rauhassa miten se sinulle sopii. Ja minun puolukka hillon ei ole mitenkään kitkerää . Ja ens voisi itse edes ajatella punajuurta maksalaatikon kanssaa , joten kukin tekee miten itselle sopii

      • Anonyymi

        Makea puolukkahillo.. .vie ojasta sitten allikkoon.
        Makea puolukkahillo kuuluu jälkiruokapuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makea puolukkahillo.. .vie ojasta sitten allikkoon.
        Makea puolukkahillo kuuluu jälkiruokapuolelle.

        Onko maksalaatikkosikin sitten jälkiruokaa vai eikö siinä ole makeutta?


    • Anonyymi

      Johtuukohan tuo puolukkasuositus siitä, että halutaan peittää maksalaatikon luontainen maku sitä vierastavilta; eihän maksalaatikon maku enää suussa tunnu, kun puolukan maku voittaa.

      Vähän kuten valkosipulietanat: Valkosipulia siksi, ettei etana maistuisi.:)

      • Anonyymi

        Valkosipulia tai muutakaan sipulia ei voi laittaa koska niiden makua ei voi peittää millään.


    • Anonyymi

      Älkääs nyt höpöttäkö, maksalaatikko täytyy ehdottomasti syödä mansikkahillon kera..namm,namm..

    • Anonyymi

      Mun mies laittaa ketsuppia joka ruokaan. Jopa jälkiruokiin!

      • Anonyymi

        En usko. 😆


      • Anonyymi

        Tv TimmyH


    • Anonyymi

      Tällaiset ovat vain makuasioita. Toiset pitävät puolukasta maksalaatikon kanssa ja toiset eivät. Ja toiset haluavat puolukkahilloa ja toiset pelkkää puolukkasurvosta. Ja toiset eivät pidä rusinoista maksalaatikossa ja toiset pitävät niistä.

      Jokainen saa syödä maksalaatikon miten itse haluaa ja suosituksia ei tarvitse noudattaa. Ne ovat vain suosituksia ja niistä voi aina poiketa.

      Ja itse otan mielelläni puolukkaa maksalaatikon kanssa, mutta hyvin se menee ilmankin. Toki itse pidän muutenkin puolukasta (jopa sellaisenaan ilman sokeria) toisin kuin monet muut. Rusinoista en erityisemmin pidä maksalaatikossa.

      Tällaisesta kiistely on vähän sama kuin kiistely siitä kuuluuko ananas pizzaan. Ananas kuuluu pizzaan, jos siitä itse pitää. Jos ei niin se ei kuulu pizzaan. Tämänkin voi päättää itse.

      • Anonyymi

        Jeps..

        Pitääkin maksalaatikkoa ostaa. Ja rusinoilla, tietty.

        Tv TimmyH


      • Anonyymi

        Tuoreena puolukka onkin hyvää sellaisenaan, mutta aika älyttömästi pitää laittaa sokeria pakastettuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoreena puolukka onkin hyvää sellaisenaan, mutta aika älyttömästi pitää laittaa sokeria pakastettuun.

        En laita koskaan sokeria puolukkasurvokseen vaan ainoastaan hieman hermesetasta jauhettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En laita koskaan sokeria puolukkasurvokseen vaan ainoastaan hieman hermesetasta jauhettuna.

        Osta nestemäistä, itse laitan molempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta nestemäistä, itse laitan molempia.

        En osta nestemäisenä vaikeampi annostella kuin jauhe ja jauhetta voi käyttää myös leivonnassa helpommin siksi jauheena. Olen oppinut jauheen annostelemisen mihin sitten makeutta tarvitaankin. Sokeria meillä ei käytetä kuin joulupipareihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En osta nestemäisenä vaikeampi annostella kuin jauhe ja jauhetta voi käyttää myös leivonnassa helpommin siksi jauheena. Olen oppinut jauheen annostelemisen mihin sitten makeutta tarvitaankin. Sokeria meillä ei käytetä kuin joulupipareihin.

        Minusta nestemäinen paljon helpompi ja sekoittuu hyvin, sokeria osaksi maun vuoksi.


    • Anonyymi

      Syön puolukoita mielelläni syksyllä, suoraan mättäästä suuhun. Niiden säilömisen ideaa en ole sisäistänyt – menneinä aikoina varmaan ihan kelpo vitamiinilisää. Puolukkasurvoksia ja -hilloja saavat popsia muut. Minun einesmaksalaatikkooni kuuluvat rusinat ja siihen tulee runsaasti voita joko paistinpannulla tai voisulana.

      Muut mielipiteet sallin mielihyvin.

      Vaimoni haluaa maksalaatikkonsa rusinoiden kanssa valmistettuna, mutta rusinat hän noukkii syödessään pois. Onneksi hänkin inhoaa ajatusta puolukoista maksalaatikossa ja haluaa omaansa voita kuten minäkin.

      Niin – ja viinihapon (vai sitruunahapon?) avulla tehty puolukkamehu maistuu meille molemmille, sekä sellaisenaan että votkan mikserinä! Tuon mehun takia jopa minut saa poimimaan puolukoita silloin kun syksyllä sopivalle hollille satutaan.

      Kahdeksatta kymmentä käydään – ruoka- ja juomatottumuksiamme tuskin saa millään argumenteilla isommin muuttumaan...

      • Anonyymi

        Nykyään ei tarvitse itse säilöä kun voi ostaa kaupasta edullisesti pakasteena tai hillona. Etelästä tuodaan paljon tuorettakin hedelmää ja vihannesta ja sieltähän ne rusinatkin ovat.


    • Anonyymi

      Nyt on Saarioisen lootaa ostettu. Ed kerta varmaan kymmenen vuotta sitten. Rusinoilla mennään.

      Tv TimmyH

    • Anonyymi

      Koskikylän maksalaatikko aivan hirveää, ovat jättäneet sipulin mainitsematta, vain "mausteet", muutenkin kamalaa niin maultaan kuin rakenteeltaan. Parhaiten maun peitti makea mustikkahillo, sai juuri ja juuri syötyä kun ensin kypsensin huomattavasti lisää. Tuon puljun moskat jätän jatkossa aina hyllyyn.

    • Anonyymi
      UUSI

      Puolukkasurvos on suomalainen hyvä C-vitamiinin lähde perinteisesti. Sata vuotta sitten miltei ainoa kaalin ohella talviaikaan.
      Meidän mummolassa oli puolukkasurvosta aina pöydässä, jos oli jotain perunaruokaa ja kastiketta, laatikkoa tms. Keittojen kanssa ei syöty. Ketsuppi on tainnut korvata yleismausteena puolukkasurvoksen?

      • Anonyymi
        UUSI

        Vaikea sanoa kumpi parempi kaalilaatikon kanssa, puoliukkahillo vai ketsuppi, maksalaatikkoa en ole ketsupin kanssa kokeillut. Hillo parempi kuin survos, ei ole liikaa happoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe