Kiusaaminen oamkissa

Anonyymi-ap

Ihmiset eivät syrjäydy. Heidät syrjäytetään. Minut syrjäytettiin tästä yhteiskunnasta opiskellessani Oulun ammattikorkeakoulussa. Minut tuomittiin, minut demonisoitiin ja lopulta koko persoonani revittiin alas luokkalaisteni ja muutamien henkilökunnan jäsenten toimesta. Nämä henkilökunnan jäsenet olivat lehtori Heikki Timonen, kulttuurialan yksikönjohtaja Riitta Tötterström sekä silloinen Oamkin rehtori Jouko Paaso. Ilmoitin heille minuun kohdistuneesta kiusaamisesta ja väkivallasta, mutta avun sijasta he kohtelivat minua epäammattimaisesti ja suoraan sanoen rasistisesti. Lopulta minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa opintoni. Mitä kanssaopiskelijoihini tulee, niin en kerro tässä heidän koko nimiään, mutta käytän heidän oikeita etunimiään.

Blogini koostuu aikaisemmista teksteistäni ja se sisältää osia kirjeestä, jonka lähetin kiusaajilleni. Kirjoitan tämän blogin löytääkseni edes jonkinlaista lohdutusta ja closerua tapahtuneelle. Oamkissa kokemani kiusaaminen johti minulla nyt jo yli kymmenen vuotta jatkuneeseen työttömyyteen ja köyhyyteen. Lisäksi tapahtumien vuoksi minulle kehittyi traumaperäinen stressihäiriö. Opiskelijat, jotka olivat kanssani samassa vaihtopaikassa Hollannissa olivat Samppa, Senni, Jussi ja Jarno. Yksikään kiusaajistani ei ole tähän päivään asti pahoitellut tekojaan.

Jo ennen vaihtoon menoa, itseasiassa ihan alkumetreistä alkaen, käyttäytyminen minua kohtaan luokassamme oli usein vähättelevää ja asiatonta. Jouduin kuulemaan rasistisia kommentteja sekä luokkalaisiltani että jopa alamme yliopettajalta. Jo heti opintojemme alussa yliopettaja Pertti Sillanpää asetti luokkamme pohjavireen minua kohtaan laukomalla rasistisia kommentteja luokan edessä. Sen sijaan, että joku luokasta olisi tullut puolustuksekseni, he olivat hiljaa. Paitsi yksi heistä. Yksi heistä jopa nauroi yhden tällaisen kommentin jälkeen.

Vähättely

Yksi kiusaamisen muodoista on vähättely. Pikkuhiljaa vähättely alkaa syödä ihmisen uskoa itseensä ja kykyihinsä. Jouduin kokemaan vähättelyä luokkalaisteni tasolta jo aivan opintojen alusta asti. Ensimmäinen muistamani kerta tapahtui galleriavierailun aikana. Olimme samana päivänä saaneet kaikki tietää aikaisemman tentin tulokset. Osa luokkalaisistani seisoi gallerian edessä pienessä porukassa. Ymmärsin heidän puheistaan, että he olivat lyöneet vetoa siitä, kuka saa parhaimman arvosanan tentistä. Siinä he menivät sitten arvosanojaan läpi, kun saavuin paikalle. Lopulta yksi luokkalainen päätti kysyä minulta saamaani arvosanaa ja kerroin se olleen 5. Yhtäkkiä kaikki katsoivat minua ihmetyksissä, yksi jopa tokaisi ”Ai, sinä muka sait viitosen?” Muistan olleeni loukkaantunut ja hämmästynyt heidän reaktiostaan. En ymmärtänyt, miksi he kohtelivat minua niin.

Vähättely jatkui koko opintojeni ajan. Muistan yhden tapauksen, kun editoimme pienryhmässä videota. Ryhmäni yritti etsiä käyttämästämme tietokoneohjelmasta yhtä erikoistehostetta. Sanoin heille useaan otteeseen, mistä se löytyisi. Yhdessä vaiheessa muistaakseni jopa osoitin kohtaa sormella. Mutta kukaan ei yksinkertaisesti kuunnellut minua, kukaan ei rekisteröinyt sanojani. Lopulta he kysyivät asiaa opettajalta, joka sitten neuvoi heidät ihan samaan kohtaan, josta olin yrittänyt useasti kertoa.

Kerran luokassa, ennen opettajan saapumista, luokkalaiseni kävivät läpi erään tehtävän arvosanoja. He kehuivat toinen toistensa töitä. Varsinkin Santun työtä kehuttiin, josta hän oli saanut arvosanaksi nelosen. Joku sattui kysymään saamaani arvosanaa, joka oli viisi. Tämä kuulleessaan useampi ihminen silminnähden hämmästyi ja alkoi siinä edessäni aivan ääneen ihmettelemään sitä, kuinka oli mahdollista, että Santtu sai nelosen, mutta minun paska työni sai vitosen…

Opiskeluaikani oli täynnä samanlaisia tapahtumia. Joka kerta pidin suuni kiinni, olin hiljaa, en puolustanut itseäni. Mutta hiljaisuudessa kasvaa katkeruus. Sisälläni kasvoi paha olo, joka päivä päivältä, loukkaus loukkaukselta, kerrytti painetta.

Jens

Ensimmäinen ystäväni Oulussa, tai ainakin niin luulin silloin, oli luokkalaiseni Jens. Jens oli hassun näköinen poika pienestä kaupungista. Hän oli älykäs ja hyvä opinnoissaan. Minun oli helppo olla hänen seurassaan, varmaan sen vuoksi, että Jens tuli työläisperheestä, kun suurin osa muista luokkalaisista oli akateemisten vanhempien lapsia. Jens oli kova juomaan. Alkuaikoina hän laittoi minulle useasti viestiä yöllä pyytäen baariin tai selittäen juomisestaan ja ahdistuksestaan. Kerran olin saanut yöllä häneltä itsetuhoisia viestejä, niinpä kävelin seitsemän maissa aamulla hänen luokseen pizzaa ja limsaa kainalossa katsomaan, kuinka hän voi. Kun Jens joi viskiä, hän yleensä joi koko pullon. Ja silloin Jensistä tuli raskas. Useamman kerran jouduin raahaamaan Jensiä kotiinsa, kun hän oli juonut itsensä niin huonoon kuntoon. Mutta paskinta ei ollut se, että jouduin katsomaan aikuisen miehen perään. Pahinta oli se jatkuva kähmiminen, mitä hän teki aina saattaessani häntä kotiinsa.

15

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        😋 ­­N­­­y­­­m­­­f­­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Niin. Kiusaaminen voi tuhota ihmisen koko elämän.

    • Anonyymi

      Joskus haluaisin tappaa itseni. Joskus haluaisin tappaa ne, jotka minua kiusasivat.

      • Anonyymi

        Se on terve tunne, kun ihmisellä herää itsepuolustusvaisto, ja menee ajan myötä ohi. Sitten kun siitä on päässyt, ei ole enää kiinni uhrin asemassa vaan on siitä vapaa. Toisten pahuus ei enää vaikuta vaan on heidän häpeänsä.


    • Aloittaja taitaa olla oppikirjatapaus ihmistyypistä, jolle kaikki elämän ikävyydet ovat aina jonkun toisen syytä. "En pärjää kun rasismi". Jos aloittaja ei halua tulla väheksytyksi taikka loukatuksi, hänen kannattaa opetella käyttäytymään tavalla, jolla ei tulla väheksytyksi taikka loukatuksi. Kaikkien kanssa ei myöskään voi aina tulla toimeen, eikä kannata aina edes yrittää.

      • Anonyymi

        Älä syyllistä uhria. Se on halpamaista. Väkivalta on aina tekijän ratkaisu ja siten tekijän tulee siitä vastuu kantaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kannattaisko pitää maineensa sellaisena, että siitä voi olla ylpeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisko pitää maineensa sellaisena, että siitä voi olla ylpeä?

        Niin, mietippä sitä, kiusaaja.


    • Anonyymi

      Kenenkään ei tarvitse hävetä toisen väkivaltaista käytöstä. Kyllä se on tekijän häpeä yksinomaan. Vino sokkeli saa aikaan väkivaltaa, valuvika, persoonallisuushäiriö, itsekkyys.

    • Anonyymi

      Onko Oulu erityisen ikävä paikka? Onko siellä enemmän kiusaamista opiskelijoiden ja henkilökunnan keskuudessa. Ainakin tuntuu olevan kylmää menettelyä instituutiotasolla, ihmisiä irtisanotaan eikä kanneta vastuuta työhönsä sitoutuneiden elämästä. Raha raha raha raha.

    • Anonyymi

      Kummastuttaa tuo arvosanojen vertailu ja ruotiminen. Eikö nykyään kaikki ole salaista?

      Aloittaja sai kovia arvosanoja. Eli ainakaan opettajat eivät häntä syrjineet tai aliarvioineet.

      En halua syyllistää, mutta aloittaja olisi voinut jatkaa opintoja jossain muualla. Tosin itseään ei pääse pakoon missään.

    • Anonyymi

      Muistaakseni huusin pojille jossain vaiheessa, että minunhan kimppuuni ei käydä. Mutta pojat saivat helposti oven auki. Päästyään sisälle Samppa otti minua osin niskasta ja osin hiuksista kiinni ja lähti agressiivisesti raahaamaan minua lattiiaa pitkin omaan huoneeseeni. Sinne päästyään hän päästi minusta irti, mutta seisoi kuitenkin ylläni useita minuutteja huutaen ja haukkuen minua. Käskin häntä lähtemään, mutta hän vain jatkoi huutamista ja haukkumista. Makasin lattialla enkä uskaltanut liikkua. Hän uhkasi, että vaihtoni loppuu nyt tähän. Lopulta hän vihdoin lähti. Jäin yhä makaamaan lattialle. Olin kai shokissa. Tiesin, että kukaan ei tule uskomaan minua. Ei ollut uskonut aikaisemminkaan. Ja luokkalaisteni silmissä minulla ei ollut mitään oikeuksia. Ei oikeutta edes henkiseen tai fyysiseen koskemattomuuteen. Itkin ja olin peloissani. Tunsin oloni nöyryytetyksi. Minun oli pitänyt mennä näyttämään Sennille, että minua ei saa kohdella miten vain. Ja päädyin raahatuksi pitkin lattiaa kykenemättä puolustautumaan. Lopulta ryömin sänkyni luo ja nousin sitä kautta ylös lattialta.

    • Anonyymi

      Yritin siinä Jarnon lähdettyä rimpuilla itseäni Sampan otteesta, mutta Samppa, taistelulajien harrastajana, pakotti minut polvilleni maahan ja repi kättäni selkäni taakse ja kiersi rannettani, niin kovaa että pelkäsin sen murtuvan. Jouduin ensin polvilleni maahan, mikä ei tehnyt hyvää jalalleni. Tämän jälkeen Samppa pakotti minut maahan makaamaan puoliksi niin, että olin pää alaspäin portaissa ja asettui makaamaan päälleni. Siinä minä sitten olin, puoliksi portaissa, puoliksi siinä ulkokäytävän lattialla. Samppa makasi päälläni ja väänsi kumpaakin rannettani todella kivuliaasti. Pyysin häntä lopettamaan useaan kertaan. Rukoilin, että hän lopettaisi. Mutta hän vain jatkoi hymyillen. Senni tuli jossain vaiheessa siihen, ja hänkin käski sinua lopettamaan. Muistan selvästi, kuinka hän käski sinun lopettaa sanoen, että kuulostaa siltä, että minuun oikeasti sattuu, ja että hän joutuu vain vaikeuksiin siitä. Kuulin kuinka ihmisiä yritti tulla yläkerrasta auttamaan minua, mutta Jussi oli tullut ovelle eikä hän päästänyt ketään muita kuin Sennin ja Jarnon siitä läpi. Senni lähti pois ja jossain vaiheessa Jarno tuli takaisin ja asettui makaamaan osittain päälleni. Yritin kaikkeni päästä heidän otteestaan, mutta en ollut tarpeeksi vahva. He kummatkin pitivät minua siinä portaikossa väkivalloin ja väänsivät käsiäni. He myös nauroivat minulle. Muistan niin selvästi sen, kuinka he hymyilivät satuttaessaan minua. Jompikumpi kysyi minulta nauraen, että onko tässä tarpeeksi huomiota sinulle. Muistaakseni se oli Samppa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe