Olen koulutuskuntayhtymällä töissä ammatillisena erityisohjaajana jo kolmatta vuotta.
Voin sanoa, että meillä täällä ammattikoululla ei juurikaan panosteta oppilainen oikeaan oppimiseen ja osaamiseen. Meitä ei oikeastaan täällä kiinnosta kuin se, että kurssitarjonta on laajaa ja kattavaa sekä tietenkin se, että sisälle tulee mahdollisimman paljon oppilaita ja toisesta päästä ulos tulee mahdollisimman paljon valmistuneita. Sillä ei sinänsä ole väljä, minkälaisella osaamisella ammattipätevyyden ja todistuksen käteensä saa. Yleensä valmistuvan opiskelijan osaaminen on niin huonoa, että suorastaan hävettää!
Miksi sitten näin tapahtuu? No tietenkin siksi, koska oppilaitoksen rahoitus riippuu täysin siitä, kuinka monta opiskelijaa valmistuu ja kuinka monta opiskelijaa oppilaitoksessa kulloinkin on opiskelijana. Laitoksessamme työskentelee lukuisa joukko niin sanottua "löysää potentiaalia". On jos jonkinnäköistä hankevetäjää, humppakerhon pyörittäjää, kuraattoria, ohjaajaa ja kädestä pitäjää ja toki se kovapalkkaisin ylin johtoryhmä, jonka päätavoite on paistatella lehtikuvissa kalliissa puvuissaan ja kiiltonahkakengissään ja ylistää suomalaisen ammatillisen koulutuksen roolia ja ja merkitystä suomalaisen sivistyksen, kehityksen ja kilpailukyvyn tukijalkana tarjotessaan osaavaa ja kyvykästä työvoimaa suomalaisten yritysten tarpeisiin kovan kilpailun hengessä.
Tosiasia on kuitenkin se, että osaaminen on ala-arvoista ja ainoa tarkoitus koko tarkoitus tässä verovaroin pyöritettävässä ruletissa on se, että julkisen puolen opettajat, toimihenkilöt ja johtoryhmät ynnä muut organisaation jäsenet voisivat säilyttää merkityksettömän pallinsa ja ansaita etunsa, palkkansa ja pitkät lomansa. Mistään muusta tässä ei oikeasti ole kyse!
Esimerkiksi itse olen koko päivän istunut omassa työhuoneessani tekemättä yhtään mitään. Aamulla kävin kahviossa kahvilla (josta olisi pitänyt maksaa, mutta en maksanut, kun sitä ei valvota). Puolen päivän aikaan kävin uudestaan syömässä (enkä tällöinkään maksanut samasta syystä kuin aiemminkaan). Nyt tylsyyttäni tässä kirjoitan, ja odotan, että kehtaan lähteä klo 15 kotiin - tuntia aikaisemmin kuin varsinainen työaika päättyisi! Oma tehtäväkuvaani miettiessä, henkilökohtaisesti mietin, että' pääsenpä helpolla, mutta yhteiskunnan näkökulmasta, onhan tämä nyt aika hölmöä!
Kaikista köyhimmiltä leikataan, veroja kiristetään ja velkaa otetaan ja toiminta on sitten tällaista. Jos tämä sama kuvio siirretäisiin suoraan yksityiselle sektorille niin alle puolessa vuodessa, jos ei jo ennen, mikä tahansa yritys olisi konkurssissa ja velkojien hampaissa, sekä mahdollisesti liiketoimintakiellossa rikkomusten ja korruption vuoksi. Ikäväkseni täytyy todeta, että laitoksemme ei edes taida olla ainoa laatuaan vaan sama kuvio toistuu joka ikisessä kunnallisen tai valtiollisen laitoksen ja viraston ytimissä, velttoa, laiskaa ja tehotonta pröystäilyä ja törsäilyä, mutta koska näissä paikoissa kymmenet tuhannet suomalaiset saavat elantonsa, on näillä järjestelmässä niin vankka asema, että ei kukaan järkevä ihminen ala tätä politrukkia vastaan taistelemaan. Se olisi sellainen sota, jota ei vain voi voittaa nykyisessä ammattiyhdistys Suomessa!
Ammatillisen koulutuksen masennustila
28
648
Vastaukset
Uskon ja olen nähnyt tuota itsekin.
Itse toimin valtiolle urakoivan yrityksen palveluksessa. Työ kilpailutetaan 5 vuoden välein. Kilpailutuksessa laatu määrää osan ja hinto loput. Itse yritys ei ole käsittääkseni valtio-omisteinen, vaikka osa toimijoista voi olla valtion hommista.
Samaa systeemiä voisi hyvin noudattaa myös kouluissa ja sairaaloissa. Kyllä yksityisellä puolella löytyy kaikennäköiseen vastetta tarvittaessa.
Sitten tulee enää kysymykseen valtion/kunnan puolesta se tarjouskyselyn tekijä(t) ja valvonta. Sekin on oltava todella ammattitaitoista ja vaativaa. Sopimukseen täytyy osata kirjata tilaajan vaatimukset ja lisäksi osata valvoa, että sopimuksen maksatusta vastaan löytyy riittävästi laatua.
Oma ala on teknistä, mutta uskoisin, että varsinkin koulumaailmaan kyllä saataisiin myös vastaavanlaisia urakkatarjousperustaisia toimintamalleja tehtyä.
Ehkä kilpailutusta voisi kyllä muuttaa optiomalliin enemmän, että olisi aina optio toiselle tarjouskaudelle tietyin selitettävin indeksikorotuksin, jos kumpikin osapuoli on samaa mieltä. Mutta se voisi olla tyyliin 5/5 v... sitten kilpailutus taas.Kutsutaanko tässä nyt valtiota pyyhkimään, kun opiskelijat eivät viitsi opiskella eikä opettajat opettaa?
Itse opiskelen Ammatatillisessa oppilaitoksessa iltalinjalla ja voin vakuuttaa, että sekä opettajat, että oppilaat ovat motivoituneita, eikä tenteistä pääse läpi mitään tekemättä.- Anonyymi
Aloituksessa on poliittisen provokaation käryä.
- Anonyymi
Yksityistetään kaikki. Minä ostan konkurssiin menneen minkkitarhan ja perustan tilalle vanhainhoidon palveluyksikön. Valtio maksaa ja minä käärin tehokkaasti voitot.
- Anonyymi
Minulla samantapaisia kokoemuksia kuin aloittajalla. Tuntuu, että opettajat olisivat luovuttaneet ylhäältä tulevan jatkuvan muutoksen edessä. Tämä muutos on sekä taloudellista, rahoitukseen liittyvää, että varsinkin ohjeistuksiin, kehittämissuunnitelmiin jne. Agenda vaihtuvat muutaman vuoden välein, kun pitäisi tukeutua perustehtävään. No, sama se on valtakunnan (politiikan) tasolla yleisemminkin. Meitä dominoivat agendat, joita valtamedia ajaa. Syökää nyhtökauraa.
- Anonyymi
Eihän amis nyt ylipäätään ole vaihtoehto, jos ihminen haluaa elämässään jotain saavuttaa. Amikseen hakeutuvat epämotivoituneet tyhmeliinit, jotka eivät yleensäkään jaksa opiskella tai kantaa vastuuta elämästään. Ei ammatilliseen koulutukseen kannata siis panostaa!
Jos suomessa ei ois ammatilliseen koulutukseen panostettu, niin ei ois tätä elintasoo mikä nyt on. Jatkosodan päätyttyä meillekin perustettiin keskusammattikoulu ja siitä alkoi ammattiopettajien auskultointikoulutus ja siitä edelleen ammatillinen opettajakorkeakoulu. Suomella on aina ollut kehnot luonnonvarat, niin osaavalla ammattitaidolla on saatu menetystä ja hyvinvointia. Viimeaikojen tuhoisat hallitukset katainen stubb sipilä on romuttaneet koko meidän koulutuksen, osaamisen ja teollisuuden. Nyt on eletty jo 15 velkarahalla. Kannattas vaan kehittää sitä koulutusta alkaen sieltänruohonjuuritasolta ja siitä ylöspäin.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Jos suomessa ei ois ammatilliseen koulutukseen panostettu, niin ei ois tätä elintasoo mikä nyt on. Jatkosodan päätyttyä meillekin perustettiin keskusammattikoulu ja siitä alkoi ammattiopettajien auskultointikoulutus ja siitä edelleen ammatillinen opettajakorkeakoulu. Suomella on aina ollut kehnot luonnonvarat, niin osaavalla ammattitaidolla on saatu menetystä ja hyvinvointia. Viimeaikojen tuhoisat hallitukset katainen stubb sipilä on romuttaneet koko meidän koulutuksen, osaamisen ja teollisuuden. Nyt on eletty jo 15 velkarahalla. Kannattas vaan kehittää sitä koulutusta alkaen sieltänruohonjuuritasolta ja siitä ylöspäin.
Riman alitusta, tuo ammattikouluun meneminen. Otetaan esim. lähihoitajan tutkinto; ei riitä koulutus edes siihen, että voisi hakea myöhemmin yliopistoon, vaikka kolme vuotta ahertavatkin ja lähinnä työharjoittelun merkeissä. Ei siis mitään mahdollisuutta edetä urallaan, vaan siirrytään suoraan työelämään ja saadaan pikkurahoja vaivan palkaksi, ja viisikymppisenä sairauseläkkeelle, kun selkä ei enää kestä nostelua. Järjetöntä puuhaa. Toinen on parturi-kampaaja, ei tarvitse edes lukea osata, kunhan värit tunnistaa ja niiden sekoittelu sujuu.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan niin on, että nykymaailmassa melkein työhön kuin työhön vaaditaan korkeakoulututkinto. Toki ammattikoulustakin voi edetä ammattikorkeaan, mutta pääsääntöisesti parhaat eväät antaa lukio. Onnea uusille abiturienteille ja menestystä kirjoituksiin!
Anonyymi kirjoitti:
Riman alitusta, tuo ammattikouluun meneminen. Otetaan esim. lähihoitajan tutkinto; ei riitä koulutus edes siihen, että voisi hakea myöhemmin yliopistoon, vaikka kolme vuotta ahertavatkin ja lähinnä työharjoittelun merkeissä. Ei siis mitään mahdollisuutta edetä urallaan, vaan siirrytään suoraan työelämään ja saadaan pikkurahoja vaivan palkaksi, ja viisikymppisenä sairauseläkkeelle, kun selkä ei enää kestä nostelua. Järjetöntä puuhaa. Toinen on parturi-kampaaja, ei tarvitse edes lukea osata, kunhan värit tunnistaa ja niiden sekoittelu sujuu.
Se olikin aluksi puu ja metallilinjat ja sitten tuli prosessitekniikka. Noi parturit ja muut tuli siihen sivulle apulinjoiksi. Lisäksi jotkut metallimiehet, hoitaa yksin noin kolmea automaattista työstökonetta ja työ on muutenkin nopeutunut cnc koneiden ansiosta, kun taas jotain parturia tai lähihoitajaa ei hirveesti tehosteta. Teknisiltä linjoilta on myös helppo edetä ammattikoulupohjalta ammattikorkeaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Otetaan esim. lähihoitajan tutkinto; ei riitä koulutus edes siihen, että voisi hakea myöhemmin yliopistoon,"
Kyllä riittää, ja lähihoitajan tutkinnon suorittanut voi hakea yliopistoon tai ammattikorkeakouluun.
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan niin on, että nykymaailmassa melkein työhön kuin työhön vaaditaan korkeakoulututkinto. Toki ammattikoulustakin voi edetä ammattikorkeaan, mutta pääsääntöisesti parhaat eväät antaa lukio. Onnea uusille abiturienteille ja menestystä kirjoituksiin!
Lukiosta puuttuu esim. Käsityöt joita tarvii ammattikorkeen laboratorioharjoituksiin tai ensimmäiseen harjoittelujaksoon. Amiksessa on myös työelämäyhteyksiä jotka on ammattikorkeessa tärkeä. Lukiota ja se opettajia ei hirveesti ympäröivä yhteiskunta kiinnosta. Niin kuin ylempänä totesin, niin cnc konetta ohjaa amispohjaltakin, tosin työntekijöiden määrä suhteessa on vähentynyt verrattuna päällystöön. Mutta saattaa tulevaisuudessa tekoälyn myötä taas muuttua.
- Anonyymi
Halveksutko duunareita?
- Anonyymi
minua on kyllä huolestuttaqnut tuo nuoerwn naisten masennustilakin, ajattelin wettä joku tuo Nimirywlijä-juttukin ohjelmakoodi hauskana..
- Anonyymi
Jokin aika sitten AKK valitti, että ammattikoulusta valmistuneet eivät osaa matematiikkaa edes tyydyttävästi. Näin käy, kun kaikista yritetään tehdä insinöörejä.
- Anonyymi
Ei se siitä johdu vaan siitä, että amikseen hakeutuu se epämotivoitunein ja kaikista heikoin aines, joka on jo peruskoulussa lintsannut ja pudonnut kärryiltä b-sarjaan! Onko vika sitten motivaatiossa vai tavassa opettaa, en tiedä? Ehkä syy on jokin oppimishäiriö, adhd tms.
- Anonyymi
Minusta kuulostaa provolta tai jopa vakitrollilta joka haluaa herättää tai "herättää keskustelua" suomi 24 suolessa.
Ei kuulosta ammatilliselta erityisohjaajalta vaan sellaiselta joka haluaa sahata omaa ja toisten oksaa omalla työpaikallaan. Vrt. oman työpäiväsi kuvaaminen. Kyllä häpeäisin jos olisin kirjoittajan asemassa.
Toki systeemiä saa arvostella, mutta olisiko silloin hyvä ehdottaa parannuksia nykyiseen tilanteeseen?- Anonyymi
Jatkan sen verran, että kunhan kävin kommentoimassa.
Omaan laariin kuseminen ei vaan mene kaaliin jos siitä olemattomasta työstä nostaa myös palkkaa. Tuota voisit aloittaja koittaa vaikka yksityisyrittäjänä. Sen jälkeen olisi mielenkiintoista lukea kokemuksiasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan sen verran, että kunhan kävin kommentoimassa.
Omaan laariin kuseminen ei vaan mene kaaliin jos siitä olemattomasta työstä nostaa myös palkkaa. Tuota voisit aloittaja koittaa vaikka yksityisyrittäjänä. Sen jälkeen olisi mielenkiintoista lukea kokemuksiasi.Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Taidat olla aloittajan kuvailema hyväkäs, joka elelee suojatyöpaikassa julkisella sektorilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Taidat olla aloittajan kuvailema hyväkäs, joka elelee suojatyöpaikassa julkisella sektorilla?
On varmaan kivaa ajankulua trollata täällä. Mua ei tämän saitin kalikat kalahda. Kuten sanoin ap voisi yrittää tuota samaa yksityisyrittäjänä.
Provot ja perseilyt ovat yhtä turhia. Terveisin yksityinen "hyväkäs"
- Anonyymi
Aloittaja on kirjaimellisesti ongelman ytimessä. Vältän arvioimasta organisaatiota tai työtehtäviä koska toimintaympäristö on vieras. Olen huomannut kuitenkin tuon suuntauksen jo vuosituhannen alussa aikuisten täydennys- ja jatkokoulutuksen piirissä. Rahaa saa kun on paljon opiskelijoita, kun rahat on saatu niin muovataan kaverille työpaikka. Lisää rahaa ja kaikille sukulaisille myös työpaikka. Ja lisää kursseja. Erityisesti jäänyt mieleen JAKK.
- Anonyymi
Jos opettaja ei itse ole motivoitunut ja innostunut opetettavasta aiheesta, ei järjestelmä pysty korjaamaan asiaa mitenkään. Jos huonosti motivoituneita opettajia on paljon, opiskelija jää heitteille eikä oppimisen vajetta saa korjattua myöhemminkään.
Jos taas opettaja on motivoitunut, pätevä ja innostava, oppilaat oppii. Lukiossa kemia oli aihe, jota kukaan ei halunnut opiskella. Yksi nuori innostunut opettaja muutti kaiken. Seuraavana vuonna kaikki halukkaat ei enää mahtuneet kahteen 30-hengen valinnaisryhmään. Kemian valitsijoita oli siis yli 60. Tästä opettajasta tuli myöhemmin kemian opettajan koulutuksen johtoja. Syystä.
Nykyään osa läpäisee yläkoulun taidot ja tiedot hävyttömän heikosti. Luokalta pääsee, jos osallistuu lähinnä ruokailuun. Kyydistä putoavat eivät jatka lukioon ja vain harvalla riittää motivaatio jälkikäteen paikata puutteita kun pahin teinihölmöily menee ohitse. Sitten taas toinen pieni osa oppii paljon enemmän kuin ennen. Perusasioiden hallinta ei ole enää itsestäänselvyys ja se näkyy Pisa-tuloksissakin.Peruskoulussa on paljon oppimisen puutteita. Mä oon jo pitkään ihmetelly, että miten alakoulun opettaja pystyy hallitseen niin monta ainetta ihan kutoselle asti. Että oisko aihetta vaatia jo kutosen matikan opettajalle ainakin matikan aineopinnot. Ja sitten taas kun yläkoulun puolella opetushommat on ihan hukassa, niin mikset luokanopettaja voisi jatkaa vielä vaikka seiskan ajan. Aineopettajalla on aina riski, ettei oo niin motivoitunut opettaan, jos on vaikka valmistunut yliopistosta, eikä muuta keksi kuin opettajan homman. Siksi kun nykyään yhtenäiskoulusta paljon puhutaan, niin ois syytä selvittää voisko opettajkoulutustakin yhdistää. olisi enää peruskoulun opettaajia ja unohdettais noi ala- ja yläasteet, kun ei niitä vuosiin ole edes ollut olemassa.
JeroP kirjoitti:
Peruskoulussa on paljon oppimisen puutteita. Mä oon jo pitkään ihmetelly, että miten alakoulun opettaja pystyy hallitseen niin monta ainetta ihan kutoselle asti. Että oisko aihetta vaatia jo kutosen matikan opettajalle ainakin matikan aineopinnot. Ja sitten taas kun yläkoulun puolella opetushommat on ihan hukassa, niin mikset luokanopettaja voisi jatkaa vielä vaikka seiskan ajan. Aineopettajalla on aina riski, ettei oo niin motivoitunut opettaan, jos on vaikka valmistunut yliopistosta, eikä muuta keksi kuin opettajan homman. Siksi kun nykyään yhtenäiskoulusta paljon puhutaan, niin ois syytä selvittää voisko opettajkoulutustakin yhdistää. olisi enää peruskoulun opettaajia ja unohdettais noi ala- ja yläasteet, kun ei niitä vuosiin ole edes ollut olemassa.
Kutosen matikka on vielä ihan peruslaskusääntöjä ja aivan perusasioista. Luokanopettajalla ei pitäisi olla vaikeuksia sitä opettaa ja jos on, on koulussa varmasti myös matematiikkaan enemmän perehtyneitä opettajia. Kun olin itse ala-asteella oli englannin opettaja erikseen ja matematiikan opettaja 5-6lk.
Alakoulu on pitkälti työskentelytaitojen oppimista. Luokanopettajien pedagoginen koulutus on huomattavasti vahvempaa kuin aineenopettajien. Kun vastuu oppimisesta siirtyy enemmän oppilaalle ja oppisisältö kasvaa, on vaihto aineenopettajaan luonteva.Citrinella kirjoitti:
Kutosen matikka on vielä ihan peruslaskusääntöjä ja aivan perusasioista. Luokanopettajalla ei pitäisi olla vaikeuksia sitä opettaa ja jos on, on koulussa varmasti myös matematiikkaan enemmän perehtyneitä opettajia. Kun olin itse ala-asteella oli englannin opettaja erikseen ja matematiikan opettaja 5-6lk.
Alakoulu on pitkälti työskentelytaitojen oppimista. Luokanopettajien pedagoginen koulutus on huomattavasti vahvempaa kuin aineenopettajien. Kun vastuu oppimisesta siirtyy enemmän oppilaalle ja oppisisältö kasvaa, on vaihto aineenopettajaan luonteva.Mä en kuitenkaan usko, että se oppilaan vastuunkantokyky ihan yhdessä yössä kasvaa kutos ja seiskaluokan välillä. Mä oon tehny paljon kunnostustöitä kouluissa ja ihan suoraan sanottuna oon vakoillut. pistäkää vaikka vankilaan, mutta totuus pitää kertoo. Että osa yläkoulun opettajista on hiukan hukassa ton opetushomman kanssa vaikka omalla alalla varasti päteviä onkin. Ei kai sellaselle pehmeelle siirtymälle ylä ja alakoulun välillä pitäis olla mitään estettä. Hämeenlinnan koulutoimenjohtaja ehdotti jo 1989 aineopetuksen laajentamista kutosluokkalaisille. Kielethän on aina olleet aineopetuksen piirissä, mutta tässäkin oli ongelmia, esim. kun lisättiin kutosille se ylimääräinen ruotsin tunti, niin opetuksen tasoa ei silti saatu parannettua. Oisko siinäkin pitänyt käydä sen saman opettajan hoitaa se kutosluokan tunniin, niin ois saatu jatkuvuus.
Mielikuva on ollut tuo jo pitkään kun tyttärenkin taivalta olen tuossa seuraillut, ihme peukaloiden pyörittelyä koko touhu. Kaikki on jotain kurssittamista tai osioiden suorittamista. Mielikuva on se että nuoria koulutetaan kortistoon eikä työelämään, selkeästi kaksivuotiset koulutukset vedetään luultavasti juuri rahoitustenkin vuoksi kolmivuotisiksi tynkäpäivä ajankulun tappoon lähinnä suutautuviksi paljon vaivaa ja vähän villoja tuottavaksi näköistoiminnaksi
- Anonyymi
muttaq niin mite3lotytaisi minua kun noniiin joku haave34ilija pelottaisi, se on se3 itemääe4äämisoik3eu.
- Anonyymi
Jos tuntuu noin paskalta aamuisin herätä töihin, eikä työ tunnu mielekkäältä niin mikset vaihda alaa? Julkisella puolella muutenkaan on turha odotella mitään hohdokasta urakehitystä!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle754009Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt2023302Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖473006Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle772671Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3792408- 1812072
- 781605
- 361586
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231418Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391392