Kysymys nykyruotsin ääntämisestä Suomessa

Anonyymi-ap

Presidentin vaalien yhteydessä kuulin usein A. Stubbin puhuvan ruotsia. Kiinnitin hänen puheessaan huomioni samaan asiaan kuin jo aikaisemminkin olin tehnyt ruotsinkielisten puheessa.

Hän äänsi "göra" ja "bara", vaikka minun kouluaikoinani meitä opetettiin ääntämään "gööra" (jööra) ja "baara". Onko ääntäminen jotenkin muuttunut vai onko kyseessä jokin uusi muoti? Vai ehkä murre-ero? Minun kouluajoistani on yli 40 vuotta...

12

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minuakin kiinnostaisi ruotsin ääntäminen: milloin tulee pitkä vokaali ja milloin lyhyt vai saako sen itse päättää?

      Jag skulle också vara intresserad av uttalet av svenska: när man ska använda den långa vokalen och när man ska använda den korta vokalen, eller om du kan bestämma själv?

      • Anonyymi

        Eikös yksi sääntö ole, että vokaali on pitkä (painollisessa?) avotavussa? Ja lyhyt suljetussa?

        Esim. edellisen tekstisi sanoissa: vaara, intresseerad, uttaalet, vokaalen.
        Ja näyttäisi myös, että yksitavuisissa sanoissa: näär kuten myös häär, däär, vaar...

        Koulussa kielten tunneilla ei taidettu juuri antaa mitään sääntöjä tällaisista asioista. Asioita opittiin käytännössä.


    • Anonyymi

      Ehkä suomenruotsia?

      Wikipediassa ainakin bara lausutaan Ruotsissa [ba:ra] mutta Suomessa [bara].

    • Anonyymi

      Rantaruottalaiset ääntelee miten haluaa.

      • Anonyymi

        Totta turiset. Muutama viikko sitten katselin TV:stä hiihdon SM-viestejä, ja miesten viestin aikana selostaja puhui useita kertoja nerpesin joukkueesta. Itse opin jo yli 50 vuotta sitten, että paikkakunta on Närppes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta turiset. Muutama viikko sitten katselin TV:stä hiihdon SM-viestejä, ja miesten viestin aikana selostaja puhui useita kertoja nerpesin joukkueesta. Itse opin jo yli 50 vuotta sitten, että paikkakunta on Närppes.

        Närppöössä puhuvatkin hollantia eli double-dutchia. Siellä kukaan mitään ruotsia edes ymmärrä.


    • Anonyymi

      Kieliryhmät on olleet jo pitkään erillään meren vastarannoilla.

      Alkaa vähitellen eriytyä eri kieliksi.
      Jotkut äidinkieleltään ruotsalaiset sanoo, ettei heitä ymmärretä Ruostsin puolella edes kaupassa asioinnin verran.

      • Anonyymi

        Ihmekös tuo, kun Suomessakin alkaa olla niin, etteivät Porin pohjoispuolella olevat ruotsinkieliset enää puhu samaa ruotsia kuin Turun itäpuolella olevat.


      • Anonyymi

        Minä taas kuulin, että ymmärtävät hyvin toistensa kieltä paitsi että suomenruotsissa on sanoja, joita ei ruotsinruotsissa tunneta, esimerkiksi lainasanoja suomesta.

        Ja että norjalaiset ymmärtävä joskus suomenruotsia paremmin kuin ruotsinruotsia.

        Suurin ero on ääntämisessä.


    • Anonyymi

      Kuinkas monta murretta suomen kielestä löytyy? Parikymmentä kenties.

      • Anonyymi

        Niin, vaaditaan maahanmuuttajilta pakko-eestiä, koska suomea tarvitaan Suomessa.

        Voisiko pakko-ruotsin logiikkaa voisi jalostaa myös muuallekin kuin kieliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, vaaditaan maahanmuuttajilta pakko-eestiä, koska suomea tarvitaan Suomessa.

        Voisiko pakko-ruotsin logiikkaa voisi jalostaa myös muuallekin kuin kieliin?

        Savvoon. Kun suomalaeset tulj Suomeen niin siellä olj tieviitta jossa luk "Savvoon". Lukutaetoset mänj sinne.

        Muijen nei parane vieläkkään Savvoon tulla!Olj sitte hämäläenen tai vaikka muukalaenen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe