Presidentin vaalien yhteydessä kuulin usein A. Stubbin puhuvan ruotsia. Kiinnitin hänen puheessaan huomioni samaan asiaan kuin jo aikaisemminkin olin tehnyt ruotsinkielisten puheessa.
Hän äänsi "göra" ja "bara", vaikka minun kouluaikoinani meitä opetettiin ääntämään "gööra" (jööra) ja "baara". Onko ääntäminen jotenkin muuttunut vai onko kyseessä jokin uusi muoti? Vai ehkä murre-ero? Minun kouluajoistani on yli 40 vuotta...
Kysymys nykyruotsin ääntämisestä Suomessa
12
268
Vastaukset
- Anonyymi
Minuakin kiinnostaisi ruotsin ääntäminen: milloin tulee pitkä vokaali ja milloin lyhyt vai saako sen itse päättää?
Jag skulle också vara intresserad av uttalet av svenska: när man ska använda den långa vokalen och när man ska använda den korta vokalen, eller om du kan bestämma själv?- Anonyymi
Eikös yksi sääntö ole, että vokaali on pitkä (painollisessa?) avotavussa? Ja lyhyt suljetussa?
Esim. edellisen tekstisi sanoissa: vaara, intresseerad, uttaalet, vokaalen.
Ja näyttäisi myös, että yksitavuisissa sanoissa: näär kuten myös häär, däär, vaar...
Koulussa kielten tunneilla ei taidettu juuri antaa mitään sääntöjä tällaisista asioista. Asioita opittiin käytännössä.
- Anonyymi
Ehkä suomenruotsia?
Wikipediassa ainakin bara lausutaan Ruotsissa [ba:ra] mutta Suomessa [bara]. - Anonyymi
Rantaruottalaiset ääntelee miten haluaa.
- Anonyymi
Totta turiset. Muutama viikko sitten katselin TV:stä hiihdon SM-viestejä, ja miesten viestin aikana selostaja puhui useita kertoja nerpesin joukkueesta. Itse opin jo yli 50 vuotta sitten, että paikkakunta on Närppes.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta turiset. Muutama viikko sitten katselin TV:stä hiihdon SM-viestejä, ja miesten viestin aikana selostaja puhui useita kertoja nerpesin joukkueesta. Itse opin jo yli 50 vuotta sitten, että paikkakunta on Närppes.
Närppöössä puhuvatkin hollantia eli double-dutchia. Siellä kukaan mitään ruotsia edes ymmärrä.
- Anonyymi
Kieliryhmät on olleet jo pitkään erillään meren vastarannoilla.
Alkaa vähitellen eriytyä eri kieliksi.
Jotkut äidinkieleltään ruotsalaiset sanoo, ettei heitä ymmärretä Ruostsin puolella edes kaupassa asioinnin verran.- Anonyymi
Ihmekös tuo, kun Suomessakin alkaa olla niin, etteivät Porin pohjoispuolella olevat ruotsinkieliset enää puhu samaa ruotsia kuin Turun itäpuolella olevat.
- Anonyymi
Minä taas kuulin, että ymmärtävät hyvin toistensa kieltä paitsi että suomenruotsissa on sanoja, joita ei ruotsinruotsissa tunneta, esimerkiksi lainasanoja suomesta.
Ja että norjalaiset ymmärtävä joskus suomenruotsia paremmin kuin ruotsinruotsia.
Suurin ero on ääntämisessä.
- Anonyymi
Kuinkas monta murretta suomen kielestä löytyy? Parikymmentä kenties.
- Anonyymi
Niin, vaaditaan maahanmuuttajilta pakko-eestiä, koska suomea tarvitaan Suomessa.
Voisiko pakko-ruotsin logiikkaa voisi jalostaa myös muuallekin kuin kieliin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, vaaditaan maahanmuuttajilta pakko-eestiä, koska suomea tarvitaan Suomessa.
Voisiko pakko-ruotsin logiikkaa voisi jalostaa myös muuallekin kuin kieliin?Savvoon. Kun suomalaeset tulj Suomeen niin siellä olj tieviitta jossa luk "Savvoon". Lukutaetoset mänj sinne.
Muijen nei parane vieläkkään Savvoon tulla!Olj sitte hämäläenen tai vaikka muukalaenen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367569Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361843Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251840- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
- 241717