Itsellä kulut ropsahtaneet aikalailla kattoon tässä parin vuoden aikana. Pakko tiputella jotain kuluja ja säästellä oikeasti vähän kaikesta. Tietenkin en ajatellut sentään asua koleassa kämpässä tai syödä lunta ja juoda vaan vettä, mutta ajattelin, että kunnianhimoisesti voisi pudottaa jorain pois menolistalta.
Ensinnäkin koetan saada karsittua kaupungissa autolla ajelun minimiin. Mulla on sähköpyörä, jossa on nastarenkaatkin, joten viskaan ensitöikseni ne nastat alle ja huristelen sillä ajot kaupungissa. Eipä tartte löpöä ostella Nissaniin.
Vakuutukset aion käydä läpi, koska luulen, että minulla saattaa olla päällekkäisiä vakuutuksia. Lisäksi jossain saattaa olla omavastuusumnan korotuksella vaikutusta loppusummaan.
Ruokapolitiikan mietin myös uudelleen. Siinäkin säästää, jos käy vähän pidemmän matkan päästä katsomassa isommista kaupoista ostokset.
Sähköä voi säästää myös, kun ei pidä valoja ihan jokapuolella päällä. Mulla taitais olla ulkovaloonkin kello-ohjausmahdollisuus.
Mitä muuta? Mistä te keksisitte säästää?
Mistä kaikesta voisit säästää?
192
1351
Vastaukset
- Anonyymi
Sellainen peruslista lienee
- ruuat voi tehdä itse
- vaatteet voi hankkia kirpparilta
- viinat voi hakea pakulla laivalta
- tupakit ja viinat voi lopettaa
- sähkön, puhelimen ja vakuutukset voi kilpailuttaa
- lehdet voi lopettaa
- kalastus, marjatus, sienestys ja puutarhan antimet kannatta voi säilöä pakastimeen
- matkoille ei kannata lähteä
- asunnon voi vaihtaa halvempaan
- lainat voi kilpailuttaa ja yhdistää
- tavaraa voi hankkia Torista
- ilmaistapahtumiin voi osallistuaNo mä en voi vain vaihtaa asuntoa... ensin pitäis myydä tämä...ja nyt se on liki mahdotonta.
Lainojen kilpailutus on varmaan jees, mutta se vaihtotyö siinä myös maksaa, kun vakuutena asuntoja jotka pitää arvioittaa. Jotain kulutusluottoja voi yhdistää, mutta asuntolainaa ja niitä ei...
Mutta muuten noita kaikkia voi miettiä.... siis omalle kohdalle. Muuten kaikenkattava listaus. 🙂
Saakos muuten omenoita myydä verottomasti? Tuli vaan mieleen, että mulla on hitokseen omenoita syksyisin ja tulee kärrättyä niitä vaan kompostiin. Sisko otti viime syksynä ja kehui niitä hyviksi ja mehukkaiksi... niitäkin vois myydä jossain facen sivuilla paikallisille. Poimis talteen ja eikun myyntiin. 😄- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No mä en voi vain vaihtaa asuntoa... ensin pitäis myydä tämä...ja nyt se on liki mahdotonta.
Lainojen kilpailutus on varmaan jees, mutta se vaihtotyö siinä myös maksaa, kun vakuutena asuntoja jotka pitää arvioittaa. Jotain kulutusluottoja voi yhdistää, mutta asuntolainaa ja niitä ei...
Mutta muuten noita kaikkia voi miettiä.... siis omalle kohdalle. Muuten kaikenkattava listaus. 🙂
Saakos muuten omenoita myydä verottomasti? Tuli vaan mieleen, että mulla on hitokseen omenoita syksyisin ja tulee kärrättyä niitä vaan kompostiin. Sisko otti viime syksynä ja kehui niitä hyviksi ja mehukkaiksi... niitäkin vois myydä jossain facen sivuilla paikallisille. Poimis talteen ja eikun myyntiin. 😄Kysys joltain lähikauppiaalta, ostaisiko hän kotimaisia omenoita; edullisesti?
Vaikka myisit niitä edullisesti kauppiaalle, saisit kuitenkin jonkin verran hyötyä niistä, verrattuna siihen ett hävität ne kompostissa. (joka saattaa kiinnostaa myös jyrsijöitä)
Ja tuo facebook juttu sun ainakin kannattaa käyttää hyväksesi, siellä lähes kaikki menee kaupaksi. Pikku sisko on myynyt eräänkin litran mun keräämiäni sieniä siellä. Suppilovahveroa tuli yli tarpeen, eikä ollut mitään järkeä pakastaa kymmeniä litroja enemmän sieniä, arvioidun oman tarpeen. Systeri myi niitä fasessa ja iltatorilla, sai myös pitää saamansa rahat, koska hän perkasi ne myyntikuntoon.
Mä keräsin sienet metsästä, joten kaikki oli sitä mitä pitikin ja mä sain rentoutua metsässä, koira mukanani. Poju ei ole kiinni vaan; seuraa mua kuin hai laivaa, on opetettu siihen! Tietää tasan tarkkaan pääsevänsä lie`an nokkaan, jos alkaa harhailla monen metrin päähän munsta. Oppinut myös pihalla ollessaan ettei hätyyttele edes fasaaneita jos ei fasaanikukko hyökkää hänen päälleen. Käyttää kyllä hampaitaan kun on hyökkäyksen kohteena... siinä fasaanikukon perssulka taisi katketa, ennen kuin pääsi karkuun! Mun kiljuessa kuin palosireeni koiralle: lopetus käskyä!
Syy kyllä oli siinä kukossa hyökkäs Pojun päälle kun me mentiin pihalle, sillä oli akkalaumansa pihalla syömässä. Uroksena ilmeisesti halusi näyttää naarailleen ; miten suojelee niitä!
JK. Mä muuten löysin töitä, lounaskeittiöstä 4 päivää viikossa, keittäjänä.
Yleensä maanantaista- torstaihin, tarpeellisissa kohdin ehkä perjantainakin, mutt useimmin vp. Pääsen jopa sen verran ansioille, ett kannattaa ehdottomasti, vaikka Mimmin hoitodostakin maksan, joidenkin mielestä liikaa!
trollikka Anonyymi kirjoitti:
Kysys joltain lähikauppiaalta, ostaisiko hän kotimaisia omenoita; edullisesti?
Vaikka myisit niitä edullisesti kauppiaalle, saisit kuitenkin jonkin verran hyötyä niistä, verrattuna siihen ett hävität ne kompostissa. (joka saattaa kiinnostaa myös jyrsijöitä)
Ja tuo facebook juttu sun ainakin kannattaa käyttää hyväksesi, siellä lähes kaikki menee kaupaksi. Pikku sisko on myynyt eräänkin litran mun keräämiäni sieniä siellä. Suppilovahveroa tuli yli tarpeen, eikä ollut mitään järkeä pakastaa kymmeniä litroja enemmän sieniä, arvioidun oman tarpeen. Systeri myi niitä fasessa ja iltatorilla, sai myös pitää saamansa rahat, koska hän perkasi ne myyntikuntoon.
Mä keräsin sienet metsästä, joten kaikki oli sitä mitä pitikin ja mä sain rentoutua metsässä, koira mukanani. Poju ei ole kiinni vaan; seuraa mua kuin hai laivaa, on opetettu siihen! Tietää tasan tarkkaan pääsevänsä lie`an nokkaan, jos alkaa harhailla monen metrin päähän munsta. Oppinut myös pihalla ollessaan ettei hätyyttele edes fasaaneita jos ei fasaanikukko hyökkää hänen päälleen. Käyttää kyllä hampaitaan kun on hyökkäyksen kohteena... siinä fasaanikukon perssulka taisi katketa, ennen kuin pääsi karkuun! Mun kiljuessa kuin palosireeni koiralle: lopetus käskyä!
Syy kyllä oli siinä kukossa hyökkäs Pojun päälle kun me mentiin pihalle, sillä oli akkalaumansa pihalla syömässä. Uroksena ilmeisesti halusi näyttää naarailleen ; miten suojelee niitä!
JK. Mä muuten löysin töitä, lounaskeittiöstä 4 päivää viikossa, keittäjänä.
Yleensä maanantaista- torstaihin, tarpeellisissa kohdin ehkä perjantainakin, mutt useimmin vp. Pääsen jopa sen verran ansioille, ett kannattaa ehdottomasti, vaikka Mimmin hoitodostakin maksan, joidenkin mielestä liikaa!
trollikkaPoikahan on eräässä kaupassa töissä, mihin vois myydäkin syksyllä omenoita.
Jotenkin tulee hölmö fiilis kärrätä ne vaan kompostiin.
Pitääpä kysästä. 😃👍
- Anonyymi
Säästä happea, hengitä joka toinen veto.
- Anonyymi
Suurimmista kuluista voi aina nipistää. Sulla ne lienee asuminen, autoilu, viinat ja ruuat jos ei lasketa lapsia mukaan, niihin varmaan tunget rahaa liikaa, näppää lahjuksista puolet pois. Asuminen, olen tämän "sanonut" sulle aiemminkin, hankkiudu torpasta eroon hinnalla millä hyvänsä, se on sulle ylisuuri ja aiheuttaa jatkuvia kuluja, kokeile vaikka vaihtotarjousta pienempään, joku lapsiperhe voisi innostua vaihtamaan. Autoilu, no siinä tietysti voisi mennä vähäruokaisempaan jossa halvemmat vakuutukset mutta pitäisi löytää yksityinen joka haluaa nelikon vaihdossa. Viinoissa voit aina vaihtaa halvempiim tuotemerkkeihin ja vähentää muutenkin, ehkä voisit simpalta kysyä vinkkejä kiljunkeittoon? tai tehdä rankit ja tiputella ihan kirkkaaksi omavaraisesti, ei menisi veroja. Ruuat, no siinä ehkä tosiaan suuremmissa marketeissa käyminen ja jättipakkausten osto tuo säästöä. Tee itse ruokaa suuria eriä kerrallaan. Naisten kanssa et ala pelaamaan, et sitten yhtään niin sillä sitä vasta suuria summia säästyykin :D
-harmiseikirj-No tämä talohan se suurin menoerä nyt onkin...tavallaan. Siis nyt tästä edespäin tosin asumiskulut varmaan jää pienemmäksi kuin kerrostaloyksiössä. Kun puulämmitys on maksettu ja toimii.
No viiniähän vois tehdä ja oluttakin paneskella, jotta tulis halvemmaksi törpöttely, mutta siinä on sitten sekin, että sitä tulis kerralla joku 20 litraa, että lipsuisko jatkuvaks rairaihommaks? 🤣
Pienempi auto kävis kyllä, mutta ongelmana on sit toi puutalous... ei kehtaa edes yrittää kärrillä ja jollain pikkusitikalla kiskoa puita 15-20 mottia vuoden aikana...
Mielessä on kyllä käynyt, että traktori ja sit auto...Nissanin tilalle. Mut ei taida onnata...traktorit on yllättävän kalliita. 🤔- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No tämä talohan se suurin menoerä nyt onkin...tavallaan. Siis nyt tästä edespäin tosin asumiskulut varmaan jää pienemmäksi kuin kerrostaloyksiössä. Kun puulämmitys on maksettu ja toimii.
No viiniähän vois tehdä ja oluttakin paneskella, jotta tulis halvemmaksi törpöttely, mutta siinä on sitten sekin, että sitä tulis kerralla joku 20 litraa, että lipsuisko jatkuvaks rairaihommaks? 🤣
Pienempi auto kävis kyllä, mutta ongelmana on sit toi puutalous... ei kehtaa edes yrittää kärrillä ja jollain pikkusitikalla kiskoa puita 15-20 mottia vuoden aikana...
Mielessä on kyllä käynyt, että traktori ja sit auto...Nissanin tilalle. Mut ei taida onnata...traktorit on yllättävän kalliita. 🤔"sitä tulis kerralla joku 20 litraa, että lipsuisko jatkuvaks rairaihommaks? 🤣"
Lipsuisi aivan varmasti. Sama pätee laivalta raahattuihin kaljoihin ja muihin viinaksiin. Mitä enemmän ostaa kerralla, sitä enemmän kulutus kasvaa ja sehän ei ole säästöä, terveyskin menee ☝.
- Sheena - Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No tämä talohan se suurin menoerä nyt onkin...tavallaan. Siis nyt tästä edespäin tosin asumiskulut varmaan jää pienemmäksi kuin kerrostaloyksiössä. Kun puulämmitys on maksettu ja toimii.
Mielessä on kyllä käynyt, että traktori ja sit auto...Nissanin tilalle. Mut ei taida onnata...traktorit on yllättävän kalliita. 🤔Traktorit taitaa tosiaan olla hinnoissaan, paitsi ne kiinalaiset pikkupäkättimet joita ilmestynyt markkinoille, tekeeköhän niillä mitään?
Mites joku pakettiauto nisun tilalle? tai pikkupaku, eivät ole hirveän pahasti hinnan kiroissa ja voisi ilman kärryäkin kuskailla tavaroita? Tieliikennekelpoiset koppimönkkäritkin taitaa olla melko arvokkaita, semmoisellahan hoituisi työmatkatkin kätevästi.
Mutta tosiaan tuo autohommakin kiertyy siihen asumiseen, pitää olla kalustoa jotta saa puuta jotta saa mäkkiä lämpimäksi. Jos saisit vaihdettua vaikka rivariasuntoon iso osa ongelmaa poistuisi.
-harmiseikirj- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Traktorit taitaa tosiaan olla hinnoissaan, paitsi ne kiinalaiset pikkupäkättimet joita ilmestynyt markkinoille, tekeeköhän niillä mitään?
Mites joku pakettiauto nisun tilalle? tai pikkupaku, eivät ole hirveän pahasti hinnan kiroissa ja voisi ilman kärryäkin kuskailla tavaroita? Tieliikennekelpoiset koppimönkkäritkin taitaa olla melko arvokkaita, semmoisellahan hoituisi työmatkatkin kätevästi.
Mutta tosiaan tuo autohommakin kiertyy siihen asumiseen, pitää olla kalustoa jotta saa puuta jotta saa mäkkiä lämpimäksi. Jos saisit vaihdettua vaikka rivariasuntoon iso osa ongelmaa poistuisi.
-harmiseikirj-Tai myy keskusta talon pois ja muuttaa maalle. Maksaa vuokraa omaisille jonkun summan tai miten nyt tykkää tehdä. Olis yks kuluerä vähemmän.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai myy keskusta talon pois ja muuttaa maalle. Maksaa vuokraa omaisille jonkun summan tai miten nyt tykkää tehdä. Olis yks kuluerä vähemmän.
JasuKaikki tehdyt rempat nostaa myyntiarvoakin. 👍
Jasu Anonyymi kirjoitti:
"sitä tulis kerralla joku 20 litraa, että lipsuisko jatkuvaks rairaihommaks? 🤣"
Lipsuisi aivan varmasti. Sama pätee laivalta raahattuihin kaljoihin ja muihin viinaksiin. Mitä enemmän ostaa kerralla, sitä enemmän kulutus kasvaa ja sehän ei ole säästöä, terveyskin menee ☝.
- SheenaNo oikeasti sitten tarvitaan vaan muuta säästämistä...
Toisaalta tuo ei kuullosta pahalta rastilta... maalta tulee marjoja hitosti ja itseltä täällä omppuja hitosti... mutsilla taitaa olla pullokin aika psljon, joten sama kai sekin olisi, että nautintoaineksetkin tulisi omavaraisesti...
Säästäähän voi myös omassa terveydessäänkin...Anonyymi kirjoitti:
Traktorit taitaa tosiaan olla hinnoissaan, paitsi ne kiinalaiset pikkupäkättimet joita ilmestynyt markkinoille, tekeeköhän niillä mitään?
-harmiseikirj-No tämä asuntohomma mulla vähän ristiriitainen...
Esimerkiksi sähköt, vedet, roskat jne on sanat hinnat kuin missä tahaansa. Mut kiinteistövero ehkä ainoa miinus. Mut mieti, jos mä lämmitän tään puilla kokonaan ja maksan alle 500€/v, niin en mä missään asu tähän hintaan...🤔
Työläshän tää on ja talvella paikalleen sitova...
Mut se traktori nyt jäi pyörimään päähän. 😃
Ja ennemmin joku muu kuin kiinalaispäksätin...😉Anonyymi kirjoitti:
Tai myy keskusta talon pois ja muuttaa maalle. Maksaa vuokraa omaisille jonkun summan tai miten nyt tykkää tehdä. Olis yks kuluerä vähemmän.
JasuJos mulle laitoit, niin myisin toki, jos täällä joku ostaisikin tälläistä. 😄
Täällä kun talojen kauppaaminen vie vuosia ja juuri naapurista myytiin 120 neliön kämppä kaikilla hienouksilla nippanappa 100 000 eurolla...80 luvun kämppä.. mun pitäisi maksaa, että tämän joku ottais nyt hoitaakseen täällä. 😄
Tämä on vähän muuta aluetta kuin se missä sä oot. 😁- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Jos mulle laitoit, niin myisin toki, jos täällä joku ostaisikin tälläistä. 😄
Täällä kun talojen kauppaaminen vie vuosia ja juuri naapurista myytiin 120 neliön kämppä kaikilla hienouksilla nippanappa 100 000 eurolla...80 luvun kämppä.. mun pitäisi maksaa, että tämän joku ottais nyt hoitaakseen täällä. 😄
Tämä on vähän muuta aluetta kuin se missä sä oot. 😁Nojuu, ymmärrän tuon alue pointin kyllä. Mutta jossain kohtaa kun tulee tilaisuus varmaan sen pääkotina toimivan myytkin. Nyt ei oikein missään ihmiset uskalla ostaa ja velkaantua, eikä ihme.
En keksi missä voisit säästää, ehkä tiedät itse parhaiten ne rahareiät mitkä pääsi sanoo, ei oo välttämätöntä.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Nojuu, ymmärrän tuon alue pointin kyllä. Mutta jossain kohtaa kun tulee tilaisuus varmaan sen pääkotina toimivan myytkin. Nyt ei oikein missään ihmiset uskalla ostaa ja velkaantua, eikä ihme.
En keksi missä voisit säästää, ehkä tiedät itse parhaiten ne rahareiät mitkä pääsi sanoo, ei oo välttämätöntä.
JasuMähän oon mukavuudenhaluinen... oon taatusti fakkiutunut moneen asiaan ja jo nyt tässä oon huomannut monta kivaa muutosmahkua...
Pitää vaan miettiä omanlainen sabluuna näistä...
Ihsn hyviä ideoita mistä voi soveltaa kaikkea...😃Disseisback kirjoitti:
Mielessä on kyllä käynyt, että traktori ja sit auto...Nissanin tilalle. Mut ei taida onnata...traktorit on yllättävän kalliita. 🤔Ei kannata juoda oma tekosia. Olen nähnyt läheltä miten se tuhoaa ihmisen kun juo epäpuhtaita.
Palstakamu kirjoitti:
Ei kannata juoda oma tekosia. Olen nähnyt läheltä miten se tuhoaa ihmisen kun juo epäpuhtaita.
Päh. Mun eno on tehnyt viinejä vuosikymmeniä...ja voi hyvin yhä. 😃
Disseisback kirjoitti:
Päh. Mun eno on tehnyt viinejä vuosikymmeniä...ja voi hyvin yhä. 😃
No sittenhän sinulla on opettaja omasta takaa. Ja jos aivojen tuhoutuminen ei pelota, niin ei kuin tuumasta toimeen. Kyllä siinä ainakin lyhyellä aikavälillä säästää, kunnes terveys pettää.
Disseisback kirjoitti:
Mielessä on kyllä käynyt, että traktori ja sit auto...Nissanin tilalle. Mut ei taida onnata...traktorit on yllättävän kalliita. 🤔Rättisitikkaan mahtuu yllättävän paljon, kun siitä saa takapenkin kokonaan pois, eikä se vie paljoo, kun on vaan kaks sylinterinen moottori. Sitä en sitten tiedä paljonko se kantaa, kun ainakin jousutus siinä on sellanen vaappuva, että onko ne ihan pohjassa jo. Traktoria mäkin oon kattellu, mutta etenkin taakseajolaitteella varustettu on hirmu kallis. Semmosen tarttee kun tekee puu kuormaa, kääntää vaan penkin toisin päin, niin helppo kuormata.
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Mielessä on kyllä käynyt, että traktori ja sit auto...Nissanin tilalle. Mut ei taida onnata...traktorit on yllättävän kalliita. 🤔Taloa ei myydä, mutta viinat voi karsia, myös tupakit mikäli polttaa!
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No tämä asuntohomma mulla vähän ristiriitainen...
Esimerkiksi sähköt, vedet, roskat jne on sanat hinnat kuin missä tahaansa. Mut kiinteistövero ehkä ainoa miinus. Mut mieti, jos mä lämmitän tään puilla kokonaan ja maksan alle 500€/v, niin en mä missään asu tähän hintaan...🤔
Työläshän tää on ja talvella paikalleen sitova...
Mut se traktori nyt jäi pyörimään päähän. 😃
Ja ennemmin joku muu kuin kiinalaispäksätin...😉Taloa ei saa myydä
Palstakamu kirjoitti:
No sittenhän sinulla on opettaja omasta takaa. Ja jos aivojen tuhoutuminen ei pelota, niin ei kuin tuumasta toimeen. Kyllä siinä ainakin lyhyellä aikavälillä säästää, kunnes terveys pettää.
No eno on pitkälti yli 80 v, että voin toki häneltä kyselläkin neuvoja. Mutta mulla ei ole maakellaria, mihin tunkea viinejä vuosiksi...🤔
Tai no... ehkäpä onkin... maalla. 😃Anonyymi kirjoitti:
Jasu"Tai myy keskusta talon pois ja muuttaa maalle. Maksaa vuokraa omaisille jonkun summan tai miten nyt tykkää tehdä. Olis yks kuluerä vähemmän.
Jasu"
Niin mutta lämmityskustannukset saattavat nousta korkeaksi maaseudulla? Lisäksi työmatkakustannukset sieltä autolla saattavat nousta korkeaksi varsinkin näin kalliin bensan aikoihin?
Itselläni on yksi säästökohde, jota täällä ei ole taitu mainita. Itse jätin Veikkauksen peliautomaatit pois ja näin säästän monta kymppiä kuussa. Myös Veikkauksen muita pelejä pelaan vähemmän. Pari kertaa kuussa Eurojackpottia riittää. Näin säästän satoja euroja vuodessa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taloa ei saa myydä
Jos talon myy, niin voi mennä terveys ja se vasta tuleekin kalliiksi. Talossa on aina jotakin puuhailtavaa.
- Anonyymi
Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
"Tai myy keskusta talon pois ja muuttaa maalle. Maksaa vuokraa omaisille jonkun summan tai miten nyt tykkää tehdä. Olis yks kuluerä vähemmän.
Jasu"
Niin mutta lämmityskustannukset saattavat nousta korkeaksi maaseudulla? Lisäksi työmatkakustannukset sieltä autolla saattavat nousta korkeaksi varsinkin näin kalliin bensan aikoihin?
Itselläni on yksi säästökohde, jota täällä ei ole taitu mainita. Itse jätin Veikkauksen peliautomaatit pois ja näin säästän monta kymppiä kuussa. Myös Veikkauksen muita pelejä pelaan vähemmän. Pari kertaa kuussa Eurojackpottia riittää. Näin säästän satoja euroja vuodessa.Nojaa, riippuu neliömäärästä ja lämmitysmuodosta. Työmatkakin voi olla sopiva, lyhyt tai liian pitkä mitä mitenkin arvottaa. Kuljin minäkin vuosikausia 100km päivä töihin 5-6 pvää/vko.
Mutta asuin mielummin sittenkin maalla, kun kaupungissa. Inhoan isojen keskustojen hulinaa.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos talon myy, niin voi mennä terveys ja se vasta tuleekin kalliiksi. Talossa on aina jotakin puuhailtavaa.
On sitä maallakin puuhailtavaa, talossa. Mökissä.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Nojaa, riippuu neliömäärästä ja lämmitysmuodosta. Työmatkakin voi olla sopiva, lyhyt tai liian pitkä mitä mitenkin arvottaa. Kuljin minäkin vuosikausia 100km päivä töihin 5-6 pvää/vko.
Mutta asuin mielummin sittenkin maalla, kun kaupungissa. Inhoan isojen keskustojen hulinaa.
Jasu"Nojaa, riippuu neliömäärästä ja lämmitysmuodosta. Työmatkakin voi olla sopiva, lyhyt tai liian pitkä mitä mitenkin arvottaa. Kuljin minäkin vuosikausia 100km päivä töihin 5-6 pvää/vko. Mutta asuin mielummin sittenkin maalla, kun kaupungissa. Inhoan isojen keskustojen hulinaa. Jasu "
Minä asun kerrostalossa vuokralla kaupungissa. Kerrostalomme maalämmitys ei taida paljoa maksaa? Jos lähtisin maalle asumaan niin lämmitys maksaisi ilman muuta enemmän. Sama taitaa koskea montaa muutakin kerrostaloasuntoa kaupungissa. Maaseudussa viehättää lähinnä vain country-musiikki ja seuraava Valion mainos. Olen viime aikoina kuunnellut seuraavan mainoksen monta kertaa. Koskaan en ole asunut maaseudulla.
https://www.youtube.com/watch?v=L80s_9kqdts- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Saa, mutta ei kannata nyt. 😃
Ei taloa. Ei ei. Talo - se on parasta. Talo tekee sinusta sinut.
Anonyymi kirjoitti:
Ei taloa. Ei ei. Talo - se on parasta. Talo tekee sinusta sinut.
No suoraan kun sanotaan, niin haluisin itsestä vähän muutakin...
Mutta ei tätä nyt vuosiin voiskaan myydä.
Jos mä tämän myisin, on mulla vielä se maapaikka missä riittää puuhailua enempi ja vähempi. 🙃
- Anonyymi
Aikalailla varmasti kaikesta mahdollisesta. Vaikka mulla ei mitenkään kauhean isot kulut olekaan, mutta en mä myöskään elä suu säkkiä myöten. Esimerkiksi ruokakaupasta ostan mitä tekee mieli, sen kummemmin hintaa pohtimatta, vaikkakaan en noin yleisesti ottaen mitään kauhean kallista syökään, kun esimerkiksi punainen liha jää ostamatta. Sähkönkulutustakin voisi pienentää yms.
No ehkä ihan kaikkea ei voi vähentää. Autoa esimerkiksi tulee jo nyt käytettyä tosi vähän, mutta siinä voisi sitten pohtia, että tarviiko autoa ylipäänsä.No tuosta tuli mieleen... mutsi ei oikeastaan nykäisekään talvella autoaan. Ja mä en viikolla tartte juuri autoa kuin talvisaikaan, kun moottoripyörällä voin liikuksia kesällä.
Oikeastaan mihin mä tarttisin autoa, olis puun siirto keväällä/kesällä...
Ehkä mä voisin vaihtaa Nissanin sittenkin traktoriin...🤔
Sori...mietin "ääneen", mut viris kiva idea...😄
Mä unohdan, että mun ei tartte enää miettiä juuri kuin mitä itse tartten...lapset omillaan. Moottoripyörä ja pyörä riittää kesällä minulle. 😄- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No tuosta tuli mieleen... mutsi ei oikeastaan nykäisekään talvella autoaan. Ja mä en viikolla tartte juuri autoa kuin talvisaikaan, kun moottoripyörällä voin liikuksia kesällä.
Mä unohdan, että mun ei tartte enää miettiä juuri kuin mitä itse tartten...lapset omillaan. Moottoripyörä ja pyörä riittää kesällä minulle. 😄"No tuosta tuli mieleen... mutsi ei oikeastaan nykäisekään talvella autoaan. Ja mä en viikolla tartte juuri autoa kuin talvisaikaan, kun moottoripyörällä voin liikuksia kesällä."
Tuo on hyvä pointti. Myy nisu ja tee mutsin kanssa diili että kuskailet tarvittaessa ja maksat auton kulut ja tarvittaessa korjaukset niin voitatte molemmat. Sulla laskee autoilun kulut eikä ole pääomia kiinni, mutsilla taas ei autoon kuluu rahaa niin jos sitten jotain hätälähtöä tulee ja sinä et ehdi niin vaikka ne muutamat pätkät taksilla ajaisi tulisi halvemmaksi kuin pitää autoa jatkuvasti.
-harmiseikirj- Anonyymi kirjoitti:
"No tuosta tuli mieleen... mutsi ei oikeastaan nykäisekään talvella autoaan. Ja mä en viikolla tartte juuri autoa kuin talvisaikaan, kun moottoripyörällä voin liikuksia kesällä."
Tuo on hyvä pointti. Myy nisu ja tee mutsin kanssa diili että kuskailet tarvittaessa ja maksat auton kulut ja tarvittaessa korjaukset niin voitatte molemmat. Sulla laskee autoilun kulut eikä ole pääomia kiinni, mutsilla taas ei autoon kuluu rahaa niin jos sitten jotain hätälähtöä tulee ja sinä et ehdi niin vaikka ne muutamat pätkät taksilla ajaisi tulisi halvemmaksi kuin pitää autoa jatkuvasti.
-harmiseikirj-Jotain tälläistä...ja onko mutsista edes kohta ratin taa?
Välillä vähän epäilyttää...
Jotain "rakennemuutoksia" tässä tulenee...🤔- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No tuosta tuli mieleen... mutsi ei oikeastaan nykäisekään talvella autoaan. Ja mä en viikolla tartte juuri autoa kuin talvisaikaan, kun moottoripyörällä voin liikuksia kesällä.
Mä unohdan, että mun ei tartte enää miettiä juuri kuin mitä itse tartten...lapset omillaan. Moottoripyörä ja pyörä riittää kesällä minulle. 😄Auto on varmasti monella sellainen kohde, josta voisi säästää. Tietenkin Suomessa on paljon sellaisia paikkoja, joissa auto on välttämätön, mutta valtaosa suomalaisista ei kuitenkaan asu sellaisissa paikoissa. Monissa talouksissa on myös 2 tai useampi auto, vaikka vain yksi autokin riittäisi, jos miettisi järkevästi sitä autonkäyttöä.
Itsellänikään auto ei ole välttämättömyys. Se on oikeastaan täysin turha kuluerä, mutta mä nyt vain haluan, että mulla on auto käytettävissäni. Mähän asun erinomaisen toimivan joukkoliikenteen alueella (pk-seutu), alle kilometri junalle, busseja kulkee talon takaa ja käikki välttämätön löytyy kävelyetäisyydeltäkin. No en silti aio luopua autosta, ainakaan vielä. Kyllä se päivä varmasti jossain kohtaa tulee, mutta ei vielä. 🙂 Anonyymi kirjoitti:
Auto on varmasti monella sellainen kohde, josta voisi säästää. Tietenkin Suomessa on paljon sellaisia paikkoja, joissa auto on välttämätön, mutta valtaosa suomalaisista ei kuitenkaan asu sellaisissa paikoissa. Monissa talouksissa on myös 2 tai useampi auto, vaikka vain yksi autokin riittäisi, jos miettisi järkevästi sitä autonkäyttöä.
Itsellänikään auto ei ole välttämättömyys. Se on oikeastaan täysin turha kuluerä, mutta mä nyt vain haluan, että mulla on auto käytettävissäni. Mähän asun erinomaisen toimivan joukkoliikenteen alueella (pk-seutu), alle kilometri junalle, busseja kulkee talon takaa ja käikki välttämätön löytyy kävelyetäisyydeltäkin. No en silti aio luopua autosta, ainakaan vielä. Kyllä se päivä varmasti jossain kohtaa tulee, mutta ei vielä. 🙂No mulla se on juuri nyt seisonut viikon samassa kohti. Mutta oonkin lomalla.
Mä tarttisin välillä sitä töissä...nyt en enää, kun firmalla on auto. Mut puuta pitäis kuskata...tosin siihen ois traktori parempi ja mutsilla on auto vähällä käytöllä ja kesällä ois itsellä moottoripyörä ja sähköpyöräkin löytyy...
Pitänee miettii mitä tekis...🤔- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No mulla se on juuri nyt seisonut viikon samassa kohti. Mutta oonkin lomalla.
Mä tarttisin välillä sitä töissä...nyt en enää, kun firmalla on auto. Mut puuta pitäis kuskata...tosin siihen ois traktori parempi ja mutsilla on auto vähällä käytöllä ja kesällä ois itsellä moottoripyörä ja sähköpyöräkin löytyy...
Pitänee miettii mitä tekis...🤔Mulle on suht normaalia, että auto seisoo pääosan viikosta vain pihassa. Siinä ei ole edes mitään erikoista, eikä tarvitse olla mitenkään poikkeusviikko. 😁
Anonyymi kirjoitti:
Mulle on suht normaalia, että auto seisoo pääosan viikosta vain pihassa. Siinä ei ole edes mitään erikoista, eikä tarvitse olla mitenkään poikkeusviikko. 😁
Täällähän en pääse töihin kuin omilla vehkeillä. Täällä ei bussit kulje siihen tahtiin. 😃
Mutta paljon on muuttunut kaikkea tässä vuoteen pariin. Pitäis osata reagoida. 😊
Mutsista ei edes tiedä onko siiitä ajajaksi...😄 Saatiin työauto. Ja minunkin tarkoitus hommata puuta tästä läheltä jatkossa...ei tarttis ajaa 50 km matkaa. 🤔
Toi mun nykyinen auto on aivan loistava pitempien matkojen puun kuskaukseen... mut muuttuikin hommat ja sillä ei oo kiva/järkeä ajaa huvikseen pidempiä matkoja...🙂
Nykyään nämä tuleekin mietintään herkemmin. 🤔
- Anonyymi
Hanki itsellesi oma mies niin teillä on sen jälkeen yhteiset tulot ja menot toinen vaihto ehto mene töihin saat palkkaa
- Anonyymi
Kolmas ikävin myyt itseäsi kuten korkeastikoulutetut tinderitytöt tekee
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Tuppaavat olemaan persaukisia hönöjä, kuten sinä...
No joo töitä tekemäl ei rikastu mut tinderitytöt tienaa hyvin rupea tinderitytöks niin ei oo raha huolii
Anonyymi kirjoitti:
No joo töitä tekemäl ei rikastu mut tinderitytöt tienaa hyvin rupea tinderitytöks niin ei oo raha huolii
No minäpä ruppeen...😄
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No minäpä ruppeen...😄
No oikeasti älä rupea siihen touhuun olet palsta ystäväin eli älä rupea myymään itseäsi vaan hanki itsellesi iki oma mies niin sit teit on kaksi taloutta pitämässä pystyssä
Anonyymi kirjoitti:
No oikeasti älä rupea siihen touhuun olet palsta ystäväin eli älä rupea myymään itseäsi vaan hanki itsellesi iki oma mies niin sit teit on kaksi taloutta pitämässä pystyssä
Et ole ystäväin. 😀
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hanki itse itsellesi mies jos olet homo! Ei Disse mikään homelo ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän on leidi ou ou ou she lady hänestä tehty laulu tom jonesin she lady
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän on leidi ou ou ou she lady hänestä tehty laulu tom jonesin she lady
Tai tapani kansan hän on nainen ja hän tietää sen ou ou ou hän on nainen
Anonyymi kirjoitti:
Välis tykkää vähän vähemmän maskuliinisistä miehistä.. 😄
Mulle on sama jos vähän avautuu täällä. Mun miehisyyttä ei syö, jos pitää naisena. 😄
Ihan saa ruokkia omaa seksuaalisuuttaan vapaasti. 😊
- Anonyymi
Säästän jo kaikesta harkitusti. Suurimmat säästöt voisi tehdä ruuasta, mutta juuri siitä en kovin tingi - työpaikkaruokailuun menee lähemmäs 300 euroa kuukaudessa, mutta sitten en arkipäivisin paljon muuta syökään.
Sähköä olen säästänyt syntymästäni asti (vanhemmilta peritty tyyli), joten se helppo kohde 🤣
Viime vuosi kului törsäillessä (huonekaluja), tämä vuosi säästetään enemmän.
- SheenaNo mäkin investoin paljon... 3500 euroa meni puukattilaan, mutta joka centin arvoinrn mylly. 😄
Mutta säästäisin ruuassa paljon, kun vaan tekisin itse ja alusta loppuun. Mahkuja on siihenkin. 🙃
Tulen tänne kytikselle, jos saisi jotain hyviä ideoita. En tiedä yhtään nimittäin, mistä voisin säästää enää 🙈
Näitä toimenpiteitä olen itse viime aikoina tehnyt:
- Asuntolaina neuvoteltu pankin kanssa uudelleen läpi -> marginaali putosi
- Vakuutukset käyty läpi -> ei tulisi säästöä yhtiötä vaihtamalla
- Suoratoistopalvelut irtisanottu (paitsi jaettu "luvallinen" Netflix)
- Suunnittelen paremmin ateriat ja ostan halvempaa merkkiä/alennuksista/isompia määriä -> Ei merkittävää säästöä, kun pakko ruokkia kasvava kilpairheileva nuori, joka syö kuin kymmenen hevosta
- Lämminvesivaraajan lämpötilaa laskettu -> pienehkö säästö sähkölaskussa. Tai enemmänkin "cost avoidance" kun sähkön hinta nousi niin pakko hommata hieman kulutusta
- Vältän turhaa autolla ajoa -> säästöä bensakuluissa
- Ostan uutta vain, kun on pakko
- Omat harrastukset edullisia/smartumilla (lapsen harrastuskuluihin meneekin sitten n 5000€/vuosi oma osuus 🙄)
Myönnän, että jonkin verran euroja voisi vielä nipistää esim kahvilla käynnistä, lounaista ystävien kanssa jne mutta puhutaan silti aika pienistä summista ja ne ovat sosiaalisesti tärkeitä juttuja. Ja tapaan ystäviä myös lenkillä, jonkun kotona jne eli ei tietenkään aina tarvitse tehdä mitään maksullista.- Anonyymi
"Lämminvesivaraajan lämpötilaa laskettu -> pienehkö säästö sähkölaskussa"
Älä tiputa alle 68 C lämpötilan, se kostautuu myöhemmin terveyshaittoina. Anonyymi kirjoitti:
Älä tiputa alle 68 C lämpötilan, se kostautuu myöhemmin terveyshaittoina.Juu sen on lvi-asentaja laskenut huollon yhteydessä ja totesi, että kannattaa hieman laskea, kun nyt lämmittää turhan korkealle.
Anonyymi kirjoitti:
Älä tiputa alle 68 C lämpötilan, se kostautuu myöhemmin terveyshaittoina.Mutta on kyllä alle tuon 68 astetta, eikös sen voi laskea ihan turvallisesti ainakin 55 asteeseen? 🤔
Aletheias kirjoitti:
Mutta on kyllä alle tuon 68 astetta, eikös sen voi laskea ihan turvallisesti ainakin 55 asteeseen? 🤔
No riippuu kulutuksestakin...luulisin, että teillä kannattaisi olla jopa yli tuon 68 astettakin, kun vesi vaihtuu useasti. (Riippuu varaajan koostakin)
Minä pidän 88 asteessa. Varaajasta (120l) ei lopu kuuma vesi ikinä ja ei ole vaaraa, että tulisi legionellaa.
Ainoa mistä ehkä maksan tuossa on ylläpito siellä korkeassa lämpötilassa. Mutta ainakin riittää lämmin cesi, eikä käyttö "kyykkää" sitä liikaa. Sama teho menee aina per lira lämmitykseen...lämmititkö 68 asteeseen, vai 88 asteeseen.Disseisback kirjoitti:
No riippuu kulutuksestakin...luulisin, että teillä kannattaisi olla jopa yli tuon 68 astettakin, kun vesi vaihtuu useasti. (Riippuu varaajan koostakin)
Minä pidän 88 asteessa. Varaajasta (120l) ei lopu kuuma vesi ikinä ja ei ole vaaraa, että tulisi legionellaa.
Ainoa mistä ehkä maksan tuossa on ylläpito siellä korkeassa lämpötilassa. Mutta ainakin riittää lämmin cesi, eikä käyttö "kyykkää" sitä liikaa. Sama teho menee aina per lira lämmitykseen...lämmititkö 68 asteeseen, vai 88 asteeseen.Niin ja 55 asteiseen lämpimään veteen menee 88 asteista vettä kylmän veden sekaan vähemmän kuin 68 asteista...
Kässäätkö?Disseisback kirjoitti:
Niin ja 55 asteiseen lämpimään veteen menee 88 asteista vettä kylmän veden sekaan vähemmän kuin 68 asteista...
Kässäätkö?No en voi täysin vilpittömin mielin sanoa kässääväni 😄
En mä tiedä, miten iso varaaja tässä on. Sen verran pieni kuitenkin, että minä ja tein saadaan halutessamme helposti käytettyä lämmin vesi loppuun 😬Aletheias kirjoitti:
No en voi täysin vilpittömin mielin sanoa kässääväni 😄
En mä tiedä, miten iso varaaja tässä on. Sen verran pieni kuitenkin, että minä ja tein saadaan halutessamme helposti käytettyä lämmin vesi loppuun 😬No sanoisin, että sun asunto on sen verran uusi, että siellä on takuulla sekoitusventtiili. Se pistää lämpimän käyttöveden sekaan kylmää vettä automaattisesti sen verran, eþä se pysyy siellä noin 55 asteessa.
Siellä varaajassa vesi voi ja pitääkin olla kuumempaa. Aina kun lasket lämmintä vettä, sekoitusventtiili ottaa varaajasta kuumaa vettä ja sekoittaa kylmään...
Jos sinulla on vaikka 120 litraa 68 asteista vettä varaajassa, se ottaa sitä enemmän kehittäessään 55 asteista vettä, kuin minullakun se on 88 asteista...
Sinulla kun on poitsu ja sä, niin tarvitsette lämmintä vettä enemmän...
Ainiin...ainakun 1 litra sitä vaikka 68 vettä lähtee varaajasta se korvautuu kylmällä n. 4 asteisella vedellä.
Mä sanoisin, että sulle taloudellisempaa olisi jopa nostaa varaajan lämpötilaa...
Ja ei loppuisi lämmin vesi...tai ei lopulta olisi ainakaan väliä, muuta kuin se, että voisit huuhtoa yhä lämpimällä vedellä shsmpoot pois. 😃Disseisback kirjoitti:
No sanoisin, että sun asunto on sen verran uusi, että siellä on takuulla sekoitusventtiili. Se pistää lämpimän käyttöveden sekaan kylmää vettä automaattisesti sen verran, eþä se pysyy siellä noin 55 asteessa.
Siellä varaajassa vesi voi ja pitääkin olla kuumempaa. Aina kun lasket lämmintä vettä, sekoitusventtiili ottaa varaajasta kuumaa vettä ja sekoittaa kylmään...
Jos sinulla on vaikka 120 litraa 68 asteista vettä varaajassa, se ottaa sitä enemmän kehittäessään 55 asteista vettä, kuin minullakun se on 88 asteista...
Ainiin...ainakun 1 litra sitä vaikka 68 vettä lähtee varaajasta se korvautuu kylmällä n. 4 asteisella vedellä.
Mä sanoisin, että sulle taloudellisempaa olisi jopa nostaa varaajan lämpötilaa...
Ja ei loppuisi lämmin vesi...tai ei lopulta olisi ainakaan väliä, muuta kuin se, että voisit huuhtoa yhä lämpimällä vedellä shsmpoot pois. 😃Just tuli jostain tietoo, että lämminvesivaraaja oli räjähtäny, ensimmäinen kerta kun tällästä kuuli, ja luulin ettei olisi ees mahdollista, mutta kuitenkin näköjään on.
Disseisback kirjoitti:
No sanoisin, että sun asunto on sen verran uusi, että siellä on takuulla sekoitusventtiili. Se pistää lämpimän käyttöveden sekaan kylmää vettä automaattisesti sen verran, eþä se pysyy siellä noin 55 asteessa.
Ja ei loppuisi lämmin vesi...tai ei lopulta olisi ainakaan väliä, muuta kuin se, että voisit huuhtoa yhä lämpimällä vedellä shsmpoot pois. 😃Mä en osaa sanoa nyt mitään sellaista, mikä saisi mut vaikuttamaan asuntonsa tekniikkaan paneutuneelta ihmiseltä, joten sanon vaan, että en tiedä, mä vaan asun täällä 😅
Sen tiedän, että sähkönkulutus laski tuon muutoksen jälkeen. Toki voi olla muitakin tekijöitä, olen pyrkinyt pitämään huonelämpötilaa niin matalana kuin pystyy, ilman, että varpaat jäätyy, mikä tarkoittaa n 20-21 astetta, makkarissa n 18 astetta. Muuten käytän sähköä kuten ennen ja vuositasolla sähköä on kulunut muistaakseni n 500kwh vähemmän.
Mutta en sano mitään, koska en näistä oikein mitään tiedä, mutta meillä on tulossa tuon pömpelihärvelin huolto tässä lähiaikoina, niin yritän urkkia mikä olis järkevintä ja että onhan asetukset kohdillaan. Kun tuossa on miljoona asetusta, on kesä- ja talviasetukset, kaiken maailman haihdutuslämpötiloja ja ties mitä saman näytön takana ja mä tuskastun jo pelkästä suodattimen vaihdosta, kun se pitää nollata kun alkaa vilkkumaan aina kun on vaihdon aika. Jotenkin siis vesi ja lämpö on yhteistyössä tai ainakin samasta näytöstä niitä ohjataan, mutta en vaan tajua että miten 🙈
Ja onnea on todellakin huuhtoa shampoot lämpimällä vedellä. Ei ole kerta tai kaksi kun olen tehnyt sen virheen, että olen päästänyt teinin ennen mua suihkuun ja sanut huuhtoa itseni viileässä 😄 Yleensä lämmin vesi kyllä riittää, mutta jos oon käyttänyt lämmintä vettä siivoukseen, käsipyykkiin tms niin joskus se saattaa päästä loppun, kun teini seisoo suihkussa 30min.. Kasvatuskeskustelut on käyty 😁- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Mutta on kyllä alle tuon 68 astetta, eikös sen voi laskea ihan turvallisesti ainakin 55 asteeseen? 🤔
60 astetta ois legionellan takia hyvä. Muttei sen tarvitse käydä 60ssä kuin kerta viikkoon. Voi olla automaattiohjaus että käy sen kerran ja on muulloin 55.
Anonyymi kirjoitti:
60 astetta ois legionellan takia hyvä. Muttei sen tarvitse käydä 60ssä kuin kerta viikkoon. Voi olla automaattiohjaus että käy sen kerran ja on muulloin 55.
En kyllä tiedä, miten tuollaisia automaattiohjauksia tänne saisi. En edes osaa katsoa, mistä se lämpötila näkyy, kun onbniin monen klikkauksen takana.
Ei ole ainakaan ollut toistaiseksi mitään ongelmaa ainakaan minkä liittäisin liian matalaan veden lämpötilaan, mutta tietenkin sen on oltava riittävän korkea eli täytyy tuo jotenkin tarkistaa.JeroP kirjoitti:
Just tuli jostain tietoo, että lämminvesivaraaja oli räjähtäny, ensimmäinen kerta kun tällästä kuuli, ja luulin ettei olisi ees mahdollista, mutta kuitenkin näköjään on.
Varaajan varoja on kaksi... ylilämpeämissuoja ja varoventtiili, jos kumpikaan ei toimi, niin tuo on tulos...
- Anonyymi
Eimissään lisätä voi kuluja
- Anonyymi
Ei ole enää mistä tinkiä tai säästää. Eläimistä, mutta en halua. Ne on mun henki ja elämä. 😊
Jasu - Anonyymi
Vaihda Tepsi parempaan joukkueeseen; silkkaa säästöä.
Minä olen se, joka juoksen kaupat läpi viikkotarjousten perässä. Siihen kuluu aikaa, mutta se on palkitsevaa. Menen kauppaan ostoslapun kanssa. Enää en tee heräteostoksia.
Mielestäni meillä on säästöt vedetty tiukalle, ei ole enää mitään, mistä säästäisi.No mä mietin, että yksi konsti olisi se, että ottais sittenkin mainokset vastaan...saahan niistä sytykkeitäkin. 😃
Ja sit vertailis hintoja...
Ehkä mä aliarvioin jotain "minusta" mitättömiä juttuja...
Nöyryyttä...😃Disseisback kirjoitti:
No mä mietin, että yksi konsti olisi se, että ottais sittenkin mainokset vastaan...saahan niistä sytykkeitäkin. 😃
Ja sit vertailis hintoja...
Ehkä mä aliarvioin jotain "minusta" mitättömiä juttuja...
Nöyryyttä...😃Viikkotarjoukset näkyvät myös kännykällä/ netissä. Itse teen niistä kauppakohtaisen listan.
Kyllä niistä tulee säästöä kuukaudessa, kun laatii viikon ruokalistan tarjousten mukaan ja katsoo, mitä kotoa löytyy jo valmiiksi.
Parhaani mukaan suunnitelen hyvin ja vältän ruokahävikkiä. 😀🛒📃tosi.typy kirjoitti:
Viikkotarjoukset näkyvät myös kännykällä/ netissä. Itse teen niistä kauppakohtaisen listan.
Kyllä niistä tulee säästöä kuukaudessa, kun laatii viikon ruokalistan tarjousten mukaan ja katsoo, mitä kotoa löytyy jo valmiiksi.
Parhaani mukaan suunnitelen hyvin ja vältän ruokahävikkiä. 😀🛒📃No mä haluisin myös minimoida hävikin...
Tosin kun nyt mietin, niin hävikit on olleet nollassa pitkään. 😄
Ehkä toi mun jääkaappi on cain nykyään liian iso. 🤫
Se mun muuten kannattais vaihtaa pienempään. Ei tarvitse yhden ukon taroeisiin noin isoa...olikohan mailla yks pienempi? 🤔Disseisback kirjoitti:
No mä haluisin myös minimoida hävikin...
Tosin kun nyt mietin, niin hävikit on olleet nollassa pitkään. 😄
Ehkä toi mun jääkaappi on cain nykyään liian iso. 🤫
Se mun muuten kannattais vaihtaa pienempään. Ei tarvitse yhden ukon taroeisiin noin isoa...olikohan mailla yks pienempi? 🤔Maalla taas sais olla isompi, kun sinne mutsi roudaa aina viikon rarpeet ja ylikin,.🤔
Disseisback kirjoitti:
Maalla taas sais olla isompi, kun sinne mutsi roudaa aina viikon rarpeet ja ylikin,.🤔
Kävisikö vaihtaa niiden paikkaa? Vie maalle se isompi jääkaappi ja tuo kotiin pienempi.
Win-win tilanne. 😊tosi.typy kirjoitti:
Kävisikö vaihtaa niiden paikkaa? Vie maalle se isompi jääkaappi ja tuo kotiin pienempi.
Win-win tilanne. 😊No siellä on nyt ainakin pakastin-jääkaappi yhdistelmä, tosin pakkanen vähällä käytöllä...mut mutsi oli joskus hommannut toisen jääkaain...puolikkaan...pitää miettiä tuliko se häviteþyä, vai löytyykö vielä...mutta mutsille kesälle toi mun jääkaappi sopis hyvin. 😄
- Anonyymi
Ala antaa savonkielen yksityistunteja länsisuomalaisille, messevät tulot on varma.
Liha tuntuu olevan nyt kallista, joten siihen kannattaa kiinnittää huomiota.
Kaikki on ksit kallistunut...
Mutta ennenkin keksittiin lisukkeilla mahantäytettä sitten...
Mutta puuta jo palaa tontilla tarpeeksi joten pettuideaan en lämpeä. 😄
Tiedän kyllä edullisia ruokia, mitkä maistuu...mutta voin ehkä katsoa mistä ostan mitäkin...lihankin saa edullisesti kun vähän katsoo mistä ostaa...mulla on muuten lihamyllykin jossain...🤫Disseisback kirjoitti:
Kaikki on ksit kallistunut...
Mutta ennenkin keksittiin lisukkeilla mahantäytettä sitten...
Mutta puuta jo palaa tontilla tarpeeksi joten pettuideaan en lämpeä. 😄
Tiedän kyllä edullisia ruokia, mitkä maistuu...mutta voin ehkä katsoa mistä ostan mitäkin...lihankin saa edullisesti kun vähän katsoo mistä ostaa...mulla on muuten lihamyllykin jossain...🤫Ala harrastamaan metsästystä niin saat lihat omasta takaa.
Palstakamu kirjoitti:
Ala harrastamaan metsästystä niin saat lihat omasta takaa.
Ei aika riitä...
Ja oon huono tekemään riistasta mitään maistuvaa..siihen pitäis lisäksi opetella...Mä käytin ennen härkäpapua lihan sijasta, niin sehän vasta kallista oli. sitten nyt kun on ollut jo kolme tällästä kylmää vuotta, niin ei tota härkäpapua oo ollut ees saatavissa, ja soija nyt on niin ympäristökatastrofaalista ja epäeettistä, ettei sitä pidä syödä yhtään. Kaiken lisäksi se ei maistu millekään. Useimmat lihatilat ei käytä soijarehua ollenkaan, lähinnä brasilian pihvitilat käyttää.
JeroP kirjoitti:
Mä käytin ennen härkäpapua lihan sijasta, niin sehän vasta kallista oli. sitten nyt kun on ollut jo kolme tällästä kylmää vuotta, niin ei tota härkäpapua oo ollut ees saatavissa, ja soija nyt on niin ympäristökatastrofaalista ja epäeettistä, ettei sitä pidä syödä yhtään. Kaiken lisäksi se ei maistu millekään. Useimmat lihatilat ei käytä soijarehua ollenkaan, lähinnä brasilian pihvitilat käyttää.
Pakki menee sekaisin pavuista..herne sama homma...ei pysty...
- Anonyymi
Hameesta voisi hieman säätää ylemmäs
- Anonyymi
Liivit pois paita pois
- Anonyymi
Naisilla ei pitäisi ikinä olla mitään rahaongelmia.
Mukana kulkee loputon lompakko, eikä keikka tai kaksi kuukaudessa tee ihmisestä sen huonompaa.
Tunnista saa 200-250 euroa joten pari keikkaa tuo jo 500 euroa pelimerkkejä käyttöön.
Samalla voi saada itselleenkin hyvät aallot, jos sattuu sopiva viejä kohdalle...
Miehillä ei moista mahdollisuutta ole, jos ei satu olemaan joku Don Quijote.
Perusmallin keskikaljaa kittaava toimistomitättömyys ei ole noilla markkinoilla kurantti...Onks toi Don Quijote sama kun Don Huan. Mä muistan lukioaikana, meille oli eksyny joku jostain Rengosta, ette tiedä missä se on, mutta se on maailman pienin paikkakunta, ja sitten kun me äikän tunnilla luettiin kaunokirjotusta, niin se luki sen Don Pian. Ja kyllä se nauratti, siis onhan kauno vaikee luettavaa, mutta ois sen luullu arvattavan.
- Anonyymi
Puepa ite mekko päälle ja ota vaikka paskat naamalle. Kyllä kaikenlaiselle homostelupervoilulle on nykyään kysyntää. Jos annat kuvata nettiin niin varmasti saat satkun. Turha valittaa rahahuolista noilla aivoilla sunkaan. Lompakko se sunkin persees on. Töihin vaan niin on tonni kasassa kohta.
- Anonyymi
Kertakäyttönenäliinoista kuivattamalla välillä ja käännöstyökalujen käännöstyökaluista. En kerro kuinka. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010240558.html
- Anonyymi
Ehkäisy pois
- Anonyymi
Mulla on kolme kännykkää käytössä ja läppäri
Onko väärin? - Anonyymi
Maksoin joskus 1000 euroa parista tunnista naiselle, joka ei ollut koskaan myynyt itseään, mutta tonni houkutteli niin paljon, että otti rahat ja ihan rehellisesti sanottuna saatiin kyllä molemmat sellaiset kyydit, että oli joka euron arvoista :).
Kyseessä oli ihan tavallinen yh-perheenäiti, rahapulassaan haki keinoa selvitä äkillisestä laskupinosta.
No, tonni kuulemma auttoi selvittämään koko suman ja vielä jäisi ylikin.....
Paras ikinä käyttämäni tuhat euroa yhtään mihinkään!
Ihana nainen :).
Diiliin kuului, että homma jää siihen - nainen sanoi, ettei ikinä olisi voinut kuvitella tekevänsä sellaista.....eikä yhteyttä sen jälkeen pidetä.
Näin toimittiin....kivat muistot jäivät :).- Anonyymi
Itse olisin vaan antanut rahat ilman mitään vastinetta. Moraali ei olisi antanut periksi tehdä niin kuin sinä teit.
- Anonyymi
Harmiksella olikin jo hyviä vinkkejä.
Alkoholia ei tarvitse juoda, tee isoja satseja tarjousaineksista ja pakasta annosrasioihin, myy/vaihda auto halvempaan...
Asunto onkin hankalampi juttu. Jos saisit sen vaihdettua pienempään. Mutta unohda asunto-osakkeet siellä savossa. Taloyhtiöitä menee konkkaan. Korjausvelkaan ei saa lainaa, eikä vanhaa yhtiövelkaa saa maksettua kun ihmisillä ei ole rahaa eikä omistusasuntoon saa enää asumistukea (pl eläkeläiset). Maksat pian muidenkin lainat. Tai ole ainakin tosi tarkkana mistä osakkeen hankit.
Vältä kaikenlaista velanottamista. Maksa entiset pois.
Saisitko vuokrattua omakotitalosi? Tai osan siitä? Sun uusi puulämmityssysteemisi voi olla liian kahlitseva monelle. Mitä talossa tapahtuu kahden viikon etelän reissun aikana, kun ulkona on -30°?
En nyt ala neuvomaan kauppaostoksissa, kun se menee kuitenkin ihan hukkaan. Ihmiset ovat niin pihalla yltäkylläisen tarjonnan edessä. On kuitenkin mahdollista syödä terveellisesti n. 100 €:lla kuussa. Paljonko sulla menee ruokakauppaan kuukaudessa? Moni säästäisi useamman satasen helpostikin.
Metsästä saa ilmaiseksi marjat ja sienet, järvestä kalaa. Pakasta.
Paikkaa vaatteita, korjaa, muokkaa, tee vanhasta uutta. Älä osta uusia. Jostain luin aikoinaan, että meillä kaikilla on nykyään niin paljon vaatteita, että pärjäisimme niillä lopun elämämme. Jos siis riittää, että vaatteilla haetaan suojaa säitä vastaan eikä tarvitse esitellä sosiaalista statustaan. No tämä osio kuuluu myös sarjaan turhat neuvot...
Aika usein säästöjä hakevalle ei todellakaan kelpaa ne neuvot, joilla voisi todella säästöä tehdä. Ostaminen ja kuluttaminen koetaan jonkinlaisena mielihyvän lähteenä ja perusoikeutena.
xLiner- Anonyymi
Äh, unohda koko juttu.
Sulla on moottoripyöräkin. Sun säästämisesi on lähinnä pölyjen pyyhintää strutsinsulilla Chippendale -lipaston päältä.
Mun vinkit on niille, joilla ei ole rahaa eikä omaisuutta. Sun kuuluukin kuluttaa. Osta, osta! 👍
xLiner - Anonyymi
Plaah... Sulla on kulutusluottojakin? 🙈
Noh, sulla ja mulla on niiiiin erilainen tapa hoitaa taloutta, että 🤡😂
xLiner Anonyymi kirjoitti:
Plaah... Sulla on kulutusluottojakin? 🙈
Noh, sulla ja mulla on niiiiin erilainen tapa hoitaa taloutta, että 🤡😂
xLinerNo kyllä mä jotain säästövinkkejä sain täältä jo.
Enkä mä ehkä lopeta säästämistä, vaikka helpottaisikin. Vois vaikka reissailla joskus sitten. 🙂
- Anonyymi
Vaihda kaikki sähkölaitteet uudemmiksi jotka säästävät sähköä oman tekoälynsäkin avulla.
Itse kun laitoin auton pois niin menot ovat mukavasti pienentyneet. Itsellä siinä mielessä hyvä tilanne että kaikki on pyörämatkan takana.
Vakuutukset olen jo kilpailuttanut ja sähkökin on kiinteähintaista joten pörssisähköä ei tule seurattua. Vedenkulutuskin on aika pientä kun käyn usein salilla suihkussa.
Harrastuksiin ei mene rahaa kun vuoden salikortin saa epassilla maksettua ja sukset on jo investoitu. Ehkä harrastuksiin voi laskea kalastamisen, marjastuksen ja vaellukset jotka kyllä voisi jättää pois mutta itse näen ne enemmänkin investointina omaan mielenterveyteeni. Parempi vaihtoehto minulle on kulkea kaverin kanssa hillasoita kuin olla yksin täällä mökissä.
Se missä voisin säästää on säätää jäteastioiden tyhjennysväliä pidemmäksi. Nyt eivät aina ehdi täyttyä ennenkuin tyhjennys on ajankohtainen. Rahaa jäisi myös itselle enemmän jos en maksaisi lasten puhelinliittymiä sekä lainaisi rahaa exälle vaikka tiedän etten sitä rahaa ikinä saa takaisin. Molemmat lapset tekee osa-aikatyötä ja exällä nyt menee muuten kurjasti joten samapa se vaikka minä kaikkia vähän jeesaan kun kerran siihen pystyn.
Itse vähän miettinyt myös tulojen lisäämistä varsinkin jos meillä vuorosysteemi muuttuu sellaiseksi että siinä on kuusi vapaapäivää. Voisi mennä johonkin vuokrafirmaan kirjoille ja ottaa vastaan joitakin yksittäisiä keikkahommia silloin tällöin. Neljä päivää kävisi töissä ja vapailla sitten yhtenä harrastuksena olisi työnteko muualla.- Anonyymi
Miksi ihmeessä "lainaat" exälle rahaa?
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä "lainaat" exälle rahaa?
Koska hänellä on ollut kaikenlaista vastoinkäymistä eromme jälkeen. Uudet kumppanit eivät olleet sellaisia kuin oli odottanut. Tapaturma joka johti pitkään sairaslomaan. Vaikea löytää vaki työpaikkaa jossa pystyisi tekemään 40h/viikko eli paljon osa-aikaisuuksia ja pätkätöitä.
Lisäksi tiedän että hän ei käytä alkoholia eikä polta eli rahat menevät ihan peruselämiseen. Kelalta saa tukea mutta se vaihtelee sitten sen mukaan miten työtunteja kertyy.
Nyt tein itse ja säästin. Nimittäin sähköpyörässä tuliterät nokian nastarenkaat. Nyt ei tartte hipsutella liukkaammallakaan. Voi revitellä kauppaan ja takaisin vallan hyvin. 😄
Vielä pitää raapata irti se ei mainoksia ja ilmaisjakelua-tarra tuosta postilaatikosta, niin voi katsella tarjouksia.
Muuten tuolta fiksu-ruoka mestasta löytyy myös edukkaasti tavaraa. Jotain pesuaineita esimerkiksi. Ei ne haittaa, vaikka olis vähän vanhoja...varmaan toimii. 😁- Anonyymi
Ajatelkaa miten ihmiset voivat joskus olla ihan hulluja.
Ostavat 2500 euron sähköpyörän ajatellen sen olevan hyvä rahaa säästävä kohde?
Idiootteja, hyvän käytetyn polkupyörän saa 250 eurolla, eikä tarvitse tuhlata rahaa sähköön ja kunto nousee kohisten. Anonyymi kirjoitti:
Ajatelkaa miten ihmiset voivat joskus olla ihan hulluja.
Ostavat 2500 euron sähköpyörän ajatellen sen olevan hyvä rahaa säästävä kohde?
Idiootteja, hyvän käytetyn polkupyörän saa 250 eurolla, eikä tarvitse tuhlata rahaa sähköön ja kunto nousee kohisten.Toi maksoi kyllä 3650€. 😄
Työsuhde-etuna. Lähtee bruttopalkasta ennen veroja...melkein kuin vetäsis euroja verokarhun nenän edestä. 😄
No ehkä toi oli vähän intoutunut ostos, mutta tulipahan ostettua. Tarkoitus olis sillä sotkea kaupunkiajot, mitä tarvitsee. Pitää sitä polkeakin, ettei ihan itsekseen kulje, mutta pienentää huomattavasti kynnystä valita se, eikä auto. Varsinkin näin talvella.
Kävin testaamassa renkaat ja kipaisin kaupassa. Piti kuin tauti. 😃
Pitää vaan hommata tuohon joku laatikko tai sit isompi rinkka, niin saa kuskattua ostoksia paremmin.- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Toi maksoi kyllä 3650€. 😄
Työsuhde-etuna. Lähtee bruttopalkasta ennen veroja...melkein kuin vetäsis euroja verokarhun nenän edestä. 😄
No ehkä toi oli vähän intoutunut ostos, mutta tulipahan ostettua. Tarkoitus olis sillä sotkea kaupunkiajot, mitä tarvitsee. Pitää sitä polkeakin, ettei ihan itsekseen kulje, mutta pienentää huomattavasti kynnystä valita se, eikä auto. Varsinkin näin talvella.
Kävin testaamassa renkaat ja kipaisin kaupassa. Piti kuin tauti. 😃
Pitää vaan hommata tuohon joku laatikko tai sit isompi rinkka, niin saa kuskattua ostoksia paremmin.Arvokas fillari :D Onko se 3v. liisarilla? muuten ei taida saada kuin 1200e edun siitä hinnasta:
https://velostar.fi/product/21-alkaa-tyosuhdesahkopyora-vuotuinen-verovapaa-luontaisetu-1200e/
Nythän muuten kun sulla on 2 nastarengasta niin jos nyt nuiukailun aloitettuasi toista haluat säästää voit laittaa eivetävään pyörän ihan tavallisen renkaan, sekin pitää riittävästi mutta vetorenkaassa pitää olla se nasta, talvella muuten pääse mihinkään.
Arvokas fillari :D Onko se 3v. liisarilla? muuten ei taida saada kuin 1200e edun siitä hinnasta:
https://velostar.fi/product/21-alkaa-tyosuhdesahkopyora-vuotuinen-verovapaa-luontaisetu-1200e/
Nythän muuten kun sulla on 2 nastarengasta niin jos nyt nuiukailun aloitettuasi toista haluat säästää voit laittaa eivetävään pyörän ihan tavallisen renkaan, sekin pitää riittävästi mutta vetorenkaassa pitää olla se nasta, talvella muuten pääse mihinkään.
-harmiseikirj-Joo. Kolmen vuoden liisari. Tuon 50 euroa ylimenevän osan maksoin käteisellä. 🙂
Joo, ei pysty kyllä jäällä kesärenkailla ajamaan sähköpyörällä, tai se on äkkiä nurin...😁
Vielä jos edessä on nasta, se vastjstaa, niin rinkiä joutuu sahaamaan sitten vaan...
https://youtu.be/PzC6yU6DhkY?si=Iay6fGr551f-Jr8L
Tälle ei voi olla nauramatta. 😂- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Joo. Kolmen vuoden liisari. Tuon 50 euroa ylimenevän osan maksoin käteisellä. 🙂
Joo, ei pysty kyllä jäällä kesärenkailla ajamaan sähköpyörällä, tai se on äkkiä nurin...😁
Vielä jos edessä on nasta, se vastjstaa, niin rinkiä joutuu sahaamaan sitten vaan...
https://youtu.be/PzC6yU6DhkY?si=Iay6fGr551f-Jr8L
Tälle ei voi olla nauramatta. 😂Onko miten vahvalla moottorilla? Minun kokemus on että 250w on ihan riittävä, ei tule hiki mutta vähän joutuu ylämäissä käyttämään myös omaa voimaa niin on aika passeli ja akku kestää kohtuudella kun ei ole liikaa paukkuja. Jos on irrotettava akku se on hyvä, ulkona pitäminen aika paljon talvella hyyydyttää akkua jos joutuu tunneiksi jättämään pihalle.
Onko miten vahvalla moottorilla? Minun kokemus on että 250w on ihan riittävä, ei tule hiki mutta vähän joutuu ylämäissä käyttämään myös omaa voimaa niin on aika passeli ja akku kestää kohtuudella kun ei ole liikaa paukkuja. Jos on irrotettava akku se on hyvä, ulkona pitäminen aika paljon talvella hyyydyttää akkua jos joutuu tunneiksi jättämään pihalle.
-harmiseikirj-En .uista? Saattoi olla tuo 250 w;n.
Hyvin se avustelee ja tehokkaat nestejattut. Etupää jousitettu ja aukun saa irti, mutta hyvin se pakkasellakin toimii, eikä kovin paljoa enempi silloin akkua syö.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/768463/Haibike-Trekking-4-High-sahkopyora-S
Tuollainen. Siinä sit piti ostaa lukko ja ostin kypärän ja ne talvirenkaatkin. Tällä viikolla olen jo 60 kilsaa sillä ajellut. Työt kun alkaa, niin viikkon tulee jo työajoja 40-50 km viikkoon, sitten kauppamatkat päälle. 🙂- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
En .uista? Saattoi olla tuo 250 w;n.
Hyvin se avustelee ja tehokkaat nestejattut. Etupää jousitettu ja aukun saa irti, mutta hyvin se pakkasellakin toimii, eikä kovin paljoa enempi silloin akkua syö.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/768463/Haibike-Trekking-4-High-sahkopyora-S
Tuollainen. Siinä sit piti ostaa lukko ja ostin kypärän ja ne talvirenkaatkin. Tällä viikolla olen jo 60 kilsaa sillä ajellut. Työt kun alkaa, niin viikkon tulee jo työajoja 40-50 km viikkoon, sitten kauppamatkat päälle. 🙂On varmaan hyvä peli. Ainakin akku on jämerä kun mulla on 10ah ja se olisi wh:na 360Wh (10Ah x 36V) niin tuossa on kyllä hyvin paukkuja kun on tuo 500wh, riittää pidempäänkin matkaan. Vaihteita on tuossa minusta turhankin paljon kun sähköavusteisessa käytännössä ei montaa vaihdetta tule käytettyä, voi mennä harvimmalla liki koko ajan. Joo, ei se pakkanen ajaessa juuri vaikuta mutta jos on parkissa useamman tunnin niin jäätynyt akku saattaa alkaa sitten pykimään inhottavasti, antaa virtaa pätkittäin niin aina paree jos saa lämpimään pidempien pysähdysten ajaksi.
On varmaan hyvä peli. Ainakin akku on jämerä kun mulla on 10ah ja se olisi wh:na 360Wh (10Ah x 36V) niin tuossa on kyllä hyvin paukkuja kun on tuo 500wh, riittää pidempäänkin matkaan. Vaihteita on tuossa minusta turhankin paljon kun sähköavusteisessa käytännössä ei montaa vaihdetta tule käytettyä, voi mennä harvimmalla liki koko ajan. Joo, ei se pakkanen ajaessa juuri vaikuta mutta jos on parkissa useamman tunnin niin jäätynyt akku saattaa alkaa sitten pykimään inhottavasti, antaa virtaa pätkittäin niin aina paree jos saa lämpimään pidempien pysähdysten ajaksi.
-harmiseikirj-No riippuen avustustarpeesta, range on aika hulppea. Siinä on vielä sellainen automaattiasento, mikä laittaa avustusta tarpeen mukaan. Se lisää sitä ylämäkeen ja vähentää tasasella ja alamäessä.
Voishan tuota periaatteessa säilyttää eteisessäkin talvella. Ja töissäkin löytyis varasto, mihin laittaa ja ladata. 😁
Pidä aina välillä älä osta mitään päiviä. Kauppaan mennessä lista mukaan ja kieltäydyt heräteostoksista. Anna hiustesi kasvaa ja käy parturilla vain joka toinen kuukausi.
Ala keittämään kaurapuuroa.. on hyväksi kropalle ja lompakolle. Älä tarjoa pirpanalle kahta juomaa, kun oli sopimus yhdestä. Tee isoja ruoka-annoksia ja tuoreeltaan annosrasioihin pakastimeen. Osta halpismerkkejä brändimerkkien sijasta. Kun tulee inspis uudesta projektista, kieltäydyt siitä, jos vanha on vielä kesken. Innostuneena tulee sijoitettua rahnua projektiin, joka ei ehkä toteudu tai ei ole ajankohtainen. Vertaa ja kilpailuta hintoja.
Tuossa nyt jotakin..Kaksi juomaa Pirppikselle on selvä sijoitus... ja juotiin se toinen Haaveilijan kanssa kyllä. 😄
Mähän säästäisin, kun en värjäilis parturissa hiuksia ja kävisin vähän halvemmalla parturilla, mutta siinä on ehkä sellainen juttu, mistä en periaatteessakaan tingi. Se on harva mun itseeni sijoittama ylellisyys. 😊
Ja parturi on hyvä tuttu. (Mutta voi sitäkin miettiä)
Mut kyllä näitä ideoita löytyy...😄Disseisback kirjoitti:
Kaksi juomaa Pirppikselle on selvä sijoitus... ja juotiin se toinen Haaveilijan kanssa kyllä. 😄
Mähän säästäisin, kun en värjäilis parturissa hiuksia ja kävisin vähän halvemmalla parturilla, mutta siinä on ehkä sellainen juttu, mistä en periaatteessakaan tingi. Se on harva mun itseeni sijoittama ylellisyys. 😊
Mut kyllä näitä ideoita löytyy...😄Vai niin .. sijoitus. No kyllähän sä sillä suukon taisit saadakin.. heh. Kalliiksi tuli. 😂
No mutta jos olet tottunut käymään parturissa kerran kuukauteen.. käytkin jatkossa puolentoista kuukauden välein..
Mutta ymmärrän. Se parturointi on hemmottelua josta et halua luopua.- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Kaksi juomaa Pirppikselle on selvä sijoitus... ja juotiin se toinen Haaveilijan kanssa kyllä. 😄
Mut kyllä näitä ideoita löytyy...😄Hiukset on helppo leikata ja värjätä itse. Mutta toki se luxus siinä sitten onkin vaan se säästö.
Jasu Pikku-pirpana kirjoitti:
Vai niin .. sijoitus. No kyllähän sä sillä suukon taisit saadakin.. heh. Kalliiksi tuli. 😂
No mutta jos olet tottunut käymään parturissa kerran kuukauteen.. käytkin jatkossa puolentoista kuukauden välein..
Mutta ymmärrän. Se parturointi on hemmottelua josta et halua luopua.Mistä kukakin haluaa maksaa... mä sain sinä iltana jotain, mitä ei rahalla voi mitata. 😊
Sain muiston, kokemuksen mikä on lipastossa mistä voin sitä maistella ja muistella aina. 😊
Muistan hyvin raitsikan nivelen liikkeen jalkojen alla, suunnittelut pelien kanssa saksalaisessa olutbaarissa, kirpeän pakkasen ja rommikolan maun pysäkillä. 😃
Osaan nauttia vaikka kaikki sitä ei ehkä tiedä. 😉Anonyymi kirjoitti:
Hiukset on helppo leikata ja värjätä itse. Mutta toki se luxus siinä sitten onkin vaan se säästö.
JasuMutta sitä tunnetta, kun joku sen tekee, ei saa muuten kuin noin. 😊
Hipaisut korviin, saksien naksutus, pään harjoilla, kammoilla ja värjäysaineen levityksillä ja pesulla, föönauksella, laittelulla...
Kyllä se on 5-6 viikon odottelun ja hinnan väärti...sekä se frendi elää sillä. Se kyselee miten menee, kertoo miten sillä menee..😄
Ei centtiäkään liikaa. 😁Disseisback kirjoitti:
Mistä kukakin haluaa maksaa... mä sain sinä iltana jotain, mitä ei rahalla voi mitata. 😊
Sain muiston, kokemuksen mikä on lipastossa mistä voin sitä maistella ja muistella aina. 😊
Muistan hyvin raitsikan nivelen liikkeen jalkojen alla, suunnittelut pelien kanssa saksalaisessa olutbaarissa, kirpeän pakkasen ja rommikolan maun pysäkillä. 😃
Osaan nauttia vaikka kaikki sitä ei ehkä tiedä. 😉Kyllä mä uskon, että sussakin asustaa pieni nautiskelija.
Oli oikein hyvä juttu, että kutsuit minut mukaan tapaamiseesi. Oli mukava ilta. Kiitos siitä.Pikku-pirpana kirjoitti:
Kyllä mä uskon, että sussakin asustaa pieni nautiskelija.
Oli oikein hyvä juttu, että kutsuit minut mukaan tapaamiseesi. Oli mukava ilta. Kiitos siitä.Loistava ilta, koko häpeninki. 😁
- Anonyymi
Sarjassamme suomalainen säästää:
-Vaihtaa auton vähemmän kuluttavaan (uuden auton arvosta katoaa 25% heti ulos liikkeestä ajaessa) osamaksulla, korkoineen
-Ostaa viiden tonnin sähköpyörän, jolla muutaman kuukauden intoilun jälkeen ei tee mitään ja myy sen Torissa 2500 eurolla
-Päättää säästää lämmityksessä, ostaa kymppitonnin mönkijän, kolmen tonnin tukkikärryn ja puunkaatovehkeet, sitten kuluttaa parisataa tuntia vuodessa puita kaataen, karsien, raahaten, pinoten ja uuniin lapaten - mahtava säästö, kun sähkölasku on alle satasen kuussa (tosin ne vehkeet maksoivat 15 tonnia ja risat)
.....kaiken huipuksi ei suostu luopumaan harrasteromuista eikä ulkomaanmatkailiusta, mutta luulee säästävänsä paljon ostamalla Xtra-kahvipaketin 2 eurolla..... - Anonyymi
Missä kaikessa voisimme vielä säästää voiko mäyräkoiran luontoon päästää lokakuussa kun pakastaa
- Anonyymi
Itelle toimi mukavasti seuraavat keinot säästää jo säästetyistä menoista:
1. Pese kädet ja melkein puhtaat astiat yms. vain kylmällä vedellä.
2. Aamiainen puuroksi --> n. 0,1 Ekee per ateria.
3. Leipominen tiputtaa leivän hinnan 6E/kg --> 1E/kg.
4. Jos on klapit omasta takaa, käytä puuliettä.
5. Tiputa päällekkäiset menot, kuten erillinen netti vs. puhelimen kk-maksu, johon sisältyy netti.
6. Vaihda kamaa jota et tarvitse siihen mitä tarvitset.
7. Osta tukkueriä ja myy ylimäärä tai osta kimpassa.
8. Syö sisäelinlihoja ja pyydä jauhamaan ne jauhelihaksi kaupassa.
9. Tee kimppajäteastia diili naapurin kanssa. Netinkin voi jakaa jos WLAN yhteys toimii.
10. Käy saunailloissa vaikka seurakunnassa jos on tarjolla. Ei tarvi itse lämmittää. - Anonyymi
Mulla ei oo koskaan ollut isot menot, mutta voihan sitä pienestäkin säästää. Pitänyt jo pitkään vaihtaa esim. puhelinliittymä ja netti edullisempaan. Ja yks hyvä on, et en melkeinpä koskaan heitä ruokaa hukkaan vaan ostan sen mikä menee suusta alas.
No toi ruokahävikin minimoiminen on munkin suosikkihomma. Tai ylleensäkin se, että mitä tarvitset, hankit, käytät, mutta mikään ei jäis käyttämättä.
Mä pystyn nykyään käyttämään kaiken hyvin...lasten kanssa se oli vaikeaa.
Muutenkin en halua tinkiä mistään, mitä tarvitsen. Mutta mieluummin mietin sitä mitä todella tarvitsen. 😊
En osta vaikka vaatteita, jota en sitten käytäkään. Tai halpaa kanaa, jonka mätän roskiin kun se maistuu "ei miltään purukumilta". Ksikenlsinen "hukka" on jumalatonta miinusta...
- Anonyymi
Säästäminen on harrastus rikastumisen tiellä.
- Anonyymi
Tarpeeksi harrastaa on todella vauras.
- Anonyymi
Vain typerykset pihtaa , ja kohta pitääkin sitten pihdata isommin ja isommin ... jne..... ei elämää kannata tuhlata pihtaamiseen .
- Anonyymi
Jos jättää palauttamatta jonkin purkin palaukuseen josta saisi 0,15EUROA
Niin kengänpohjatkin kuluisivat enemmän kuin 0,15EUR joten tappiolle menisi ei kannattaisi. Onko kodinkoneet sijoitettu oikein? Kylmälaitteet mahdollisimman kaukana lämpöpatterista ja tulisijoista. Sulata pakastin vähintään kerran vuodessa, imuroi pölyt pois kylmälaitteiden takaa ja jos kodinkoneita täytyy uusia, suosi energiatehokkaita laitteita.
Jos sinulla on vesijohtovesi, niin hyödynnä myös sadevesi vaikka auton pesussa tai vaikka saunassa pesuvetenä.
Jos et kokonaan luovu autosta, niin muista taloudellinen ajotapa. Eikä siellä autossa tarvi kuljettaa mukana aina ihan kaikkia (painavia) työkaluja, mitkä omistaa.
Järjestä ruokakaappi niin, että siellä ei mikään mene vanhaksi. Tee kauppalappu ruokakauppaan ja osta vain lapulla olevat asiat. Hyödynnä viimeisen päiväyksen tarjousruoat kaupassa ja joissakin kaupoissa on niistä punalaputetuista iltaisin vielä isommat alennukset.
Ja, ota reissuun aina omat eväät, niin ei tarvii poiketa haukkaamassa kallista huoltisruokaa tai välipaloja. 🙂Joo, no sähkönkulutusta olen saanut joka vuosi pudotettua. Iso kuluerä olisi tuolla kellarissa, nimittäin saunaosasto. 16-18 neliötä sähköistä lattialämmitystä... sinne on tarkoitus laittaa vesikiertosysteemit, jahka kerkeää... sit uskoisin sähkönkulutuksen putoavan noin 2000 kwh/v. 😄
Itse alusta loppuun tehty ruoka olisi tarkoitus tehdä ja vieläpä työpäivinä töissä. 😁 Valtion dähköillä. Lisäksi siellä on ihan ok suihkutilat, niin niitäkin vois hyödyntää enempi. Kyllä hampaita naurattaa, kun tuntipalkka juoksee lisineen ja lasket veronmaksajien vettä, sekä sähköä siellä. 🤣
- Anonyymi
Kävele ja pyöräile matka syö edullisia kasviksia ja hedelmiä 1€kg tarjolla tee isompi erä ruokaa tai leivonnaisia uunissa kerralla, pakasta käytä jäähdyttämiseen ulkotiloja talvella. Kirjastossa pystyy lukemaan lehtiä, käyttämään läppäriä, lainaamaan kirjoja, videoita. Juo vettä , älä kaljaa tai virvoitusjuomis, älä tupakoi. Vaatteita ei tarvitse ostaa jatkuvasti vaan tuunaa, pidä paino kurissa mahtuu päälle
pitkään.
Veden käyttö ja lämpimyyden säädöt ja kaikenlaisiin sähkölaitteiden irrottaminen jos ei tarvitse pidä kuntoa yllä, ei tarvitse lääkkeitä ei lääkäreissä käyntejä, paitsi hammaslääkärissä kannattaa käydä ja pestä hampaat usein - Anonyymi
. Iso kuluerä olisi tuolla kellarissa, nimittäin saunaosasto. 16-18 neliötä sähköistä
Et kai lämmitä tilaa jatkuvasti? Se on turhaa, minä lämmitän kosteita tiloja vain vkl öisin jos ilmastointi pelaa niin kuivuvat hyvin ja ma-pe on lämmitys kokonaan poispäältä ( öisin siksi kun on pörssisähkö)
Toinen tuo kuumavesiboileri, minulla mökillä lämpenee vain öisin 01-06 halvalla pörssisähköllä ja riittää lämmintä koko päiväksi. Sitten saunanvedet lämpenee puilla.
Sähköfillarissa voi pitää nastat alla kesät talvet....No mä käyn kyllä päivittäin suihkussa, enkä todellakaan lämmitä uudelleen jotain kuutiota betonia jostain 10 asteesta 25 asteeseen kerran viikossa...eihän siinä edes säästä...
Samoin on lämpimän käyttöveden kanssa...
Ja vaihdan kesäksi kesärenkaat... nastat jarruttaa ja kuluvat suotta. 30 min homma. 😁
- Anonyymi
vaihdat kaiken tuore-leipomotuotteet näkkileipään,.
- Anonyymi
Jonkin tuotteen arvokin on aina ostajan silmissä, esim jonkin traktronin kokonais arvo voi olla 2 näkkileipää ilman levitettää....
- Anonyymi
muttaj os ei ole käteistä eli riihikuivaa, ei silloin ole traktroriakaan...
- Anonyymi
Jos rahat ovat pankkitilillä ne luokitellaan nolla-varallisuudweksi..
Mutta itse olen vähillä varoillani laittanut rahoja tietokoneiden juttuihin, paljonkin jooh.. - Anonyymi
mutta mikä iloisen mielen korvaa sitten kun saa asennella tietokoneeseen uusia osia :)
- Anonyymi
Miksi laskuvarjojääkäri ei ymmärrä mitään maanpuolustuksesta?
- Hän ei tiedä miten rynnäkkökivääri toimii. - Anonyymi
todellakin JOO uusi innostus sääkuvien parantaminen-juttu en ole tyhnä kuin pyython-paska tai joku, vaan on kokemusta Visual C++ kymmenien vuosien ajalta, niin...
Eli uusi lisäkamera ja tetystikin kaikki omaa ojelmakoodia c-kielellä eli Vsial C00 :D
hahhaa - Anonyymi
Miksi poliisi on aina väärässä? - Kosk hän pelkää kollegoiden eregointia eli reagointia.
- Anonyymi
.. mutta jos palatakseni tuohon multicamera-tietokone jne..jutuun, niin kun ohjelmoin Vsual C++, on samaa koodia kuin on myöskin DirectX, Xbox, DirectView, Direct3D... samaa XBOX ;D
Nooh en tiennyt sinulla menee nyt noin huonosti mutta sähköä tekemällä itse.
Disseisback kirjoitti:
Ai meneekö silloin huonosti, jos pitää säästää? 🤔
Omituinen ajatus?Puhuit lumen syömisestä ja kylmästä talosta.
” Tietenkin en ajatellut sentään asua koleassa kämpässä tai syödä lunta ja juoda vaan vettä, mutta ajattelin, että kunnianhimoisesti voisi pudottaa jorain pois menolistalta.”valtakunta kirjoitti:
Puhuit lumen syömisestä ja kylmästä talosta.
” Tietenkin en ajatellut sentään asua koleassa kämpässä tai syödä lunta ja juoda vaan vettä, mutta ajattelin, että kunnianhimoisesti voisi pudottaa jorain pois menolistalta.”Niin, totetesin että tarkoitus EI ole vetää mitään kituelämää...
Säästäen ei tarvitse mistään tarpeellisesta luopua, vaan karsia tarpeettomat ja totetttaa ne tarpeetkin edullisemmin.
Esimerkiksi mietin, että voin kohta laittaa auton vajaaksi vuodeksi seisontaan. Tarvitsen sitä vaan puun kuskaukseen. Kaupungissa mä pärjään sähköpyörällä ja pidemmille ajjoille voin lainata mutsin autoa ja maksaa siitä käytön mukaan. Kesällä on myös moottoripyörä. Säästöt 10-11 kk;een on yli tonnin verran, riipouen mitä sillä ajaisi. Lisäksi siinä polkiessa pyörällä kunto paranee/pysyy hyvänä.Disseisback kirjoitti:
Niin, totetesin että tarkoitus EI ole vetää mitään kituelämää...
Säästäen ei tarvitse mistään tarpeellisesta luopua, vaan karsia tarpeettomat ja totetttaa ne tarpeetkin edullisemmin.
Esimerkiksi mietin, että voin kohta laittaa auton vajaaksi vuodeksi seisontaan. Tarvitsen sitä vaan puun kuskaukseen. Kaupungissa mä pärjään sähköpyörällä ja pidemmille ajjoille voin lainata mutsin autoa ja maksaa siitä käytön mukaan. Kesällä on myös moottoripyörä. Säästöt 10-11 kk;een on yli tonnin verran, riipouen mitä sillä ajaisi. Lisäksi siinä polkiessa pyörällä kunto paranee/pysyy hyvänä.Rakas tottakai voimme miettiä mihin ne rahat menee laskuihin on todenäköinen jos ne maksaa ensisijaisesti pois varaa on seuraavassa kuussa enemmän. Voithan myydä tavaraa esim puita sitä tarvitsan kun sähkö on korkealla.
Isänihän myy puita ja tiedän kevät on kun ihmisillä puut loppu. Iäkkäämmät käyttää puita enemmän kuin nuoremmat sukupolvet.Disseisback kirjoitti:
Esimerkiksi mietin, että voin kohta laittaa auton vajaaksi vuodeksi seisontaan. Tarvitsen sitä vaan puun kuskaukseen. Kaupungissa mä pärjään sähköpyörällä ja pidemmille ajjoille voin lainata mutsin autoa ja maksaa siitä käytön mukaan. Kesällä on myös moottoripyörä. Säästöt 10-11 kk;een on yli tonnin verran, riipouen mitä sillä ajaisi. Lisäksi siinä polkiessa pyörällä kunto paranee/pysyy hyvänä.Mies meillä on myynnyt kirjojaan pois kun varat on vähäiset. Torissa on esimerkkisi tämmöinen haettu nopeata myynti ilmoitus puista. Ja toivottavasti olet hyvin kuivattanut niin puukin myy
https://m.tori.fi/vi/96881915.htmvaltakunta kirjoitti:
Rakas tottakai voimme miettiä mihin ne rahat menee laskuihin on todenäköinen jos ne maksaa ensisijaisesti pois varaa on seuraavassa kuussa enemmän. Voithan myydä tavaraa esim puita sitä tarvitsan kun sähkö on korkealla.
Isänihän myy puita ja tiedän kevät on kun ihmisillä puut loppu. Iäkkäämmät käyttää puita enemmän kuin nuoremmat sukupolvet.No ihan tässä tarvitsee ostella itsekin puuta. Ei puuta nykyhinnoilla kannata alkaa rahtaamaan 50;n km;n päästä. Ja lisäksi itsekin tarvitsen sitä reilusti ja periaatteessa pitäisi tehdä kahden vuoden puut kerralla.
Disseisback kirjoitti:
Esimerkiksi mietin, että voin kohta laittaa auton vajaaksi vuodeksi seisontaan. Tarvitsen sitä vaan puun kuskaukseen. Kaupungissa mä pärjään sähköpyörällä ja pidemmille ajjoille voin lainata mutsin autoa ja maksaa siitä käytön mukaan. Kesällä on myös moottoripyörä. Säästöt 10-11 kk;een on yli tonnin verran, riipouen mitä sillä ajaisi. Lisäksi siinä polkiessa pyörällä kunto paranee/pysyy hyvänä.Lehti-ilmoitus voi tuoda enemmän asiakkaita kun iäkkäämmät käyttää paperilehtisiä.
Disseisback kirjoitti:
Esimerkiksi mietin, että voin kohta laittaa auton vajaaksi vuodeksi seisontaan. Tarvitsen sitä vaan puun kuskaukseen. Kaupungissa mä pärjään sähköpyörällä ja pidemmille ajjoille voin lainata mutsin autoa ja maksaa siitä käytön mukaan. Kesällä on myös moottoripyörä. Säästöt 10-11 kk;een on yli tonnin verran, riipouen mitä sillä ajaisi. Lisäksi siinä polkiessa pyörällä kunto paranee/pysyy hyvänä.Voihan miettiä onko sitten esim asunto kaupungissa halvenpaa vuokrata yksiö kuin maksaa ylläpito kuukaudelta omakotitalossa ja pistää todellakin vuokraukseen omakotitalo.
valtakunta kirjoitti:
Mies meillä on myynnyt kirjojaan pois kun varat on vähäiset. Torissa on esimerkkisi tämmöinen haettu nopeata myynti ilmoitus puista. Ja toivottavasti olet hyvin kuivattanut niin puukin myy
https://m.tori.fi/vi/96881915.htmNo joutavia tavaroita vois toki myydä pois, ihan ettei niillä itse mitään tee. Mutta muuten ei ole tarvetta alkaa myymään kaikkea...
Ja mun säästötavoitteet ei ole hetkelliset, vaan lähinnä sellaiset, että on pinttynyt jotain tapoja, esimerkiksi ajaa autolla pienetkin matkat. Se joutaa pois. Tai ostaa valmista ruokaa, se joutaa pois. Päällekkäisiä vakuutuksia, ne päällekkäisyydet joutaa pois.
Käydä pikkukaupassa, kun pienen vaivannäön jälkeen vois isommasta ostaa samat tuotteet edullisemmin...
Sitten jos rahaa jää yli, eli ssäästyy, voi niillä sitten vaikka reissata tai hemmotella itseään vaikka kerran vuoteen. Tai ostaa vaikka aurinkopaneelit ja säästää taas lisää.
En tiedä onko tälläiseen oikea termi edes tuo säästäminen, vai rahankäytön tehollistaminen?Disseisback kirjoitti:
Esimerkiksi mietin, että voin kohta laittaa auton vajaaksi vuodeksi seisontaan. Tarvitsen sitä vaan puun kuskaukseen. Kaupungissa mä pärjään sähköpyörällä ja pidemmille ajjoille voin lainata mutsin autoa ja maksaa siitä käytön mukaan. Kesällä on myös moottoripyörä. Säästöt 10-11 kk;een on yli tonnin verran, riipouen mitä sillä ajaisi. Lisäksi siinä polkiessa pyörällä kunto paranee/pysyy hyvänä.En tiedä missä asut ja voithan sinä goolettaa asuinpaikan mukaan ne kulut on lähiempiin asuin paikkoihin. Yksiöitä kovasti kaupungeihin on rakennettu ja pienempiä asuntoja mutta suurperheelle ei ole saatavana. Vesimaksu ja sähkö kuitenkin lähtee rullaa ja vuokraan sisältyy tottakai talonhuolto eli pistävät pihat mutta katkasu isompaan(omakotitaaloon) asuntoon vaihtamalla pienempää en tiedä onko edullisempaa. Se pitäisi sitten laskea, ilman autoa kaupungissa pärjää mutta kuntoa sinulla kuulostaa olevan lyhyet matkat.
Minulla ei ole mitään muuta tietoa paljon maksaa asua omassa torpassa mutta onko se sitten halvempaa perheellä kuin yksin?valtakunta kirjoitti:
Voihan miettiä onko sitten esim asunto kaupungissa halvenpaa vuokrata yksiö kuin maksaa ylläpito kuukaudelta omakotitalossa ja pistää todellakin vuokraukseen omakotitalo.
No ei remontin alla olevaa omakotitaloa voi vuokrata...
Ja sä et nyt muutenkaan taida mitenkään ymmärtää, mitä tässä tarkoitan...Disseisback kirjoitti:
No ihan tässä tarvitsee ostella itsekin puuta. Ei puuta nykyhinnoilla kannata alkaa rahtaamaan 50;n km;n päästä. Ja lisäksi itsekin tarvitsen sitä reilusti ja periaatteessa pitäisi tehdä kahden vuoden puut kerralla.
Isänion laittanut taas auto seisontaa koska sairaataa ja tukoksien ja leikkauksien takia eli ei pysty myymään puita.
Disseisback kirjoitti:
Ja sä et nyt muutenkaan taida mitenkään ymmärtää, mitä tässä tarkoitan...Nonii selkeästi vähättelet minua vieläkin.
Disseisback kirjoitti:
Ja sä et nyt muutenkaan taida mitenkään ymmärtää, mitä tässä tarkoitan...Enhän seuraa elämääsi en voi kovasti tietää mihin on palamassa rahaa tai en ole sinun menoista tietoisia.
🤔- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No joutavia tavaroita vois toki myydä pois, ihan ettei niillä itse mitään tee. Mutta muuten ei ole tarvetta alkaa myymään kaikkea...
Ja mun säästötavoitteet ei ole hetkelliset, vaan lähinnä sellaiset, että on pinttynyt jotain tapoja, esimerkiksi ajaa autolla pienetkin matkat. Se joutaa pois. Tai ostaa valmista ruokaa, se joutaa pois. Päällekkäisiä vakuutuksia, ne päällekkäisyydet joutaa pois.
Käydä pikkukaupassa, kun pienen vaivannäön jälkeen vois isommasta ostaa samat tuotteet edullisemmin...
Sitten jos rahaa jää yli, eli ssäästyy, voi niillä sitten vaikka reissata tai hemmotella itseään vaikka kerran vuoteen. Tai ostaa vaikka aurinkopaneelit ja säästää taas lisää.
En tiedä onko tälläiseen oikea termi edes tuo säästäminen, vai rahankäytön tehollistaminen?Onko niitä joutavia tavaroita niin paljon, että niistä saatu raha vaikuttaisi johonkin vai kannattaako toimeliaan miehen vain säilyttää ne. Onko sinulla aikaa ruoan laitolle jokapäiväisenä tapana. Äkkiseltään vaikea nähdä avolavamiehen veivaavan fillarilla kauppaan. Oletko edes pyöräilyihminen. - cu-
Disseisback kirjoitti:
Ja sä et nyt muutenkaan taida mitenkään ymmärtää, mitä tässä tarkoitan...Tietäminen ja ymmärtäminen on eri asia..
valtakunta kirjoitti:
Nonii selkeästi vähättelet minua vieläkin.
En minä vähättele, mutta olen sulle tässä koettanut selittää, etten minä elä missään kurjuudessa. En säästä siksi, ettei ole varaa ruokaan ja muuhun...
Vaan aion säästää turhista menoeristä...ja muuttaa muutenkin tapaa elellä.
Kokoajan kaikki kallistuu ja investoinnit kannattaa tehdä itse säästämällä, eikä käyttää mitään osamaksuja ja tai kulutusluottoja.
Voi säästää jo, ennenkuin on pakko tinkiä ties mistä...Disseisback kirjoitti:
No joutavia tavaroita vois toki myydä pois, ihan ettei niillä itse mitään tee. Mutta muuten ei ole tarvetta alkaa myymään kaikkea...
En tiedä onko tälläiseen oikea termi edes tuo säästäminen, vai rahankäytön tehollistaminen?Ymmärrän toki eikun alat selvittelemään ja tuumasta toimeen. Pikkukaupat on iäkkäitä palvelevia ja paikallisen yrityksen tukemista
valtakunta kirjoitti:
Isänion laittanut taas auto seisontaa koska sairaataa ja tukoksien ja leikkauksien takia eli ei pysty myymään puita.
No eipä siitä kannata maksella vakuutuksia ja veroja, jos sitä ei käytä.
Itsekin ajattelin laittaa sen seisontaan, kun saan puut pihaan. Sitten katsastan sen ja vien sen maalle pölkkyjen päälle huilimaan. Sieltä sen saa, jos tarvetta, mutta luulen, että vasta ensi neväänä, kun rahtaan puuta... jos silloinkaan. Sitten jos en sitä tarvitse, myyn pois.
Mutta se on oikeasti vietävä tästä pois, etten joku p.ska keli ota sitä käyttöön. 😂Disseisback kirjoitti:
En minä vähättele, mutta olen sulle tässä koettanut selittää, etten minä elä missään kurjuudessa. En säästä siksi, ettei ole varaa ruokaan ja muuhun...
Vaan aion säästää turhista menoeristä...ja muuttaa muutenkin tapaa elellä.
Kokoajan kaikki kallistuu ja investoinnit kannattaa tehdä itse säästämällä, eikä käyttää mitään osamaksuja ja tai kulutusluottoja.
Voi säästää jo, ennenkuin on pakko tinkiä ties mistä...Minusta se on hyvää ennakoimista ja suojelua talouttasi kohtaa sota vie sinun omaisuutesi ikävä kyllä se on laissa että valtio voi ottaa omaisuutesi poikkeusoloissa ja sota on sellainen mikä ajaa sellaiseen koska ne haluaa voittaa sodan ja rahoittaa sotaa.
Anonyymi kirjoitti:
Onko niitä joutavia tavaroita niin paljon, että niistä saatu raha vaikuttaisi johonkin vai kannattaako toimeliaan miehen vain säilyttää ne. Onko sinulla aikaa ruoan laitolle jokapäiväisenä tapana. Äkkiseltään vaikea nähdä avolavamiehen veivaavan fillarilla kauppaan. Oletko edes pyöräilyihminen. - cu-
Siis mulla on esimerkiksi kirjoja tuolla, mitkä kerää vain pölyä. Joutais hävittää. Sitten taitaa olla pukuja, jotka ei sovi edes enää ja varmaan penskojen vaatteita, leluja ja ties mitä...😄
Yleensä olevinaan ei olis aikaa laitella ruokaa välillä, mutta sitä varten olis pikku pakkanen, että sieltä vois tonkia sapuskaa ja lämmittää mikrossa. Aikaisemmin se oli työlästä, kun muksut söi niin paljon. Nyt ne asuu omillaan, että ei olis iso homma. Ja teen jo sitä. 🙂
No en erityisempi pyöräilijä ole ollut, mutta kannattaisi olla, että pysyisi kuntokin hyvänä. Lisäksi toi sähköpyörä on aikas hieno keksintö. Silloinkin kun on aika poikki, se avustaa kivasti... että ei vaikuta ihan älyttömälle laittaa sitä käyttöön enempi.
Mä oon kuiteskin aika mukavuudenhaluinen tyyppi, mutta tietyillä nikseillä saan itseni toimimaan, kävi mitä kävi. 😁
Ja kun taas saan jostain hommasta "uuden normaalin", se menee rutiinilla. 😄valtakunta kirjoitti:
Minusta se on hyvää ennakoimista ja suojelua talouttasi kohtaa sota vie sinun omaisuutesi ikävä kyllä se on laissa että valtio voi ottaa omaisuutesi poikkeusoloissa ja sota on sellainen mikä ajaa sellaiseen koska ne haluaa voittaa sodan ja rahoittaa sotaa.
No ei nyt ole sotaa... ja jos tulee, niin sitten on kaikki kusessa... mutta sille ei voikaan kukaan mitään. Jos tuon itänaapurin idiootit keksii tänne marssia, niin siihen ei voi mitään tehdä muuta kuin tapella vastaan.
Disseisback kirjoitti:
Siis mulla on esimerkiksi kirjoja tuolla, mitkä kerää vain pölyä. Joutais hävittää. Sitten taitaa olla pukuja, jotka ei sovi edes enää ja varmaan penskojen vaatteita, leluja ja ties mitä...😄
Yleensä olevinaan ei olis aikaa laitella ruokaa välillä, mutta sitä varten olis pikku pakkanen, että sieltä vois tonkia sapuskaa ja lämmittää mikrossa. Aikaisemmin se oli työlästä, kun muksut söi niin paljon. Nyt ne asuu omillaan, että ei olis iso homma. Ja teen jo sitä. 🙂
No en erityisempi pyöräilijä ole ollut, mutta kannattaisi olla, että pysyisi kuntokin hyvänä. Lisäksi toi sähköpyörä on aikas hieno keksintö. Silloinkin kun on aika poikki, se avustaa kivasti... että ei vaikuta ihan älyttömälle laittaa sitä käyttöön enempi.
Mä oon kuiteskin aika mukavuudenhaluinen tyyppi, mutta tietyillä nikseillä saan itseni toimimaan, kävi mitä kävi. 😁
Ja kun taas saan jostain hommasta "uuden normaalin", se menee rutiinilla. 😄Miehen kirjat on tottakai haluattua tavaraa hän on tietää mitkä on arvokkaita ja opiskelukirjat on välttämättömiä nykyaikaisia.
Esim vanha pelilauta jos on klasikko se on uutenakin jo 135,00 €
Vanha arvo on korkea.
https://www.lautapelit.fi/product/44195/heroquest-2022-engDisseisback kirjoitti:
No ei nyt ole sotaa... ja jos tulee, niin sitten on kaikki kusessa... mutta sille ei voikaan kukaan mitään. Jos tuon itänaapurin idiootit keksii tänne marssia, niin siihen ei voi mitään tehdä muuta kuin tapella vastaan.
Kunhan pystyt varautumaan siihen sitten. Minulle on ihmiselämät arvokkaampia kuin omaisuus.🥰 sanoinkin menisi härkkimään yhdysvaltoja ehkä jäisi kiinnikin härkkiät Suomessa on iäkäs sukupolvi helpommin provosoitavana koska elivät ja kuulivat sotaa 100 vuotta sitten lapsina ja nuorina.
Disseisback kirjoitti:
Minä en tappele, minä antaudun, olen rauhaa rakastava luovutan todenäköisesti, pakeneminenkin tehty mahdottomaksi.
valtakunta kirjoitti:
Kunhan pystyt varautumaan siihen sitten. Minulle on ihmiselämät arvokkaampia kuin omaisuus.🥰 sanoinkin menisi härkkimään yhdysvaltoja ehkä jäisi kiinnikin härkkiät Suomessa on iäkäs sukupolvi helpommin provosoitavana koska elivät ja kuulivat sotaa 100 vuotta sitten lapsina ja nuorina.
Ei Venäjä isompiaan härki, vaan kyllä se koittaa kiusata pienempiä ja uhkailemalla koittaa saada niiltä mitä irti saa...
valtakunta kirjoitti:
Minä en tappele, minä antaudun, olen rauhaa rakastava luovutan todenäköisesti, pakeneminenkin tehty mahdottomaksi.
Ei se ole mitään rauhaa, jos joku alistaa.
Disseisback kirjoitti:
Ei Venäjä isompiaan härki, vaan kyllä se koittaa kiusata pienempiä ja uhkailemalla koittaa saada niiltä mitä irti saa...
Kyllä se että kun ollaan nyt Natossa ei olee enää mikään pieni😔 miksi ukrainankin saada aiheutettua komplikaatiota maiden väliin. Oksettaa jo pelkkä ajatuskin.
Disseisback kirjoitti:
Putki rikkokin nähtiin ettei se ollut ollut venäjän syy kuka sodasta hyötyy on ikävä kyllä se maa joka tarvitsee avustuksia miehetkin sieltä loppuu aikanaan.
Disseisback kirjoitti:
Kannattaa nyt muistaa se että ei sieltä miehiä synny. muutamassa vuodessa suoraan asevelvolliseksi. Ihmiset ehtyvät ukrainasta joten en ihmettele että tarvitsevat sotajoukkoja ja natossa kasvattaa sotateollisuutta.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/755ae213-47f6-4424-b700-24b2a000a4dd
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010283834.htmlvaltakunta kirjoitti:
Kyllä se että kun ollaan nyt Natossa ei olee enää mikään pieni😔 miksi ukrainankin saada aiheutettua komplikaatiota maiden väliin. Oksettaa jo pelkkä ajatuskin.
En ymmärrä kommenttia...🙄
valtakunta kirjoitti:
Putki rikkokin nähtiin ettei se ollut ollut venäjän syy kuka sodasta hyötyy on ikävä kyllä se maa joka tarvitsee avustuksia miehetkin sieltä loppuu aikanaan.
Eipä pystytä osoittamaan siitä mitään....
Disseisback kirjoitti:
En ymmärrä kommenttia...🙄
Natomaita 32 maata, se ei ole pieni maa. https://www.nato.int/nato-welcome/index_su.html
” Naton tavoitteena on taata kaikkien jäsentensä vapaus ja turvallisuus poliittisin ja sotilaallisin keinoin.”valtakunta kirjoitti:
Natomaita 32 maata, se ei ole pieni maa. https://www.nato.int/nato-welcome/index_su.html
” Naton tavoitteena on taata kaikkien jäsentensä vapaus ja turvallisuus poliittisin ja sotilaallisin keinoin.”Niin. Mutta Ukraina ei kerennyt siihen... samoin Moldova. Ja kyllä siellä kiristellään nyt hampaita...
Onneks Suomi kerkesi ja nyt Ruotsikin.Disseisback kirjoitti:
Niin. Mutta Ukraina ei kerennyt siihen... samoin Moldova. Ja kyllä siellä kiristellään nyt hampaita...
Onneks Suomi kerkesi ja nyt Ruotsikin.En koe onnens sitä natoa. Koen vain ettei näy puoluettomuus Suomen ja halua olla rauhassa ja rakastaa, eikä ketään tarttumaan aseisiin vaikka härkyttäis.
valtakunta kirjoitti:
En koe onnens sitä natoa. Koen vain ettei näy puoluettomuus Suomen ja halua olla rauhassa ja rakastaa, eikä ketään tarttumaan aseisiin vaikka härkyttäis.
Se rauha ei ole haluamiskysymys.
Jos tuo naapuri keksii päähänsä mitä huvittaa, sillä ei käy mielessä mikään puolueettomuus...
Juurihan itse laitoit, että Nato ei ole pieni... no siksipä sinne mentiin kiireellä ja hyvä niin.
Jos ei oltais, voisi käydä kuten Ukrainalle...
Venäjä voi vaatia puskirimaita itselleen ja se tekee mitä lystää, kuten nyt Ukrainassa.Disseisback kirjoitti:
Jos tuo naapuri keksii päähänsä mitä huvittaa, sillä ei käy mielessä mikään puolueettomuus...
Juurihan itse laitoit, että Nato ei ole pieni... no siksipä sinne mentiin kiireellä ja hyvä niin.
Venäjä voi vaatia puskirimaita itselleen ja se tekee mitä lystää, kuten nyt Ukrainassa.Minusta tuntuu että nyt vaan alat selvittää niitä menojasi kotipuolessa
ja miten voit todistaa edes sitä että olisi hyökännyt Suomen kimppuun puolueeton Suomi olisi ollut hyvä olla liittymättä mihinkään tai lähettämättä mitään aseita. Vaan pelkkää rauhaa tukemaaDisseisback kirjoitti:
Venäjä voi vaatia puskirimaita itselleen ja se tekee mitä lystää, kuten nyt Ukrainassa.Koska nämä oletukset vieläkin minua kohtaan sinulla vahvoja aiemmin ennen kuin ymmärsit olevan oikea. Oletko varma ettei sinulla oletuksia venäjää kohtaa ennalta kehittynyt. Eikö syytön niin kauan kuin todistetaan.
Minä uskon vieläkin venäjän syy operaatioon vakavat ihmioikeuksien rikkominen ja heidän lyhyt historia.
”Ukrainan hallitus otti perjantaina käyttöön tiukat rajoitukset. Hallinto määräsi sulkemaan julkiset paikat, joiden kaikki työntekijät eivät ole täysin rokotettuja koronaa vastaan.
Pahimmilla korona-alueilla on myös määrätty rokotustodistus pakolliseksi niille, jotka haluavat mennä julkisiin tiloihin. Ongelmana on rokotustodistusten väärennösten yleistyminen.
Lupaava merkki Ukrainassa on se, että rokotusten ottaminen on nyt vauhdittunut.
Ukrainassa on todettu pandemian aikana yli 2,7 miljoonaa koronavirustapausta ja 63 000 koronaan liittyvää kuolemaa.
”
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/05c0d458-9c9e-5256-8213-6c5f25d0f74f
Noh mutta olen kiitollinen että pystyt nyt paremmin kohtelemaan minua. Toivon että ymmärrät minuakin paremmin.valtakunta kirjoitti:
Minusta tuntuu että nyt vaan alat selvittää niitä menojasi kotipuolessa
ja miten voit todistaa edes sitä että olisi hyökännyt Suomen kimppuun puolueeton Suomi olisi ollut hyvä olla liittymättä mihinkään tai lähettämättä mitään aseita. Vaan pelkkää rauhaa tukemaaHistorian ja nykyisyyden perusteella.
- Anonyymi
valtakunta:, niin minä anomaalinen ohjelmoija tässä: niin; on ehkä mukavaa aina ostaa tietokoneelle aina uusia osia ja ohjelmoida ottaa ne heti käyttäöönkin ;D
Vakuutushan on lähtökohtaisesti tapa menettää rahaa. Sellaiset riskit, jotka pystyy kantamaan, kannattaa kantaa. Ja kun on omaa riskiä, niin huolehtii asioista paremmin. Että jos tämä kurvi menee leveäksi, niin minä maksan eikä joku Kasko.
Ja tuosta sähköpyörästä. Olen sitä mieltä että jos jo on auto ja perinteinen fillari, niin on ihan turhake lelu. Jos autolla yleensäkin käy jossakin, niin kauppa yms. on aina matkan varrella. Vie mennessäsi, tuo tullessasi. Vanha hyvä emäntien taloudellinen ohje.
Ne säännöliset kuukausittaiset menot kannattaa aika ajoin tsekata läpi. Siis jos on esim. nettejä, viihdepalveluja, lehtitilauksia yms. Aikaa on jokaisella rajallisesti. Pitää ne, joita käyttää aktiivisesti ja joista saa eniten vastinetta rahalle.- Anonyymi
Traktorin pyörän on arvo kuin moottoripyräön arvo eli noin 230EUR Harley davvidsonkin lähtee panhead-paska...
kuket kikkakin laulaa moottoripytö on paska pyörö..
autopyrä on monipyörä ja arvokkaampi aina n
https://www.youtube.com/watch?v=Xcdx2Q4Bo7A - Anonyymi
Auton vanne on kärynpyörä..
- Anonyymi
Tuossahan nuo tulivat.
- Anonyymi
Maksu-tv-jutuista voisi säästää mutta jos liian hauskoja.
Jokin juttu missä tuo Myley Cyrus, laulujuttu nellixissä miley curys black mirror-jaksossa oli jakso. - Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
💋 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://us4.fun/kissgirl?18280513
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574