Onkohan täällä ketään, jolla kokemusta siitä, että ennen nukahtamista kuuluu outoja ääniä?
Itse kuvailisin åäntä karjahdukseksi tai ärähdykseski. Välillä estää illalla nukahtamisen välillä aamulla pitkään nukkumisen. Ollut nyt muutaman viikon.
Asialle on nimikin, linkki, mutta mietin sitä, että kun sairastin pari kuukautta takaperin kasvojen alueen vyöruusun, johon liittyi karmea päänsärky, voiko olla yhteyttä asiaan?
Vyöruusu ym. taudit voi ilmeisesti aiheuttaa kuulonmenetystäkin??? Itse kyllä kuulen normaalisti.
Stressi tuon vyöruusun varmaan laukaisi, eli onko nämä äänet nyt muistutusta siitä, että hellitä nyt vihdoin, vai voiko virus jåädä jonnekin kuulohermoon?
Alkaa haitata elämää, kun unet jää lyhyeksi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome
Äänet unen ja valveen rajalla
9
268
Vastaukset
- Anonyymi
Mul oli neurologisia ongelmia ja tuli lihasnyintää ääniä. Jotain keskushermoissa muuttui. Ei hätää. Lääkäri sanoi että elimistö korjaa itse itseä ja se parantuu luultavasti itsestään, hitaasti. Jos pitää nettiradion auki yön hiljaisella. Itsellä auttaa.
- Anonyymi
Oliko sinulla siis myös vyöruusu, jonka jälkeen oireet tuli?
- Anonyymi
Uskoisin, että meitä on paljon, joille pienemmätkin äänet ja niiden voimakkuus korostuu unen ja valveen rajamailla. Ja osa niitä, joille se on fyysiseksi muodostunut traumavaste. Osa sellaisia, jotka on koko hereilläoloajankin ääniyliherkkiä.
Mitä sitten kukakin oudoksi kokee. Osa äänistä voi olla nukahtamisrajalla, jolloin osa jo "unennäköä".
Myös "herätessä" (selkouni), voi kuulla "ääniä". Jopa ihan rationaalisia keskusteluja, johon itse osallistuu :) Kunnes herää "loppumetritkin" tajunnantasolle, jota hereilläoloksi kutsutaan.
Joskus se on jopa harmittanut, vaikka tavanomaista ei olekaan, kun hyvä dialogi on jäänyt kesken :D - Anonyymi
Ei ole kokemusta mistään äänien kuulemisesta, mutta vyöruususta kylläkin. Tuli vain mieleeni, että Valavirin (varmaan sama muidenkin viruslääkkeiden kohdalla) tuoteselosteessa mainitaan mahdollisena haittavaikutuksena hallusinointi, ”sellaisten asioiden näkeminen ja kuuleminen, joita ei ole”:) Minäkin luulen, kuten ylempänä joku toinen kommentoija arveli, että tuollaiset jäävät pois sitten, kun virus on kokonaan rauhoittunut. (Itselläni Valaviristä ei ole tullut yhtään minkäänlaisia haittavaikutuksia.)
- Anonyymi
minulla tuli taanoin pitkä univaje ressistä, unta saanut millään, niin otin nukahtamis lääkkeen, niin nuhkadin mutta unta ei tullut , niin vanhassa talossa ilmeistyi tonttuja keskellä yötä näköpiiriin,
Jotkuthan kärsivät siitäkin, että silloin tällöin juuri ennen lopullista nukahtamista tulee putoamisen tunne, mihin taatusti herää lopullisesti.
Itselläni käy joskus niin, että unen ja valveen rajamailla kuulen puhelimen soivan. Kummallisinta on, että tämän puhelimen soittoääni on erilainen kuin omassani, joten olen ajan kanssa oppinut olemaan välittämättä siitä, ja nukahdan pian silti.- Anonyymi
Tuon puhelimensoiton olen kuullut monen kertovan.
- Anonyymi
Alottaja tässä. On kärsitty monenlaisista oireista. Viimeksi maanantaina päivystyksessä älyttömän huonon olon ja huimauksen takia. Samaa oli viime kesänä. Eli verenpaine nousee, sydänfilmissä ei näy mitään. Keuhkoissa voi ehkä olla, ei nyt tutkittu. Viime kesänä ei keuhkoveritulppaa verikokeen perusteella.
Ääniä yöllä ajoittain, päivällä suhinaa korvissa. Verenpaine saattaa nousta 170/115. Nyt taas seurataan verenpainetta tarvittaessa beetasalpaajaa. Dg R53. Eli krooninen väsymysoireyhtmä ilmeisesti jonkinlainen aivosairaus, jonka lopullinen niitti oli tuo vyöruusu.
Voiko tämä pitää paikkaansa? Minulla ei nyt ole mitään estolääkitystä.
Yhden lääketieteellisen hypoteesin mukaan joillakin potilailla krooninen väsymysoireyhtymä (CFS) on seurausta neurotrooppisen viruksen, erityisesti varicella zoster -viruksen, aiheuttamasta infektiosta. Shapiro väittää, että käytännössä kaikki CFS:n oireet voivat johtua ääreishermoston ganglioiden infektiosta. Hän väittää edelleen, että CFS: n krooninen kulku voitaisiin selittää sillä, miten ääreishermoston ganglioiden infektiot voivat aiheuttaa pitkäaikaisia hermojen toimintahäiriöitä.
Tri John Chian mukaan noin 1,5 % ME / CFS -tapauksista johtuu uudelleen aktivoituneesta varicella zoster -viruksesta, ja tätä ME / CFS :n vesirokkomuotoa voidaan hoitaa erittäin helposti viruslääkkeillä, kuten asykloviirilla, joka voi parantaa ME / CFS:n kokonaan noin kolmessa viikossa.
Väestökohorttitutkimuksessa seurattiin VZV-tartunnan saaneita ja tartuttamattomia henkilöitä, ja havaittiin, että kroonisen väsymysoireyhtymän (CFS) ilmaantuvuus oli korkeampi VZV-tartunnan saaneiden kohortissa. Kirjoittajat raportoivat, että VZV-tartunnan saaneilla potilailla, jotka käyttivät viruslääkitystä, oli 15 % pienempi CFS: n riski verrattuna potilaisiin, jotka eivät saaneet viruslääkitystä. Kaiken kaikkiaan he päättelivät, että VZV-infektio voi liittyä CFS:n riskiin , vaikka liitännäissairauksia ei olisikaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3492997Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591235- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837