Turvallisen liikennekäyttäytymisen perusedellytykset - yleiset periaatteet

Anonyymi-ap

Yleistä

Tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän ensisijaisena velvollisuutena on noudattaa laissa säädettyjä liikennesääntöjä. Liikennesäännöt eivät kuitenkaan määrittele tyhjentävästi, miten tienkäyttäjän tulee liikenteessä toimia. Tieliikenteen kaltaisella elämänalueella olisi mahdotonta määrittää yksiselitteistä sääntöä jokaista kuviteltavissa olevaa liikennetilannetta varten.

Tieliikenteen yleisiä periaatteita tarvitaan luomaan yleisiä toimintasääntöjä turvallisen liikenteen takaamiseksi. Yleiset periaatteet vaikuttavat tienkäyttäjän yleisen huolellisuusvelvollisuuden sisältöön.

Yleisiä periaatteita ei ole koottu yhteen voimassa olevassa laissa, koska ne ovat syntyneet pääasiassa laintulkintakäytännön kautta ja avulla. Näiden säännösten kokoaminen yhdeksi kokonaisuudeksi on tarpeellista.

Liikenteen säännöt ja periaatteet ovat molemmat voimassa olevaa oikeusjärjestelmää, ne ovat kutienkin luonteeltaan erilaisia. Periaatteet toimivat liikennesääntöjen apuna oikeudellisessa ratkaisutoiminnassa. Ne voivat ohjata sisällöllisesti liikennesääntöjen tulkintaa tai täydentää sääntöjä. Periaate voi myös yksinomaan olla ratkaisun perusta, etenkin jos lainsäädännössä on aukko. Periaatteista voidaan myös hakea kohtuullisuutta, jos säännönmukainen ratkaisu muuten johtaisi kohtuuttomaan seuraamukseen.

Raja oikeussääntöjen ja -periaatteiden välillä ei aina ole yksiselitteinen. Esimerkiksi jotkut perusoikeudet voivat olla sekä sääntöjä että periaatteita tai pelkästään sääntöjä.

Kaikki periaatteet eivät myöskään ole samanarvoisia. Useamman kilpailevan tai erisuuntaisen periaatteen soveltuessa samaan tapaukseen, niitä on tapauskohtaisesti punnittava keskenään. Periaatteet ovat usein myös aikaan ja paikkaan sidottua oikeutta.

Liikenteen periaatteet ilmaisevat tieliikenteen järjestelmän keskeisiä arvoja, tavoitteita ja periaatteita. Esimerkiksi yhteiskunnan keskeisimpiin oikeusperiaatteisiin kuuluvat perus- ja ihmisoikeudet, demokratiaperiaate, oikeusvaltioperiaate ja oikeudenmukaisuusperiaate. Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus ja varovaisuusvelvollisuus. Nämä periaatteet luovat tiivistetyn näkökulman esimerkiksi liikennesääntöjen tarkasteluun.

Periaatteet voivat olla osa voimassaolevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön. Tällainen on esimerkiksi tieliikenteen luottamusperiaate. Sen mukaan tienkäyttäjä voi lähtökohtaisesti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä.

Säännös tienkäyttäjän yleisistä velvollisuuksista sisältyy voimassa olevaan tieliikennelain 3 §:ään. Pykälän mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tieliikenteen yleiset periaatteet ovat pitkälti syntyneet tieliikennelain 3 §:n yleistä huolellisuusvelvollisuutta koskevassa oikeuskäytännössä. Lisäksi yleisten periaatteiden syntymiseen ovat vaikuttaneet liikennepolitiikan tavoitteet sekä perus- ja ihmisoikeuksien merkityksen korostuminen.

Tieliikenteen yleiset periaatteet muodostavat kehikon, jossa liikennejärjestelmä toimii. Periaatteet toimivat apuna liikennesääntöjen tulkinnassa sekä toivottavan ja sallitun liikennekäyttäytymisen määrittämisessä. Periaatteiden taustalla vaikuttavat liikennepoliittiset ja kriminaalipoliittiset tavoitteet, joiden taustalla puolestaan vaikuttavat koko Suomen oikeusjärjestyksen perustana olevat perus- ja ihmisoikeudet.

Liikennesäännöt toimivat lähtökohtana sille, miten tienkäyttäjän tulee liikenteessä toimia. Liikennesäännöillä tarkennetaan ja tehostetaan liikennejärjestelmän toimintaa. Tieliikenteen yleiset periaatteet toimivat apuna tieliikennelainsäädännön sisällön ja tarkoituksen määrittämisessä. Periaatteet ohjaavat yksittäistä tienkäyttäjää toimimaan liikenteessä huolellisesti niin, että liikenneonnettomuuksia ei tapahtuisi. Periaatteet vaikuttavat myös siihen, miten tienkäyttäjän voidaan odottaa tulkitsevan tieliikennesääntöjä.

Tieliikenteen yleisiin periaatteisiin lukeutuu ensinnäkin liikennesääntöjen asema huolellisen liikennekäyttäytymisen ohjaajina. Liikennesääntöjen tarkoituksena on antaa tienkäyttäjille käyttäytymisohjeet, joilla tavoitellaan sekä tieliikenteen sujuvuutta että ennen kaikkea liikenneturvallisuutta.

jatkuu...

38

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tieliikenteen yleisiin periaatteisiin lukeutuvat myös tieliikenteessä edellytettävän huolellisen ja varovaisen käyttäytymisen arviointiin liittyvät periaatteet. Tieliikenteen yleisen huolellisuusvelvollisuuden vaatimustaso arvioidaan yksittäistapauksen olosuhteet huomioon ottavassa harkintaprosessissa. Yksittäistapauksen olosuhteiden lisäksi huolellisuusvelvollisuuden arvioinnissa otetaan huomioon se, mikä merkitys tietyn tieliikennesäännön rikkomisella on liikenneturvallisuudelle. Tällöin arvioinnissa otetaan huomioon tarkasteltavan liikennesäännön suojelutarkoitus.

      Tieliikenteessä keskeiseksi katsotun luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on pääsääntöisesti oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä. Luottamusperiaatteen arviointiin liittyy keskeisesti tieliikenteen yleisiin periaatteisiin niin ikään lukeutuva ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle. Luottamusperiaate edellyttää siten, että tienkäyttäjä sekä sopeuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin että tarkkailee toisten tienkäyttäjien toimintaa. Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat.

      Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

      Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

      Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla.

      HE 180/2017
      2.1.3 Turvallisen liikennekäyttäytymisen perusedellytykset – yleiset periaatteet

      https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

      • Anonyymi

        Kyse on PERIAATTEISTA. Periaatteet voivat olla osa voimassaolevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön.


      • Anonyymi

        Muuten hyvä, mutta jalankulkijoilla eikä pyöräilijöillä ei ole mitäöän erityisasemaa. TLL 29 § mukaan eritysitä varovaisuutta pitää osoittaa vammaisia, lapsia ja vanhuksia kohtaan sekä niitä, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä liikenteessä.

        Kaikki muut tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisessa asemassa toisiinsa nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta jalankulkijoilla eikä pyöräilijöillä ei ole mitäöän erityisasemaa. TLL 29 § mukaan eritysitä varovaisuutta pitää osoittaa vammaisia, lapsia ja vanhuksia kohtaan sekä niitä, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä liikenteessä.

        Kaikki muut tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisessa asemassa toisiinsa nähden.

        Kaikki tienkäyttäjät eivät todellakaan ole yhdenvertaisessa asemassa toisiinsa nähden. Tieliikennelakia ei muuten tuossa ylempänä pahemmin edes mainittu. Jos tieliikennelaki otetaan mukaan keskusteluun, niin kyllä monesta sen pykälästä näkee hyvin selkeästi, etteivät kaikki tienkäyttäjät ole yhdenvertaisessa asemassa toisiinsa nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tienkäyttäjät eivät todellakaan ole yhdenvertaisessa asemassa toisiinsa nähden. Tieliikennelakia ei muuten tuossa ylempänä pahemmin edes mainittu. Jos tieliikennelaki otetaan mukaan keskusteluun, niin kyllä monesta sen pykälästä näkee hyvin selkeästi, etteivät kaikki tienkäyttäjät ole yhdenvertaisessa asemassa toisiinsa nähden.

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Ooohh... ihana pyöräliitto taas mainittu.

        http://pyoraliitto.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.


    • Anonyymi

      Liikenne ei ole tasa-arvoista, eikä sitä edes kuulukaan olla. Eri tienkäyttäjillä on todellakin erilaisia velvoitteita eri tilanteissa. Alla on muutamia esimerkkejä esim. jalankulkua ja pyöräilyä kohtaan ja siihen liittyen.

      - Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää saattueen, valvotun lapsiryhmän tai järjestäytyneen kulkueen etenemistä.

      - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

      - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa.

      - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

      - Ajoneuvolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.

      - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

      - Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

      - Polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

      - Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

      - Yksisuuntaisella tiellä voi polkupyöräliikenne olla sallittu molempiin suuntiin.

      - Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

      Tuossa on nyt jotakin, joka todistaa väitteen. Lisäksi on vielä erilaiset liikennemerkit ja ajoradalla olevat tiemerkinnät, kuten esim. suojatie, pyörätien jatke, pyöräkaista ja erityyppiset tietyypit, kuten pihakatu ja pyöräkatu. Muitakin esimerkkejä aiheesta löytyy varmasti vielä tieliikennelaista.

      • Anonyymi

        Yksi hyvä esimerkki lisää aiheeseen liittyen. Tieliikennelain liitteiden joukossa on seuraavaa:

        Liite 2

        Liikennevalo-opastimet

        2 Kiinteä vihreä valo

        "Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan.

        Vihreästä valosta huolimatta on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on mennyt suojatielle jalankulkijalle tarkoitetun vihreän valon aikana."

        Omista vihreistä valoista huolimatta pitää siis toimia tuolla tavalla. On oiva esimerkki siitä, että jalankulkijoita kohtaan on tuossa tilanteessa velvoite, joita muita tienkäyttäjiä kohtaan ei ole.


      • Anonyymi

        Tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisia.

        Esimerkit autoilijan näkökulmasta:

        Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää autojen saattueen tai autoista koostuvan järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Autoilija on siis samassa asemassa saattueessa ym. kuin muutkin tienkäyttäjät.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa aivan samalla tavalla kuin vastaantulevaa autoilijaakin. Taaskaan ei ole eroa tienkäyttäjien kesken.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa. Pientareelle pysäköityä ajoneuvoa ei saa toisella ajoneuvolla kolhia. Esim. mopoilija joutuu kiertämään auton, joka on pysköity pientareelle. Ei aiheuta eroa tämäkään tienkäyttäjäryhmien kesken.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä, mikä koskee yhtälailla pyöräilijää ja mopoilijaakin, joka poistuu liikenneympyrästä siellä ajessaan.

        - Ajoneuvolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä, mikä koskee samoin kuin edellä myös pyöräilijää ja mopoilijaa.

        - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Tämäkin koskee myös pyöräilijöitä. Lisäksi jalankulkijoille on oma erityispykälä ajoradan ylittämistä varten. TLL 16 § mukaan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, mitä suojatietä lähestyvän AJONEUVON etäisyys ja nopeus edellyttävät.

        - Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Ja lisäksi kuten edellä mainittu: TLL 16 § mukaan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, mitä suojatietä lähestyvän AJONEUVON etäisyys ja nopeus edellyttävät.

        - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä. TLL 33 § mukaan myös ajoneuvolle on annettava turvallinen tila, kun sitä toisella ajoneuvolla ohitetaan. Ei ole siis eroa tienkäyttäjäryhmien välillä turvallisen tilan antamisessakaan.

        - Polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta. Hyvä sääntö, koska polkupyörä on kaksipyöräisenä ketterä peli, mutta muillakin ajoneuvoilla voi ohittaa oikealta, jos ohitettava ajoneuvo on kääntymässä vasemmalle risteyksessä.

        - Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Eri tienkäyttäjille on omia väyliään. Moottorietiellä ja moottoriliikennetiellä saa ajaa vain moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla eikä sinne ole asiaa esim. polkupyörällä.

        TLL 29 § on ainoa poikkeus tienkäyttäjäryhmien kesken. Muut tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisessa asemassa. Tämä tuli todistettua tässä vertailussa, joka oli tehty ottaen huomioon liikennesäännöt kokonaisuudessaan eikä vain yksipuolisesti niin kuin kommentoija teki sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hyvä esimerkki lisää aiheeseen liittyen. Tieliikennelain liitteiden joukossa on seuraavaa:

        Liite 2

        Liikennevalo-opastimet

        2 Kiinteä vihreä valo

        "Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan.

        Vihreästä valosta huolimatta on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on mennyt suojatielle jalankulkijalle tarkoitetun vihreän valon aikana."

        Omista vihreistä valoista huolimatta pitää siis toimia tuolla tavalla. On oiva esimerkki siitä, että jalankulkijoita kohtaan on tuossa tilanteessa velvoite, joita muita tienkäyttäjiä kohtaan ei ole.

        "On oiva esimerkki siitä, että jalankulkijoita kohtaan on tuossa tilanteessa velvoite, joita muita tienkäyttäjiä kohtaan ei ole."

        Ei pidä alkuunkaan paikaansa. Päälleajo-oikeutta ei ole vihreillä valoilla muitakaan tienkäyttäjiä kohtaan. Vaikka auto tukkisi risteyksen sinne ajettuaan vihreillä valoilla, muut tienkäyttäjät eivät saa ajaa päälle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisia.

        Esimerkit autoilijan näkökulmasta:

        Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää autojen saattueen tai autoista koostuvan järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Autoilija on siis samassa asemassa saattueessa ym. kuin muutkin tienkäyttäjät.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa aivan samalla tavalla kuin vastaantulevaa autoilijaakin. Taaskaan ei ole eroa tienkäyttäjien kesken.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa. Pientareelle pysäköityä ajoneuvoa ei saa toisella ajoneuvolla kolhia. Esim. mopoilija joutuu kiertämään auton, joka on pysköity pientareelle. Ei aiheuta eroa tämäkään tienkäyttäjäryhmien kesken.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä, mikä koskee yhtälailla pyöräilijää ja mopoilijaakin, joka poistuu liikenneympyrästä siellä ajessaan.

        - Ajoneuvolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä, mikä koskee samoin kuin edellä myös pyöräilijää ja mopoilijaa.

        - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Tämäkin koskee myös pyöräilijöitä. Lisäksi jalankulkijoille on oma erityispykälä ajoradan ylittämistä varten. TLL 16 § mukaan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, mitä suojatietä lähestyvän AJONEUVON etäisyys ja nopeus edellyttävät.

        - Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Ja lisäksi kuten edellä mainittu: TLL 16 § mukaan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, mitä suojatietä lähestyvän AJONEUVON etäisyys ja nopeus edellyttävät.

        - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä. TLL 33 § mukaan myös ajoneuvolle on annettava turvallinen tila, kun sitä toisella ajoneuvolla ohitetaan. Ei ole siis eroa tienkäyttäjäryhmien välillä turvallisen tilan antamisessakaan.

        - Polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta. Hyvä sääntö, koska polkupyörä on kaksipyöräisenä ketterä peli, mutta muillakin ajoneuvoilla voi ohittaa oikealta, jos ohitettava ajoneuvo on kääntymässä vasemmalle risteyksessä.

        - Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Eri tienkäyttäjille on omia väyliään. Moottorietiellä ja moottoriliikennetiellä saa ajaa vain moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla eikä sinne ole asiaa esim. polkupyörällä.

        TLL 29 § on ainoa poikkeus tienkäyttäjäryhmien kesken. Muut tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisessa asemassa. Tämä tuli todistettua tässä vertailussa, joka oli tehty ottaen huomioon liikennesäännöt kokonaisuudessaan eikä vain yksipuolisesti niin kuin kommentoija teki sen.

        Tienkäyttäjät EIVÄT ole yhdenvertaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On oiva esimerkki siitä, että jalankulkijoita kohtaan on tuossa tilanteessa velvoite, joita muita tienkäyttäjiä kohtaan ei ole."

        Ei pidä alkuunkaan paikaansa. Päälleajo-oikeutta ei ole vihreillä valoilla muitakaan tienkäyttäjiä kohtaan. Vaikka auto tukkisi risteyksen sinne ajettuaan vihreillä valoilla, muut tienkäyttäjät eivät saa ajaa päälle!

        Jalankulkijoiden suhteen asia on kuitenkin erikseen mainittu ja väistämiseen velvoitettu, kuten selkeästi voi laista lukea. Tienkäyttäjät eivät ole yhdenvertaisia.


      • Anonyymi

        Noista 2024-03-27 14:26:17 suoraan laista listatuista asioista näkee saman, mikä aloituksen periaatteista on havaittavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisia.

        Esimerkit autoilijan näkökulmasta:

        Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää autojen saattueen tai autoista koostuvan järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Autoilija on siis samassa asemassa saattueessa ym. kuin muutkin tienkäyttäjät.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa aivan samalla tavalla kuin vastaantulevaa autoilijaakin. Taaskaan ei ole eroa tienkäyttäjien kesken.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa. Pientareelle pysäköityä ajoneuvoa ei saa toisella ajoneuvolla kolhia. Esim. mopoilija joutuu kiertämään auton, joka on pysköity pientareelle. Ei aiheuta eroa tämäkään tienkäyttäjäryhmien kesken.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä, mikä koskee yhtälailla pyöräilijää ja mopoilijaakin, joka poistuu liikenneympyrästä siellä ajessaan.

        - Ajoneuvolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä, mikä koskee samoin kuin edellä myös pyöräilijää ja mopoilijaa.

        - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Tämäkin koskee myös pyöräilijöitä. Lisäksi jalankulkijoille on oma erityispykälä ajoradan ylittämistä varten. TLL 16 § mukaan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, mitä suojatietä lähestyvän AJONEUVON etäisyys ja nopeus edellyttävät.

        - Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Ja lisäksi kuten edellä mainittu: TLL 16 § mukaan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, mitä suojatietä lähestyvän AJONEUVON etäisyys ja nopeus edellyttävät.

        - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä. TLL 33 § mukaan myös ajoneuvolle on annettava turvallinen tila, kun sitä toisella ajoneuvolla ohitetaan. Ei ole siis eroa tienkäyttäjäryhmien välillä turvallisen tilan antamisessakaan.

        - Polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta. Hyvä sääntö, koska polkupyörä on kaksipyöräisenä ketterä peli, mutta muillakin ajoneuvoilla voi ohittaa oikealta, jos ohitettava ajoneuvo on kääntymässä vasemmalle risteyksessä.

        - Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Eri tienkäyttäjille on omia väyliään. Moottorietiellä ja moottoriliikennetiellä saa ajaa vain moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla eikä sinne ole asiaa esim. polkupyörällä.

        TLL 29 § on ainoa poikkeus tienkäyttäjäryhmien kesken. Muut tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisessa asemassa. Tämä tuli todistettua tässä vertailussa, joka oli tehty ottaen huomioon liikennesäännöt kokonaisuudessaan eikä vain yksipuolisesti niin kuin kommentoija teki sen.

        Et todistanut mitään tienkäyttäjien yhdenvertaisuuden suhteen, vaan yrityksestäsi huolimatta näkyy se, että tienkäyttäjät ovat eriarvoisessa asemassa.


    • Anonyymi

      Aika iso asia jäi mainitsematta tai jos maisittiin niin ihan sivuten.
      Liikenteessä liikuttaessa tulee liikkua siten että liikkuminen on ennakoitavissa.
      Liikennemerkkien ja sääntöjen noudattaminen tuo tuota ennakoitavuutta mutta myös muukin toiminta.
      Yksi mikä nykyään laimonlyödään lähes totaalisesti on suuntamerkin käyttö.
      Autoilijat joko jättävät käyttämättä tai käyttävät niin myöhään ettei sillä ole ennakoinnin kanssa enään mitään merkitystä.
      Pyöräilijöistä lähes kaikki jättävät suuntamerkin antamatta, tosin joitakin vanhempia ihmisiä toimii esimerkillisesti.

      Ennakointi liikenteessä on kaiken a ja o.
      Ps. myös jalankulkijoiden ennakoitavuus on tärkeää.

      • Anonyymi

        Tärkeää on myös jalankulkijan käyttäytyminen liikenteessä.
        Onhan muuten aika nolo avaus ja nähty vaivaa kirjoitella itsestään selvyyksiä ja muuta sekavaa.


      • Anonyymi

        Varmasti jäi asioita mainitsematta. Aloituksessa ei tosin edes mainittu tieliikennelaki, vaan HE 180/2017 kirjatut periaatteet. Aloituksen linkin takaa voi lukea kaikki se, mikä on jäänyt mainitsematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeää on myös jalankulkijan käyttäytyminen liikenteessä.
        Onhan muuten aika nolo avaus ja nähty vaivaa kirjoitella itsestään selvyyksiä ja muuta sekavaa.

        Syytät siis nykyisen tieliikennelain laatineita henkilöitä sekavuudesta. Aloituksen otteet ovat lain laatineiden tekstiä ja otettu hallituksen esityksestä uudeksi tieliikennelaiksi, joka sisältää myös nykyisen (uuden) tieliikennelain alkuperäisenä versiona.


    • Anonyymi

      On tosiaan yksi eriarvoisessa asemassa oleva ryhmä tienkäyttäjiä, jotka ovat TLL 29 §:ssä mainittujen lisäksi erityisasemassa. N eeivät ole jalankulkijoita nekään!

      Näitä ovat junat ja muut kiskoilla kulkevat laitteet sekä raitiovaunu.. Ks. tarkemmin TLL 11 §. Niiden kuljettajien ei ole velvollisia kuten jalankulkijat ajorataa ylittäessään varomaan edes muita tienkäyttäjiä tasoristeyksessä.

      "Tienkäyttäjän on annettava junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle esteetön kulku. Raitiovaunulle on annettava esteetön kulku, ellei tässä laissa toisin säädetä.

      Rautatien tai raitiotien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tai muu rautatiekiskoilla kulkeva laite taikka raitiovaunu tulossa. Ajoneuvon nopeuden on oltava sellainen, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.

      Tienkäyttäjä ei saa lähteä ylittämään tasoristeystä, jos juna tai muu rautatiekiskoilla kulkeva laite taikka raitiovaunu lähestyy tai ylittää tasoristeystä taikka valo-opaste velvoittaa pysähtymään, erityinen ääniopaste kuuluu taikka puomi on alhaalla tai liikkuu. Tällöin on pysähdyttävä turvalliselle etäisyydelle radasta. Tasoristeys on ylitettävä viivyttelemättä."

      • Anonyymi

        Ellet sattunut huomaamaan, niin tieliikennelakia ei ensimmäisissä viesteissä mitenkään edes mainittu, kunnes joku veti sen keskusteluun. 2024-03-27 14:26:17 vastauksessa on listattu tieliikennelaista löytyviä asioita. Kannattaa tutustua niihin ja toki myös koko tieliikennelakiin.


    • Anonyymi

      Jollain on tekemisen puutetta.

      • Anonyymi

        Haapala vai Palsternakka?


    • Anonyymi

      TLL 27 § (Ajoneuvon ajaminen suojatien yli) on hyvä esimerkki siitä, että ajoneuvoilla on suurempi vastuu jalankulkijoita kohtaan, ajaessa suojatien yli.

      Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Esteetön kulku on väistämistä, eikä ajoneuvon kuljettajan velvollisuudelle antaa esteetön kulku ole asetettu minkäänlaisia ehtoja. Esteetön kulku on yksinkertaisesti aina annettava jalankulkijoille.

      Ajoneuvon kuljettajan velvollisuuksiin ei mitenkään vaikuta se, miten jalankulkija kävelee suojatielle. Ajoneuvon kuljettajalla on aina ehdoton väistämisvelvollisuus, eli pitää antaa esteetön kulku. 16 § tai muutkaan pykälät eivät muuta, lievennä tai vähennä autoilijoiden velvoitetta antaa esteetön kulku suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille.

      Jalankulkijan ja ajoneuvon velvollisuudet noudattaa liikennesääntöjä ovat yhtä vahvoja. Vastuu suojateiden kohdalla sen sijaan on suurempi ajoradan liikenteellä, eli ajoneuvon kuljettajilla. Heille on säädetty väistämisvelvollisuus nimeltä esteetön kulku. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

      • Anonyymi

        "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Noillakin velvoitteilla pyritään turvaamaan jalankulkijoiden suojatien ylitys. Isompi varoo pienempää/heikompaa periaate näkyy tuossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Noillakin velvoitteilla pyritään turvaamaan jalankulkijoiden suojatien ylitys. Isompi varoo pienempää/heikompaa periaate näkyy tuossakin.

        "Isompi varoo pienempää/heikompaa periaate näkyy tuossakin."
        Menipä taasen overiksi.
        Jos ajan esim nissan mikralla niin ei minulla ole mitään erioikeuksia esim pajerokuskiin verrattuna.
        Pajerokuskilla ei ole etuoikeuksia rekkaan nähden.

        Mitä tulee laikiin ja tulkintaan erityisestä varovaisuudesta.
        Suojatien saa ajaa pysähtymättä yli jos pysähtyneen auton tai raitiovaunun väliin jää suojakoroke tai vapaa kaista.

        Periaatteessa tuolta voi joku kaistapää juosta vauhdilla alle mutta ihan erikseen mainitaan ettei pysähtymispakkoa ole vaikka on rajoitettu näkyväisyys.
        Kyse on siitä että jalankulkijallakin on vastuu, vapaa ajokaista tai koroke antaa jalankulkijallekkin aikaa reakoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Noillakin velvoitteilla pyritään turvaamaan jalankulkijoiden suojatien ylitys. Isompi varoo pienempää/heikompaa periaate näkyy tuossakin.

        Suojatie on liikesäännöissä olemassa sen vuoksi tietenkin, että jalankulkijat voisivat turvallisesti ylittää ajoradan, mutta ei laissa ole mitään isompi tai heikompi asetelmaa. Molemmilla on velvollisuutensa yhtä vahvoina, niin jalankulkijoilla kuin ajoneuvon kuljettajilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Isompi varoo pienempää/heikompaa periaate näkyy tuossakin."
        Menipä taasen overiksi.
        Jos ajan esim nissan mikralla niin ei minulla ole mitään erioikeuksia esim pajerokuskiin verrattuna.
        Pajerokuskilla ei ole etuoikeuksia rekkaan nähden.

        Mitä tulee laikiin ja tulkintaan erityisestä varovaisuudesta.
        Suojatien saa ajaa pysähtymättä yli jos pysähtyneen auton tai raitiovaunun väliin jää suojakoroke tai vapaa kaista.

        Periaatteessa tuolta voi joku kaistapää juosta vauhdilla alle mutta ihan erikseen mainitaan ettei pysähtymispakkoa ole vaikka on rajoitettu näkyväisyys.
        Kyse on siitä että jalankulkijallakin on vastuu, vapaa ajokaista tai koroke antaa jalankulkijallekkin aikaa reakoida.

        Jos ymmärrys aiheesta on tuota tasoa, niin sitten ei voi paljon mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatie on liikesäännöissä olemassa sen vuoksi tietenkin, että jalankulkijat voisivat turvallisesti ylittää ajoradan, mutta ei laissa ole mitään isompi tai heikompi asetelmaa. Molemmilla on velvollisuutensa yhtä vahvoina, niin jalankulkijoilla kuin ajoneuvon kuljettajilla.

        Laissa ei kaikkea määritellä eikä ole tarkoituskaan. Kuten jo on todettu, niin periaatteet voivat olla osa voimassa olevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa ei kaikkea määritellä eikä ole tarkoituskaan. Kuten jo on todettu, niin periaatteet voivat olla osa voimassa olevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön.

        Juuri noin. Varsinkin kun joihinkin esityksiin hirttäytynyt ja erikoisesti kun niihin vielä keksii oman pään tuottamia tuotoksia ja kehitelmiä, niin tietenkin ne periaatteet on osa kuviteltua voimassa olevaa oikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa ei kaikkea määritellä eikä ole tarkoituskaan. Kuten jo on todettu, niin periaatteet voivat olla osa voimassa olevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön.

        Laki on ihan selvä asiassa. Vain junat ja raitiovaunut ovat erityisasemassa, vammaisten, vanhusten, lasten ja muiden sellaisten ohella, jotka eivät selviydy liikenteessä. TLL 11 § ja 29 §.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki on ihan selvä asiassa. Vain junat ja raitiovaunut ovat erityisasemassa, vammaisten, vanhusten, lasten ja muiden sellaisten ohella, jotka eivät selviydy liikenteessä. TLL 11 § ja 29 §.

        Jos pelkkää lakia tuijotetaan, niin ylempänä (2024-03-27 14:26:17) on listattu paljon asioita suoraan tieliikennelaista. Kannattaa tutustua.

        P.S. Esteetön kulku sanoilla kannattaa myös hakea tieliikennelaista, niin selviää, että pelkästään esteettömään kulkuun liittyen löytyy muutakin junien ja raitsikoiden lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pelkkää lakia tuijotetaan, niin ylempänä (2024-03-27 14:26:17) on listattu paljon asioita suoraan tieliikennelaista. Kannattaa tutustua.

        P.S. Esteetön kulku sanoilla kannattaa myös hakea tieliikennelaista, niin selviää, että pelkästään esteettömään kulkuun liittyen löytyy muutakin junien ja raitsikoiden lisäksi.

        Laki,oikeuskäytäntö ja oikeuskirjallisuus ovat selviä asiassa. Vain junat ja taitiovaunut ovat erityisasemassa siinä mielessä, että niille on aina ja poikkeuksetta annettava esteetön kulku. Vammaisia, lapsia ja vanhuksia sekä niitä, joilla on ilmeisesti vaikeuksia selvitä liikenteessä, on varottava.

        Näin yksinkertaista se on. Muut tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisia liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki,oikeuskäytäntö ja oikeuskirjallisuus ovat selviä asiassa. Vain junat ja taitiovaunut ovat erityisasemassa siinä mielessä, että niille on aina ja poikkeuksetta annettava esteetön kulku. Vammaisia, lapsia ja vanhuksia sekä niitä, joilla on ilmeisesti vaikeuksia selvitä liikenteessä, on varottava.

        Näin yksinkertaista se on. Muut tienkäyttäjät ovat yhdenvertaisia liikenteessä.

        Tienkäyttäjät eivät ole yhdenvertaisia liikenteessä. Asia näkyy selvästi monesta tieliikennelain pykälästä. Vaatii toki lukemisen ymmärtämisen taitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa ei kaikkea määritellä eikä ole tarkoituskaan. Kuten jo on todettu, niin periaatteet voivat olla osa voimassa olevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön.

        Oikeusvaltioperiaate on tärkein periaate.
        Oikeusvarmuus on hyvään hallintotapaan kuuluva ihmisoikeus.
        Siksi nimenomaan kirjoitettu laki on hierarkiassa ylimpänä, jotta laista voisi tulkita ennakkoon sallitut ja kielletyt asiat.

        Suomi on vähän sellainen oikeusvaltion ja venäjän välimuoto, mutta olemme kyllä sitoutuneet oikeusvaltioperiaatteeseen ...periaatteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeusvaltioperiaate on tärkein periaate.
        Oikeusvarmuus on hyvään hallintotapaan kuuluva ihmisoikeus.
        Siksi nimenomaan kirjoitettu laki on hierarkiassa ylimpänä, jotta laista voisi tulkita ennakkoon sallitut ja kielletyt asiat.

        Suomi on vähän sellainen oikeusvaltion ja venäjän välimuoto, mutta olemme kyllä sitoutuneet oikeusvaltioperiaatteeseen ...periaatteessa.

        Suomen tieliikennelaissa ei ole erityistä säännöstä tieliikenteen luottamusperiaatteesta, mutta se on silti tärkeä osa kokonaisuutta. Luottamusperiaatteen sisältö on muotoutunut runsaan oikeuskäytännön seurauksena. Oikeuskirjallisuudessa periaatteen perusidea on tunnustettu 1970-luvulta lähtien.

        Luottamusperiaatteen katsotaan oikeuskirjallisuudessa sisältyvän tieliikennelain 3 §:n mukaiseen yleiseen huolellisuusvelvoitteeseen, jolloin luottamusperiaate toimisi rajana sille, millaista vaaran ja vahingon välttämistä tienkäyttäjältä voidaan edellyttää.

        Luottamusperiaate sisältää kuitenkin myös ennakointivelvollisuuden, jonka mukaan tienkäyttäjän tulee havainnoida liikenneympäristöään ja toisten tienkäyttäjien toimintaa. Luottamusperiaatetta ei ole tietoisesti sisällytetty lakiin, ennakointivelvollisuus on. Silti luottamusperiaate pätee myös.

        Luottamusperiaate edellyttää ennakointivelvollisuuden noudattamista. Kyseinen luottamusperiaate on hyvä esimerkki siitä, että periaatteet voivat olla osa voimassaolevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön.


    • Anonyymi

      "Tienkäyttäjän on luottamusperiaatteestakin huolimatta otettava huomioon se, etteivät kaikki tienkäyttäjät tunne tai noudata liikennesääntöjä. Erityisesti tämä on otettava huomioon liikenteessä liikkuvien lasten, vanhusten, näkövammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden kohdalla. Heikoimpien tienkäyttäjäryhmien erityissuojelu kuuluu tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta silloin, kun toisen tienkäyttäjän toiminnasta on pääteltävissä, ettei hän tunne tai tule noudattamaan liikennesääntöjä."

      HE 180/2017

      • Anonyymi

        Tieliikennelaissa tuo kiteytyy mm. 29 § määrätyissä velvoitteissa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe