Brittiläinen tv:n huumorikisailu Taskmaster on apinoitu Ruotsiin nimellä Bäst i test. Siinä toistuu hieman rasittavia hokemia, kuten "Tackar tackar, tackar tackar" ja "Jajamänsan". Mikähän on tuon jälkimmäisen etymologia? Jaja on tietysti kylläkyllä, mutta netistä löytää lopulle vähän ristiriitaisia selityksiä:
- "män" tarkoittaisi miehet, pyhimykset; "san" lyhennetty sanoista sa(de) (ha)n eli hän sanoi?
- "mänsan" tulisi sanoista min sanning eli minun totuuteni?
Eikö "mänsan" ole myös vähän kuin människa(n) eli ihminen?
Jajamänsan!
4
294
Vastaukset
- Anonyymi
Vanhalta kuulostava murresanonta täälläkin rannikkoruotsissa on ”Jo jo mänsan”.
Olen käsittänyt sen tokaisuna: ”Juu juu [nii se vaan on] ihmiset.”
Eli sana människan olisi lyhentynyt niinkuin murteissa tapahtuu. Murreilmaisut tuovat kansanomaisuutta. Kun Savossa sanotaan immeinen, on tunnelma lupsakka heti. - Anonyymi
Ja ja minsann tarkoittaa suurinpiirten Kyllä kyllä, totta tosiaan.
Minsann = tosiaan, todellakin, totisesti, toden totta - Anonyymi
Tunnen rannikkoruotsin murteista molemmat sanonnat, joita ihmiset käyttivät kuka mitenkin.
Jos kyökin puolella oli erimielisyyttä, saattoi eräs vanhempi huushollerska lopettaa sen sanomalla painokkaasti: ”Jaa jaa, men SANN!”
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell342186Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.491777Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1221631Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041336Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,531054Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.761018- 59915
Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗54837Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd102811- 61793