Mitä sitä tekisi nautapaistin hikoilemasta nesteestä?

Anonyymi-ap

Paistelin eilen uunissa paistin ja siitä irtosi nestettä vuokaan ehkä pari desilitraa. Laitoin sen jääkaappiin jemmaan, jos siitä saisi jonkun kastikkeen tehtyä.

Vaan miten kannattaisi edetä? Keitellä ilmeisesti kokoon ja lorauttaa vaikka kermaa sekaan?

Ei ole aikaisempaa kokemusta lajista, niin siksi kyselen tyhmiä.

8

258

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Taisit laittaa paistin uuniin jääkaapista suoraan, kun noin paljon nestettä irtosi.

• Anonyymi

Oli se nelisen tuntia pöydällä ennen uunia. Vuorokauden oli marinaadissa jääkapissa ennen sitä.

• Ei kai ulos puristuvan nesteen määrään vaikuta paistamisen alkulämpötila vaan loppulämpötila. Lihassyyt supistuvat kun niitä kuumentaa. Supistuvat lihassyyt puristavat nestettä ulos ja sitä alkaa tulla noin 60C:ssä. Liha pitää jättää alle 60C tai jos siitä tekee ylikypsää niin 60C jälkeen se pitää kypsentää mahdollisimman nopeasti haluttuun loppulämpöön. BBQ:ssa matalassa lämmössä kypsentämisessä hikoilu on oikeasti vaikuttava asia. Lihan pinnalta haihtuva neste jäähdyttää lihaa ja lämpötilan nousu saattaa pysähtyä 65C:een useiksi tunneiksi. Tämä pitää estää käärimällä liha paperiin tai folioon ja lisätä grillin lämpöä. Jos sitä kovin kauan hikoiluttaa matalassa lämmössä niin tulee kuivaa lihaa.

• Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

Ei kai ulos puristuvan nesteen määrään vaikuta paistamisen alkulämpötila vaan loppulämpötila. Lihassyyt supistuvat kun niitä kuumentaa. Supistuvat lihassyyt puristavat nestettä ulos ja sitä alkaa tulla noin 60C:ssä. Liha pitää jättää alle 60C tai jos siitä tekee ylikypsää niin 60C jälkeen se pitää kypsentää mahdollisimman nopeasti haluttuun loppulämpöön. BBQ:ssa matalassa lämmössä kypsentämisessä hikoilu on oikeasti vaikuttava asia. Lihan pinnalta haihtuva neste jäähdyttää lihaa ja lämpötilan nousu saattaa pysähtyä 65C:een useiksi tunneiksi. Tämä pitää estää käärimällä liha paperiin tai folioon ja lisätä grillin lämpöä. Jos sitä kovin kauan hikoiluttaa matalassa lämmössä niin tulee kuivaa lihaa.

Vain 52c

• Anonyymi

Jäikö sinulla paistista yhtään lihanpalasta. Ajattelin että voisit käyttää niin nesteen kuin lihankin vaikkapa liha/vihanneskeittoon.

• Anonyymi

Itse kaataisin sen nesteen seuraavaan uuniruokaan tai tekisin siitä vaikka keitettyjä makruja/riisiä.

• Anonyymi

Kastikkeeseenhan se yleisimmin käytetään, ruskeaan tai karjalanpaistiin, mutta voi käyttää muihinkin liharuokiin mihiun tarvitsee nestettä. Laita pakkaseen jos ei ole heti tarvetta.

• Anonyymi

Heitin sitten paistokasaariin nokareen voita, silputtua sipulia ja chiliä. Niitä hitaasti paistelin vähän karamellisoiden. Sitten lisäsin jauhoja ja annoin hieman ruskistua. Kiehuvaa vettä vähitellen ja vispaamista. Lopuksi sitten siivilän läpi paistoliemi joukkoon ja jonkun aikaa kokoon keittelyä. Tuli kyllä hyvä kastike, eikä tarvinnut lisätä mitään muita mausteita.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      87
      1714
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1222
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      67
      906
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      874
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      818
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      731
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      722
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      671
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      653
    Aihe