Tässä on lista äo:sta ja ammateista

Älyhoi

Joku huuteli tuolla alempana listausta ammateista ja älykkyysosamääristä.

Se löytyy täältä: http://users.tkk.fi/~tileppan/iqcel.html

Listan äo:t ovat laskettu käytettäen keskihajontalukua 16. Suomen Mensa käyttää lukua 24. Joten taulukon luku 131 = Suomen Mensan 148.

Poimintana listasta:
140 professorit
130 lääkärit
120 opettajat
100 kauppiaat

28

8553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älyhoi

      siis tuokin linkki ihan kätevästi ja nopeasti.

      Suosittelen Googlea jos jotain tietoa netistä haette. Keskustelupalstoilta harvemmin heti löytää mitään...vaikka useasti kysyisi.

      • testin kokeillut

        tein tieteenkuvalehden sivuilta löytämäni linkin avulla suuntaa antavan äo-testin.
        äo:ksi antoi 146. aikaa kului n. puolt tuntii testin tekoon


    • ylemmyyden tuntoinen älykkö

      Mikä ihmeen lista tuo on. Ei muuten takuulla pidä paikkaansa. Kuvittele tilanne, lahjakas yliopisto opiskelia lopettaa opintonsa yksityiselään liittyvien ongelmien vuoksi. Hän menee töihin varastoon trukkikuskiksi. Ongelmien vähitellen selvittyä, on pari vuotta kulunut eikä opiskelu maita. Perhekkin näyttää olevan tulossa, joten hän jää töihin varastoon. Duunari perheestä kun kerran on lähtöisin ja veljetkin ovat varastotyön tekijöitä.

      Tarina tietenkään ei ole tosi, mutta vastaavanlaista on sattunut ja tulee sattumaan tosielämässä. Vai että -90 äo varastotyön tekijöillä. Onhan siellä niitäkin. Suurimmaksi osaksi ihmiset paikassa kuin paikassa sijoittuvat keskiarvon molemmille puolille.

      • hups hups

        rivillä 5 yksityiselämään


      • 140+ sd 16

        Minä olen paskakuski ja olen varma, että jossain on aika paljon minua tyhmempi paskakuski.


      • raksu

        "Mikä ihmeen lista tuo on. Ei muuten takuulla pidä paikkaansa."

        Miksi ei? Siksikö, että sä keksit yhden tai muutaman vastaesimerkin?

        Tottakai "fiksumpia" on tuolla alemmissakin ammattiluokissa. Ilman heitä nuo KESKIARVOluvut olis vieläkin alempia... ;)

        Vaiko eikö?


      • ylimielinen älykkö
        raksu kirjoitti:

        "Mikä ihmeen lista tuo on. Ei muuten takuulla pidä paikkaansa."

        Miksi ei? Siksikö, että sä keksit yhden tai muutaman vastaesimerkin?

        Tottakai "fiksumpia" on tuolla alemmissakin ammattiluokissa. Ilman heitä nuo KESKIARVOluvut olis vieläkin alempia... ;)

        Vaiko eikö?

        Pitäisi varmaan nähdä dokumentti noista älykkyyden tutkimusmenetelmistä. Tuntuu jotenkin parusteettomalla tavalla aivopesulta tuo listaan uskominen. Haiskahtaa porvariudelta. Tuohon listaan uskova ihminen varmaankin arvioi tyhmäksi trukkikuskiksi esittäytyvän ihmisen. Tietenkin jokus saattaa kuulla "onhan hän fiksu vaikka onkin trukkikuski". Aivan kuin ihmiset eläisivät työlleen. Duunari tekee työnsä rahan eteen. Näistä vähälahjasistakin ihmisistä aina joskus kuitenkin sikiää älypäitä. Mistäköhän johtuu? Trukilla ajo ei kehitä mensan testitulosta. Eikä silloin pidä vireessä kyseisiä ajattelutoimintoja. Normaaleja ihmisiä yleensä nämä kyseiset työläiset ja se 90 äo varmaan nopeasti nuosee 110 pienellä treenillä.

        Kuka haluaisi olla tyhmä ja huonosti palkattu. Opiskelulla pennitön pulianen kohentaa asemiaan työssä ja yhteiskunnassa. Järjestelmämme tukee opiskelun kannattavuutta. Huono asia tässä on, että lakataan arvostamasta käytännön työtä, mikä on kuitenkin aina viimekädessä jonkun tehtävä.


        Loppuun kysymys.
        Mitä arvioisitte suomalaisen paperitehdas työläisen äo:ksi?


      • raksu
        ylimielinen älykkö kirjoitti:

        Pitäisi varmaan nähdä dokumentti noista älykkyyden tutkimusmenetelmistä. Tuntuu jotenkin parusteettomalla tavalla aivopesulta tuo listaan uskominen. Haiskahtaa porvariudelta. Tuohon listaan uskova ihminen varmaankin arvioi tyhmäksi trukkikuskiksi esittäytyvän ihmisen. Tietenkin jokus saattaa kuulla "onhan hän fiksu vaikka onkin trukkikuski". Aivan kuin ihmiset eläisivät työlleen. Duunari tekee työnsä rahan eteen. Näistä vähälahjasistakin ihmisistä aina joskus kuitenkin sikiää älypäitä. Mistäköhän johtuu? Trukilla ajo ei kehitä mensan testitulosta. Eikä silloin pidä vireessä kyseisiä ajattelutoimintoja. Normaaleja ihmisiä yleensä nämä kyseiset työläiset ja se 90 äo varmaan nopeasti nuosee 110 pienellä treenillä.

        Kuka haluaisi olla tyhmä ja huonosti palkattu. Opiskelulla pennitön pulianen kohentaa asemiaan työssä ja yhteiskunnassa. Järjestelmämme tukee opiskelun kannattavuutta. Huono asia tässä on, että lakataan arvostamasta käytännön työtä, mikä on kuitenkin aina viimekädessä jonkun tehtävä.


        Loppuun kysymys.
        Mitä arvioisitte suomalaisen paperitehdas työläisen äo:ksi?

        "Mitä arvioisitte suomalaisen paperitehdas työläisen äo:ksi?"

        Täytyy olla yli 140 ku saavat nii kovaa palkkaakin! ;)

        "Tuohon listaan uskova ihminen varmaankin arvioi tyhmäksi trukkikuskiksi esittäytyvän ihmisen."

        En mäkään trukkikuskin hommassa pärjäis. Sitä se trukkikuskiki varmaan ajattelee muhun törmätessään...


      • raksa proffa

        niinpä itsehän toimin rakennus alalla ja äoni on 151... mutta se on ala jota tahtoo tehdä. Mielumin olen kesällä rakennus työmaalla kuin homehdun labrassa.


      • joku3
        140+ sd 16 kirjoitti:

        Minä olen paskakuski ja olen varma, että jossain on aika paljon minua tyhmempi paskakuski.

        kunnioitettava ammatti btw tuo


    • ylemmyyden tuntoinen älykkö

      Tyhmää voi potkia päähän. Tyhmempää laiskaa ihmistä kuuluu parjata ja hänen elämäntapaansa arvostella. Tyhmän voi potkasta ulos työpaikalta, mitäs ei tee työtään kunnolla. Tyhmän voi laittaa kaasukammioon. Kaunista ja tyhmää voi seksuaalisesti hyväksikäyttää.

      • Tietokonelaskuri

        Miksi voi? Siksikö koska on puolustuskyvytön?


        Miksi kuuluu jos kyseinen henkilö muuten elää elämäänsä oikealla tavalla?


        Niin voi, mutta niin voi myös kenet tahansa muun nykyään.


        Niin myös juutalaisen, mustaihoisen, sairaan tai jonkun jolla ei ole siniset silmät. Miksi juuri tyhmyys olisi parempi perustelu kuin vaikka rumuus tai se että kantaa perinnölliselle sairaudelle altistavaa geeniä?


        Onko tuo salainen mielihalusi? Miksi tyhmyys oikeuttaisi seksuaalisen hyväksikäytön. Kannatatko vahvemman oikeutta? Yhtä hyvin siis fyysinen vamma, sairaus, lihasten heikkous, vanhuus, lapsuus tai mikä tahansa puolustuskyvyttömyyden muoto oikeuttaa hyväksikäytön. Näin jokainen pedofiili varmasti ajattelee.

        Millä perustelet tuollaiset väitteet? Jos olet oikeasti älykkö, osaat varmasti esittää loogiset ja keskenään yhdenmukaiset perustelut, jotka eivät oikeuta omaa surmaamistasi kaasukammiossa.


    • kysnpä vaan

      Koska testi tehtiin ja mikä testi oli kyseessä?

      • Leo

        Leonardo teki tietysti teini-ikäisenä Cattell & Cattell Libre de Cultura -testin Firenzen Mensan järjestämässä kokeessa. Ei raukka testiä läpäissyt ja yritti sitten loppuelämänsä epätoivoisesti todistaa olevansa siitä huolimatta ainakin hieman keskinkertaista älykkäämpi.


    • uoma

      Niin siis 132=148, eikä 131=148. Ja nuo ovat pikemminkin ideaaleja, kuin totuuksia.

      • .......

        jaahas..vai että lääkärillä ja insinöörillä ois sama älykkyysosamäärä..epäilen että näin ei todellisuudessa ole..vitsinä korkeintaan menis tollanen hölynpöly, heh=)


      • raksu
        ....... kirjoitti:

        jaahas..vai että lääkärillä ja insinöörillä ois sama älykkyysosamäärä..epäilen että näin ei todellisuudessa ole..vitsinä korkeintaan menis tollanen hölynpöly, heh=)

        Molemmat tekee yleensä aika arvausperäisiä päätöksiä ja heidän virheilleen vain nauretaan...

        Kummistakohan on enemmän vitsejä? Taitaa insinöörit johtaa...


      • ihmisen
        raksu kirjoitti:

        Molemmat tekee yleensä aika arvausperäisiä päätöksiä ja heidän virheilleen vain nauretaan...

        Kummistakohan on enemmän vitsejä? Taitaa insinöörit johtaa...

        ei tarvitse töitä tehdä.Tyhmä paljon työtä tekee,viisas pärjää paremmin.Siksi en tee päivääkään töitä,kun on parempaakin tekemistä.


      • Xenia Onatop
        raksu kirjoitti:

        Molemmat tekee yleensä aika arvausperäisiä päätöksiä ja heidän virheilleen vain nauretaan...

        Kummistakohan on enemmän vitsejä? Taitaa insinöörit johtaa...

        Suomessa hoitovirheisiin kuolee vuosittain n. 1700 ihmistä. Kuinkakohan monta naurupurkausta ja vitsiä nämä ovat aiheuttaneet?


    • mklgbzpzdozpafokjuy

      Tuon kauppiaat 100 uskoo hyvin. Ei ole kovin suuria älyn jättiläisiä kun ei edes tajua että kun hyllyssä on metreittäin kohta vanhenevia luomukananmunia niin niitä ehkä ostettaisiin jos niihin olisi laitettu alennusta 50% 30% sijaan, koskapa 30% alennuksella ne ovat edelleen kalliimpia kuin tavalliset kananmunat!

      • scqwala

        No entäs sitten poliitikot? Valmistuin ammattiin, jossa vaaditaan erittäin hyvää näköä. Olen pahasti taittovirheinen, eikä se korjaudu täysin silmälaseilla. Sossu ei suostu kustantamaan muuta kuin silmälaseja, ja laina ei tule kyseeseen koska luottotiedot on menneet vuosia sitten. Ainoa vaihtoehto on säästäminen - säästäminen yhteiskunnan avustuksista, johon menee vuosi. Se on vuosi kokonaan yhteiskunnan elättinä, vaikka olisin voinut olla töissä. Tämä vuosi maksaa yhteiskunnalle 12 000 e, siinä kun taittovirheiden korjaus olisi maksanut 3000e. Vaikka inhimillinen kärsimys ei merkitsisikään mitään päättäjille, tässä asiassa he ovat myös ehdoin tahdoin valinneet menettää enemmän rahaa kuin olisi tarvinnut, joten empatiakyvyn ohella pahaa vajautta on myös älynlahjoissa...


    • Näin ollen

      Minä arvostan eniten munkkeja ja nunnia. He ovat älynneet oleellisen. Aasian maissa munkit eivät kumarra kuninkaita, vaan kuninkaat munkkeja!

    • tyhmäkö

      Kun en päässyt lukioon huonon koulumenestyksen takia (tai jäi ihan pienestä kiinni, lähikunnan lukioon olisin päässyt) ihmeteltiin sitä. Huono koulumenestys johtui laiskuudesta tai siitä että olen ollut aina enemmän kiinnostunut luovista asioista ja koulussa esim. kielistä enkä esim. matemaatikasta. Kuitenkin pääsin kokeista aika helposti läpi ilman pänttäämistä ala-asteajoilla vain tunnilla kuunnellessa. Lisäksi huono keskiarvo päättötodistuksessa ja ylääasteella johtui aika paljon siitä että mielenterveysongelmat alkoivat silloin. Nämä kaksi asiaa vaikuttivat peruskoulun päästötodistuksen keskiarvoon joka oli huonompi kuin koskaan. Jotkut ovat varmaan pitäneet minua sen vuoksi tyhmempänä kuin olen.

      Olen enmmänkin taiteilijasielu (ja taiteilijoissa on hyvinkin älykkäitä ihmisiä mm. elokuvaohjaaja Quentin Tarantinto omistaa älykkyysosamäärän 160 ja jätti lukion kesken (high school Usassa) ) joten en ole kokenut hirveästi tarvetta tieellisten asioiden ulkolukuun. Historia ja yhteiskunta kyllä kiinnosti ja luultavasti olisinkin yliopistoon jatkanut näiden tai kielien lukemista jos joku olisi kannustanut opiskeluun enemmän ja olisin saanut apua mielenterveysongelmiin. Tai en ole siitäkään varma koska tuntuu etten jaksa oikein keskittyä mihinkään sellaiseen joka ei oikeasti kiinnosta.

      Tässä siis yksi esimerkki siitä että älykäs ihminen ei ole aina koulu- ja työelämässä menestynyt. Ala-asteella keskiarvoni oli kuitenkin vähän päälle kahdeksan yleensä, siis ilman kokeisiin pänttäämistä. Sitä en tiedä että kuinka hyvän päättötodistuksen olisin saanut jos olisin kouluun keskittynyt ja jos en olisi sairastunut. Olen myös epäillyt että sairastaisin myös adhd:eeta tai add:eeta koska olen ollut aina alisuoriutuja, mutta voi olla että se johtuu mielenterveysdiagnoosistani. Ihmetyttää myös se miten osa ihmisistä pitää mielenterveysongelmaisia tyhminä. Tietääkseni ihminen masentuu helposti pelkästään sen vuoksi että ymmärtää asioita liiankin hyvin (mm. sen miten sairas tämä maailma on ja näkee epäoikeudenmukaisuuden).

    • zz man

      Aika pieni lienee korrelaatio mihinkään ammatteihin - ainakaan niin etteikö missä ammatissa vaan voisi olla huippuälykkäitä. Mulla siis armeijassa paras tulos 70:stä = tasan 9 = parempaa ei voi saada. Vaihtelu 1-9. Mensan testissä 156 (em. testit korreloivat muuten netinkin mukaan). Esim. keskikoulussa tuplasin yhden luokan, nyt raksalla töissä (no, parempaakin on ollu)

    • betterwisser
      • 9+1

        Hieman tulkintaa: kyseessä on ilmeisesti lukiossa tehty testi jonka osioita ovat kielellinen (verbal SAT) ja numeerinen (quant SAT). Näistä on laskettu keskiarvo (average SAT) joka on muunnettu ÄOksi. Tulokset on sitten luokiteltu yliopistossa valitun pääaineen mukaan. Meniköhän oikein?


      • zz man

        Miksi lukea mitään ARVIOITA. Niitä kyllä riittää joka lähtöön.


    • betterwisser

      Näin tuon itsekin ymmärsin - eli toisten pääaineiden opiskelijoiden SAT-tulosten perusteella laskettu ÄO on korkeampi kuin toisten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4964
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3257
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1395
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1235
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      71
      929
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe