"Omaatuntoa voidaan opettaa. Toisen omatunto käskee tekemään sellaista, mitä toisen kieltää. Mikä minulle on syntiä, ei tarvitse olla teille syntiä. Teidän asemanne elämässä määrää mikä on syntiä. Hyvän arvo vaihtelee; monet seikat vaikuttavat sekä hyvän että pahan arvoon. Toinen paastoaa hartain mielin ja on siunattu. Toinen paastoaa teeskennellen hartautta ja on kirottu. Te ette voi valmistaa vuodetta, joka soveltuisi jokaiselle. Jos voitte valmistaa itsellenne sopivan vuoteen, niin olette tehneet hyvin."
Mitä ajatuksia teissä herättää?
Omastatunnosta
56
406
Vastaukset
- Anonyymi
Terveellä ihmisellä on luonnostaan toimiva omatunto. Heikko ja kehittymätön olio tarvitsee syntikäsitteen ja jumalakuvitelmia.
- Anonyymi
Terve omatunto perustuu empatiaan.
Näin juuri. Ja sen vuoksi myös "omatunto" kehittyy kulttuurin ja henkiläkohtaisesti myös iän myötä. Ei siihen tarvita mitään muka syvällisiä uskonnollisia kirjoja selittämään näitä asioita. Pikkulapsen ensimmäisiä moraalijuttuja on "ei saa ottaa toisen kädestä". Siitä se sitten lähtee...
- Anonyymi
"Terveellä ihmisellä on luonnostaan toimiva omatunto. "
Jokaisella ihmisellä on aluksi Jumalan antama herkkä omatunto mikä voidaan kuolettaa jo lapsuudessa karmeiden kokemusten myötä ja sitten aivan varmasti aikuisena kun rankat kokemukset ja kiusaukset realisoituu. Tämän jälkeen ihmisen omatunto muuttuu suhteelliseksi minkä jälkeen hän oppii puolustelemaan mitä tahansa rikkomusta aina tarpeen mukaan. Tämä näkyy sitten sitten kaikenlaisissa väkivalloissa, rikoksissa ja hirmuteoissa mitä osataan selitellä parhain päin kuten mm. oikeusistunnot ja mediassa olevat selittelyt tuovat järkyttävällä tavalla esiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä on aluksi Jumalan antama herkkä omatunto mikä voidaan kuolettaa jo lapsuudessa karmeiden kokemusten myötä ja sitten aivan varmasti aikuisena kun rankat kokemukset ja kiusaukset realisoituu. Tämän jälkeen ihmisen omatunto muuttuu suhteelliseksi minkä jälkeen hän oppii puolustelemaan mitä tahansa rikkomusta aina tarpeen mukaan. Tämä näkyy sitten sitten kaikenlaisissa väkivalloissa, rikoksissa ja hirmuteoissa mitä osataan selitellä parhain päin kuten mm. oikeusistunnot ja mediassa olevat selittelyt tuovat järkyttävällä tavalla esiin.Pienellä lapsella on puhdas omatunto.
Sanotaan. Että pienen lapsen sielu on kuin valkoinen taulu, mihin me vanhemmat piirtelemme kuvia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terve omatunto perustuu empatiaan.
Omatunto peilaa itseään suhteessa itseensä ja toisiin ihmisiin.
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä on aluksi Jumalan antama herkkä omatunto mikä voidaan kuolettaa jo lapsuudessa karmeiden kokemusten myötä ja sitten aivan varmasti aikuisena kun rankat kokemukset ja kiusaukset realisoituu. Tämän jälkeen ihmisen omatunto muuttuu suhteelliseksi minkä jälkeen hän oppii puolustelemaan mitä tahansa rikkomusta aina tarpeen mukaan. Tämä näkyy sitten sitten kaikenlaisissa väkivalloissa, rikoksissa ja hirmuteoissa mitä osataan selitellä parhain päin kuten mm. oikeusistunnot ja mediassa olevat selittelyt tuovat järkyttävällä tavalla esiin.Niin voisitko mainita näistä "hirmuteoista" jotka ovat Suomessa menneet läpi ilman tuomiota oikeuslaitoksessa ja joita media on selitellyt "järkyttävällä" tavalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienellä lapsella on puhdas omatunto.
Sanotaan. Että pienen lapsen sielu on kuin valkoinen taulu, mihin me vanhemmat piirtelemme kuvia.Pienet lapset ovat aika itsekkäitä ja kätsimättömiä. Sitä varten lapsuus on pitkä, että opimme sosiaaliseksi ja - kasvamme ihmisinä.
- Anonyymi
On totta, että synnin käsite on yksilöllinen. Rikas pitää muiden kustannuksella saatua rahaa oman hyvyytensä tuotteena. vaikka se olisi vääryydellä hankittua. Hän kokee sen palkkiona viisaudestaan. Jos köyhä, sairas jne.. voi kiittää vaivoistaan huolimatta Jeesusta tilanteestaan, on hän Jumalan tuleva ikuinen lapsi, rauhan, ilon ja rakkauden valtakunnassa.
Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:
Näin juuri. Ja sen vuoksi myös "omatunto" kehittyy kulttuurin ja henkiläkohtaisesti myös iän myötä. Ei siihen tarvita mitään muka syvällisiä uskonnollisia kirjoja selittämään näitä asioita. Pikkulapsen ensimmäisiä moraalijuttuja on "ei saa ottaa toisen kädestä". Siitä se sitten lähtee...
"...sen vuoksi myös "omatunto" kehittyy kulttuurin ja henkiläkohtaisesti myös iän myötä. "
Kyllä vain se kehittyy näin.
- Anonyymi
Puhutaan myös. että toisella on väljä ja toisella ahdas omatunto. Mitä se tarkoittaa?
- Anonyymi
Sitä että omatunto suhteellistuu ei-uskovalta ihmiseltä ajan kokemusten myötä. Täytyy tiedostaa että ei ole rikosta mitä rikoksen tekijä ei pysty selittelemään ja perustelemaan ainakin itselleen. Tätä prosessia kutsutaan myös omantunnon paatumiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä että omatunto suhteellistuu ei-uskovalta ihmiseltä ajan kokemusten myötä. Täytyy tiedostaa että ei ole rikosta mitä rikoksen tekijä ei pysty selittelemään ja perustelemaan ainakin itselleen. Tätä prosessia kutsutaan myös omantunnon paatumiseksi.
siitä on Raamatussa esimerkkejä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajateltaessa kaikella ihmisen tekemisellä olevan jokin mieli, niin jokaiselle teolle rikokset mukaanlukien löytyy jokin selitys jolla tekijä oikeuttaa itselleen tekonsa.
Löytyvätkö syyt ja seuraukset läheisistä, ympäröivästä sosiaalisesta verkosta, asetelmasta ja ominaisuuksista joihin on syntynyt etc.
Miten paljon meistä itsekukin tiedostaa päivittäin tekemiemme valintojen perusteita ja ovatko valinnat meistä itsestämme riippumattomia vai ovatko ne oikeasti omia valintojamme.
- Anonyymi
Raamatussa huonoa omaatuntoa sanottaan, että omatunto on poltinraudalla merkitty.
Esimerkkinä siitä ovat harhaoppiset, jotka jankkaavat samoja opinkappaleita vaikka Raamatun sana osoittaa ne vääräksi ja usko tuottaa vain vääryyden hedelmiä muiden kanssa kinaamisen ja herjaamisen muodossa.
Harhaopin tunnistaa juuri herjaamisesta ja silloin täytyy omatunto olla poltinraudalla merkitty jos uskoa toteuttaa siten. - Anonyymi
Omatunto määritellään sinä ihmisen psyyken osana, joka tuottaa henkistä tuskaa ja syyllisyydentuntoa, kun rikomme sitä vastaan ja mielihyvää, kun tekomme, ajatuksemme ja sanamme ovat arvojärjestyksemme mukaisia. Kreikankielen sana "omalletunnolle" Uudessa testamentissa on "suneidēsis" ja se merkitsee "moraalista tietoisuutta." Omatunto reagoi, kun henkilön teot, ajatukset ja sanat ovat oikean ja väärän mukaiset tai niitä vastaan.
Vanhassa testamentissa ei ole mitään vastinetta Uuden testamentin sanalle suneidēsis. Hepreankielisen "omatunto" sanan puute saattoi johtua juutalaisesta maailmankäsityksestä, joka oli yhteisöllinen paremminkin kuin yksilöllinen. Heprealaiset pitivät itseään kovenanttijärjestelmän jäseninä, jonka välityksellä heillä oli yhteisöllinen suhde Jumalaan ja hänen lakeihinsa henkilökohtaisen suhteen sijaan. Toisin sanoen heprealainen luotti asemaansa Jumalan edessä silloin, kun heprealainen kansa kokonaisuutena nautti hyvästä suhteesta Jumalan kanssa.
Uuden testamentin omatuntokäsitys on yksilöllisempi ja siihen nivoutuu kolme päätotuutta. Ensimmäiseksi, omatunto on Jumalan ihmiselle antama kyky itsensä arvioimiseksi. Paavali viittasi useampaan kertaan omaan omaantuntoonsa "hyvänä" tai "loukkaamattomana" (Apt. 23:1; 24:16; 1. Kor. 4:4). Paavali tutki omia sanojaan ja tekojaan ja piti niitä moraalikäsitteittensä ja arvomaailmansa mukaisina, jotka tietysti pohjautuivat Jumalan standardeihin. Hänen omatuntonsa vahvisti hänen sydämensä rehellisyyden.
Toiseksi, Uusi testamentti kuvailee omantunnon olevan todistajan. Paavali kertoo ei-juutalaisilla olevan omantunnon, mikä todistaa heidän sydämiinsä kirjoitetusta Jumalan laista, vaikka heillä ei ollutkaan Mooseksen antamaa lakia (Room. 2:14-15). Hän vetoa myös omaan omaantuntoonsa sanoen sen todistavan totuudesta (Room. 9:1) ja että hän on käyttäytynyt pyhällä ja puhtaalla tavalla menetellessään ihmisten kanssa (2. Kor. 1:12). Hän myös sanoo omantuntonsa kertovan tekojensa olevan hyväksyttäviä sekä Jumalalle että toisten ihmisten omalletunnolle (2. Kor. 5:11).
Kolmanneksi, omatunto toimii henkilön armojärjestelmän palvelijana. Kehittymätön tai heikko arvojärjestelmä johtaa heikkoon omaantuntoon, kun taas hyvin asioihin perehtynyt arvojärjestelmä antaa hyvän ymmärryksen oikeasta ja väärästä. Kristityn elämässä omatunto voi olla riippuvainen raamatullisten totuuksien puutteellisesta ymmärtämisestä ja voi johtaa syyllisyyden ja häpeän tunteisiin, jotka eivät ole oikeassa mittasuhteessa todellisiin tapahtumiin. Uskon kypsyminen vahvistaa omaatuntoa.
Paavali käsittelee tätä viimeistä omantunnon tehtävää antaessaan ohjeita epäjumalille uhratun ruoan syömisestä. Hänen mukaansa, koska epäjumalat eivät ole oikeita jumalia, ei ole mitään väliä, onko syötävä ruoka uhrattu niille vai ei. Eräät Korintin seurakunnan jäsenet olivat heikkoja ymmärryksessään ja uskoivat tällaisten jumalien todella olevan olemassa. Nämä kehittymättömät uskovat olivat kauhuissaan pelkästä ajatuksesta syödä epäjumalille uhrattua ruokaa, koska heidän omantuntonsa ääni perustui virheellisiin ennakkoluuloihin ja taikauskoisiin näkemyksiin Tämän johdosta Paavali rohkaisee kypsempiä kristittyjä olemaan käyttämättä vapauttaan syödä, jos siitä aiheutuisi heikompien uskonveljien omantuntojen syytöksiä. Tämän opetus on, että jos omatuntomme on kirkas kypsän uskomme ja ymmärryksemme johdosta, emme saa kuitenkaan aiheuttaa heikomman omantunnon omaavien kompastelua käyttämällä vahvemman omantuntomme meille antamaa oikeutta.
Toinen esimerkki Uudessa testamentissa liittyen omaantuntoon on poltinraudalla merkitty omatunto. Tässä on kyseessä turtuneeksi tulleesta omastatunnosta, ikään kuin se olisi poltettu tunnottomaksi kuumalla raudalla (1. Tim 4:1-2). Tällainen omatunto on kovettunut eikä enää tunne mitään. Paatuneen omantunnon omaava henkilö ei enää kuuntele sen kuiskauksia ja tekee syntiä ilman mitään hillintää. Itsepetos ajaa hänet kuvittelemaan, että kaikki on hyvin hänen sielussaan ja että muut kohtelevat häntä tunnottomasti ja ilman myötätuntoa.
Kristittyinä meidän on pidettävä omatuntomme kirkkaana olemalla kuuliaisia Jumalalle ja pitämällä suhteemme häneen hyvänä. Tämä tapahtuu soveltamalla hänen Sanaansa elämäämme, antamalla sen uudistaa ja pehmittää sydäntämme jatkuvasti. Haluamme huomioida ne, joiden omatunto on heikompi ja kohdella heitä kristillisellä rakkaudella ja myötätunnolla.- Anonyymi
"Paavali tutki omia sanojaan ja tekojaan ja piti niitä moraalikäsitteittensä ja arvomaailmansa mukaisina, jotka tietysti pohjautuivat Jumalan standardeihin. Hänen omatuntonsa vahvisti hänen sydämensä rehellisyyden."
On monenlaisia moraalikäsitteitä ja arvomaailma-asioita, kuten Paavalilla omansa hänen Roomalaiskirjeensä mukaan, mistä syystä hän tarvitseekin Jeesuksen Kristuksena, tosi Jumalana kuolemaan puolestaan pelastuksena, kun hänelle on annettu Saatanan pistin sisälleen.
"7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen."
"2.Korinttolaiskirje:
12:7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi."
On varmasti totta, että on helvetissäkin luotuja ihmisiä, jotka eivät hallitse tekojaan, mutta on väärin, että tällaiset ihmiset väittävät, että muutkaan eivät hallitse ja heidätkin on luotu helvetissä, ja ovat omineet entiteetin nimeltä Jumala tähän oppiinsa.
Jeesus opettaa Jumalan valtakunnan olevan meissä ja meidän ympärillämme, Jumalan ollessa sisällisesti meissä - ei kai Jumala voi olla sisällisesti meissä samaan aikaan kuin siellä rusikoi Saatanan enkeli - tilannehan olisi ihan skistrofreeninen.
Niinpä Paavali käskeekin perkaamaan ensin pois taivasten valtakunnan, että voi siirtyä saatanan pistimineen syntien valtakuntaan.
Löytyy Jeesus, Matteuksen evankeliumi 13;33 ja Paavali 1.Kor. 5;7, taivasen valtakunnan pois perkaaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Paavali tutki omia sanojaan ja tekojaan ja piti niitä moraalikäsitteittensä ja arvomaailmansa mukaisina, jotka tietysti pohjautuivat Jumalan standardeihin. Hänen omatuntonsa vahvisti hänen sydämensä rehellisyyden."
On monenlaisia moraalikäsitteitä ja arvomaailma-asioita, kuten Paavalilla omansa hänen Roomalaiskirjeensä mukaan, mistä syystä hän tarvitseekin Jeesuksen Kristuksena, tosi Jumalana kuolemaan puolestaan pelastuksena, kun hänelle on annettu Saatanan pistin sisälleen.
"7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen."
"2.Korinttolaiskirje:
12:7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi."
On varmasti totta, että on helvetissäkin luotuja ihmisiä, jotka eivät hallitse tekojaan, mutta on väärin, että tällaiset ihmiset väittävät, että muutkaan eivät hallitse ja heidätkin on luotu helvetissä, ja ovat omineet entiteetin nimeltä Jumala tähän oppiinsa.
Jeesus opettaa Jumalan valtakunnan olevan meissä ja meidän ympärillämme, Jumalan ollessa sisällisesti meissä - ei kai Jumala voi olla sisällisesti meissä samaan aikaan kuin siellä rusikoi Saatanan enkeli - tilannehan olisi ihan skistrofreeninen.
Niinpä Paavali käskeekin perkaamaan ensin pois taivasten valtakunnan, että voi siirtyä saatanan pistimineen syntien valtakuntaan.
Löytyy Jeesus, Matteuksen evankeliumi 13;33 ja Paavali 1.Kor. 5;7, taivasen valtakunnan pois perkaaminen.Paavalin oppiin ei omatunto kuulu - se on puhdas, kun Jumala on teurastettu Jeesuksen nimeen itsen puolesta uhrilampaana - tuon luvun kaksi viimmeistä jaetta - ja maksettu lunnaat Paholaiselle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavalin oppiin ei omatunto kuulu - se on puhdas, kun Jumala on teurastettu Jeesuksen nimeen itsen puolesta uhrilampaana - tuon luvun kaksi viimmeistä jaetta - ja maksettu lunnaat Paholaiselle
Ja minun sietokykyni näitä Paavalin saarnaajien valheita kohtaan ei kyllä tippaakaan ole vuosien aikana lisääntynyt, vaan päinvastoin, heikentynyt tiedon lisääntyessä tuon puun hedelmistä.
- Anonyymi
Tämäkin - pelkkää Paavalia myötäilevä - UT:n kirjoitus osoittaa kristallin kirkkaasti, ettei kristinuskossa ole Jeesuksen opetuksilla mitään osaa tai arpa.
Kaikki on pelkkää vääntämistä, venkoilua ja selittämistä siinä, kun Jeesus sanoo yksinkertaisesti, että tehkää niitä isän tahtomia tekoja. Piste.
Paavalilla sitten venkoillaan, että miksi niitä ei missään nimessä pidä tehdä, kun nehän tuhoavat Paavalin itse järjestämän Jeesuksen surman ikuisen armon palvella lihalla synnin lakia. - Anonyymi
Kiitos hyvästä ja perusteellisesta kirjoituksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos hyvästä ja perusteellisesta kirjoituksesta.
joo hyvä oli kyllä
- Anonyymi
Yrittämällä soveltaa tuhansia vuosia sitten vallinneen yhteiskunnan asettamia vaatimuksia tämän hetken yhteiskunnan vaatimukseen saatamme kadottaa otteen elävään elämään ja kuvittelemme olevamme enemmän kuin mitä olemme.
Jos Raamatun kirjoituksia noudattamalla ihminen pelastuu ikuiseen elämään kuolemalta, niin Raamatussakaan ei montaa pelastujaa mainita ja nykyihmisistä emme tiedä kenenkään tulleen takaisin ahtaasta portista astuttuaan.
- Anonyymi
Meikit rapisee liikkeelle lähtiessä kun selfieiden salaisuus paljastuu https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/202b8d66-5803-4920-bdc0-2f59b295a9a4
- Anonyymi
Ei psykopaatilla ole omaatuntoa
- Anonyymi
Ei poltinraudalla merkitty omatunto tarkoita Jumalattomia ihmisiä. Miksi Paavali yleensäkään heistä olisi kirjoittanut ja heidän asioitaan jos kirjeet olivat tarkoitettu seurakunnille, eikä mitään kertomuksia siitä mitä kaikkea syntielämää olisi jumalattomilla tarjolla.
Paavali tarkoittaa nimenomaan harhaoppisia uskovia, jotka eivät välitä uudesta liitosta ja jotka eivät kuuntele sydämen ääntä eikä oikeamielisyyttä, vaan ovat oman oppinsa luomoissa. Heidät tunnistaa samojen asioiden jankaamisesta ja herjaamisesta.
"Nämä kieltävät menemästä naimisiin ja syömästä ruokia, jotka Jumala on luonut sitä varten, että ne, jotka tuntevat ja uskovat totuuden, nauttisivat niitä ja kiittäisivät Jumalaa. Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä siitä tarvitse hylätä mitään, kun se otetaan kiittäen vastaan. Jumalan sana ja rukous pyhittävät sen. 1. Tim. 4: 3-5
Ei tosiaankaan puhuta jumalattomista irstaililijoista, vaan harhaoppisista, jotka ovat luoneet kovan tekopyhän opin miten muka pitäisi elää, mutta sillä ei ole mitään perusteita siinä miten Jeesukseen uskotaan ja uuden liiton Pyhän Hengen johdatukseen. He jopa herjaavat sitä uskoa. - Anonyymi
Omatunto on juuri sitä omaa suhdetta oikeaan ja väärään. Ihminen tuntee syyllisyyttä yleensä jos tuntee tehneensä väärin niin itseään. lähimmäistään kuin Jumalaa kohtaan.
Usein vaikuttaa että, tiedämme tai paremminkin luulemme tietävämme toisen motiivit paremmin
kuin omamme.
Väljä omatunto hyväksyy itseltään enemmän kuin tiukka, joka vastaavasti syyllistyy ihan pienestäkin mistä toinen ei olisi moksiskaan. Liian tiukka omatunto pyytelee anteeksi silloinkin kun ei olisi edes syytä pyydellä. Väljän omatunnon omaava taas ei paljon anteeksi pyytele on julkea, ohittelee kaupan kassalla. Käyttäytyykö Euroopan omistaja muista piittaamatta.
Terve omatunto on silloin kun on tasapainossa itsensä ja ympäristönsä kanssa. Tuntee empatiaa. ottaa toiset ihmiset huomioon. Kokee syyllisyyttä silloin kun on tarpeen syyllistyä. Osaa pyytää anteeksi.
Paatunut omatunto on silloin jos ei tunne mitään syyllisyyttä suuristakaan rikoksistaan.
Sanotaan että Jumala on laittanut lakinsa ihmisen sydämeen. Se on se omatunto, joka sanoo mikä on oikein ja mikä väärin. Kaikilla ihmisillä on omatunto.- Anonyymi
Utta hyvänen aika - jos on omatunto, niin Jeesushan kuoli turhaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Utta hyvänen aika - jos on omatunto, niin Jeesushan kuoli turhaan.
Ei ihminen silti aina tee oikein ihminen kun usein haluaa vaientaa omantunnon äänen ja toimii sitä vastaan, jälkeen päin sitten katuu tekojaan.
- Anonyymi
Poltinraudalla poltetun omatunto on Raamatun mukaaan harhaoppisen uskovan omatunto, joka tekee omia säädöksiä, hurskaita säädöksiä miten pitäisi elää.
Ne eivät kuitenkaan millään tavalla vaikuta häneen itsensä omaantuntoon, vaan hän tuomitsee niillä muita. Ja on siinä järkkymätön, kylmä siten että itse on teki mitä tahansa kuin pyhimys ja kaikissa muissa on aivan pahasti vikaa eikä hän kaihda heidän herjaamistaan eikä koe siitä huonoa omaatuntoa. - Anonyymi
Jumala itse on suvereeni määrittelemään mikä on syntiä hänen edessään ei ihminen. Raamattu kertoo sen mitä Hän ajattelee eri synneistä.
Synti maksoi hänelle Poikansa hengen, joten hän ei kevyesti suhtaudu syntiin.- Anonyymi
Mutta ei Jeesus koventanut ihmisen syntitaakka eikä iskenyt enää lakia lain päälle eikä käskyä käskyn päälle kuten vanhassa liitossa. Tai jos Jeesus niin tekee, niin se on rankka harhaoppi opettaa niin ja häpäistä Jeesuksen ristinkuolema mitätöimällä se. Turhaanko Jeeesus on kuollut Paavali myös kysyy lainkiivailijoilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei Jeesus koventanut ihmisen syntitaakka eikä iskenyt enää lakia lain päälle eikä käskyä käskyn päälle kuten vanhassa liitossa. Tai jos Jeesus niin tekee, niin se on rankka harhaoppi opettaa niin ja häpäistä Jeesuksen ristinkuolema mitätöimällä se. Turhaanko Jeeesus on kuollut Paavali myös kysyy lainkiivailijoilta.
Jeesus sanoi vanhan liiton ja teidän uuden liittonne Jumalaa Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi Raamatussa, mutta ei kai sillä mitään väliä.ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus sanoi vanhan liiton ja teidän uuden liittonne Jumalaa Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi Raamatussa, mutta ei kai sillä mitään väliä.ole.
Jos on oikeinpäin Raamattu kädessä kun sitä lukee, niin Pietaria nimitti siten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on oikeinpäin Raamattu kädessä kun sitä lukee, niin Pietaria nimitti siten.
Fariseuksiakin vähän siihen suuntaan nimitteli kun suunnittelivat Hänen tappamistaan sapattirikkeistä. Oikeastaan kyykäärmeen sikiö on vielä pahempi nimitys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fariseuksiakin vähän siihen suuntaan nimitteli kun suunnittelivat Hänen tappamistaan sapattirikkeistä. Oikeastaan kyykäärmeen sikiö on vielä pahempi nimitys.
Onko sapattirike sama asia, kuin sanoa teidän Jumalaanne Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi, mistä syystä oppi-isänne Paavalin toimesta Jeesus tapettiin?
Tai miten se liittyy siihen, kun Jeesus sanoo kyykäärmeen sikiöiksi henkilöitä, jotka palvovat Pyhänä uhria saman isän käskystä, joka tämän tappoikin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sapattirike sama asia, kuin sanoa teidän Jumalaanne Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi, mistä syystä oppi-isänne Paavalin toimesta Jeesus tapettiin?
Tai miten se liittyy siihen, kun Jeesus sanoo kyykäärmeen sikiöiksi henkilöitä, jotka palvovat Pyhänä uhria saman isän käskystä, joka tämän tappoikin?Usko ei ole jokamiehen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko ei ole jokamiehen.
Ei varsinkaan, kun erona on uskooko Saatanan sanaa vai Jumalan sanaan, ja pystyukö ne ja mite erottamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varsinkaan, kun erona on uskooko Saatanan sanaa vai Jumalan sanaan, ja pystyukö ne ja mite erottamaan.
Normaali ihminen pystyy helpommin uskomaan Jumalan sanaan, mutta kun Saatanan sanaa väännetään mutkalle Jumalan sanana, menee normi-ihmisen aivot mutkalle - hän jää ihmettelemään ja kummastelemaan, mutta ei onnistu ratkaisemaan, että mikä on ongelman nimi.
Eri uskonnoissa on eri käsitys siitä mikä on syntiä/kiellettyä murhaaminen, varastaminen ym ovat(ehkä) kaikissa, mutta monesta muusta ollaan eri mieltä. Jumala(t)johon (joihin) vedotaan voivat eri uskonnoissa vaatia tai kieltää hyvin erilaisia asioita. Itse en ymmärrä ajatusta että maailman olisi luonut kaikkivaltias olento jonka sitten pitäisi maksaa jotain luotujensa teoista.
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Eri uskonnoissa on eri käsitys siitä mikä on syntiä/kiellettyä murhaaminen, varastaminen ym ovat(ehkä) kaikissa, mutta monesta muusta ollaan eri mieltä. Jumala(t)johon (joihin) vedotaan voivat eri uskonnoissa vaatia tai kieltää hyvin erilaisia asioita. Itse en ymmärrä ajatusta että maailman olisi luonut kaikkivaltias olento jonka sitten pitäisi maksaa jotain luotujensa teoista.
Oletko sinä ateisti?
Aika erikoista juutalaiselle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sinä ateisti?
Aika erikoista juutalaiselle.Mitä erikoista siinä on?
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sinä ateisti?
Aika erikoista juutalaiselle.En ole ateisti mutta juutalaisia ateisteja on kyllä melko paljon. Kun puhutaan omastatunnosta pitää muistaa että uskontoja on monia eikä niillä kaikilla ole yhtenäistä kaiken kattavaa moraalikäsitystä .
- Anonyymi
synti ? kieltämys vai ?
- Anonyymi
Synti ideana tulee jostakin 3500 vuoden päästä, kun oli jumala, joka asui tulivuoren sisällä ja keksi sääntöjä ja määräyksiä ja vaati niistä korvauksena uhreja, jos rikottiin - kauriita, oinaita ja uhrattuja lapsia, myös hiinmitoittain viiniä.
Oli syntiuhria, kiitosuhria ja ruokauhreja ja mitä vain. Sitten pystyi papille maksamaa silloisella rahalla, kullalla, jos halusi esimerkiksi pelastaa oman lapsensa tappamiselta. Sitä kutsuttiin uhrin lunastamiseksi.
Tämä on vielä tänä päivänäkin uskovaisten Jumala, kun he puhuvat laista, liitosta, määräyksistä tai synnistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synti ideana tulee jostakin 3500 vuoden päästä, kun oli jumala, joka asui tulivuoren sisällä ja keksi sääntöjä ja määräyksiä ja vaati niistä korvauksena uhreja, jos rikottiin - kauriita, oinaita ja uhrattuja lapsia, myös hiinmitoittain viiniä.
Oli syntiuhria, kiitosuhria ja ruokauhreja ja mitä vain. Sitten pystyi papille maksamaa silloisella rahalla, kullalla, jos halusi esimerkiksi pelastaa oman lapsensa tappamiselta. Sitä kutsuttiin uhrin lunastamiseksi.
Tämä on vielä tänä päivänäkin uskovaisten Jumala, kun he puhuvat laista, liitosta, määräyksistä tai synnistä.Mihin sitten kieltäymys liittyy ja mihin ylipäätään kysymysmerkein viittaat, ei viestistäsi selviä.
”Omaatuntoa voidaan opettaa. Toisen omatunto käskee tekemään sellaista, mitä toisen kieltää.”
Omatunto on käsite, jolla kuvataan ihmisen sisäistä moraalia eli kykyä erottaa hyvä ja paha toisistaan.
Sitä voisi kuvat intuitioksi, joka on meille myötäsyntyinen. Sen vuoksi se vaihtelee, osalla omatunto voi olla heikko, osalla vahva ja osalla tuosta välillä.
Mutta osa siitä myös opitaan. Oikeastaan hienosäätö omassa tunnossa on opittua. Vanhemmat ja lähiympäristö vaikuttaa lapseen, ja myös siihen, mitä kaikkea pidetään hyvänä tai pahana. Näistä kasvaa yleiset moraalisäännöt.
Tosiaan voi olla tilanteita, joissa siinä missä toisen omatunto syyttää, ei tapahdu toisessa. Ajatellaan vaikka lihan syömistä. Jos lapsena on oppinut, että eläimen syöminen on väärin eläintä kohtaan, omatunto soimaa jos syö lihaa.
Jos kasvuympäristö on ollut tuomitseva, saattaa omatunto ollakin väärää itsensä syyllistämistä.
Tämän vuoksi ei aina omatunto ole oikeassa. Vain itsensä tuntemisen kautta pääsee lähimmäksi rehellistä omaatuntoa ja osaa erottaa sen, mikä siellä on kenties opittua osaa.- Anonyymi
Sanooko sinun omatuntosi jotakin siihen, että palvotaan moraalia ja etiikkaa opettanutta opettajaa kidutettuna kuoliaaksi julmalla tavalla tosi Jumalana, josta tehdään kirous (Gal.3:13), niin että pelastutaan tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihataan (Room.7)?
Anonyymi kirjoitti:
Sanooko sinun omatuntosi jotakin siihen, että palvotaan moraalia ja etiikkaa opettanutta opettajaa kidutettuna kuoliaaksi julmalla tavalla tosi Jumalana, josta tehdään kirous (Gal.3:13), niin että pelastutaan tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihataan (Room.7)?
Ainakin sen, että sinä osaat kyllä vääristellä asioita, jotka eivät aina edes liity toisiinsa.
- Anonyymi
On myös saatanan sairastuttamia psykopaatteja vailla myötätuntoa toisia kohtaan?
- Anonyymi
Mummomuori kirjoittaa:
"Ainakin sen, että sinä osaat kyllä vääristellä asioita, jotka eivät aina edes liity toisiinsa."
Gal. "3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli KIROUKSEKSI meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"
Jeesus tuli KIROUKSEKSI, ei kirotuksi.
1.Kor. "5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, KRISTUS, TEURASTETTU."
Ja tämä vanha hapatus on Jeesuksen sanoin taivasten valtakunta.
Matt.13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani". "
Tarkoitatko, että kiroukseksi tehty ja teurastettu uhrilammas Jeesuksena ei todellisuudessa ole kirottu, eikä Paavali käskekään perkaamaan Jeesuksen opettamaa taivasten valtakuntaa pois, vaikka Jeesus on kirottu ja teurastettu uhrilammas Kristuksena, tosi Jumalana?
Luterilaisuuden tärkein tunnustus:
" KRISTUS oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi uhri"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus
Kerrotko, että millä tavalla vääristelen, jos sanon, että Jeesus tosi Jumalana on kirottu kiroukseksi ja teurastettu uhrilampaana sekä Paavali käskee teidän perata pois taivasten valtakunnan?- Anonyymi
Sen lisäksi olen kertonut, että Paavali todellisuudessa antoi ehtoollisen asetussanat, jotka sitten vain siirrettiin Jeesuksen sanomiksi myöhemmin kirjoitettuihin evankeliumeihin, ja ne tarkoittavat Herran kuoleman julistamista, tämä löytyy Paavalin 1.Korinttolaiskirjeestä:
"11.23 OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet KAVALLETTIIN, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi ... Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, TE JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee (koko maailman viimmeisenä päivänä). Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen."
Ja miten ei tulla sitten vikapääksi Herran ruumiiseen ja vereen, sen määrittelee jälleen luterilaisuuden ja kristinuskon tärkein tunnustus:
"Opetetaan, että Kristuksen ruumis ja veri ovat leivän ja viinin muodossa todellisesti läsnä ja että ne siinä jaetaan ja nautitaan."
Ja koska tässä on nimi KRISTUS, joka on TOSI JUMALA, niin julistetaan nimenomaan tosiJumalan kiroamista ja kuolemaa, eikä Jeesuksen, ja joka ainoa sana, jonka olen kirjoittanut , ovat olleet suoraan Raamatusta tai luterilaisuuden tärkeimmästä tunnustuksesta Augsburgin tunnustuksesta tai Athanasioksen tunnustuksesta.
Te olette saatananpalvojia faktana Raamatusta todistettuna - kuten Jeesus sanoo juutalaisten Jumalasta, joka tämän teurastetun uhrilammaslahjan tosi Jumalana saa, ettei teidän tarvitse vastata teoistanne, että kyseessä on Saatana - toisen käännöksen mukaan Perkele - ja kaiken valheen isä. Te valehtelette, en minä.
Ja vakuudeksi vielä teidän pelastuksenne tällä uhripalvonnalla, Paavalin tärkein opetuskirje, kirje Roomalaisille, kun hän kertoo tekevänsä jopa sitä pahaa mitä vihaa:
"7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA."
Ei ainoastaan pelastuta tekemään pahaa, vaan jopa PALVELEMAAN synnin lakia. Ja tämä totuus ei pala siinä tulessakaan, johon Paavalin sanoin te menette tällä uskollanne 1.Korinttolaiskirjeen mukaan .
"3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka TULESSA ILMESTYY"
Ja se teko oli uskoa Paavalia, Jeesuksen vihamiestä, joka teki teille Jeesuksesta Kristuksena, tosi Jumalana, kuoliaaksi kidutetun, kirotun ja teurastetun uhrilampaan Israelin Jumalana, taivasten valtakunnan isänä, jonka kiroamista te palvotte kirouksena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen lisäksi olen kertonut, että Paavali todellisuudessa antoi ehtoollisen asetussanat, jotka sitten vain siirrettiin Jeesuksen sanomiksi myöhemmin kirjoitettuihin evankeliumeihin, ja ne tarkoittavat Herran kuoleman julistamista, tämä löytyy Paavalin 1.Korinttolaiskirjeestä:
"11.23 OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet KAVALLETTIIN, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi ... Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, TE JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee (koko maailman viimmeisenä päivänä). Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen."
Ja miten ei tulla sitten vikapääksi Herran ruumiiseen ja vereen, sen määrittelee jälleen luterilaisuuden ja kristinuskon tärkein tunnustus:
"Opetetaan, että Kristuksen ruumis ja veri ovat leivän ja viinin muodossa todellisesti läsnä ja että ne siinä jaetaan ja nautitaan."
Ja koska tässä on nimi KRISTUS, joka on TOSI JUMALA, niin julistetaan nimenomaan tosiJumalan kiroamista ja kuolemaa, eikä Jeesuksen, ja joka ainoa sana, jonka olen kirjoittanut , ovat olleet suoraan Raamatusta tai luterilaisuuden tärkeimmästä tunnustuksesta Augsburgin tunnustuksesta tai Athanasioksen tunnustuksesta.
Te olette saatananpalvojia faktana Raamatusta todistettuna - kuten Jeesus sanoo juutalaisten Jumalasta, joka tämän teurastetun uhrilammaslahjan tosi Jumalana saa, ettei teidän tarvitse vastata teoistanne, että kyseessä on Saatana - toisen käännöksen mukaan Perkele - ja kaiken valheen isä. Te valehtelette, en minä.
Ja vakuudeksi vielä teidän pelastuksenne tällä uhripalvonnalla, Paavalin tärkein opetuskirje, kirje Roomalaisille, kun hän kertoo tekevänsä jopa sitä pahaa mitä vihaa:
"7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA."
Ei ainoastaan pelastuta tekemään pahaa, vaan jopa PALVELEMAAN synnin lakia. Ja tämä totuus ei pala siinä tulessakaan, johon Paavalin sanoin te menette tällä uskollanne 1.Korinttolaiskirjeen mukaan .
"3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka TULESSA ILMESTYY"
Ja se teko oli uskoa Paavalia, Jeesuksen vihamiestä, joka teki teille Jeesuksesta Kristuksena, tosi Jumalana, kuoliaaksi kidutetun, kirotun ja teurastetun uhrilampaan Israelin Jumalana, taivasten valtakunnan isänä, jonka kiroamista te palvotte kirouksena.Ja jos lainaan tähän vielä Jeesuksen sanoja Raamatusta juutalaisille, joiden syntioppi on myös Paavalin oppina kristinuskon perusta minkä vastustamisesta Jeesus tapettiin jumalanpilkkasyytteellä.
Joh. 8:43
" Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos lainaan tähän vielä Jeesuksen sanoja Raamatusta juutalaisille, joiden syntioppi on myös Paavalin oppina kristinuskon perusta minkä vastustamisesta Jeesus tapettiin jumalanpilkkasyytteellä.
Joh. 8:43
" Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden."Kerrotko, mummomuori, että miten vääristelen tämän Raamatun ja tunnustusten totuuden, jonka olen edelle laittanut?
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721157
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?45599Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296548Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t219513- 50504
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45502