maapähkinävoista

hot potato

joo onko tää maapähkinä voi makeeta ja saako sitä ilman eläinkunnanaineita?
mikä olis sellasta mikä olis vegaanista?

6

753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanna

vegaaniudesta, mutta maapahkinavoi ei ole makeaa, itse en voi sietaa sita (asun USAssa ja kaikki takalaiset rakastavat pahkinavoita!). Maapahkinavoissa on paljon rasvaa, eika se ole mitenkaan terveellista.

• Ei ei ei

jokseenkin kuvottavaa töhnää.

Jokseenkin älytöntä on myös karttaa eläinkunnan tuotteita hysteerisyyteen saakka.

• hot potato

Itse en halua syödä ruokaa minkä vuoksi eläin on kuollut.Enkä myöskään halua rahallisesti tukea teho maataloutta.

Lisäksi on myös terveydelliset syyt joiden vuoksi vältän eläinkunnan tuotteita.

Vedä sinä vaan lihaa,läskiä ja liivatetta ja anna muiden syödä mitä he itse haluavat.

• punatulkku

Minusta sokeroimaton ja lisäaineeton (esimerkiksi luontaistuotekaupoissa myytävä Urtekram-merkkinen) maapähkinävoi on ihan hyvää - ja on lisäksi vegaanista. Syön sitä tai tahinia usein esimerkiksi riisikakkujen päällä. Se sopii varmaan hyvin myös leivälle. Sokeroituja tai maustettuja versioita en ole koskaan maistanut.

Rasvaa siinä lienee noin puolet (niin kuin pähkinöissä ja siemenissä yleensä), mutta sekin on kovettamatonta kasvisrasvaa, joten ei se kovin epäterveellistä voi olla. Sama kuin söisi pähkinöitä tai siemeniä. Sitä paitsi käytän maapähkinävoita voin, margariinin tai juuston tapaan vain levitteenä tai lisukkeena, joten siinä mielessä sen rasvaprosentti ei ole liian suuri. Lisäksi siitä saa esimerkiksi rautaa.

• hhhhhhhh

Eiköhän kaikki maapähkinävoit ole vegaanisia. Tai en tiedä, jos on jotain maustettuja, joissa olisi jotain eläinperäistä. Yleensä raaka-aineena on vain maapähkinöitä, suolaa, sokeria ja oliko vielä kasvisöljyä.

• voi ei ole voita

Maapähkinvoi ei ole voita vaan levitettä. Maapähinä ei ole pähkinä vaan palkokasvi, sukua mm. herneelle.

Yleinen uskomus on, että maapähkinä on epäterveellistä jenkinruokaa, moskaa, jota ne kylvävät vehnäkeksien kanssa lentokoneista nälkäänäkeville ja siten pilaavat niiden suoliston.

Sen sijaan jenkeissä ja muualla uskotaan määpähinän olevan hyvinkin terveellistä, se sisältää paljon energiaa ts. rasvaa, mutta tämä rasva on hyvän laatuista, sitä monityydyttynyttymätöntä (??) joka on hyväksi sydämelle. Lisäksi maapähkinä sisältää E-vitamiinia, niasiinia, folaatteja, magnesiumia, lukuisia antioksidantteja. Maailmalla määpähinää pidetään jopa parantavana ihmelääkkeenä.

Maapähkinävoissa on muuten rasvaa enemmän kuin maapähkinöissä. Sitä valmistetaan jauhamalla maapähinöitä maapähkinäöljyssä tai muussa kasvisöljyssä.

Olen törmännyt maailmalla myös maitotuotteita sisältävään maapähkinälevitteeseen (suklaaraidallinen maapähkinvoi), Kannattaa vegaanin siis olla tarkkana varmuuden vuoksi.
        Maapähkinövoita voi valmistaa myös itse. Katso ohjeet netistä.

Itse syön maapähkinää jauhettuna esim. aamupuurossa tai porkkanalaatikon päällä. Jauhan sitä tehosekoittimella yhdessä pellavansiementen kanssa. Säästeliäästi käytän ja lasken kalorit.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe