En jaksa enää ymmärtää miksi aikuinen mies juoksee kun äiti eli anoppi käskee? Eikö puolison kanssa hoideta tällaiset asiat. Ja sotkee lapsensa mukaan juoksemiseen. Minulle ei tarvitse kertoa syytä, toimituksen ajankohtaa jne. mitäpä se minulle kuuluu.
Äidin veli on kuollut ja nyt pitää osallistua hautajaisiin. Yli 30 vuotta oltu yhdessä ja kerran olen nähnyt tämän henkilön. Emme ole tekemisissä muiden kanssa muutenkaan. Emme ole järjestäneet kutsuja emmekä synttäri juhlia sukulaisille koska mieheni ei ole halunnut joten miksi nyt pitää osallistua?
Yksin kävin isoisäni hautajaisissa kun esim. puvun takki puuttui puolisolta jonka hän nyt sai ostettua.
Mieheni on muiden sukulaistensa järjestämät kekkerit juossut läpi lapsemme mukanaan mutta me emme ole itse järjestäneet. En ole ollut mukana juuri siitä syystä kun emme mekään juhli. Mutta ei se ole menoa haitannut puolisollani.
Itse tunnen tulleeni loukatuksi tällaisella miehenikäytöksellä.
Ja kaikki sai alkunsa ristiäisistä jonne puolisoni vanhemmat änkesivät vaikka olimme ilmoittaneet kaikille että vain kummit ja pappi paikalla. Saivat riidan aikaiseksi täällä meidän kesken joka ilmeisesti olikin tarkoitus ja sen jälkeen en ole osallistunut mihinkään.
Ja nyt saa taas katsella tätä samaa touhua....vika on tietenkin minussa!
Kynnysmatto
42
1060
Vastaukset
- Anonyymi
Puhut meistä. Minusta kuulostaa että miehesi tahtiisi juhlia ja tavata sukulaisia mutta sinä et. Todellakin vika on sinussa. Yrität kontrolloida aikuista miestä. Jos hän haluaa mennä hautajaisiin niin menee.
- Anonyymi
Kenestä teistä?
- Anonyymi
Kuten juuri kerroin vain oman puolen sukua ja lapsi kilpenään. Mutta niin, että ei itse kekkereitä järjestä, vaikka mielelläni olisin järjestänyt mutta kielletty on, joten olen kunnioittanut puolison tahtoa ja kiitoksena siitä on katkeruus.
- Anonyymi
Totta kai menee ihan niin kuin kaikkiin aikaisempiinkin tapahtumiin. Ihan sama mitä mieltä minä olen. Kunhan niitä ei järjestetä täällä.
Koska aina on tehty niin kuin hänen vanhempansa määräävät. Laki on asianajan puolella eikä tyhmän aviopuolison. Normi arki pyörii kotioloissa perheen kesken. Oli otettava lopputili töitä kun puoliso uhkasi tehdä kotirauhan rikkomisesta poliisi ilmoituksen kun ensin oli tehnyt minulle selväksi että työpaikkani rikkoo työaikalakia. Aikalailla olen puun ja kuoren välissä eikä liikkumavaraa ole yhtään. - Anonyymi
Vieläkään et kertonut kenestä teistä puhun!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vieläkään et kertonut kenestä teistä puhun!
Kiitos hautajaisten en sitten ole äitienpäivänä saanut mitään muistamista!
Sohvalla nukutaan kun on niin väsynyt hautajsisista joissa koko eilinen päivä vierähti.
Vituttaa kun ei ole mitenkään tärkeä omalle puolisolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten juuri kerroin vain oman puolen sukua ja lapsi kilpenään. Mutta niin, että ei itse kekkereitä järjestä, vaikka mielelläni olisin järjestänyt mutta kielletty on, joten olen kunnioittanut puolison tahtoa ja kiitoksena siitä on katkeruus.
Sivusta totean, että minusta se olet sinä, joka vaikutat ihan järjettömän katkeralta. Jos ne kissanristiäiset olisivat olleet sinulle niin kauhean tärkeitä, niin olisit hyvä ihminen järjestänyt ja järjestä. Eiköhän se miehesi sen kestä, kunhan et nakita häntä mukaan järjestelyihin, kun häntä kerta ei kiinnosta. Mä voin erittäin hyvin ymmärtää, että voi kiinnostaa, mutta ei järjestää. Itseänikään ei kiinosta lainkaan joku juhlien järjestäminen ja juhlakalun asemasta kieltäydyn ehdottomasti, jos joku yrittäisi minulle jotain juhlia järjestää. Mutta jos sinä haluat itsellesi juhlia järjestää, niin tuskin siitä kukaan hernettä nenäänsä vetää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sivusta totean, että minusta se olet sinä, joka vaikutat ihan järjettömän katkeralta. Jos ne kissanristiäiset olisivat olleet sinulle niin kauhean tärkeitä, niin olisit hyvä ihminen järjestänyt ja järjestä. Eiköhän se miehesi sen kestä, kunhan et nakita häntä mukaan järjestelyihin, kun häntä kerta ei kiinnosta. Mä voin erittäin hyvin ymmärtää, että voi kiinnostaa, mutta ei järjestää. Itseänikään ei kiinosta lainkaan joku juhlien järjestäminen ja juhlakalun asemasta kieltäydyn ehdottomasti, jos joku yrittäisi minulle jotain juhlia järjestää. Mutta jos sinä haluat itsellesi juhlia järjestää, niin tuskin siitä kukaan hernettä nenäänsä vetää.
Kotimme on ostettu mieheni ja hänen isänsä toimesta, ei minun ja mieheni kanssa( kiinteistön omistaja päättää mitä kiinteistöllä tehdään/järjestetään).
Lapseni ei ole kissanristiäinen eikä sellaisia saanut vaikka muut serkut saivat kissanristiäisensä 100€ lahjarahan kera mieheni toimesta, ei kummi, mutta minun lapseni ei saanut juhliansa.
Muut ovat juhlansa saaneet.
Sekavaa on ja katkeruus jäi ja kaikki muut saivat mitä halusivat. Anoppi ja appiukko voittivat shakki ja matti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin ymmärsit kirjoituksen sisällön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotimme on ostettu mieheni ja hänen isänsä toimesta, ei minun ja mieheni kanssa( kiinteistön omistaja päättää mitä kiinteistöllä tehdään/järjestetään).
Lapseni ei ole kissanristiäinen eikä sellaisia saanut vaikka muut serkut saivat kissanristiäisensä 100€ lahjarahan kera mieheni toimesta, ei kummi, mutta minun lapseni ei saanut juhliansa.
Muut ovat juhlansa saaneet.
Sekavaa on ja katkeruus jäi ja kaikki muut saivat mitä halusivat. Anoppi ja appiukko voittivat shakki ja matti.Miten nämä suvun muut minät ja anoppi ovat niin paljon parempia äitejä ja juhlien järjestäjiä kuin minä?
- Anonyymi
Kyllä mies on patalaiska ja osallistuu muitten juhliin mutta kotonaan ei järjestä kun ei halua nähdä sukulaisiaan joiden järjestämissä juhlissa itse juoksee. En ymmärrä logiikkaa enkä perusteluja.
Voiko oman äidin kanssa mennä naimisiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen katkera.
Ei voi toisen omistamassa kiinteistössä järjestellä ilman lupaa. Näin pidetään huoli että valta on vain toisella perheessä. Kun omat vanhempansa päästää sotkemaan niin näin käy. Kummam kanssa ollaan yhdessä oman puolison vai omien vanhempien? Mielipiteeni jolla ei mitään painoarvoa on se että yhteinen koti on yhdessä hankittu eli kummankin nimillä. Mutta ei tässä "perheessä".
Itselleni en halua juhlia mutta omalle lapselle olisi ollut oikeudenmukaista järjestää kun kaikille muille suvun lapsille on järjestetty joihin tämä juhlimaton puolisoni on mennyt kahdestaan lapsemme kanssa ilman minua ja joihin en ole osallistunut kun on tehty selväksi että meillä ei järjestetä joten vittuako menen katsomaan sitä kahvittelua joka on meillä mahdoton järjestää mutta muualla pakko osallistua ja lapsen sukunimikin on väärä appivanhempien mielestä. - Anonyymi
Eihän kontrolloi.
Aloittajaa ärsytti se että hänelle ei kerrottu menoista. Anoppihan tuossa kontrolloi.
Näin minä tuon luin. -sivusta - Anonyymi
Tahtiisi?
Kyllä narsistiset appivanhemmat omaa poikaansa kontrolloivat, aikuista miestä joka retuuttaa omaa lastaan mukana kilpenä. Jos saisin päättää lapsemme jäisi kotiin mutta kun en saa. - Anonyymi
Kun ei omaa aviomiestä pysty kontrolloimaan niin oma aikuinen poika käy siihen virkaan vaikka mies jo on ihan muulle naiselle kuin omalle äidilleen.
Palautanko poikanne takaisin palloteltavaksenne ennen kun ehditte kuolla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen katkera.
Ei voi toisen omistamassa kiinteistössä järjestellä ilman lupaa. Näin pidetään huoli että valta on vain toisella perheessä. Kun omat vanhempansa päästää sotkemaan niin näin käy. Kummam kanssa ollaan yhdessä oman puolison vai omien vanhempien? Mielipiteeni jolla ei mitään painoarvoa on se että yhteinen koti on yhdessä hankittu eli kummankin nimillä. Mutta ei tässä "perheessä".
Itselleni en halua juhlia mutta omalle lapselle olisi ollut oikeudenmukaista järjestää kun kaikille muille suvun lapsille on järjestetty joihin tämä juhlimaton puolisoni on mennyt kahdestaan lapsemme kanssa ilman minua ja joihin en ole osallistunut kun on tehty selväksi että meillä ei järjestetä joten vittuako menen katsomaan sitä kahvittelua joka on meillä mahdoton järjestää mutta muualla pakko osallistua ja lapsen sukunimikin on väärä appivanhempien mielestä.Lapsen serkkujen sukunimi on kanta isän/appiukon mukaan oikea joten heitä on voinut myös talodellisesti auttaakin toisin kuin omaamme lisäksi appiukon lähipubin lapsenteko puheen mukaan minun vanhemmat ovat ne jotka taloudellisesti hoitavat mutta muistaakseni hänen ja vaimonsa osuus jäi epäselväksi paitsi tietenkin sen osalta että lapsi on tehtävä ihan vain heitä varten. Luulivat vissiin pääsevänsä ohjailemaan lapsen kautta aikuisia ihmisiä, ei oikein auennut tarkoitusperät. Ja niinhän siinä kävi että välit meni kun ei voi juosta heidän tahtonsa mukaan paitsi mieheni joka on aviomiehen korvike äidilleen.
- Anonyymi
"Kaksoisviestintää käyttävä näyttää toimivan koko ajan korrektisti ja toista kunnioittaen. Hän saattaa itsekin uskoa omaan vilpittömyyteensä ja ihmettelee miksi puoliso ei ole tyytyväinen. Nujertaminen ja mitätöinti toteutuvat hiljaisena välinpitämättömyytenä, sivuuttamisena, joka on niin ovelaa , että jo sen esille ottaminen tuntuu syyllistävältä.
Mitätöijän on oivallettava miten loukkaavaa hänen hienovarainen itsekkyytensä oikeasti on ja miten syyllistäminen ja perustellut vetoomukset riisuvat vastapuolen aseista niin, ettei hän kykene puolustautumaan ja että hänen omanarvontunteensa katoaa." - Anonyymi
Isovanhemmat on tärkeä osa lasten elämää. Sopivassa määrin siunaus. Ymmärrys tämän suhteen on minullakin koetuksella.
Se että mies juoksee kuin päätön kukko kun muut käskee on nähty. Tuollaisessa tapauksessa toisen palvominen ja komentelu tai jatkuva hyväksynnän hakeminen on kehittymättömän miehen ongelma. Kun parisuhteen muodostaa on mielestäni ihmisen oltava halukas elämään eikä pelkoon siitä että mita suvussa tapahtuu jos joku loukkaantuu kieltäytymisestä. Jatkuva kapteeni käskee hippaleikki jäi itselläni lapsuuteen.
Teillä näyttäisi olevan erilainen tahto juhlien suhteen, joka rikkoo suhteenne.- Anonyymi
Eivät ole jos eivät muuta osaa kun narsismillaan pilata kaiken.
Ehkä voisit mielenosoituksellisesti jäädä pois niistä hautajaisista. Keksit jonkun toimivan tekosyyn, olet nainen niin varmasti osaat tuon hyvin.
Ehkä riitely ei ole kovin hyvä idea, parempi olisi vaan ottaa etäisyyttä niihin sukulaisiin.
Itse en välitä sekaantua mihinkään tuollaiseen, ainoa missä pakosti käyn ovat lähisukulaisteni hautajaiset, ja jotka joudun vielä itse järjestämään.- Anonyymi
En todellakaan ole osallistunut mihinkään kissanristiäisiin mutta hinta on liian kova maksettavaksi.
- Anonyymi
Eikö seurakunnalta saa arkun kantajia että ei vanhoja aikuisia lapsia tarvitse juoksuttaa kantoon.
- Anonyymi
No nyt selvis että pari vuotta on ollut oma piiri whatsapissa jossa vain saman sukunimen omaavat ovat keskenään tekemisissä. Hieman rasistista ja inhottavaa kun puolison selän takana touhutaan. Omalle lapselle ei rippijuhlia järjestetty mutta lapsen kanssa on serkkujen juhlat läpi juostu. Ei puoliso halua olla tekemisissä sukunsa ja vanhempiensa kanssa niin tämä on hinta. Vieressä seison enkä ole 20 vuoteen ymmärtänyt mitä olisi pitänyt tehdä tai jättää tekemättä. Mutta ilman olen lapseni kanssa jäänyt tiettyjä asioita kun niin sekaantuivat appivanhemmat asioihin etten minäkään halua heitä nähdä. Mutta tämä määrittelee koko loppu elämän kun muut suvun lapset lapsineen ja puolisoineen ovat parempia.......ilmeisesti sietämään paskaa tai saavat lahjuksia kun ovat parempia jossakin? Narsistien sietämisessä ja heidän velkojensa maksussa?
- Anonyymi
Ja tietenkin olen kouluttautunut väärälle alalle kun ei tämä työllistä olisi kuulemma pitänyt ymmärtää tämäkin.
- Anonyymi
Kuulostaa vähän siltä, että anoppi kontrolloi miestäsi. Ja varmaan yrittää kääntää miestäsi ja muuta sukuaan sinua vastaan. Ihan tyypillistä anoppipaskaa. Ties mitä sinusta on tarinoitu.
- Anonyymi
Vaikka ja mitä.
Pelolla ja lailla ja häpeällä tämä narsisti pariskunta sukuansa johtaa enkä tältä asianajaja pariskunnalta mitään palveluksia hankkisikaan kun osaavat vain sotkea mutta eivät siivota ja sitouttaa lapsena suojelemaan itseään mutta ei omaa perhettä jonka pitäisi jo viiskyt vuotiaana olla irrallinen melkein 80 vuotiaista yrittäjä vanhemmista. - Anonyymi
Ei kuulosta vaan näin on.
Anoppi ja appiukko yhdessä mikä tehopakkaus lamaannuttamaan vuosikymmeniksi lapsensa perheen elämän. Lain ja rahan ja häpeän voimalla narsistit jyrää omassa elämässä eteenpäin. Pojat suojelee äitiään mieluummin kuin vaimoaan, surullista. - Anonyymi
Muu suku eli veljet perheineen on pakosta kerran käyny visiitillä kun anoppi pakottanut tosin eri aikaan muuten heillä halu kokoontua samaan aikaan koolle mutta kellään ei ole niin isoja tiloja että kaikki mahtuisivat samaan aikaan koolle. Lisäksi eri paikkakunnilla asuminen lisää haastetta edestakaisille ajeluille välimatkoihin menee tunteja eikä majoitustiloja ole tarjolla ei itsellä eikä muilla ja itse en näiden vieraiden ihmisten takia rahojani hotelli majoitukseen haaskaa enkä jaksa matkustaa autossa tunti tolkulla.
- Anonyymi
OK, miehesi osallistuu tiiviisti sukunsa yhteydenpitoon.
-Miehen suku on hankkinut teille kodin.
-Miehen suku vaatii ettei kotiinne saa kutsua ketään muita kuin hänen sukuaan. Eikä edes heitä.
-Mies on vaatinut sinun lopettamaa ammattisi harjoittamisen. Täten sinulla ei ole omia tuloja.
Sinä kaikesta tuosta huolimatta olet jäänyt miehesi ja sukunsa hankkimaan kotiin asumaan. Siitä huolimatta ettei sinun sallita tehdä siellä muuta kuin olla palvelijana ruokapalkkaa vastaan ja pitä katto pääsi päällä lapsesi kanssa.
No tuo tietysti on yksi asumisen vaihto-ehto.
Oletko ajatellut muita vaihtoehtoja? Kuten hankkia oma asunto lapsesi kanssa ja jatkaa ammattiasi.
Tämä on ehkä hiukan vaativampaa, mutta katkeroitumisesi -joka tulee tekstistäsi ilmi- väistyy ja antaa tilaa sinun oman arvon kasvulle. Lapsesi oppii että rauhallisessa ja luottavaisessa ilmapiirissä saa paremman kasvualustan!- Anonyymi
Millä lähden?
Tyhjästä paha nyhjästä.
Mun rahat menee siihen ruokaan. - Anonyymi
-itse kotimme hankittiin mutta omistussuhteissa kävi vitura kun en ymmärtänyt että Suomessa ei jälki käteen voi muuttaa omistussuhteita vaikka puoliso niin sanoo joten kauppa hetkellä sopimuspaperissa olisi pitänyt olla kummankin nimi eikä vaan toisen jos kerran yhdessä ollaan kotia ostamassa, jälki käteen ei onnistu, että semmosta paskan jauhantaa
-suku ei vaadi vaan ei jaksa itse omia sukulaisiaan
-ammatin harjoittaminen on kotona kielletty ja työpaikka oli niin paska että sen ongelmat kantautuivat perhe elämään asti
Tämä on kotini vaikka en omista sitä.
Laki suojaa perhettä joten eiköhän lapsella ja minulla ole oikeus kodissa asua vaikka en omista sitä.
- Anonyymi
Kotirauhan rikkomisesta olisi pitänyt tehdä ilmoitus kun kutsumatta ängetään toisen kotiin juhlaa viettämään ja ovelasti aiheutetaan riita unohtamalla takki kohteeseen ja juoksuttamalla tuomaan takki omistajalleen jotta saa aiheutettua mielipahaa kun itse on ängennyt tilanteeseen johon ei ole pyydetty ja joka ei ole mennyt niin kuin on haluttu kun ei ymmärretä missä menee perheen ja ruokakunnan rajat!
Vanheneeko kotirauhan rikkominen kuinka pian? - Anonyymi
Kaikki sekoilu kun maksetaan verovelka lapsen ottamalla pankkilainalla.
Vau mitä peittelyä hyvä lama - Anonyymi
Noi on yleensä asioita mihin ei ole suositeltavaa puttua lasten ja heidän vanhempiensa/vanhempansa ei puolison toki ole pakko heidän kanssaan toimeen tulla ja joidenkin vanhemmilla on tapana puuttua lastensa asioihin joko siksi etteivät hyväksy lapsensa puolisoa tai siksi että lapsi on aina lapsi vanhemmalleen oli tämä kuinka vanha tahansa ja monelle vanhemmalle voi olla haaste/vaikeaa hyväksyä että lapsi edes muuttaa pois kotoa
- Anonyymi
Totta, kukkarot lähti kotoa pois, opintovelat äidin törsättäväx.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, kukkarot lähti kotoa pois, opintovelat äidin törsättäväx.
Velanmaksu jäi jälkikasvulle
- Anonyymi
Yli 30 vuotta yhdessä ja sama rumba yhä jatkuu?!
Luulisi että olisit jo tottunut siihen. Anna miehesi pitää sukuunsa yhteyttä aivan rauhassa; antaahan se sinulle vapaapäivän/päivät tehdä yksin asioita keltään kysymättä. Lapsenne taitaa olla jo teini iässä joten voit ottaa hänet mukaan näyteikkunaostoksille ja kupilliselle teetä tai kahvia tai mitä sitten haluattekin tehdä yhdessä.
Lakkaa harmittelemasta tuota asiaa, sinä et saa siitä mitään muuttumaan. Vain katso pilven hopeista puolta ja anna heidän olla rauhassa. Itsesi mukaanlukien.- Anonyymi
Ei syrjäyttämiseen ja mitätöintiin pidä tottua koskaan.
Ihan kuin anoppi siellä valium huuruissaan kehottaisi tyytymään osaansa.
Onko miniät ja omat pojat säestämässä mukana?
Vieläkö puoliso lyö?
Eikö ole rilos harhaanjohtaminen?
Ja miksi sekoitat jälkikasvun tähän?
Näinhän ne rikokset unohdetaan ja voi taas jatkaa lain toteutumista tuomioistuimissa ja omassa ammatissa.
Koska mitään ei saa muuttumaan niin jatkakoon samalla lailla?
Vau, haistakaa paska ihan kaikki!
Miksi he eivät jätä meitä rauhaan!
Olen sntanut heidän olla rauhassa vaikka poliisille olisi pitänyt ilmoittaa.
- Anonyymi
Ikääntyneiden naisten kokema parisuhdeväkivalta on huolestuttavan yleinen ilmiö
Julkaisupäivä15.9.2021 14.12 Blogit
Kirjoittaja kohtaa työssään väkivaltatyön asiantuntijana ikääntyneisiin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja pitää ilmiön ehkäisemistä tärkeänä asiana. Kirjoituksessa käsitellään erityisesti ikääntyneiden naisten kokemaa parisuhdeväkivaltaa.
Ikääntyneiden naisten kokema parisuhdeväkivalta on sosiaalinen ongelma ja laaja-alainen ilmiö, joka tuottaa naisille monimuotoista kärsimystä. Ilmiöstä ja sen yleisyydestä on vähän tutkimustietoa, eikä Suomessa tilastoida systemaattisesti ikääntyneiden väkivaltakokemuksia. Prevence Study of Abuse and Violece Against Older Women (2011) kartoitti viidestä eri Euroopan maasta 60–97-vuotiaiden naisten kokemaa väkivaltaa ja hyväksikäyttöä viimeisen 12 kuukauden ajalta. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 2880 naista. Tulosten mukaan suomalaisista 60–97-vuotiaista naisista 25 prosenttia oli kokenut väkivaltaa tai kaltoinkohtelua. Väkivalta oli ollut 14 prosentilla monimuotoista, mutta harvinaista ja kuudella prosentilla monimuotoista ja yleistä. (Luoma ym. 2011, 7, 28.)
Ikääntyneiden naisten kokema väkivalta näyttäytyy edellisen tutkimuksen perusteella huolestuttavan yleisenä ilmiönä. Väestön vanhetessa ja ikääntyneiden määrän kasvaessa yhteiskunnan tulisi puuttua ilmiöön tehokkaammin ja suojella naisia määrätietoisemmin parisuhteessa tapahtuvalta väkivallalta.
Monimuotoinen väkivalta
Ikääntyneiden kaltoinkohtelulla tarkoitetaan laiminlyöntiä, fyysistä, seksuaali-, henkistä, emotionaalista, taloudellista ja rakenteellista väkivaltaa. Laiminlyönti sisältää perustarpeiden ja hoidon ohittamisen, fyysinen väkivalta konkreettisia väkivallantekoja ja seksuaaliväkivalta seksuaalissävytteisiä tai fyysisiä seksuaalisuutta loukkaavia toimia. Henkinen ja emotionaalinen väkivalta tapahtuu verbaalisella tasolla, taloudellinen väkivalta taloudellisena hyväksikäyttönä tai omaisuuden kontrollointina, ja rakenteellinen väkivalta ikäsyrjintänä sekä negatiivisina ja stereotyyppisinä asenteina ikääntyneitä kohtaan. Kaltoinkohtelua voi harjoittaa myös omatoimisesti tilanteissa, joissa henkilö ei kykene heikentyneen toimintakykynsä vuoksi huolehtimaan itsestään. (Lehtonen & Perttu 1999, 106–107; Hirsch 2003, 170–172; Brozowski & Hall 2010, 1184; Roberto & McCann 2018, 1.)
Parisuhdeväkivallalla tarkoitetaan tässä blogikirjoituksessa käyttäytymismallia, jonka kautta mies pakottaa, kontrolloi, hallitsee ja nöyryyttää naista (Hamby & Koss 2003, 4). Vaikka väkivaltaa ja uhkailua harjoittavat yksittäiset miehet ja väkivallan kohteena on nainen, on parisuhdeväkivalta samanaikaisesti ilmiö, jota tarkastellaan ja määritellään julkisuudessa, viranomaistyöskentelyssä ja lainsäädännössä. Tämän vuoksi parisuhdeväkivallalla voidaan tulkita olevan yhteiskunnallinen ja kulttuurinen kehys. (Keskinen 2005, 16.)
Ikääntyneiden naisten kokemalla parisuhdeväkivallalla on omia tunnusmerkkejä ja vakavia seurauksia, eikä parisuhteen päättäminen ole yksinkertaista
Ikääntyneiden naisten kokemalla parisuhdeväkivallalla on omanlaisia tunnusmerkkejä. Tunnusmerkit liittyvät muun muassa parisuhdeväkivallan ja väkivallan dynamiikan piirteisiin. Useiden altistavien tekijöiden esiintyminen yhdessä lisää ikääntyneiden naisten riskiä joutua väkivallaksi kohteeksi. Parisuhteissaan naisilla on tilastollisesti kolminkertainen mahdollisuus joutua miestä todennäköisemmin fyysisen ja seksuaaliväkivallan uhriksi. Naisilla altistavina tekijöinä toimivat sukupuoli, haavoittuvaisuus, valtaan ja hallintaan liittyvät tekijät, pieni sosiaalinen verkosto, stressi, hoitotaakka, puolisoiden keskinäinen riippuvuus sekä aiemmat väkivaltakokemukset. Väkivallan riskiä nostavat edelleen fyysiset terveysrajoitteet, leskeys ja naimattomuus, kun taas avioliitto, riittävä tulotaso ja sosiaaliset suhteet toimivat väkivallalta suojaavina tekijöinä. (Spangler & Brandl 2007, 323–325; Cohen, Levin, Gagin & Friedman 2007, 1229; Brozowski & Hall 2010, 1186; 1194–1195; Tetterton & Farnsworth 2011, 2938; Roberto & McCann 2018, 10–11.)- Anonyymi
Koska väkivaltaisessa parisuhteessa korostuu puolisoiden välinen tarvitsevuus ja riippuvuus sekä naisen vahingoittaminen, hallitseminen ja alistaminen, saavat naisten kokemukset väkivaltaisessa parisuhteessa erilaisen merkityksen luottamuksen, tasa-arvon toteutumisen, itsemääräämisoikeuden ja yksilöllisyyden näkökulmasta (Nilosaari 2019, 8
Ikääntyneiden naisten kokeman parisuhdeväkivallan seuraukset ovat vakavia. Väkivaltakokemuksilla ja sairastuvuudella on todettu olevan selkeä yhteys, ja väkivalta lisää naisten kuolleisuusriskiä. Väkivalta alentaa naisilla yleistä terveydentilaa ja aiheuttaa fyysisiä, psyykkisiä ja somaattisia oireita, esimeriksi post-traumaattista stressiä, ahdistuneisuutta, unihäiriöitä, itsetuhoisuutta, kroonista kipua, masennusta, päänsärkyä, allergioita ja vatsavaivoja. Tämän vuoksi väkivaltaa kokeneet naiset käyttävät tavallista enemmän terveydenhoitopalveluita. Osa naisista ei tunnista kokemaansa väkivaltaa, tai he eivät halua kertoa kokemuksistaan. Naiset syyllistävät itseään ja pyrkivät selittämään puolisonsa väkivaltaista käyttäytymistä esimerkiksi terveydellisten haasteiden kautta. (Cohen, Levin, Gagin & Friedman 2007, 1229; Tetterton & Fransworth 2011, 2929; Yunus, Hairi & Choo 2017, 200, 207–209; Kilbane & Spira 2018, 168.)
Ikääntyneiden naisten väkivaltaiseen parisuhteeseen liittyy kiinteästi puolisoiden keskinäinen riippuvuuden ja haavoittuvuuden monimutkainen yhdistelmä ja ihmisten luonnollinen ikääntymisprosessi. Tämän vuoksi keskinäinen riippuvuus, fyysiset vammat ja avun tarve voivat vaikeuttaa naisilla väkivaltaisen suhteen päättämistä. Yhteisasuminen, yhteistalous, mielenterveyteen liittyvät haasteet, persoonallisuuden piirteet, päihteiden käyttö ja naisen pelko puolison kostosta ovat tekijöitä, jotka sitovat puolisoita toisiinsa. Naisten kokema yksinäisyys ja yksinäisyyteen kiinnittyvä negatiivinen merkitys voivat sitoutua naisissa heidän kokemaansa kärsimykseen ja olemassaoloon liittyviin pelkoihin. Edellä kuvatut tekijät voivat kääntyä uhaksi naista itseään vastaan ja tuottaa sosiaalista eristäytymistä. Ilmiöön liittyy lisäksi sosiokulttuurisia, ympäristöön ja perhekulttuuriin sisältyviä ominaisuuksia, joita ovat esimerkiksi ikääntyneiden asuinolosuhteisiin, perheenjäsenten välisiin suhteisiin sekä avun hakemisen ja sen vastaanottamisen valmiuteen liittyvät tekijät. (Mysuk, Westendrop & Lindenberg 2015, 3039, 3053-3054; Band-Winterstein, Eisikovits & Koren 2010, 461, 463; Kilbane & Spira 2018, 168–169.)
Turvallinen ja arvokas vanhuus vaatii toimia yhteiskunnalta väkivallan ehkäisemiseksi
Ikääntyneiden naisten kokema väkivalta parisuhteessa on vakava ilmiö, joka vaatii puuttumista mikrotasolla tapahtuvien toimien lisäksi rakenteellisella ja yhteiskunnallisella tasolla. Vain siten naisten suojaaminen väkivallalta on riittävän tehokasta ja naisilla olisi paremmat edellytykset turvalliseen ja arvokkaaseen vanhuuteen.
Yhteiskunnan sallivat asenteet väkivaltaa kohtaan ja ikääntyneiden kokema ikäsyrjintä edesauttavat väkivaltaan puuttumattomuutta, jotka puolestaan ovat osa väkivaltailmiön rakenteellista ongelmaa. Palvelujärjestelmässä yksilön vastuun ja omaishoitajuuden korostaminen, avun saamisen hitaus sekä avun oikea-aikaisuuden viivästyminen mahdollistavat väkivallan jatkumisen, eikä naisten kokemusten mukaan konkreettista ja oikea-aikaista apua ole aina tarjolla (Nilosaari 2019, 83–84).
Määrätietoinen puuttuminen parisuhdeväkivaltaan viestittäisi ikääntyneille naisille siitä, että heidän hyvinvointinsa sekä turvallisten asuinolosuhteiden takaaminen ovat meille kaikille tärkeitä asioita. Tällainen toimintatapa sisältyy aitoon välittämiseen.
Kirjoittajat:
Eveliina Nilosaari
väkivaltatyön asiantuntija (YTM)
Oulun ensi- ja turvakoti ry, Tukikeskus Varjo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska väkivaltaisessa parisuhteessa korostuu puolisoiden välinen tarvitsevuus ja riippuvuus sekä naisen vahingoittaminen, hallitseminen ja alistaminen, saavat naisten kokemukset väkivaltaisessa parisuhteessa erilaisen merkityksen luottamuksen, tasa-arvon toteutumisen, itsemääräämisoikeuden ja yksilöllisyyden näkökulmasta (Nilosaari 2019, 8
Ikääntyneiden naisten kokeman parisuhdeväkivallan seuraukset ovat vakavia. Väkivaltakokemuksilla ja sairastuvuudella on todettu olevan selkeä yhteys, ja väkivalta lisää naisten kuolleisuusriskiä. Väkivalta alentaa naisilla yleistä terveydentilaa ja aiheuttaa fyysisiä, psyykkisiä ja somaattisia oireita, esimeriksi post-traumaattista stressiä, ahdistuneisuutta, unihäiriöitä, itsetuhoisuutta, kroonista kipua, masennusta, päänsärkyä, allergioita ja vatsavaivoja. Tämän vuoksi väkivaltaa kokeneet naiset käyttävät tavallista enemmän terveydenhoitopalveluita. Osa naisista ei tunnista kokemaansa väkivaltaa, tai he eivät halua kertoa kokemuksistaan. Naiset syyllistävät itseään ja pyrkivät selittämään puolisonsa väkivaltaista käyttäytymistä esimerkiksi terveydellisten haasteiden kautta. (Cohen, Levin, Gagin & Friedman 2007, 1229; Tetterton & Fransworth 2011, 2929; Yunus, Hairi & Choo 2017, 200, 207–209; Kilbane & Spira 2018, 168.)
Ikääntyneiden naisten väkivaltaiseen parisuhteeseen liittyy kiinteästi puolisoiden keskinäinen riippuvuuden ja haavoittuvuuden monimutkainen yhdistelmä ja ihmisten luonnollinen ikääntymisprosessi. Tämän vuoksi keskinäinen riippuvuus, fyysiset vammat ja avun tarve voivat vaikeuttaa naisilla väkivaltaisen suhteen päättämistä. Yhteisasuminen, yhteistalous, mielenterveyteen liittyvät haasteet, persoonallisuuden piirteet, päihteiden käyttö ja naisen pelko puolison kostosta ovat tekijöitä, jotka sitovat puolisoita toisiinsa. Naisten kokema yksinäisyys ja yksinäisyyteen kiinnittyvä negatiivinen merkitys voivat sitoutua naisissa heidän kokemaansa kärsimykseen ja olemassaoloon liittyviin pelkoihin. Edellä kuvatut tekijät voivat kääntyä uhaksi naista itseään vastaan ja tuottaa sosiaalista eristäytymistä. Ilmiöön liittyy lisäksi sosiokulttuurisia, ympäristöön ja perhekulttuuriin sisältyviä ominaisuuksia, joita ovat esimerkiksi ikääntyneiden asuinolosuhteisiin, perheenjäsenten välisiin suhteisiin sekä avun hakemisen ja sen vastaanottamisen valmiuteen liittyvät tekijät. (Mysuk, Westendrop & Lindenberg 2015, 3039, 3053-3054; Band-Winterstein, Eisikovits & Koren 2010, 461, 463; Kilbane & Spira 2018, 168–169.)
Turvallinen ja arvokas vanhuus vaatii toimia yhteiskunnalta väkivallan ehkäisemiseksi
Ikääntyneiden naisten kokema väkivalta parisuhteessa on vakava ilmiö, joka vaatii puuttumista mikrotasolla tapahtuvien toimien lisäksi rakenteellisella ja yhteiskunnallisella tasolla. Vain siten naisten suojaaminen väkivallalta on riittävän tehokasta ja naisilla olisi paremmat edellytykset turvalliseen ja arvokkaaseen vanhuuteen.
Yhteiskunnan sallivat asenteet väkivaltaa kohtaan ja ikääntyneiden kokema ikäsyrjintä edesauttavat väkivaltaan puuttumattomuutta, jotka puolestaan ovat osa väkivaltailmiön rakenteellista ongelmaa. Palvelujärjestelmässä yksilön vastuun ja omaishoitajuuden korostaminen, avun saamisen hitaus sekä avun oikea-aikaisuuden viivästyminen mahdollistavat väkivallan jatkumisen, eikä naisten kokemusten mukaan konkreettista ja oikea-aikaista apua ole aina tarjolla (Nilosaari 2019, 83–84).
Määrätietoinen puuttuminen parisuhdeväkivaltaan viestittäisi ikääntyneille naisille siitä, että heidän hyvinvointinsa sekä turvallisten asuinolosuhteiden takaaminen ovat meille kaikille tärkeitä asioita. Tällainen toimintatapa sisältyy aitoon välittämiseen.
Kirjoittajat:
Eveliina Nilosaari
väkivaltatyön asiantuntija (YTM)
Oulun ensi- ja turvakoti ry, Tukikeskus VarjoJohtuisiko myös tästä
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33381331 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12501Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill672255- 1771906
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161482Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91321- 1121317
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741264RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601250Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421157