Rosvoilu pahenee

Anonyymi-ap

"Suurimmat muutokset Suomen maanteiden nopeusrajoituksissa tulevat kohdistumaan maantieosuuksille, joissa on nyt satasen nopeusrajoitus. Rajoitus putoaa satasesta kahdeksaankymppiin noin 1 800 maantiekilometrillä.

– Muutos kohdistuu teihin, joilla onnettomuusriski on kohonnut. Näitä teitä ovat kapeat, alle 7 metriä leveät maantiet ja vilkasliikenteiset tiejaksot, joilla kohtaamisonnettomuusriski on kohonnut, Väylävirasto kertoo tiedotteessa."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cf5b9469-51c1-4518-8f04-d858c5295ce2

S--tanan hullut, onnettomuudet vähetyneet koko ajan ja kjuolleita vähemmän kuin 80 vuotreen, vaikka autojen määrä lisääntyt moninkertaiseksi. Kyttien alettava hoitaa oikeita töitä rosvoilun sijaan ja kamerat helvettiin.

90

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valtion budjettiin pitää hankia rahoitus rikkaiden veronkierrosta, eikä palkata koko ajan lisää maantierosvoja. Turhat menot kuten kansalliset maataloustuet pois ja vuokrasääntely takaisin, ei verovaroista kuulu rikastuttaa laiskoja ja ahneita vuokraisäntiä 2 mrd joka vuosi.

    • Anonyymi

      Mikä ongelma ajaa rajoitusten mukaan?

      • Anonyymi

        Mikä ongelma, etkö kykene ajamaan autoa normaalilla nopeudella vai etkö edes omista, käytät vaan muiden maksamia veroja ja kyttien rosvoamia rahoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ongelma, etkö kykene ajamaan autoa normaalilla nopeudella vai etkö edes omista, käytät vaan muiden maksamia veroja ja kyttien rosvoamia rahoja.

        Eikös se normaali nopeus lue siinä pyöreässä liikennemerkissä, vai mikä on sinun "normaali" nopeus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ongelma, etkö kykene ajamaan autoa normaalilla nopeudella vai etkö edes omista, käytät vaan muiden maksamia veroja ja kyttien rosvoamia rahoja.

        Kyllä olen useamman sos.pummin elättänyt, maksamillani veroilla.


      • Anonyymi

        Jos rajoitus on järjenvastainen, niin sitä ei tahdota noudattaa. Ihminen on sellainen eläin joka pystyy ajatteluun, eikä ole lammas ja käskyläinen jos käskyt ovat tyhmiä ja idioottimaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se normaali nopeus lue siinä pyöreässä liikennemerkissä, vai mikä on sinun "normaali" nopeus?

        Ei ole, ne ovat päättäneet ajotaidottomat naiset, ahneet poliitikot ja psykopaattikytät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olen useamman sos.pummin elättänyt, maksamillani veroilla.

        Mikset elättäisi itsesi ja pentusi ihan itse eikä "maksamillasi" veroilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset elättäisi itsesi ja pentusi ihan itse eikä "maksamillasi" veroilla?

        Elätänkin ja vapaaehtoisilla eläkesäästöillä, pentuni ovat työelämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos rajoitus on järjenvastainen, niin sitä ei tahdota noudattaa. Ihminen on sellainen eläin joka pystyy ajatteluun, eikä ole lammas ja käskyläinen jos käskyt ovat tyhmiä ja idioottimaisia.

        Liikennesäännöt ovat pelisäännöt sille, miten liikenteessä liikutaan. Kun jokainen toimii samojen pelisääntöjen mukaan, niin liikenne on ennakoitavaa. Silloin homma muuttuu vaaralliseksi, kun näitä yhteisiä pelisääntöjä ei noudateta. Ei kukaan tiedä mitä sellainen tyyppi aikoo tehdä, joka ei sääntöjä noudata. Hänen tekemisensä ei ole silloin mitenkään ennakoitavissa. Tämän tosiasian tajuaa, jos on vähänkään jotakin substanssia korvien välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesäännöt ovat pelisäännöt sille, miten liikenteessä liikutaan. Kun jokainen toimii samojen pelisääntöjen mukaan, niin liikenne on ennakoitavaa. Silloin homma muuttuu vaaralliseksi, kun näitä yhteisiä pelisääntöjä ei noudateta. Ei kukaan tiedä mitä sellainen tyyppi aikoo tehdä, joka ei sääntöjä noudata. Hänen tekemisensä ei ole silloin mitenkään ennakoitavissa. Tämän tosiasian tajuaa, jos on vähänkään jotakin substanssia korvien välissä.

        Siksi ei olekaan järkevää että muutama harva ajotaidoton idiootti päättää niistä säännöistä, tyhjällä tiellä ei ole mitään tarvetta madella 80km/h, eikä rajoittaa yleensäkään tarpeettomasti.

        Yhtä järjetöntä on syyttää liikennesääntöjä noudattanutta onnettomuudessa kuiollutta autoilijaa ja vapauttaa koko tien ylisuurella puimurillaan harkitusti tukkinut tukijulli syytteestä ja korvausvastuusta. Idiootit päättää, sakottaa ja tuomitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi ei olekaan järkevää että muutama harva ajotaidoton idiootti päättää niistä säännöistä, tyhjällä tiellä ei ole mitään tarvetta madella 80km/h, eikä rajoittaa yleensäkään tarpeettomasti.

        Yhtä järjetöntä on syyttää liikennesääntöjä noudattanutta onnettomuudessa kuiollutta autoilijaa ja vapauttaa koko tien ylisuurella puimurillaan harkitusti tukkinut tukijulli syytteestä ja korvausvastuusta. Idiootit päättää, sakottaa ja tuomitsee.

        Suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattamaan kaikkia Suomen lakeja, oli niistä sitten mitä mieltä tahansa.

        Jos lait eivät miellytä, niin kannattaa silloin keskustella kansanedustajien kanssa. Eduskunta säätää Suomessa kaikki lait.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattamaan kaikkia Suomen lakeja, oli niistä sitten mitä mieltä tahansa.

        Jos lait eivät miellytä, niin kannattaa silloin keskustella kansanedustajien kanssa. Eduskunta säätää Suomessa kaikki lait.

        Senkus noudatat. Sen näkee joka päivä liikenteessä ettei liian alhaisia nopeusrajoituksia noudata käytännössä kukaan, eikä pidäkään.
        Tässä hyviä tuomarin ohjeita:

        "Maantapa, kun se ei ole kohtuuton, pidettäköön lakina, jonka mukaan on tuomittava."

        "Kaikki laki on asetettu oikeuden ja kohtuuden eikä sakkorahain tähden. Sillä sakkoraha on niille rangaistukseksi, jotka lain rikkovat; mutta laki tahtoo ennemmin olla rikkomatonna kuin rikottuna, ja soisi, ettei sakkorahaa ollenkaan tarvittaisi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senkus noudatat. Sen näkee joka päivä liikenteessä ettei liian alhaisia nopeusrajoituksia noudata käytännössä kukaan, eikä pidäkään.
        Tässä hyviä tuomarin ohjeita:

        "Maantapa, kun se ei ole kohtuuton, pidettäköön lakina, jonka mukaan on tuomittava."

        "Kaikki laki on asetettu oikeuden ja kohtuuden eikä sakkorahain tähden. Sillä sakkoraha on niille rangaistukseksi, jotka lain rikkovat; mutta laki tahtoo ennemmin olla rikkomatonna kuin rikottuna, ja soisi, ettei sakkorahaa ollenkaan tarvittaisi."

        Maa tapa voidaan työntää sinne, minne aurinko ei paista. Liikennesäännöt, eli tieliikennelaki velvoittaa jokaista tienkäyttäjää. Se pitää kylläkin paikkansa, että kaikki lait ovat asetettu oikeuden ja kohtuuden mukaisiksi. Liikennesäännöt ovat asetettu myös siksi, että jokainen toimii samalla ennakoitavalla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maa tapa voidaan työntää sinne, minne aurinko ei paista. Liikennesäännöt, eli tieliikennelaki velvoittaa jokaista tienkäyttäjää. Se pitää kylläkin paikkansa, että kaikki lait ovat asetettu oikeuden ja kohtuuden mukaisiksi. Liikennesäännöt ovat asetettu myös siksi, että jokainen toimii samalla ennakoitavalla tavalla.

        Sinä voit työntyä kokonaan sinne mitä nuolet. Maan tapa on ajaa turvallisesti aikä nopeusrajoitusten mukaan ja se on oikein.


      • Anonyymi

        Sitä mietin itse. Ei tuota mitään ongelmia. Muutaman km/h ylinopeudesta en tosin pillastu. Sellainen saattaa tapahtua vaikka alamäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voit työntyä kokonaan sinne mitä nuolet. Maan tapa on ajaa turvallisesti aikä nopeusrajoitusten mukaan ja se on oikein.

        Turha on vinkua ja valittaa heistä, jotka ajavat rajoitusten mukaisesti. Ellet itse osaa, niin se on oma vajavuutesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha on vinkua ja valittaa heistä, jotka ajavat rajoitusten mukaisesti. Ellet itse osaa, niin se on oma vajavuutesi.

        Sinähän se valitat omilla aivoillaan ajattelevista, saat ajaa vaikka 10km/h, sakot voi tosin saada sitäkin :D


    • Anonyymi

      Taas vasurit itkevät onnesta. Tuet poikki tommosilta niin saa valtio rahhoo.
      Menkää tapatyöttömät uuniin.

      • Anonyymi

        Mene Persu hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene Persu hoitoon.

        En ole puolueen jäsen. Perussuomalaisten äänestäminen kun ei sekään persuksi tee.


    • Anonyymi

      Ihan hyvä juttu. Jokaisessa autossani ainakin tähän mennessä 80vs100 kulutuksessa on ollut huima ero, litran tai jopa kaksi. Matkaan menee lähes sama aika, ajaa sitten 80 tai yrittää ajaa satasta, ellei matkan pituus ole satoja kilsoja.
      Jos alueella on 80 tai 100 eikä takana tule muita niin ajan aina 70 niin oma auto vie siinä vauhdissa noin 3 litraa sadalla. Satasessa vie 5.

      • Anonyymi

        Oletpa tyhmä, aja polkupyörällä niin kulutus vähenee paljon enemmän ja aikaakin kuluu vaan hiukan enemmän jos poljet 50-60km/h. Tai jos ajat 30-40km/h, niin lähdet vaan aikaisemmin, eihän se ole mikään ongelma!


      • Anonyymi

        Suomi on pitkä ja paksukin maa. 600 km 100km keskinopeudella kestää 6 tuntia ja 80 keskinopeudella 7,5 tuntia. Ei tuo nyt ihan merkityksetön ero ole. Sitä paitsi onko se 100 km nopeusrajoituskaan aina turvallisuudella perusteltavissa? Mitä jos se rajoitus olisikin 110 km/h jolloin 600 km menisi jo alle 5 ja puoleen tuntiin, siis silloin kun saa painella rajoitusten mukaisesti.
        Autoilijat tietysti äänestävät nopeusrajoituksista omalla nopeusvalinnallaan. Joka käy ilmiselväksi silloin kun nopeusrajoitus ei tunnu kenenkään mielestä enää perustellulta.
        Ajelin tässä joku viikko sitten motarilla aika pienitehoisella skootterilla, jolla on ihan mukava ajella 80 km/h ja huomattavasti ikävämpää 100 km/h, eikä se motarin kesärajoituksiin edes taivu... No siinä oli valmistuneen asfaltoinnin jäljiltä 80 km/h rajoitus kun kaistamerkinnät olivat vielä puutteelliset luulisin. Ajoin skootterilla 80 km/h todellista nopeutta, kun se kerran oli myös ilmoitettu suurin sallittu. 90 vuotiaat mummotkin ajoivat minimissään 90 ja kymmenet autoilijat pitivät rajoitusmerkkejä...ei yhtikäs minään ja ajoivat noin 40 km/h nopeammin kuin minä skootterilla. Ne 90 ajavat mummelit joutuivat vähän odottamaan, että pääsivät ruuhkautuvalle ohituskaistalle. Normaalisti en tietenkään mene tientukoksi moottoritielle skootterin kanssa, mutta kun tiesin siellä olevan sen 80 rajoituksen niin päätin mennä...mutta tosiaan mummotkin painoivat reippaasti ohi. Oliko siinä sitten aiheettoman alhainen rajoitus kun tie oli jo kunnossa kaistamerkintöjä lukuun ottamatta. No ihan varmasti. Ja jos poliisi olisi älynnyt pystyttää valtiontalouden paikkausrastin, niin muutaman tunnin työllä olisi jokunen miljoona päätynyt valtion pohjattomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi on pitkä ja paksukin maa. 600 km 100km keskinopeudella kestää 6 tuntia ja 80 keskinopeudella 7,5 tuntia. Ei tuo nyt ihan merkityksetön ero ole. Sitä paitsi onko se 100 km nopeusrajoituskaan aina turvallisuudella perusteltavissa? Mitä jos se rajoitus olisikin 110 km/h jolloin 600 km menisi jo alle 5 ja puoleen tuntiin, siis silloin kun saa painella rajoitusten mukaisesti.
        Autoilijat tietysti äänestävät nopeusrajoituksista omalla nopeusvalinnallaan. Joka käy ilmiselväksi silloin kun nopeusrajoitus ei tunnu kenenkään mielestä enää perustellulta.
        Ajelin tässä joku viikko sitten motarilla aika pienitehoisella skootterilla, jolla on ihan mukava ajella 80 km/h ja huomattavasti ikävämpää 100 km/h, eikä se motarin kesärajoituksiin edes taivu... No siinä oli valmistuneen asfaltoinnin jäljiltä 80 km/h rajoitus kun kaistamerkinnät olivat vielä puutteelliset luulisin. Ajoin skootterilla 80 km/h todellista nopeutta, kun se kerran oli myös ilmoitettu suurin sallittu. 90 vuotiaat mummotkin ajoivat minimissään 90 ja kymmenet autoilijat pitivät rajoitusmerkkejä...ei yhtikäs minään ja ajoivat noin 40 km/h nopeammin kuin minä skootterilla. Ne 90 ajavat mummelit joutuivat vähän odottamaan, että pääsivät ruuhkautuvalle ohituskaistalle. Normaalisti en tietenkään mene tientukoksi moottoritielle skootterin kanssa, mutta kun tiesin siellä olevan sen 80 rajoituksen niin päätin mennä...mutta tosiaan mummotkin painoivat reippaasti ohi. Oliko siinä sitten aiheettoman alhainen rajoitus kun tie oli jo kunnossa kaistamerkintöjä lukuun ottamatta. No ihan varmasti. Ja jos poliisi olisi älynnyt pystyttää valtiontalouden paikkausrastin, niin muutaman tunnin työllä olisi jokunen miljoona päätynyt valtion pohjattomaan.

        Näin se on, ei noita liian alhaisia nopeusrajoituksia noudata juuri kukaan, vain kameran kohdalla hidastetaan, pelkästään rahastuksen takia ne on laitettu.

        Vain muutamia mitkä ajaa säännöllisesti taajamassa suurta ylinopeutta, mutta harvemmin niillekään onnettomuuksia sattuu, korkeintaan huumeissa, yleensä ne ovat risteyskolareita ja liikennevaloissa ei nopeusrajoituksilla juurikaan merkitystä.

        Tyhjällä tiellä järjetöntä madella, onpa taajamassa tai korvessa. Jokainen osa sovittaa nopeuden tilanteen mukaan, ne ketkä ei välitä muista, ei välitä nopeusrajoituksista sen enempää vaikka laskisi kuinka alas.

        Mummot voi ajella miten sattuu, yksikin tuli parkkipaikalla vasemmalta eteen ja sitten mateli neljääkymppiä maantiellä. Vain pieni osa Surkeimmat kuskit ohjelmassa parantamassa ajotaitojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, ei noita liian alhaisia nopeusrajoituksia noudata juuri kukaan, vain kameran kohdalla hidastetaan, pelkästään rahastuksen takia ne on laitettu.

        Vain muutamia mitkä ajaa säännöllisesti taajamassa suurta ylinopeutta, mutta harvemmin niillekään onnettomuuksia sattuu, korkeintaan huumeissa, yleensä ne ovat risteyskolareita ja liikennevaloissa ei nopeusrajoituksilla juurikaan merkitystä.

        Tyhjällä tiellä järjetöntä madella, onpa taajamassa tai korvessa. Jokainen osa sovittaa nopeuden tilanteen mukaan, ne ketkä ei välitä muista, ei välitä nopeusrajoituksista sen enempää vaikka laskisi kuinka alas.

        Mummot voi ajella miten sattuu, yksikin tuli parkkipaikalla vasemmalta eteen ja sitten mateli neljääkymppiä maantiellä. Vain pieni osa Surkeimmat kuskit ohjelmassa parantamassa ajotaitojaan.

        Siksi uudet kamerat mittaavat auton tietyn tieosuuden keskinopeutta.

        Siinä jäät kiinni, vaikka kameroita ei ole lähimaillakaan. Koska kamerat osaavat laskea auto ABC-123 oli 50 km päässä 30 minuuttia sitten (=100km/h) ja osuuden ylin nopeusrajoitus on 80 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi uudet kamerat mittaavat auton tietyn tieosuuden keskinopeutta.

        Siinä jäät kiinni, vaikka kameroita ei ole lähimaillakaan. Koska kamerat osaavat laskea auto ABC-123 oli 50 km päässä 30 minuuttia sitten (=100km/h) ja osuuden ylin nopeusrajoitus on 80 km/h.

        Ei onneksi Suomessa, kokeiltu on mutta ei ollut vastaavaa hyötyä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Autoilijoilta tietenkin, tyhmiä ämmiä, ahneita poliitikkoja ja psykoppaattikyttiä ei pitäisi laskea pöäättämään mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoilta tietenkin, tyhmiä ämmiä, ahneita poliitikkoja ja psykoppaattikyttiä ei pitäisi laskea pöäättämään mistään.

        Kertoisitko vielä, että millä tavalla nopeusrajoitus vaikuttaa siihen rosvoamiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko vielä, että millä tavalla nopeusrajoitus vaikuttaa siihen rosvoamiseen?

        Kokeilepa jos osaisit itse päätellä, vaikka omilla aivoillaan ajatteleminen onkin sinulle aivan uusia asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko vielä, että millä tavalla nopeusrajoitus vaikuttaa siihen rosvoamiseen?

        Teille noin ajatteleville ei koskaan tule mieleen, että jossain kohtaa määräys voi tuntua suurimmasta osasta väestöä "yleisen oikeustajun vastaiselta" ja itse kuulut siihen pieneen vähemmistöön, joka uskoo, että ylempi voima ja kaikkitietävä virkamies on oikein rajoituksen asettanut.
        Liikenteessä vain tuppaa olevan niin kovat rangaistukset, ainakin vähänkin suurempituloisille, että näissä yleisen oikeustajun vastaisissakin nopeusrajoituksissa, ei juuri kannata ryhtyä kansalaistottelemattomaksi.


    • Anonyymi

      Köyhä Suomi tarvitsee apurahhoo!🫵🫵🫵

    • Anonyymi

      Älkää ajako ylinopeutta , niin ei sakkoja ja sakkokassa valtion ammottaa tyhjyyttään ylinopeuksien osalta

      • Anonyymi

        Aiheelliset muiden sakot pistävät aina hymyilemään, onhan se pois tarpeesta maksaa taas lisää veroja, kun hölmöt vapaaehtoisesti rikkovat lakia ja maksavat siis minunkin veroja.
        ...mutta liikenteessä on virkamies suunnitellut niin kattavan miinakentän, että siinä lainkuuliainen kansalainenkin tulee rikkoneeksi lakia vahingossa ja aika useinkin.
        Siinä se sakkojen aiheellisuus onkin jo sen verran kyseenalainen, että ei ainakaan minua hymyilytä.
        Peltipoliisit ovat turistivero. Paikalliset tietävät kyllä minkä alamäen päätteeksi peltipoliisi kuikuilee, mutta alamäessä pelkkään moottorijarrutukseen luottava turisti tulee yllätetyksi. Ihan pahaa tarkoittamattaan.


    • Anonyymi

      Virkaloisten on pakko keksiä itselleen työtä perustellakseen jotenkin palkkansa, siksi kiusaavat autoilijoita näillä turhanpäiväisillä rajoituksilla.

    • Anonyymi

      Nopeusrajoitus alas, ohittelu lisääntyy samoin nokkakolarit.
      - alle 10 km/h ylinopeus maksaa 70 euroa
      - 11-15 km/h ylinopeus maksaa 140 euroa
      - 16-20 km/h ylinopeus maksaa 170 euroa

      Eikun hanaa veljet ja siskot!

      • Anonyymi

        Lisätään vielä, että nuo virhemaksut pätevät 70-120 km/h nopeusrajoituksilla.


    • Anonyymi

      Luin tiedotteen nopeusrajoituksien uudesta päivitysohjeesta. Osittain ohje tuntuu asialliselta ja hyvältä, mutta olen erittäin pettynyt pariin asiaan:
      1. Miksi ihmeessä 100:n rajoituksia alennetaan jopa 1800 kilometrillä 80:een?
      Tällöin matka-ajat lisääntyvät alennettavilla osuuksia olennaisesti, joka on yhteiskuntataloudellisesti kallista. Erityisesti Lapissa ja Pohjois-Suomessa, jossa liikennettä on vähän ja matkat pikiä, on tällainen nopeuksien alentaminen perusteetonta. Olen sitä mieltä, että alennettuja nopeusrajoituksia eivät autoilijat tule kunnioittamaan. Ennemminkin tulisi liian kapeita päätiejaksoja leventää ja parantaa muutenkin.
      2. Miksi talvirajoituksia ei poisteta? En käsitä sitä, että Suomessa niitä edelleen tarvittaisiin ainoana Pohjoismaana ja ainoana maana maailmassa? Tehkää edes sellainen kompromissi, jossa talvirajoituksia käytettäisiin vain erittäin vaarallisilla, nykyään kesäisin 100:n alueilla - teillähän on noista osuuksista tietoa. Talvirajoitukset nykyisellään aiheuttavat huomattavan ajoaikojen lisääntymisen ja satojen miljoonien eurojen yhteiskuntataloudelliset kustannukset.
      3. Päivitysohjeeseen tulisi lisätä se että ainakin parhaimmille moottoriteille asetettaisiin kesäajaksi 130 rajoitus, joka on Euroopassa eniten käytetty arvo. Talvella näillä osuuksilla olisi 120.
      4. Ohjeessa tulee myös olla nopeusrajoitusten nostamisia. Esimerkiksi nykyäänkin löytyy erinomaisia valta- ja kantatieosuuksia, joilla on ihan turhaan 80 rajoitus. Näille teille 100 olisi autoilijoidenkin mielestä oikea rajoitus. Olen aiemmin ehdottanut myös ohituskaistateille arvoa 110. Eikös tämäkin voitaisi ottaa käyttöön?. Toivottavasti niillä osuuksilla,joilla on nyt 80 rajoitus.
      Haluaisin vielä tietää, että meneekö nopeusrajoitusten uusi päivitysohje eduskunnankin hyväksyttäväksi? Minusta tulisi mennä.

      Liikenneministeri Lulu Ranne kirjoitti, että mediaan on levinnyt väärää tietoa rajoituksista. Mitään päätöksiä mahdollisten nopeusrajoitusten muutosten suhteen ei ole tehty. Kyseessä ei ole hallituksen esityskään vaan Väylä ehdotus. Seuraavaksi ehdotuksesta annetaan lausuntoja ja lausunnoissa oelvat asiat huomioidaan ennen rajoituksiin kohdistuvia päätöksiä.

      • Anonyymi

        "Muutoksilla voidaan välttää vuosittain 7 kuolemaa tai vakavaa loukkaantumista. Polttoainekustannuksina alhaisempi nopeus tuo lisäsäästöä 4,1 miljoonaa euroa ja hiilidioksidipäästösäästöjä 0,4 miljoonaa euroa."
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9019e283-b1cb-431c-9d0b-1cf5ffd55a9f

        En uko alkuunkaan noita lukuja, kuolemat vähentyneet ennestään niin paljon että tuollainen kiusanteko todennäköisesti vaan lisäisi onnettomuuksia kun ruuhkat ja ohitukset lisääntyisi.

        Eikä polttoaineen kulutus laske kun joutuu ajamaan pienemmällä vaihteella, 80km/h alueella tuskin monikaan ajaa suurimmalla 6-vaihteella ja 40km/h alueella joutuu samoin vaihtamaan pienemmälle. Ruuhkissa nopeudet tippuu entisestään.


      • Anonyymi

        Talvinopeusrajoitukset voisi jättää nastarenkaallisille autoille, ne jyrsivät tienpintaa miljoonilla nykyistä enemmän mikäli niiden rajoituksia nostettaisiin. Motarilla ei olisi mitään haittaa vaikka nastarenkaallisten kattonopeudeki määrättäisiin 80 km/h jolloi kulkisivat siellä raskaan liikenteen tahtia ja jyrsisivät miljoonilla vähemmän tienpintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvinopeusrajoitukset voisi jättää nastarenkaallisille autoille, ne jyrsivät tienpintaa miljoonilla nykyistä enemmän mikäli niiden rajoituksia nostettaisiin. Motarilla ei olisi mitään haittaa vaikka nastarenkaallisten kattonopeudeki määrättäisiin 80 km/h jolloi kulkisivat siellä raskaan liikenteen tahtia ja jyrsisivät miljoonilla vähemmän tienpintaa.

        Kitkoilla ei ole turvallista ajaa, joten niille alempi rajoitus, ilman nastojen karhentamaa jäätä ne olisivatkin paljon vaarallisempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muutoksilla voidaan välttää vuosittain 7 kuolemaa tai vakavaa loukkaantumista. Polttoainekustannuksina alhaisempi nopeus tuo lisäsäästöä 4,1 miljoonaa euroa ja hiilidioksidipäästösäästöjä 0,4 miljoonaa euroa."
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9019e283-b1cb-431c-9d0b-1cf5ffd55a9f

        En uko alkuunkaan noita lukuja, kuolemat vähentyneet ennestään niin paljon että tuollainen kiusanteko todennäköisesti vaan lisäisi onnettomuuksia kun ruuhkat ja ohitukset lisääntyisi.

        Eikä polttoaineen kulutus laske kun joutuu ajamaan pienemmällä vaihteella, 80km/h alueella tuskin monikaan ajaa suurimmalla 6-vaihteella ja 40km/h alueella joutuu samoin vaihtamaan pienemmälle. Ruuhkissa nopeudet tippuu entisestään.

        Onko kuolemat tapahtuneet kun ajetaan nykyisten rajoitusten mukaan vai onko syynä ylinopeudet? Ne jotka ajavat ylinopeutta ajavat sitä olkoon numeraalisti nopeus mikä tahansa.
        Asiaa vänkätään kaikenmaailman päästöjen vähenemisellä yms. Menkää viherhihhulit passiaan sinne missä on todelliset päästöongelmat Pareto periaatteen mukaisesti 20% maista aiheuttaa 80% päästöistä väestöntiheys myö huomioiden.
        Niinkin pöljiä esityksiä on kuin päästömäärä per henkilö, joka ei ole oikea mittaustapa. Kokonaisuus ratkaisee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kuolemat tapahtuneet kun ajetaan nykyisten rajoitusten mukaan vai onko syynä ylinopeudet? Ne jotka ajavat ylinopeutta ajavat sitä olkoon numeraalisti nopeus mikä tahansa.
        Asiaa vänkätään kaikenmaailman päästöjen vähenemisellä yms. Menkää viherhihhulit passiaan sinne missä on todelliset päästöongelmat Pareto periaatteen mukaisesti 20% maista aiheuttaa 80% päästöistä väestöntiheys myö huomioiden.
        Niinkin pöljiä esityksiä on kuin päästömäärä per henkilö, joka ei ole oikea mittaustapa. Kokonaisuus ratkaisee!

        Sehän on tutkittu että ylinopeus on hyvin harvoin syynä kuolemiin ja silloin kun on, kyse on erittäin suuresta ylinopeudesta eli nopeusrajoituksilla ei mitään vaikutusta.

        Erittäin suuri osa onnettomuuksista tahallisia itsemurhia rekan keulaan, niihinkään ei rajoitukset vaikuta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on tutkittu että ylinopeus on hyvin harvoin syynä kuolemiin ja silloin kun on, kyse on erittäin suuresta ylinopeudesta eli nopeusrajoituksilla ei mitään vaikutusta.

        Erittäin suuri osa onnettomuuksista tahallisia itsemurhia rekan keulaan, niihinkään ei rajoitukset vaikuta yhtään mitään.

        Ei ole väliä, sillä nopeusrajoituksia pitää noudattaa, vaikka olisi mitä mieltä tahansa niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole väliä, sillä nopeusrajoituksia pitää noudattaa, vaikka olisi mitä mieltä tahansa niistä.

        Vain idiootit noudattaa kohtuuttomia lakeja ja siksi kansa kärsii itärajan takana vielä enemmän kuin Suomessa, mutta samaan suuntaan menossa täälläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain idiootit noudattaa kohtuuttomia lakeja ja siksi kansa kärsii itärajan takana vielä enemmän kuin Suomessa, mutta samaan suuntaan menossa täälläkin.

        Normi kansalainen noudatta suomen lakeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normi kansalainen noudatta suomen lakeja.

        Normi kansalaainen ajaa turvallisesti, ei nopeusrajoitusten mukaan, vain pieni vähemmistö on teitä tyhmiä nöyristelijöitä.


    • Anonyymi

      Kun pääväylillä keskustoissa ajettu kymmeniä vuosia 50km/h, vanhasta tottumukesta kiihdyttää samaan vauhtiin jos tyhjää tietä, tienpinnassa olevat merkit kuluu äkkiä pois, eikä talvella usein näy ollenkaan. Aivan turhaa rahastusta, 40km/h rajoitus on ok ydinkeskustassa tavallisilla kaduilla, 30km/h korkeintaan piha/kävelykaduilla.

      Polttoainetta kuluu vaan enemmän ja melua ja saateita tulee enemmän, samoin ruuhkat lisääntyy niin taajamissa kuin maanteillä. Järjen kanssa noilla rajoituksilla ei ole mitään tekemistä.

    • Anonyymi

      VALTIOLLE PAKKO RAHASTUSTA JA KYTILLE PALKAN PÄÄLLE BONUS JÄRJESTELMÄ SIIS TULOS PALKKAUS. KYTTÄ ISTUU PUUNTAKANA LYPSYJAKKARALLA MITTAA HÖPÖ HÖPÖJÄ JA EIVÄT NÄYTÄ TULOSTETTUA MITATTUA NOPEUTTA. KYTTÄ ON KYTTÄ JA KIERO JOKA ASIASSA.

    • Anonyymi

      Tai sinä voit muuttaa johonkin toiseen maahan jos ei meidän maan tavat ole sinua varten.

      Koita vaikka Saksaa. Poliiseja on nokkaa kohti kolminkertainen määrä ja liikennerangaistukset paljon Suomea rajumpia. Siellä voit päästä ikuisesti kortistasi.

      • Anonyymi

        Muuta sinä ryssälään kun tykkäät järjettömästä kontrollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuta sinä ryssälään kun tykkäät järjettömästä kontrollista.

        Sinulle voin suositella kaulakiikkua, jos maan järjestelmä ei kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle voin suositella kaulakiikkua, jos maan järjestelmä ei kelpaa.

        Niinpä. Meillä on demokraattisesti äänestämällä valittu eduskunta mikä päättää ja on aina päättänyt millaiset lait meillä on.

        Minä ja useimmat on tyytyväisiä nykyiseen lainsäädäntöön. Jos emme olisi niin enemmstöhän voisi sitä muuttaa.

        En ymmärrä miten tosien haukkuminen ratkaisee mitään. Olemme eri mieltä ja enemmistö päättää miten lakeja muutetaan.
        Jos ei tyydytä niin muualle vo muuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Meillä on demokraattisesti äänestämällä valittu eduskunta mikä päättää ja on aina päättänyt millaiset lait meillä on.

        Minä ja useimmat on tyytyväisiä nykyiseen lainsäädäntöön. Jos emme olisi niin enemmstöhän voisi sitä muuttaa.

        En ymmärrä miten tosien haukkuminen ratkaisee mitään. Olemme eri mieltä ja enemmistö päättää miten lakeja muutetaan.
        Jos ei tyydytä niin muualle vo muuttaa.

        Jep. Eduskunta säätää Suomessa kaikki lait ja päättää valtion talousarviosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle voin suositella kaulakiikkua, jos maan järjestelmä ei kelpaa.

        Paljion parempi tapa on ajaa täysillä kyttäauton keulaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljion parempi tapa on ajaa täysillä kyttäauton keulaan!

        Jep, se on yksilön paras tapa vaikuttaa demokraattisesti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, se on yksilön paras tapa vaikuttaa demokraattisesti!

        Jos osaaminen ja ymmärrys demokratiasta on tuota tasoa, niin sitten ei ole paljon mitään tehtävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaaminen ja ymmärrys demokratiasta on tuota tasoa, niin sitten ei ole paljon mitään tehtävissä.

        Mitä pahaa ne rekkakuskit ovat tehneet, kyttäauto paljon parempi kohde ja päättäjät toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Meillä on demokraattisesti äänestämällä valittu eduskunta mikä päättää ja on aina päättänyt millaiset lait meillä on.

        Minä ja useimmat on tyytyväisiä nykyiseen lainsäädäntöön. Jos emme olisi niin enemmstöhän voisi sitä muuttaa.

        En ymmärrä miten tosien haukkuminen ratkaisee mitään. Olemme eri mieltä ja enemmistö päättää miten lakeja muutetaan.
        Jos ei tyydytä niin muualle vo muuttaa.

        Suomessa demokratiavaje muodostuu siitä, että virkamieskoneisto jatkaa vaalituloksesta toiseen, eikä se toimi ilman omaa agendaa, vaikka niin toivoisikin. Eli mikäli liikenneministeriön virkamieskunta pitää alhaisia nopeusrajoituksia ja niiden edelleen alentamista hyvänä juttuna, niin se pystyy pitämään suomen sillä linjalla "lähes" eduskunnan mielipiteestä välittämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa demokratiavaje muodostuu siitä, että virkamieskoneisto jatkaa vaalituloksesta toiseen, eikä se toimi ilman omaa agendaa, vaikka niin toivoisikin. Eli mikäli liikenneministeriön virkamieskunta pitää alhaisia nopeusrajoituksia ja niiden edelleen alentamista hyvänä juttuna, niin se pystyy pitämään suomen sillä linjalla "lähes" eduskunnan mielipiteestä välittämättä.

        Autoilijoilta kerätään järjettömösti rahaa ja kun tiet lasketaan siitä huolimatta huonoon kuntoon, niin väyläviraston ämmän ratkaisu on alentaa nopeurajoituksia ja rosvota entistä enemmän.


    • Anonyymi

      Viranomainen ei luota siihen ,että kuski ajaa olosuhteiden mukaan, vaan todistaakseen pätevyytensä, haluaa aina uusia rajoituksia turvallisuuden tai ilmaston nimissä.
      Aika on rahaa eikä pidä pakottaa köröttelemään entistä hitaammin kun autot ovat parempia kuin ennen.
      Hallintomenettelylain mukaan on kuultava niitä, joita asia koskee.

      • Anonyymi

        Vain idiootit asettaa tavoitteeksi ettei liikenteessä kuole yhtään, pelkkä tekosyy sakottaa turhasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain idiootit asettaa tavoitteeksi ettei liikenteessä kuole yhtään, pelkkä tekosyy sakottaa turhasta.

        Tietenkin tavoite pitää olla nolla kuolemaa liikenteessä. Täydellisyyteen pitää aina kaikessa pyrkiä, mitä tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin tavoite pitää olla nolla kuolemaa liikenteessä. Täydellisyyteen pitää aina kaikessa pyrkiä, mitä tehdään.

        Älä sitten aja autolla, vain siten voit edistää tavoitettasi.


      • Anonyymi

        Sehän on todistettavasti fakta, että moni kuski ei noudata liikennesääntöjä eikä rajoituksia. Moni kuski ei myöskään huomioi olosuuteet tilannenopeuden valinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten aja autolla, vain siten voit edistää tavoitettasi.

        Kummallistesti olen pärjännyt 38 vuotta liikenteessä, ajamatta kenenkään päälle tai tappamalla ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on todistettavasti fakta, että moni kuski ei noudata liikennesääntöjä eikä rajoituksia. Moni kuski ei myöskään huomioi olosuuteet tilannenopeuden valinnassa.

        Kytät on sellaisia, vaarantavat muidenkin hengen. Muut ei aja suurinta sallittua jos keli ei salli, mutta kovempaakin kun turvallisesti voi ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallistesti olen pärjännyt 38 vuotta liikenteessä, ajamatta kenenkään päälle tai tappamalla ketään.

        Sitten se onnettomuus tapahtuu milloin tahansa, voit varmistaa ettet aja kolaria vain olemalla ajamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten se onnettomuus tapahtuu milloin tahansa, voit varmistaa ettet aja kolaria vain olemalla ajamatta.

        Samaa suosittenlen teikäläiselle, ei itsesi takia, vaan kaikkien muiden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa suosittenlen teikäläiselle, ei itsesi takia, vaan kaikkien muiden takia.

        MInulla ei olekaan harhoja ettei liikenteessä kuolisi yhtään, ennemin kyttien kannattaisi alkaa taluttaa mummoja.


    • Anonyymi

      Maanteille 80 kmh ja moottoriteille 100 kmh.
      Riittää kaikille kulkijoille. Yli 10 kmh ylityksestä joka on jatkuva, 1000 e sakko.
      20 kmh ylityksestä 2000 sakko jne.

      • Anonyymi

        Nykyiset rajoitukset toimivat ihan hyvin. Iso sakko voisi kenties kuitenkin toimia pelotteena.


      • Anonyymi

        Korttihan sinulta pitää ottaa pois kun olet noin huono kuski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset rajoitukset toimivat ihan hyvin. Iso sakko voisi kenties kuitenkin toimia pelotteena.

        Ei toimi, pienituloilta pitäisi tiputtaa kymmenosaan ja rikkailta korottaa kymmenkertaisiksi jos halutaan olevan mitään vaikutusta. Turhasta ei pidä tietenkään sakottaa, siksi lakeja ja kyttiä ei kunnioiteta enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi, pienituloilta pitäisi tiputtaa kymmenosaan ja rikkailta korottaa kymmenkertaisiksi jos halutaan olevan mitään vaikutusta. Turhasta ei pidä tietenkään sakottaa, siksi lakeja ja kyttiä ei kunnioiteta enää.

        Asennevammaiset eivät kunnioita koskaan ketään, oli tilanne mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennevammaiset eivät kunnioita koskaan ketään, oli tilanne mikä tahansa.

        Totta, menevät vaikka kytiksi ettei tarvitse noudattaa mitään lakeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, menevät vaikka kytiksi ettei tarvitse noudattaa mitään lakeja.

        Luulotauti on paha tauti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulotauti on paha tauti.

        Sanos muuta, aseistettu luulotautinen psykopaatti joka luottaa ettei mitkään lait koske häntä, on vaarallinen otus.


    • Anonyymi

      Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy. Näkee monesta kirjoituksesta.

      • Anonyymi

        Kyllä, asennevammaisia kyttiä on paljon samoissa suvuissa, ihan kuin muitakin rikollsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, asennevammaisia kyttiä on paljon samoissa suvuissa, ihan kuin muitakin rikollsia.

        Salaliittouskovaisten hörinöitä moiset tarinat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salaliittouskovaisten hörinöitä moiset tarinat.

        Monet muutkin ammatit periytyy suvuissa, mutta muut suvut ei tarvitse olla psykopaattisia.


    • Anonyymi

      Hyvin näkee ettei kyttiä oikeat työt kiinnosta, eikä ne tyhmimmät mitään osaisi tehdäkään, taas oli lyhyellä matkalla viisi rosvoautoa etsimässä uhreja.

    • Anonyymi

      Kymemniä tai satoja itsemurhia liikenteessä joka vuosi, se selittää hiukan isomman kuolleisuuden liikenteessä Ruotsiin verrattuna. Pitäisi panostaa mielenterveysongelmien hoitoon ja elintason turvaamiseen, eikä lisätä kyttiä ja kameroita rosvoamaan, ei niillä itsemurhia ehkäistä, ei myöskään tahallista riskien ottoa, sitä on aina nopeusrajoituksista riippumatta.

      • Anonyymi

        eikös nuo itsensä tappajat siivota liikenneonnettomuustilastoista? itsensä osalta, ei mahdollisten sivullisten uhrien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös nuo itsensä tappajat siivota liikenneonnettomuustilastoista? itsensä osalta, ei mahdollisten sivullisten uhrien.

        Ei tietenkään, ja harvoin edes lasketaan itsemurhiksi vaikka selvästi ovat.


    • Anonyymi

      Mieli päästä ettei liikenteessä kuole yhtään, kyttien pitää lopettaa takaa-ajot kokonaan, todennäköisesti aiheuttavatkin tiellä liikkuvista ryhmistä eniten onnettomuuksia.

      Suomessahan tapahtuu vähän onnettomuuksia ja 10. paras autoilumaa vaikka huonot kelit. Tietkin vertailussa hyvässä kunnossa, ei mitään tarvetta alentaa nopeusrajoituksia, pelkästään rahastuksen vuoksi suunnittelevat.
      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5ba6fb73-1992-4976-ba40-b3ea3c5ec9d6

    • Anonyymi
      UUSI

      Kuorma-auto ajanut muka automaattikameraan 91km/h, vaikka rajoitettu 84km/h. Oikeus tiputti 84km/h, vaikka viallista mitausta ei pitäisi hyväksyä ollenkaan.
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010535533.html

      Onko kamrat laitettu ilmoittamaan tulokset väärin vai merkkaako kytät liian suuriksi vaikka pitäisi vähentää 3km/h. Lähes aina kyttien itse miittaamissakin "vähennyksen" jälkeen 91, 101, 111km/h jne vain että ylittäisi seuraavan sakkorajan.

    • Anonyymi
      UUSI

      Jos ei yhteiset pelisäännöt Suomessa kiinnosta niin ihan voi muuttaa muualle, vaikka autoilijan paratiisiin saksaaan.

      Siellä kun vetäiseen kaupungissa 40 alueella 80 niin koko loppuelämän saa olla ilman ajokorttia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe