Osuipa silmiin hyvä juttu iS. Kopioin tähän katkelman, joka sanoittaa hyvin ainakin omaa käsitystä millainen on toimiva parisuhde on. Ja onnellisena voin todeta, että juuri noita asioita saan suhteestani ja juuri siksi olen tyytyväinen, vaikka suhde onkin etäsuhde. Koskaan aiemmin emotionaalinen ja seksuaalinen kosketus ole toiminut näin hyvin.
Kolme tärkeää parisuhdetaitoa
Syld nimeää kolme tärkeää suhdetaitoa. Ensimmäinen on avoin keskustelu, jossa tuodaan esiin syvällisiä tunteita: kerrotaan vaikka, mikä pelottaa tai mistä on epävarma.
Tunteista puhuminen syvällä tasolla voi olla Syldin mukaan vaikeaa. Moni suomalainen on lapsena oppinut, että syvemmät tunteet ovat häpeällisiä. Avoin keskustelu niistä takkuaa aikuisenakin.
Toinen suhdetaito on läheisyys. Syld kertoo, että suhteissa on kolmenlaista kosketusta, ja tarvitsemme niitä kaikkia säännöllisesti.
Arkikosketus on vaikkapa nopea pusu, kun aamulla lähdetään eri suuntiin. Seksuaalinen kosketus virittää ja pitää seksuaalista kemiaa yllä. Emotionaalisessa kosketuksessa oikeasti kohdataan toinen: otetaan tiukasti syliin, ollaan läsnä, esimerkiksi lohdutetaan, jos kumppani sitä kaipaa. Tätä viimeistä kosketusta suomalaisilta pareilta usein puuttuu, Syld sanoo.
Kolmas suhdetaito on hyväksynnän, arvostuksen ja turvallisuuden rakentaminen. Sitä voi tehdä pieninkin palikoin: vaikka sanomalla, että näytätpä hyvältä noissa pieruverkkareissa tai ihanaa, kun jaksat viikosta toiseen pestä pyykit.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000010468748.html
Parisuhde ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii viitsimistä
21
284
Vastaukset
- Anonyymi
Tulee kummallinen olo, kun jutussa sanotaan, että halaukset, hipaukset, kosketukset, huomioiminen ja kannustavat sanat "vaatii viitsimistä ja halua".
Ne jotka tekevät yleensä aina niin, eivät edes huomaa tekevänsä niin. Vasta siinä kun ajaudutaan konfliktiin, päätetään naama kiukusta punaisena toimia täysin päinvastoin, se on pakko itsestäni tunnustaa🤭
Tunteista puhuminen onkin tosi vaikea laji, siihen kun tarvitaan sitäkin, että ymmärtää ensin tunnistaa omia tunteitaan. Osalle tunteista on selkeitä nimiä ja niiden välissä jotain sekalaisia olomuotoja 🤔
🐾- Anonyymi
Öööh. Annan itselleni kommentistani 7,5 / 10 p. Aika vaatimaton lähestyminen tärkeään asiaan. Toivottavasti muut osaa kirjoittaa paremmin 😅
🐾 - Anonyymi
Pidemmän päälle se on juuri noin. Ne vaativat viitsimistä, halua ja työtä, niin kuin koko parisuhdekin.
Helppohan se on pari kolme vuotta mennä automaatilla/ihastuksella/rakastumisella.
Mutta he/me jotka olemme 20 vuoden jälkeenkin kimpassa, tiedämme että työtä tämä pääosin on.
Itsestäni ainakin tiedän, että maailmassa ei ole olemassa sellaista naista, että kolmen vuoden jälkeen nuo hoituisivat ilman viitsimistä.
Siitä päästäänkin kysymykseen, kuinka paljon olet valmis tekemään pysyvän parisuhteen eteen, ja kannattaako ylipäätään tehdä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidemmän päälle se on juuri noin. Ne vaativat viitsimistä, halua ja työtä, niin kuin koko parisuhdekin.
Helppohan se on pari kolme vuotta mennä automaatilla/ihastuksella/rakastumisella.
Mutta he/me jotka olemme 20 vuoden jälkeenkin kimpassa, tiedämme että työtä tämä pääosin on.
Itsestäni ainakin tiedän, että maailmassa ei ole olemassa sellaista naista, että kolmen vuoden jälkeen nuo hoituisivat ilman viitsimistä.
Siitä päästäänkin kysymykseen, kuinka paljon olet valmis tekemään pysyvän parisuhteen eteen, ja kannattaako ylipäätään tehdä?Aaa, kysytkö sinä sitä minulta? :)
Minä olisin tehnyt paljon enemmän, mutta se ei ole yhdestä ihmisestä kiinni. Minulla ei ole kuitenkaan antaa vastausta, olisiko sen jatkuminen kannattanut, koska vaihtoehtotodellisuutta ei ole.
🐾
- Anonyymi
No parisuhde ei ylipäätään perustu tieteeseen vaan enemmänkin uskomuksiin ja tunteisiin.
Itse kommunikoin hyvin paljon juuri koskemalla.
"Parisuhde ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii viitsimistä"
Jos nainen vaatii mieheltä paljon, enemmän kuin mies haluaisi tehdä, voidaan puhua viitsimisestä.
Mielestäni parisuhdetta ylläpitää halu tehdä toisen olo mukavaksi.
Tämä tapahtuu intuitiivisesti, eikä vaadi suuria ponnistuksia.
Puolison ilo on myös minun iloni.
Minulta ei odotettu, että rakennan talon tai teen jotain muuta miehekästä.- Anonyymi
Mitä jos mies vaatii naiseltaan enemmän kuin tämä haluaisi tehdä? Intuitiivinen tapahtuminen taitaa lopahtaa.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos mies vaatii naiseltaan enemmän kuin tämä haluaisi tehdä? Intuitiivinen tapahtuminen taitaa lopahtaa.
Sen oikean löytäminen on vaikeaa, varsinkin silloin, jos oma panos parisuhteelle on olematon.
- Anonyymi
Bullshit!
Parisuhteen kannalta tärkeintä on se, kuin paljon olet valmis sietämään paskaa kumppanilta.
Jos sietokyky on alhainen, ei parisuhdekaan kovin pitkäaikainen ole. Jos pystyy ottamaan vastaan skeidaa enemmän kuin moni muu, voi parisuhdekin kestää pidempään.- Anonyymi
Erikoisia suhteita sulla ollut.
- Anonyymi
Kertoo kaiken asenteestasi ja ihmissuhdetaidoistasi. 😄
- Anonyymi
Pitää paikkaansa. On ystävättäriä jotka usein tokaisevat: no se toimi niin ja minä pakkasin kamat ja sen oli siinä. Tai potkasin ulos. Tai lopetin suhteen seinään.
Ei pelitä sellainen suhde. Sinkkuina pysyvät.
Kyllä sitä skeidaa pitää jaksaa kuunnella jos toisella on aihetta. Silloin kun se kestää kerralla vain vaikka puolen tunnin tai tunnin verran ja menee ohi. Ja muu yhdessä olo toimii.
Otin tähän kantaa sen vuoksi että itse jankkasin kaverin luona asiaa mikä minulle oli tärkeä ja jota kumppani pitää turhana vatvomisena. Mutta kun jää koko ajan pikku valeista kiinni. Viimein lähdin kotiin miettimään, kello oli kolme yöllä. Nyt jännittää onko suhde vielä voimassa. Soitan parin päivän kuluttua kun on silloin muutakin ennalta sovittua asiaa.
Minulla on periaatteena että suhde käsitellään loppuun asti. On neljäs suhde menossa kun koko elämän laskee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää paikkaansa. On ystävättäriä jotka usein tokaisevat: no se toimi niin ja minä pakkasin kamat ja sen oli siinä. Tai potkasin ulos. Tai lopetin suhteen seinään.
Ei pelitä sellainen suhde. Sinkkuina pysyvät.
Kyllä sitä skeidaa pitää jaksaa kuunnella jos toisella on aihetta. Silloin kun se kestää kerralla vain vaikka puolen tunnin tai tunnin verran ja menee ohi. Ja muu yhdessä olo toimii.
Otin tähän kantaa sen vuoksi että itse jankkasin kaverin luona asiaa mikä minulle oli tärkeä ja jota kumppani pitää turhana vatvomisena. Mutta kun jää koko ajan pikku valeista kiinni. Viimein lähdin kotiin miettimään, kello oli kolme yöllä. Nyt jännittää onko suhde vielä voimassa. Soitan parin päivän kuluttua kun on silloin muutakin ennalta sovittua asiaa.
Minulla on periaatteena että suhde käsitellään loppuun asti. On neljäs suhde menossa kun koko elämän laskee.Rankka homma sinulla, tunnen tilanteen 😔 Omasta kokemuksesta voin kertoa, ettei valheista kiinni jäävä ja turhasta vatvomisesta syyttävä ole hevin käytöstään muuttamassa, koska se toimintapa suojaa heitä kohtaamasta itsensä.
Helpompi tapa monelle päättää suhde ja jatkaa omalta puhtaalta pöydältä, vaikka asian läpi keskustelu auttaisi heitä näkemään itsensä toisin silmin, vaikka mitään ei olisi pelastettavissa. Voimia!
🐾
- Anonyymi
Ihmiset nyt on muutenkin ihan onnettomia suhteissaan.
Luulisi jo tässä vaiheessa ihmiskunnan historiaa, että olisi edes jotain sosiaalisia taitoja ja kykyjä onnellisuuteen ja tervehenkiseen yhteisöllisyyteen ilman jatkuvia riitoja ja sotia. Mut ei.
Sitten kun joku poikkeaa tästä onnettomien massasta, niin hänet nähdään "outona" ja pelottavana.
Jos haluaa hyvän parisuhteen, niin kannattaa ihan ensiksi pohtia omia arvoja ja sisäistä rehellisyyttään. Vaikka kuinka toimisi oikein ja tekisi ja sanoisi oikeita asioita, niin sillä ei ole mitään todellista merkitystä jos kaikki on pelkkää päälleliimattua "pitää olla"-mentaliteettia eikä tule aidosti sisältä. Tarpeensa saa ehkä näin tyydytettyä, mutta onko yhteys aidosti olemassa?
Ihmiskunnan suurin vitsaus on nimenomaan paineita luova sosiaalinen mentaliteetti.
Onnellisuus ei ole helppo juttu. - Anonyymi
Parisuhde vaatii halua olla parisuhteessa. Ja mahdollisimman sopivan yksilön kanssa.
Jos on onnellinen yksinäänkin, voi olla ettei parisuhteessa sellaista rauhaa ja tasapainoa löydy. Tarkoitan vaan, että sinkkuus on usein parempi kuin parisuhde, eikä parisuhteen tule olla oletusarvoisesti tavoitetila.
xLiner - Anonyymi
Matti ja Teppo lauloivat jotenkin niin, että "mä joka päivä töitä teen, jotta sä kulta jaksat olla mun omanain"
Tämä kappale soi yksinäisten miesten kuppiloissa ja muistuttaa kansanviisaudesta, joka ei koskaan saa jäädä unhoon.- Anonyymi
Se on kyllä ”omenain”.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kyllä ”omenain”.
Se on kyllä ”omanain”.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kyllä ”omanain”.
Höpö höpö.
- Anonyymi
Kyllä se riittää kun suhteessa on vain paljon iloa ja naurua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768582Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593281- 382634
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182185- 272181
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362169- 131917
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151733- 671698
- 181629