miten autoja voi harrastaa tulevaisuudessa?

Anonyymi-ap

Onko autojen harrastaminen ns. katoavaa kansanperinnettä, vai miten näitä tämän vuosituhannen autoja voi pitää tulevaisuudessa liikenteessä?

Autot ovat, kuten sanottua, kuin tietokoneita ja katsastaminen vaatii sitä ja tätä. Ei tässä ole ongelmaa, mutta mitä jos minulla on 2024 mallinen auto vuonna 2064 ja se pitäisi leimata, mutta kiitos vikavalojen tämä ei ole mahdollista, eikä uutta moduulia/ohjausyksikkö saa enää mistään. Mitä jos kosketusnäyttö pimenee, jonka kautta ohjataan autossa kaikkea, eikä tätä saa enää? Uusimpana jonkun käytetyn yksikön asentaminen autoon vaatii valmistajan hyväksynnän, eikä edes asiaan erikoistuneet pajat pysty ohittamaan näitä kiitos tehtaiden omien suojasysteemien.

Nyt on täysin mahdollista pitää hengissä ja liikenteessä 70/80-luvun Datsunia tai Opelia, koska vaikka osia ei suoraan saisikaan, näitä voi aina tehdä ja soveltaa, eikä katsastuksessa tarvite pelätä oikeastaan mitään.

Tämän takia pidän harrastetallissa arsenaalia 80-luvun autoja nyt ja kuolemaani asti.

97

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli rautalankaesimerkki: jos nyt löydän "ladosta" 50-luvun auton, voin aina elvyttää tämän henkiin ja pitää sitä hengissä.

      Jos vuonna 2070-luvulla löydän "ladosta" 2020-luvun auton, vastaava ei nähdäkseni ole mitenkään mahdollista.

    • Anonyymi

      Tekniikka kehittyy ja muuttuu ja sitä mukaa harrastajien osaaminen kehittyy. Aivan kuten tähänkin asti.

      • Anonyymi

        Akku rikki 50 vuotiaasta sähköautosta, mites korjaat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku rikki 50 vuotiaasta sähköautosta, mites korjaat?

        Eiköhän siihen vanhaan akun kuoreen silloin laiteta 50 vuotta uudempaa tekniikkaa olevat modulit ja konfata se toimimaan niillä.
        Voit uskoa, ettei maailma ole vielä valmis, ja tekniikan kehitys ei ole saavuttanut huippuaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän siihen vanhaan akun kuoreen silloin laiteta 50 vuotta uudempaa tekniikkaa olevat modulit ja konfata se toimimaan niillä.
        Voit uskoa, ettei maailma ole vielä valmis, ja tekniikan kehitys ei ole saavuttanut huippuaan.

        Käyntiin et autoa saa, kun se näyttökin hajosi 40 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyntiin et autoa saa, kun se näyttökin hajosi 40 vuotta sitten.

        Kaikkeen aletaan valmistaa korjausosia ja näyttö on yksinkertainen alan valmistajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkeen aletaan valmistaa korjausosia ja näyttö on yksinkertainen alan valmistajille.

        Kuka alkaa, ei kukaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän siihen vanhaan akun kuoreen silloin laiteta 50 vuotta uudempaa tekniikkaa olevat modulit ja konfata se toimimaan niillä.
        Voit uskoa, ettei maailma ole vielä valmis, ja tekniikan kehitys ei ole saavuttanut huippuaan.

        Vaan kuka maksaa sen jättilaskun ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kuka maksaa sen jättilaskun ?

        Onneksi polttisautojen harrastaminen ei maksa juuri mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kuka maksaa sen jättilaskun ?

        Ei se välttämättä ole mikään jättilasku, vaikka tällä hetkellä akuilla olisikin hintaa.

        Aikoinaan 1974 mallisesta saab 99 LE mallista kun hajosi bensapumppu, se oli itkun paikka, pelkkä pumppu tuohon varhaiseen ruiskuautoon maksoi tuhansia markkoja.

        No, nyt tuollainen pumppu maksaa sata euroa.

        Audin LED ajovalo maksaa tänä päivänä 1500 euroa, 10 vuoden päästä sen saa 150 eurolla.

        Osien hinnat tulee vuosien mittaan alas, se kannustaa ajamaan vanhalla autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se välttämättä ole mikään jättilasku, vaikka tällä hetkellä akuilla olisikin hintaa.

        Aikoinaan 1974 mallisesta saab 99 LE mallista kun hajosi bensapumppu, se oli itkun paikka, pelkkä pumppu tuohon varhaiseen ruiskuautoon maksoi tuhansia markkoja.

        No, nyt tuollainen pumppu maksaa sata euroa.

        Audin LED ajovalo maksaa tänä päivänä 1500 euroa, 10 vuoden päästä sen saa 150 eurolla.

        Osien hinnat tulee vuosien mittaan alas, se kannustaa ajamaan vanhalla autolla.

        Tarkoitat varmaankin ruiskutuspumppua, pelkkä siirtotumppu ei varnasti ole tonneja maksanut, vanhaan japsiin sai sähköisen siirtopumpun tarvikkeena kympeillä, mekaaniset samaa luokkaa. Mekaaniset ruiskut olleet kalliita, eikä uudempia sähköisiäkään taida saada mihinkään satasella, sähköiset korkeapainepumput maksaa satasia joka pytylle, tarvikkeena voi saada alle 200€ Kalliisiin tai harvinaisiin autoihin mikä tahansa varaosa voi maksaa tonneja mikä muissa kymppejä.

        Akut varmasti halpenee ja pienenee aikanaan, mutta tuskinpa niitä kannattaa koskaan vanhoihin autoihin vaihtaa, harrastelijat saattaa johonkin erikoisempiin vaihtaa, mutta silloinkaan eivät kelpaisi enää museoautoiksi ja arvo laskee. Tesloihinkin tarvikeakun vaihto erittäin hankalaa ja kallista jos onnistuu ollenkaan, edes toisesta teslasta ei tunnu onnistuvan.


    • Anonyymi

      Niin.
      Jotkut harrastaa vanhoja tietokoneita ja sekään ei pitäisi olla mahdollista, koska niitä tietokoneita ja komponentteja ei ole valmistettu enää vuosikymmeniin.

    • Anonyymi

      Mä ole ihan masentunut kun en saa enää vuonna 2070 rassata ja sotkea itseäni rasvaan, enkä haise bensalle.

      • Anonyymi

        Tuskin rassaat silloin mitään. Vaipassa voi olla sotkua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin rassaat silloin mitään. Vaipassa voi olla sotkua

        Totta, hoksasit sentään.


    • Anonyymi

      Vielä enemmän harmittaa kun se ainoa teknologia josta jotain ymmärrän on käytössä enää harrasteautoissa. Nyt vuonna 2024.
      Nykyautot on mulle täysi mysteeri eikä osaamisellani ole enää mitään käyttöä muuten kuin noissa peltoautoissa..

      • Anonyymi

        Uudet autot vaativat uuden opettelua. Ei se sen kummempaa ole. Työkalutkin pitää päivittää osaksi, hankkia softat ja tietokoneet, joilla pääsee auton sähköisiin järjestelmiin. Pelkät hylsysarjat ja iso vasara eivät enää riitä.


    • Anonyymi

      Uudemmat vaatii kaiken maailman päivityksiä joten milläs päivität jonkin tietokoneen johon ei ole 20 vuoteen ollut enää tukea

      • Anonyymi

        Kaikki muuttuu ja aina löytyy tekijöitä kun muuta ei ole.


      • Anonyymi

        Aina löytyy tukea. Edelleen Commodore VIC-20 ja -64 löytyy osia ja niitä on jopa uustuotettu.

        Vanhoja tavaroita harrastavia on aina ollut ja tulee aina olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina löytyy tukea. Edelleen Commodore VIC-20 ja -64 löytyy osia ja niitä on jopa uustuotettu.

        Vanhoja tavaroita harrastavia on aina ollut ja tulee aina olemaan.

        "Vanhoja tavaroita harrastavia on aina ollut ja tulee aina olemaan."

        Juurikin näin. Joka ikäiselle tekniikalle löytyy aina osaajia ja niitä joiden osaaminen on menneisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina löytyy tukea. Edelleen Commodore VIC-20 ja -64 löytyy osia ja niitä on jopa uustuotettu.

        Vanhoja tavaroita harrastavia on aina ollut ja tulee aina olemaan.

        Uudella VIC 20:lla ei ole muuta yhteistä vanhan kanssa kuin ulkonäkö!


    • Anonyymi

      Vaikka autoja harrastaisi nyt ja tulevaisuudessa miten paljon tahansa, niin liikennesääntöjä (tieliikennelakia) tulee noudattaa.

    • Anonyymi

      Satoja eri malleja ja niistä vielä useita versioita. Ei onnistu

    • Anonyymi

      Ennen räplättiin kaasareita-> nykyään harrastajat tekevät ohjelmointia moottorin ohjausjärjestelmiin. Näin se edennyt ja etenee jatkossakin.

      • Anonyymi

        Katsastukseen on turha noilla itsesoftatuilla enää mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastukseen on turha noilla itsesoftatuilla enää mennä.

        Kyse ei ollut siitä voiko katsastaa vai ei, vaan siitä, että osaaminen kehittyy kokoajan harrastajajilla. Eihän puhelinlankojakaan enää kukaan asenna ja korjaa vaan tehtävät ovat nykyään tukimastojen laitteiden huoltoa ja korjausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ollut siitä voiko katsastaa vai ei, vaan siitä, että osaaminen kehittyy kokoajan harrastajajilla. Eihän puhelinlankojakaan enää kukaan asenna ja korjaa vaan tehtävät ovat nykyään tukimastojen laitteiden huoltoa ja korjausta.

        Niinhän ne muutkin sähkölaitteet alkaa olla kaikki kertakäyttökamaa, nyt sitten sähköautotkin kun akut simahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän ne muutkin sähkölaitteet alkaa olla kaikki kertakäyttökamaa, nyt sitten sähköautotkin kun akut simahtaa.

        Nyt olet tyhmä. Onko polttisauto ollut kertakäyttökamaa kun motti on simahtanut?
        Ei ole ollut vaan niitä motteja on vaihdettu ja matka on jatkunut.

        Harrasteautossa se ei ole tärkeää että onko siinä motin vaihtamisessa taloudellisesti mitään järkeä. Kun haluaa harrastaa vanhoja autoja niin siten se motti vaihdetaan siellä takapihalla kylmässä ja pimeässä.

        Ja kun vaimo kysyy kuluista niin valehdellaan niinkuin täälläkin.

        sähköautoissa sama juttu. Jos haluaa pitää väkisin sähköauton harrastuksena hengissä niin siihen vaihdetaan jossain vaiheessa uusi akku siellä takapihalla pimeässä ja halvalla.
        Ja sitten ollaan yhtä rinta rottingilla että minä olen autoharrasta kun osaan pitää vanhan katiskan väkisin hengissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olet tyhmä. Onko polttisauto ollut kertakäyttökamaa kun motti on simahtanut?
        Ei ole ollut vaan niitä motteja on vaihdettu ja matka on jatkunut.

        Harrasteautossa se ei ole tärkeää että onko siinä motin vaihtamisessa taloudellisesti mitään järkeä. Kun haluaa harrastaa vanhoja autoja niin siten se motti vaihdetaan siellä takapihalla kylmässä ja pimeässä.

        Ja kun vaimo kysyy kuluista niin valehdellaan niinkuin täälläkin.

        sähköautoissa sama juttu. Jos haluaa pitää väkisin sähköauton harrastuksena hengissä niin siihen vaihdetaan jossain vaiheessa uusi akku siellä takapihalla pimeässä ja halvalla.
        Ja sitten ollaan yhtä rinta rottingilla että minä olen autoharrasta kun osaan pitää vanhan katiskan väkisin hengissä.

        Polttomoottori on joka tapauksessa paljon halvempi suhteessa auton arvoon kuin akku, autot romutetaan akkujen mukana. Liian vaarallisia säilyttääkin, joku voi säästää ilman akkua.


    • Anonyymi

      Autoja voi harrastaa edelleen, mutta osaaminen ja tekniikka vaatii erilaista osaamista ja intoa perehtyä asiaan.

    • Anonyymi

      Aloitus kertoo miten vanhat polttarit jatkuvine vikoineen ovat muokanneet näiden alan harrastajien mielen. Heille autoharrastus on sama asia kuin polttiksen jatkuva raplaaminen että sen saisi pidettyä ajokunnossa.
      Polttiksella asia varmaan on noin.

      • Anonyymi

        Monissa sähköautoissa paljon kalliita vikoja, ei kannata roplata vaan romuttaa, viimeistään kun akku simahtaa.


    • Anonyymi

      Vaarallista ainakin kun ne akut alkaa räjähdellä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ihan samalla tavalla "automiehet" pelkäsivät paniikissa kun siirryttiin sähköiseen polttoaineen suihkutukseen. Pelkäsivät että kaasuttimien jälkeen kukaan ei enää voi korjata itse autoaan.

      Euroautokuskit otti hirveät kilarit kun tehtaan alkoi siirtyä moniventtiikansiin. Pelkäsivät että kansirempan kulut tuplaantuu. Tapana kun oli 100tkm välein tehdä kansiremppa. Vähintään piti vaihtaa venttiiliohjurien kumit ja istukat mutta yleensä vielä läpätä ventti venttiilien vastakappaleet kannessa.

      • Anonyymi

        Mutta muistatteko sen, kun venttiilit siirrettiin vaaralliseen paikkaan mäntien päälle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta muistatteko sen, kun venttiilit siirrettiin vaaralliseen paikkaan mäntien päälle?

        Niin, se sivuventtiilikone on ainoa oikea. Suosittelen Superhurricane suora-6 .


      • Anonyymi

        Suuron osa korjauttanut aina autonsa korjaamolla eikä ole tarvinnut pelätä, mutta sähköautoissa joutuu pelkäämään korjaamolle vientiäkin kun usein ei kannata korjata.


    • Anonyymi

      Joo mutta sähköautotietokoneleluilla ei tee 15 vuoden jälkeen yhtään mitään.
      Paaliin vaan. On jo nyt nähty ettei kannata eikä voi korjata.

      • Anonyymi

        missä noita 2009 mallisia sähköautoja paalataan nyt ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        missä noita 2009 mallisia sähköautoja paalataan nyt ?

        Paljon uudempiakin paalattu, heti kun akku simahtaa. Tai sitten voi räjäyttää, mutta mielellään ilman akkua.
        https://www.youtube.com/watch?v=7_9aVzf5fC4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon uudempiakin paalattu, heti kun akku simahtaa. Tai sitten voi räjäyttää, mutta mielellään ilman akkua.
        https://www.youtube.com/watch?v=7_9aVzf5fC4

        Niin se kysymys kuului että missä noita paalataan.

        Vastauksena joku pellevideo. Jos noita paalataan niin kai jossakin on ihan laitos missä kerätään akkumateriaalit ym talteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se kysymys kuului että missä noita paalataan.

        Vastauksena joku pellevideo. Jos noita paalataan niin kai jossakin on ihan laitos missä kerätään akkumateriaalit ym talteen.

        Taitaa olla Suomessakin, hakukone auttaa.


    • Anonyymi

      "Joo mutta sähköautotietokoneleluilla ei tee 15 vuoden jälkeen yhtään mitään."

      Tiedätkös sen että nyky polttiksissa on jopa enemmän tietokoneleluja kuin sähköautoissa?
      Johtuu päästömääräyksistä.

      Sähköauto on teknisesti paljon yksinkertaisempi ja pitkäikäisempi kuin polttis.

      Teitä vanhanliiton miehiä kivistää oikeasti vain se että teidän oma osaamisenne on menennyt parasta ennen päivän ohi.

      • Anonyymi

        Eihän ne tietokoneet ole ongelma vaan sähköauton akku :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ne tietokoneet ole ongelma vaan sähköauton akku :)

        Ei niissä akuissa ole mitään oikeaa ongelmaa vaan nämä vanhan liiton jäärät ovat vain tunneperäisiä hysteerikkoja.
        Akku teknologian kehitys hinnan suhteen on ollut huimaa viime vuosikymmenet eikä se kehitys tähän lopu. Nykyiset akut kestää heittämällä 20 vuotta Niin että niillä voi ajaa harrasteajonsa. 70% kilometreistä on edelleen käytössä.
        Ja toinen juttu on että 20 vuoden päästä Motonetistä saa sähköautoonsa tarvikeakkuja parilla tonnilla jolla saa autoon taas uudet 20 vuotta elinaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niissä akuissa ole mitään oikeaa ongelmaa vaan nämä vanhan liiton jäärät ovat vain tunneperäisiä hysteerikkoja.
        Akku teknologian kehitys hinnan suhteen on ollut huimaa viime vuosikymmenet eikä se kehitys tähän lopu. Nykyiset akut kestää heittämällä 20 vuotta Niin että niillä voi ajaa harrasteajonsa. 70% kilometreistä on edelleen käytössä.
        Ja toinen juttu on että 20 vuoden päästä Motonetistä saa sähköautoonsa tarvikeakkuja parilla tonnilla jolla saa autoon taas uudet 20 vuotta elinaikaa.

        Aika monelle on ongelma että sähköauton toimintamatka lyhenee olemattomiin tai lakkaa toimimasta kokonaan ja akun uusiminen maksaisi enemmän kuin koko auton arvo.

        20 vuoden kestosta voit haaveilla, mutta totuus on toista, muita litium-akkuja ollut paljon kauemmin, jotkut kestää 10 vuotta, jotkut vain 2 vuotta. Motonetista tai mistään muualtakaan ei saa ikinä akkuja tuohon hintaan tai mihinkään kannattavaan hintaan nykyisten tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika monelle on ongelma että sähköauton toimintamatka lyhenee olemattomiin tai lakkaa toimimasta kokonaan ja akun uusiminen maksaisi enemmän kuin koko auton arvo.

        20 vuoden kestosta voit haaveilla, mutta totuus on toista, muita litium-akkuja ollut paljon kauemmin, jotkut kestää 10 vuotta, jotkut vain 2 vuotta. Motonetista tai mistään muualtakaan ei saa ikinä akkuja tuohon hintaan tai mihinkään kannattavaan hintaan nykyisten tilalle.

        Ongelma ei ole akuston kesto vaan yksittäisten akkukennojen vaihdon vaikeus.

        Jos siellä akustossa on 7000 kpl akkukennoja ja niistä vikaantuu 10, miten ne vaihdetaan? Ei mitenkään nykytietämysen perusteella.

        Tuo kuitenkin johtaa siihen että noiden 6990 muun kennon toiminta häiriintyy ja pahimmassa tapauksessa koko akkupaketti tuomitaan käyttökelvottomaksi.

        Kun se tee-se-itse mies, pelle peloton, keksii, miten vialliset kennot löydetään ja miten yksittäisiä akkukennoja saa vaihdettua niin siinä vaiheessa käytetyistä sähköautoista tulee todella haluttuja "tietyissä piireissä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma ei ole akuston kesto vaan yksittäisten akkukennojen vaihdon vaikeus.

        Jos siellä akustossa on 7000 kpl akkukennoja ja niistä vikaantuu 10, miten ne vaihdetaan? Ei mitenkään nykytietämysen perusteella.

        Tuo kuitenkin johtaa siihen että noiden 6990 muun kennon toiminta häiriintyy ja pahimmassa tapauksessa koko akkupaketti tuomitaan käyttökelvottomaksi.

        Kun se tee-se-itse mies, pelle peloton, keksii, miten vialliset kennot löydetään ja miten yksittäisiä akkukennoja saa vaihdettua niin siinä vaiheessa käytetyistä sähköautoista tulee todella haluttuja "tietyissä piireissä".

        Mitä järkeä alkaa yksitellen uusimaan kun ne muutkin vikaantuu pian, ei litium-akut ikuisia ole missään laitteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä alkaa yksitellen uusimaan kun ne muutkin vikaantuu pian, ei litium-akut ikuisia ole missään laitteissa.

        Etpä ole paljon akkutekniikkaan tutustunut.

        Pienemmissä akkupaketeissa ja oletettavasti myös isommissa, jostakin syystä, plus päädyn kennot joutuu paljon kovemmalle ja hajoaa ensin, ketjussa pidemmällä olevat kennot voi kestää vielä vuosien käytön.

        Tuohon perustuu mm. Kiinasta käsittämättömän halvalla saatavat tietokoneiden akkupaketit, jotka jopa toimii ja kestää.

        Ne on paketteja joihin on oletettavasti tuo simahtanut päätykenno vaihdettu toisesta käytetystä akkupaketista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma ei ole akuston kesto vaan yksittäisten akkukennojen vaihdon vaikeus.

        Jos siellä akustossa on 7000 kpl akkukennoja ja niistä vikaantuu 10, miten ne vaihdetaan? Ei mitenkään nykytietämysen perusteella.

        Tuo kuitenkin johtaa siihen että noiden 6990 muun kennon toiminta häiriintyy ja pahimmassa tapauksessa koko akkupaketti tuomitaan käyttökelvottomaksi.

        Kun se tee-se-itse mies, pelle peloton, keksii, miten vialliset kennot löydetään ja miten yksittäisiä akkukennoja saa vaihdettua niin siinä vaiheessa käytetyistä sähköautoista tulee todella haluttuja "tietyissä piireissä".

        "Jos siellä akustossa on 7000 kpl akkukennoja ja niistä vikaantuu 10, miten ne vaihdetaan? Ei mitenkään nykytietämysen perusteella."

        Kirjoitat asiasta josta et näköjään mitään tiedä. Sähköauton akkuun vaihdetaan yksittäisiä kennoja. Aivan peruskauraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä ole paljon akkutekniikkaan tutustunut.

        Pienemmissä akkupaketeissa ja oletettavasti myös isommissa, jostakin syystä, plus päädyn kennot joutuu paljon kovemmalle ja hajoaa ensin, ketjussa pidemmällä olevat kennot voi kestää vielä vuosien käytön.

        Tuohon perustuu mm. Kiinasta käsittämättömän halvalla saatavat tietokoneiden akkupaketit, jotka jopa toimii ja kestää.

        Ne on paketteja joihin on oletettavasti tuo simahtanut päätykenno vaihdettu toisesta käytetystä akkupaketista.

        Etpä ole paljon akkutekniikkaan tutustunut.

        Harvemmin niistä muutamassa vuodessa joutuu kennoja uusimaan, kun alkavat lakata toimimasta takuuajan jälkeen, niitä saisi olla jatkuvasti vaihtamassa, eikä siinä ole mitään järkeä.

        Jos osa kennoista kestäisi 2 vuotta kauemmin, niin sen kahden vuoden aikana pitäisi vaihtaa tahdilla 10 kennoa/vrk tai 300/kk, sehän olisi suurimman osan ajasta korjaamolla ja maksaisi järjettömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos siellä akustossa on 7000 kpl akkukennoja ja niistä vikaantuu 10, miten ne vaihdetaan? Ei mitenkään nykytietämysen perusteella."

        Kirjoitat asiasta josta et näköjään mitään tiedä. Sähköauton akkuun vaihdetaan yksittäisiä kennoja. Aivan peruskauraa.

        Ahaa.

        Laitappa joku linkki firmaan joka noita tekee.

        Hiljaista on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä ole paljon akkutekniikkaan tutustunut.

        Harvemmin niistä muutamassa vuodessa joutuu kennoja uusimaan, kun alkavat lakata toimimasta takuuajan jälkeen, niitä saisi olla jatkuvasti vaihtamassa, eikä siinä ole mitään järkeä.

        Jos osa kennoista kestäisi 2 vuotta kauemmin, niin sen kahden vuoden aikana pitäisi vaihtaa tahdilla 10 kennoa/vrk tai 300/kk, sehän olisi suurimman osan ajasta korjaamolla ja maksaisi järjettömästi.

        Kysymyshän olikin siitä että jos tee-se-itse miehet keksii miten noita yksittäisiä kennoja vaihdetaan.

        Eikä siitä että auto vietäisiin korjaamolle.

        Olen kyllä tutustunut hyvinkin akkutekniikkaan, sinä et vaan ymmärrä mistä puhutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyshän olikin siitä että jos tee-se-itse miehet keksii miten noita yksittäisiä kennoja vaihdetaan.

        Eikä siitä että auto vietäisiin korjaamolle.

        Olen kyllä tutustunut hyvinkin akkutekniikkaan, sinä et vaan ymmärrä mistä puhutaan.

        Turha jossitella kun siinä ei olisi järkeä edes itse tehtynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha jossitella kun siinä ei olisi järkeä edes itse tehtynä.

        Jaa, että mielestäsi tee-se-itse miehet jotka fiksaa nyt 20 vuoden ikäisiä autoja, niin heidänkään touhussa ei ole järkeä?

        Kun auto saadaan toimintakuntoon tunnin tai kahden ähräämisellä ilman massiivisia taloudellisia investointeja, on homma tottakai kannattavaa.

        Jos ajat uudella autolla niin et tietenkään halua ymmärtää mitä on suomalainen autoilu keskimäärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, että mielestäsi tee-se-itse miehet jotka fiksaa nyt 20 vuoden ikäisiä autoja, niin heidänkään touhussa ei ole järkeä?

        Kun auto saadaan toimintakuntoon tunnin tai kahden ähräämisellä ilman massiivisia taloudellisia investointeja, on homma tottakai kannattavaa.

        Jos ajat uudella autolla niin et tietenkään halua ymmärtää mitä on suomalainen autoilu keskimäärin.

        20 vuotta vanhoja sähköautoja, minkä merkkisiä?

        Jos joutuu vaihtamaan kennoja joka päivä tai 300kpl/kk tahdilla niin ei siinä ole järkeä vaikka menisi vain pari tuntia päivässä.


    • Anonyymi

      Ei tämänpäivän sähköautoja ole 50 vuoden päästä kuin ehkä jossain automuseossa ajokelvottomana ja akku turvallisuussyistä irrotettuna. Ei niitä käytössä ole .
      90 luvun luotettavia ikiliikkuja autoja on kyllä.

      • Anonyymi

        Kyllä maapallo saastuu muovista ja akuista sotien seurauksena...montako tuhatta dronea on säpäleinä Ukrainan ja Venäjän maaperällä ja uraaniammukset antaa oman säväyksen jne....näistä asioista vaan vaietaan ja kaikki saastuminen laitetaan autoilijan maksettavaksi....


      • Anonyymi

        Höpö höpö taas. Polttikseen voimalinjassa on yli 2.000 liikkuvaa osaa kun sähkö autossa niitä on 20-30. Jokainen tekniikkaa ymmärtävä tietää mitä tämä tarkoittaa.
        Sähköisen voimalinja luotettavuus ja elinikä on kertaluokkaa parempi kuin polttikseen. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat pyörineet 15 vuotta 24/7. Polttomoottorilla täysin saavuttamaton juttu.

        Akku asia käsiteltiin tuossa edellisessä viestissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä maapallo saastuu muovista ja akuista sotien seurauksena...montako tuhatta dronea on säpäleinä Ukrainan ja Venäjän maaperällä ja uraaniammukset antaa oman säväyksen jne....näistä asioista vaan vaietaan ja kaikki saastuminen laitetaan autoilijan maksettavaksi....

        Toivottavasti sähköautojen/akkujen romuttamista aletaan valvoa tarkemmin etteivät jää luontoa saastuttamaan, voivat sytyttää metsäpalojakin jos metsiin jätetään. Sekin tulee todennäköisesti nostamaan sähköautojen hintaa kun valmistaja/myyjä velvoitetaan hoitamaan kierrätys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö taas. Polttikseen voimalinjassa on yli 2.000 liikkuvaa osaa kun sähkö autossa niitä on 20-30. Jokainen tekniikkaa ymmärtävä tietää mitä tämä tarkoittaa.
        Sähköisen voimalinja luotettavuus ja elinikä on kertaluokkaa parempi kuin polttikseen. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat pyörineet 15 vuotta 24/7. Polttomoottorilla täysin saavuttamaton juttu.

        Akku asia käsiteltiin tuossa edellisessä viestissä.

        Siellä onkin vastaus että olet väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö taas. Polttikseen voimalinjassa on yli 2.000 liikkuvaa osaa kun sähkö autossa niitä on 20-30. Jokainen tekniikkaa ymmärtävä tietää mitä tämä tarkoittaa.
        Sähköisen voimalinja luotettavuus ja elinikä on kertaluokkaa parempi kuin polttikseen. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat pyörineet 15 vuotta 24/7. Polttomoottorilla täysin saavuttamaton juttu.

        Akku asia käsiteltiin tuossa edellisessä viestissä.

        "Polttikseen voimalinjassa on yli 2.000 liikkuvaa osaa kun sähkö autossa niitä on 20-30. Jokainen tekniikkaa ymmärtävä tietää mitä tämä tarkoittaa."

        kyllä vaan

        Nuo 20 - 30 osaa joutuu paljon kovemmalle kuin polttomoottoreissa. Teslojen vetopyörästöt ym menee kappaleiksi moottorin suuren vääntömomentin vuoksi. Onko varaosia saatavilla? Ei ole, käytetään purkuautoista saatavia osia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Polttikseen voimalinjassa on yli 2.000 liikkuvaa osaa kun sähkö autossa niitä on 20-30. Jokainen tekniikkaa ymmärtävä tietää mitä tämä tarkoittaa."

        kyllä vaan

        Nuo 20 - 30 osaa joutuu paljon kovemmalle kuin polttomoottoreissa. Teslojen vetopyörästöt ym menee kappaleiksi moottorin suuren vääntömomentin vuoksi. Onko varaosia saatavilla? Ei ole, käytetään purkuautoista saatavia osia.

        EU vaatii muistaakseni että sähkölaitteiden pitäisi kestää 8 vuotta, sitä luokkaa se on sähköautoillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Polttikseen voimalinjassa on yli 2.000 liikkuvaa osaa kun sähkö autossa niitä on 20-30. Jokainen tekniikkaa ymmärtävä tietää mitä tämä tarkoittaa."

        kyllä vaan

        Nuo 20 - 30 osaa joutuu paljon kovemmalle kuin polttomoottoreissa. Teslojen vetopyörästöt ym menee kappaleiksi moottorin suuren vääntömomentin vuoksi. Onko varaosia saatavilla? Ei ole, käytetään purkuautoista saatavia osia.

        "Nuo 20 - 30 osaa joutuu paljon kovemmalle kuin polttomoottoreissa."

        Voin sanoa konesuunnttelijana että puhut täysin pehmoisia. Ei osien lukumäärän vähyys tarkoita lainkaan sitä että ne joutuisivat jotenkin kovemmalle. Päinvastoin mitä vähemmän osia on, sitä helpompi ne on mitoittaa oikein.
        Ja kone toimii sitä luotettavimmin mitä vähemmän siinä on osia. Tuon ymmärtää jo maalaisjärjelläkin ilman mitään teknistä koulutusta.

        Kyllä tietenkin jopa tuollaisen yksinkertaisen konstruktion voi mitoittaa väärin. Ei se mahdotonta ole.

        Näin ammatti-ihmisenä nauratti kyllä vähän pidempäänkin tämä kommentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuo 20 - 30 osaa joutuu paljon kovemmalle kuin polttomoottoreissa."

        Voin sanoa konesuunnttelijana että puhut täysin pehmoisia. Ei osien lukumäärän vähyys tarkoita lainkaan sitä että ne joutuisivat jotenkin kovemmalle. Päinvastoin mitä vähemmän osia on, sitä helpompi ne on mitoittaa oikein.
        Ja kone toimii sitä luotettavimmin mitä vähemmän siinä on osia. Tuon ymmärtää jo maalaisjärjelläkin ilman mitään teknistä koulutusta.

        Kyllä tietenkin jopa tuollaisen yksinkertaisen konstruktion voi mitoittaa väärin. Ei se mahdotonta ole.

        Näin ammatti-ihmisenä nauratti kyllä vähän pidempäänkin tämä kommentti.

        Voin sanoa ettet osaa lukea:

        "Ei osien lukumäärän vähyys tarkoita lainkaan sitä että ne joutuisivat jotenkin kovemmalle"

        Eihän siinä niin väitettykään, sanottin että ne teslan 20-30 osaa joutuu kovemmalle sen vuoksi että niitä on vähemmän vaan sen vuoksi että sähkömoottorissa on paljon suuremmat vääntömomentit.

        "Kyllä tietenkin jopa tuollaisen yksinkertaisen konstruktion voi mitoittaa väärin. Ei se mahdotonta ole."

        No väärinhän ne on sitten mitoitettu koska vetopyörästöt hajoilee.

        "Näin ammatti-ihmisenä nauratti kyllä vähän pidempäänkin tämä kommentti."

        Jaa, naureskelet itsellesi kun et ymmärrä lukemaasi. Koomistahan tuo on kieltämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin sanoa ettet osaa lukea:

        "Ei osien lukumäärän vähyys tarkoita lainkaan sitä että ne joutuisivat jotenkin kovemmalle"

        Eihän siinä niin väitettykään, sanottin että ne teslan 20-30 osaa joutuu kovemmalle sen vuoksi että niitä on vähemmän vaan sen vuoksi että sähkömoottorissa on paljon suuremmat vääntömomentit.

        "Kyllä tietenkin jopa tuollaisen yksinkertaisen konstruktion voi mitoittaa väärin. Ei se mahdotonta ole."

        No väärinhän ne on sitten mitoitettu koska vetopyörästöt hajoilee.

        "Näin ammatti-ihmisenä nauratti kyllä vähän pidempäänkin tämä kommentti."

        Jaa, naureskelet itsellesi kun et ymmärrä lukemaasi. Koomistahan tuo on kieltämättä.

        "Jaa, naureskelet itsellesi kun et ymmärrä lukemaasi. Koomistahan tuo on kieltämättä."

        Ammatti-ihmisenä nauratti tuo ajatus kaikenkaikkiaan. Vääntö voi olla kuinka suuri tahansa niin se ei hajota oikein mitoitettua voimalinjaa.

        Vääntö ei koskaan ole ongelma. Komponenttien suuri määrä on aina huono juttu. Se mitä ei ole, ei voi mennä rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuo 20 - 30 osaa joutuu paljon kovemmalle kuin polttomoottoreissa."

        Voin sanoa konesuunnttelijana että puhut täysin pehmoisia. Ei osien lukumäärän vähyys tarkoita lainkaan sitä että ne joutuisivat jotenkin kovemmalle. Päinvastoin mitä vähemmän osia on, sitä helpompi ne on mitoittaa oikein.
        Ja kone toimii sitä luotettavimmin mitä vähemmän siinä on osia. Tuon ymmärtää jo maalaisjärjelläkin ilman mitään teknistä koulutusta.

        Kyllä tietenkin jopa tuollaisen yksinkertaisen konstruktion voi mitoittaa väärin. Ei se mahdotonta ole.

        Näin ammatti-ihmisenä nauratti kyllä vähän pidempäänkin tämä kommentti.

        Niin, kun akkujen kesto on joka tapauksessa korkeintaan hiukan yli 10v ja takuu 8v, ei sitä mitoiteta muutenkaan kestämään kauemmin ja esim tesloissa joutuvat vaihtamaan sähkömoottoreitakin sinä aikana.

        Polttomoottorit saattaa kestää yli 500 000km vikaantumatta ja muut kuluvat osat ovatkin suunnilleen samoja sähköautoissa, suuremman painon takia alustan osat rasittuvat vaan enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jaa, naureskelet itsellesi kun et ymmärrä lukemaasi. Koomistahan tuo on kieltämättä."

        Ammatti-ihmisenä nauratti tuo ajatus kaikenkaikkiaan. Vääntö voi olla kuinka suuri tahansa niin se ei hajota oikein mitoitettua voimalinjaa.

        Vääntö ei koskaan ole ongelma. Komponenttien suuri määrä on aina huono juttu. Se mitä ei ole, ei voi mennä rikki.

        Ammatti-ihmisenä naurattaa tuo ajatus kaikenkaikkiaan. Komponenttien suuri määrä ei ole ongelma vaan laatu ja pienempikin määrä huonolaatuisia vikaantuu helposti esim tesloissa. Nehän on pyritty tekemään mahdollismman halvalla ja ongelmia jopa maalipinnoissa, ovien sovituksissa, rungossa, sähkölaitteissa jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammatti-ihmisenä naurattaa tuo ajatus kaikenkaikkiaan. Komponenttien suuri määrä ei ole ongelma vaan laatu ja pienempikin määrä huonolaatuisia vikaantuu helposti esim tesloissa. Nehän on pyritty tekemään mahdollismman halvalla ja ongelmia jopa maalipinnoissa, ovien sovituksissa, rungossa, sähkölaitteissa jne.

        Väitteesi on siis se, että saataisiin laadukas tesla, sinne pitäisi laittaa kuorma-auton taka-akseli.

        Ongelma ei ole suuressa vääntömomentissa vaan voimansiirron alimitoituksessa.

        Varmaan erittäin hyvä sähköauto joka painaa 4000 kg ja 600 kg tulee taka-akselin painosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on siis se, että saataisiin laadukas tesla, sinne pitäisi laittaa kuorma-auton taka-akseli.

        Ongelma ei ole suuressa vääntömomentissa vaan voimansiirron alimitoituksessa.

        Varmaan erittäin hyvä sähköauto joka painaa 4000 kg ja 600 kg tulee taka-akselin painosta

        Kuorma-auton taka-akseli olisi sopiva teslaan ja huippunopeus 100km/h, johonkin muuhun voisi laittaa kilpa-autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammatti-ihmisenä naurattaa tuo ajatus kaikenkaikkiaan. Komponenttien suuri määrä ei ole ongelma vaan laatu ja pienempikin määrä huonolaatuisia vikaantuu helposti esim tesloissa. Nehän on pyritty tekemään mahdollismman halvalla ja ongelmia jopa maalipinnoissa, ovien sovituksissa, rungossa, sähkölaitteissa jne.

        "esim tesloissa. Nehän on pyritty tekemään mahdollismman halvalla ja ongelmia jopa maalipinnoissa, ovien sovituksissa, rungossa, sähkölaitteissa jne."

        Teslan ongelmat ovat Teslan ongelmia. Niillä ei ole mitään tekemistä käyttövoiman kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "esim tesloissa. Nehän on pyritty tekemään mahdollismman halvalla ja ongelmia jopa maalipinnoissa, ovien sovituksissa, rungossa, sähkölaitteissa jne."

        Teslan ongelmat ovat Teslan ongelmia. Niillä ei ole mitään tekemistä käyttövoiman kanssa.

        Nimenomaan niillä on tekemistä käyttövoiman kanssa.

        Kun akkupaketti maksaa 60t, ei muihin rakenteisiin jää paljon euroja käytettäväksi jos auton meinaa saada vielä kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan niillä on tekemistä käyttövoiman kanssa.

        Kun akkupaketti maksaa 60t, ei muihin rakenteisiin jää paljon euroja käytettäväksi jos auton meinaa saada vielä kaupaksi.

        Onpa taas hölmöläisen kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa taas hölmöläisen kirjoitus.

        Oliko sulla jotain asiaan liittyvää vai haluatko keskustella nyt älykkyydestäsi tai sen olemattomuudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan niillä on tekemistä käyttövoiman kanssa.

        Kun akkupaketti maksaa 60t, ei muihin rakenteisiin jää paljon euroja käytettäväksi jos auton meinaa saada vielä kaupaksi.

        Ja jos mielii saada lisäksi vielä 50mrd sijoittajien rahoja palkkioina itselleen. Aika älytöntä huijausta.

        Ennen eivät autotehtaan omistajat ja johtajat ottaneet hirveitä voittoja, mutta oli varaa tehdä hienoja kestäviä autoja jopa muutaman tuhannen kappaleen sarjoina.


    • Anonyymi

      Autot on nykyään ihan kertakäyttö pilipali vehkeitä. Maailma hukkuu ja tuhoutuu elinkelvottomaksi valmistamalla lyhytikäistä kertakäyttö-rahastus roskaa.
      Rahat menee täysin hukkaan.

      • Anonyymi

        USA:ssa on valtava määrä autoja vesistöissä, sadan metrin matkalla jopa kymmeniä autoja, kun alkavat ajaa sinne sähköautoja niin saastuminen tuhoaa kaiken.


      • Anonyymi

        kyllähän 10 vuotta on sähköautojen elinkaari...köyhät ostaa halvempia uusia ja kalliimmat käytetyt menee paaliin ..näin luulisin..jos mitään akkutakuuta ei saada pitemmälle ajalle..esim 20v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllähän 10 vuotta on sähköautojen elinkaari...köyhät ostaa halvempia uusia ja kalliimmat käytetyt menee paaliin ..näin luulisin..jos mitään akkutakuuta ei saada pitemmälle ajalle..esim 20v

        Jos takuuseen sisällyteään akun vaihto 20v sisällä niin hinta nousee valtavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos takuuseen sisällyteään akun vaihto 20v sisällä niin hinta nousee valtavasti.

        Euroopassa ollaan hölmöläisiä....venäjä sekä Aasia ajaa vielä satavuotias bensa ja dieselauotoilla..


    • Anonyymi

      Tekniikan Maailmassa oli juttu vuoden 1957 VW Kuplasta, jossa oli Netgain Hyper9 sähkömoottori ja pienennetty Teslan akkupaketti.

      Juttu on silkkaa valhetta ja huijausta, koska eihän kukaan pysty harrastamaan ja rakentamaan sähköautoja.

      • Anonyymi

        Kyllä vanhaa teslaankin voi laittaa kuplan bemsamoottorin, mutta ei siinä järkeä ole. Tuskin tuo sähköistetty kuplakaan kovin käyttökelpoinen on, järkevämpää ostaa halpa sähköauto uutena ja pitää sen minkä kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vanhaa teslaankin voi laittaa kuplan bemsamoottorin, mutta ei siinä järkeä ole. Tuskin tuo sähköistetty kuplakaan kovin käyttökelpoinen on, järkevämpää ostaa halpa sähköauto uutena ja pitää sen minkä kestää.

        Aloituksessa oli autojen harrastamisesta tulevaisuudessa ja sähkökupla on juuri sitä autojen harrastamista.

        Mutta eihän se ole mahdollista, kun ei ole akkuja, sähkömoottoreita tai mitään muutakaan aiheeseen liittyviä komponetteja olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa oli autojen harrastamisesta tulevaisuudessa ja sähkökupla on juuri sitä autojen harrastamista.

        Mutta eihän se ole mahdollista, kun ei ole akkuja, sähkömoottoreita tai mitään muutakaan aiheeseen liittyviä komponetteja olemassa.

        Ongelmana onkin kun niitä akkuja nykytekniikalla pitäisi saada mahtumaan paljon että käyttömatka olisi kohtuullinen. Polttomoottoriautoissa ei ole tilaa ja painoa tulee liikaa, eikä niitä kannata uusia edes vanhoihin sähköautoihin ellei ole rahaa tuhlattavaksi.

        Joihinkin sähköautoihin ovat lisänneet polttomoottorin tuottamaan sähköä, sillä saatu pitkä toiminta matka, mutta sekin vie tilaa ja aiheuttaa melua esim takakontissa. Tehtaalla voi suunnitella kaiken valmiiksi.


    • Anonyymi

      Fiksaillaan vanhoja romuja, niin kuin aina ennenkin, mutta osaaminen painottuu enemmän elektroniikan puolelle. Noita korkeajännitepuolen räpläämiseen tarvitaan kuitenkin luvat.

    • Anonyymi

      Ehkä harrastaja sadan vuoden päästä liimailee dsg:n kitkalevyjä ku ei ole valmistettu sataan vuoteen ja rompetorilta ei saa. tai sorvailee mikromekaanisia solenoideja. Toisaalta nykyään rakennetaan yli sadan vuoden takaisia isoja höyrykoneita ja tehdään rauta valuja autotallissa. Tosi harrastajat ovat kuitenkin vähissä.

      • Anonyymi

        Ruotsissa on höyrykäyttöisiä sukellusveneitä huipputekniikalla, mutta akkukäyttöisiä ei taida olla missään, ainakaan sotilaskäytössä tuossa kokoluokassa.


    • Anonyymi

      Harrastaja Voi muuttaa joko Kuubaan tai Venäjälle..kihi..

    • Anonyymi

      Vanhoja autoja voinee sitten hypistellä jossain museohallissa, tai no ei niihin varmaan ihan koskemaan saa mennä etteivät mene pilalle, mutta sieltä köysiaidan takaa saa katsella.

      • Anonyymi

        Cybertruckeja ei saa koskettaa sormin muutenkaan kun jää jäljet ja taitavat ruostua jo ennen museoikää.


    • Anonyymi

      Auto on 1800-luvun keksintö. Mieti sitä.

      • Anonyymi

        auto kyllä keksittiin jo 1700-luvulla

        Ranskassa ajeltiin höyryautolla jo vuonna 1769


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        auto kyllä keksittiin jo 1700-luvulla

        Ranskassa ajeltiin höyryautolla jo vuonna 1769

        Höyryautoja pitäsi alkaa kehittää uudelleen, ovat hiljaisia ja energiaksi käy melkein mikä tahansa palava. Pitkälle kehitettyjä ollut Saabista Volkkariin, tehokaita ja nopeita, toimintakunnossakin sekunneissa.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Höyryauto


    • Anonyymi

      Ennen autossa oli kaasutin, virranjakaja, mekaaninen bensampumppu ja laturi, jonka vaihtoi viidessä minuutissa useimpiin malleihin. Kuten oikeastaan kaiken. Lämmityslaitetta eivät ohjanneet servot, vaan metallitangot ja kaikki on pelkkää mekaniikkaa, jota voi tarvittaessa soveltaa tai kehitellä pelle peloton-viritelmiä itse. Yhtäkään ohjainyksikköä ei ole 1982 Fiat 127 Super Stellassa tai missään vastaavassa.

      Tuollaisia autoja voi pitää nyt ja aina ns. harrastemielessä hengissä.

      Jos löydät pellolta maatumassa olleen 2020-luvun hybridi/ sähköauton olet täysin ongelmissa sen edes käyttöentisöinnin kanssa, kun akku on hapettunut klimpiksi kuten koko auton sähköjärjestelmä kymmenine moduuleineen, etkä voi tehdä oikeastaan mitään näille. Osien valmistus on lopetettu kaauan sitten ja etkä mitenkään saa sitä tieliikennekelpoiseksi siten, että katsastuskin menisi läpi.

      Ei tämä koske edes näitä uusimpia autoja, vaan ihan tämän vuosituhannen ja ysärinkin autoja, missä on erilaisia ohjainyksiköitä, joita on hankalaa/mahdonta korjata ja "valmistajan tuki" on loppunut ajat sitten.

      • Anonyymi

        Tavallisissa autoissakin ollut kärjetön sytytys ja ohjainyksiöitä jo pitkään, eikä releitä löydy edes tavalliseen 90-luvun japsiin, mutta onhan ne silti paljon luotettavampia ja helpompia korjata kuin sähköautot tai luksusmallit missä järjetön määrä toimintoja ja kalliit osat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      110
      2850
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2334
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1947
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1630
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1345
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      286
      1176
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1034
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      991
    Aihe